Porrastoimittajista

Porr-porr

Millaiset portaat talopakettitarjouksissa yleensä on? Varmaan halvimmat mahdolliset natinaversiot.

Vähän yllätyin kun eräs talokauppias kertoi asiakkaan hankkivan itse haluamansa portaat haluamaltaan toimittajalta omaan laskuunsa. Lieneekö tuo yleistäkin alalla?

Miten olette toimineet portaiden kanssa? Millaista lisähintaa on joutunut maksamaan vähän paremmista kuin niistä talotehtaan tarjoamista malleista?

17

3445

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • sjkdäöasdasd

yleensä sisätyöt kuuluu asiakkaalle joten portaat voi olla joissain mukana mutta harvemmin ja jos onkin niin ne on yleensä mäntypyiset halvimmat mahdolliset. Rahalla saa mitä haluaa.

• siltä

kauppiaalta kuuluuko vai ei jos kuuluu kysy saman tien valmistaja, malli, puulaji ja väritys. Eiks oo helppoo vertailla talopaketti toimittajia kun toimitussisällöt on mitä sattuu.

• Metsä- ja kalamies

Hankimme portaat paikalliselta puusepältä, siksi koska A) halvemmat kuin yhdelläkään "oikealla" porrasfirmalla, B) varmasti sellaiset kuin halusimme, heppu kävi itse mittaamassa paikan päällä ja vielä asentamassakin.

Talotehdas kyllä kysyi haluammeko heidän kauttansa portaat mutta koska tiesimme tuon asiallisen puusepän, päätimme sanoa "ei kiitos".

• Rauno Kangas

...myy talopakettifirmat kuin oikeatkin porrasfirmat - ei ne itte niitä tee. Ihan toimiva ajatus on tehdä muut hommat ensin pois kuleksimasta ja sitten kun porrasaukko on lopullisissa mitoissaan pyytää porrasfirmaa mitoille (kaupan voi tehdä lupakuvilla etukäteen).

En näe mitään syytä, miksi portaat kannattais ostaa talopakettifirmalta, etenkin kun ne talopaketin vakioportaat harvoin vastaa lopullisia tarpeita. Lakattua mäntyporrasta tarjoaa useimmat talopaketit ja sitten lopullinen porrats on tuplasti kalliimpi koivu/maalattu - vähintään.

Ja loppuun "eimaksettu" mainos:

Hovinikkarit oli palvelultaan ylivertainen, kun viimeeksi portaita ostelin (ajattelin ottaa seuraavatkin sieltä). Tarjosivat mitä pyydettiin vaikka oli vähän erikoisempi tarjouspyyntö - ja toimittivat, mitä tarjosivat.

• sfasdsdafsdfdsdfs

hovinikkareista hieman eri mieltä itse. Meille tuli portaat tuolta kyseiseltä toimittajalta ja muuttotarkastus meni hylsyyn koska portaiden mitoitus oli pielessä. Liian suuria aukkoja jne. Tekivät kyllä uudet mutta kättä väännettiin toista kuukautta ja kustannuksia tuli pari tonnia muuttopäivän myöhästymisestä

• ensikertalainenxxx

Porrasfirmat ei suostuneet oikein tekemään porrasta kun halusin erityisen leveät portaat

Kyselin paikalliselta puusepältäkin joka on erikoistunut portaita tekemään, olis ollu puolen vuoden jono ja hintaa vähintään 4000-5000 euroa mäntyisille portaille, paremmat materiaalit kalliimpia ja pintakäsittely olisijäänyt silti itselle

Päädyin sitten tekemään portaat itse, mittasin tarkasti ja suunnittelin portaat tarkasti millimetripaperille ensin. Vähän hirvitti, mutta hyvät niistä vaan näytti tulevan. Kaikki saumat käsittelin lateksimassalla kitinän estämiseksi. Näytti onnistuvan taktiikka. Et varmasti kaupasta saa vastaavia etkä kokoajia tekemään yhtä huolellista työtä

hintaa tuli materiaalille karvan yli 2000 euroa ja siihen noin 120 tuntia työtä päälle

askelmat ei ole mäntyä vaan parempaa materiaali

• teen kaiken

Aivan tee itse! Saat sellaiset kun haluat ja sopivat varmasti niille tarkoitettuun tilaan. Ja ennen kaikkea, Ei maksa 5000€ !!
        Ei ne nyt niin vaikeat ole tehdä itsekkään...

• vain jos osaat
        teen kaiken kirjoitti:

Aivan tee itse! Saat sellaiset kun haluat ja sopivat varmasti niille tarkoitettuun tilaan. Ja ennen kaikkea, Ei maksa 5000€ !!
        Ei ne nyt niin vaikeat ole tehdä itsekkään...

Kyllä ne aika haastavat on tehdä. Meillä syy ei ollut rahansäästö ja tuskin sitä juuri säästyikään. Laske itse 2000 e 120h työtä päälle.

Syy itse tekemiseen oli harmien minimointi ja aikataulu. Ammattimainen tekijä ei olisi ehtinyt tekemään portaita ajoissa, muuttoa olisi pitänyt siirtää.

• tehden
        vain jos osaat kirjoitti:

Kyllä ne aika haastavat on tehdä. Meillä syy ei ollut rahansäästö ja tuskin sitä juuri säästyikään. Laske itse 2000 e 120h työtä päälle.

Syy itse tekemiseen oli harmien minimointi ja aikataulu. Ammattimainen tekijä ei olisi ehtinyt tekemään portaita ajoissa, muuttoa olisi pitänyt siirtää.

No kyllähän tuossa 3000€ säästö on... ;-) Itselle tehtyjä tunteja kun en osaa laskuttaa. Ja miksi niitä pitää edes laskea??
        Ja tuo on tietysti totta, että ei nuo portaat nyt ehkä se helpoin kohde ole aloittaa itse tekemistä jos ei ole koskaan ennen sahaa kädessä pitänyt.

• asdasdasdg
        tehden kirjoitti:

No kyllähän tuossa 3000€ säästö on... ;-) Itselle tehtyjä tunteja kun en osaa laskuttaa. Ja miksi niitä pitää edes laskea??
        Ja tuo on tietysti totta, että ei nuo portaat nyt ehkä se helpoin kohde ole aloittaa itse tekemistä jos ei ole koskaan ennen sahaa kädessä pitänyt.

itse kun tekee niin ainakin pääkaupunkiseudulla vaaditaan lujuuslaskelmat suunnnitteluun kelpaavalta.

• porrasnäprääjä
        asdasdasdg kirjoitti:

itse kun tekee niin ainakin pääkaupunkiseudulla vaaditaan lujuuslaskelmat suunnnitteluun kelpaavalta.

Tietty pitää pääkaupunkiseudulla lujuuslaskelmat esittää. Harvinaista jos joku osaa ihan itse tehdä portaat. Uusavuttomuus on in, ainakin siellä.

• fuu bar
        porrasnäprääjä kirjoitti:

Tietty pitää pääkaupunkiseudulla lujuuslaskelmat esittää. Harvinaista jos joku osaa ihan itse tehdä portaat. Uusavuttomuus on in, ainakin siellä.

Portaat ei ole kantava rakenne, joten lujuuslaskelmien vaatiminen simppelihköiltä ja yksinkertaisilta puuportailta rupeaa olemaan jo saivartelutouhua.

Tosin tuontyyppisten rappujen lujuuslaskennan tekee kuka tahansa matematiikasta ja statiikasta perillä oleva ketterästi käsin itsekin...ellei osaa, niin kysäise joltain kone tai rakennusinsinööriltä apua.

Ja koneinssin tekemät laskelmat on kelvattava myös pk-seudulla, koska laissa lukee niin (tiedän, että tuossakin kohtaa on yritetty pompottaa ihmisiä ja väitetty pk-seudulla, ettei koneinsinöörin lujuuslaskelmat kelpaisi -herranjumala, koneinsinöörithän on paljon pätevämpiä tohon hommaan kuin rakennusinsinöörit...)

• ensikertalainenxxxx
        tehden kirjoitti:

Niihän sitä luulis, mutta ei siinä 3000 nettoasäästöä kyllä ole sisäänleivottuna, niin tyhmä en sentään ole vaikka itse raput teinkin.

Olin töistä vapaalla noiden rappujen aikaan, ts.kustannus löytyy käytetylle ajalle ja rappuja on hankala koota täysin yksin joten noin puolet ajasta voi laskea että mulla oli maksettu kaveri. Niinkuin olikin, mulla oli kirvesmies töissä jolle maksoin 15 egee tunti pimeesti käteen.

Joten pimeesti maksettua palkkaa meni noin 900 euroa ja itelle tuli saamatta jääneessä liksassa turpiin ainakin 1200 euroa, joten varsinaista säästöä on korkeintaan 900 euroa, jos asiat haluaa niin laskea. Eikä nämä ite tehnyt vedä vertoja tehtaiden katalyyttilakatuille, en edes yritä esittä asiaa niin, mutta ne on ITSE tehdyt ja niistä voi olla rinta rottingilla. Siinä kaikki.

• fuu bar kirjoitti:

Portaat ei ole kantava rakenne, joten lujuuslaskelmien vaatiminen simppelihköiltä ja yksinkertaisilta puuportailta rupeaa olemaan jo saivartelutouhua.

Tosin tuontyyppisten rappujen lujuuslaskennan tekee kuka tahansa matematiikasta ja statiikasta perillä oleva ketterästi käsin itsekin...ellei osaa, niin kysäise joltain kone tai rakennusinsinööriltä apua.

Ja koneinssin tekemät laskelmat on kelvattava myös pk-seudulla, koska laissa lukee niin (tiedän, että tuossakin kohtaa on yritetty pompottaa ihmisiä ja väitetty pk-seudulla, ettei koneinsinöörin lujuuslaskelmat kelpaisi -herranjumala, koneinsinöörithän on paljon pätevämpiä tohon hommaan kuin rakennusinsinöörit...)

Porras toimii poistumistienä tulipalon sattuessa, joten portaiden mitoitus, kesto ja myös palonkesto tulee olla dokumentoitu. Jos esim joku jää tulipalotilanteessa yläkertaan omatekoisen portaan romahdettua ennen aikojaan, niin vakuutusyhtiöpäs ei maksa täysiä korvauksia. Samoin jos joku kompastuu portaissa, halvaantuu eikä ne ole rakennusmääräysten mukaiset, niin tuotevastuulain mukaan tekijä / rakennuttaja vastaa. Siksi kannattaa käyttää vain tyyppihyväksyttyjä portaita.

• portaat

Kannustaloilla on paketissa Westwoodin portaat.

Ostimme itse portaat muualta. Hyvitys paketista oli enemmän kuin omista portaista maksoimme - luonnollisesti.

Meille portaat teki lopulta Porraspuu Laukaan Vihtavuoresta. Tyytyväisiä olemme.

• Porr-porr

Eli kannattaa kysyä. Kiitosta paljon asiallisista vastauksista.

Näyttäisi melkein siltä, että vertailukelpoisuutta parantaakseen kannattaisi pyytää pakettitarjoukset ilman portaita. Koska jotkut tarjoavat sen joka tapauksessa niin, ja muidenkin portaat joutuu todennäköisimmin vaihtamaan.

Vähän on alkanut kiinnostaa teräsrunkoiset portaat, mutta ne lienee tuplahintaiset puuportaisiin verrattuna.

• sama homma

Mä luin viime vuonna täältä semmosesta firmasta kun Ekipuu. Sitä kehuttiin ja lopulta todellakin päädyttiin siihen.

Saatiin paljon hienommilla yksityikohdilla olevat portaat n. 1600 euroa halvemmalla, kuin mitä olis ollu Westwoodilla tai Hovinikkareilla. En muista kumman tarjous noista oli, mutta se oli jotain luokkaa 5900 eur. Ekipuulta hienommilla porraspinnoilla ja tolpilla asennettuna lopulta 4300 euroa. Ai niin, tähän Ekipuun tarjoukseen sisältyi myös 4 m porrastasanteen kaide, näillä muilla ei! Eikä natise. Pakko vähän mainostaa, mutta tossa on mun mielestä ihan älytön ero. Portaat on kaikissa tarjouksissa samaa tasoa; petsattua koivua, valkoiseksi maalatut pinnat, petsattu, kauniisti muotoiltu puinen kaide.

Kannattaa pyytää ainakin tarjous ja verrata. En usko, että tulet pettymään.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ensi kesänä

Näin kesän viimeisenä minuutteina ajattelen sinua. Olisiko seuraava kesä "meidän" kesä? Tänä vuonna ei onnistuttu, mutta
      Ikävä
      64
      3225
    2. Tukalaa kuumuutta

Tietäisitpä vaan kuinka kuumana olen käynyt viime päivät. Eikä johdu helteestä, vaan sinusta. Mitäköhän taikoja olet teh
      Ikävä
      43
      3087
    3. Sinä, ihastukseni

Mitä haluaisit tehdä kanssani ensimmäisenä?
      Ihastuminen
      42
      2447
    4. Anne Kukkohovin karmeat velat ovat Suomessa.

Lähtikö se siksi pois Suomesta ? Et on noin kar? mean suuret velat naisella olemassa
      Kotimaiset julkkisjuorut
      99
      2180
    5. Tiedät ettei tule toimimaan.

Mielenterveys ei kummallakaan kestä.
      Ikävä
      31
      1903
    6. Okei, myönnetään,

Oisit sä saanut ottaa ne housutkin pois, mutta ehkä joskus jossain toisaalla. 😘
      Ikävä
      27
      1800
    7. Onko kaivatullasi

himmeä kuuppa?
      Ikävä
      48
      1616
    8. Mihin hävisi

Mihin hävisi asiallinen keskustelu tositapahtumista, vai pitikö jonkin Hannulle kateellisen näyttää typeryytensä
      Iisalmi
      85
      1405
    9. On jo heinäkuun viimeinen päivä.

En taida nähdä sinua koskaan.
      Rakkaus ja rakastaminen
      39
      1290
    10. Lähtikö korvat

puhtaaksi vaikusta?
      Tuusniemi
      81