bioanalyytikko

piikki.

Minkä verran noissa bioanalyytikon hommissa on gynegologisten näytteiden ottamista? Voiko niiltä mitenkään välttyä? Varmaanhan niihin tottuisi, mutta näin ajatellen ei kauhesti houkuttele, vaikka ala muuten mielenkiintoiselta tuntuukin.

6

2171

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • bioana

      Todennäköisesti työssä et joudu koskaan ottamaan ainuttakaan irtosolututkimus-näytettä, sillä käytännössä tämän homman tekevät lääkärit tarkastuksien yhteydessä.

      Näytteenoton harjoituksissa tämäkin taito varmasti tuodaan esille, onhan siis tärkeää tietää mitens/mistä näyte otetaan jotta sitä osataan analyyttisesti tulkita.

      No mutta hei, jos sitä joskus joutuisi tekemään niin mikä ihme siinä on niin ältsiä...??! O_o (Räpeltäähän bioanalyytikot virtsojen ja ulosteidenki kanssa, mikä tekee gynekologisten näytteiden ottamisesta sitten niin ällön..?)

      jo tuo on ainut valintakriteerisi (että voisit välttyä esim. em. näytteenotosta) mieti tarkkaan, ootko hakemassa oikeelle alalle.

      • piikki.

        Voin sorkkia kakkaa ja pissaa ja tökkiä ihmisiä neuloilla, mutta toisten pinppeihin en mielelläni koske. Mutta tuohon ihan varmasti tottuu, jos siihen nyt koskaan joutuu. Ja sitä paitsi, onhan bioanalyytikoilla valittavanaan erilaisia työpaikkoja, ei nyt välttämättä aina sairaala.


      • piikki. kirjoitti:

        Voin sorkkia kakkaa ja pissaa ja tökkiä ihmisiä neuloilla, mutta toisten pinppeihin en mielelläni koske. Mutta tuohon ihan varmasti tottuu, jos siihen nyt koskaan joutuu. Ja sitä paitsi, onhan bioanalyytikoilla valittavanaan erilaisia työpaikkoja, ei nyt välttämättä aina sairaala.

        Opiskelen bioanalytiikkaa. Koulussa oli juuri puhetta gynekologisen irtosolunäytteen otosta. Bioanalyytikko tekee sitä terveyskeskuksissa rutiinina ihan siinä missä verinäytteenottoakin, hieman vähemmän tosin. Gynekologi ottaa kyllä myös näytteitä, mutta aina näytteenottoon ei tulla gynekologille vaan bioanalyytikolle. Koulun laboraatiotunneilla PAPA -näytteen ottoa harjoitellaan nukella, kaikkea muuta harjoittelemme toisillamme.


      • Humhöö
        Tii.nu kirjoitti:

        Opiskelen bioanalytiikkaa. Koulussa oli juuri puhetta gynekologisen irtosolunäytteen otosta. Bioanalyytikko tekee sitä terveyskeskuksissa rutiinina ihan siinä missä verinäytteenottoakin, hieman vähemmän tosin. Gynekologi ottaa kyllä myös näytteitä, mutta aina näytteenottoon ei tulla gynekologille vaan bioanalyytikolle. Koulun laboraatiotunneilla PAPA -näytteen ottoa harjoitellaan nukella, kaikkea muuta harjoittelemme toisillamme.

        Jos nainen käy ihan normissa sisätutkimuksessa, näytteen ottaa tutkiva lääkäri. Mutta esim. 30 vee on eka iän perusteella otettava papa ja sen ottaa ihan normi labrahoitaja eli siis bioanalyytikko.


      • bioanalytiikkaa
        Humhöö kirjoitti:

        Jos nainen käy ihan normissa sisätutkimuksessa, näytteen ottaa tutkiva lääkäri. Mutta esim. 30 vee on eka iän perusteella otettava papa ja sen ottaa ihan normi labrahoitaja eli siis bioanalyytikko.

        kolmatta vuotta. Koulussa näytteiden ottoa on opetettu nukella ehkä yhden oppitunnin verran. Se ei nyt vielä tee ketään päteväksi. Meille sanottiin, että harjoitteluissa kannattaa pyytää päästä tätäkin puolta harjoittelemaan, mutta minä en ole kertaakaan harjoittelussa joutunut siihen.

        Eli, en usko että gynekologisten näytteiden ottoa on sinun pakko harjoitella harjoitella koskaan jos et halua.

        MUTTA, jos päädyt töihin sairaalaan tai terveyskeskukseen, kannattaa todellakin opetella fluornäytteenotto. Se on maailman helpoin, ja jotkut antavat asiakkaan ottaa sen jopa itse, siinähän ei tarvitse muuta kuin ottaa pumpulitikkuun hieman valkovuotoeritettä ja viedä mikroskoopille tutkittavaksi.

        Minullakin oli kamalat ennakkoluulot gynekologisia näytteitä kohtaan, mutta tuo fluor (ainoa minkä osaan ottaa) on niin nopea, siisti ja helppo toimenpide, että turhaan sitä kammoat. Onhan se intiimi tilanne ja monet asiakkaat ovat hermostuneita, mutta näinhän on myös ekg:n otossa. Papa-näytteet ovat sitten aivan toinen juttu, niihin tarvitsee kunnon koulutuksen työelämässä ennen kuin niitä osaa ottaa oikein. Ja siihenhän sinun ei ole pakko ryhtyä. Olen ollut kesätöissä keskussairaalalabrassa, ja siellä oli ehkä neljä labrahoitajaa jotka taisivat papanäytteenoton.

        Mielestäni se, että osaa kaikki näytteenoton eri puolet, nopeuttaa monesti ruuhkaista näytteenottopistettä, parantaa asiakaspalvelua kun saa toimittaa kaikki asiansa yhden hoitajan kanssa ja antaa sullekin itseluottamusta.

        Kenenkään pippeliin sinun ei tarvitse koskea, nykyään klamydiatkin todetaan virtsasta ;). Aikaisemminhan labrahoitajat ottivat asiakkaiden virtsaputkista tikulla näytettä, luojan kiitos että testit on kehittyneet... Ja lääkärit tietääkseni ottaa muut pippeli- ja pimpsanäytteet esim. mikrobiologisiin tutkimuksiin.


      • Bioanalytiikkaa opiskeleva
        bioanalytiikkaa kirjoitti:

        kolmatta vuotta. Koulussa näytteiden ottoa on opetettu nukella ehkä yhden oppitunnin verran. Se ei nyt vielä tee ketään päteväksi. Meille sanottiin, että harjoitteluissa kannattaa pyytää päästä tätäkin puolta harjoittelemaan, mutta minä en ole kertaakaan harjoittelussa joutunut siihen.

        Eli, en usko että gynekologisten näytteiden ottoa on sinun pakko harjoitella harjoitella koskaan jos et halua.

        MUTTA, jos päädyt töihin sairaalaan tai terveyskeskukseen, kannattaa todellakin opetella fluornäytteenotto. Se on maailman helpoin, ja jotkut antavat asiakkaan ottaa sen jopa itse, siinähän ei tarvitse muuta kuin ottaa pumpulitikkuun hieman valkovuotoeritettä ja viedä mikroskoopille tutkittavaksi.

        Minullakin oli kamalat ennakkoluulot gynekologisia näytteitä kohtaan, mutta tuo fluor (ainoa minkä osaan ottaa) on niin nopea, siisti ja helppo toimenpide, että turhaan sitä kammoat. Onhan se intiimi tilanne ja monet asiakkaat ovat hermostuneita, mutta näinhän on myös ekg:n otossa. Papa-näytteet ovat sitten aivan toinen juttu, niihin tarvitsee kunnon koulutuksen työelämässä ennen kuin niitä osaa ottaa oikein. Ja siihenhän sinun ei ole pakko ryhtyä. Olen ollut kesätöissä keskussairaalalabrassa, ja siellä oli ehkä neljä labrahoitajaa jotka taisivat papanäytteenoton.

        Mielestäni se, että osaa kaikki näytteenoton eri puolet, nopeuttaa monesti ruuhkaista näytteenottopistettä, parantaa asiakaspalvelua kun saa toimittaa kaikki asiansa yhden hoitajan kanssa ja antaa sullekin itseluottamusta.

        Kenenkään pippeliin sinun ei tarvitse koskea, nykyään klamydiatkin todetaan virtsasta ;). Aikaisemminhan labrahoitajat ottivat asiakkaiden virtsaputkista tikulla näytettä, luojan kiitos että testit on kehittyneet... Ja lääkärit tietääkseni ottaa muut pippeli- ja pimpsanäytteet esim. mikrobiologisiin tutkimuksiin.

        Oli pakko kirjoittaa, vaikka aihe onkin vähän vanha. Ensimmäinen harjoitteluni terveyskeskuksessa alkoi 3 päivää sitten ja jo nyt olen ollut kolmessa papa-näytteenotossa mukana ja ottanut itse yhden. Aivan varmasti bioanalyytikon pitää osata ottaa papa. Se kuuluu myös ammattiin.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      117
      1279
    2. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      122
      1153
    3. Taitaa jäädä kotimaiset mansikat ostamatta

      Kotimainen mansikka on niin kallista, että en ole vielä ainuttakana maistanut. Jos hinta pysyy näin korkealla niin tästä
      Ruoka ja juoma
      47
      1050
    4. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      138
      1013
    5. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      99
      853
    6. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      317
      802
    7. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      82
      714
    8. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      54
      636
    9. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      49
      619
    10. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      64
      592
    Aihe