opacity

eli läpinäkyvyys

olen tehnyt css-palikan, joka on siis osittain läpinäkyvä. ongelmana tässä palikassa on se, että sen sisällä oleva teksti häivyttyy myös...
osaisko joku neuvoa miten saisi tuon palikan sisällä olevan tekstin läpinäkymättömäksi, eli vain tausta on läpinäkyvä?

5

589

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • asdfg3

      Itse olen tehnyt läpinäkyvät taustat vain PNG-kuvana, eli kokonaan ilman mitään CSS-läpinäkyvyyksiä.

      Jos haluaa yksivärisen taustan, 1x1 pikselin kuva riittää ja sille pisteelle laittaa sitten läpinäkyvyyden kuvankäsittelyssä.

      • vähän toisin...

        Eli tausta on ihan normaali, mutta siinä on kohta, vaikkapa 200x200 pikseliä, mikä on läpinäkyvä.

        Ongelmana tässä on, että tuon läpinäkyvän 200x200 alueen sisällä kun kirjoitan teksiä, tulee siitäkin läpinäkyvää...


    • ”Palikka” on sekokieltä. Kuvaapa ongelmasi asiallisesti (ja siihen sisältyy, että opettelet käyttämään Shift- eli Vaihto-näppäintä) _ja_ kerro yritelmäsi URL, jonka kautta toivottavasti selviää, mitä _todella_ tarkoitat.

      Kuulostaa siltä, että haluat vain taustan olevan osittain läpinäkyvä. Jospa määrittelisi taustan osittain läpinäkyväksi tekemällä taustakuvasta sellaisen? Kannattaa toki ottaa huomioon, että tämä ei toimi kaikissa selaimissa.

      Toinen vaihtoehto on asemoida kaksi elementtiä päällekkäin siten, että ylempi (isompi z-index) on ihan tavallinen, siis läpinäkymätön teksti ja läpinäkyvä tausta, ja alempi on opacity- ja filter-ominaisuuksilla määritelty osittain läpinäkyväksi.

      P.S. Kai muuten tiedät, että opacity-ominaisuus on standardoimaton eikä toimi yleisimmissä selaimissa (IE 6, IE 7)?

      • Höpö.

        Kyllä opacity on ihan standardin mukaista CSS:ää, kuuluu CSS3:een. Voit koittaa vaikka validoida ja ainakin W3C:n CSS-validaattori päästää iloisesti läpi.

        Toimivuus onkin sitten toinen juttu, maisitsemasi yleisimmät selaimet kun eivät vielä osaa kunnolla edes CSS2:ta.


      • Höpö. kirjoitti:

        Kyllä opacity on ihan standardin mukaista CSS:ää, kuuluu CSS3:een. Voit koittaa vaikka validoida ja ainakin W3C:n CSS-validaattori päästää iloisesti läpi.

        Toimivuus onkin sitten toinen juttu, maisitsemasi yleisimmät selaimet kun eivät vielä osaa kunnolla edes CSS2:ta.

        CSS:stä ei ole yhtään standardia. Siitä on kaksi W3C:n suositusta, joita kumpaakaan W3C ei suosita käytettäväksi. Jos halutaan ”käytännön standardista” puhua, niin se on CSS 2.1 -luonnos. CSS 3 on vain kokoelma luonnosraakileita, jotka itse sanovat, että on sopimatonta viitata niihin muuten kuin käynnissä olevana työnä (work in progress).

        Lisätietoja: J. Korpela, ”CSS verkkosivujen muotoilussa”, WSOYPro/Docendo, 2008.

        Lyhyt CSS 3 -harhasta ja seitsemästä muusta tavallisesta CSS:n sudenkuopasta:
        http://www.cs.tut.fi/~jkorpela/css-caveats.html


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Suomalaisia naisia lennätetään seksimatkoille

      https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/1f5f5e20-8c36-4907-9640-8e0c3b017c5a Gambia on jo vuosia ollut yhtä kuin munanhaku ma
      Maailman menoa
      258
      2366
    2. Paras olisi vain unohtaa

      Tuleekohan tähän meidän tilanteeseen ikinä mitään selvyyttä. Epätoivo iskee taas, enkä jaksaisi enää odottaa. Kohta lop
      Ikävä
      81
      2075
    3. Voisitko laittaa

      Nimesi ensimmäisen ja kaksi viimeistä kirjainta tähän?
      Ikävä
      98
      1790
    4. Mietitikö nainen koskaan

      Miksi me ollaan päädytty tähän pisteeseen. Lähestmistapaa ei ole. Tarvitaanko me oikeasti enää tätä.
      Ikävä
      115
      1629
    5. Nämä kaikki alla olevat aloitukset on saman naisen aloituksia

      Kuinka paljon täytyy vintissä viheltää että esiintyy välillä jopa miehenä, ja sitten itse vastailee omiin kysymyksiinsä?
      Ikävä
      169
      1191
    6. huono omatunto

      johtuu siitä, että minulla on tunteita sinua kohtaan. Se vaikuttaa asiaan. Kaipasin sinua tänäänkin.
      Ikävä
      65
      1190
    7. Onnistuit sohaisemaan mua

      Kaikkein herkimpään kohtaan ja kyseenalaistamaan mun luottamuksellisuuden. Kun sitä ei ole niin ei ole mitään muutakaan
      Ikävä
      65
      1042
    8. Mitä kaipaat

      Usein elämässäsi
      Ikävä
      115
      1036
    9. Olisi hauska tietää

      Koska huomasit pitäväsi minusta? Itse taisin ihastua sinuun heti silloin kun tavattiin ensimmäistä kertaa. Miehelle, jon
      Ikävä
      60
      1026
    10. Päätin juuri että

      En odota että meidän välillä enää tapahtuisi mitään. Tämä on aivan liian monimutkaista ja kyllä sinäkin olisit joskus mi
      Ikävä
      33
      1023
    Aihe