Nälkä

suureellinen äiti monelle

Ruuan hinta on noussut pienen ajan sisällä.Ja monien muidenkin päivittäistavaroiden.Miten saatte rahat riittämään?Kertokaa vinkkejä miten saatte sentit venymään.Jakakaa säästövinkkinne.Jos on ruokareseptejä jotka tulee halvaksi kun tekee ison satsin kerralla niin laittakaahan tulemaan.

20

7141

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 4:n äiti

Mulle tuli tässä jokin aika sitten sellainen idea, jota en ole vielä toteuttanut, että vaikka ruokaa jäisi kattilan pohjalle vain vähän, yhden hengen annos tai vähemmän, niin ei muuta kuin rasiaan ja pakasteeseen, etenkin jos mukana on lihaa. Jos on useampi alle yhden hengen annos, niin niistä saa koottua kokonaisen annoksen. Silloin tällöin voi "leikkiä ravintolaa", ja jokainen saa valita tarjolla olevista annosvaihtoehdoista mieleisensä.

Joo, ja tietysti kannattaa leipoa leivät itse. Välipaloiksi kiisselia ja näkkäriä, tai marjapuuroa. Letut ja pannukakku ovat edullisia herkkuja.

• faija

Olemme yrittäneet vähentää ostoksiin kuluvaa rahamäärää käymällä vain kerran viikossa kaupassa. Maitoa tosin joutuu hakemaan lisää ennen seuraavaa kauppareissua.

Edut:
      - heräteostokset vähenevät
      - ruuat ostetaan suunnitelman ja listan mukaan
      - tarjoukset voidaan käyttää hyvin hyödyksi

Haitat:
      - jääkaapin sisällöllä ei aina saa tehtyä sitä mitä tekee mieli

Ruokakaupassa kannattaa oikeasti keskittyä kilohintoihin, pakkauskokoihin, säilyvyyteen ja laatuun! Ensimmäiset kauppareissut tarkkana kuluttajana kestävät kauan, mutta jatkossa asiointi nopeutuu.

Meillä listalle kuuluvat lähes "vakiona" Euroshopper mozzarella, Pirkka basmati/jasmiiniriisi, Pirkka jogurttimysli, pakastekeitot (pinaatti, kasvissose), Oolannin ranskalaiset (jättipussi), Ingmanin jogurtit jne. Kaikissa näissä on omassa kaupassamme hyvä hinta/määrä/laatusuhde. Mm paistettavassa Pirkka-leivässä on halvempi kilohinta kuin muissa leipätiskin leivissä.

Edulliset suosikkiruuat:
      - pastakastikkeet
      - 1: tölkki ruokakermaa, pari kananmunaa ja kourallinen savukinkun suikaleita tms, mausteet
      - 2: tölkki tomaattimurskaa, pussi broilerpyöryköitä, mausteet
      - pizza (taikina itse tehty)
      - 1 mozzarella (79 snt), tomaattimurskapurkki, mausteita
      - kanakastike riisiä
      - kanaa/kalkkunaa/broileria, tölkki ruokakermaa, juustonjämiä
      - itse tehty leipä

• Inkeri70

suunnilleen minäkin toimin. Suunnittelen vain yleensä sunnuntai-iltaisin viikon (tai ainakin arkipäivien) ruokalistan etukäteen kauppojen tarjousmainoksia vilkuillen, jotta ei tule eteen sitä tilannetta, että jääkaapin emmeistä ei saisi mitään aikaiseksi. Mulla on valmiina erilaisia viikon listoja, jos joskus pääkoppa on ihan tyhjä, kun alan miettiä. Koulujen ruokalistoista saa vinkkejä ja niistä on hyvä tsekata, ettei tule laitettua ihan samoja ruokia kuin koulussa. Martoilta sai ainakin joskus penninvenyttäjän keitto-ohjeita (markka-aikaan siis olen semmoisen hankkinut), samoin mulla on Lars Johanssonin Saiturin keittiö -kokkikirja, jota selasin ahkerasti suurperheen äidin urani alkuaikoina.

Ne tuotteet, jotka eivät kestä viikon säilytystä (esim. lihat), laitan pakkaseen joko sellaisenaan tai teen ruuan valmiiksi. Kalaa meillä syödään kaupassakäyntipäivänä, jollei isäntä ole tuonut saalista mukanaan kalareissuiltaan. Niinä päivinä, jolloin minulla on aikaa, teen parin päivän ruuat valmiiksi. Tällä hetkellä, kun lapset eivät ole koulussa ja muutenkin väkeä on paljon, ennakkosuunnittelu on aivan välttämätöntä. Ruokaa menee paljon ja ruuanlaittoon kuluu paljon aikaa. Vaikka en periaatteessa eineksistä perusta, esim. kalapuikot ovat joskus todella kätevä ateria: vaikka ostaisi kaksi 20 puikon pakettia, ne eivät paljoa kustanna ja lisäksi muusia, kaikki mukulat tykkäävät.

Vaalean leivän leivon itse (en tarkoita ranskanleipää, vaan vaaleaa kuitupitoista täysjyväleipää), ruisleipää en oikein ole saanut onnistumaan mieleiselläni tavalla.

Se on ihan totta mitä Faija edellä sanoi. Aluksi kaupassa menee kauan aikaa, mutta se nopeutuu vähitellen. Vertailu kannattaa todella, esim. samantyyppisten leikkeleiden hinnanerot voivat olla huikeita. Kauppojen omat merkit, Euroshopper, Pirkka, Rainbow, ovat monesti edullisia.

Tein kerran ison taulukon Exceliin ja kirjasin ylös kaiken mitä meidän taloudessa hankitaan ruokakaupasta: vihannekset, hedelmät, juustot, einekset, rasvat, maitotuotteet, leikkeet/makkarat, lihat, hiutaleet/jauhot/kuivatuotteet, hillot, säilykkeet, pussit (= pata-ainekset, kastikkeet yms.), paperit, juotavat, mausteet, pakasteet, eläinten ruuat, pesuaineet, hygienia, sokeri/kahvi/tee, herkut (= karkkipäivä). Aloitin jaottelun Pirkan hinnaston mukaan ja muokkasin sitä meidän kaupan järjestyksen mukaan, eli sen mukaan miten tuotteet ovat kaupassa. Aikaa säästyy. Voi olla jonkun mielestä älytön järjestelmä ja viedä aikaa, mutta kun sen kerran on tehnyt, niin ei tarvitse kuin käydä ruokakaappi listan kanssa läpi, kirjata muistiin puuttuvat (jos niitä ei ole jo ennestään kirjoitettu siihen meidän jääkaapin ovessa roikkuvaan puutelistaan) eikä tarvitse ikinä todeta kesken ruuanlaiton, että puuttuu lihaliemikuutioita tai aamulla kahvia tms. On toiminut minulla hyvin.

Tuosta mitä 4:n äiti edellä sanoi, että yksikin jäljelle jäänyt ruoka kannattaa pakata pakastusrasiaan ja pakastaa. Näin mäkin olen tehnyt ja silloin tällöin meillä vietetään jämäpäiviä, eli jokainen saa valita mitä haluaa syödä ja lämmittää oman annoksensa mikrossa, valikoimaa yleensä riittää. Jos parin päivän aikana on jäänyt useitakin annoksia, ei ehdi edes pakastaa ja sitten pidetään taas jämäpäivä ja syödään edellisen päivän ruokia. Kätevää eikä mitään mene hukkaan. Yleensä on vähän vaikea tehdä sopivasti ruokaa, teen aina liikaa. Silloin kun lapset olivat koulussa, söin itse aina edellisten päivien ruokia lounaalla.

Suunnittelu on meidän perheessä kaiken avain. Eikä vain ruuanlaitossa, mut se on toinen juttu. :-)

• ja valamiita

lihapullia, valmista pastakastiketta, PAKASTELEIPÄÄ!jessus....PAKASTEKEITOT!!! Niitähän saa tehtyä melkein ilmaiseksi itse...porkkanaa ja perunaa soseeksi ja mausteet, se on siinä....

peruna-purjokeitto muutamalle:
        Kuori ja pilko perunat pienemmiksi ja laita kattilaan veden sekä kasvisliemikuution kanssa. Anna kiehua n. 10 minuuttia ja lisää purjo, ja keitä vielä 10-15 minuuttia.
        . Soseuta perunat ja sipulit sauvasekoittimella, j(a lisäälientä joukkoon kunnes saat keittomaista sosetta)

Lisää tuorejuustoa tai kermaa tai sulatejuuston jämät . Maustetuilla tuorejuustoilla saa mukavan säväyksen keittoon.

Ja tonne voi heittää sekaan vaikka mitä kasvoisten kappaleita, maku senkun paranee, varsinkin jos viitsii nähdä vaivaa ja kuullottaa ne öljyssä ennen keittämistä.

Ja ei kun syömään :)

• Inkeri70
        ja valamiita kirjoitti:

lihapullia, valmista pastakastiketta, PAKASTELEIPÄÄ!jessus....PAKASTEKEITOT!!! Niitähän saa tehtyä melkein ilmaiseksi itse...porkkanaa ja perunaa soseeksi ja mausteet, se on siinä....

peruna-purjokeitto muutamalle:
        Kuori ja pilko perunat pienemmiksi ja laita kattilaan veden sekä kasvisliemikuution kanssa. Anna kiehua n. 10 minuuttia ja lisää purjo, ja keitä vielä 10-15 minuuttia.
        . Soseuta perunat ja sipulit sauvasekoittimella, j(a lisäälientä joukkoon kunnes saat keittomaista sosetta)

Lisää tuorejuustoa tai kermaa tai sulatejuuston jämät . Maustetuilla tuorejuustoilla saa mukavan säväyksen keittoon.

Ja tonne voi heittää sekaan vaikka mitä kasvoisten kappaleita, maku senkun paranee, varsinkin jos viitsii nähdä vaivaa ja kuullottaa ne öljyssä ennen keittämistä.

Ja ei kun syömään :)

joskus mun mielestä einesten käyttö on ihan järkevääkin. Ostin eilen lihapullia 400 gramman pusseissa yhden euron kappalehintaan, pinaattikeiton lasken samaan joukkoon kuin hernekeiton, ei sitä itse kannata tehdä. Purjo-perunakeittoa ja yleensä sosekeittoja väännän joskus, mutta minun mielestä ne eivät pidä nälkää. Eli vastapainoksi seuraavan ruuan tai välipalan pitää olla todella ruokaisa, miten siis käy sen ruuan taloudellisuuden?

En kyllä edes tiedä mitä on jugurttimysli... Perusjugurtteja ostan litran pöniköissä ja loppukesästä sekaan heitetään omia marjoja, nami. Myslejä sekoittelen itse ja sekaan kuivattuja hedelmiä, myslit eivät ole olleet kaupan versioinakaan meidän perheen juttu. Yhdessä vaiheessa meillä oli jopa jugurttikone (tyttären allergioiden aikaan) ja tein itse viilitkin, mutta se on jäänyt. Välipaloina vispipuuroa viinimarjoista tai puolukoista, kiisseleitä, riisipuuro rusinakiisselin kanssa (varsinkin iltapalana), pannaria yms. Ja riisipuuron jämät (tai muusin jämät) sämpylätaikinan jatkeeksi.

Jotkut myös voivat laskea näennäisesti hintaa työlle, joka kuluu ruuan laittoon. Eli ovat valmiita ehkä maksamaan jostakin enemmän ja kuluttavat ruuanlaitosta vapautuvan ajan johonkin muuhun tai tekevät jonkun muun aterian osan alusta asti itse. Kukin tyylillään.

• tai kananjämiä
        Inkeri70 kirjoitti:

joskus mun mielestä einesten käyttö on ihan järkevääkin. Ostin eilen lihapullia 400 gramman pusseissa yhden euron kappalehintaan, pinaattikeiton lasken samaan joukkoon kuin hernekeiton, ei sitä itse kannata tehdä. Purjo-perunakeittoa ja yleensä sosekeittoja väännän joskus, mutta minun mielestä ne eivät pidä nälkää. Eli vastapainoksi seuraavan ruuan tai välipalan pitää olla todella ruokaisa, miten siis käy sen ruuan taloudellisuuden?

En kyllä edes tiedä mitä on jugurttimysli... Perusjugurtteja ostan litran pöniköissä ja loppukesästä sekaan heitetään omia marjoja, nami. Myslejä sekoittelen itse ja sekaan kuivattuja hedelmiä, myslit eivät ole olleet kaupan versioinakaan meidän perheen juttu. Yhdessä vaiheessa meillä oli jopa jugurttikone (tyttären allergioiden aikaan) ja tein itse viilitkin, mutta se on jäänyt. Välipaloina vispipuuroa viinimarjoista tai puolukoista, kiisseleitä, riisipuuro rusinakiisselin kanssa (varsinkin iltapalana), pannaria yms. Ja riisipuuron jämät (tai muusin jämät) sämpylätaikinan jatkeeksi.

Jotkut myös voivat laskea näennäisesti hintaa työlle, joka kuluu ruuan laittoon. Eli ovat valmiita ehkä maksamaan jostakin enemmän ja kuluttavat ruuanlaitosta vapautuvan ajan johonkin muuhun tai tekevät jonkun muun aterian osan alusta asti itse. Kukin tyylillään.

...ja kyllä se pitää nälkää yhtä paljon kuin se pinaattikeittokin!

• yh aika monelle

Meillä neljä lasta asuu kotona, yksi muuttanut maailmalle ja vierailee säännöllisen epäsäännöllisesti tyttöystävän kanssa ruoka-aikaan kylässä=) Itse olen yksinhuoltaja, joka käyn töissä ja jonka lapset harrastavat, paljon. Sen vuoksi en ole mikään lieden edessä notkuva pullantuoksuinen äiti. Mutta, halvalla ja nopeasti, paljon ja täyttävää ruokaa on saatava valmistettua.

Edellä mainitun vuoksi meillä syödään myös eineitä, joita löytyy usein kaupan "köyhänhyllystä", eli sieltä minne laitetaan ne melkein päiväysvanhat. Ja mitä ei heti kauppapäivänä syödä niin laitetaan pakkaseen. Hampurilaiset, mikropitsat, lihapiirakat, kaikki voi pakastaa eikä maku (niin, mikä maku?) kärsi siitä mitään.

Lisäksi meillä jatketaan, esim italiansalaattiin lisää spagettia, joskus kinkkuakin ja herneitäkin, palkkapäivän kunniaksi. Keittoihin tehdään paksumpi liemi eli suurustetaan. Soijaa jauhelihan joukkoon, ei maistu miltään siellä joukossa, edullista eikä kukaan huomaa mitään, määrä vain kasvaa.

Muusi paistetaan seuraavana päivänä, perunoita tehdään aina niin paljon että saadaan seuraavana päivänä paistettua. Perunat haetaan yleensä syoraan perunatilalta, samoin muut kasvikset, kun kerran sellainen läheltä löytyy.

Tarjoukset hyödynnetään, vuoden alusta ollaan aloitettu makumatkoja Lidlin hyllyihin, siellä useat tuotteet halvempia kuin muualla.

Astianpesuainetiiviste lantrataan valmiiksi vedellä, kun ei niin pientä tippaa saa altaaseen puristettua mikä jo riittää altaallisen pesuun.

Liha haetaan "erikoiskaupasta", siis palvaamosta. Ennen kaupan sulkeutumista saa usein halvemmalla ostettua kun ostaa esim kaiken lopun jauhelihan jne.

Maito haetaan Lidlistä ja jos joutuu täydentämään niin pyritään s-ryhmän kauppaan, sillä siellä alennetaan tulevan päivän päiväyksellä olevat tuotteet jo edellisenä iltana. Siinä säästää pitkän pennin.

Kaupassa käydään kerran viikossa, lukuunottamatta näitä täydennyksiä. Ruokalista mietitään ennakkoon. Tarjouksesta ostetaan aina myös varastoon. Arvatkaapa paljonko meillä on muroja kun olivat tarjouksessa=)

Eu-ruokakassi haetaan, mikäli mahdollista, siellä kun on kuitenkin kuiva-aineita hyvät määrät ja monilla paikkakunnilla niitä saa ainakin satunnaisesti helposti haettua esim neuvolasta. Mll ja vasemmistoliitto on ainakin jakanut niitä perusteena lapsiperheille, ilman etuliitettä vähävarainen, niin ei tunnu edes niin köyhälle. Usein kun tulee mietittyä että jollakulla muulla menee kuitenkin vielä huonommin.

Tuoremehut jatketaan vedellä, ei miksikään tiivisteeksi, mutta puolet ja puolet on hyvä suhde. Maku jopa pienille lapsille miedompi ja mieleisempi.

Ikkunalaudalla kasvaa kukkien sijaan yrttejä, ja se amppelitomaatti=)

Marjoja ja sieniä en ehdi, viitsi, jaksa eikä edes kiinnosta kökkiä metsässä hakemassa, mutta teen yleensä sopimuksen jonkun sellaisen tuttavan kanssa joka niiden keräämisestä pitää. Näin molemmat hyötyvät, toisella harrastus, josta saa vähän rahaa ja minä kerään siis sadon.

Sämpylät teen itse toisinaan, yleensä ostan "päiväysvanhaa" leipää, jonka pakastan ja sulatan tarvittavan määrän mikrossa. Näin meillä on yleensä aina tuoretta ja lämmintä leipää.

Makaronivelli on nopea, halpa, täyttävä ja hyvänmakuinen iltapala. Siis makaronia ja maitoa, vähän voikkoa.

Juuston loput raastan pakkaseen. Lihapullat teen aina itse ja pakastan. Kermaviiliä, sipulikeittopussi ja jauheliha sekaisin ja hyviä tulee ja nopeasti. Ja uunissa, niin ei kulu aikaa paistamiseen.

Tomaattimurskaa, tuorejuustoa/sulatejuustoa kuluu paljon, niillä saa nopeasti tehtyä kastikkeet. Ruokakerma litran purkeissa.

Maito vain juotavaksi, muuten ruokaan maitojauheesta, jota saa eu-kasseista.Muuten kertaostona kallista mielestäni, vaikkakin riittoisaa. Kerman jatkan maitojauheella ruokaan ja maidon vedellä.

Valmiisiin patapusseihin sorrun usein, mutta lisään niihinkin aina spagettia, makaroonia tai riisiä.

Tähteet tietysti pakkaseen.

Ruokaa teen valmiiksi pakkaseen, niin on nopea sitten sieltä vain lämmittää, ja säilyy. Teen aina enemmän kuin tarpeeksi.

Olen laskenut joka päiväiselle ruualle hinnan, ja näin ollen kun toisena päivänä tekee halvemmalla niin on toisena päivänä varaa syödä "paremminkin".

Pitsan teen itse. Samoin pitaleivät, jotka ovat luxusherkkua meillä. Ja myös pakastan niitä.

Näin meillä säästetään ajassa ja rahassa=)

• mums.

köyhänä kun elin vuosia niin kyllä se totta on että ruuasta on oikeastaan ainoa missä enään voi säästää.
      kuukausiostokset on tosiaankin iso säästö.
      kaupassa kannattaa käydä isoissa marketeissa koska siellä ruoka ja kaikki muukin on huomattavasti halvempaa.kannattaa tietysti hödyntää kaikkia tarjous ruokia.
      ruuan perustana siis:
      peruna
      riisi
      makarooni
      selleriä
      sipulia
      porkkanoita
      tomaattimurskaa
      kinkkua isoina paloina
      broileria tai kanaa pakasteesta (tarjouksesta)
      jauhelihaa
      kalaa (mikä on tarjouksessa)
      jauhoja
      liha/kala/kana buljonkia
      kananmunia
      juustoa isoina paloina
      pakastevihanneksia jos on halvalla

kaikki keitot on yleensä halpoja ruokia.
      yleensä niihin kannattaa laittaa ihan tuoreita juureksia.
      kalakeitto
      jauhelihakeitto
      makkarakeitto
      lihakeitto
      kanakeitto

useasti keitonlopusta saa toisenkin kerran
      syötyä kun siihen lisää vaikkapa makaroonia.

uunipannukakkua voi tehdä riisin lopuista ja raastaa vaikka kinkkua sekaan.

perunapizza. on yksi afrikkalainen keksintö.
      itse tehty pizzataikina.
      tomaattimurska, sipuli, valkosipulin kynsi ja paprika sekoitetaan mixerissä.
      raasta noin neljä isoa perunaa isommalla puolella.
      laita peruna ja halutessa myös vaikka kinkkuraastetta pizzan päälle ja kaada kastikeseos päälle.
      juustoraastetta ylimmäiseski.
      tulee muuten ihana pizza ja täyttävä.

makaroonilaatikko on myöskin aika halpa ruoka.
      itse laitan aina rutkasti pokkanaraastetta sekaan. halvempi vaihtoehto on vielä tehdä se laatikko lihaliemellä niin siihen ei kulu sitä maitoa.

jos ostaa vaikkapa 5 broileria niin laittaa ne uuniin maustettuna ja kun ne on kypsiä niin paloittelee ja laittaa pakastimeen eri käyttöä varten.

kanakastike/riisi
      kanakeitto
      pasta missä kanaa ja currykastiketta
      viikonloppuherkuksi voi laittaa vaikka
      kanankoipia ja ranskalaisia. tai tehdä itse perunasalaatin.

jauhelihastahan saa vaikka mitä. lihapulla / pihvi taikinaan laitetaan myös porkkanaraastetta lisäksi.

jauhelihamureke on myös hhyvää ja halpaa.
      ja sitä paitsi tosi helppo tehdä.

kalapihvejä voi tehdä itse mutta siihen tarvitaan lihamylly taikka mixeri.
      taikinaan voi sekoittaa raastettua selleriä ja myös porkkanaa.

perunapihvejäkin voi paistaa. raastettua perunaa, sekaan kananmunaa ja jauhoja.
      paistetaan pannussa ja syödään puolukkahillon kanssa. lasten herkkuruokaa.

leivän päällä on kurkku ja tomaatti halvempia kun leikkeleet. muuten voi myös lenkkimakkarasta tehdä siivuja. kananmunakin käy pääliseksi.
      yhden ystäväni kotona laitettiin useasti leivän päälle ohkasia omenansiivuja. yllättävän hyvää.

kaiken a ja o on kuitenkin ruokalistan laatiminen ja sen mukaan ostoksien tekeminen.

• talouksissa

ovat kyllä kokemukseni mukaan hyvinkin erilaisia. Joku kaverini on säästäväinen jossain ja hyvin tarkka rahasta, sitten on jääkaapissa aina jogurttia ja limsaa.
        Meillä on neljä lasta ja mielestäni kohtuullinen ruokakulutus. ois kyllä halu ja tahto olla käytännöllisempi ja järjestelmällisempi ruokaostoksien kanssa kun mulla lista on, mutta laiskottaa välillä....enkä halua noudattaa orjallisesti, muuten ruoanlaitto pakkopullaa, kun se välillä on sitä muutenkin.
        Meillä ei tuhlata muovipusseihin, katsomme kilohinnat melko tarkkaan, pyrin tekemään isot annokset, jää seuraavaan päivään tai pakastimeen.
        Luen tarjoukset, lähikauppa kallis, isot kaupat edullisempia. Tarjoustalosta, lidlistä, tai joku muu tarjouksen ilmoittaja saa minut liikkeelle. Joskus ostanut tarjouksesta muroja varmaan seitsemään pakettia kun euron pintaan sai...
        Emme juuri osta kalliita valmismehuja, pyrimme tekemään itse, sen loputtua tiivistemehua. jogurtit pienissä pakkauksissa kalliita,niinkuin monet muut pikkupakkaukset.
        Leivänhinta kallistui, mutta ostamme leipämme leipätehtaanmyymälästä, säästämme tosi paljon, siellä ei hinnat ole ainakaan vielä nousseet.
        Säästämisen kohteita on paljon, ne voi tuntua pieniltä ja monesti naurettavaltakin, mutta laskiessa vuositasolla, jo säästää huimasti..
        Lehtiä tekee mieli usein ostaa, silloin säntään kirjastoon, tai katon lehtiroskiksen.

• aika kerätä nokkoset talteen

Nyt ei enää paljon lapsia kotona,mutta nokkosten keräys on mukava säilöntäprojekti keväällä.Kerään pikkuruisia nokkosen lehtiä,kiehautan,sekoitan sauvasekoittimella pienessä keitinvesitilkassa.Sitten vaan jääpalapusseihin tai rasiaan,millä tehdään jääpaloja.Saa ihan hyvää nokkoskeittoa,nokkoslettuja,lisukkeeksi sämpylätaikinaan ym,ym.Lapset ovat syöneet ihan mielellään ja nokkonen on kuulemma jopa terveellisempää kuin pinaatti.Ilmaista.

• herkkuja:

MUNAMAKAROONI: keitä makaroonit, pane pannulle vähän rasvaa, kypsät makaroonit ja muutama kananmuna. Sekoittele mössöä. Kun munakokkeli on kypsää, on ruoka valmista. Voit tietenkin heittää sekaan jauhelihanjämät tai nakinpaloja, pakastevihanneksia tms., mutta tuo edellä oleva oli alkuperäinen ohje. Lasteni suurta herkkua.
      PERUNALÄTYT: Sekoita yli jääneen perunamuusin joukkoon sen verran maitoa ja vehnäjauhoja, että syntyy lättytaikina. Paista lättypannulla ja tarjoa vaikkapa puolukkasurvoksen kanssa.
      PYTTIPANNU: Paloittele yli jääneet kylmät keitetyt perunat pannulle, jossa on hiukan rasvaa. Paista samalla pannulla kananmunia sekoittamatta ja esim. lihapulla- tai makkaraviipaleita. Miesten herkkua.
      PAISTETTU PUURO: Paista ylijäänyt kaura- tms. puuro voissa pannulla, vähän suolaa sekaan ja syökää maidon kanssa.
      NAPOLINPATA: Ruskista jauhelihaa pannulla ja kaada kattilaan makaronien kanssa. Sekaan liemikuutio ja keitä kunnes makaronit ovat kypsiä. Lisää jossakin vaiheessa tarjouksesta ostamaasi herne-maissi-paprikapakastetta.
      KAALIPATA: Keräkaali on usein edullista. Puuroriisiryynien, jauhelihan ja siirappilorauksen kanssa siitä saa mainion padan tai laatikon. Halutessa sen voi maustaa meiramilla tai tarjoilla puolukkasurvoksen kanssa.
      PAISTETTU PAKASTEKALA: Osta tarjouksesta pakasteseitä ja paista pannulla. Tarjoa perunamuusin kanssa.
      Tarjouksesta saa usein pakastekalan lisäksi broilerisuikaleita, broilerinmaksaa, sianlihaa, esim. lapaa, josta saa pitkään hauduttamalla ihanan uuniruoan, kun samaan astiaan tai paistospussiin lohkoo myös perunoita, sipulia, lanttua ja porkkanaa.
      Jos lapset syövät päivällä tukevasti koulussa tai päiväkodissa, riittää iltaruoaksi silloin tällöin puuro, esim. uunissa haudutettu ohraryynipuuro, tai munakas.
      Keitot, vellit ja kiisselit ovat myös terveellistä ja edullista ruokaa. Näin kesän korvalla kannattaa toivoa, että marjasadosta tulee hyvä, ja kerätä sitä myöhemmin kesällä talven varaksi.
      Ensimmäiset raparperit ovat pian korjuukunnossa. Mikäpä on parempaa kuin mannapuuro raparperikiisselin kanssa!
      Arkipäivinä kannattaa valmistaa ruoka perusaineista, kuten perunasta, porkkanasta, kaalista, pastasta, riisistä, ryyneistä ja kananmunista. Juustot, leikkeleet, kokolihat, murot, eksoottiset vihannekset ja einekset ovat kalliita herkkuja. Mutta kun kaupassa on punaisella merkittyjä tarjoustuotteita, voi syödä fiinimmin.

• herkkuja:

Onko unohtunut kokonaan takavuosien hitti, kuorineen keitetyt perunat ja jauhokastike? Siis rasvaa pannulle, siihen venhäjauhoja ja sipulisilppua ruskistumaan. Lisää vettä vähän kerrallaan ja kiehuta. Mausteeksi suolaa ja pippuria.
      Uusille perunoille kastikkeeksi riittää kuuma maito, jossa seassa voita ja vaikka ruohosipulisilppua. Oman perheeni suosikkikastike uusien perunoiden kanssa on kananmunakastike, eli valkokastike, johon silputaan muutama kovaksikeitetty kananmuna. Ja ehdoton on tietysti sienikastike sitten kun sieniä tulee.
      Uusien perunoiden kaveri silli on syytä suolata itse. Pienet sillipurkit ovat hirveissä hinnoissa.
      Viilinkin saa helposti tehdyksi itse. Viili ja talkkunajauhot sekä talkkunoista ja marjoista tehdyt pöperöt ovat iki-ihania kesäherkkuja. Talvella kun kurkut, salaatit ja tomaatit ovat kalliita, paprikasta puhumattakaan, käy tuoreannokseksi esim. porkkanaraaste. Siitä saa tosi mehevää, kun puristaa porkkanat mehuksi ja lisää sitten mehun takaisin kuiva-aineen joukkoon. Lantturaaste on myös hyvää, ja siihen voi lisätä esim. appelsiininpaloja ja rusinoita. Keitetyistä punajuurista ja omenasta saa mainion yhdistelmän, samoin raastetusta, hieman survomalla mehustetusta kaalista ja puolukkasurvoksesta.
      Purkkihernesoppaa pidetään nuukailijoiden lempiruokana. Se alkaa vain helposti kyllästyttää. Kannattaa ainakin välillä tehdä hernesoppa itse, ruskistaa siihen savulihaa ja lisätä porkkanan- ja lantunpaloja. Kyllä kelpaa pannarin kanssa

• varastelen

sillon tällön jostakin, säästyy paljon.

• unohtui?

Meillä muusin lopusta tehdään seuraavana päivänä joko lihaperunasosetta tai nakkimuusia.

• Kohta viiden äiti

Tässä meidän perheen perinteinen kesäruoka: Kattilaan vettä ja raaka jauheliha sekä liha- tai kasvisliemikuutio joukkoon. Vispataan sekaisin ja keitetään jauheliha kypsäksi. Lisätään silputtu kaali. Keitetään kypsäksi. Siinä se. Joskus pistän myös porkkanaa ja perunaa, mutta ei välttis.kannattaa tehdä aika vähään liemeen niin on ruokaisaa ja muhennosmaista.

• perheenäiti

Hei!

En ole lestadiolainen, mutta koskaan en ole käyttänyt ehkäisyä ja lapsia on siunaantunut :)

Tässä joitakin meidän perheessä käytettyjä säästötapoja, jotka lienevät monille tuttuja:

1. Minä olen välillä mahdollisuuksien mukaan töissä, esim. nyt olen menossa 3-4 kuukaudeksi tienaamaan ennen äitiysvapaata, mies vuorostaan kotona. Meillä miehen bruttopalkka on suurempi, mutta kannattaa miettiä pidemmälle; saan hyvät äitiyspäivärahat oltuani töissä.

2. Iso pakastin on olennainen. Ostan lähes päivittäin läheisestä S-marketista -50% -tuotteita - eivät mene varmasti isossa perheessä vanhaksi :) Ko. tuotteethan myydään viimeistä käyttöpäivää edellisenä päivänä. Näitä ostamiani lihoja yms. sitten pakastan. Teen päivittäin monipuolista ruokaa perheelleni ja pidän kiinni periaatteesta, että ruoan pitää olla hyvää ja terveellistä. Lisäksi leivon paljon.

3. Kysy rohkeasti tutuilta ja sukulaisilta, josko heillä on nurkissansa pieneksi jääneitä vaatteita, ylimääräisiä leluja, what ever...

4. Harrastukset: Meillä käydään juoksulenkillä! Kunto nousee kohisten, kilot karisevat ennätysvauhtia, mieli piristyy ja kroppa pysyy kunnossa - teineillä ja mammalla :) Ukko käy töissä punttisalilla yms.

5. Lapsille luetaan paljon, kirjasto on mahtava juttu!!!

6. Tietyt tuotteet ostetaan tiettyyn aikaan vuodesta, kun on alennusmyynnit. Näin säästyy huomattavia summia.

t. lapsistaan onnellinen

• satu40

että aamupuuron jämät tai esim edelliseltä päivältä jänyt porkkanaraaste ja perunamuusin loppu ovat hyviä maunlisääjiä sämpylätaikinaan.
      Useimmille tämä taitaa olla itsestäänselvää tietoa, mutta on myös "uusleipureita"...

• äippe-72

Pesuaineet??? Meillä ainakin menee hirveästi rahaa kaikkiin tökötteihin, pesuaineisiin yms. kulutstavaroihin...onko näihin mitään säästöjippoa? Voisko kukaan kertoa vähän hintoja, mihin hintaan selviätte esim. viikossa/kuukaudessa?? Ja sitten...jos jollakin on valmiina ruokalistoja niin saiskos niitä?? Ollaan viisi henkinen perhe ja saadaan kyllä menemään rahaa kaikkeen turhaan=( Ai niin ja sit vielä...monetko vaatekerrat teillä on lapsille?? Meillä kun hukutaan pyykkiin!! Kiitos jo etukäteen vastauksista ja hyvää kesän jatkoa!!!

• karjalatar2
        äippe-72 kirjoitti:

Pesuaineet??? Meillä ainakin menee hirveästi rahaa kaikkiin tökötteihin, pesuaineisiin yms. kulutstavaroihin...onko näihin mitään säästöjippoa? Voisko kukaan kertoa vähän hintoja, mihin hintaan selviätte esim. viikossa/kuukaudessa?? Ja sitten...jos jollakin on valmiina ruokalistoja niin saiskos niitä?? Ollaan viisi henkinen perhe ja saadaan kyllä menemään rahaa kaikkeen turhaan=( Ai niin ja sit vielä...monetko vaatekerrat teillä on lapsille?? Meillä kun hukutaan pyykkiin!! Kiitos jo etukäteen vastauksista ja hyvää kesän jatkoa!!!

Monella teistä on ihan samoja säästövinkkejä ruuan suhteen kuten meilläkin. -50% ruokatuotteet ovat tulleet tutuiksi, tiedän jopa missä kaupassa on aamuisin ja missä iltaisin "pian päiväyksen ylittävät" ruokatuotteet alessa.
        Kanat ostan marinoimattomina. Marinaadi voi olla jopa 30% tuotteen painosta, eli 700g broilerin suikaleita marinoituna tarkoittaa todellisuudessa alle 500g broileria.
        Marinaadi on kuitenkin ihan helppo tehdä kotona itse; öljyä, etikkaa tai sitruunaa ja mausteita maun mukaan. Syömme paljon kauden kasviksia, perunaa, marjoja, kaalia yms. Puurot ja leivät kuuluvat myös norm. arkeen.

Pesuaineissa käytämme usein isoja kokoja, niissä monesti kilo/litrahinta on halvempi.Pyykinpesuaineissa tarkistan miten paljon jauhetta tarvitsee koneelliseen pyykkiä, joskus riittoisampi aine on halvempi kuin kilohinnaltaan halvempi.

Nestesaippuan ostan kolmen litran kanistereissa, sitten vain täytän vessassa ja suihkussa käytettävät pumppupullot.

Vessojen ja ikkunoiden puhdistukseen käytän astianpesuaineen lisäksi etikkaa, kirkastaa ikkunat ja puhdistaa pytyn.
        Mikrokuituliinat ovat hyviä, niillä lähtee moni lika ilman puhdistusainetta, pelkällä vedellä.

Joitakin erikoispuhdistusaineita olemme ystäväni kanssa hankkineet puoliksi, samasta pullosta riittää meille molemmalle, eikä maksa kuin puolet.

Pölynimuri kokemukseni mukaan on laite johon kannattaa investoida. Ei tarvitse mitään kertakäyttö tomuhuiskia ja -liinoja kun on kunnollinen imuri.

Sama koskee myös pyykinpesukonetta, se ei voi isossa perheessä olla huono.

• köyhä työntekijä

Rahat riittää, kun varastaa kilohinnaltaan kalleimmat tuotteet, esim. juuston, mausteet, fileepihvit yms..
      Hinnoissa on jo varaskatteet huomioitu.
      Pikku kyläkaupoista ei kannata varastaa, kun niissä muutenkin käy aina vain vähemmän asiakkaita mutta isoissa ketjuissa varastaminen kannattaa aina.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Olet taitava

monessa asiassa. Myös siinä, miten veit sydämeni. Äkkiarvaamatta, pikkuhiljaa. Yhtäkkiä huomasin että minusta puuttuu jo
      Ikävä
      74
      7644
    2. Sinällään hauska miten jostakin

jaksetaan juoruta vaikka mitä. Jakorasia yms. Raukkamaista toimintaa. Annetaan jokaisen elää rauhassa eikä levitellä per
      Ikävä
      58
      3193
    3. Mikä ihme sai sut käyttäytymään

Niin helvetin törkeästi mua kohtaan, jos kerta olet ihastunut?
      Ikävä
      37
      2486
    4. Miten voit manipuloida katsojalukuja?

Palstatrolli ja väsynyttä sontaa palstalle suoltava Varmakkakkiainen on viime aikoina vedonnot siihen, että hänen ketjuj
      Ateismi
      8
      2102
    5. Osuuspankki Kuhmo!

Ei pysty pitämään yhtä Otto pankkiautomaattia toiminnassa Ksupermarketin kanssa,20 vuotta sitten Kuhmossa oli neljä auto
      Kuhmo
      35
      2044
    6. Voi helvetti

Mihin olet mut ajanut.
      Ikävä
      22
      1988
    7. Tiedät etten tiedä

Mitä pitäisi tehdä.
      Ikävä
      13
      1887
    8. Rakkaalleni!

Halusin tulla kertomaan, että sinua ajattelen ja ikävöin vaikka olen sukuloimassa. Meinasin herkistyä, kun tykkään sinus
      Tunteet
      15
      1673
    9. Työttömyys kasvaa

Onneksi persujen kannatus ei kasva.
      Perussuomalaiset
      61
      1611
    10. hyvää yötä.

toivottavasti sulla oli kiva jouluaatto. 🤍
      Ikävä
      18