Hiekkapuhalluskuljetukset!

Henkilöautoilija

Huomio kaikki kuorma-autoilijat jotka kuljetatte hienojakoista hiekkaa! Tarkkailkaa hiekan pysymistä paikoillaan kuljetuksen aikana!

Olen usein Suomen valtateillä ajaessani huomannut kuinka kuorma-auton perässä tulee noin 100m:n pituinen hiekkamyrsky. Ei ole kovin mukavaa eikä terveellistä autoille, jotka ajavat perässänne tai kohtaavat teidät kyseisessä tilanteessa.

Vastuu vahingoista on teillä, koska laki edellyttää että kuorma sidotaan kunnolla.

18

2907

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • insinööri

      kyllä kuljettaja tarkkailee peilejä eikä se voi nähdä hiekkamyrskyn läpi missä sinä tarkkailet 100km tunnissa .

      hiekkamyrskyjä esiintyy keväisin yleiseimmin ,se johtuu talvella liukkauden takia tehdyistä teiden hiekoituksista .syntyy ehkä yleisimmin jouduttaessa väistämään vastaantulijaa niin että piennar alueeelle jäänyt hiekoitus hiekka kuivaan aikaan tekee hiekkamyrskyltä näyttävän pölypilven riippumatta onko sinulla vauhti 1-100km saati enemmän.
      siitä saattaa johtua luulosi että hiekkaa valuisi edellä ajavasta rekasta.
      valtatiet yleensä puhdistetaan/kerätään hiekoitushiekat talteen mutta jos hiukan sivummalla on sinun valtatiesi tai on jäänyt epähuomiossa sellainen puhdistamaton alue saattaa siinä esiintyä myös pitkin kesää kuvaamasi hiekkamyrsky ilmiö.edellinen koskee kestopäällyste eli asfaltti teitä.
      tietysti varsinkin tänä kesänä jos tarkoitat hiekkapäällysteisä nk sora teitä on ollut kuiva kausi eli on selvää että ilmiö esiintyy varmemmin.
      nyt syksyn saapuessa sateet lisääntyy ja tästä aiheutuva kosteus vähentää näkemääsi ja tietty kokemaasi hiekkamyrskyä lähes olemattomiin.
      onko perheen lisäystä tulossa? vai millainen vahinko sinulle sattunut.

      • Henkilöautoilija

        En tiedä näkeekö insinööri, mutta kyllä normaalit ihmiset näkevät, syntyykö "hiekkamyrsky" tien ja kuorma-auton välistä vai lavalta lentävästä hiekkapölystä.

        Tiedoksi vielä insinöörille:
        Suomen valtatiet ovat ovat harvemmin sorateitä.


      • Jarski
        Henkilöautoilija kirjoitti:

        En tiedä näkeekö insinööri, mutta kyllä normaalit ihmiset näkevät, syntyykö "hiekkamyrsky" tien ja kuorma-auton välistä vai lavalta lentävästä hiekkapölystä.

        Tiedoksi vielä insinöörille:
        Suomen valtatiet ovat ovat harvemmin sorateitä.

        Niin, hiekkakuormaa on aika paha mennä naruillakaan sitomaan...


      • -Pöllikuski-
        Jarski kirjoitti:

        Niin, hiekkakuormaa on aika paha mennä naruillakaan sitomaan...

        Sitominen ilman automaattipressu systeemejä on vähän hankalaa...Paras keino pölyämisen estämiseen on hiekkakuorman pinnan kasteleminen...


      • rahtari
        -Pöllikuski- kirjoitti:

        Sitominen ilman automaattipressu systeemejä on vähän hankalaa...Paras keino pölyämisen estämiseen on hiekkakuorman pinnan kasteleminen...

        kaikenlaista tossa edellä vastailtu. Ja kylä sitä hiekkaa sieltä kuormasta tulee ja välillä perkeleesti tuleekin. Ongelma on siinä, ettei kuski viitti peittää sitä kuormaa ku ei oo niitä automaattipressuja, siinähän joutus pian meneen kuorman päälle ja puukengät ois ihan hiekassa.


    • rekkamies

      hiekkapuhallus = hiekkaa ja paineilmaa käytetään yleensä ruosteen ym poistoon eikä sellaisia laitteita hiekka jaaloissa yleensä ole .siispä olet väärässä jos luulet että hiekka rekka puhaltaa ruosteet sinun romustasi käyppä autokorjaamolla kysymässä niin he tekevät arvion voiko/kannattaakos romuasi puhaltaa.
      lääkärissä käynti ja siellä kertominen voi ehkä pienellä todennäköisyydellä auttaa harhoihisi.

      moro

    • ruskea

      selvää homo ainesta tuutkos kylään ? laita vähän yhteystietoa niin tutustutaan

    • tepa

      Eihän sen nyt pitäisi montaa minuuttia ottaa sen pressun viritteleminen. Kyllä tässä on pitkälti kysymys kuljettajien ja kuljetusfirmojen laiskuudesta.

      • -Pöllikuski-

        Kokeile huviksesi laitella pressut vetäjän ja kasetin päälle tuulessa ja tuiskussa YKSIN...Sitten voit kommentoida kauanko aikaa menee päivän mittaan ressujen kanssa turatessa..


      • kuski myös
        -Pöllikuski- kirjoitti:

        Kokeile huviksesi laitella pressut vetäjän ja kasetin päälle tuulessa ja tuiskussa YKSIN...Sitten voit kommentoida kauanko aikaa menee päivän mittaan ressujen kanssa turatessa..

        jollei resurssit riitä kuorman peittämiseen voisi ajatella alan vaihtoa.kyllä lait koskevat hiekkakuskejakin,soitto poliisille jos edelläajavan kuorma leviää tielle niin ne tulevat kyllä opettamaan kuskille saako hiekkakuorma pöllytä kun auto liikkuu.


      • -Pöllikuski-
        kuski myös kirjoitti:

        jollei resurssit riitä kuorman peittämiseen voisi ajatella alan vaihtoa.kyllä lait koskevat hiekkakuskejakin,soitto poliisille jos edelläajavan kuorma leviää tielle niin ne tulevat kyllä opettamaan kuskille saako hiekkakuorma pöllytä kun auto liikkuu.

        automies täälläpäin vehtaa ressujen kanssa tai muutenkaan peittele hiekkakuormaansa...Nää hiekanjyväsestä nipottajat ovat taas kerran näitä etelä suomen kaikesta kitiseviä kansalaisia.


    • ahma™

      ...syy ajaa 100 metriä lähempänä hiekka-autoa???

      • fillaristi

        Kohtaaminen ja ohittaminen ovat väistämättömiä syitä mennä milloin kenenkin ajoneuvon lähelle, myös hiekka-auton tuntumaan, eli eivät Suomen teillä onnistu 100 metrin kunnioitusvälillä kellään..
        Tässä jo kaksikin syytä.
        Kolmas syy on hiekka-auton omat ohitukset, eihän se varmasti jää matelemaan kevyen liikenteen tai traktoreiden taakse. Niihin lähelle tuloihin ei pysty mitenkään vaikuttamaan.


      • Utelias rahtari
        fillaristi kirjoitti:

        Kohtaaminen ja ohittaminen ovat väistämättömiä syitä mennä milloin kenenkin ajoneuvon lähelle, myös hiekka-auton tuntumaan, eli eivät Suomen teillä onnistu 100 metrin kunnioitusvälillä kellään..
        Tässä jo kaksikin syytä.
        Kolmas syy on hiekka-auton omat ohitukset, eihän se varmasti jää matelemaan kevyen liikenteen tai traktoreiden taakse. Niihin lähelle tuloihin ei pysty mitenkään vaikuttamaan.

        Mistä asti ohitus on ollut välttämätöntä? Jos hiekka-auto ajaa satasen rajoituksella 85-90km/h niin se vaikuttaa 440km:n matkalla n. 20-30min verrattuna satasen vauhtiin. (testattu käytännössä yhden kahvitauon kanssa.) Joten suosittelen lämpimästi ajelemaan ainakin sadanmetrin päässä hiekka-autosta, sillä tietä riittää varmasti edessä ja takana. ja oletan että suurinosa (80%) kiveniskemistä tulee takapuskurissa roikkumisen aikana. Ps. Hiekka-autot ei yleensä ajele satojakilometrejä suuntaansa.


      • Tietoa
        Utelias rahtari kirjoitti:

        Mistä asti ohitus on ollut välttämätöntä? Jos hiekka-auto ajaa satasen rajoituksella 85-90km/h niin se vaikuttaa 440km:n matkalla n. 20-30min verrattuna satasen vauhtiin. (testattu käytännössä yhden kahvitauon kanssa.) Joten suosittelen lämpimästi ajelemaan ainakin sadanmetrin päässä hiekka-autosta, sillä tietä riittää varmasti edessä ja takana. ja oletan että suurinosa (80%) kiveniskemistä tulee takapuskurissa roikkumisen aikana. Ps. Hiekka-autot ei yleensä ajele satojakilometrejä suuntaansa.

        Otteita tieliikennelaki 87 § 1 mom:

        Kuorman varmistamiseen tulee käyttää kuorman tuentaa, sitomista, lukitsemista tai peittämistä. Kuorman varmistuksen lujuutta arvioitaessa saa kitkan tarjoaman pidätyskyvyn ottaa huomioon.

        Kuorma on suojattava kuormapeitteellä, milloin on vaara, että kuorma pölyää tai varisee tielle ajoviiman vaikutuksesta.

        Jos kuorman varmistamiseen käytetään kuormapeitettä tai verkkoa, se on kiinnitettävä siten, ettei ilmavirta irrota sitä ajon aikana.


      • taxi

        aaa


      • ahma™
        Utelias rahtari kirjoitti:

        Mistä asti ohitus on ollut välttämätöntä? Jos hiekka-auto ajaa satasen rajoituksella 85-90km/h niin se vaikuttaa 440km:n matkalla n. 20-30min verrattuna satasen vauhtiin. (testattu käytännössä yhden kahvitauon kanssa.) Joten suosittelen lämpimästi ajelemaan ainakin sadanmetrin päässä hiekka-autosta, sillä tietä riittää varmasti edessä ja takana. ja oletan että suurinosa (80%) kiveniskemistä tulee takapuskurissa roikkumisen aikana. Ps. Hiekka-autot ei yleensä ajele satojakilometrejä suuntaansa.

        ...juttuja minäkin tarkoitin.


    • Anonyymi

      Paras keino tuhota männät erittäin lyhyessä ajassa kuin smirkelillä jälki.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Melkein lähetin viestin.

      Onneksi tulin järkiini. Mukavaa kesää
      Ikävä
      129
      1827
    2. Sulla on nainen muuten näkyvät viiksikarvat naamassa jotka pitää poistaa

      Kannattaa katsoa peilistä lasien kanssa, ettet saa ihmisiltä ikäviä kommentteja.
      Ikävä
      78
      1707
    3. Ikävöimäsi henkilön ikä

      Minkä ikäinen kaipauksen kohteenne on? Onko tämä vain plus 50 palsta vai kaivataanko kolme-neljäkymppisiä? Oma kohde mie
      Ikävä
      56
      1313
    4. Liikenne onnettomuus

      Annas kun arvaan -Nuoriso -Ajokortti poikkeusluvalla -Ylinopeus
      Orimattila
      69
      1141
    5. Tiedätkö autereen?

      Se on vähän niinkuin sinä. Eräänä päivänä se hehkuttaa eteerisenä, laiskan hauen tavoin. Toisena se iskee kuin nälkäinen
      Tunteet
      8
      819
    6. Kuka jäi auton alle

      Kuka jöi kantatiellä auton alle eilen
      Kuortane
      2
      785
    7. Muistatko ensimmäisen kahdenkeskisen hetken

      kaivattusi kanssa?
      Ikävä
      45
      767
    8. Oli kyl kunnon reissu

      Jopa oli bileet hotellissa! Kunnon menot ja Kuhmon rytkyt liikenteessä. Onneksi ei ollu tuulipukua päällä! 😂👍🏻
      Kuhmo
      10
      749
    9. Vähän pelottaa

      Että ten suuren mokan. Tämä muuttaa nyt liikaa asioita.
      Ikävä
      41
      735
    10. Mikä tekee kaivatustasi

      haluttavan?
      Ikävä
      45
      707
    Aihe