Hiekkapuhalluskuljetukset!

Henkilöautoilija

Huomio kaikki kuorma-autoilijat jotka kuljetatte hienojakoista hiekkaa! Tarkkailkaa hiekan pysymistä paikoillaan kuljetuksen aikana!

Olen usein Suomen valtateillä ajaessani huomannut kuinka kuorma-auton perässä tulee noin 100m:n pituinen hiekkamyrsky. Ei ole kovin mukavaa eikä terveellistä autoille, jotka ajavat perässänne tai kohtaavat teidät kyseisessä tilanteessa.

Vastuu vahingoista on teillä, koska laki edellyttää että kuorma sidotaan kunnolla.

18

2878

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • insinööri

      kyllä kuljettaja tarkkailee peilejä eikä se voi nähdä hiekkamyrskyn läpi missä sinä tarkkailet 100km tunnissa .

      hiekkamyrskyjä esiintyy keväisin yleiseimmin ,se johtuu talvella liukkauden takia tehdyistä teiden hiekoituksista .syntyy ehkä yleisimmin jouduttaessa väistämään vastaantulijaa niin että piennar alueeelle jäänyt hiekoitus hiekka kuivaan aikaan tekee hiekkamyrskyltä näyttävän pölypilven riippumatta onko sinulla vauhti 1-100km saati enemmän.
      siitä saattaa johtua luulosi että hiekkaa valuisi edellä ajavasta rekasta.
      valtatiet yleensä puhdistetaan/kerätään hiekoitushiekat talteen mutta jos hiukan sivummalla on sinun valtatiesi tai on jäänyt epähuomiossa sellainen puhdistamaton alue saattaa siinä esiintyä myös pitkin kesää kuvaamasi hiekkamyrsky ilmiö.edellinen koskee kestopäällyste eli asfaltti teitä.
      tietysti varsinkin tänä kesänä jos tarkoitat hiekkapäällysteisä nk sora teitä on ollut kuiva kausi eli on selvää että ilmiö esiintyy varmemmin.
      nyt syksyn saapuessa sateet lisääntyy ja tästä aiheutuva kosteus vähentää näkemääsi ja tietty kokemaasi hiekkamyrskyä lähes olemattomiin.
      onko perheen lisäystä tulossa? vai millainen vahinko sinulle sattunut.

      • Henkilöautoilija

        En tiedä näkeekö insinööri, mutta kyllä normaalit ihmiset näkevät, syntyykö "hiekkamyrsky" tien ja kuorma-auton välistä vai lavalta lentävästä hiekkapölystä.

        Tiedoksi vielä insinöörille:
        Suomen valtatiet ovat ovat harvemmin sorateitä.


      • Jarski
        Henkilöautoilija kirjoitti:

        En tiedä näkeekö insinööri, mutta kyllä normaalit ihmiset näkevät, syntyykö "hiekkamyrsky" tien ja kuorma-auton välistä vai lavalta lentävästä hiekkapölystä.

        Tiedoksi vielä insinöörille:
        Suomen valtatiet ovat ovat harvemmin sorateitä.

        Niin, hiekkakuormaa on aika paha mennä naruillakaan sitomaan...


      • -Pöllikuski-
        Jarski kirjoitti:

        Niin, hiekkakuormaa on aika paha mennä naruillakaan sitomaan...

        Sitominen ilman automaattipressu systeemejä on vähän hankalaa...Paras keino pölyämisen estämiseen on hiekkakuorman pinnan kasteleminen...


      • rahtari
        -Pöllikuski- kirjoitti:

        Sitominen ilman automaattipressu systeemejä on vähän hankalaa...Paras keino pölyämisen estämiseen on hiekkakuorman pinnan kasteleminen...

        kaikenlaista tossa edellä vastailtu. Ja kylä sitä hiekkaa sieltä kuormasta tulee ja välillä perkeleesti tuleekin. Ongelma on siinä, ettei kuski viitti peittää sitä kuormaa ku ei oo niitä automaattipressuja, siinähän joutus pian meneen kuorman päälle ja puukengät ois ihan hiekassa.


    • rekkamies

      hiekkapuhallus = hiekkaa ja paineilmaa käytetään yleensä ruosteen ym poistoon eikä sellaisia laitteita hiekka jaaloissa yleensä ole .siispä olet väärässä jos luulet että hiekka rekka puhaltaa ruosteet sinun romustasi käyppä autokorjaamolla kysymässä niin he tekevät arvion voiko/kannattaakos romuasi puhaltaa.
      lääkärissä käynti ja siellä kertominen voi ehkä pienellä todennäköisyydellä auttaa harhoihisi.

      moro

    • ruskea

      selvää homo ainesta tuutkos kylään ? laita vähän yhteystietoa niin tutustutaan

    • tepa

      Eihän sen nyt pitäisi montaa minuuttia ottaa sen pressun viritteleminen. Kyllä tässä on pitkälti kysymys kuljettajien ja kuljetusfirmojen laiskuudesta.

      • -Pöllikuski-

        Kokeile huviksesi laitella pressut vetäjän ja kasetin päälle tuulessa ja tuiskussa YKSIN...Sitten voit kommentoida kauanko aikaa menee päivän mittaan ressujen kanssa turatessa..


      • kuski myös
        -Pöllikuski- kirjoitti:

        Kokeile huviksesi laitella pressut vetäjän ja kasetin päälle tuulessa ja tuiskussa YKSIN...Sitten voit kommentoida kauanko aikaa menee päivän mittaan ressujen kanssa turatessa..

        jollei resurssit riitä kuorman peittämiseen voisi ajatella alan vaihtoa.kyllä lait koskevat hiekkakuskejakin,soitto poliisille jos edelläajavan kuorma leviää tielle niin ne tulevat kyllä opettamaan kuskille saako hiekkakuorma pöllytä kun auto liikkuu.


      • -Pöllikuski-
        kuski myös kirjoitti:

        jollei resurssit riitä kuorman peittämiseen voisi ajatella alan vaihtoa.kyllä lait koskevat hiekkakuskejakin,soitto poliisille jos edelläajavan kuorma leviää tielle niin ne tulevat kyllä opettamaan kuskille saako hiekkakuorma pöllytä kun auto liikkuu.

        automies täälläpäin vehtaa ressujen kanssa tai muutenkaan peittele hiekkakuormaansa...Nää hiekanjyväsestä nipottajat ovat taas kerran näitä etelä suomen kaikesta kitiseviä kansalaisia.


    • ahma™

      ...syy ajaa 100 metriä lähempänä hiekka-autoa???

      • fillaristi

        Kohtaaminen ja ohittaminen ovat väistämättömiä syitä mennä milloin kenenkin ajoneuvon lähelle, myös hiekka-auton tuntumaan, eli eivät Suomen teillä onnistu 100 metrin kunnioitusvälillä kellään..
        Tässä jo kaksikin syytä.
        Kolmas syy on hiekka-auton omat ohitukset, eihän se varmasti jää matelemaan kevyen liikenteen tai traktoreiden taakse. Niihin lähelle tuloihin ei pysty mitenkään vaikuttamaan.


      • Utelias rahtari
        fillaristi kirjoitti:

        Kohtaaminen ja ohittaminen ovat väistämättömiä syitä mennä milloin kenenkin ajoneuvon lähelle, myös hiekka-auton tuntumaan, eli eivät Suomen teillä onnistu 100 metrin kunnioitusvälillä kellään..
        Tässä jo kaksikin syytä.
        Kolmas syy on hiekka-auton omat ohitukset, eihän se varmasti jää matelemaan kevyen liikenteen tai traktoreiden taakse. Niihin lähelle tuloihin ei pysty mitenkään vaikuttamaan.

        Mistä asti ohitus on ollut välttämätöntä? Jos hiekka-auto ajaa satasen rajoituksella 85-90km/h niin se vaikuttaa 440km:n matkalla n. 20-30min verrattuna satasen vauhtiin. (testattu käytännössä yhden kahvitauon kanssa.) Joten suosittelen lämpimästi ajelemaan ainakin sadanmetrin päässä hiekka-autosta, sillä tietä riittää varmasti edessä ja takana. ja oletan että suurinosa (80%) kiveniskemistä tulee takapuskurissa roikkumisen aikana. Ps. Hiekka-autot ei yleensä ajele satojakilometrejä suuntaansa.


      • Tietoa
        Utelias rahtari kirjoitti:

        Mistä asti ohitus on ollut välttämätöntä? Jos hiekka-auto ajaa satasen rajoituksella 85-90km/h niin se vaikuttaa 440km:n matkalla n. 20-30min verrattuna satasen vauhtiin. (testattu käytännössä yhden kahvitauon kanssa.) Joten suosittelen lämpimästi ajelemaan ainakin sadanmetrin päässä hiekka-autosta, sillä tietä riittää varmasti edessä ja takana. ja oletan että suurinosa (80%) kiveniskemistä tulee takapuskurissa roikkumisen aikana. Ps. Hiekka-autot ei yleensä ajele satojakilometrejä suuntaansa.

        Otteita tieliikennelaki 87 § 1 mom:

        Kuorman varmistamiseen tulee käyttää kuorman tuentaa, sitomista, lukitsemista tai peittämistä. Kuorman varmistuksen lujuutta arvioitaessa saa kitkan tarjoaman pidätyskyvyn ottaa huomioon.

        Kuorma on suojattava kuormapeitteellä, milloin on vaara, että kuorma pölyää tai varisee tielle ajoviiman vaikutuksesta.

        Jos kuorman varmistamiseen käytetään kuormapeitettä tai verkkoa, se on kiinnitettävä siten, ettei ilmavirta irrota sitä ajon aikana.


      • taxi

        aaa


      • ahma™
        Utelias rahtari kirjoitti:

        Mistä asti ohitus on ollut välttämätöntä? Jos hiekka-auto ajaa satasen rajoituksella 85-90km/h niin se vaikuttaa 440km:n matkalla n. 20-30min verrattuna satasen vauhtiin. (testattu käytännössä yhden kahvitauon kanssa.) Joten suosittelen lämpimästi ajelemaan ainakin sadanmetrin päässä hiekka-autosta, sillä tietä riittää varmasti edessä ja takana. ja oletan että suurinosa (80%) kiveniskemistä tulee takapuskurissa roikkumisen aikana. Ps. Hiekka-autot ei yleensä ajele satojakilometrejä suuntaansa.

        ...juttuja minäkin tarkoitin.


    • Anonyymi

      Paras keino tuhota männät erittäin lyhyessä ajassa kuin smirkelillä jälki.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      56
      1826
    2. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      46
      1608
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      52
      1554
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      5
      1497
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      6
      1485
    6. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      6
      1395
    7. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      8
      1306
    8. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      12
      1271
    9. Revi siitä ja revi siitä

      Enkä revi, ei kiinnosta hevon vittua teidän asiat ja elämä. Revi itte vaan sitä emborullaas istuessas Aamupaskalla
      Varkaus
      4
      1153
    10. Kello on puoliyö - aika lopettaa netin käyttö tältä päivältä

      Kello on 12, on aika laittaa luurit pöydälle ja sallia yörauha kaupungin asukkaille ja työntekijöille. It is past midni
      Hämeenlinna
      4
      1128
    Aihe