Kävin ostamassa Para-Suppoja (paracetamol 100mg), kun "apteekin täti" suositteli sitä.
Ja nyt kun luin pakkauksen takakannesta, niin siinä lukee: alle 1-vuotiaille lapsille suositellaan Para-Suppo _50mg_. :/
Ja vauvamme on siis 3kk vanha, ja painaa reilut 7kg.
Eli uskallanko antaa 100mg:n supon, jos tulee tarve?
Minkä vahvuisia annatte pienokaisillenne? Olen tuore äiti, eikä kokemusta ole aiemmin.
KIITOS!
Para-Suppo kysymys..
5
1063
Vastaukset
- olen...
... siis itse olen antanut aina nestemäistä Panadolia. Sininen pakkaus. Helppo annostella oikea määrä ruiskuun ja pieneen suuhun.
- annat
...puolikkaan niin se on periaatteessa 50 mg
- ...
Ihan pienenä (1-5kk) annettiin noita 50mg (tai toisen merkkisiä 60mg) ja nyt 11kk ikää annettiin 100mg 1,5 puikkoa. Paketissahan lukee, että 7-9 kiloisille 1 kpl 100mg:n puikkoja. En tiedä miksi tuo ohje on noin, että mieluummin niitä 50 mg:n puikkoja, johtuisiko siitä, että ne on kapeampia ja pienempikokoisia? Mutta niitä joutuu sitten laittamaan kaksi ja kokemuksesta voin sanoa, että nuo pienemmät murenivat ja katkesivat sormiin helposti!
- annostelu vauvalle...
Alle 3kk - lääkärin ohjeen mukaan.
Yli 3kk - 15mg kiloa kohti, kolme kertaa vuorokaudessa. Korkeassa kuumeessa aloitusannos voi olla jopa 40mg kiloa kohti, jatkossa 15mg kiloa kohti.
Kun lasket näin kilojen mukaan paljonko lapselle annat, ei supon vahvuudella ole merkitystä. Mietit vain sitten, kumpia suppoja sinun on helpompi annostella.
Lääkkeellisen hoidon lisäksi lasta on hyvä viilentää - vaatteet pois ja huoneilmaa viileämmäksi. Suoraan vetoisaan paikkaan ei tietenkään ole hyvä lasta laittaa, eikä ole tarkoitus palelluttaa :) Ja reilusti nesteitä tietenkin.
et jos joudut puolittamaan tuon 100 mg supon, niin supot puolitetaan aina pituussuunnassa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 773184
- 492400
- 322117
Sinkkujen kommentti järkyttävään raiskaukseen
Mikä on kommenttisi tähän järkyttävään raiskaukseen? https://www.is.fi/uutiset/art-2000011204617.html Malmin kohuttu sa4812112- 1371879
- 311745
Ryöstö hyrynsalmella!
Ketkä ryösti kultasepänliikkeen hyryllä!? 😮 https://yle.fi/a/74-20159313291721Sukuvikaako ?
Jälleen löytyi vastuulliseen liikennekäyttäytymiseen kasvatettu iisalmelainen nuori mies: Nuori mies kuollut liikenne91556Joskus mietin
miten pienestä se olisi ollut kiinni, että et koskaan olisi tullut käymään elämässäni. Jos jokin asia olisi mennyt toisi51280Hyvää yötä
Söpöstelen kaivattuni kanssa haaveissani. Halaan tyynyä ja leikin että hän on tässä ihan kiinni. *olet ajatuksissani61244