Onko Suomessa haettu dobermannille virallisia poikkeuslupia Kennelliitosta roturisteytyksiin? Dobermannilla on äärimmäisen kapea geenipooli ja terveys ei ole parhaalla mahdollisella tolalla.
http://www.sdy.fi/jalostus/Dobermannin_historia.html
Dobermannin luomiseen käytettiin 1800-luvun loppupuolella ja 1900-alkupuolella muun muassa pinsereitä, beaucroneja ja rottweilereita.
Olisiko aika kypsä roturisteytyksille? Miten ylipäätänsä dopperi-ihmiset suhtautuvat roturisteytyksiin (tässä tarkoitan virallisia risteytyksiä, en omatoimi mixejä)?
dobermann risteytys, virallinen
2
826
Vastaukset
- puhun omasta...
...puolestani. Itse en hankkinut/voivani edes
kuvitella hankkivani pentua Suomesta, kaksi
viimeisintä on tullut pitkien etsintöjen
jälkeen toinen Saksasta, toinen Usasta.
Mutta ei kait se Suomen tilanne nyt noin
paha ole. ;) - marja=
Jos tälläinen projekti olisi olisin hyvin kiinnostunut. Sen verta täytyy kuitenkin aloittajaa masentaa, että Kennelliitto on ollut hyvin nihkeä myöntämään risteytyslupia.
Unelmoin (taas) dobermannista, mutta en yksinkertaisesti sellaista uskalla hankkia. Kaksi dobermannia olen joutunut hautaamaan ennenaikaisesti viimeisen neljän vuoden aikana. Kaikki uudet ideat koirien terveyteen ovat harkinnan arvoisia.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1511497
- 104921
- 75733
- 51625
Koillis motor
Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa16585ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla
Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann40514Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?
Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m157476Tehdäänkö tänään toiveista totta?
Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..44472- 26419
Rydman sivuutti mutupohjalta asiantuntija-arviot tutkimusrahoitusta myönnettäessä
Onko Rydman sopiva tai kykenevä toimimaan ministerinä? Ei ole. Ministerit ovat joutuneet puhuteltaviksi vähemmästäkin;185412