Mitkä ovat koirapuistojen säännöt??

summerwoman_86

Saako sinne mennä vaikka ei ole koiraa mukana? Kertokaa muutakin

20

4931

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Enigma_x

      Koirapuiston säännöt löytyvät yleensä puistosta löytyvästä ilmoitustaulusta. Esimerkiksi Helsingin koirapuistojen säännöt:

      1. Pidä koirasi vapaana - Varmista, että koirasi tulee toimeen muiden koirien kanssa.
      2. Huolehdi, että koirasi rokotukset ovat kunnossa.
      3. Älä heitä keppejä, kiviä tai lumipalloja, äläkä tuo omia leluja - Seuraukset voivat olla ennalta-arvaamattomat.
      4. Sinä vastaat aina omasta koirastasi - Sinä vastaat aina koirasi aiheuttamasta aineellisesta vahingosta, koirasi puremasta aiheutuvista kustannuksista - ELI VASTUU ON SINULLA.
      5. Pidä huoli, että koirasi ei haukunnallaan häiritse ihmisten yörauhaa (klo 22 - 07).
      6. Älä vahingoita kasvillisuutta ja puistokalusteita.
      7. Pidä alue siistinä - Korjaa ulosteet roska-astiaan.
      8. Sulje portti
      ----------

      Yleisesti voidaan lisäksi sanoa, että

      a) muista kun menet koirapuistoon, vaatteesi saattavat (todennäköisesti!) likaantua
      b) tuo tarhaan vain koira, joka tulee toimeen muiden koirien kanssa

      b) liittyy kohtaa 1) ja tästä seuraa se, että turha mennä koiranomistajalle valittamaan kuraisesta vastapestystä takista, kun kuratassu tuli ja länttäsi tassullaan takkiin

      a) liittyy kohtaa 4) ja tästä seuraa se, että vihaisen ja agressiivin koiran kanssa ei pidä tulla tarhaan

      4) kohdasta vielä sen verran, että kaikki koirat ovat arvaamattomia ja haavereita sattuu yhtenään koirapuistosta. Koirat ovat yksilöitä ja se kiltti koirakin voi muuttu agressiivikseksi toista koiraa kohtaan. Onneksi näitä tapauksia on vähän, mutta jokainen järkevä koiranomistaja ei kuitenkaan tarhassa ala toisiaan syyttelemään tapaturmista. Eri asia jos tarhaan tuodaan koira, joka hyökkää suoraan muitten päälle.

      • ei järkeviäkin löytyy..

        ..omaa koiraani puri vasta toinen koira puistossa ja lekurireissu siitä tuli kun piti haava tikata. Mä MYÖNNÄN kyll että mun koira ei ollut itekään fiksusti vaan hetken kun olivat siellä olleet keskenään alkoi juoksemaan ilmaa haukkoen toisen perässä jolloin se sitten vastasi vähän kovemmilla otteilla. Mutta eipä omani purrut vaikka ite saikin hammasta kunnolla.
        Ton jälkeen kun tapasin omistajan sain ite vaan haukut päälle vaikka monta kertaa sanoin kuinka pahoillani olin eikä oma koirani näin ollut koskaan reagoinut..jäi kyllä paska fiilari koko hommasta mutta pääasia että oma koira selvis suht vähällä kun lääkäreiden mukaan oli lähellä ettei pahemmin käynyt..nyt tuli "vain" 7 ommelta.
        Toiselle ei siis tapahtunut MITÄÄN..
        Niin sattuuhan sitä kaikkea puistoissa mutta kyllä ainakin jonkinlainen "anteeksipyyntö" olis ollut kiva kun ei korvattu mitään koko touhusta muuten. ENkä moisen hepun kanssa edes ala taistelemaan korvauksista lukee säännöissä mitä tahansa.


      • summerwoman_86

        miks lukee, että pidä koira vapaana, miks ei saa pitää kiinni? Lappeenrannan koirapuistossa ei lue mitään sääntöjä. Jos omal koiral on vakuutus ja toisen koira tekee haavan niin eikö sen haavan tekijän omistaja joudu sit ite maksamaan lekurikulut?


      • koirapuistoilija
        summerwoman_86 kirjoitti:

        miks lukee, että pidä koira vapaana, miks ei saa pitää kiinni? Lappeenrannan koirapuistossa ei lue mitään sääntöjä. Jos omal koiral on vakuutus ja toisen koira tekee haavan niin eikö sen haavan tekijän omistaja joudu sit ite maksamaan lekurikulut?

        Koirat kannattaa pitää puistossa vapaana, jotta ne voivat liikkua ja leikkiä keskenään. Jos koiraa joutuu pitämään kiinni, ei tarvitse tulla koirapuistoon ulkoillakseen. Fleksit ja hihnat sotkeutuvat helposti ja koirille on usein parempi ja "tasavertaisempi" tilanne tutustua molemmat vapaana.

        Niinkuin aikaisemmissa koirapuiston säännöissä todettiin, omistaja on vastuussa koiransa aiheuttamista vahingoista. Tämä koskee myös puremistilanteita ja kaikkia ihmisiin, toisiin eläimiin tai muuhun omaisuuteen kohdistuneita vahingontekoja. Koiran omistaja siis joutuu korvaamaan vahingot ja vastaamaan mahdollisesti oikeudessa koiransa toiminnnasta, jos vahinkojen syntymiseen on vaikuttanut omistajan huolimattomuus tai välinpitämättömyys.

        Sääntöihin lisäisin vielä yhden kirjoittamattoman säännön. Kaikki koirat eivät aina tule toimeen keskenään. Puistosta ei voi häätää ketään sen takia, että oma koira ei sovi samaan puistoon toisen koiran kanssa. Jos omaa koiraa ei pysty enää hallitsemaan, täytyy paikalta poistua itse.

        Törmään edellisen säännön rikkomiseen usein, kun käyn pienten koirieni kanssa puistossa. Olen joutunut lähtemään puistosta useasti, koska isommat koirat, usein leikkisät nuoret koirat eivät osaa kohdella koiriani tarpeeksi varoen. En halua riskeerata omia koiriani, joten poistun aina itse paikalta. Joskus isompien koirien omistajat jopa sanovat, että varo vaan, meidän koira ei sitten osaa varoa noita pieniä. Parikiloinen koira kun ei kestä sitä, jos 60-kiloinen koira läppäsee tassulla päähän. Jos muut ovat puistossa ensin, on minulle ihan ok jättää menemättä, mutta on kurjaa joutua poistumaan siksi, etteivät omat koirat ole enää turvassa.


      • summerwoman_86
        koirapuistoilija kirjoitti:

        Koirat kannattaa pitää puistossa vapaana, jotta ne voivat liikkua ja leikkiä keskenään. Jos koiraa joutuu pitämään kiinni, ei tarvitse tulla koirapuistoon ulkoillakseen. Fleksit ja hihnat sotkeutuvat helposti ja koirille on usein parempi ja "tasavertaisempi" tilanne tutustua molemmat vapaana.

        Niinkuin aikaisemmissa koirapuiston säännöissä todettiin, omistaja on vastuussa koiransa aiheuttamista vahingoista. Tämä koskee myös puremistilanteita ja kaikkia ihmisiin, toisiin eläimiin tai muuhun omaisuuteen kohdistuneita vahingontekoja. Koiran omistaja siis joutuu korvaamaan vahingot ja vastaamaan mahdollisesti oikeudessa koiransa toiminnnasta, jos vahinkojen syntymiseen on vaikuttanut omistajan huolimattomuus tai välinpitämättömyys.

        Sääntöihin lisäisin vielä yhden kirjoittamattoman säännön. Kaikki koirat eivät aina tule toimeen keskenään. Puistosta ei voi häätää ketään sen takia, että oma koira ei sovi samaan puistoon toisen koiran kanssa. Jos omaa koiraa ei pysty enää hallitsemaan, täytyy paikalta poistua itse.

        Törmään edellisen säännön rikkomiseen usein, kun käyn pienten koirieni kanssa puistossa. Olen joutunut lähtemään puistosta useasti, koska isommat koirat, usein leikkisät nuoret koirat eivät osaa kohdella koiriani tarpeeksi varoen. En halua riskeerata omia koiriani, joten poistun aina itse paikalta. Joskus isompien koirien omistajat jopa sanovat, että varo vaan, meidän koira ei sitten osaa varoa noita pieniä. Parikiloinen koira kun ei kestä sitä, jos 60-kiloinen koira läppäsee tassulla päähän. Jos muut ovat puistossa ensin, on minulle ihan ok jättää menemättä, mutta on kurjaa joutua poistumaan siksi, etteivät omat koirat ole enää turvassa.

        Eli se "rajun" koiran omistaja maksaa eläinlääkäri maksusille omistajalle jota se on purrut kovin tai tehnyt kynsillä haavan? Entä jos ei oo vakuutusta?


      • summerwoman_86
        koirapuistoilija kirjoitti:

        Koirat kannattaa pitää puistossa vapaana, jotta ne voivat liikkua ja leikkiä keskenään. Jos koiraa joutuu pitämään kiinni, ei tarvitse tulla koirapuistoon ulkoillakseen. Fleksit ja hihnat sotkeutuvat helposti ja koirille on usein parempi ja "tasavertaisempi" tilanne tutustua molemmat vapaana.

        Niinkuin aikaisemmissa koirapuiston säännöissä todettiin, omistaja on vastuussa koiransa aiheuttamista vahingoista. Tämä koskee myös puremistilanteita ja kaikkia ihmisiin, toisiin eläimiin tai muuhun omaisuuteen kohdistuneita vahingontekoja. Koiran omistaja siis joutuu korvaamaan vahingot ja vastaamaan mahdollisesti oikeudessa koiransa toiminnnasta, jos vahinkojen syntymiseen on vaikuttanut omistajan huolimattomuus tai välinpitämättömyys.

        Sääntöihin lisäisin vielä yhden kirjoittamattoman säännön. Kaikki koirat eivät aina tule toimeen keskenään. Puistosta ei voi häätää ketään sen takia, että oma koira ei sovi samaan puistoon toisen koiran kanssa. Jos omaa koiraa ei pysty enää hallitsemaan, täytyy paikalta poistua itse.

        Törmään edellisen säännön rikkomiseen usein, kun käyn pienten koirieni kanssa puistossa. Olen joutunut lähtemään puistosta useasti, koska isommat koirat, usein leikkisät nuoret koirat eivät osaa kohdella koiriani tarpeeksi varoen. En halua riskeerata omia koiriani, joten poistun aina itse paikalta. Joskus isompien koirien omistajat jopa sanovat, että varo vaan, meidän koira ei sitten osaa varoa noita pieniä. Parikiloinen koira kun ei kestä sitä, jos 60-kiloinen koira läppäsee tassulla päähän. Jos muut ovat puistossa ensin, on minulle ihan ok jättää menemättä, mutta on kurjaa joutua poistumaan siksi, etteivät omat koirat ole enää turvassa.

        Minkä rotuisia sun koirat on? Mun koiran ulkonäkö on erikoisuus jossa pikkasen snautserii, melko useat ihastuu koiran kokonaisuudeltaan tai tummiin tupsukorviin


      • ja kuka ei..
        summerwoman_86 kirjoitti:

        Eli se "rajun" koiran omistaja maksaa eläinlääkäri maksusille omistajalle jota se on purrut kovin tai tehnyt kynsillä haavan? Entä jos ei oo vakuutusta?

        omalla kohdalla turha odottaa edes mitään korvausta kun taasen naapuri on kiltisti puolet maksanut silloin kun hänen koira on jotain purrut puistossa..


      • Koirapuistoilija
        summerwoman_86 kirjoitti:

        Eli se "rajun" koiran omistaja maksaa eläinlääkäri maksusille omistajalle jota se on purrut kovin tai tehnyt kynsillä haavan? Entä jos ei oo vakuutusta?

        Siis vahingon aiheuttaja maksaa vahingoitetulle korvaukset. Se, että onko vakuutusta tai ei, ei vaikuta tilanteeseen mitenkään.


      • Doro77
        summerwoman_86 kirjoitti:

        miks lukee, että pidä koira vapaana, miks ei saa pitää kiinni? Lappeenrannan koirapuistossa ei lue mitään sääntöjä. Jos omal koiral on vakuutus ja toisen koira tekee haavan niin eikö sen haavan tekijän omistaja joudu sit ite maksamaan lekurikulut?

        Koiran ollessa kytkettynä tavatessa muita koiria (varsinkin jos toiset ovat vapaana) kasvaa agressiivisen käyttäytymisen riski toisia koiria kohtaan.


      • summerwoman_86
        Doro77 kirjoitti:

        Koiran ollessa kytkettynä tavatessa muita koiria (varsinkin jos toiset ovat vapaana) kasvaa agressiivisen käyttäytymisen riski toisia koiria kohtaan.

        tässä rappukätävälläkin kävi sillein mie menin sisään ja naapuri tuli ison koiran kans kotonta ja oli lähdössä ulos


      • alkaa tappeleen
        Koirapuistoilija kirjoitti:

        Siis vahingon aiheuttaja maksaa vahingoitetulle korvaukset. Se, että onko vakuutusta tai ei, ei vaikuta tilanteeseen mitenkään.

        tosissaan kun ei edes anteeks pyydetä saati että rahaa tippuis..oikeesti ei kaikki ole niin reiluja lukee niissä säännöissä mitä tahansa..


      • Uhrien omaiset

        Kohtiin 1 ja 4 : Länsi-Pakilassa, Heinämiehentien aitauksessa, on tietooni tullut kaksi päällekarkausta: Molemmissa koiran hyökkäyksissä on hyökkääjänä valko-ruskea bokseri, joka kulkee toisen agressiivisen koiran, sekä omistajansa, nuoren naisen seurassa. Molemmissa tapauksissa päällekäydyt koirat ovat pienempiä, saaneet lääkärinkäynnin vaativia ruhjeita, toisessa on myös ihminen saanut ruhjeet, jotka ovat vaatineet lääkärin hoitoa. Molemmissa tapauksissa hyökkäävien koirien omistaja on tyynesti vain syyllistänyt uhrit, sekä kieltäytynyt ilmoittamasta nimeään/osoitettaan, eikä aikonut osallistua aiheuttamiinsa lääkärikuluihin. Ensimmäinen uhri oli oma koirani, 13v, toisessa 3-vuotias, jonka omistaja sai koiraansa suojellessaan pahat vammat ranteeseensa, ja viikon sairausloman. Onko keinnoja asian hoitamiseksi? Voiko koirapuistoyhdistys antaa neuvoja?


      • ...
        Uhrien omaiset kirjoitti:

        Kohtiin 1 ja 4 : Länsi-Pakilassa, Heinämiehentien aitauksessa, on tietooni tullut kaksi päällekarkausta: Molemmissa koiran hyökkäyksissä on hyökkääjänä valko-ruskea bokseri, joka kulkee toisen agressiivisen koiran, sekä omistajansa, nuoren naisen seurassa. Molemmissa tapauksissa päällekäydyt koirat ovat pienempiä, saaneet lääkärinkäynnin vaativia ruhjeita, toisessa on myös ihminen saanut ruhjeet, jotka ovat vaatineet lääkärin hoitoa. Molemmissa tapauksissa hyökkäävien koirien omistaja on tyynesti vain syyllistänyt uhrit, sekä kieltäytynyt ilmoittamasta nimeään/osoitettaan, eikä aikonut osallistua aiheuttamiinsa lääkärikuluihin. Ensimmäinen uhri oli oma koirani, 13v, toisessa 3-vuotias, jonka omistaja sai koiraansa suojellessaan pahat vammat ranteeseensa, ja viikon sairausloman. Onko keinnoja asian hoitamiseksi? Voiko koirapuistoyhdistys antaa neuvoja?

        Poliisille tuollainen asia kannattaa viedä hoidettavaksi.


      • huutteju
        ... kirjoitti:

        Poliisille tuollainen asia kannattaa viedä hoidettavaksi.

        Näistä kuka maksaa mitäkin hommista on ihmisillä erilaiset mielipiteet. Jotkut on sitä mieltä, että kaikki hoitaa vaan oman koiransa. Eli jokainen maksaa omat laskunsa, oli "syy" kenen tahansa. Juuri siksi, että puisto on arvaamaton paikka. Jos viet sinne koirasi, teet sen tietoisena siitä riskistä, että koira voi vahingoittua. Ja olet itse vastuussa koirastasi. Jos kumpikin koira on vapaana ja x puree y:tä, x:n omistaja ei siis maksa penniäkään.

        Sitten on ihmisiä, jotka maksavat asenteella "no tottakai mä maksan!! tietysti! Koirani aiheutti sun koiralle kärsimystä, olen hyvin pahoillani, maksan tietty lääkärilaskun". Jos syy olisi selkeästi oman koirani, maksaisin sen toisen laskun, vähintään lasku puoliks, ihan tilanteesta riippuen.

        Eikös toi ensimmäinen skenaario ole juuri se lainmukainen? Että kun koirat on vapaana puistossa, vastuu on aina omistajan? Näin olen aina ymmärtänyt. Se nyt ei silti meinaa, että se olisi paras tapa käsitellä asia...


      • näitä
        Uhrien omaiset kirjoitti:

        Kohtiin 1 ja 4 : Länsi-Pakilassa, Heinämiehentien aitauksessa, on tietooni tullut kaksi päällekarkausta: Molemmissa koiran hyökkäyksissä on hyökkääjänä valko-ruskea bokseri, joka kulkee toisen agressiivisen koiran, sekä omistajansa, nuoren naisen seurassa. Molemmissa tapauksissa päällekäydyt koirat ovat pienempiä, saaneet lääkärinkäynnin vaativia ruhjeita, toisessa on myös ihminen saanut ruhjeet, jotka ovat vaatineet lääkärin hoitoa. Molemmissa tapauksissa hyökkäävien koirien omistaja on tyynesti vain syyllistänyt uhrit, sekä kieltäytynyt ilmoittamasta nimeään/osoitettaan, eikä aikonut osallistua aiheuttamiinsa lääkärikuluihin. Ensimmäinen uhri oli oma koirani, 13v, toisessa 3-vuotias, jonka omistaja sai koiraansa suojellessaan pahat vammat ranteeseensa, ja viikon sairausloman. Onko keinnoja asian hoitamiseksi? Voiko koirapuistoyhdistys antaa neuvoja?

        Uusavuttomia kyselijöitä...oletko ikinä Poliisista kuullut ?


      • marisa1
        näitä kirjoitti:

        Uusavuttomia kyselijöitä...oletko ikinä Poliisista kuullut ?

        Jos joku tieten tahtoen tuo agressiivisen koiran puistoon muiden koirien joukkoon ja tulee puremia, on sen vihaisen koiran omistajan maksettava viulut. Jollei suosiolla anna yhteystietojaan ja sovi maksujärjestelyistä, niin kännyn kameralla vaan kuva omistajasta ja koirasta. Ei sillä välttämättä saa tyyppiä maksamaan, mutta veikkaanpa ettei enää nenäänsä siinä puistossa näytä.


      • lakitekstiä
        marisa1 kirjoitti:

        Jos joku tieten tahtoen tuo agressiivisen koiran puistoon muiden koirien joukkoon ja tulee puremia, on sen vihaisen koiran omistajan maksettava viulut. Jollei suosiolla anna yhteystietojaan ja sovi maksujärjestelyistä, niin kännyn kameralla vaan kuva omistajasta ja koirasta. Ei sillä välttämättä saa tyyppiä maksamaan, mutta veikkaanpa ettei enää nenäänsä siinä puistossa näytä.

        Koiran omistaja maksaa pureman kulut oli kohteena ihminen tai koira ei tulkinnan varaista lainkaan.
        Aina pureman sattuessa poliisi paikalle. Näissä ennakkotapausissa ei vaihtelua Suomessa. Eli ei lieventävyyksiä poislukien virkatehtävissä olevat.


      • 60+
        marisa1 kirjoitti:

        Jos joku tieten tahtoen tuo agressiivisen koiran puistoon muiden koirien joukkoon ja tulee puremia, on sen vihaisen koiran omistajan maksettava viulut. Jollei suosiolla anna yhteystietojaan ja sovi maksujärjestelyistä, niin kännyn kameralla vaan kuva omistajasta ja koirasta. Ei sillä välttämättä saa tyyppiä maksamaan, mutta veikkaanpa ettei enää nenäänsä siinä puistossa näytä.

        että se ei ole aina syyllinen, joka on jäänyt ilman naarmuja ja se on syytön jolla on jäljet. Toinen on voinut hyökätä vahvamman kimppuun ja vahvempi puolustanut itseään, kuten kuuluukin.
        Pienempikin koira voi todella hyökätä isomman kimppuun ja isompi puolustaa itseään. Itse tiedän tapauksen (eikä ole varmastikkaan ainut) jossa isomman koiran omistaja on joutunut maksumieheksi, kun pienempi on tullut päälle kuin yleinensyyttäjä ja isompi puolustautuessaan on saanut pieneen haavat. Tuo siinä mielessä väärin, että oman koiran puremat pitäisi maksaa, jos se ei oikeasti ole tehnyt muuta kuin puolustautunut.
        Itse omistan kookkaan koiran, joka ei ole missään tappelussakaan yrittänyt purra toista, mutta on saanut kyllä pienemmiltäkin koirilta haavoja. Eipä ole onneksi tarvinnut eläinlääkäreitä ja saada pienemmän koiran omistajaa maksamaan mitään. Tuskin saisin mitään, koska ei poliisikaan varmaan uskoisi ilman todistajia, että alle 10 kiloinen on "raadellut" 60 kiloisen koiran...


      • dewrrwrwq
        60+ kirjoitti:

        että se ei ole aina syyllinen, joka on jäänyt ilman naarmuja ja se on syytön jolla on jäljet. Toinen on voinut hyökätä vahvamman kimppuun ja vahvempi puolustanut itseään, kuten kuuluukin.
        Pienempikin koira voi todella hyökätä isomman kimppuun ja isompi puolustaa itseään. Itse tiedän tapauksen (eikä ole varmastikkaan ainut) jossa isomman koiran omistaja on joutunut maksumieheksi, kun pienempi on tullut päälle kuin yleinensyyttäjä ja isompi puolustautuessaan on saanut pieneen haavat. Tuo siinä mielessä väärin, että oman koiran puremat pitäisi maksaa, jos se ei oikeasti ole tehnyt muuta kuin puolustautunut.
        Itse omistan kookkaan koiran, joka ei ole missään tappelussakaan yrittänyt purra toista, mutta on saanut kyllä pienemmiltäkin koirilta haavoja. Eipä ole onneksi tarvinnut eläinlääkäreitä ja saada pienemmän koiran omistajaa maksamaan mitään. Tuskin saisin mitään, koska ei poliisikaan varmaan uskoisi ilman todistajia, että alle 10 kiloinen on "raadellut" 60 kiloisen koiran...

        aina hyökänneen koiranomistaja maksaa viulut koosta huolimatta..olkoon sitten kääpöpinseri versus tanskandoggi. eli pieni hyökkää ison kimppuun. Haukkuminen muriseminen ei ole hyökkäys(omistajan silloin ojennettava koiraansa) mutta pureminen on ja koira ei saa provosoitua vaikka joku tulee ärisemään(silloin omistajan komennettava myös)
        oma terrierini on oppinut että vaikka jotkut provoilee niin siihen ei vastata. Jos toinen puree on oikeus puolustautua tietenkin.

        Mutta jos tanskandoggi on sotkenut kääpiöpinserin jalkoihinsa ja koira komentaa sen pois peloissaan tai tuskissaa on silloin eri asia. Joskus on käynyt niinkin että iso koira vaurioittaa painollaan pienempäänsä.

        eli maalaisjärkeä katsokaa tasapainoiset kaverit myös kooltaan (yhteispuistot)ja jos minulla on iso en anna sen leikkiä rajusti pikkukoirien kanssa..koska voivat loukkaantua. Eli odotan vuoroani tai jos olen jo siellä sanon että odottaisiko vuoroansa että itselläni sen verran rajun leikkityylin omaava..ellei ole huomaavainen ja odota menen pois sitten itse.

        ja komentakaa koiria aina kun on syytä oli kyse sitten liian rajusta leikistä, provoilusta tai provosoitumista.

        onneksi nykyään erillisiä puistoja monessa paikkaa.


      • Vastuullisuutta
        huutteju kirjoitti:

        Näistä kuka maksaa mitäkin hommista on ihmisillä erilaiset mielipiteet. Jotkut on sitä mieltä, että kaikki hoitaa vaan oman koiransa. Eli jokainen maksaa omat laskunsa, oli "syy" kenen tahansa. Juuri siksi, että puisto on arvaamaton paikka. Jos viet sinne koirasi, teet sen tietoisena siitä riskistä, että koira voi vahingoittua. Ja olet itse vastuussa koirastasi. Jos kumpikin koira on vapaana ja x puree y:tä, x:n omistaja ei siis maksa penniäkään.

        Sitten on ihmisiä, jotka maksavat asenteella "no tottakai mä maksan!! tietysti! Koirani aiheutti sun koiralle kärsimystä, olen hyvin pahoillani, maksan tietty lääkärilaskun". Jos syy olisi selkeästi oman koirani, maksaisin sen toisen laskun, vähintään lasku puoliks, ihan tilanteesta riippuen.

        Eikös toi ensimmäinen skenaario ole juuri se lainmukainen? Että kun koirat on vapaana puistossa, vastuu on aina omistajan? Näin olen aina ymmärtänyt. Se nyt ei silti meinaa, että se olisi paras tapa käsitellä asia...

        Se ettei se sinusta ole paras tapa käsitellä asiaa ei siihen vaikuta. Myöskään autovarkaan mielestä ei varmasti ole reilua joutua lusimaan ja raiskaajan mielestä hänen toimintansa on ihan ok. Laki on laki ja sitä on oikeusvaltiossa noudatettava. Minun mielestä kaikilla uhreilla on velvollisuus ilmoittaa poliisille tällaiset tapaukset, seuraavalla kerralla uhriksi joutuva koira (tai pahimmassa tapauksessa ihminen) voi vaikka kuolla. Jos koiraa ei pysty halllitsemaan, ei sitä pidä päästää muiden sekaan, kuten jos et osaa ajaa autoa, älä aja.


    Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Paras olisi vain unohtaa

      Tuleekohan tähän meidän tilanteeseen ikinä mitään selvyyttä. Epätoivo iskee taas, enkä jaksaisi enää odottaa. Kohta lop
      Ikävä
      75
      1286
    2. Voisitko laittaa

      Nimesi ensimmäisen ja kaksi viimeistä kirjainta tähän?
      Ikävä
      68
      1185
    3. Nämä kaikki alla olevat aloitukset on saman naisen aloituksia

      Kuinka paljon täytyy vintissä viheltää että esiintyy välillä jopa miehenä, ja sitten itse vastailee omiin kysymyksiinsä?
      Ikävä
      138
      896
    4. huono omatunto

      johtuu siitä, että minulla on tunteita sinua kohtaan. Se vaikuttaa asiaan. Kaipasin sinua tänäänkin.
      Ikävä
      51
      852
    5. Mietitikö nainen koskaan

      Miksi me ollaan päädytty tähän pisteeseen. Lähestmistapaa ei ole. Tarvitaanko me oikeasti enää tätä.
      Ikävä
      73
      753
    6. Päätin juuri että

      En odota että meidän välillä enää tapahtuisi mitään. Tämä on aivan liian monimutkaista ja kyllä sinäkin olisit joskus mi
      Ikävä
      29
      742
    7. Suomalaisia naisia lennätetään seksimatkoille

      https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/1f5f5e20-8c36-4907-9640-8e0c3b017c5a Gambia on jo vuosia ollut yhtä kuin munanhaku ma
      Lieksa
      157
      734
    8. Huomenna se

      Tulee kohta, odotatko?
      Ikävä
      60
      730
    9. Onnistuit sohaisemaan mua

      Kaikkein herkimpään kohtaan ja kyseenalaistamaan mun luottamuksellisuuden. Kun sitä ei ole niin ei ole mitään muutakaan
      Ikävä
      58
      727
    10. Mitä kaipaat

      Usein elämässäsi
      Ikävä
      76
      665
    Aihe