seeprapeipon poikaset

mira

Seeprapeipponi sai poikasia noin kuukausi sitten, poikaset lentelevät jo häkissä, mutta joillakin ei ole höyheniä niskassa ja selässä, ne on kaljuja näistä kohdista. Eikö höyhenet ole vielä kasvaneet vai onko kyseessä jokin sairaus?
Mitä sairauksia seeprapeipoilla yleensä on ja miten niitä on hoidettu?

14

2477

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • -M-

      Linnunpoikasillahan yleensä ensin alkaa kasvaa pitkät sulat ja muu höyhenystö tulee perässä pikkuhiljaa, päähän usein ensin ja vartaloon myöhemmin. Voi siis olla että poikasilla ei vaan ole vielä ihan täysimittaiset höyhenet ja iho paistaa alta (ihan joka paikassahan linnnuilla ei höyheniä edes kasvakaan, ne vain asettautuvat niin että höyhenpuku näyttää täysin yhtenäiseltä).

      Yksi mahdollisuus on myös että emot tai toiset poikaset nyppivät niskasta höyheniä, voi olla paha tapa, yritys karkottaa poikasia pesästä jotta pääsee uusiin pesimäpuuhiin tai merkki jostain puutoksesta.

      Jos taas tautia epäilet (esim jotain ihosientä) niin kannattaa kysyä eläinlääkäriltä.

      • mira

        Kiitos vastauksesta!
        Mikä puutos voisi olla kyseessä, jos se siitä johtuu? Linnut on kyllä tosi pieniä vielä, ja luulen, että höyhenet ei oo vielä ehtiny kasvaa.
        Annan niille siemenseosta, voimaruokaa, hirssiä ja tuore ruokaa esim. salaattia, kurpitsaa, vesimelonia yms. päivittäin. Vitamiiniäkin olen lisännyt juomaveteen.
        Muuttuuko lintujen väri paljon, kun ne kasvaa?
        Osa poikasista on kauniin vaalean harmaita/ vaalean ruskeita.


      • -M-
        mira kirjoitti:

        Kiitos vastauksesta!
        Mikä puutos voisi olla kyseessä, jos se siitä johtuu? Linnut on kyllä tosi pieniä vielä, ja luulen, että höyhenet ei oo vielä ehtiny kasvaa.
        Annan niille siemenseosta, voimaruokaa, hirssiä ja tuore ruokaa esim. salaattia, kurpitsaa, vesimelonia yms. päivittäin. Vitamiiniäkin olen lisännyt juomaveteen.
        Muuttuuko lintujen väri paljon, kun ne kasvaa?
        Osa poikasista on kauniin vaalean harmaita/ vaalean ruskeita.

        No kalsium ja proteiinit tulee ensimmäisenä mieleen höyhenistä puhuttaessa. Voimaruoan pitäisi sisältää proteiineja, mutta pesiessä pieni lisä keitettyä kananmunaakaan ei olisi pahitteeksi.

        Kalsiumia ehdottomasti tarjolle jossain muodossa jos ei jo ole, vaihtoehtoina (tai voi tarjolle toki laittaa useampaakin laatua): "nokkakivi" (jota peipot ei kyllä välttämättä käytä), seepian "suomu", simpukkarouhetta, hienonnettua munankuorta, kalsiumglukonaattia apteekista ripaus veteen tai tuoreruoan sekaan tai eläinkaupan valmista kalsiumliuosta.

        Tarkkaile lintujasi, jos kyseessä on nyppiminen sen kyllä pitäisi huomata. Ei siis välttämättä ole mikään puutosoire vaikka joskus voi olla tekijänä.

        Nuorista seeprapeiposta ei ole kokemusta, mutta todennäköisesti väri ei enää hirveästi muutu, jonkin verran voi syvetä tai kirkastua aikuispuvussa. Seeprapeipostahan löytyy kyllä paljon eri värimuunnoksia.
        Esimerkiksi lähisukuinen helmiseeprapeippo on alusta asti lähes identtinen vanhempien kanssa, vain kuviointi vähän terävöityy aikuispuvussa. Harlekiinipeippo taas on poikasena tasaisen harmaanvihreä ja saa häikäisevän värityksensä vasta ensimmäisen sulkasadon jälkeen.


      • mira
        -M- kirjoitti:

        No kalsium ja proteiinit tulee ensimmäisenä mieleen höyhenistä puhuttaessa. Voimaruoan pitäisi sisältää proteiineja, mutta pesiessä pieni lisä keitettyä kananmunaakaan ei olisi pahitteeksi.

        Kalsiumia ehdottomasti tarjolle jossain muodossa jos ei jo ole, vaihtoehtoina (tai voi tarjolle toki laittaa useampaakin laatua): "nokkakivi" (jota peipot ei kyllä välttämättä käytä), seepian "suomu", simpukkarouhetta, hienonnettua munankuorta, kalsiumglukonaattia apteekista ripaus veteen tai tuoreruoan sekaan tai eläinkaupan valmista kalsiumliuosta.

        Tarkkaile lintujasi, jos kyseessä on nyppiminen sen kyllä pitäisi huomata. Ei siis välttämättä ole mikään puutosoire vaikka joskus voi olla tekijänä.

        Nuorista seeprapeiposta ei ole kokemusta, mutta todennäköisesti väri ei enää hirveästi muutu, jonkin verran voi syvetä tai kirkastua aikuispuvussa. Seeprapeipostahan löytyy kyllä paljon eri värimuunnoksia.
        Esimerkiksi lähisukuinen helmiseeprapeippo on alusta asti lähes identtinen vanhempien kanssa, vain kuviointi vähän terävöityy aikuispuvussa. Harlekiinipeippo taas on poikasena tasaisen harmaanvihreä ja saa häikäisevän värityksensä vasta ensimmäisen sulkasadon jälkeen.

        Kiitos vastauksestasi.
        Nokkakivi linnuilla onkin, mutta sitä ne eivät kyllä paljoa käytä, joten taidanpa ostaa seepian suomun.
        Onko itselläsi peippoja? Itseäni kiinnostaisi harlekiinipeipon ostaminen. Tuliskohan se toimeen seeprapeippojen kanssa samassa häkissä vai pitäskö olla oma häkki? Pitääkö harlekiineja olla kaksi vai pärjäiskö yksin seepriksien kans?


      • -M-
        mira kirjoitti:

        Kiitos vastauksestasi.
        Nokkakivi linnuilla onkin, mutta sitä ne eivät kyllä paljoa käytä, joten taidanpa ostaa seepian suomun.
        Onko itselläsi peippoja? Itseäni kiinnostaisi harlekiinipeipon ostaminen. Tuliskohan se toimeen seeprapeippojen kanssa samassa häkissä vai pitäskö olla oma häkki? Pitääkö harlekiineja olla kaksi vai pärjäiskö yksin seepriksien kans?

        Joo, meillä on peippoja, muunmuassa juuri noita harlekiinipeippoja. Harlekiinit ovat aika hyväluontoisia (normaalia pikkunahinaa toki aina on) ja tulevat toimeen useimpien muiden peippojen kanssa samassa häkissä edellyttäen tietysti että häkki on riittävän suuri. Mieluiten sekaparville metrin-parin levyinen kunnon lentohäkki niin on tilaa väistää jos toisen seura ei satu miellyttämään.

        Seeprapeipot ovat taas aika vilkkaita ja yliuteliaita, joten pesittää ei ehkä samassa häkissä niiden kanssa kannata, mutta asustella kyllä voivat. Hätätilassa varmaan yksinäinen harlekiinikin menee sekaparvessa, mutta suosittelisin kahta tai useampaakin, mukavampi peipoilla on kun on omanlajinen kaveriporukka, ovat kuitenkin seeprojen kanssa vähän eriluonteisia.


      • mira
        -M- kirjoitti:

        Joo, meillä on peippoja, muunmuassa juuri noita harlekiinipeippoja. Harlekiinit ovat aika hyväluontoisia (normaalia pikkunahinaa toki aina on) ja tulevat toimeen useimpien muiden peippojen kanssa samassa häkissä edellyttäen tietysti että häkki on riittävän suuri. Mieluiten sekaparville metrin-parin levyinen kunnon lentohäkki niin on tilaa väistää jos toisen seura ei satu miellyttämään.

        Seeprapeipot ovat taas aika vilkkaita ja yliuteliaita, joten pesittää ei ehkä samassa häkissä niiden kanssa kannata, mutta asustella kyllä voivat. Hätätilassa varmaan yksinäinen harlekiinikin menee sekaparvessa, mutta suosittelisin kahta tai useampaakin, mukavampi peipoilla on kun on omanlajinen kaveriporukka, ovat kuitenkin seeprojen kanssa vähän eriluonteisia.

        Onko teidän harlekiinit tehny poikasia? Minkä hintaisia harlekiinit yleensä ovat?
        Ääntelevätkö harlekiinit samanlailla kuin seeprikset, eli onko laulussa paljon eroa?

        Seeprapeipon poikaset näyttävät jo paemmilta, eli luulen, että höyhenet eivät olleet vielä kasvaneet kunnolla.


      • -M-
        mira kirjoitti:

        Onko teidän harlekiinit tehny poikasia? Minkä hintaisia harlekiinit yleensä ovat?
        Ääntelevätkö harlekiinit samanlailla kuin seeprikset, eli onko laulussa paljon eroa?

        Seeprapeipon poikaset näyttävät jo paemmilta, eli luulen, että höyhenet eivät olleet vielä kasvaneet kunnolla.

        Tällä hetkellä on neljä muualta ostettua ja kaksi omaa kasvattia, eli pesitystä olen kokeillut pariin otteeseen, voisi taas jossain välissä harkita jos saisi johonkin raivattua tilaa pesityshäkille... Kaupoissa harlekiineja on ollut jotain 70-80 euron hintaan kappale, suoraan kasvattajalta saa halvemmalla jos kohdalle sattuu.

        Seeproihin verrattuna harlekiinit ihan laulavat, vaikkeivat kovin voimakkaasti. Livertelevät seeprojen töötötyksen sijaan. Harlekiinien kosiotansseja on hupaisa seurata.


      • mira
        -M- kirjoitti:

        Tällä hetkellä on neljä muualta ostettua ja kaksi omaa kasvattia, eli pesitystä olen kokeillut pariin otteeseen, voisi taas jossain välissä harkita jos saisi johonkin raivattua tilaa pesityshäkille... Kaupoissa harlekiineja on ollut jotain 70-80 euron hintaan kappale, suoraan kasvattajalta saa halvemmalla jos kohdalle sattuu.

        Seeproihin verrattuna harlekiinit ihan laulavat, vaikkeivat kovin voimakkaasti. Livertelevät seeprojen töötötyksen sijaan. Harlekiinien kosiotansseja on hupaisa seurata.

        Jos meinaat pesittää harlekiinejä, niin olisin halukas ostaan poikasia. Tiedätkö kasvattajia?


      • -M-
        mira kirjoitti:

        Jos meinaat pesittää harlekiinejä, niin olisin halukas ostaan poikasia. Tiedätkö kasvattajia?

        Tokihan noita myydä voisin, vaan poikasen saaminen munasta myyntikuntoon (=aikuispukuun) kestää lähemmäs puolisen vuotta, eikä pesintä välttämättä ihan heti edes onnistu, joten voi olla ettei kannata odottaa josset aiemmin muualta saa...

        Tiedän yhden kasvattajan jolla on ainakin aiemmin ollut aika säännöllisesti lintuja tarjolla, jos annat sähköpostiosoitteesi niin voin hänen yhteystietojaan lähettää (tai ilmoitella jos omani pesivät eikä ole kiirus).


      • mira
        -M- kirjoitti:

        Tokihan noita myydä voisin, vaan poikasen saaminen munasta myyntikuntoon (=aikuispukuun) kestää lähemmäs puolisen vuotta, eikä pesintä välttämättä ihan heti edes onnistu, joten voi olla ettei kannata odottaa josset aiemmin muualta saa...

        Tiedän yhden kasvattajan jolla on ainakin aiemmin ollut aika säännöllisesti lintuja tarjolla, jos annat sähköpostiosoitteesi niin voin hänen yhteystietojaan lähettää (tai ilmoitella jos omani pesivät eikä ole kiirus).

        sähköpostini on [email protected]


      • nyj5y
        mira kirjoitti:

        sähköpostini on [email protected]

        Mitä minä teen mulla on 17 seeprapeiponmunaa ja 8 poikasta! En tiedä miten saan loputkin munat kuoritumaan!? Pystynko kasvattamaan munia itse? :D


      • seepris-akka
        nyj5y kirjoitti:

        Mitä minä teen mulla on 17 seeprapeiponmunaa ja 8 poikasta! En tiedä miten saan loputkin munat kuoritumaan!? Pystynko kasvattamaan munia itse? :D

        Ei niille munille pysty itse tekemään mitään, siis hautomaan. Kaikki munat ei välttämättä ole edes hedelmöittyneet ja siten kuoriudu. Parempi olisi nyt ottaa pesät pois ja rajoittaa lintujen munimisintoa, rasittaahan sellainen ja minne ajattelit kaikki linnut pistää? Silloinhan häkin täytyisi olla jo todella suuri..


      • ny5jy
        seepris-akka kirjoitti:

        Ei niille munille pysty itse tekemään mitään, siis hautomaan. Kaikki munat ei välttämättä ole edes hedelmöittyneet ja siten kuoriudu. Parempi olisi nyt ottaa pesät pois ja rajoittaa lintujen munimisintoa, rasittaahan sellainen ja minne ajattelit kaikki linnut pistää? Silloinhan häkin täytyisi olla jo todella suuri..

        itseasiassa poikasia saisi tullakkin. häkkinä niillä on huone, jonka olen sisustanut niille sopivaksi. kokeilin neuvoa ja otin pesät pois. sen jälkeen ruokakuppi oli täynnä munia. voivoi..


    • minun peipot

      Hei seeprapeippojen omistajat! jouduin eilen viemään nuoren seeprapeipon lopetettavaksi kun oli kasvain ison kokoinen peippoon verrattuna tullut peräpäähän.en halunnut että tintti enään kärsii. mulla oli 18 kpl niitä ja iso häkki niille mutta jouduin toiseen häkkiin laittamaan erilleen 2 kpl kun moppasivat yhtä poikasta ja repivät sulkia pois nyt se on sulkasa saanut ja kehittynyt hyvin ja sitten huomasin että alkoivat myös tinttiä nokkimaan kun oli kasvain peräpäässä niin hänet myös laitoin toiseen mopatun linnun sekaan ja he tulivat hyvin toimeen keskenään vaikka olivat kummatkin akkoja hakivat toisistansa turvaa ja kylki kyljessä olivat.eilen laitoin toisen linnun mopatulle linnulle seuraksi mutta ne eivät istu samassa orrella toinen toisessa orrella ja mopattu yrittää hakea turvaa ja läheisyyttä mutta uusi lintu ei anna tulla likelle.saa nähdä sitten miten meneepi.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      114
      8825
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      39
      2633
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      128
      2371
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      22
      1999
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      14
      1746
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      11
      1540
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      15
      1497
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      9
      1427
    9. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1296
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      6
      1219
    Aihe