Olemme harkinneet Neitokakadua lemmikkieläimeksi, mutta jos joku voisi auttaa muutamassa kysymuksessä:
1. Minkä kokoisen häkin yksi kakadu tarvitsee minimissään, lintua on kyllä tarkoitus pitää mahdollisimman paljon vapaana, mutta haluamme että kakadu viihtyy myös häkissään?
2. Perheessämme on 1/2 vuotias sekä 3 vuotias tyttö, tuleeko kakadu toimeen pienten lasten kanssa?
3. Voiko lintu aiheuttaa allergiaa?
Tietoa Neitokakadusta
1
506
Vastaukset
- -M-
1. Neitokakadu on noin 30cm pituinen, tämän kokoiselle linnulle maa- ja metsätalousministeriö suosittelee häkin minimikooksi 0,75 m2, siis esim 100 x 75 cm, ja minimikorkeudeksi 80 cm.
Eläinsuojelulliset linnunpidon velvoitteet (tavallisella tekstillä) ja suositukset(kursiivilla) löytyy esim. täältä: http://www.mmm.fi/el/laki/F/f23m1.html .
Jos lintu on suurimman osan aikaa irrallaan voi vähän pienempikin häkki riittää syömis ja nukkumispaikaksi. Itse pitäisin jo jotain 90-100 x 50 senttistä ihan kohtuullisena miniminä, joskin aina mitä isompi sen parempi.
2. Kannattaa aina tarkkaan valvoa pienten lasten ja linnun kanssakäymistä jo linnunkin hyvinvoinnin vuoksi. Yleensä ottaen neitokakadut ovat ihan kilttiä porukkaa, mutta yksilöllisiä eroja löytyy aina ja linnun käsittely ja koulutus vaikuttaa käytökseen hyvin paljon, joten mitään ihan varmaa ei voi ikinä sanoa.
3. Jos on taipumusta allergiaan niin lintu voi sen laukaista siinä missä mikä muu eläin tahansa. Linnusta lähtee runsaasti hienoa pölyä, joten astmaan taipuvaisille niitä ei voi suositella. Allergiatkin ovat hyvin yksilöllisiä, joku vaikkapa koiralle allerginen voi lintuja pitää, toinen aiemmin oireeton taas joutuu lemmikkinsä myymään rajujen reaktioiden vuoksi.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1101054
Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä
Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait82794Tuleeko Martinasta rouva Muhis
Saako vihdoinkin ne haaveilemansa prinsessa häät Hajjin entinen Muhammad kanssa, 😂 yhteistä heillä on se, että molemmat261570Nostetaanpas kissa pöydälle: Onko Kuhmossa työpaikkakiusaamista?
Kuka uskaltaa puhua? Vai uskaltaako kukaan? Naisvaltaisella alalla on kuulemma Kuhmossa ruma tilanne. Mitä aikuiset ede15563- 65531
- 92499
Oletko miettinyt sitä
Että jos meidän persoonat ei sovi yhtään yhteen ;) No onneksi kumpikin on fiksu eikä halua toiselle mitään pahaa.47491- 26472
- 47417
- 30406