miten saat murkkuikaisen siivoamaan

jokupastaruoka

Milla konstilla te saatte nuorison siivoamaan edes omat huoneensa ??

18

1448

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • vaikka kaikkeni

      mä olen yrittänyt. Lahjonut ja kiristänyt, muttei mikään tuo pysyvää tulosta.
      Nyt vahdin kuin haukka, että sotkeminen tapahtuu vain omassa huoneessa ja jos muualla niin sitten saan hepulin! =)

    • jumissa

      Tietokoneelle ei mennä ennenkuin huone on siivottu. On toiminu 13, 6 ja 8 vuotiaalla.

    • irti....

      tietokoneesta niin heti alkaa tapahtumaan.

    • pölyissään elää

      Olen päättänyt, että jos minun ei tarvitse huoneeseen mennä, niin olkoot sellainen kuin lapsi itse haluaa. Ainoa mitä vaadin on, että likaiset vaatteet on laitettava suoraan pyykkikoriin ja puhtaat haettava itse khh:sta (jonne laitan jokaisella oman pinon) ja laitettava kaappiin.

      Muualla talossa täytyy korjata jälkensä ja osallistua viikko siivoukseen, tosin jokainen saa itse päättää siivous tehtävänsä.

      Pienestä asti on rajoitettu tavaran määrää lasten huoneessa, jotta niitä ei olisi mahdoton homma korjata takaisin paikoilleen. Ja omaan huoneeseen ei viedä ruokaa.

    • Äiti_ja äidin:pojat

      Meillä toimii kapulat kainaloon-systeemi. ´
      Kaksi kertaa huomautan huoneen siivoamisesta, jos ei tehoa, haen huushollin kaikki kapulat talteen. Lähtee kaikki telkkarien kaukosäätimet, soittimen kapula, pleikkarin ohjaimet jne. Jos olen oikein kypsä, nappaan vielä kännykän laturinkin kaupan päälle.
      Varmuuden vuoksi vien koko saaliini töihin, esittelen ne työkavereilleni (saan näin muilta äideiltä henkistä vahvistusta).
      Kapulat unohtuvat yleensä työpaikalleni muutamaksi vuorokaudeksi ja palautan sitten, kun huoneet on puunattu ja kuurattu. Likaiset astiat tiskikoneessa, verhot ripustettu takaisin tankoon, vanhat kalsarit roudattu pyykkiin ja huoneessa tuoksuu puhtaus, kuri ja järjestys.
      Ekalla kerralla sälli13v itki, potki, kiroili ja meuhkasi. Mutta onneksi kapulat olivat työpaikallani ja sinne taas ei ole iltaisin menemistä...
      Tokalla kerralla sälli oli kätkenyt pleikkarin ohjaussysteemin jo valmiiksi, mutta äitipä nappasi johdon vehkeen takaa (ja hukkasi sen lopullisesti)
      -Kolmatta kertaa ei Poju ole kokeillut, ainakaan vielä.

      • Poikien mutsi

        Tämä olikin tosi hyvä neuvo! Meillä joskus auttaa myös tuo porttikielto, eli kukaan ei tule/mene ennen kuin huusholli on kunnossa, joskus taasen pojalle saattaa tepsiä sellainen että lupaan mennä katselemaan hänen kanssaan jotain autotaulua mitä hän on himoinnut jo jonkun aikaa huoneeseensa tms.
        Eli keppiä ja porkkanaa ;)


    • eikä kiristys

      Mikään ei tunnu tepsivän. Tietokoneelle pääsykään ei näytä olevan siivoamisen arvoinen asia. Lupaan rahaa huoneen siivoamisesta; rahakaan ei kiinnosta. Olen luvannut auttaa siivoamisessa eli en odota lapseni siivoavan yksin huonettaan, ei auta.

      Vinkkejä, kiitos!

      • pedakooki.

        kuinka vanha sinun lapsesi on?
        kyllä lapsellasi on varmaan joitakin etuja/kiinnostuksia joittenka puuttuminen saa heräämään.
        ja sitä paitsi vanhemmilla on oikeus sanoa että nyt sinä siivoat huoneesi ja sillä siisti. siinä ei oikeastaan tarvitse edes mitään selittelyjä.
        paras tietysti on että voit aina vedota johonkin , tai siis että on selitys miksi pitää tehdä niin tai noin.
        nykyisin vaan on käynyt niin että poika on oppinut niin hyväksi keskustelijaksi ja tilanneanalyytiksi että minä jäänkin toiseksi.

        esim. hän on lukenut että liika siisteys aiheuttaa astmaa ja allergioita ;-)))
        ja miksei hänen pyykit voi olla hänen omassa pyykkikorissa? hänenhän ne vaatteet on.
        mutta joskus kun pyytää huoneeseen jostakin syystä niin ovella käännyn ja sanon että onpas tunkkaista ja en saa henkeä....

        mutta kyllä ne keinot keksii saada siivoomaan jos käyttää kekseliäisyyttään.


    • selkäsauna

      taitaa olla tehokkaimmat keinot.

    • mapee

      meillä oman huoneen siivous on sellainen puolivapaaehtoinen juttu. Jossain vaiheessa tulee kavereille porttis jos kämpät on ihan sotkussa ja se toimii nopeastikin.

      Meillä kyllä toimii myös; äkkiä kämpät kuntoon niin sitten.. ja se voi olla leffailta tms juttu joka houkuttaa ja koko talo putsataan siinä sivussa.

      Eli periaate on se, että asu sotkuissas jos tahdot, mutta...

    • Kodin työt yhteisiä

      Eipä tarvitse edes pyytää siivoamaan. Ovat pienestä asti olleet mukana kotihommissa, joten kotityöt sujuvat edelleenkin.

      • pitkälti

        luonteestakin, esim itse olen ollut pienestä pitäen tosi siisti, eikä tarvinnut tehdä edes kotitöitä..


      • taas on
        pitkälti kirjoitti:

        luonteestakin, esim itse olen ollut pienestä pitäen tosi siisti, eikä tarvinnut tehdä edes kotitöitä..

        pienestä pitäen lapset olleet mukana ja siivonneet, mutta kyllä he silti jossain vaiheessa oppivat tappelemaan vastaan.

        Murkkuikäiselle toimii, kun sanoo, että siivoan sitten huoneesi itse ja siivotessani tutkin jokaisen paperin ja päiväkirjan sekä hukkaan tavarat talteen mitä ihmeellisimpiin paikkoihin ja heitän tarpeettoman (mielestäni) pois. Ei ole tarvinnut toista kertaa siivota.


    • ;-)

      Oletko kokeillut sellaista, että kiellät häntä siivoamasta huonettaan?

      • jokupastaruoka

        Olen ihan epatoivoinen. Poika on jo niin isokokoinen ja tayttaa ihan kohta 18 etta kun silla on laptop sylissa ja mina sanon etta nyt on laptopkielto niin se ei vaikuta mitenkaan. Poika vaan jatkaa koneella. Sen huone on ihan kamala. Haisee. Olen haaveillut etta sit kun han lahtee pesasta niin paasen tosta hajusta ja sotkusta. Onneksi sotku rajoittuu vain hanen huoneeseensa. Silla on varmaan jotain 8 kk ollut noi likaiset t-paidat siina sangyn alla ! Mitahan rottia siella on ? Sitten on kokistolkkeja jossa pohjalla vahan vanhaa kokista. YOK ! Periaatteesta en mene hanen huonettaan siivoamaan. Pitaiskohan ottaa iso roskispussi, sellainen musta ja vieda kaikki kamat vintille. Yok, allottaa edes menna siihen huoneeseen.


      • -Okariina-
        jokupastaruoka kirjoitti:

        Olen ihan epatoivoinen. Poika on jo niin isokokoinen ja tayttaa ihan kohta 18 etta kun silla on laptop sylissa ja mina sanon etta nyt on laptopkielto niin se ei vaikuta mitenkaan. Poika vaan jatkaa koneella. Sen huone on ihan kamala. Haisee. Olen haaveillut etta sit kun han lahtee pesasta niin paasen tosta hajusta ja sotkusta. Onneksi sotku rajoittuu vain hanen huoneeseensa. Silla on varmaan jotain 8 kk ollut noi likaiset t-paidat siina sangyn alla ! Mitahan rottia siella on ? Sitten on kokistolkkeja jossa pohjalla vahan vanhaa kokista. YOK ! Periaatteesta en mene hanen huonettaan siivoamaan. Pitaiskohan ottaa iso roskispussi, sellainen musta ja vieda kaikki kamat vintille. Yok, allottaa edes menna siihen huoneeseen.

        Itselläni on 19 vuotias pikkuveli. Kun hän vielä asui kotona, äiti aina kauhisteli murkun huoneen hajua. Se oli kyllä uskomaton, monesti kuuli vertauksen huoneen oven avauksesta, että haju oli "kuin nyrkillä turpaan löisi".

        Veli ei pahemmin siivosta piittaa (vielä nykyäänkään, onneksi näköjään tyttöystävä samaa sorttia). Jonkinlaista siivoa äiti sai murkun huoneessa aikaan, kun uhkasi tyhjätä huoneen jätesäkkeihin ja heittää tavarat menemään. Omien tavaroiden menettämisen pelossa murkkuakin voi alkaa kiinnostamaan.


      • ;-)
        -Okariina- kirjoitti:

        Itselläni on 19 vuotias pikkuveli. Kun hän vielä asui kotona, äiti aina kauhisteli murkun huoneen hajua. Se oli kyllä uskomaton, monesti kuuli vertauksen huoneen oven avauksesta, että haju oli "kuin nyrkillä turpaan löisi".

        Veli ei pahemmin siivosta piittaa (vielä nykyäänkään, onneksi näköjään tyttöystävä samaa sorttia). Jonkinlaista siivoa äiti sai murkun huoneessa aikaan, kun uhkasi tyhjätä huoneen jätesäkkeihin ja heittää tavarat menemään. Omien tavaroiden menettämisen pelossa murkkuakin voi alkaa kiinnostamaan.

        Muistan kun pikkuveljeni tyttöystävä, (nykyisin vaimo) tuli ekan kerran meille kylään. Hän siivosi veljeni huoneen. Kantoi kasapäin likaisia sukkia ja vaatteita pyykkiin jne.

        Ja siis edelleen ovat yhdessä ja heidän esikoisensa on 15v. Koti on aina tiptop siisti. Ei ole vaikea arvata kenen ansiosta.


    • Claire

      Ei kavereita, eikä kavereille.
      Ja aina olen sanonut etteihän tähän pas**läävään kehtaa ketään laskeakkaan, aatteles nyt! Kyllä huone on kunnossa enimmäkseen.
      Mutta mites tuollaisen murkkuikäisen pojan saisi välillä pesukoneen kimppuun?
      Meillä meinaan pojatkin "saavat" opetella pesemään pyykkiä ainakin kerran viikossa, vaikka omiaan. Ei se ole pelkästään naisten/tyttöjen hommaa!
      Sama homma nuoremmalle; ei kavereita, ei kavereille ennenkuin huone on kunnossa. Nuorinta autan. Joskus sovitaan että he auttavat minua muissa siivoushommissa, niin minä autan heitä huoneen siivoamisessa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      130
      4915
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      30
      3106
    3. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      16
      1807
    4. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1760
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      18
      1611
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      71
      1481
    7. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      19
      1237
    8. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      10
      1223
    9. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      16
      1197
    10. Ison Omenan uhri tukahdutettiin kuoliaaksi. Kuolinsyynä sydämen pysähdys.

      Eli naisen hengittäminen estettiin ja tästä oli suorana seurauksena sydämen pysähdys. Ihan oppikirjan mukainen tapaus. H
      Maailman menoa
      17
      1187
    Aihe