Sääri -ja nilkkamurtuma

Pirstaleiset murtumat

Mulle sattui pari viikkoa sitten onnettomuus. Sääri murtui muutamasta kohdasta ja nilkka . Murtumat olivat pirstaleisia. Nyt mut on nauloittettu melko tiuhaan. Miten olette kuntoutuneet pirstalemurtumista ? Kuinka kauan paraneminen kestää ? Kerokaa kokemuksianne. Kiitän.

7

4902

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • HM64

      Moi,riippuu aika paljon minkä ikäinen olet.yleensä siinä menee noin pari kuukautta.minkälainen kipsi sinulla on jalassa tällä hetkellä,ja kuinka kauan juodut vielä liikkumaan varaamatta yhtään jalkaan..?itselläni murtui polvi noin vuosi sitten ja siinä meni noin 3kk.voit laittaa vaikka meiliä minulle,varmaan aika pitkää tällä hetkellä[email protected] pikaista paranemista sinulle..

    • miten _

      lähtee luutumaan. Voi olla pitkäaikainenkin vaiva.

      • kuten yhdelle

        tutulle.

        Murtuma ei lähtenyt luutumaan kunnolla hoidoista huolimatta. Lopulta jalka amputoitiin polven alapuolelta säärestä.


    • Päälleajettu

      Tavallisesti kyllä pitäisi n. 3 kk mennä kipsin kanssa. Yleensä se riippuu siitä, että minkälainen murtumisraja on, kuinka paljon on ikää ja miten hyvin verenkierto toimii. Yleensä vaakasuoraan murtuneet sääret paranee hyvin alle 30-40 vuotiailla. Verenkierrolla on hyvin olennainen merkitys luutumiseen, joten sen toivoisi myös olevan hyvä. Nuoren verenkierto on yleensä oikein hyvä. Pahimpia asioita on sitten osteoporoosi eli luukato - se on sairaus, missä luutuminen vaikeutuu merkittävästi.

      Itselläni on kestänyt nyt noin 3 vuotta ja alkaa pikku hiljaan näyttämään hyvältä. Verisuoniston ja luun murtumistavan kanssa ollut vaikeuksia. Olen nuori, en polta ja enkä kärsi osteoporoosista, mutta jouduttiin tekemään lihassiirros, jonka johdosta verisuonisto meni ihan uuteen uskoon.

    • bimalleolaarimurtuma

      Hei!

      Mulla murtui nilkka maaliskuun alussa, kehräsluut meni hajalle molemmilta puolilta nilkkaa. Pirstaleisia murtumia olivat ja leikkauksessa laitettiin ruuvia ruuvin perään.. Kun sitten luin jalka kipsissä murtumista ja ihmisten kokemuksista netistä, kauhistuin. Jotkut povailivat monen vuoden vaivaa ja itkua.

      Mulla tyssäs suurimmat kivut kolmeen viikkoon, enkä oo sen jälkeen syönyt särkylääkkeitä jalkani takia. Paraneminen lähti hyvin liikkeelle kipsin (6 vk) poiston jälkeen.

      Nilkka ei vielä näin (vajaa kolme kuukautta onnettomuudesta) aivan normaali oo, mutta paljon parempi kuin ikinä uskalsin kuvitella. Kävelen normaalisti ja pystyn jo hyppelemäänkin nilkan varassa. Olen onnekas, kun olen parantunut näin hyvin, sitä en kiellä, mutta omalla kuntoutusaktivaatiolla (ja normaalipainolla) lienee osuutta asiaan. Vaikka en ikinä oo ollut himoliikkuja, oon nyt kävellyt joka päivä 4 kilsaa tai vaihtoehtoisesti polkenut kuntopyörää 10 km. (tietty aloitin kipsin poiston jälkeen ihan kilometristä)

      Kyllä se sullakin siitä vielä jalaksi muuttuu. :)Pidä mieli korkealla ja keksi jotain kivaa tekemistä, koska henkinen ja sosiaalinen hyvinvointi heijastuu fyysiseenkin puoleen yllättävän paljon.

      Paaljon voimia sulle! Ja lupaa itselles jo nyt kuntouttaa jalkaa, kunhan pääset kipsistä eroon.

      • rinkaa

        Onnea sinulle, joka sait todella asiantuntevaa apua! Toivottavasti kävely sujuu jo hyvin.Minulla myös sama vamma, mutta kolme vuotta liki kulunut, enkä vieläkään saa kenkiä mahtumaan, siis murtuneen nilkan jalkaan.Kukaan ei halua ottaa vastuuta hoidosta,joka mielestäni alunperin "pieleen". Mitä nyt tekisin?Minusta tehtiin totaalinen invalidi, joka katselee vain ikkunasta ulos ja kaipaa entistä liikkumistaan ja aktiviteettiaan.


      • punajalka
        rinkaa kirjoitti:

        Onnea sinulle, joka sait todella asiantuntevaa apua! Toivottavasti kävely sujuu jo hyvin.Minulla myös sama vamma, mutta kolme vuotta liki kulunut, enkä vieläkään saa kenkiä mahtumaan, siis murtuneen nilkan jalkaan.Kukaan ei halua ottaa vastuuta hoidosta,joka mielestäni alunperin "pieleen". Mitä nyt tekisin?Minusta tehtiin totaalinen invalidi, joka katselee vain ikkunasta ulos ja kaipaa entistä liikkumistaan ja aktiviteettiaan.

        Hei kohtalotoverit. Samat kävi minulle noin neljä viikkoa sitten. Jalka jouduttiin leikkaamaan ja siellä on laatta ruuvia ja pikkinaulaa, joka poistetaan 8: n viikon jälkeen. Nyt saan varata jo toista viikkkoa puolella varauksella. Jalka on ajoittain kipeä ja turpoaa kovasti vielä, öisin nukkuminen hankalaa kun ei hyvää asentoa löydy jalalle millään.. Luutuminen oli lähtenyt hyvin edistymään röntgentutkimuksen mukaan kahden viikon jälkeen tapahtuneesta. Minua askarruttaa tällä hetkelä enemmän kipsin sisäinen maailma ja siellä nilkan sivuilla olevien tikkien tai klipsien poiston jälkeen alkaneet tuntemukset. Haavat olivat hyvän näkoisiä kipsisaappaan vaihdon yhteydessä, mutta nyt kun kävelen enemmän tuntuu kuin saapaan sisään kiedottu harsosukka hiertäisi koko ajan. Olen jo miettinyt meneväni näyttämään jalkaa sairaalaan.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Onks sulle väliä, jos jokin kaivattusissa

      ei ole täydellistä? Esim. venytysmerkit, arvet, selluliitti, epäsymmetriset rinnat, vinot hampaat jne?
      Ikävä
      83
      4507
    2. Ei sinussa ollut miestä

      Selvittämään asioita vaan kipitit karkuun kuin pikkupoika.
      Ikävä
      121
      3886
    3. Shokkiyllätys! 31-vuotias Hai asuu vielä "kotona" - Anna-vaimon asenne ihmetyttää: "No ei tämä..."

      Hmmm, mitenhän sitä suhtautuisi, jos aviomies/aviovaimo asuisi edelleen lapsuudenperheensä kanssa? Tuore Ensitreffit-vai
      Ensitreffit alttarilla
      33
      2451
    4. Eikö Marin ollut oikeassa kokoomuksen ja persujen toiminnasta

      Ennen vaaleja Marin kertoi mitä kokoomus tulisi hallituksessa tekemään ja tietysti persut suostuu kaikkeen, mitä kokoomu
      Maailman menoa
      193
      1454
    5. Wiisaat Lappajärvellä iät.

      Nyt nimiä listaan menneistä ja nykyisistä Wiisaista Lappajärveläisistä. Itseäkin voi tuoda esille kaikessa Wiisaudessa.
      Lappajärvi
      12
      1276
    6. Missä Steffe hiihtää?

      Missä reppuli luuraa? Ei ole Seiskassa mitään sekoiluja ollut pariin viikkoon? Onko jo liian kylmä skulata tennistä ulko
      Kotimaiset julkkisjuorut
      22
      1233
    7. Olet elämäni rakkaus

      On ollut monia ihastumisia ja syviäkin tunteita eri naisia kohtaan, mutta sinä olet niistä kaikista ihmeellisin. Olet el
      Ikävä
      36
      1168
    8. Ratkaiseva tekijä kiinnostuksen heräämisessä

      Mikä tekee deittikumppanista kiinnostavan? Mitä piirrettä arvostat / et arvosta?
      Sinkut
      62
      1157
    9. Milloin nainen, milloin?

      Katselet ja tiedän, että myös mieli tekee. Voisit laittaa rohkeasti viestin. Tiedät, että odotan. Ehkä aika ei ole vielä
      Ikävä
      61
      1133
    10. Olen menettänyt yöunet kokonaan

      Nytkin vain tunnin nukkunut. En tiedä johtuuko se sinusta vai tästä palstasta. Olis mukava nähdä oikeasti eikä arvuutel
      Tunteet
      17
      1035
    Aihe