Minkälainen subbari hyvä OR-kaiuttimille?

pepex78

Mulla OR:n kaiutin setti, joka iältään n. 5-10v. Bassoa puuttuu. Jotain Yamahan subbareita olen katsellut, mutta en tiedä millainen subbarin kuuluisi olla tuohon sarjaan.

Keskikaiutin: OR-C100
. Magneettisuojatut coax-elementit
. Tehonkesto 50W jatkuva, 80 W musiikki
. lmpedanssi 8 ohmia
. Jakotaajuus 3500Hz
. Taajuusvaste 50Hz-20kHz

Etukaiuttimet: OR-L320
. 2-tie bassorefleksikaiutin
. Tehonkesto 60W jatkuva, 120W musiikki
. lmpedanssi 8 ohmia
. 205 mm bassokartio
. 25 mm diskanttikalotti
. Jakotaajuus 3500Hz
. Taajuusvaste 50Hz-20kHz
. Herkkyys 90dB


Takakaiuttimet: OR-S202 Mk3
. 2-tie suljettu rakenne
. Tehonkesto 50W jatkuva, 80W musiikki
. lmpedanssi 8 ohmia
. Jakotaajuus 3500Hz
. Taajuusvaste 70Hz-20kHz

4

1808

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Virittelijä

      Vaiheen portaaton säätö on ominaisuus, josta on todella hyötyä, kun subbarin toistoa sovitetaan muuhun kaiutinkalustoon. Esimerkiksi Chorus Vertigo XLS-mallissa on portaaton vaiheensäätö.
      http://www.chorus.fi/view.php?page=document&document_id=638&anonymous=chorus&popup=1&info=ok
      Tuossa XLS:ssä on myös riittävän alhaalta suodattava, säädettävä alipäästösuodin, joka leikkaa säädettyä korkeammat äänet subbarilta pois. Suotimeen jyrkyys on 24dB oktaaville, mikä on hyvä. Liian loiva voi aiheuttaa ongelmia.

      Toinen kysymys on sitten se, kuinka paljon on valmis sijoittamaan, eli mikä on vaatimustaso. Jos haluaa mitoiltaan pienen kotelon, toiston laadussa ja äänen määrässä on rajoituksia suurempiin verrattuna. Mm. särö kasvaa. Kotelon tukevuus on aina hyvästä, ja asiaa voi testailla vaikkapa sormella koputtelemalla.

      Tuolla on paljon mittauksia ja asiaa subbareista:
      http://www.dvdplaza.fi/forums/forumdisplay.php?s=b2e32f842fefaa72292b1e376f4cdcbb&f=157

      "Zipman" on nimimerkki, joka on tehnyt mittaukset.

      Tuolla on näköjään XLS-tarjous, 499€:
      http://www.laatulaite.com/chorus.htm

    • polyglass

      Minulla itsellä on OR-L320 pääkaiuttimet ja niitä soitan pioneerin 5.1 viritinvahvistimella ja Focal polyglass v2 13" auto subwoofer ja sille vahvistimena käytän Focus Acoustic FX-1500D ja hyvin soi winapista musiikki bassontoisto on mielettömän hyvä! Varsinkin kun kuuntele trancee ja teknoa ja drum and bass ja jotain metallia niin kyllä on hyvä äänen laatu.

    • germanari

      Mulla on myös OR-L320 kajarit plus:

      PHilips AG 901622 putkivahvistin (1964),
      Toshiba XR-J9 vanha cd soitin (1986),

      ja ääni on USKOMATTOMAN PEHMEÄN LAISKA MUKAVA LÄMMIN LUONNOLLINEN NOTKEA SIELUKAS JA TÄYTELÄINEN ÄÄNI, jonka tekee tuo putkikone philips jonka sain periaatteessa ilmaseksi !!!

      olen onnellinen mies ! ostakaa pojat putkikone , digi koneet tappaa äänen !

    • tietoa löytyy

      hei ! itselläni kokemusta samaisesta peerless xls 12 elementistä. Paras kotelo kyseiselle elementeille ei ole mikään refleksi tai passiivilla toteutettu ratkaisu.

      Ehdottomasti parasta ääntä musiikille sekä elokuville haluavalle on rakentaa dipolina tai pelkästään sellaisenaan asennettuna ilman koteloita. Itse olen päätynyt hyvään ja helppoon ratkaisuun rakentamalla subille lattialle neliön mallisen kehikon joka on väljempi kuin itse elementti, kehikon koolla ei ole merkitystä. Sen jälkeen kehikon voi joko pultata lattiaan kiinni tai laittaa 50 kg painoja kehikon päälle. Tämän jälkeen elementti tiputetaan kehikon sisälle vapaasti makaamaan kartio lattiaan päin, siis kartio lattiassa kiinni ja johdot tietysti liitettynä valmiiksi elementtiin. Nyt elementti makaa lattialla kehikon sisällä väljästi kolisten musiikin tahdissa tai elokuvien temmellyksessä kuitenkaan karkaamatta vaeltelemaan pitkin huonetta. Sen takia kehikko rakennetaan kyseiselle elementille hieman väljäksi, jotta elementillä on hieman tilaa vaellella kehikon sisällä ja myös tuuletus pelaa paremmin.

      Tälläisellä asennuksella on myös muita etuja, joista tärkein on ettei elementtiä tarvitse ruuvata kiinni mitenkään ja toisekseen elementti pääsee jäähtymään isommassakin luukutuksessa avonaisen kotelorakenteensa ansiosta. Myös matalan kotelon toteutus on yksi etu koska kehikosta ei tarvitse tehdä kuin n. 250 mm korkea. Ratkaisuna myös tälläinen kotelorakenne on luova ja ei aivan jokaisella tule vastaan samanlaista koteloratkaisua. Myös elementillä on tilaa liikkua.

      Joten ehdottomasti kannattaa harkita kyseisen kehikkorakenteella olevan subbarin käyttöa musiikille sekä elokuville. Sointia ei voi paremmin kuvailla kuin sanoilla ilmava ja eksoottinen.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      66
      4459
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      14
      2229
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      25
      1744
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1488
    5. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      28
      1420
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1288
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      10
      1217
    8. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      13
      1136
    9. 22
      1076
    10. Martinasta kiva haastattelu Iltalehdessä

      Hyvän mielen haastattelu ja Martina kauniina ja raikkaan keväisenä kuvissa.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      291
      1004
    Aihe