-02 Ghia Mondeo automaatti ilmastoinnilla.
Kun laittaa ilmastoinnin päälle (auto) niin menee heti puhallukset täysille. Onko normaalia toimintaa?. Luuli, että asteittain voimistuisi.
Muutenkin lämpötilan säätö toimii miten sattuu.
Aina saa olla säätämässä.
Onko muilla ollut jotain ongelmia tämän automaatin suhteen?
Mondeo automaatti ilmastointi
22
5018
Vastaukset
- silloin kun
auton sisälämpötila on korkea (lämmin). Muistaakseni puhallin käy täysillä ja ilma otetaan vain kabiinilta (sisäkiertomerkki/valo syttyy)kunnes lämpötila on saavuttanut haluamasi lämpötilan. Silloin puhallinnopeus hidastuu ja ilma otetaan taas auton ulkopuolelta. Tällä tavalla päästään nopeammin toivottuun lämpötilaan.
Syyt miksi omasta mielestäsi joudut säätämään lämpötilan jatkuvasti voisi olla että olet hätäinen. Ei automaattisellä ilmastoinnilla päästä toivottuun lämpötilaan hetkessä. Kestää jonkun aikaa mutta sitten kun kerran olet päässyt siihen, niin se pysyykin vaikka ajaisit läpi helv....
Viileitä kesäajoja- eräässä toisessakin merkissä
Sen verran lämpötilaa voi joutuu hakemaan että 18 astetta voi tuntua liian viileältä. Tänäänkin sais asteittain lopulta nostaa lämpötilanasteikolta 23 asti että alkoi sopiva lämpötila autossa.
- mond01
Eli käytännössä lyhyessä kaupunkiajossa ei järkeä käyttää kun pysäköintejä ja lähtöjä paljon, aina uudet puhkumiset oli sitten kylmä- tai kuumailma.
Raivostuttavaa kun ei tiedä mitkä on voortin auto asennon ominaisuuksia ja mitkä vikoja, ei viitsisi viedä voortillekkaan "valohoitoon" kyseisten "ominaisuuksien" takia, osaavat kyllä laskun kirjoittaa kumminkin.
- vain olla
sen autonupin päällä ja asteet 20-23 niin mukavasti pelaa. Voihan se olla outoa, että auto päättää mitä nopeuksia ja ym. tekee... Nykyaikaa?
- aatu
ok. Varmaan se sitten kunnossa. Tänään kun laittoi 26 asteeseen, niin oli sopivan tuntuista.
Tuntuu vaan että puhaltaa koko ajan kylmää tai kuumaa - aatu101
ok. Varmaan se sitten kunnossa. Tänään kun laittoi 26 asteeseen, niin oli sopivan tuntuista.
Tuntuu vaan että puhaltaa koko ajan kylmää tai kuumaa
- toinen merkki
Kai se Fordin ilmastointi toimii samoin kuin muidenkin merkkien....
Automaatti-ilmastoinnissa säädetään OHJAAMON lämpötilaa!!! Siis EI sisälle puhallettavan ilman lämpötilaa niinkuin manuaalissa!!!
Jos olet asettanut pyynnin esim. 22 asteeseen ja käynnistät auton, saattaa sisällä olla 30-40 astetta. Automaatti "haistaa" tämän lämmön. Tällöin ilmastointi alkaa muutaman kymmenen sekunnin kuluttua puhaltaa sisälle kylmää ilmaa lähes täysillä kierrosnopeuksilla ja ehkä puhalluksen suuntaus saattaa olla "päin näköä".
Kun ohjaamon lämpötila lähenee pyydettyä, alkaa kierrosnopeus pudota ja ilman ohjaus ehkä muuttuu taas normaalimpiin suuntiin. Toimivaa automaattia ei tarvitse räplätä. Kun asentaa sen noin 22 asteeseen, saa se olla siinä kesät ja talvet (..no, pientä säätöä ehkä...). Automatiikka huolehtii jäähdytyksestä ja/tai lämmityksestä tarpeen mukaan.
Laita ilmastoinnin puhallus tuulilasille tai kojelaudan suuttimiin. Laita puhallus täysille ja maksimi kylmälle. Laita käsi puhalluksen ilmavirtaan. Tällöin tulevan ilman tulee olla niin kylmää, että kättä rupeaa jonkin ajan kuluttua paleltamaan. Jos puhallus on "haaleaa"...kuin lehmän henkäys... on aika huollattaa laite.
Kun tulee syksy, automatiikka huolehtii siitä, että jäähdytystä ei enää tarvita ja antaa ohjaamoon lämpöä niin, että pyydetty 22 asteen lämpötila saavutetaan ohjaamossa.
HUOM.!!!
Sisälle PUHALLETTAVAN ilman lämpötila saattaa vaihdella tilanteen mukaan, ja puhallinnopeus ja suuntaus saattavat vaihdella jotta pyydetty lämpötila saavutetaan tai pidetään.- pitäisi toimiakkin
Kiitokset hyvästä selvennyksestä.
Mulla tosiaan järjestelmässä taitaa olla jotain vikaa kun tuota lämpötilaa ei pidä. Eli jos säätää esim 22 niin puhaltaa kapiinin niin kylmäksi, että pitää nostaa säätö tuonne 26 jos haluaa sisälle sopivan lämpötilan. Joskus taas ei viilennä sisätilaa kunnolla vaan pitää laskea säätö tuonne 18 asteeseen eli jatkuvaa säätämistä
Oliskohan anturit likaantuneet? Käsittääkseni niitä on kaksi. Yksi peilin kohdalla ja toinen ratin alle.
Ei viitsi Fordillekkaan viedä. Varmaan vaihtavat jonkun 1000 Eur ohjausyksikön :( - mond01
pitäisi toimiakkin kirjoitti:
Kiitokset hyvästä selvennyksestä.
Mulla tosiaan järjestelmässä taitaa olla jotain vikaa kun tuota lämpötilaa ei pidä. Eli jos säätää esim 22 niin puhaltaa kapiinin niin kylmäksi, että pitää nostaa säätö tuonne 26 jos haluaa sisälle sopivan lämpötilan. Joskus taas ei viilennä sisätilaa kunnolla vaan pitää laskea säätö tuonne 18 asteeseen eli jatkuvaa säätämistä
Oliskohan anturit likaantuneet? Käsittääkseni niitä on kaksi. Yksi peilin kohdalla ja toinen ratin alle.
Ei viitsi Fordillekkaan viedä. Varmaan vaihtavat jonkun 1000 Eur ohjausyksikön :(Noinhan se pitäis toimia tiedetään kyllä, mutta sama täällä automaatti ei ymmärrä kyllä meidän voortin ohjaamon lämpötilasta mitään. Joo pelottaa tuo voortille vienti myös, tietääkö kukaan onko lämpöautomatiikassa testipistoke, niinkuin tuo alfamerin kirja piirikaavion osalta näyttäisi. Tosin tuskin testi näyttäisi jumittavaa nesteenkierron ventiiliä tai termostaatin toimintaa.
- toinen merkki
mond01 kirjoitti:
Noinhan se pitäis toimia tiedetään kyllä, mutta sama täällä automaatti ei ymmärrä kyllä meidän voortin ohjaamon lämpötilasta mitään. Joo pelottaa tuo voortille vienti myös, tietääkö kukaan onko lämpöautomatiikassa testipistoke, niinkuin tuo alfamerin kirja piirikaavion osalta näyttäisi. Tosin tuskin testi näyttäisi jumittavaa nesteenkierron ventiiliä tai termostaatin toimintaa.
Jos kylmän tulo takkuaa, ts. välillä tuntuu toimivan ja välillä ei, kannattaa miettiä milloin laite on viimeksi tarkastettu. Minulla oli samanlaisia oireita kun laitetta ei ollut huollettu moneen vuoteen. Alkoi soppa loppua järjestelämästä. Joskus viileämmillä ilmoilla toimi, mutta kovilla helteillä ei ollenkaan.
Kumiletkut ovat huokoisia ja kaikki letkut laskevat lävitseen kylmäainetta, ts. aine vuosien myötä vähenee. Siksi järjestelmä täytyy tarkastaa ja mahdollisesti täyttää 2-3 vuoden välein.
Ilmastointia on myös käytettävä talvellakin aika-ajoin. On ajettava vaikkapa lämpimään parkkihalliin niin, että laite rupeaa toimimaan ja järjestelmässä oleva öljy kiertää kaikkialle....
Jotkut jäähdytinkorjaamot huoltavat/korjaavat myöskin ilmastointilaitteita...ja onhan niihin erikoistuneita liikkeitäkin. Ei merkkiliike ole ainoa vaihtoehto. - ominaisuus?
toinen merkki kirjoitti:
Jos kylmän tulo takkuaa, ts. välillä tuntuu toimivan ja välillä ei, kannattaa miettiä milloin laite on viimeksi tarkastettu. Minulla oli samanlaisia oireita kun laitetta ei ollut huollettu moneen vuoteen. Alkoi soppa loppua järjestelämästä. Joskus viileämmillä ilmoilla toimi, mutta kovilla helteillä ei ollenkaan.
Kumiletkut ovat huokoisia ja kaikki letkut laskevat lävitseen kylmäainetta, ts. aine vuosien myötä vähenee. Siksi järjestelmä täytyy tarkastaa ja mahdollisesti täyttää 2-3 vuoden välein.
Ilmastointia on myös käytettävä talvellakin aika-ajoin. On ajettava vaikkapa lämpimään parkkihalliin niin, että laite rupeaa toimimaan ja järjestelmässä oleva öljy kiertää kaikkialle....
Jotkut jäähdytinkorjaamot huoltavat/korjaavat myöskin ilmastointilaitteita...ja onhan niihin erikoistuneita liikkeitäkin. Ei merkkiliike ole ainoa vaihtoehto.Juu juuri huollettu.
Taidan laittaa "ominaisuuden piikkiin". Kun puhaltimen pitää manuaaliasennossa ja jaksaa välillä säädellä lämpötilaa, niin kyllä tuolla just pärjää - toinen merkki
ominaisuus? kirjoitti:
Juu juuri huollettu.
Taidan laittaa "ominaisuuden piikkiin". Kun puhaltimen pitää manuaaliasennossa ja jaksaa välillä säädellä lämpötilaa, niin kyllä tuolla just pärjääTuli vielä mieleen, että toimiiko varmasti kojelaudassa oleva tunnistin?
Ainakin minun autossani - vaikka ei nyt automaatti-ilmastointia olekaan - on kojelaudassa kohta, josta ilma imetään sisään tunnistimelle joka mittaa sisäilman lämpötilan. Tuolla lienee pieni sähkömoottori joka kierrättää ilmaa. Toimiiko moottori varmasti? Jos se ei toimi, vaihtelee lämpötila miten sattuu kun tunnistin saa väärää informaatiota. - en tiennytkään
toinen merkki kirjoitti:
Tuli vielä mieleen, että toimiiko varmasti kojelaudassa oleva tunnistin?
Ainakin minun autossani - vaikka ei nyt automaatti-ilmastointia olekaan - on kojelaudassa kohta, josta ilma imetään sisään tunnistimelle joka mittaa sisäilman lämpötilan. Tuolla lienee pieni sähkömoottori joka kierrättää ilmaa. Toimiiko moottori varmasti? Jos se ei toimi, vaihtelee lämpötila miten sattuu kun tunnistin saa väärää informaatiota.Missä kohtaa sen on. ?
- toinen merkki
en tiennytkään kirjoitti:
Missä kohtaa sen on. ?
Minulla vanhempi "pyöreä" malli. Siinä näyttäisi olevan pienen kolikon (n.10 senttisen) kokoinen ritilä ratin oikealla puolella, peilien säätönappulan yläpuolella, kellon vasemmalla puolella, pienen säilytyslokeron alapuolella...jossain tuolla alueella...riippuen kojelaudan mallista ja varusteista...
- mond01
toinen merkki kirjoitti:
Minulla vanhempi "pyöreä" malli. Siinä näyttäisi olevan pienen kolikon (n.10 senttisen) kokoinen ritilä ratin oikealla puolella, peilien säätönappulan yläpuolella, kellon vasemmalla puolella, pienen säilytyslokeron alapuolella...jossain tuolla alueella...riippuen kojelaudan mallista ja varusteista...
Tuskin sieltä reiästä millään pumpulla ilmaa imeskellään, eiköhän siellä luulisi olevan ihan normaali lämpötilan mukaan säätyvä vastus, josta automatiikka saa ohjaamon lämpötilatiedon, vai oisko voorti niin tyhmä, että tekisi monimutkaiset imemiset "jonnekkin" josta sitten tehtäisi sama mittausoperaatio, no olisipahan enemmän vikaantuvia osia niistähän nää voortit tykkää.
- toinen merkki
mond01 kirjoitti:
Tuskin sieltä reiästä millään pumpulla ilmaa imeskellään, eiköhän siellä luulisi olevan ihan normaali lämpötilan mukaan säätyvä vastus, josta automatiikka saa ohjaamon lämpötilatiedon, vai oisko voorti niin tyhmä, että tekisi monimutkaiset imemiset "jonnekkin" josta sitten tehtäisi sama mittausoperaatio, no olisipahan enemmän vikaantuvia osia niistähän nää voortit tykkää.
Voithan ajatella että miten siellä ilma liikkuu...tai ei liiku.
Pieni sähkömoottori ja propeli joka kierrättää ilmaa tuon anturin ohi. - f-asentaja
toinen merkki kirjoitti:
Voithan ajatella että miten siellä ilma liikkuu...tai ei liiku.
Pieni sähkömoottori ja propeli joka kierrättää ilmaa tuon anturin ohi.yksi kojelaudalla tuulilasin alereunassa, toinen kuskin oikean polven kohdalla, kolmas muistaakseni kuskinpenkissä, ja joissakin keskikonsolissa
- kysymys...
f-asentaja kirjoitti:
yksi kojelaudalla tuulilasin alereunassa, toinen kuskin oikean polven kohdalla, kolmas muistaakseni kuskinpenkissä, ja joissakin keskikonsolissa
Onko noissa antureissa ollut vikoja? Onnistuuko kotikonstein tutkiminen?
- pena6
kysymys... kirjoitti:
Onko noissa antureissa ollut vikoja? Onnistuuko kotikonstein tutkiminen?
yks f-asentaja sano, et kandee imuroida ne antureiden ympärystät. Sillon ilma pääsee liikkumaan anturille ja toimii taas.
- Scania-asentaja
kysymys... kirjoitti:
Onko noissa antureissa ollut vikoja? Onnistuuko kotikonstein tutkiminen?
Antureiden imurointi ainoa maallikon keino. Älä koskaan puhalla niihin!!!
- PUHKUU
Ilmastointi EI PUHALLA KYLMÄÄ,
ILMASTOINTI IMEE KUUMAN ILMAN AUTOSTA POIS.
VÄÄRIN SANOA ETTÄ PUHALTAA KYLMÄÄ,SE VAAN TUNTUU SILTÄ.
TERV:AUTON ASENTAJA VILLE HUOLETON
- Öyenssöyen
Ilmastointi voisi olla hyvä myös resetoida. Sekin korjaa usein vian.
Ohjeet löytyy YouTubesta. Paria nappulaa joutuu painamaan peräkanaa tai yhtä aikaa tietyssä järjestyksessä. Ihan ulkoa en nyt sitä muista...
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
1 Eurolla 35 euroa, 1.5x minimikerroin, 0x kierrätys ja minimitalletus vain 5e!
Noniin nyt pamahti sitten VB:ltä älyttömän kova tarjous ensitallettajille. Euron panoksella 35 euroa jos kokkishown voit12651Jos ottaisit yhteyttä, näyttäisin viestin kaikille
Yhdessä naurettaisiin sulle. Ymmärräthän tämän?1471192Heikki Silvennoinen ( Kummeli)
Kuollut 70-vuotiaana. Kiitos Heikille hauskoista hetkistä. Joskus olen hymyillyt kyynelten läpi. Sellaista se elämä on491095Hyvää huomenta 18. luukku
Hyvää keskiviikkoa. Vielä pari päivää ja sitten on talvipäivänseisokki. 🎄🌌❄️😊❤️223964- 124961
Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?
Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?205911Kauanko valitatte yöpäivystyksestä?
Miks tosta Oulaisten yöpäivystyksen lopettamisesta tuli nii kova myrsky? Kai kaikki sen ymmärtää että raha on nyt tiuk296833- 72825
Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos
Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä13815- 39802