Puoliautomaatti vai pumppu?

Kumpi parempi

Itse ottaisin puoliautomaattihaulikon, olen senverta mukavuudenhaluinen. Onko pumpussa jotain mikä tekee siitä puolaria paremman, paitsi tietysti hinta...

20

4966

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kertaaja

      mutta metsästystä ajatellen pumppuun saa suuremman patruunakapasiteetin. Se on myös toimintavarmempi ja halpompi puhdistaa (jos vertaa kaasutoimiseen puolariin). Puolarin etuja on taas yksikeraisempi ampumistapahtuma (ei pumppaamista, joka vaatii aina harjoittelun, jotta siitä saadaan sujuvaa) ja pienempi rekyyli. Itse kannatan puolarin hankintaa.

      • mieltä

        Nyt on pakko antaa toinenkin mielipide. Koskaan ei tietenkään voi sanoa, kumpi on parempi, sillä se on parempi johon on tottunut...ja joskus on pakko vaihtaa, kun ei vaan istu tai totu. Se, miksi laitoin tän jutun, on , että kyllä se ainakin pakkasella on epävarmempi tuo pumppu. Huomattavasti enemmän syöttöhäiriöitä ja yleensä meidän metsästysajat ovat kylmänä aikana. Esim Baikal MP 153, kaasutoiminen, ei häiriöitä ilmasta riippumatta...ainoastaan kiekkopaukut saattaa tuottaa ongelmia, mut niillähän ei metsästetä. Ja esimerkki oli suht. edullisesta puolarista.
        Lisäks tietty puolaria puoltaa myös tähtäyspisteen paikallaan pysyminen, siis paremmin kuin pumpussa...tietty tämäkin tottumusjuttu.
        Kuitenkin, kuten sinäkin, puolarin puolta, jos ostotarkoitus on.


    • Laadukkaasta puolarista saa tosiaan maksaa itsensä kipeäksi. Laadukkaita pumppuja saa samaan hintaan jo useamman. Laadukkaan pumpun hinnalla taas sitten saa laaduttoman puolarin, mistä tulee melkoinen vaiva ja hidaste harrastuksille.

      Itse olen pumpparin kannalla, koska kun sitä opettelee tarpeeksi käyttämään, ei tähdättyjen laukausten nopeudessa ole juurikaan eroa verrattuna puolariin. Turvallisuuskin on enemmän pumpun puolella. Metsästyskäytössä puolarin rajoitettu lipaskapasiteetti ei myöskään oikein houkuttele, pumpussa minulla kulkee tarvittavat panokset aina makasiinissa.

      Valintaan vaikuttavia seikkoja on monia, eikä kukaan voi tehdä valintaa toisen puolesta. Pumpparin valinnassa kannattaa olla tarkkana, koska liian edessä sijaitseva etutukki voi tehdä ampumisesta hidasta ja "epätarkkaa".

      • asiasta kiinnostunut

        Miten olet treenannut kättäsi tekemään nopeaa pumppausliikettä?
        Kuulostaa uskomattomalta että ammuntanopeus olisi lähes puolarin luokkaa.
        Vaatiiko monenkin vuoden treenauksen?


      • asiasta kiinnostunut kirjoitti:

        Miten olet treenannut kättäsi tekemään nopeaa pumppausliikettä?
        Kuulostaa uskomattomalta että ammuntanopeus olisi lähes puolarin luokkaa.
        Vaatiiko monenkin vuoden treenauksen?

        Ei siihen isoa treeniä tarvitse. Kunhan ei aloita harjoittelua liikkuvaan maaliin tai miedoimmilla latauksilla, niin tuntuma löytyy melko nopeasti.

        Tärkein asia mielestäni on se, että A-asento muistuttaa kotimaisella rynkyllä tapahtuvaa seisonta-ammuntaa, eli tukikäsi ei saisi mennä liian kauaksi panospesästä.


      • hehehehehhaha
        k0rh0nen kirjoitti:

        Ei siihen isoa treeniä tarvitse. Kunhan ei aloita harjoittelua liikkuvaan maaliin tai miedoimmilla latauksilla, niin tuntuma löytyy melko nopeasti.

        Tärkein asia mielestäni on se, että A-asento muistuttaa kotimaisella rynkyllä tapahtuvaa seisonta-ammuntaa, eli tukikäsi ei saisi mennä liian kauaksi panospesästä.

        sitten joku on harrastanut paljon run***usta :D siinähän tulee nopeaksi :D


    • puolarin kannalla

      pumppu on mielestäni huono koska siinä pitää pumpata jatkuvasti ja se pulari on paljon nopeampi ja mukavampi laata ja no yksinkerasesti saottuna se on parempi mettäksyttee

    • beretta

      Pumppu on köyhän miehen puoliautomaatti

      • ycff

        beretta on rikkaan miehen semi-pumppu. \'o)


    • pumppuremppa

      Kiekkoja ampumaan pumpun kanssa! Siinä sen pumppauksen saa opetella ihan rauhassa. Kun sen pumppauksen oppii niin ei tähdätyissä laukauksissa häviä mitään puolarille. Toisaalta hyvä ampuja osuu kaksipiipuisella molemmat laukaukset ja metsästys tilateessa se kolmas on jo yleensä "kaakana"

      Jos haluaa puolarin niin sellainen sitten pitää ostaa. Itse pumpun omistajana en näe mitä hyötyisin puolarista? Katsotaan tilanne sitten uudestaan kun nykyinen pummppu on loppu. Sitä ennen vaihtoehto on kaksipiippuinen.

    • Julma totuus

      Jota puoliautomaattimiehet eivät tunnusta..Kunnon pumppuhaulikolla ampuu nopeampaan 2 lauikausta, kuin huonolla puoliautomaatilla.
      Totuus, jota 2-piippuiset eivät tunnuta; Samaan nopauteen, kun vetää liipaisimesta 2 kertaa, on jo nopea pumppumies tehnyt pumppauksen.
      Nähty ja huomattu moneen kertaan.

    • pumppis12

      Kokeilin eilen kotimaista A-asentoa ja lauantaina kotona harjoittelemani pumppausliike tuottivat tulosta. Harjoitusta tein mm. suihkussa, hyvin saippuoituna. Pumppuhaulikko onkin todella nopea. Nopein ammunta oli 25 tarkkaa laukausta 4,7 sekunnissa. Ihan kaikilla pumpsuilla tämä ei onnistu mutta käyttämässäni pumppiksessa on kaksimetrinen makasiiniputki.

    • alle 50v

      pumpulla todellakin ampuu nopeammin kuin puolautomaatilla. on muuten tieto, yli 30 v. kokemuksella...

    • PumpsuJori

      Laitoin puolariini kiihdyttimen. Teoreettinen tulinopeus 1800 laukausta/minuutti.

    • Ei toheltaja

      PumpsuJori. Mitä hyötyä? Yleensä kettu, jänis, rusakko, ukkometso ei tarvi kun 1 laukaus. Joskus, hyvinharvoin 2. Jos ei osa ampua niin mikään tulinopeus ei korvaa taitoa. Hyvä esimerkki oli viimesyksynä. 2 puolaripoikaa poltti parisataa paukkua ja 12 kyyhkystä. Eräs 2-piippu mies 28 laukausta ja 20 lintua.

    • weatherby-SAS

      Puolarin ja pumpun ehkä suurin ero latausliikkeen lisäksi on rekyyli. Puoliautomaateissa ja varsinkin kaasutoimisissa on yleensä aina pienempi rekyyli kuin kaksipiippuisissa tai pumpuissa. Esimerkiksi Benellin Supernovassa on vaimennuskumit perässä perälapun lisäksi mutta silti rekyyli on moninverroin suurempi kuin puoliautomaateissa.

    • marlinisti

      olen ampunut omalla beretallani (302) ehkä 20000 patruunaa ,takasanka kerran poikki ja kaasumännän sanka irti niiteistä(hitsattu) siinä viat ehkä 10 häiriötä koko aikana(kastuneet pahvihylsypatruunat ,sekundapaukut)kaikkea on poltettu sekaisin ja likaantuminen on kohtalaista ,jos joku pelaa paremmin se on inertialukkoinen -tosin ei lataa jos perä ei ole olkapäässä kiinni ,pumppukin on (franchi bad boy)ja sillä on etunsa- 7 makasiiniin ja yksi piippuun,ei rajoitinta jos joku niin suurta patruunamäärää sitten missään tarvitsee

    • Hunttaaja

      Ostin syksyllä Benelli Novan 12/89:n vanhan kaksipiippuisen seuraksi. En ole merkittävää eroa tulinopeudessa huomannut ellei sitten vaan laseta menemään kaksipiippuisella molempia paukkuja toista sen kummenmin suuntaamatta. Enempi on tuottanut ongelmia varmistimen sijainti liipaisen kaaressa. Kerran jäi jänis ampumatta, kun äkkäsin hiplaavani tukinkaulaa varmistimen löytämiseksi. Mutta siihen haetaan tottumus radalta. Mitä rekyyliin tulee, en ole sitä ongelmaksi kokenut edes magnumeilla12/76. Superia en ole kokeillut vielä.

    • gtgrefe

      Minulla oli noin 15 vuotta sitten benelli nova, muuten ihan jees ase mutta minulle liian pitkä latausliike, johtuneeko siitä että olen tottunut tekemään hieman lyhempää pumppausliikettä :)

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      128
      4815
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      30
      3056
    3. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      16
      1777
    4. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1740
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      18
      1591
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      71
      1451
    7. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      18
      1218
    8. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      10
      1189
    9. Ison Omenan uhri tukahdutettiin kuoliaaksi. Kuolinsyynä sydämen pysähdys.

      Eli naisen hengittäminen estettiin ja tästä oli suorana seurauksena sydämen pysähdys. Ihan oppikirjan mukainen tapaus. H
      Maailman menoa
      17
      1157
    10. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      16
      1147
    Aihe