eli saan minimiäitiyspäivärahaa, koska olen opiskelija. minkä ihmeen veroprosentin mukaan ne verot oikein otetaan tuosta päivärahasta?? luin juuri kelan sivuilta seuraavaa:
"Etuudesta toimitetaan ennakonpidätys Teille palkkaa varten annetun henkilökohtaisen pidätysprosentin mukaisesti korotettuna kahdella prosenttiyksiköllä. Ennakonpidätys on kuitenkin vähintään 20 prosenttia."
eli siis tämän vuoden verokortin mukaan veroprosenttini on 12 %, mutta peritäänkö tuosta äitiyspäivärahasta kuitenkin 20 %?
en nyt ymmärrä ollenkaan. olisi kiva tietää paljonko siis saan äitiyspäivärahaa lapsilisää yhteensä käteen kuussa..
minimiäitiyspäivärahan verotuksesta..
12
909
Vastaukset
- Lukutaito hukassa
Jos et pyydä verottajalta (www.vero.fi) muutoskorttia kelaan lähetettäväksi, niin verottajan määräyksestä %=20. Palkkaverokorttia ei käytetä tukiaisiin.
Lapsilisä on verotonta. Loput ehkä osaat itsekin laskea. Jos et niin kela.fi auttaa myös siinä.- ???
ainakin tuosta siteeraamastani osasta saa(n) juuri sellaisen käsityksen, että nimenomaan palkkaverokortin mukaan tuo menee, ja jos veroprosentti on alle 20 niin sitten menee se 20 % automaattisesti. mistään muutosverokorteista ei puhuttu mitään. mutta uusavuton kiittää kovasti tiedosta!
oletko muuten harkinnut asiakaspalveluammattia? :P - Jätteenkuljettaja
??? kirjoitti:
ainakin tuosta siteeraamastani osasta saa(n) juuri sellaisen käsityksen, että nimenomaan palkkaverokortin mukaan tuo menee, ja jos veroprosentti on alle 20 niin sitten menee se 20 % automaattisesti. mistään muutosverokorteista ei puhuttu mitään. mutta uusavuton kiittää kovasti tiedosta!
oletko muuten harkinnut asiakaspalveluammattia? :PTuo lause koskee niitä, joilla vero% on palkkaa varten jo valmiiksi yli 20 prossaa.
T paskakuski - Nimetön
Jätteenkuljettaja kirjoitti:
Tuo lause koskee niitä, joilla vero% on palkkaa varten jo valmiiksi yli 20 prossaa.
T paskakuskiItse kävin juuri selvittelemässä näitä verottajalla ja kelalla. Lopputulos on tämä: minimi veroprosentti on aina 20%. Vaikka oma veroprosentti olisi 15%, niin kela ottaa sen 20%. Siinä tapauksessa jos oma veroprosentti olisi palkkaa varten vaikka 25%, niin muutosverokortilla saat sen pienemmäksi (siihen 20% asti) kelaa varten.
Syyksi sanoivat että, kun näistä etuuksista ei pidätetä eläke ym muita prosentteja.. - vero 20%
Nimetön kirjoitti:
Itse kävin juuri selvittelemässä näitä verottajalla ja kelalla. Lopputulos on tämä: minimi veroprosentti on aina 20%. Vaikka oma veroprosentti olisi 15%, niin kela ottaa sen 20%. Siinä tapauksessa jos oma veroprosentti olisi palkkaa varten vaikka 25%, niin muutosverokortilla saat sen pienemmäksi (siihen 20% asti) kelaa varten.
Syyksi sanoivat että, kun näistä etuuksista ei pidätetä eläke ym muita prosentteja..eli surkea on alin äippäraha.
Suomi ei ole lapsiystävällinen maa. Ei todellakaan.
- mapee
eli kelan etuudet on ansionmenetyskorvauksia ja niistä menee se 20% ellet hae muutoskortti aja saa sitten myös sitä. Tuo summa koostuu kunnallisverosta ja kirkollisverosta ja taita ajoku ropo riittää valtiollekin vielä. Noista verojen suuruuksista riippuen se summa joko riittää tai ei.
Veroprosentissa ei ole huomioitu vähennyksiä joita ei tulekkaan kuin asunnosta ja opintolainoista sillä kaikki muut vähennykset on tuloista tehtävää. Ja kelan rahat ei ole tuloa siinä mielessä..
Ikävä yllätys monelle tämäkin asia.. - ???
kävin verotoimistossa kyselemässä tuosta verotuksesta ja siellä ei edes osattu sanoa asiasta mitään.. tekivät kuitenkin muutosverokortin tän vuoden tulojen mukaan ja veroprosentti on nyt huimat 4,5! :D ottakoot kela mitä ottaa, ainakin niille nyt on toimitettu tuo muutosverokortti.
- mapee
verokortti, jossa lukee "sosiaalietuutta varten" tai kela ei ota sitä vastaan eikä ainakaan pidätä sillä?
- ???
mapee kirjoitti:
verokortti, jossa lukee "sosiaalietuutta varten" tai kela ei ota sitä vastaan eikä ainakaan pidätä sillä?
ei siinä kyllä sellaista lue? hemmetti. luulin, että ne nyt tietäisivät, mitä siellä verotoimistossa tekevät.
siinä lukee vaan, että "selvitys vuoden 2008 muutosverokortin laskennassa käytetyistä tuloista ja vähennyksistä".. - ???
??? kirjoitti:
ei siinä kyllä sellaista lue? hemmetti. luulin, että ne nyt tietäisivät, mitä siellä verotoimistossa tekevät.
siinä lukee vaan, että "selvitys vuoden 2008 muutosverokortin laskennassa käytetyistä tuloista ja vähennyksistä"..kyllä tuolla vero.fi -sivuilla omissa tiedoissa luki "verokortti etuutta varten". kaipa se sitten ihan oikein on..
- MaMa-08
Itse selvittelin tuota asiaa äitiyslomani alussa, kun luin jostain lomakkeesta, että veroprosentin oltava vähintään 20%. Kuitenkin verotoimistossa laskivat veroprosentikseni vain 17%. Sanoivat että mulle riittää tämä, vaikka kovasti ihmettelin tulosta. Mulla ennestään ollut sama veroprosentti työelämässä.
- jukebox
Kovin on monenlaista informaatiota annettu immeisille. Itse kävin verotsto:ssa henk kohtaisesti paikanpäällä tekemässä uudet verokortit työnantajalle, sivutyönantajalle sekä kelaan(JONKA VEROTTAJA TOIMITTI SUORAAN KELALLE) Näin minua valoitettiin asiasta että kela pidättää äpr:stä aina 20% paitsi(sen jälkeen kun sinne on toimitettu muutosverokortti) jos vero% suurempi he ottavat suuremman mukaan ja jos pienempi he lisäävät siihen 2% yksikköä. Näin ollen voin vain lämpimästi suositella paikanpäällä verotoimistossa käyntiä, koska vaikka itse olisi laskenut että tuloraja riittää, niin niillä onkin siellä ihan omat kaavat, johon piti ilmoittaa paljonko olen saanut äpr:ää paljonko olen saanut palkkaa ja paljonko tulen saamaan ja paljonko syksyllä saan kotihoidon tukea, eli jos haluat varmasti saada asiat oikille raiteille, niin käy paikan päällä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Moikka rakas
Oon miettinyt meidän välistä yhteyttä viime aikoina. En ihan osaa pukea sanoiksi, mitä kaikkea tunnen, mutta halusin vaa6517173Mitä tapahtunut
Poliiseja monta autoa+panssariauto Porista kpäähän päin tänään klo n.20 kuka hurjistunut ?424962HS: Kuka vielä uskaltaa mennä sairaalan ensiapuun?
https://www.hs.fi/mielipide/art-2000011212025.html Tässä on hyvin ajankohtainen mielipidekirjoitus koskien Malmin sairaa3002778- 1492085
Ökyrikas Kurkilahti mussuttaa veroistaan
Pakeni aikoinaan veroja Portugaliin mutta joutui palaamaan takaisin kun Suomi teki verotussopimuksen Portugalin kanssa.1331634Lakea konkurssiin. Asukkaat menettävät asuntonsa
Kuntarahoitus on tänään jättänyt konkurssihakemuksen lakean kaikista kiinteistö osakeyhtiöistä. Kassa on tyhjä, kaikki281601- 191600
Yhdysvalloissa työllisyys paranee, Suomessa työttömyys kasvaa, missä vika?
Miten tämä on mahdollista että 177 000 uutta työllistä tuli USAssa yhdessä kuukaudessa, vaikka Trump on ruorissa? Orpon3991560mahdollista, että olet ollut iltavuorossa
Ja kotiin päästyäsi tulit palstalle etsimään merkkiä minusta, jos kaipaat yhtään minua niin kuin minä sinua Ei mennyt k111327Jos tämän vaan sulkee ja avaa 5 vuoden päästä
Täällä on luultavasti edelleen näitä ihan samoja juttuja. On kuin kauniit ja rohkeat samat jutut junnaa. Heips. 👋🏻 E111323