IHANA estrogeeni!

Hyvinvoiva 46 v

Ihana estrogeeni, en voi muuta sanoa. Olen nyt käyttänyt pari kuukautta estrogeenigeeliä esivaihtarioireisiin ja olen kuin uudestisyntynyt. En voi enää edes muistaa, milloin viimeksi on ollut sisäisesti näin hyvä olo, varmaan alle 40-vuotiaana. Poissa on hermostuneisuus, levottomuus, ahdistuneisuus, alakuloisuus ja masennus. Olo on tasapainoinen, valoisa, rauhallinen, hyvä, väritkin näen jotenkin paljon täyteläisimpinä, pienetkin ilonaiheet näen jne. jne. Nukunkin syvemmin ja lihakset eivät enää ole yhtään väsyneet tai jumissa, kun esim. lenkkeilen. Ihanaa!!!
Kun kohtu on tallella, otan 10 pv kuukaudessa Terolutia. Se aiheutti pari päivää ensin vähän huonon olon, mutta sen jälkeen ei muuta kuin vatsaa turvottaa. Se on pientä kaiken muun hyvän rinnalla! Koska minulla ei vielä ole varsinaisia vaihtareita, otan geeliä 30 mikrogrammaa, kuukautisten aikana 40, kun normaali vaihtariannos on jotain 100 - 150.

228

108388

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tytön tyllerö

      Pistitpä aika hyvän provon :) :) :)

      • Hyvinvoiva 46

        Ei ollut kirjoitukseni provo, vaan 100-prosenttisesti totisinta totta kohdallani.


      • vaikutti...
        Hyvinvoiva 46 kirjoitti:

        Ei ollut kirjoitukseni provo, vaan 100-prosenttisesti totisinta totta kohdallani.

        minullakin kun sain kunnollisen hormonikorvaushoidon.


      • Hyvinvoiva 46
        vaikutti... kirjoitti:

        minullakin kun sain kunnollisen hormonikorvaushoidon.

        Hei! Kysyn Sinultakin, että millaisella annoksella syöt ja mitä valmisteita? Kuinka pian Sinulla vaikutti? Ihanaa, että meitä on muitakin, joilla on Elämä alkanut taas uudelleen hormonien ansiosta!


    • 50v

      Tälläisiä iloviestejä tälle palstalle enemmän. Ei elämä aina ole synkkää kun kaikki loksahtaa paikalleen. Minä käytän Estrogelgeeliä pelkästään koska kohtu on poistettu. Laitan joka ilta vain 0,2 milligrammaa geeliä, mitä lienee mikrogrammoissa ja se riittää pitämään oireet poissa. Minulla oli myös nuo kuvailemasi kamalat oireet.

      • Hyvinvoiva 46

        Hei, kiva että sinullakin geeli auttaa! Minkä ikäisenä sait sitä? Kertoisitko tarkemmin millaisia oireita sinulla oli ja miten geeli auttoi, kuinka pian? Itse huomasin vaikutuksen aika nopeasti, mutta sellainen tasainen vaikutus on tullut ehkä 5 viikon käytön jälkeen. Ei sitä itse tajua, miten monta vuotta voi huonosti eikä että se johtui estrogeenitasojen laskusta. Olin aina vähän masentunut ja nukuin huonosti ja tästä syystä koko elimistö oli ihan jumissa enkä jaksanut mitään. Nyt on niin ihana olo, sisäisesti sellainen täyteläisen lämmin, en osaa sitä oikein edes kuvailla. Mieliala on todella hyvä, masennus on tipo tiessään. Kyllä nämä keltarauhashormonitkin 10 päivää kestää, kun estrogeeni vaikuttaa niin positiivisesti. En halua ikinä lopettaa näitä.


      • 50v
        Hyvinvoiva 46 kirjoitti:

        Hei, kiva että sinullakin geeli auttaa! Minkä ikäisenä sait sitä? Kertoisitko tarkemmin millaisia oireita sinulla oli ja miten geeli auttoi, kuinka pian? Itse huomasin vaikutuksen aika nopeasti, mutta sellainen tasainen vaikutus on tullut ehkä 5 viikon käytön jälkeen. Ei sitä itse tajua, miten monta vuotta voi huonosti eikä että se johtui estrogeenitasojen laskusta. Olin aina vähän masentunut ja nukuin huonosti ja tästä syystä koko elimistö oli ihan jumissa enkä jaksanut mitään. Nyt on niin ihana olo, sisäisesti sellainen täyteläisen lämmin, en osaa sitä oikein edes kuvailla. Mieliala on todella hyvä, masennus on tipo tiessään. Kyllä nämä keltarauhashormonitkin 10 päivää kestää, kun estrogeeni vaikuttaa niin positiivisesti. En halua ikinä lopettaa näitä.

        Oireina oli kuumat aallot, hikoilu, väsymys,lihas ja nivelkivut,hermostuneisuus, masentuneisuus,yöunet ja ruokahalu meni. Olen vasta kuukaudenpäivät käyttänyt geeliä 0.2 mg päivässä. Kuumat aallot ja hikolu väheni viikossa ja nyt alkaa tuntumaan että "elämä" voittaa jälleen.


      • Epätoivoinen/-tietoinen
        50v kirjoitti:

        Oireina oli kuumat aallot, hikoilu, väsymys,lihas ja nivelkivut,hermostuneisuus, masentuneisuus,yöunet ja ruokahalu meni. Olen vasta kuukaudenpäivät käyttänyt geeliä 0.2 mg päivässä. Kuumat aallot ja hikolu väheni viikossa ja nyt alkaa tuntumaan että "elämä" voittaa jälleen.

        Anteeksi, mutta nyt tulee pöllö kysymys:
        -mikä on tämä geeli ?
        -mihin ... ?
        -sekö on ainoa,
        -alkaako taas kuukautiset ?
        - ym. ym. ?

        Olo on niin KARMEA, että jotain on kait tehtävä, vaikka olen "vannonut", etten ikänä rupea enää mitään mömmöjä syömään, kun kuukautisista on päässyt eroon. Sitten on lukenut näitä varotuksia rintasyövästä ym. Mutta, kun hiottaa, kuumottaa, masentaa, kiukuttaa, mikään ei tunnu miltään, elämänilo täysin kateissa, rytmihäiriöitä, hermostuttaa, edes äijät ei enää pahemmin kiinnosta ja se se vasta paha juttu on, eikö ? Ikää on 56 (miltei). Naama pamahtaa tuon tuosta keitetyn ravun väriseksi ja kaikkea muuta mukavaa. Nukun kylläkin kohtuullisesti. En ole koskaan syönyt ehkäisypillereitä, joskus 80-luvulla yritin syödä Trikvilar-nimista yhdistelmäpilleriä, mutta eivät sopineet, meinas nuppi seota. Sittemmin kierukoita koko ajan. Yksi lapsi. Kertokaas kokemuksia ja antakaa vinkkejä. Etukäteen kiitollinen. Ja hyvää kesän odotusta. Tällä hetkellä edes kevät ei tunnu miltään. Surkeeta !


      • Hyvinvoiva 46
        Epätoivoinen/-tietoinen kirjoitti:

        Anteeksi, mutta nyt tulee pöllö kysymys:
        -mikä on tämä geeli ?
        -mihin ... ?
        -sekö on ainoa,
        -alkaako taas kuukautiset ?
        - ym. ym. ?

        Olo on niin KARMEA, että jotain on kait tehtävä, vaikka olen "vannonut", etten ikänä rupea enää mitään mömmöjä syömään, kun kuukautisista on päässyt eroon. Sitten on lukenut näitä varotuksia rintasyövästä ym. Mutta, kun hiottaa, kuumottaa, masentaa, kiukuttaa, mikään ei tunnu miltään, elämänilo täysin kateissa, rytmihäiriöitä, hermostuttaa, edes äijät ei enää pahemmin kiinnosta ja se se vasta paha juttu on, eikö ? Ikää on 56 (miltei). Naama pamahtaa tuon tuosta keitetyn ravun väriseksi ja kaikkea muuta mukavaa. Nukun kylläkin kohtuullisesti. En ole koskaan syönyt ehkäisypillereitä, joskus 80-luvulla yritin syödä Trikvilar-nimista yhdistelmäpilleriä, mutta eivät sopineet, meinas nuppi seota. Sittemmin kierukoita koko ajan. Yksi lapsi. Kertokaas kokemuksia ja antakaa vinkkejä. Etukäteen kiitollinen. Ja hyvää kesän odotusta. Tällä hetkellä edes kevät ei tunnu miltään. Surkeeta !

        Hei. Sinulla on kamalat vaihdevuosioireet, ne voivat jatkua joillakin 7-kymppiseksi asti. Käy ihmeessä gynekologilla, joka voi määrätä sinulle hormonit, jos ei ole mitään esteitä käytölle. Toivottavasti et tupakoi, et ole kovin ylipainoinen, liikut, eikä sinulla ole ollut aiempia laskimotukoksia eikä rintasyöpää? Itse käytän Estrogel-geeliä. Se annostellaan mukana tulevalla viivottimella, jos puristaa 1 cm geeliä, se on 20 mikrogrammaa estrogeenia jne. Yleisin annos vaihtareihin on 150 mikrogrammaa. Jos kohtu on tallella, pitää lisätä keltarauhashormoni, ja sitten tulee taas tyhjennysvuodot säännöllisesti. Mutta niitä voi käyttää vaikka 2 kuukauden välein, ei tule niin usein vuotoja. Tai voi otattaa hormonikierukan, jolloin vuotoja ei tule ehkä lainkaan. Estrogeeni-geeli on kuitenkin se pääjuttu, mikä poistaa hikoilut, parantaa yöunen ja mielialan jne. Varaa pikimmiten aika gynelle ja jo parin viikon päästä voit paremmin!


      • 3747474
        Hyvinvoiva 46 kirjoitti:

        Hei. Sinulla on kamalat vaihdevuosioireet, ne voivat jatkua joillakin 7-kymppiseksi asti. Käy ihmeessä gynekologilla, joka voi määrätä sinulle hormonit, jos ei ole mitään esteitä käytölle. Toivottavasti et tupakoi, et ole kovin ylipainoinen, liikut, eikä sinulla ole ollut aiempia laskimotukoksia eikä rintasyöpää? Itse käytän Estrogel-geeliä. Se annostellaan mukana tulevalla viivottimella, jos puristaa 1 cm geeliä, se on 20 mikrogrammaa estrogeenia jne. Yleisin annos vaihtareihin on 150 mikrogrammaa. Jos kohtu on tallella, pitää lisätä keltarauhashormoni, ja sitten tulee taas tyhjennysvuodot säännöllisesti. Mutta niitä voi käyttää vaikka 2 kuukauden välein, ei tule niin usein vuotoja. Tai voi otattaa hormonikierukan, jolloin vuotoja ei tule ehkä lainkaan. Estrogeeni-geeli on kuitenkin se pääjuttu, mikä poistaa hikoilut, parantaa yöunen ja mielialan jne. Varaa pikimmiten aika gynelle ja jo parin viikon päästä voit paremmin!

        Minä sairastuin Sjögrenin syndroomaan syötyäni estrogeenia.


      • "se siitä"
        3747474 kirjoitti:

        Minä sairastuin Sjögrenin syndroomaan syötyäni estrogeenia.

        ihanuudesta! kants miettiä!


      • Tuumiva
        "se siitä" kirjoitti:

        ihanuudesta! kants miettiä!

        Joku teistä kertoi, että on saanut estrogeenia esivaihdevuosioireisiin. Mun gynekologi kuunteli kuvaukseni alakuloisuudesta, lyhentyneestä pinnasta, seksistä kiinnostumattomuudesta ja totesi, että kuulostaa kyllä vaihdevuosilta. teki sitten tutkimuksen ja sanoi, etten ole vielä vaihdevuosissa. Ei mitään lääkkeitä, eli voiko niitä saadakkaan ellei ole jo kunnolla menopaussi?


      • mikä se on
        3747474 kirjoitti:

        Minä sairastuin Sjögrenin syndroomaan syötyäni estrogeenia.

        Haluaisin "kuulla" tarinasi.


      • olis kiva tietää
        3747474 kirjoitti:

        Minä sairastuin Sjögrenin syndroomaan syötyäni estrogeenia.

        jos voit kerro enemmän.


      • ja odottaa vastausta
        3747474 kirjoitti:

        Minä sairastuin Sjögrenin syndroomaan syötyäni estrogeenia.

        Mistä sinä päättelet sairastuneesi sjögreniin estrogeenia syötyäsi? Sjögren mainitaan reumatautien yhteydessä eikä sjögreninkään aiheuttajaa tiedetä, kuten ei reuman eikä monien muidenkaan tautien.


      • tröötXEX
        ja odottaa vastausta kirjoitti:

        Mistä sinä päättelet sairastuneesi sjögreniin estrogeenia syötyäsi? Sjögren mainitaan reumatautien yhteydessä eikä sjögreninkään aiheuttajaa tiedetä, kuten ei reuman eikä monien muidenkaan tautien.

        Sjögreni luotu naisille syöttämällä estrogeenia. Tässä tutkimus.

        Mitä suurempi estrogeeni määrä niin sitä pahempi sairaus tuli.

        http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/11124284


      • lääkkeetpois
        tröötXEX kirjoitti:

        Sjögreni luotu naisille syöttämällä estrogeenia. Tässä tutkimus.

        Mitä suurempi estrogeeni määrä niin sitä pahempi sairaus tuli.

        http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/11124284

        upup


      • aikuinen nainen
        Tuumiva kirjoitti:

        Joku teistä kertoi, että on saanut estrogeenia esivaihdevuosioireisiin. Mun gynekologi kuunteli kuvaukseni alakuloisuudesta, lyhentyneestä pinnasta, seksistä kiinnostumattomuudesta ja totesi, että kuulostaa kyllä vaihdevuosilta. teki sitten tutkimuksen ja sanoi, etten ole vielä vaihdevuosissa. Ei mitään lääkkeitä, eli voiko niitä saadakkaan ellei ole jo kunnolla menopaussi?

        Minä sain Estrogel-geeliä vaikka verikokeen perusteella ei ole vaihdevuodet varsinaisesti vielä alkaneet. Oireinani ovat kiukkuisuus, alakuloisuus, joita ei ole ennen ollut tässä määrin. Olen 50 v. nainen. Olen kokeillut mitallisen ja nyt on päänsärkyä, mutta oireiden helpottumisesta ei ole vielä tietoa. Ekat menkat runsaammat, minulla on hormoonikierukka. Ennen menkat olleet tiputtelua.


      • Hormoonipullero
        Hyvinvoiva 46 kirjoitti:

        Hei. Sinulla on kamalat vaihdevuosioireet, ne voivat jatkua joillakin 7-kymppiseksi asti. Käy ihmeessä gynekologilla, joka voi määrätä sinulle hormonit, jos ei ole mitään esteitä käytölle. Toivottavasti et tupakoi, et ole kovin ylipainoinen, liikut, eikä sinulla ole ollut aiempia laskimotukoksia eikä rintasyöpää? Itse käytän Estrogel-geeliä. Se annostellaan mukana tulevalla viivottimella, jos puristaa 1 cm geeliä, se on 20 mikrogrammaa estrogeenia jne. Yleisin annos vaihtareihin on 150 mikrogrammaa. Jos kohtu on tallella, pitää lisätä keltarauhashormoni, ja sitten tulee taas tyhjennysvuodot säännöllisesti. Mutta niitä voi käyttää vaikka 2 kuukauden välein, ei tule niin usein vuotoja. Tai voi otattaa hormonikierukan, jolloin vuotoja ei tule ehkä lainkaan. Estrogeeni-geeli on kuitenkin se pääjuttu, mikä poistaa hikoilut, parantaa yöunen ja mielialan jne. Varaa pikimmiten aika gynelle ja jo parin viikon päästä voit paremmin!

        Mutta kun se lihottaa... Olen käyttänyt Estrena geeliä nyt n. 1/2 vuotta. Mieliala on parempi ei itketä, ei hikoilluta yms. Mutta olen lihonut n. 5kg. Ja kun muutenkin on pullero niin ei naurata. En tiedä mitä tekisin. Toisaalta olisi kiva käyttää kun se helpottaa vaivoihin mutta en halua tulla norsuksi.


      • nainen443
        Hormoonipullero kirjoitti:

        Mutta kun se lihottaa... Olen käyttänyt Estrena geeliä nyt n. 1/2 vuotta. Mieliala on parempi ei itketä, ei hikoilluta yms. Mutta olen lihonut n. 5kg. Ja kun muutenkin on pullero niin ei naurata. En tiedä mitä tekisin. Toisaalta olisi kiva käyttää kun se helpottaa vaivoihin mutta en halua tulla norsuksi.

        Hei!! mulla estrogeeni laastari käytössä 50migrog. vaihto 2x viikos en ole lihonnut yhtään,olo on tosi hyvä kohtu poistettu munasarjat on paikallaan nyt herää kysymys uskallanko käyttää kuinka pitkään kun munasarjasyöpä riski kuulemma on suuri


      • Ei geeli lihota
        Hormoonipullero kirjoitti:

        Mutta kun se lihottaa... Olen käyttänyt Estrena geeliä nyt n. 1/2 vuotta. Mieliala on parempi ei itketä, ei hikoilluta yms. Mutta olen lihonut n. 5kg. Ja kun muutenkin on pullero niin ei naurata. En tiedä mitä tekisin. Toisaalta olisi kiva käyttää kun se helpottaa vaivoihin mutta en halua tulla norsuksi.

        Syö vähemmän?


      • Martus

        Hei. Laitan geeliä noin 3 cm/ vrk. Viikon päänsärky vain nykyään 1 pv. Nukun 7-9 tuntia entisen 2-3 tunnin sijaan. Kannattaa kokeilla. Ikää 51 , hormonikierukka ja kk tulee kuukausittain. Hikijumppaan 3 x vko ja painon hallintaa harrastan aina. 😊


      • Anonyymi

        Komppaan aloittajaa ja edellistä. Ihana estrogeeni geelinä auttoi minua saamaan elämäni takaisin. Riski ei pelota minua, vaan kompensoin sitä pysymällä melko hoikkana, liikkumalla reippaasti vähintään 30 min päivittäin, terveellisellä kasvispainotteisella ruoalla, välttämällä sokeria ja kaikkea alkoholia, en myöskään tupakoi. Nautin energisestä elämästä ja seksistä ja pärjään hyvin työelämässä muiden tahdissa. Ilo ja onnen tunteet ovat myös palanneet entiselleen.

        Hoidoilla pelottelu ja syyllistäminen on lopetettava ja kaikille suunniteltava kokonaisuuden kannalta paras menetelmä hormoneilla tai ilman.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Komppaan aloittajaa ja edellistä. Ihana estrogeeni geelinä auttoi minua saamaan elämäni takaisin. Riski ei pelota minua, vaan kompensoin sitä pysymällä melko hoikkana, liikkumalla reippaasti vähintään 30 min päivittäin, terveellisellä kasvispainotteisella ruoalla, välttämällä sokeria ja kaikkea alkoholia, en myöskään tupakoi. Nautin energisestä elämästä ja seksistä ja pärjään hyvin työelämässä muiden tahdissa. Ilo ja onnen tunteet ovat myös palanneet entiselleen.

        Hoidoilla pelottelu ja syyllistäminen on lopetettava ja kaikille suunniteltava kokonaisuuden kannalta paras menetelmä hormoneilla tai ilman.

        Äitini , joka on n.70v. lopetettiin todella aikaisin estrogeeni korvaushoito, eli n.vuoden ajan sai hoitoa.
        Hänellä on ollut koko ajan myös Osteopenia ja ihmettelenkin, miksei hoitoa voisi esim.tauottaa vaikkapa muutaman kuukauden ajaksi ja jatkaa uudestaankin.
        Itse olen 46v.ja normaalit kuukautiset vielä, mutta hormonitasot ovat kyllä jo madaltuneet.
        Olen ostanut apteekista estrioli voidetta, joka ihan toimii minulle.
        Lisäksi syön satunnaisesti progesteroni pillereitä.
        Huomaan sexuaalisuuteni palaavan normaalitasolle, tosin olen stressannut ihan aiheestakin ja luulenkin , että estrogeenitasot voivat laskea masennuksen johdosta, vaikka yleensä painotetaan Visa Versa.
        Minulla on 17v. nuorempi miesystävä ja suurien huolien aikana, en ole halunnut, että elämä loppuu täysin.
        Siksi turvauduin näihin nk.kevyihin paikallisiin hoitoihin, huolimatta normaalikiertoisista kuukautisista.
        Käytän Estriolia n.viikon kerrallaan ja pidän paussin.
        Jos itselleni käy kuten äidilleni, menen varmasti naapurimaihin hakemaan reseptiä.
        Annostus ja mahdollisesti jonkinlaisten taukojen pitäminen lääkityksessä voisi pitää syöpäriskit kohtuullisena.
        Ainakin itse yritän näin, lisäksi liikunta, tupakoimattomuus, alkotta ym.terveellistä elämäntapaa noudattaen.
        Munasarjasyöpä lienee se vaarallisin, n.10krt suurempi riski 5v. Hormonihoidon käytön jälkeen.
        Muissa syövissä erittäinkin kohonneet syöpäriskit.
        Siksi nämä hoidot mielletään niin vaarallisiksi.
        Tutkimusta , myös ihan kentältä tulisi halukkaiden koekaniinien kanssa lisätä.
        Itse kuulun innokkaampien joukkoon, joskaan syöpä ei maita.
        Ihanaa Naisen elämää Toivottaen !


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Äitini , joka on n.70v. lopetettiin todella aikaisin estrogeeni korvaushoito, eli n.vuoden ajan sai hoitoa.
        Hänellä on ollut koko ajan myös Osteopenia ja ihmettelenkin, miksei hoitoa voisi esim.tauottaa vaikkapa muutaman kuukauden ajaksi ja jatkaa uudestaankin.
        Itse olen 46v.ja normaalit kuukautiset vielä, mutta hormonitasot ovat kyllä jo madaltuneet.
        Olen ostanut apteekista estrioli voidetta, joka ihan toimii minulle.
        Lisäksi syön satunnaisesti progesteroni pillereitä.
        Huomaan sexuaalisuuteni palaavan normaalitasolle, tosin olen stressannut ihan aiheestakin ja luulenkin , että estrogeenitasot voivat laskea masennuksen johdosta, vaikka yleensä painotetaan Visa Versa.
        Minulla on 17v. nuorempi miesystävä ja suurien huolien aikana, en ole halunnut, että elämä loppuu täysin.
        Siksi turvauduin näihin nk.kevyihin paikallisiin hoitoihin, huolimatta normaalikiertoisista kuukautisista.
        Käytän Estriolia n.viikon kerrallaan ja pidän paussin.
        Jos itselleni käy kuten äidilleni, menen varmasti naapurimaihin hakemaan reseptiä.
        Annostus ja mahdollisesti jonkinlaisten taukojen pitäminen lääkityksessä voisi pitää syöpäriskit kohtuullisena.
        Ainakin itse yritän näin, lisäksi liikunta, tupakoimattomuus, alkotta ym.terveellistä elämäntapaa noudattaen.
        Munasarjasyöpä lienee se vaarallisin, n.10krt suurempi riski 5v. Hormonihoidon käytön jälkeen.
        Muissa syövissä erittäinkin kohonneet syöpäriskit.
        Siksi nämä hoidot mielletään niin vaarallisiksi.
        Tutkimusta , myös ihan kentältä tulisi halukkaiden koekaniinien kanssa lisätä.
        Itse kuulun innokkaampien joukkoon, joskaan syöpä ei maita.
        Ihanaa Naisen elämää Toivottaen !

        Minäkin aion käyttää hormonihoitoa koko loppuelämän. Lisää tutkimusta tarvitaan. Hyödyt ja haitat realistisesti faktanuneroina esiin. Nyt on keskitytty pelkkään rintasyöpään, muusta ei oikein löydy kunnon tutkimustuloksia tai keskusteluakaan. Tsemppiä siskoset, vaaditaan riittävää tietoa joka kantilta!


      • Anonyymi

        Minulla myös nuo oireet


      • Anonyymi
        nainen443 kirjoitti:

        Hei!! mulla estrogeeni laastari käytössä 50migrog. vaihto 2x viikos en ole lihonnut yhtään,olo on tosi hyvä kohtu poistettu munasarjat on paikallaan nyt herää kysymys uskallanko käyttää kuinka pitkään kun munasarjasyöpä riski kuulemma on suuri

        Kuinka moni on lihonut estrogeenituotteiden aloittamisen jälkeen?


      • Anonyymi
        tröötXEX kirjoitti:

        Sjögreni luotu naisille syöttämällä estrogeenia. Tässä tutkimus.

        Mitä suurempi estrogeeni määrä niin sitä pahempi sairaus tuli.

        http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/11124284

        Ei tuo ole tutkimus, vaan kliinisessä työssä vastaan tulleet 2 tapauskertomusta. Vaatisi kyllä tutkimuksia, mutta kuka näitä naisten vaivoja viitsii tutkia...


    • ..mutta ehkä joku kertoo mu...

      Luin nämä kaikki tarinat ja tuntuu että olen ihan pihalla....en siis ymmärrä kaikkea. Olen 51 ja olen syönyt muutaman vuoden femoston nimisiä pillereitä joita sain verikokeiden jälkeen ja kun oli niitä yöhikoiluja, kuukautiset jäi pois kerrasta muutama vuosi sitten.Alkuun femoston miedompia mutta kun ne hikoilut tuli takaisin siirryin seuraavaan vahvuuteen. Nyt viime kuussa tuli sellanen olo että nyt riittää kun en edes ymmärrä mitä myrkkyä tuo mahtaa ollakaan, hikoilut tuli siis takaisin ja en siirtynyt vahvimpaan femostoniin vaan lopetin koko touhun. En siis vielä osaa sanoa mitä tulossa on. Kaikki oireet löytyy myös minusta mitä muut ovat kirjoittaneet, paitsi unettomuus (nukkuisin aina ja aina olen väsynyt). Tuota geeli hommaa en ymmärrä ollenkaan,miten sitä käytetään ja miksi minulle ei kukaan ole kertonut/ehdottanut. Tietääkseni femoston on keltarauhashormoni (?), mutta estrogeeni sanakin tuntuu ihan vieraalta. Käyn kyllä säännöllisesti lääkärissä, mutta kun ne ei puhu asioita kansankielellä, sitä tulee vaan resepti kädessä ulos tyytyväisenä.Nyt olen siis ihan tuuliajolla ja pelottaa mitä oireita on tulossa ja miten se näkyy työpaikallakin.

      • tietääkseni..

        Pelkästään keltarauhashormoonia, vaan siinä on ekassa laatassa pari viikkoa estrogeeniä ja loput estrog/keltarauhashormoonia. Tuliko sulla tyhjennysvuoto kerran kuussa tällä hoidolla? Vai onko sulla viimeisistä omista menkoista yli vuosi aikaa ennen Femostonin aloittamista?

        Jollei omien menkkojen loppumisesta ole yli vuotta vielä aikaa, niin geelin käyttöön lisätään keltarauhaskuuri vuodon aikaan saamiseksi. Geeliä ei varmaankaan ensimmäiseksi edes tarjota, jos kuukautisten loppumisesta on vasta vähän aikaa.

        Itse olen 53v ja olen pari kertaa kokeillut kk liuskan korvaushoitoa, mutta en kuitenkaan ole halunnut käyttää enempää. Käytän kyllä paikallishoitona limakalvojen kuivuuteen Ovestipuikkoja, joskin ajattelin kokeilla ilman oloa seuraavaksi niistäkin, koska otan sisäisesti päivittäin oliiviöljyä. Tällä hetkellä ei ole mitään mainitsemisen arvoisia vaivoja.

        Käytän ravintolisänä Duo Epa kalaöljyä, Efamol helokkiöljyä, Kalkki D-vitamiinia, Pellavarouhetta, soijarouhetta, B-vitamiinia, sekä Femal siitepölyvalmistetta vaihdevuosiin.


      • naisia kohtaan!

      • meitä naisia kohtaan!
        naisia kohtaan! kirjoitti:

        Täällä sinulle tietoa Femostonista selkeästi Suomen kielellä:
        http://spc.nam.fi/indox/nam/html/nam/humpil/1/123751.pdf

        Voihan sinä ensi kerralla sanoa gynekologillesi, että haluaisit kokeilla geeliä. Minulle ei geeli auttanut vaan hikoilin aivan kuten ennen geeliäkin, nämä pillerit tuntuvat, ainakin vielä, auttavan.

        Tässä tietoa yhdestä geelistä, vastaavia geelejä on toki muitakin:.http://www.merck.fi/laake/laake.php?id=31&lang=fin

        Tässä siis tuo geelilinkki, joka ei näkynyt äsken lähettämässäni viestissä:
        http://www.merck.fi/laake/laake.php?id=31&lang=fin


    • 48v.

      Olen tässä itsekkin ajatellut, että oliskohan alakuloni - joka on tosin jatkunut jo vuosia - sittenkin kiinni hormoonituotannon vähenemisestä. En ole uskaltanut aloittaa mitään estrogeenejä edes kokeilumielessä, kun nehän ei ole niin hyvässä maineessa. Ajattelin myös, että kun ne sitten lopettaa, niin lähteeköhän hiuksia kovin, kuten raskauden jälkeen aikoinaan. Ei minulla mitään aaltoja sun muita ole, mutta kuukautiset ovat harvemmin ja mieli on maassa. Kirjoitatko kahdesta eri lääkkeestä, onko se geeli iholle laitettavaa, vai miten?

      • 48v.

        ...en lukenut koko ketjua ennen kysymystäni. Siinähän noita vastauksia onkin. Olen tässä lukenut muuten myös tuosta Ainterol Pueraria Mirificasta. Täällä joku kehuu sitä (ilmeisesti eri nimimerkeillä?). Saksalaiselta palstalta luin sen kasvin taas olevan vaarallisen sivuvaikutteinen. Siellä tosin ei puhuta Ainterol-merkistä, vaan muilla tuotenimillä myytävästä kyseisestä kasvista. On kuulemma käyttäjille tullut kaikenlaisia kyhmyjä rinnoissa ja kohdussa jne. Mistä niitäkin tietää, mikä on totta.


      • Hyvinvoiva 46

        Hei. Minua ottaa vähän kyllä päähän, kun naiset täälläkin kirjoittelevat kaiken maailman luontaislääkkeistä ja tietoon perustumattomista ennakkoluuloista ja peloista hormonihoitoa kohtaan. Kun niin moni alakuloisuudesta ja huonosta unesta ym. kärsivä meidän ikäinen (yli 45 v.) nainen potee todellisuudessa estrogeenitason vajausta ja se korjaantuu ainoastaan lisäämällä estrogeenia. Geeli on ihan turvallinen, se ei mene maksan kautta vaan imeytyy suoraan verisuoniin.Sitä voi vielä säädellä omien tuntemusten mukaan, esim. jos tulee pahoinvointia, päänsärkyä ja turvotusta, on annos liian iso ja sitten vain pienentää sitä mittatikun avulla. Usein auttaa jo pienin mahdollinen annos eli 20 mikrogrammaa esivaihdevuosissa. Jos kohtu on tallella, pitää syödä 10 päivää keltarauhashormonia, esim. Terolutia, jonka jälkeen seuraa tyhjennysvuoto. Lue ihmeessä estrogeenia ja vaihdevuosia käsitteleviä kirjoja ja tutkimuksia, esim. Lääkelaitoksen Kapseli-sarjaa, niin voit vakuuttua, että ne ylläpitävät terveyttä. Estrogeeni nimenomaan vaikuttaa keskushermostoon, lisää serotoniinia ja gabaa, hermosolujen uudistumista jne. joten se parantaa mielialaa, usein vasta 3 kk käytön jälkeen. Unta se korjaa nopeammin. Puhumattakaan miten se vaikuttaa esim. lihasten ja nivelten hyvinvointiin, hiusten ja ihon kimmoisuuteen, seksuaalisen halukkuuteen, muistiin ja keskittymiskykyyn jne. Minusta tämän ikäiset naiset, jotka eivät uskalla edes kokeilla kolmea kuukautta, voivat oikeasti syyttää vain itseään kurjasta olostaan.


      • 48v.
        Hyvinvoiva 46 kirjoitti:

        Hei. Minua ottaa vähän kyllä päähän, kun naiset täälläkin kirjoittelevat kaiken maailman luontaislääkkeistä ja tietoon perustumattomista ennakkoluuloista ja peloista hormonihoitoa kohtaan. Kun niin moni alakuloisuudesta ja huonosta unesta ym. kärsivä meidän ikäinen (yli 45 v.) nainen potee todellisuudessa estrogeenitason vajausta ja se korjaantuu ainoastaan lisäämällä estrogeenia. Geeli on ihan turvallinen, se ei mene maksan kautta vaan imeytyy suoraan verisuoniin.Sitä voi vielä säädellä omien tuntemusten mukaan, esim. jos tulee pahoinvointia, päänsärkyä ja turvotusta, on annos liian iso ja sitten vain pienentää sitä mittatikun avulla. Usein auttaa jo pienin mahdollinen annos eli 20 mikrogrammaa esivaihdevuosissa. Jos kohtu on tallella, pitää syödä 10 päivää keltarauhashormonia, esim. Terolutia, jonka jälkeen seuraa tyhjennysvuoto. Lue ihmeessä estrogeenia ja vaihdevuosia käsitteleviä kirjoja ja tutkimuksia, esim. Lääkelaitoksen Kapseli-sarjaa, niin voit vakuuttua, että ne ylläpitävät terveyttä. Estrogeeni nimenomaan vaikuttaa keskushermostoon, lisää serotoniinia ja gabaa, hermosolujen uudistumista jne. joten se parantaa mielialaa, usein vasta 3 kk käytön jälkeen. Unta se korjaa nopeammin. Puhumattakaan miten se vaikuttaa esim. lihasten ja nivelten hyvinvointiin, hiusten ja ihon kimmoisuuteen, seksuaalisen halukkuuteen, muistiin ja keskittymiskykyyn jne. Minusta tämän ikäiset naiset, jotka eivät uskalla edes kokeilla kolmea kuukautta, voivat oikeasti syyttää vain itseään kurjasta olostaan.

        Kiitos vastauksestasi. Onhan se totta, että kaikenlaista kirjoitellaan, mikä taas tekee toisetkin yhä epävarmemmaksi, mitä tehdä. Arvatenkin se kuvastaa niitä sisäisiä pelkoja, joihin itse kukin etsii apua näiden palstojen kautta. Itselläni ei ole edes univaikeuksia, alakuloinen tai lievästi masentunut olen. Oikeastaan ei oikein mikään kiinnosta, se on se varsinainen pointti. Lihoa en missään nimessä halua, se masentaisi entisestään ja piiloutuisin yhä enemmän neljän seinän sisään. Kiinnostaisi tietää, miten hormoonit ovat vaikuttaneet Sinun painoosi?


      • 50v
        Hyvinvoiva 46 kirjoitti:

        Hei. Minua ottaa vähän kyllä päähän, kun naiset täälläkin kirjoittelevat kaiken maailman luontaislääkkeistä ja tietoon perustumattomista ennakkoluuloista ja peloista hormonihoitoa kohtaan. Kun niin moni alakuloisuudesta ja huonosta unesta ym. kärsivä meidän ikäinen (yli 45 v.) nainen potee todellisuudessa estrogeenitason vajausta ja se korjaantuu ainoastaan lisäämällä estrogeenia. Geeli on ihan turvallinen, se ei mene maksan kautta vaan imeytyy suoraan verisuoniin.Sitä voi vielä säädellä omien tuntemusten mukaan, esim. jos tulee pahoinvointia, päänsärkyä ja turvotusta, on annos liian iso ja sitten vain pienentää sitä mittatikun avulla. Usein auttaa jo pienin mahdollinen annos eli 20 mikrogrammaa esivaihdevuosissa. Jos kohtu on tallella, pitää syödä 10 päivää keltarauhashormonia, esim. Terolutia, jonka jälkeen seuraa tyhjennysvuoto. Lue ihmeessä estrogeenia ja vaihdevuosia käsitteleviä kirjoja ja tutkimuksia, esim. Lääkelaitoksen Kapseli-sarjaa, niin voit vakuuttua, että ne ylläpitävät terveyttä. Estrogeeni nimenomaan vaikuttaa keskushermostoon, lisää serotoniinia ja gabaa, hermosolujen uudistumista jne. joten se parantaa mielialaa, usein vasta 3 kk käytön jälkeen. Unta se korjaa nopeammin. Puhumattakaan miten se vaikuttaa esim. lihasten ja nivelten hyvinvointiin, hiusten ja ihon kimmoisuuteen, seksuaalisen halukkuuteen, muistiin ja keskittymiskykyyn jne. Minusta tämän ikäiset naiset, jotka eivät uskalla edes kokeilla kolmea kuukautta, voivat oikeasti syyttää vain itseään kurjasta olostaan.

        Minä en usko luontaistuotteisiin vaihdevuosioireitten hoidossa. Hyvä vain jos joilekkin on niistä apua. Minulla toinen kuukausi menossa geelin käytössä ja hyvin menee. Aluksi laitoin liikaa geeliä mistä tuli huono olo ja päänsärkyä. Vähensi annoksen mittatikulla mitaten 1cm elikkä se vastaa 20 mikrogrammaa. Noinkin pieni annos on pitänyt oireet kurissa ja olen sentään jo viidenkymmenen. Enkä aio lisätä annosta kun näinkin pärjää. Kohtu on poistettu yli 10v sitten. Olen myös huomannut että sydämentykytykset, lihas ja nivelkivut ovat enää muisto vain. Ennen korvaushoitoa nämä oireet olivat aivan kauheat. Olen kirjoitellut aikaisemmin ketjun alkupäässä.


      • 48v.
        50v kirjoitti:

        Minä en usko luontaistuotteisiin vaihdevuosioireitten hoidossa. Hyvä vain jos joilekkin on niistä apua. Minulla toinen kuukausi menossa geelin käytössä ja hyvin menee. Aluksi laitoin liikaa geeliä mistä tuli huono olo ja päänsärkyä. Vähensi annoksen mittatikulla mitaten 1cm elikkä se vastaa 20 mikrogrammaa. Noinkin pieni annos on pitänyt oireet kurissa ja olen sentään jo viidenkymmenen. Enkä aio lisätä annosta kun näinkin pärjää. Kohtu on poistettu yli 10v sitten. Olen myös huomannut että sydämentykytykset, lihas ja nivelkivut ovat enää muisto vain. Ennen korvaushoitoa nämä oireet olivat aivan kauheat. Olen kirjoitellut aikaisemmin ketjun alkupäässä.

        Hei! Alan kallistua pikkuhiljaa hormoonien kokeilun puolelle. Kiinnostaisi tietää, mitä tämä geeli on tehnyt Sun painollesi? Entä ruokahalulle yleensä? Oliko Sulla masennusta ja yleistä kiinnostuksen puutetta ennen geelin käyttöä?


      • Pitkäjossu
        48v. kirjoitti:

        Kiitos vastauksestasi. Onhan se totta, että kaikenlaista kirjoitellaan, mikä taas tekee toisetkin yhä epävarmemmaksi, mitä tehdä. Arvatenkin se kuvastaa niitä sisäisiä pelkoja, joihin itse kukin etsii apua näiden palstojen kautta. Itselläni ei ole edes univaikeuksia, alakuloinen tai lievästi masentunut olen. Oikeastaan ei oikein mikään kiinnosta, se on se varsinainen pointti. Lihoa en missään nimessä halua, se masentaisi entisestään ja piiloutuisin yhä enemmän neljän seinän sisään. Kiinnostaisi tietää, miten hormoonit ovat vaikuttaneet Sinun painoosi?

        Estrogeenit ei lihota. Kyllä siihen vaikuttaa mitä syö ja kuinka paljon. Sain jopa painoa pudotettua hormonihoidon aloituksen jälkeen, tarkkailemalla syömisiäni. Nyt talven aikana painoa on kylläkin tullut lisää, mutta se johtuu varmaankin siitä että liikuntaa on ollut vähemmän. Sen olen havainnut että jotain tekee mieli napostella, vaikka ei olisi nälän tunnettakaan. Pitää vain olla kovana, eikä käy jääkaapilla.


      • 48v.
        Pitkäjossu kirjoitti:

        Estrogeenit ei lihota. Kyllä siihen vaikuttaa mitä syö ja kuinka paljon. Sain jopa painoa pudotettua hormonihoidon aloituksen jälkeen, tarkkailemalla syömisiäni. Nyt talven aikana painoa on kylläkin tullut lisää, mutta se johtuu varmaankin siitä että liikuntaa on ollut vähemmän. Sen olen havainnut että jotain tekee mieli napostella, vaikka ei olisi nälän tunnettakaan. Pitää vain olla kovana, eikä käy jääkaapilla.

        Niin, voihan olla, että jos mieliala paranee hoidon avulla, niin jaksaa paremmin myös tarkkailla syömisiään.


      • Hyvinvoiva 46
        48v. kirjoitti:

        Kiitos vastauksestasi. Onhan se totta, että kaikenlaista kirjoitellaan, mikä taas tekee toisetkin yhä epävarmemmaksi, mitä tehdä. Arvatenkin se kuvastaa niitä sisäisiä pelkoja, joihin itse kukin etsii apua näiden palstojen kautta. Itselläni ei ole edes univaikeuksia, alakuloinen tai lievästi masentunut olen. Oikeastaan ei oikein mikään kiinnosta, se on se varsinainen pointti. Lihoa en missään nimessä halua, se masentaisi entisestään ja piiloutuisin yhä enemmän neljän seinän sisään. Kiinnostaisi tietää, miten hormoonit ovat vaikuttaneet Sinun painoosi?

        Hei! Minulla on yöksi pari lääkettä, jotka kerryttävät nestettä ja niiden takia on tullut muutama lisäkilo. Varsinaista läskiä ei ole varmaan kuin kilo liikaa. Mittanauhalla vyötärön- ja lantion ympärykseni nykyään on 72-92 cm, kun ennen oli 71-91 cm, joten en usko että varsinaista läskiä tuo muutama ekstrakilo on. Estrogeeni ei ole mielestäni lisännyt painoa, aluksi jopa vyötäröltä lähti pari senttiä! Turvotusta alavatsaan aiheuttaa ilmeisesti keltarauhashormoni Terolut, mut se on pientä kaiken hyvän rinnalla, mitä pieni estrogeenilisä tuo. Kuten nimimerkki 50 v. kirjoittaa, avun voi saada tosi pienellä geelimäärällä, itse käytän nykyään vain 1,25 cm eli 25 mikrogrammaa.
        Varaa aika gyneltä, teetä kunnon tutkimukset ja pyydä Estrogel-geeliä, siitä se voinnin koheneminen alkaa!


      • Hyvinvoiva 46
        50v kirjoitti:

        Minä en usko luontaistuotteisiin vaihdevuosioireitten hoidossa. Hyvä vain jos joilekkin on niistä apua. Minulla toinen kuukausi menossa geelin käytössä ja hyvin menee. Aluksi laitoin liikaa geeliä mistä tuli huono olo ja päänsärkyä. Vähensi annoksen mittatikulla mitaten 1cm elikkä se vastaa 20 mikrogrammaa. Noinkin pieni annos on pitänyt oireet kurissa ja olen sentään jo viidenkymmenen. Enkä aio lisätä annosta kun näinkin pärjää. Kohtu on poistettu yli 10v sitten. Olen myös huomannut että sydämentykytykset, lihas ja nivelkivut ovat enää muisto vain. Ennen korvaushoitoa nämä oireet olivat aivan kauheat. Olen kirjoitellut aikaisemmin ketjun alkupäässä.

        Hei. Minulla muuten tuo sama juttu pienellä geeliannoksella (25 mikroa), että lihaskivut ovat hävinneet, samoin kuin sydämentykytykset. Minä sain jopa fibromyalgia-diagnoosin, mutta se taisikin olla esivaihdevuosioiretta!


      • 50v
        Hyvinvoiva 46 kirjoitti:

        Hei. Minulla muuten tuo sama juttu pienellä geeliannoksella (25 mikroa), että lihaskivut ovat hävinneet, samoin kuin sydämentykytykset. Minä sain jopa fibromyalgia-diagnoosin, mutta se taisikin olla esivaihdevuosioiretta!

        SINULLE 48v Ennen geeliä olin tosi masentunut, mikään ei kiinnostanut. Kaikenlisäksi oli kuumia ja kylmiä aaltoja. Lihas ja nivelkivut sekä sydämentykytykset olivat kamalat. Geelin aloittaessani oli pari viikkoa turvottava olo ja ruokahalu lisääntyi, paino ehkä vähän nousi. Tällä hetkellä nekin on tasoittuneet.

        SINULLE Hyvinvoiva 46 kerron että minäkin olen saanut fibromyalgia-diaknoosin, ennenkuin selvisi mistä on kyse.


      • 48v.
        Hyvinvoiva 46 kirjoitti:

        Hei. Minulla muuten tuo sama juttu pienellä geeliannoksella (25 mikroa), että lihaskivut ovat hävinneet, samoin kuin sydämentykytykset. Minä sain jopa fibromyalgia-diagnoosin, mutta se taisikin olla esivaihdevuosioiretta!

        Kiitos vastauksistanne ja hyvistä neuvoista. Taitaa olla parasta marssia gynekologin puheille.


      • Hyvinvoiva 46
        50v kirjoitti:

        SINULLE 48v Ennen geeliä olin tosi masentunut, mikään ei kiinnostanut. Kaikenlisäksi oli kuumia ja kylmiä aaltoja. Lihas ja nivelkivut sekä sydämentykytykset olivat kamalat. Geelin aloittaessani oli pari viikkoa turvottava olo ja ruokahalu lisääntyi, paino ehkä vähän nousi. Tällä hetkellä nekin on tasoittuneet.

        SINULLE Hyvinvoiva 46 kerron että minäkin olen saanut fibromyalgia-diaknoosin, ennenkuin selvisi mistä on kyse.

        Hei, 50 v. Ei ole totta, sinäkin sait siis fibromyalgia-diagnoosin...minkä ikäisenä? Itse sain vasta tammikuussa, kun oli kamalan jäytävät lihas-ja nivelkivut ja olo kuin jyrän alle jäänyt, huono uni, uupumus jne. Tosin reumalääkäri löysi kaikki kipupisteet, jotka olivat painettaessa tosi arat. Entä sinulla, oliko kipupisteet? Kuinka nopeasti huomasit, että esim. lihaskipuja ei enää ollut? Itse huomasin joskus vajaa 2 kk geeliä käytettyäni. Ihanan jaksavainen olo, lenkilläkään ei väsytä enää yhtään, lihakset ovat jotenkin levänneet ja elinvoimaiset. Ainoastaan toinen polvi on yhä kipeä, liekö nivelrikkoa, jota on sormissanikin, sillehän ei estrogeenikaan voi mitään. Minun olisi pitänyt vain uskaltaa alkaa käyttää estroa jo 43-vuotiaana, jolloin nämä oireet alkoivat. Mutta parempi myöhään...kuin ei milloinkaan.
        Kävin tänään varmuuden vuoksi otattamassa hyytymistekijä-verikokeet, koska isälläni oli syvä laskimotukos. Maksoi 250 euroa mutta Kelan korvauksen jälkeen vain 72 e. Tuo on hyvä selvittää, jos lähisuvussa on ollut laskimotukoksia. Vaikka geelin ei pitäisi lisätä niitä, kun ei kierrä maksan kautta. Varmuudeksi vain kävin.


      • 50v
        Hyvinvoiva 46 kirjoitti:

        Hei, 50 v. Ei ole totta, sinäkin sait siis fibromyalgia-diagnoosin...minkä ikäisenä? Itse sain vasta tammikuussa, kun oli kamalan jäytävät lihas-ja nivelkivut ja olo kuin jyrän alle jäänyt, huono uni, uupumus jne. Tosin reumalääkäri löysi kaikki kipupisteet, jotka olivat painettaessa tosi arat. Entä sinulla, oliko kipupisteet? Kuinka nopeasti huomasit, että esim. lihaskipuja ei enää ollut? Itse huomasin joskus vajaa 2 kk geeliä käytettyäni. Ihanan jaksavainen olo, lenkilläkään ei väsytä enää yhtään, lihakset ovat jotenkin levänneet ja elinvoimaiset. Ainoastaan toinen polvi on yhä kipeä, liekö nivelrikkoa, jota on sormissanikin, sillehän ei estrogeenikaan voi mitään. Minun olisi pitänyt vain uskaltaa alkaa käyttää estroa jo 43-vuotiaana, jolloin nämä oireet alkoivat. Mutta parempi myöhään...kuin ei milloinkaan.
        Kävin tänään varmuuden vuoksi otattamassa hyytymistekijä-verikokeet, koska isälläni oli syvä laskimotukos. Maksoi 250 euroa mutta Kelan korvauksen jälkeen vain 72 e. Tuo on hyvä selvittää, jos lähisuvussa on ollut laskimotukoksia. Vaikka geelin ei pitäisi lisätä niitä, kun ei kierrä maksan kautta. Varmuudeksi vain kävin.

        Minä sain kyseisen diagnoosin 2007 kesäkuussa. Olin tuolloin 49 vuotias. Lääkäri kyllä löysi aika monta kipupistettä. Kyllä siinä yli kuukausi meni, ennenkuin huomasin lihaskipujen helpottaneen huomattavasti.
        Estrogeeni ei tosiaan nivelrikkoon auta.Siihen kun ei ole parantavaa lääkettä. Minä sairastuin sormien nivelrikkoon 2001 ja nyt se on jokaisen sormen nivelessä. Tämän sairauden takia jouduin jättämään kerrostalojen siivoustyön, jota olin tehnyt 22 vuotta.


      • Anonyymi
        Hyvinvoiva 46 kirjoitti:

        Hei. Minua ottaa vähän kyllä päähän, kun naiset täälläkin kirjoittelevat kaiken maailman luontaislääkkeistä ja tietoon perustumattomista ennakkoluuloista ja peloista hormonihoitoa kohtaan. Kun niin moni alakuloisuudesta ja huonosta unesta ym. kärsivä meidän ikäinen (yli 45 v.) nainen potee todellisuudessa estrogeenitason vajausta ja se korjaantuu ainoastaan lisäämällä estrogeenia. Geeli on ihan turvallinen, se ei mene maksan kautta vaan imeytyy suoraan verisuoniin.Sitä voi vielä säädellä omien tuntemusten mukaan, esim. jos tulee pahoinvointia, päänsärkyä ja turvotusta, on annos liian iso ja sitten vain pienentää sitä mittatikun avulla. Usein auttaa jo pienin mahdollinen annos eli 20 mikrogrammaa esivaihdevuosissa. Jos kohtu on tallella, pitää syödä 10 päivää keltarauhashormonia, esim. Terolutia, jonka jälkeen seuraa tyhjennysvuoto. Lue ihmeessä estrogeenia ja vaihdevuosia käsitteleviä kirjoja ja tutkimuksia, esim. Lääkelaitoksen Kapseli-sarjaa, niin voit vakuuttua, että ne ylläpitävät terveyttä. Estrogeeni nimenomaan vaikuttaa keskushermostoon, lisää serotoniinia ja gabaa, hermosolujen uudistumista jne. joten se parantaa mielialaa, usein vasta 3 kk käytön jälkeen. Unta se korjaa nopeammin. Puhumattakaan miten se vaikuttaa esim. lihasten ja nivelten hyvinvointiin, hiusten ja ihon kimmoisuuteen, seksuaalisen halukkuuteen, muistiin ja keskittymiskykyyn jne. Minusta tämän ikäiset naiset, jotka eivät uskalla edes kokeilla kolmea kuukautta, voivat oikeasti syyttää vain itseään kurjasta olostaan.

        Hyvä kommentti ja vinkki! "Kapseli" nimisessä julkaisussa on hyvää tietoa.


      • Anonyymi
        Hyvinvoiva 46 kirjoitti:

        Hei. Minua ottaa vähän kyllä päähän, kun naiset täälläkin kirjoittelevat kaiken maailman luontaislääkkeistä ja tietoon perustumattomista ennakkoluuloista ja peloista hormonihoitoa kohtaan. Kun niin moni alakuloisuudesta ja huonosta unesta ym. kärsivä meidän ikäinen (yli 45 v.) nainen potee todellisuudessa estrogeenitason vajausta ja se korjaantuu ainoastaan lisäämällä estrogeenia. Geeli on ihan turvallinen, se ei mene maksan kautta vaan imeytyy suoraan verisuoniin.Sitä voi vielä säädellä omien tuntemusten mukaan, esim. jos tulee pahoinvointia, päänsärkyä ja turvotusta, on annos liian iso ja sitten vain pienentää sitä mittatikun avulla. Usein auttaa jo pienin mahdollinen annos eli 20 mikrogrammaa esivaihdevuosissa. Jos kohtu on tallella, pitää syödä 10 päivää keltarauhashormonia, esim. Terolutia, jonka jälkeen seuraa tyhjennysvuoto. Lue ihmeessä estrogeenia ja vaihdevuosia käsitteleviä kirjoja ja tutkimuksia, esim. Lääkelaitoksen Kapseli-sarjaa, niin voit vakuuttua, että ne ylläpitävät terveyttä. Estrogeeni nimenomaan vaikuttaa keskushermostoon, lisää serotoniinia ja gabaa, hermosolujen uudistumista jne. joten se parantaa mielialaa, usein vasta 3 kk käytön jälkeen. Unta se korjaa nopeammin. Puhumattakaan miten se vaikuttaa esim. lihasten ja nivelten hyvinvointiin, hiusten ja ihon kimmoisuuteen, seksuaalisen halukkuuteen, muistiin ja keskittymiskykyyn jne. Minusta tämän ikäiset naiset, jotka eivät uskalla edes kokeilla kolmea kuukautta, voivat oikeasti syyttää vain itseään kurjasta olostaan.

        Juuri näin, estrogeenillä on lukemattomia tarpeellisia tehtäviä elimistössä.

        Mulla(43-v) oli niin kuivat paikat ettei mistään paikallisvalmisteesta ollut apua (käytin Vagifem noin vuoden ajan, joka toinen päivä(eli useammin kuin ohjeessa), eikä auttanut läheskään riittävästi.Iho oli niin kuiva että kirveli vaik laitoin naamarasvaa ja muuta 3 kertaa päivässä(laadukkaita merkkejä) enkä saanut nukuttua kirvelyn takia. Olisin tehnyt itsarin jos en olisi saanut korjausta elämänlaatuuni.

        Sitten sain omagyneltäni vagifem 2/10. Elämäni palautui nopeasti. Kosteutta siellä kuin nuorena. Mä en lopettaisi tätä vaikka tulisi mitä sivareita, en lopettaisi vaik tulisi syöpä. Ei ole mitää sivareita tullut. Käytän myös nyt dhea ja thyroxin(kilpparivajis todettu) Kävin Mehiläisessä tutkimassa verikokeissa, ei perinnöllistä tulppataipumusta, joten veritulppakaa ei uhkaa hevillä minua. Onko muita Vagifem käyttäjiä?

        N-from-here


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Juuri näin, estrogeenillä on lukemattomia tarpeellisia tehtäviä elimistössä.

        Mulla(43-v) oli niin kuivat paikat ettei mistään paikallisvalmisteesta ollut apua (käytin Vagifem noin vuoden ajan, joka toinen päivä(eli useammin kuin ohjeessa), eikä auttanut läheskään riittävästi.Iho oli niin kuiva että kirveli vaik laitoin naamarasvaa ja muuta 3 kertaa päivässä(laadukkaita merkkejä) enkä saanut nukuttua kirvelyn takia. Olisin tehnyt itsarin jos en olisi saanut korjausta elämänlaatuuni.

        Sitten sain omagyneltäni vagifem 2/10. Elämäni palautui nopeasti. Kosteutta siellä kuin nuorena. Mä en lopettaisi tätä vaikka tulisi mitä sivareita, en lopettaisi vaik tulisi syöpä. Ei ole mitää sivareita tullut. Käytän myös nyt dhea ja thyroxin(kilpparivajis todettu) Kävin Mehiläisessä tutkimassa verikokeissa, ei perinnöllistä tulppataipumusta, joten veritulppakaa ei uhkaa hevillä minua. Onko muita Vagifem käyttäjiä?

        N-from-here

        Siis tarkoitin että sain omagyneltäni Femoston 2/10. Ja elämäni palautui. TUossa meni lopuksi nimet väärin. Vagifem paikallisvalmiste ei auttanut juurikaan kuivuuteen.

        N-from-here


      • Anonyymi

        Koeta selvitä ilman. Lukekaa pakkausselosteita, useassa on sivuvaikutuksena hikoilu, näköhäiriöt, päänsärky, korkea verenpaine. Se hikoilu on koomista. Lukekaa hyvät naiset. Minä olen niin kiinni nyt hormooneista kuin kehonrakentaja


    • .....

      mihin sitä geeliä laitetaan!

      • mummeli ------57

        Sivellään iholle ja annetaan kuivahtaa,itse laitan useimmiten reisiin,


      • tosiaankin

        Noin TYHMÄ?


      • vajaa 41v.
        tosiaankin kirjoitti:

        Noin TYHMÄ?

        Ompas taas kohtelua. .!

        Hirveenkauheen kivaa lukee pitkänpitkää viestiketjua tajuamatta minkälaisesta tuotteesta on kyse. Itse olen käyttänyt geeliä suuhun, iholle ja alapään limakalvoille. Kysymys ei siis ole estrogeeni-geelistä, mutta tuotteitahan on paljon ja myös niiden käyttötapoja. Itse vasta selvittelen mistä johtunee oma unettomuuteni, väsymys ja alakulo.

        Asialliseen kysymykseen asiallinen vastaus. Luulisi jo kypsään ikään ehtineiden osavaan nämä asiat. Olette ilmeisesti saaneet kansakoulussa opin muiden tyhmien kysymysten naureskelulle.


      • oikea tieto
        vajaa 41v. kirjoitti:

        Ompas taas kohtelua. .!

        Hirveenkauheen kivaa lukee pitkänpitkää viestiketjua tajuamatta minkälaisesta tuotteesta on kyse. Itse olen käyttänyt geeliä suuhun, iholle ja alapään limakalvoille. Kysymys ei siis ole estrogeeni-geelistä, mutta tuotteitahan on paljon ja myös niiden käyttötapoja. Itse vasta selvittelen mistä johtunee oma unettomuuteni, väsymys ja alakulo.

        Asialliseen kysymykseen asiallinen vastaus. Luulisi jo kypsään ikään ehtineiden osavaan nämä asiat. Olette ilmeisesti saaneet kansakoulussa opin muiden tyhmien kysymysten naureskelulle.

        Käyhän kynegologilla niin saat tietoa,- oikeata.


    • nuorekas kuusikymppinen

      Onko Teistä hyvät naiset kukaan lopettanut estrogeeni geelin käytön ? Olen käyttänyt 11 vuotta. Nyt harkitsen että, lopettaisin sen käytön siitä syystä kun on paljon puhuttu syöpä vaaroista. Minulta poistettiin kohtu tuolloin 11 vuotta sitten. Viimme aikoina olen käyttänyt hyvin epäsäännöllisesti. Välillä tulee rinnat kipeeksi ja painokin vähän on noussut.
      Mielellään lukisin Teidän kokemuksia.

      • ressukka

        Olen 40v ja kaikki tuo kuulostaa niin tutulta, neljä vuotta sitten suunnilleen mulle laitetttiin hormonikierukka ja käytyäni gynellä viimeviikolla totesimme yhdessä,että kaikki mun oireet on oikeastaan tullut sen jälkeen: lihominen,masennus, lihaskivut, pitkäaikainen bursiitti lonkassa, jatkuva väsymys, lyhyttäkin lyhyempi pinna, ainainen hikiaalto ja hiki haisee vaikka mitä tunkis kainaloihin, levottomat yöt(pahimmillaan viisi kertaa yösssä ylös ja pissalle ja ties mitä muuta),haluttomuus liki pitäin kaikkeen,toistuvia virtsatieinfektioita plus pahaa hajua SIELLÄ.
        Kävin Marjatta Aidolla,jota toiset gynet aikoinaan syyllistivät liiallisesta hurahtamisesta estrogeeniin.Nainen vaikutti hyvinvoivalta ja selkeältä sekä elämästään nauttivalta,ottaen huomioon että eläkeikä lähellä,ellei jo tullut.
        Hän määräsi Estradiolia geelinä sekä tabuina,kielen alle laitettuna;näin ei mene maksan kautta ja täten vaikutus ei muutu matkalla vaan imeytyy suoraan verenkiertoon.Yöt helpotti heti, hiki ei haise eikä juuri hikoilutakaanMUTTA: rinnat on NIIN KIPEÄT,että hipaisukin tekee kipeää,vatsaa turvottaa,samoin jalkoja.Otin paketin tuoteselosteen käteeni ja meinasin pudota:SIVUVAIKUTUKSINA HIUSTENLÄHTÖÄ,LIHOMISTA,MASENNUSTA,HYVÄ JA HUONOLAATUISIA KASVAIMIA SEKÄ KOHDUN LIMAKALVON SYÖPÄÄ, UNETTOMUUTTA,PAHOINVOINTIA JA HERRA TIES MITÄ.SIIIS WHAT????????????????
        No okei, syöpä mm oli harvinaisten haittavaikutuksien joukossa,mutta esim hiustenlähtö ja masennus yleisten. Mitä tää on? Täällä puhutaan sitä samaa mitä Aitokin, kuinka olo paranee,täällä maininta ihon kimmoisuuden palaamisesta ynnä muusta ja kuitenkin haittavaikutukset ovat ihan päinvastaista, en ymmärrä!!!!!!!!!!!Jos estradioli ei imeydy maksan kautta, miten käy haittavaikutusten, ovatko edelleen samat vai muuttaako se asian jotenkin.
        Haluan voida hyvin,mutta en tosiaan halua masentua lisää,lihota lisää tai saada vieläkin isompia tissejä, syövästä nyt puhumattakaan,kun ympärilläni kuolee ihmisiä siihen kuin kärpäsiä.Siis mikä neuvoksi, hymyilläkin olisi kiva, mutta ei kaljuna,lihavana,masentuneena ja syöpäsairaana.APUAAAAAAAA,PLIIS


      • Naatti

        Elämä ilman estrogeenia. Lopetin 9 kk sitten lääkärin ehdottaessa 10 vuoden käytön jälkeen. Minulta on kohtu poistettu, joten olen käyttänyt mahdollisimman pientä annosta geeliä. Kaksi ensimmäistä kuukautta meni hienosti ja ajattelin jo, että menipä hienosti nämä vaihkarit. Sitten alkoivat kuumat aallot, monet yöheräilyt, lihas-ja nivelvaivat. Olen koko ajan kahden vaiheilla alanko käyttämään uudelleen. Täytän 63 vuotta ja olen edelleen työelämässä. Kuumat aallot ovat pahimmat ja yöheräilyt 3-5 kertaa yössä. Riskit pelottavat minua, joten olen yrittänyt vain kestää. Mitenkähän muilla pitkän ajan käyttjillä on mennyt ja onko toivoakaan päästä eroon näistä elämän aalloista.


      • aloittaa..
        Naatti kirjoitti:

        Elämä ilman estrogeenia. Lopetin 9 kk sitten lääkärin ehdottaessa 10 vuoden käytön jälkeen. Minulta on kohtu poistettu, joten olen käyttänyt mahdollisimman pientä annosta geeliä. Kaksi ensimmäistä kuukautta meni hienosti ja ajattelin jo, että menipä hienosti nämä vaihkarit. Sitten alkoivat kuumat aallot, monet yöheräilyt, lihas-ja nivelvaivat. Olen koko ajan kahden vaiheilla alanko käyttämään uudelleen. Täytän 63 vuotta ja olen edelleen työelämässä. Kuumat aallot ovat pahimmat ja yöheräilyt 3-5 kertaa yössä. Riskit pelottavat minua, joten olen yrittänyt vain kestää. Mitenkähän muilla pitkän ajan käyttjillä on mennyt ja onko toivoakaan päästä eroon näistä elämän aalloista.

        estrogeenin käyttöä, koska vaivat palaavat
        takaisin 10vuoden käytönkin jälkeen. Siinä teille
        kaikille hormoonin käyttöä harkitseville ajattelemista..


      • pelokasta...
        aloittaa.. kirjoitti:

        estrogeenin käyttöä, koska vaivat palaavat
        takaisin 10vuoden käytönkin jälkeen. Siinä teille
        kaikille hormoonin käyttöä harkitseville ajattelemista..

        Ole aloittamatta, jos siltä tuntuu. Ei kukaan pakota. Edellisellä kirjoittajalla kaikki oli kuitenkin ollut 10 v ok. Minä aloitin vähän aikaa sitten, olen tyytyväinen.


      • ollenkaan..
        pelokasta... kirjoitti:

        Ole aloittamatta, jos siltä tuntuu. Ei kukaan pakota. Edellisellä kirjoittajalla kaikki oli kuitenkin ollut 10 v ok. Minä aloitin vähän aikaa sitten, olen tyytyväinen.

        pelokkuudesta vaan JÄRKEVYYDESTÄ.
        Mitä järkeä on käyttää sellaista ainetta,
        jos lopetuksen jälkeen kaikki vaivat palaavat..?


      • Elli48
        Naatti kirjoitti:

        Elämä ilman estrogeenia. Lopetin 9 kk sitten lääkärin ehdottaessa 10 vuoden käytön jälkeen. Minulta on kohtu poistettu, joten olen käyttänyt mahdollisimman pientä annosta geeliä. Kaksi ensimmäistä kuukautta meni hienosti ja ajattelin jo, että menipä hienosti nämä vaihkarit. Sitten alkoivat kuumat aallot, monet yöheräilyt, lihas-ja nivelvaivat. Olen koko ajan kahden vaiheilla alanko käyttämään uudelleen. Täytän 63 vuotta ja olen edelleen työelämässä. Kuumat aallot ovat pahimmat ja yöheräilyt 3-5 kertaa yössä. Riskit pelottavat minua, joten olen yrittänyt vain kestää. Mitenkähän muilla pitkän ajan käyttjillä on mennyt ja onko toivoakaan päästä eroon näistä elämän aalloista.

        Minultakin poistettiin kohtu yli 10v. sitten ja suurin osa munasarjoistakin (syynä endometrioosi/ myomat). Ensin käytin Progynovaa ja myöhemmin Estrofemiä 1 mg. Yritin lopettaa estrot viime tammikuussa. Toisesta rinnasta alkoi tihkua nestettä. Rinnasta otettiin kaikki mahdolliset kokeet (mammot,ohutneulanäytteet jne.), mutta onneksi mitään ei löytynyt. Koska olin lopettanut pillerit, karmeat hikoilut, yövalvomiset ja kaikki se kauhea palasivat riesakseni.
        Aloitin uudelleen Estrofemin 1 mg, mutta nyt vain joka neljäs päivä ja sillä määrällä olen nyt selvinnyt oikein hyvin. (Kokeilinhan minäkin vaikka jos mitä luontaistuotetta, kalliita ja tehottomia!)
        ELI NIINKIN VÄHÄINEN MÄÄRÄ ESTROFEMIÄ AUTTAA!!!


      • älä jätä
        ollenkaan.. kirjoitti:

        pelokkuudesta vaan JÄRKEVYYDESTÄ.
        Mitä järkeä on käyttää sellaista ainetta,
        jos lopetuksen jälkeen kaikki vaivat palaavat..?

        Sinä estrogeenin ja lääkkeiden "vastustaja". Kai on järkeä olla 10 vuotta ok estrogeenin avulla kuin olla ilman ja kärsiä. Et taida olla vielä sen ikäinen, etä olisi kokemuksia noista vaivoista. Sitä paitsi, estrogeenia voi käyttää apuna koko ikänsä, määrät vain vaihtelevat. se on naisen omaa luontaista hormonia!


      • ei estrogeeni-
        Elli48 kirjoitti:

        Minultakin poistettiin kohtu yli 10v. sitten ja suurin osa munasarjoistakin (syynä endometrioosi/ myomat). Ensin käytin Progynovaa ja myöhemmin Estrofemiä 1 mg. Yritin lopettaa estrot viime tammikuussa. Toisesta rinnasta alkoi tihkua nestettä. Rinnasta otettiin kaikki mahdolliset kokeet (mammot,ohutneulanäytteet jne.), mutta onneksi mitään ei löytynyt. Koska olin lopettanut pillerit, karmeat hikoilut, yövalvomiset ja kaikki se kauhea palasivat riesakseni.
        Aloitin uudelleen Estrofemin 1 mg, mutta nyt vain joka neljäs päivä ja sillä määrällä olen nyt selvinnyt oikein hyvin. (Kokeilinhan minäkin vaikka jos mitä luontaistuotetta, kalliita ja tehottomia!)
        ELI NIINKIN VÄHÄINEN MÄÄRÄ ESTROFEMIÄ AUTTAA!!!

        korvaushoito "POISTA" vaihdevuosia - tarkoittaen, että kun olet käyttänyt tietyn ajan, niin ne on loppu.
        Eikä hormonikorvaushoitojen käyttämättömyyskään poista oireita sen aiemmin.

        Kyllä niitä käytetään vuosikausia, kymmenen vuotta ja enenmmänkin.
        Minä lopetin juuri ja aloin kokeilla sitä puerariaa, johon täällä niin moni vannoutuu
        uskomaan, nekin, jotka agressiivisesti vastustavat hormonihoitoja :)

        Mulla ei ole mitään senkummempaa tunnelatausta näihin hoitoihin, pääasia, että saa avun. Ja täytyy sanoa, että asiat on menneet hyvin.

        Moni luontaistuote ja hormonikorvaustuote on tullut tutuksi. Etsimällä on löytynyt.


      • onkin suht
        Elli48 kirjoitti:

        Minultakin poistettiin kohtu yli 10v. sitten ja suurin osa munasarjoistakin (syynä endometrioosi/ myomat). Ensin käytin Progynovaa ja myöhemmin Estrofemiä 1 mg. Yritin lopettaa estrot viime tammikuussa. Toisesta rinnasta alkoi tihkua nestettä. Rinnasta otettiin kaikki mahdolliset kokeet (mammot,ohutneulanäytteet jne.), mutta onneksi mitään ei löytynyt. Koska olin lopettanut pillerit, karmeat hikoilut, yövalvomiset ja kaikki se kauhea palasivat riesakseni.
        Aloitin uudelleen Estrofemin 1 mg, mutta nyt vain joka neljäs päivä ja sillä määrällä olen nyt selvinnyt oikein hyvin. (Kokeilinhan minäkin vaikka jos mitä luontaistuotetta, kalliita ja tehottomia!)
        ELI NIINKIN VÄHÄINEN MÄÄRÄ ESTROFEMIÄ AUTTAA!!!

        vaaratonta, kun kohtu on poistettu.
        Silloin, kun kohtu on tallella, niin joutuu käyttämään
        yhdistelmävalmisteita ja silloin on suurempia
        riskejä pidempi aikaisessa käytössä.
        Taitaa olla aika turvallista käyttää pidempiäkin aikoja pelkkää estrogeeniä..


      • empä taida
        älä jätä kirjoitti:

        Sinä estrogeenin ja lääkkeiden "vastustaja". Kai on järkeä olla 10 vuotta ok estrogeenin avulla kuin olla ilman ja kärsiä. Et taida olla vielä sen ikäinen, etä olisi kokemuksia noista vaivoista. Sitä paitsi, estrogeenia voi käyttää apuna koko ikänsä, määrät vain vaihtelevat. se on naisen omaa luontaista hormonia!

        olla vielä sen ikäinen, että olisi kokemuksia vv-vaivoista,
        kun ikää on vasta 54 ja risat:)
        Käytän muuten estrogeeniä, mutta kylläkin luontaisessa muodossa..


      • luontaista
        älä jätä kirjoitti:

        Sinä estrogeenin ja lääkkeiden "vastustaja". Kai on järkeä olla 10 vuotta ok estrogeenin avulla kuin olla ilman ja kärsiä. Et taida olla vielä sen ikäinen, etä olisi kokemuksia noista vaivoista. Sitä paitsi, estrogeenia voi käyttää apuna koko ikänsä, määrät vain vaihtelevat. se on naisen omaa luontaista hormonia!

        "se on naisen omaa luontaista hormonia!"
        - Korvausestrogeenissä on hyvin vähän mitään luontaista. Mitään ylimääräistä estrogeeniä ei kenenkään naisen elimistössä kuulu luontaisesti olla.

        Luontaisella viitataan siihen, että sillä on sama molekyylirakenne kuin ihmisen estradiolilla. Mutta vertauksen vuoksi esim. rasvaliukoiset vitamiinit on todettu pitkässä juoksussa haitallisiksi, vaikka niillä on ihan luontaisten vitamiinien molekyylirakenne. Eli luontaisuus on jotain paljon enemmän kuin pelkkä molekyylirakenne.

        Toivoisin muuten, että tulet tänne kertomaan myös, jos EI ne 10 vuotta estrogeenin kanssa menekään ok tai ne sitä seuraavat kymmenen vuotta ilman estrogeeniä.


      • noin paljon
        empä taida kirjoitti:

        olla vielä sen ikäinen, että olisi kokemuksia vv-vaivoista,
        kun ikää on vasta 54 ja risat:)
        Käytän muuten estrogeeniä, mutta kylläkin luontaisessa muodossa..

        Mietipä mitä tarkoittaa luontaisessa muodossa! Kemistinä sen tiedän. Sinä et käytä sitä siinä mielessä.


      • mieltä olet sinä
        luontaista kirjoitti:

        "se on naisen omaa luontaista hormonia!"
        - Korvausestrogeenissä on hyvin vähän mitään luontaista. Mitään ylimääräistä estrogeeniä ei kenenkään naisen elimistössä kuulu luontaisesti olla.

        Luontaisella viitataan siihen, että sillä on sama molekyylirakenne kuin ihmisen estradiolilla. Mutta vertauksen vuoksi esim. rasvaliukoiset vitamiinit on todettu pitkässä juoksussa haitallisiksi, vaikka niillä on ihan luontaisten vitamiinien molekyylirakenne. Eli luontaisuus on jotain paljon enemmän kuin pelkkä molekyylirakenne.

        Toivoisin muuten, että tulet tänne kertomaan myös, jos EI ne 10 vuotta estrogeenin kanssa menekään ok tai ne sitä seuraavat kymmenen vuotta ilman estrogeeniä.

        Mikähän on saanut sinusta niin ehdottoman? Ei meillä naisilla olekaan mitään ylimääräistä estrogeeniä elimistössä vaihdevuosissa. Me korvaamme puutteen estrogeenilisällä! Käytän geeliä niinkauan kui tarve vaatii. Voi olla vuosi, 5v ,10 vuotta tai loppuikäni.


        "ESTROGEL®-geeli sisältää 17ß-estradiolia, joka on vaikutukseltaan voimakkain elimistön luonnollisista estrogeeneista. Menopaussin yhteydessä elimistön oma estradiolituotanto vähenee voimakkaasti, minkä takia useat naiset kärsivät esim. kuumista aalloista, unihäiriöistä, psyykkisistä oireista ja virtsa- ja sukupuolielinten atrofiasta johtuvista oireista. Vähentynyt estradiolituotanto johtaa myös luuntiheyden merkittävään vähenemiseen ja siten osteoporoosiriskin suurenemiseen menopaussin jälkeen.

        ESTROGEL®-geeli korvaa vähentyneen estradiolituotannon siten, että hoidon aikana yleensä saavutettava seerumin estradiolipitoisuus vastaa fertiili-ikäisen naisen keskifollikulaarivaiheen pitoisuutta. Postmenopausaalisilla potilailla ESTROGEL®-hoidon on todettu vähentävän estrogeenivajauksesta johtuvia oireita ja estävän osteoporoosin syntymistä. Hormonikorvaushoidon keskeyttämisen jälkeen luun massan menetyksen nopeus vastaa nopeutta hoitamattomilla naisilla."


      • ihan sama
        noin paljon kirjoitti:

        Mietipä mitä tarkoittaa luontaisessa muodossa! Kemistinä sen tiedän. Sinä et käytä sitä siinä mielessä.

        miten sinä sen ymmärrät kemistinä. Luontaisessa muodossa tai
        luontaistuote, niin mulle se on ihan se ja sama..


      • sama!
        ihan sama kirjoitti:

        miten sinä sen ymmärrät kemistinä. Luontaisessa muodossa tai
        luontaistuote, niin mulle se on ihan se ja sama..

        Luontaistuotteena ei ole olemassa ihmisen estrogeenia. Jokin estrogeeninomainen luontaistuotteen sivuaine ei välttämättä toimi kuin pienellä osalla. Minulla ei vaikuta pätkääkään kun omaa hormonitoimintaa ei ole lainkaan, tarvitsen estrogeenia välttääkseni menopaussioireet. Taannoin jouduin keskeyttämään estrogeenit leikkauksen vuoksi ja sieltähän ne tunkivat taas takaisin. Oikein odotin että pääsin taas jatkamaan estrogeenihoitoani ja olo parani noin viikossa taas normaaliksi.


      • ymmärrän
        sama! kirjoitti:

        Luontaistuotteena ei ole olemassa ihmisen estrogeenia. Jokin estrogeeninomainen luontaistuotteen sivuaine ei välttämättä toimi kuin pienellä osalla. Minulla ei vaikuta pätkääkään kun omaa hormonitoimintaa ei ole lainkaan, tarvitsen estrogeenia välttääkseni menopaussioireet. Taannoin jouduin keskeyttämään estrogeenit leikkauksen vuoksi ja sieltähän ne tunkivat taas takaisin. Oikein odotin että pääsin taas jatkamaan estrogeenihoitoani ja olo parani noin viikossa taas normaaliksi.

        jos joku kirjoittaa "ihan sama", että tarkoittaa
        ei paljonkaan väliä, elikkä ei kiinnosta.
        Kemisti ilmeisesti ymmärtää asian toisin.
        En siis tarkoittanut, että luontaistuote ja
        luontainen estro olisi sama asia..


      • estrogeeni
        mieltä olet sinä kirjoitti:

        Mikähän on saanut sinusta niin ehdottoman? Ei meillä naisilla olekaan mitään ylimääräistä estrogeeniä elimistössä vaihdevuosissa. Me korvaamme puutteen estrogeenilisällä! Käytän geeliä niinkauan kui tarve vaatii. Voi olla vuosi, 5v ,10 vuotta tai loppuikäni.


        "ESTROGEL®-geeli sisältää 17ß-estradiolia, joka on vaikutukseltaan voimakkain elimistön luonnollisista estrogeeneista. Menopaussin yhteydessä elimistön oma estradiolituotanto vähenee voimakkaasti, minkä takia useat naiset kärsivät esim. kuumista aalloista, unihäiriöistä, psyykkisistä oireista ja virtsa- ja sukupuolielinten atrofiasta johtuvista oireista. Vähentynyt estradiolituotanto johtaa myös luuntiheyden merkittävään vähenemiseen ja siten osteoporoosiriskin suurenemiseen menopaussin jälkeen.

        ESTROGEL®-geeli korvaa vähentyneen estradiolituotannon siten, että hoidon aikana yleensä saavutettava seerumin estradiolipitoisuus vastaa fertiili-ikäisen naisen keskifollikulaarivaiheen pitoisuutta. Postmenopausaalisilla potilailla ESTROGEL®-hoidon on todettu vähentävän estrogeenivajauksesta johtuvia oireita ja estävän osteoporoosin syntymistä. Hormonikorvaushoidon keskeyttämisen jälkeen luun massan menetyksen nopeus vastaa nopeutta hoitamattomilla naisilla."

        onkohan se tuo estrena geeli sitten paljon miedompaa,mulle lääkäri määräs 1-2painallusta,en oo vielä huomannu tehoa,puolitoista viikkoa käyttäny.


      • 2-3 viikkoa
        estrogeeni kirjoitti:

        onkohan se tuo estrena geeli sitten paljon miedompaa,mulle lääkäri määräs 1-2painallusta,en oo vielä huomannu tehoa,puolitoista viikkoa käyttäny.

        Geeli alkaa vaikuttaa vasta 2-3 viikon kuluttua. Minä käytän estrogeeliä ja otan sitä vain 3-4 cm eli vastaa 0,5 mikrogrammaa estradiolia. On hyvin vähäinen määrä. "Normaali" olisi kai 7 cm.
        Huomenna tulee kaksi viikkoa täyteen ja nyt alkaa tuntua, että vaikuttaa.


      • 2-3 viikkoa
        2-3 viikkoa kirjoitti:

        Geeli alkaa vaikuttaa vasta 2-3 viikon kuluttua. Minä käytän estrogeeliä ja otan sitä vain 3-4 cm eli vastaa 0,5 mikrogrammaa estradiolia. On hyvin vähäinen määrä. "Normaali" olisi kai 7 cm.
        Huomenna tulee kaksi viikkoa täyteen ja nyt alkaa tuntua, että vaikuttaa.

        Siis vastaa 0,5 milligramma, ei mikrogrammaa!!!


      • Ainotarvaan
        älä jätä kirjoitti:

        Sinä estrogeenin ja lääkkeiden "vastustaja". Kai on järkeä olla 10 vuotta ok estrogeenin avulla kuin olla ilman ja kärsiä. Et taida olla vielä sen ikäinen, etä olisi kokemuksia noista vaivoista. Sitä paitsi, estrogeenia voi käyttää apuna koko ikänsä, määrät vain vaihtelevat. se on naisen omaa luontaista hormonia!

        Juuri näin. 81-vuotias anoppini käyttää edelleen estrogeeniä. Kohtu häneltä on poistettu, joten estrogeeni riittää hyvään elämän laatuun. Hän käy kerran vuodessa gynegologilla toteamassa, että kaikki on kunnossa.
        Itse aloitin myös estrogeenikorvaushoidon ja elämän laatu parani enemmän kuin olisin koskaan voinnut kuvitella. Vaihtarioireet ovat tulleet kuin hiipien, öiset kuumat aallot vasta saivat minut hakemaan apua. Nyt muutaman kuukauden käytön jälkeen olen hämmästyneenä huomannut kuinka monet muutkin "pienemmät" oireet ovat kadonneet. Kaikki oireet yhteensä ja ne hävinneenä, pienemmätkin, en oloani vaihtaisi viime syksyiseen.


      • hikoiltu on
        Naatti kirjoitti:

        Elämä ilman estrogeenia. Lopetin 9 kk sitten lääkärin ehdottaessa 10 vuoden käytön jälkeen. Minulta on kohtu poistettu, joten olen käyttänyt mahdollisimman pientä annosta geeliä. Kaksi ensimmäistä kuukautta meni hienosti ja ajattelin jo, että menipä hienosti nämä vaihkarit. Sitten alkoivat kuumat aallot, monet yöheräilyt, lihas-ja nivelvaivat. Olen koko ajan kahden vaiheilla alanko käyttämään uudelleen. Täytän 63 vuotta ja olen edelleen työelämässä. Kuumat aallot ovat pahimmat ja yöheräilyt 3-5 kertaa yössä. Riskit pelottavat minua, joten olen yrittänyt vain kestää. Mitenkähän muilla pitkän ajan käyttjillä on mennyt ja onko toivoakaan päästä eroon näistä elämän aalloista.

        On sanottava jotain kokemuksesta. Nyt neljä vuotta kärvistelyä takana. Välillä jo meinannut antaa periksi, mutta veritulpan pelko on niin paha, että ajattelen olevan pakko vaan kestää. Onhan ne muutkin kestäneet. Ja oikea tieto oireista lohduttaa. Luontaistuotteista auttoi Chello. Siinä on hyviä kasviestrogeenejä paljon. Ne käyttävät samoja reseptoreja kuin estrogeenikin. Mahani ei kuitenkaan tykännyt salviasta. Mutta Meno Hop Strong (humalasta valmistettu) on myös auttanut. Kuumia aaltoja on vain muutama päivässä ja lyhyitä. Öisin ei enää ole kuuma/kylmä hiki. Siinä on vaikuttavana aineena hopeiini. Jo parin viikon jälkeen oireet helpottivat minulla. Siis lopuksi: neljässä vuodessa oireet helpottaneet paljon. Olen kuullut monta vuotta hormoonikorvausta käyttäviltä ystäviltä, että kun pitäisi lopettaa, parin viikon päästä pahat oireilut palaavat. No mitä sitten voi tehdä? Joko jatkat lääkitystä ja riskejä, tai aloitat mahdollisten oireiden sietämisen. Toivottavasti vain lyhyt aikaisen sellaisen. Mutta siis, oireet palaavat!! Ei sekään ole mitään mukavaa, kun luuli päässeensä siitä kaikesta kuin koira veräjästä. Miettikää sitä.


      • pikku nalle
        Naatti kirjoitti:

        Elämä ilman estrogeenia. Lopetin 9 kk sitten lääkärin ehdottaessa 10 vuoden käytön jälkeen. Minulta on kohtu poistettu, joten olen käyttänyt mahdollisimman pientä annosta geeliä. Kaksi ensimmäistä kuukautta meni hienosti ja ajattelin jo, että menipä hienosti nämä vaihkarit. Sitten alkoivat kuumat aallot, monet yöheräilyt, lihas-ja nivelvaivat. Olen koko ajan kahden vaiheilla alanko käyttämään uudelleen. Täytän 63 vuotta ja olen edelleen työelämässä. Kuumat aallot ovat pahimmat ja yöheräilyt 3-5 kertaa yössä. Riskit pelottavat minua, joten olen yrittänyt vain kestää. Mitenkähän muilla pitkän ajan käyttjillä on mennyt ja onko toivoakaan päästä eroon näistä elämän aalloista.

        Monille näyttää alkavan oireilut kun lopettavat korvaushoidon. Mitä sitten tehdä? Itselläni on ollut aika kauheita oireita. Koska kuukautiset loppuivat melkein seinään, ajattelen, että siitä johtuu kovat oireet. Jos olisi pikku hiljaa loppuneet olisiko elimistö tottunut nopeammin puutteeseen? Nyt kohta neljä ja puolivuotta kärvisteltyäni, huomaan,että oireet ovat aikatavalla helpottaneet. Elimistön sopeutumisestahan on kyse. Koettakaa kestää. Jos sitten nopeammin helpottaa kun parivuotta on annettu aivojen itkeä puutettaan. Voimia kaikille.


      • oäö

        Juuri siksi rinnat turpoovat ja paino nousee!
        Olen käyttänyt jo 20 vuotta ja yritin noin pari vuotta sitten lopettaa.
        Tuli niin paljon oireita,- että katson parhaaksi jatkaa käyttöä.
        Kuumat aallot,- mielialan vaihtelut,-virtsan pidätys ongelmat,- emättimen limakalvon oheneminen,- kynsien haurastuminen,- uniongelmat,-lihaskivut.
        Lääkärini sanoi että 80-vuotiaillekin hän on antanut estrogeenia. Se on virkistänyt ja parantanut elämän laatua. No mitä vielä,- seksiin se vaikuttaa todella olellisesti.
        Olen nainen!


      • estrogeelin puolesta
        ollenkaan.. kirjoitti:

        pelokkuudesta vaan JÄRKEVYYDESTÄ.
        Mitä järkeä on käyttää sellaista ainetta,
        jos lopetuksen jälkeen kaikki vaivat palaavat..?

        on kai siinä järkeä, että voi vielä työikäisenä nauttia elämästään eikä tarvi temppuilla vaihtarioireiden piinassa ja samalla yrittää selvitä töistään. Sitten eläkkeellähän sitä on aikaa ksekittyä vain ja ainoastaan itseensä, vaikka kuinka kuumottaisi, masentaisi ja ketuttaisi ja vaikka kuinka läskit alkais kertyö,, Siloinhan on aikaa alkaa enemmän liikkumaankin, kun työt ei haittaa harrastuksia.


      • oikea tieto
        onkin suht kirjoitti:

        vaaratonta, kun kohtu on poistettu.
        Silloin, kun kohtu on tallella, niin joutuu käyttämään
        yhdistelmävalmisteita ja silloin on suurempia
        riskejä pidempi aikaisessa käytössä.
        Taitaa olla aika turvallista käyttää pidempiäkin aikoja pelkkää estrogeeniä..

        Kyllä niin on. Jopa kahdeksankymppisille annetaan estrogeenia, jotta saavat paremman unen, eikä tarvitse syödä unilääkettä. Myös mieliala paranee. Luuston haurastumista estää ja virtasnpidätys kyvyttömyyttä ehkäisee. Estrogeenilla on todettu niin paljon hyviä vaikutuksia, että ne puoltavat estrogenin käyttöä.Pieni määrä estrogenia on turvallisempaa kuin pois jättäminen. On todettu että etrogenin tuotannon loppuminen kehossa aikaansaa painon kohoamisen, rintojen turvotuksen ja kystien muodostumisen rintoihin.Ihon vanheneminen ja harmaantuminen alkaa hormoonien loppumisesta. Kaikkien iho ei läpäise geeliä. Siksi siitä ei saa apua. Jos kehoa ei rasita muilla maksaa ja munuaisia rasittavilla aineilla,- niin estrogeeni on turvallista.Kysykää lääkärltä.!
        Niin ja seksuaalinen nautinto :D


      • tyytyväinenasiakas
        pikku nalle kirjoitti:

        Monille näyttää alkavan oireilut kun lopettavat korvaushoidon. Mitä sitten tehdä? Itselläni on ollut aika kauheita oireita. Koska kuukautiset loppuivat melkein seinään, ajattelen, että siitä johtuu kovat oireet. Jos olisi pikku hiljaa loppuneet olisiko elimistö tottunut nopeammin puutteeseen? Nyt kohta neljä ja puolivuotta kärvisteltyäni, huomaan,että oireet ovat aikatavalla helpottaneet. Elimistön sopeutumisestahan on kyse. Koettakaa kestää. Jos sitten nopeammin helpottaa kun parivuotta on annettu aivojen itkeä puutettaan. Voimia kaikille.

        Sitten jatketaan hoitoa niin kauan, että vakavia oireita ei enää lopettaessa tule. Äitini pystyi lopettamaan hormonikorvaushoidon vasta yli 80-vuotiaana. Estrogeenista on paljon muutakin hyötyä naisille, kuin vaihdevuosioireiden poistuminen.

        Tietenkään hormonikorvausta ei tarvitse käyttää, jos sitä ei tarvitse. Itsellä kärsisin ilman sitä hikoilun lisäksi unettomuudesta, pahasta masennuksesta sekä ympärivuotisista kivuliaista kuukautisista.

        Oma elämäni alkoi käytännössä uudelleen, kun sain kierukan ja Estrogelin. Hormonikorvaushoidon riskit ovat käytännössä varsin pienet. Olen valmis ottamaan ne, koska elämänlaatu on parantuu niin huomattavasti.


      • Anonyymi
        oikea tieto kirjoitti:

        Kyllä niin on. Jopa kahdeksankymppisille annetaan estrogeenia, jotta saavat paremman unen, eikä tarvitse syödä unilääkettä. Myös mieliala paranee. Luuston haurastumista estää ja virtasnpidätys kyvyttömyyttä ehkäisee. Estrogeenilla on todettu niin paljon hyviä vaikutuksia, että ne puoltavat estrogenin käyttöä.Pieni määrä estrogenia on turvallisempaa kuin pois jättäminen. On todettu että etrogenin tuotannon loppuminen kehossa aikaansaa painon kohoamisen, rintojen turvotuksen ja kystien muodostumisen rintoihin.Ihon vanheneminen ja harmaantuminen alkaa hormoonien loppumisesta. Kaikkien iho ei läpäise geeliä. Siksi siitä ei saa apua. Jos kehoa ei rasita muilla maksaa ja munuaisia rasittavilla aineilla,- niin estrogeeni on turvallista.Kysykää lääkärltä.!
        Niin ja seksuaalinen nautinto :D

        Kyllä ne rakkulat eli pienet kystat tulevat estrogeeni keltarauhas hormooni hoidosta. Minä jouduin joukkoseulonnan mammossa uudelleen lisätutkimuksiin ultraan ja siellä toisessa rinnassa oli rakkuloita. Vieroitin itseni irti hormooneista ja seuraavassa mammossa ne olivat kadonneet. Kyllä häiriöitä tulee, joskaan ei tuo ole rintasyöpää. Opikseni otin ja nyt hikoilkaan ja valvotaan.


    • minä ja ystäväni

      Mulla ja ystävälläni vaihdevuodet alkoivat aika samoihin aikoihin, hänellä vähän ennen kuin mulla. Itse olin periaatepäätöksen tehnyt, että korvaushoitoon en ala. Ystäväni halusi tosin ja hankki itselleen hoidon ja sai mielestään kohennusta oloonsa. Minä en kyllä huomannut yhtään mitään muutosta - aivan yhtä vihainen/masentunut/itkuinen/hermostunut hän oli kuin ennenkin.

      Kun aika sitten kului ja hänen oli pakko jättää hormoonit pois, minä olen vuoteni "potenut" pois ja hänellä alkoi kaikki alusta...Siis mitä järkee on siirtää näitä oireita muutamalla vuodella heti ensioireista?
      Ei ne munkaan kohdalla niin kauheiksi äityneet koskaan, ettei sitä olis kestänyt.

      • kuitenkin käytin

        käytin siis hormonikorvaushoitoja 10 vuotta ja kohtu on edelleen tallella, papassa ei mitään - kaikki ok. Olen 60v ja nyt lopetin - oireet tulee , joten aloitin puerarian ja yli kk kulunut ja kaikki hyvin...


      • tulivat
        kuitenkin käytin kirjoitti:

        käytin siis hormonikorvaushoitoja 10 vuotta ja kohtu on edelleen tallella, papassa ei mitään - kaikki ok. Olen 60v ja nyt lopetin - oireet tulee , joten aloitin puerarian ja yli kk kulunut ja kaikki hyvin...

        mutta en saanut käyttää 10 vuotta, koska lääkäri katsoi sen liian pitkäksi ajaksi. Hän sanoi että hormooneja tulisi käyttää mahdollismman lyhyen ajan.

        Kun lopetin samat oireet joita korvaushoidolla korjattiin palasivat alle puolessa vuodessa. Nyt istun hiet päässä ja sydän tytkyttäen aamusta iltaan. Ei auta siis yhtään mitkään luontaistuotteet, oon kyllä kaiken ehtiny kokeilemaan.
        Jospa joku ois sanonut että korvaushoito on vaan ongelmien siirtoa.

        Kuinkahan kauan tää helvetti nyt sitten kestää?


      • oletko myös
        tulivat kirjoitti:

        mutta en saanut käyttää 10 vuotta, koska lääkäri katsoi sen liian pitkäksi ajaksi. Hän sanoi että hormooneja tulisi käyttää mahdollismman lyhyen ajan.

        Kun lopetin samat oireet joita korvaushoidolla korjattiin palasivat alle puolessa vuodessa. Nyt istun hiet päässä ja sydän tytkyttäen aamusta iltaan. Ei auta siis yhtään mitkään luontaistuotteet, oon kyllä kaiken ehtiny kokeilemaan.
        Jospa joku ois sanonut että korvaushoito on vaan ongelmien siirtoa.

        Kuinkahan kauan tää helvetti nyt sitten kestää?

        kokeillut Puerariaa? Itse olen kokeillut pari pätkää hormooneja,
        jotka kyllä auttoivat heti hikoiluun, mutta tuli sen verta sivuvaikutuksia,
        että kiitos ei.
        Nykyään käytän Puerariaa ja olen ollut tosi tyytyväinen.
        Ei ile ollut mitään painon nousua,
        eikä turvotustakaan. Olen saanut muutaman kilon poiskin tänä aikana:)


      • ensin
        oletko myös kirjoitti:

        kokeillut Puerariaa? Itse olen kokeillut pari pätkää hormooneja,
        jotka kyllä auttoivat heti hikoiluun, mutta tuli sen verta sivuvaikutuksia,
        että kiitos ei.
        Nykyään käytän Puerariaa ja olen ollut tosi tyytyväinen.
        Ei ile ollut mitään painon nousua,
        eikä turvotustakaan. Olen saanut muutaman kilon poiskin tänä aikana:)

        luulin että jotenkin helpottaa (kai jokin lumevaikutus) mutta ei. Pian taas otsa hiestä märkänä ja kamala nahistunut olo.


      • samalta
        ensin kirjoitti:

        luulin että jotenkin helpottaa (kai jokin lumevaikutus) mutta ei. Pian taas otsa hiestä märkänä ja kamala nahistunut olo.

        Jotkut ei sopineet koska tuli kovia mahakipuja. Joistan sain ihottumaa dekoltee-alueelle.

        En muista enää mikä mistäkin tuli. Mutta sen lisäksi ne ei tehonneet. Ei tämmöseen oloon enää halua mitään lisäongelmia.


      • kolmen viikon
        ensin kirjoitti:

        luulin että jotenkin helpottaa (kai jokin lumevaikutus) mutta ei. Pian taas otsa hiestä märkänä ja kamala nahistunut olo.

        käytön jälkeen vähitellen. Otin alkuun sen 1kps/2krt pv.
        Itsekkin ajattelin ekoina viikkoina, että turha humpuukkia taas,
        mutta sinnikkäästi vain jatkoin. Olen kohta käyttänyt puolisen vuotta
        ja nyt otan 1kps joka toinen pv.
        Eipä ole tarvinnut miettiä enää hormoonien käytön aloittamista:)


      • ketä uskos
        tulivat kirjoitti:

        mutta en saanut käyttää 10 vuotta, koska lääkäri katsoi sen liian pitkäksi ajaksi. Hän sanoi että hormooneja tulisi käyttää mahdollismman lyhyen ajan.

        Kun lopetin samat oireet joita korvaushoidolla korjattiin palasivat alle puolessa vuodessa. Nyt istun hiet päässä ja sydän tytkyttäen aamusta iltaan. Ei auta siis yhtään mitkään luontaistuotteet, oon kyllä kaiken ehtiny kokeilemaan.
        Jospa joku ois sanonut että korvaushoito on vaan ongelmien siirtoa.

        Kuinkahan kauan tää helvetti nyt sitten kestää?

        luin jostain tohtori palstalta,että ei oireet siirry jos käyttää hormonikorvaushoitoa.


      • olet sinä
        ketä uskos kirjoitti:

        luin jostain tohtori palstalta,että ei oireet siirry jos käyttää hormonikorvaushoitoa.

        Oireet eivät siirry. Ne vähenevät ja häviävät iän myötä. Hormonikorvaushoitoa käytetään tarpeen mukaan. Toiset pääsevät pienemmillä määrillä, toiset vaativat isomman annoksen. Korvaushoito kestää toisilla lyhyen ajan. Toisilla vi mennä vuosia. Nämä nykyiset lääkkeet ovat turvallisia oikein käytettyinä.
        Täällä moni pelottelee ihan turhaan.


      • väitätkö
        olet sinä kirjoitti:

        Oireet eivät siirry. Ne vähenevät ja häviävät iän myötä. Hormonikorvaushoitoa käytetään tarpeen mukaan. Toiset pääsevät pienemmillä määrillä, toiset vaativat isomman annoksen. Korvaushoito kestää toisilla lyhyen ajan. Toisilla vi mennä vuosia. Nämä nykyiset lääkkeet ovat turvallisia oikein käytettyinä.
        Täällä moni pelottelee ihan turhaan.

        että mä kuvittelen nämä oireet itselleni?
        Ja onhan tuossa tuo toinenkin kirjoittaja jonka ystävälle on käyny samoin.

        Olin lääkärin valvonnassa koko sen ajan kun hormonia käytin. Kaikki tehtiin just niin kuin hän määräsi ja hyvin meni. Olin suht oireeton.
        Kun hoito jouduttiin lopettamaan kuluneen pitkän ajan vuoks niin oireet palas puolen vuoden sisään. Eikä lääkärini pitänyt tätä mitenkään kummallisena. "Tämä on mahdollista..." hän sanoi kun valitin oireitten paluuta ja pyysin vielä jatkoa korvaushoidolle.

        Ne tosiaan SIIRTYIVÄT. Sitähän en tiedä kuinka pitkäksi aikaa, mutta tämä on ihan täyttä helvettiä ainakin nyt just tuon hikoilun takia.


      • tarkalleen
        kolmen viikon kirjoitti:

        käytön jälkeen vähitellen. Otin alkuun sen 1kps/2krt pv.
        Itsekkin ajattelin ekoina viikkoina, että turha humpuukkia taas,
        mutta sinnikkäästi vain jatkoin. Olen kohta käyttänyt puolisen vuotta
        ja nyt otan 1kps joka toinen pv.
        Eipä ole tarvinnut miettiä enää hormoonien käytön aloittamista:)

        kuinka pitkään niitä otin, mutta ehkä pari-kolme kuukautta.
        Olisinpa minäkin jättänyt sen hormonien käytön väliin. Olisin jo varmasti oireeton sen sijaan että vieläkin joudun kärsimään tästä tilanteesta.


      • että kuvittelet
        väitätkö kirjoitti:

        että mä kuvittelen nämä oireet itselleni?
        Ja onhan tuossa tuo toinenkin kirjoittaja jonka ystävälle on käyny samoin.

        Olin lääkärin valvonnassa koko sen ajan kun hormonia käytin. Kaikki tehtiin just niin kuin hän määräsi ja hyvin meni. Olin suht oireeton.
        Kun hoito jouduttiin lopettamaan kuluneen pitkän ajan vuoks niin oireet palas puolen vuoden sisään. Eikä lääkärini pitänyt tätä mitenkään kummallisena. "Tämä on mahdollista..." hän sanoi kun valitin oireitten paluuta ja pyysin vielä jatkoa korvaushoidolle.

        Ne tosiaan SIIRTYIVÄT. Sitähän en tiedä kuinka pitkäksi aikaa, mutta tämä on ihan täyttä helvettiä ainakin nyt just tuon hikoilun takia.

        Poikkeuksiakin löytyy. Ikävää, että sinulle kävi noin. Yleensä ei käy. Sinulla varmaankin vaihdevuosioireet vaan jatkuvat. Toisilla ne tosiaan kestävät pitkään, toiset pääsevät helpolla. Mutta ne EIVÄT SIIRRY!
        On olemassa monenlaisia lääkkeitä Nykyaikana ei tarvitse vaihdevuosioireista kärsiä.


      • suositellaan
        että kuvittelet kirjoitti:

        Poikkeuksiakin löytyy. Ikävää, että sinulle kävi noin. Yleensä ei käy. Sinulla varmaankin vaihdevuosioireet vaan jatkuvat. Toisilla ne tosiaan kestävät pitkään, toiset pääsevät helpolla. Mutta ne EIVÄT SIIRRY!
        On olemassa monenlaisia lääkkeitä Nykyaikana ei tarvitse vaihdevuosioireista kärsiä.

        vain 1-5 vuoden ajalle korvaushoitoa. Lisäksi sitä ei suositella kuin ainoastaan keskivaikeista vaikeisiin vaihdevuosioireisiin. Kukaan ei pysty etukäteen päättämään, että potilaan vaihdevuodet ovat tuona aikana ohi. Synteettisen hormonin lopettaminen aiheuttaa myös vieroitusoireita, joita edellisen oireet saattavat olla.
        Tämä siirtyminen on kiistanalainen. Siitä on olemassa näyttöä, mutta vastaavasti lääketehtaat ainakin toistaiseksi kieltävät sen - ymmärrettävistä syistä. Mutta niinhän ne kielsivät (ja osa kieltää vieläkin) rintasyövän ja hormonikorvaushoidon yhteydenkin!

        Viimeisimmät tutkimukset kertovat, että ennen mainittu myönteinen vaikutus verisuoniin onkin kääntymässä tuhoisaksi. Korvaushoitoa saaneet naiset saavat verrokkiryhmää enemmän sydän- ja verisuonititauteja ja sydäninfakteja.

        Olen kyllä itse sitä mieltä, että sellaista asiaa ei voi ollakaan, jossa olisi ainoastaan hyviä ominaisuuksia. Jos haluaa käyttää hormonikorvausta oireisiinsa, ja saa siitä apua, niin on pakko hyväksyä sekin tosiasia, että sillä on oleva hintansa. Toiset maksaa kalliisti esim. kuolemalla rintasyöpään tai sydäninfarktiin.

        Ajattelu on aina sallittua. Kannustan siihen.


      • pidempään..
        että kuvittelet kirjoitti:

        Poikkeuksiakin löytyy. Ikävää, että sinulle kävi noin. Yleensä ei käy. Sinulla varmaankin vaihdevuosioireet vaan jatkuvat. Toisilla ne tosiaan kestävät pitkään, toiset pääsevät helpolla. Mutta ne EIVÄT SIIRRY!
        On olemassa monenlaisia lääkkeitä Nykyaikana ei tarvitse vaihdevuosioireista kärsiä.

        Mulla on kaksi läheistä työkaveria, jotka molemmat ovat käyttäneet korvaushoitoa(pelkkää estroa) jo 11vuotta. Kumpikin on yrittänyt lopettaa
        käyttämällä pienempää annosta ja välillä kokonaan ilman. Oireet ovat tulleet niin rajuina takaisin ja töissäkin pitää käydä, että jatkavat vaan sitten edelleenkin.


      • pääsee...
        väitätkö kirjoitti:

        että mä kuvittelen nämä oireet itselleni?
        Ja onhan tuossa tuo toinenkin kirjoittaja jonka ystävälle on käyny samoin.

        Olin lääkärin valvonnassa koko sen ajan kun hormonia käytin. Kaikki tehtiin just niin kuin hän määräsi ja hyvin meni. Olin suht oireeton.
        Kun hoito jouduttiin lopettamaan kuluneen pitkän ajan vuoks niin oireet palas puolen vuoden sisään. Eikä lääkärini pitänyt tätä mitenkään kummallisena. "Tämä on mahdollista..." hän sanoi kun valitin oireitten paluuta ja pyysin vielä jatkoa korvaushoidolle.

        Ne tosiaan SIIRTYIVÄT. Sitähän en tiedä kuinka pitkäksi aikaa, mutta tämä on ihan täyttä helvettiä ainakin nyt just tuon hikoilun takia.

        niin mielestäni on selvinnyt helpolla! Kun jouduin välillä keskeyttämään estrogeenit, melko pian alkoi kuumat aallot ja hikoilu. Kun sitten tulivat ensimmäiset unihäiriöt ja painajaiset, aloitin miedon rauhoittavan lääkkeen että selvisin siihen saakka kun sain taas aloittaa estrogeenit. Koin aikoinaan alussa todella vaikeita menopaussioireita painajaisineen ja työssä selviytymättömyyksineen, joten heti kun tuli taas vähäisiäkin oireita hain kokemuksen perusteella apua muilla lääkkeillä.


      • edellinen kirjoittaja
        pääsee... kirjoitti:

        niin mielestäni on selvinnyt helpolla! Kun jouduin välillä keskeyttämään estrogeenit, melko pian alkoi kuumat aallot ja hikoilu. Kun sitten tulivat ensimmäiset unihäiriöt ja painajaiset, aloitin miedon rauhoittavan lääkkeen että selvisin siihen saakka kun sain taas aloittaa estrogeenit. Koin aikoinaan alussa todella vaikeita menopaussioireita painajaisineen ja työssä selviytymättömyyksineen, joten heti kun tuli taas vähäisiäkin oireita hain kokemuksen perusteella apua muilla lääkkeillä.

        ei riitä pelkkä hikoilu. Kirjoitin jo tuonne ylemmäs että on mm. rytmihäiriöitä. On unettomuutta on masennusta, ahdistusta, painajaisia, voimattomuutta........
        Mun on pakko mennä lääkäriin uudelleen.
        On ihan varmaa että tämä korvaushoito on jotenkin outo juttu. Se tekee jotain mitä ei vielä tunneta., eikä ehkä haluta kertoa.

        Kun niitä muita lääkkeitä joutuu kuitenkin nyt ottamaan ehkä minäkin, ihmettelen, miksi ensisijassa määrätään ensin hormonikorvaushoito kun lopulta kuitenkin käy näin?


      • netistä
        pidempään.. kirjoitti:

        Mulla on kaksi läheistä työkaveria, jotka molemmat ovat käyttäneet korvaushoitoa(pelkkää estroa) jo 11vuotta. Kumpikin on yrittänyt lopettaa
        käyttämällä pienempää annosta ja välillä kokonaan ilman. Oireet ovat tulleet niin rajuina takaisin ja töissäkin pitää käydä, että jatkavat vaan sitten edelleenkin.

        kirjoituksia ja samaan törmäsin. Moni nainen yritti lopettaa, mutta ei pysynyt koska oireet tulivat takaisin.
        Löysin myös jutun että vaikka mullekin aikoinaan kerrottiin että korvaushoito suojaa sydäntä niin uusimmissa tutkimuksissa on todettu että korvaushoidon jälkeen (joka auttamatta tulee jokaiselle käyttäjälle eteen) riski sairastua infarktiin on suurempi kuin ei hoitoa käyttäneillä.

        Miettikää nyt muut tarkkaan ennen kuin tähän helvettiin lähdette. Hoito auttaa aluksi, se on kuin huume narkille, tulee autuas olo kun on ollut huono olo. Siihen jää henkisesti ehkä koukkuun. Kun se puretaan alkavat "vieroitusoireet". Ainakin omalla kohdallani vielä rajumpina kuin alkuperäisen oireet olivatkaan. Eikä enää tietoa millä tätä tilannetta korjataan.


      • voivat
        edellinen kirjoittaja kirjoitti:

        ei riitä pelkkä hikoilu. Kirjoitin jo tuonne ylemmäs että on mm. rytmihäiriöitä. On unettomuutta on masennusta, ahdistusta, painajaisia, voimattomuutta........
        Mun on pakko mennä lääkäriin uudelleen.
        On ihan varmaa että tämä korvaushoito on jotenkin outo juttu. Se tekee jotain mitä ei vielä tunneta., eikä ehkä haluta kertoa.

        Kun niitä muita lääkkeitä joutuu kuitenkin nyt ottamaan ehkä minäkin, ihmettelen, miksi ensisijassa määrätään ensin hormonikorvaushoito kun lopulta kuitenkin käy näin?

        jatkua pitkäänkin joillakin naisilla. Tunnen erään jo yli 80 vuotiaan naisen, joka nukkuu kylmässä huoneessa yöllisen hikoilun vuoksi. Hän "puhaltelee ja huokailee" päivisin samalla tavoin kuin kuuman aallon vallassa oleva nainen. Hän ei ole koskaan käyttänyt hormoneja, hänellä ei ole osteoporosia, mutta hänellä on ollut sydäninfarkti muutama vuosi sitten.
        Tunnen myöskin muutamia yli 60 vuotiaita, joilla on edelleen vaihdevuosivaivat päällä.
        Merkillisen vaihtelevaa on oireiden esiintyminen ja sydän oireilee monilla hormoneja käyttämättömilläkin. Eipä taida asioilla olla yhteistä nimittäjää muuta kuin kuumat aallot.


      • Raha puhuu
        edellinen kirjoittaja kirjoitti:

        ei riitä pelkkä hikoilu. Kirjoitin jo tuonne ylemmäs että on mm. rytmihäiriöitä. On unettomuutta on masennusta, ahdistusta, painajaisia, voimattomuutta........
        Mun on pakko mennä lääkäriin uudelleen.
        On ihan varmaa että tämä korvaushoito on jotenkin outo juttu. Se tekee jotain mitä ei vielä tunneta., eikä ehkä haluta kertoa.

        Kun niitä muita lääkkeitä joutuu kuitenkin nyt ottamaan ehkä minäkin, ihmettelen, miksi ensisijassa määrätään ensin hormonikorvaushoito kun lopulta kuitenkin käy näin?

        Hormoneja määrätään ensisijaisesti siksi, että lääketehtaat ovat lobanneet meitä lääkäreitä miljoonilla saadakseen läpi tuotteen, jolla tienaavat biljardeja. Koska se toimii kuin "ihmelääke", ei kukaan halua uskoa että sillä voisi olla jopa kohtalokkaita sivuvaikutuksia.

        Itse en määrää hormonikorvaushoitoa missään sen eri muodoista kuin naisille, jotka itse sitä pyytävät. Ja kyllä, kerron jokaiselle, että tuotteella voi olla vaikutuksia, joita emme vielä tunne. Ei kannata leikkiä terveydellään.


      • oikea tieto
        tulivat kirjoitti:

        mutta en saanut käyttää 10 vuotta, koska lääkäri katsoi sen liian pitkäksi ajaksi. Hän sanoi että hormooneja tulisi käyttää mahdollismman lyhyen ajan.

        Kun lopetin samat oireet joita korvaushoidolla korjattiin palasivat alle puolessa vuodessa. Nyt istun hiet päässä ja sydän tytkyttäen aamusta iltaan. Ei auta siis yhtään mitkään luontaistuotteet, oon kyllä kaiken ehtiny kokeilemaan.
        Jospa joku ois sanonut että korvaushoito on vaan ongelmien siirtoa.

        Kuinkahan kauan tää helvetti nyt sitten kestää?

        Vaihda lääkäriä ihmeessä.
        Niitäkin on monenlaisia.


      • myopinion
        ketä uskos kirjoitti:

        luin jostain tohtori palstalta,että ei oireet siirry jos käyttää hormonikorvaushoitoa.

        Ei siirry, jos hoitoa jatketaan tarpeeksi kauan. Aika on täysin yksilöllinen juttu. Se löytyy vain kokeilemalla. Jos joku lääkäri ei ole hoitomyönteinen, niin kannattaa etsiä sellainen joka on.

        Oma lääkärini käyttää itsekin samaa lääkitystä, joten luotan häneen tässä asiassa. Kukaan ei voi luvata, ettetkö elämän varrella sairastuisi johonkin. Kukaan ei voi myöskään sanoa varmasti mistä sairaus johtui.

        Veritulppiakin tulee monista eri syistä. Laskimotukoksia esim. lentokoneissa paljon istumisesta. Sairaalassa sellainen voi syntyä mekaanisesti siihen kohtaan, mihin kanyyli on laitettu. Eikä sillä ole mitään tekemistä hormonihoitojen tai edes luontaisen hyytymistaipumuksen kanssa.

        Suoraan sanoen kuolisin mieluummin veritulppaan, kuin kärsisin vuosikymmeniä päivittäisistä vakavista oireista. Elämän laatu on tärkeämpää kuin elämän pituus.


      • Anonyymi
        tulivat kirjoitti:

        mutta en saanut käyttää 10 vuotta, koska lääkäri katsoi sen liian pitkäksi ajaksi. Hän sanoi että hormooneja tulisi käyttää mahdollismman lyhyen ajan.

        Kun lopetin samat oireet joita korvaushoidolla korjattiin palasivat alle puolessa vuodessa. Nyt istun hiet päässä ja sydän tytkyttäen aamusta iltaan. Ei auta siis yhtään mitkään luontaistuotteet, oon kyllä kaiken ehtiny kokeilemaan.
        Jospa joku ois sanonut että korvaushoito on vaan ongelmien siirtoa.

        Kuinkahan kauan tää helvetti nyt sitten kestää?

        Vaihda lääkäriä, hormonikorvaushoidon tavoite on poistaa kaikki oireet niin kauan kuin niitä on - oireet kestävät kullekin ominaisen ajan hormonikorvaushoidosta riippumatta. Jos oireet palaavat, olet käyttänyt liian lyhyen ajan. Estrogeenista on paljon hyötyä, se suojaa mm. infarkteilta, valtimonkovettumatataudeilta (joihin kuolee enemmän naisia kuin syöpiin), suolistosyövältä ja osteoporoosilta. ILMAN hormonikorvaushoitoa 28 naista tuhannesta saa rintasyövän kymmenen vuoden aikana, vastaavaati 32 naista saa rintasyövän hormonihoitoa käyttäneistä tuhannesta naisesta kymmenen vuoden aikana. Kuolleisuus rintasyöpään ei lisäänny hormonikorvaushoitoa käyttävillä, vaan syövät löytyvät aiemmin ja ovat helpommin hoidettavissa. Ihon kautta annostelu on turvallisinta, pillerit lisäävät verisuonitukoksen vaaraa.


    • lentsu

      Milloin huomasit geelin? vaikutuksen,oon käyttäny viikon,enkä oo vielä huomannu kauheasti sen auttavan

      • vastausta

        Tuo alkuperäinen viesti on jo vuoden vanha, joten mahtaakohan alkuperäinen kirjoittaja vastata.

        Vastaan siis omasta kokemuksestani. Minulla Estrogel ei imeytynyt ilmeisesti kunnolla iholta, koska veren estrogeenitasot eivät nousseet tarpeeksi ja menopaussioireet jatkuivat vaikka annosta nostettiin reippaasti yli ohjearvojen. Sekin alkoi kyllästyttää kun tuntui että pitää melkein koko vartalo voidella geelillä annoksen suuruuden takia. Ihokin alkoi kuivua noin suuren alkoholikäsittelyn vuoksi. Kun siirryttiin pillereihin (Estrofem) olo korjaantui noin viikossa.


      • alkuperäinen aloittaja

        Hei!
        Ota vaan kärsivällisesti estrogeenia. Huomasin toden teolla sen vaikutuksen noin 6 viikon jälkeen. Kaikki pahat lihaskivut katosivat! Mieliala muuttui täyteläisemmäksi, hyväksi. Vasta puolen vuoden kuluttua tajusin alkaa laittaa geeliä yötä vasten, noin klo 21 maissa. Se on auttanut nukkumaan paremmin, uni on syvempää. Se alkaa väsyttää noin tunnin kuluttua ja uni tulee itsestään.
        Nyt olen käyttänyt geeliä siis vuoden ja 2,5 kuukautta. Kun vertaan oloani ennen geeliä ja sen aikana, ero on suuri. Mieleni oli jotenkin lattea, tyhjä, apea ja surkea ennen geeliä. Kivut olivat jokapäiväisiä. Nukuin huonosti. En halua ikinä luopua geelistä. Jo pieni annos 20 mikroa auttaa edelleen tässä vaiheessa.


      • palkitaan
        alkuperäinen aloittaja kirjoitti:

        Hei!
        Ota vaan kärsivällisesti estrogeenia. Huomasin toden teolla sen vaikutuksen noin 6 viikon jälkeen. Kaikki pahat lihaskivut katosivat! Mieliala muuttui täyteläisemmäksi, hyväksi. Vasta puolen vuoden kuluttua tajusin alkaa laittaa geeliä yötä vasten, noin klo 21 maissa. Se on auttanut nukkumaan paremmin, uni on syvempää. Se alkaa väsyttää noin tunnin kuluttua ja uni tulee itsestään.
        Nyt olen käyttänyt geeliä siis vuoden ja 2,5 kuukautta. Kun vertaan oloani ennen geeliä ja sen aikana, ero on suuri. Mieleni oli jotenkin lattea, tyhjä, apea ja surkea ennen geeliä. Kivut olivat jokapäiväisiä. Nukuin huonosti. En halua ikinä luopua geelistä. Jo pieni annos 20 mikroa auttaa edelleen tässä vaiheessa.

        samaa mieltä kanssasi. Eikös se 20 mikroa ole 1 cm geeliä mittatikulla mitaten?? Minä laitan ½ cm ja sekin on auttanut tosi hyvin.


      • pieni virhe
        palkitaan kirjoitti:

        samaa mieltä kanssasi. Eikös se 20 mikroa ole 1 cm geeliä mittatikulla mitaten?? Minä laitan ½ cm ja sekin on auttanut tosi hyvin.

        1 cm vastaa 0,2 mg estradiolia eli 200 mikrogrammaa. Todella mitätön määrä.


    • epätoivoinen jo.........

      Itse hain estrogeenireseptin viikko sitten(mulla on hormonikierukka)2-3 viikkoa lääkärin mukaan kestää ennen ku vaikutus alkaa tuntua.Pahinta tässä on alakuloisuus,tarpeettomuuden tunne,hermostuneisuus.Toivottavasti alkaa vaikuttaa yhtä hyvin ku sulla.

      • Mairee

        Hei alkuperäinen ja muut geelin käyttäjät, onko teillä vielä kuukautiset kun käytätte 20 mikrogrammaista geeliä?? Mulla on vielä kuukautiset ja olen 46 vuotias, kaikenlaisia oireita on - mutta ajattelen ettei vielä näin nuorena voisi aloittaa geeliä. Mutta voiko?


      • alkuperäinen kirjoittaja
        Mairee kirjoitti:

        Hei alkuperäinen ja muut geelin käyttäjät, onko teillä vielä kuukautiset kun käytätte 20 mikrogrammaista geeliä?? Mulla on vielä kuukautiset ja olen 46 vuotias, kaikenlaisia oireita on - mutta ajattelen ettei vielä näin nuorena voisi aloittaa geeliä. Mutta voiko?

        Hei. Kyllä voi käyttää geeliä pienen määrän, vaikka kuukautiset tulevatkin.
        Itse olen nyt 47 ja aloitin geelin juuri 46-vuotispäivieni jälkeen. Kuukautisten väli on lyhentynyt entisestä, mutta muuten pelaavat ihan ok. Jos on vaihdevuosioireita niin niitä pitää hoitaa. Tässä vaiheessa auttaa siis pieni määrä eli 20 mikroa eli 1 cm mittatikulla Estrogel-geeliä.
        Jos ei oma gynesi määrää, vaihda toiseen. Minulla on onneksi täällä Kaakkoisessa Suomessa tosi ymmärtäväinen ja pätevä gyne.


      • Mairee
        alkuperäinen kirjoittaja kirjoitti:

        Hei. Kyllä voi käyttää geeliä pienen määrän, vaikka kuukautiset tulevatkin.
        Itse olen nyt 47 ja aloitin geelin juuri 46-vuotispäivieni jälkeen. Kuukautisten väli on lyhentynyt entisestä, mutta muuten pelaavat ihan ok. Jos on vaihdevuosioireita niin niitä pitää hoitaa. Tässä vaiheessa auttaa siis pieni määrä eli 20 mikroa eli 1 cm mittatikulla Estrogel-geeliä.
        Jos ei oma gynesi määrää, vaihda toiseen. Minulla on onneksi täällä Kaakkoisessa Suomessa tosi ymmärtäväinen ja pätevä gyne.

        Tarviiko sitten samalla käyttää jotain keltarauhashormoonia? Kun tuolla alussa oli maininta Terolutista. Tuntuu geeli terolut aika järeältä hoidolta, kun ei vielä kuukautiset ole jääneet pois...


      • alkuperäinen kirjoittaja
        Mairee kirjoitti:

        Tarviiko sitten samalla käyttää jotain keltarauhashormoonia? Kun tuolla alussa oli maininta Terolutista. Tuntuu geeli terolut aika järeältä hoidolta, kun ei vielä kuukautiset ole jääneet pois...

        Jos kohtu on tallella, tarvitsee käyttää keltarauhashormoniakin. Minä kokeilin alussa Terolutia, mutta se valvotti ja masensi. Nyt olen käyttänyt Lugesteronia, joka on luonnollisin vaihtoehto. Otan sitä iltaisin 10 vrk. Gyne lupasi, että voin ottaa vain joka toinen kuukausi. Sekin on alkanut vähän masentaa, mutta sen kestää kun tietää että se on tilapäistä ja menee ohi, kun kuukautiset alkavat. Estrogeenista on niin paljon iloa ja hyötyä, että keltarauhaskuurit on pakko sietää. En uskalla kokeilla hormonikierukkaa. Toisille se sopii, eikä pillereitä tarvitse napsia. Ihanteellista olisi, jos kohtu olisi leikattu pois, mutta ei sitä Suomessa saa leikkautettua itse maksavanakaan, jos ei ole ongelmia.


      • laslfjlalöaf
        alkuperäinen kirjoittaja kirjoitti:

        Jos kohtu on tallella, tarvitsee käyttää keltarauhashormoniakin. Minä kokeilin alussa Terolutia, mutta se valvotti ja masensi. Nyt olen käyttänyt Lugesteronia, joka on luonnollisin vaihtoehto. Otan sitä iltaisin 10 vrk. Gyne lupasi, että voin ottaa vain joka toinen kuukausi. Sekin on alkanut vähän masentaa, mutta sen kestää kun tietää että se on tilapäistä ja menee ohi, kun kuukautiset alkavat. Estrogeenista on niin paljon iloa ja hyötyä, että keltarauhaskuurit on pakko sietää. En uskalla kokeilla hormonikierukkaa. Toisille se sopii, eikä pillereitä tarvitse napsia. Ihanteellista olisi, jos kohtu olisi leikattu pois, mutta ei sitä Suomessa saa leikkautettua itse maksavanakaan, jos ei ole ongelmia.

        Hei!

        Olen lähes 45 v. nainen. Miten tutkitaan tai todetaan, että onko ne vaihdevuodet alkaneet, jos kuukautiset ovat vielä jäljellä? Jollain verikokeellako, josta mitataan hormonitasot?


      • Cairnitar
        laslfjlalöaf kirjoitti:

        Hei!

        Olen lähes 45 v. nainen. Miten tutkitaan tai todetaan, että onko ne vaihdevuodet alkaneet, jos kuukautiset ovat vielä jäljellä? Jollain verikokeellako, josta mitataan hormonitasot?

        Hei!
        Ei tarvita verikokeita. Kun kerrot gynekologille, mitä oireita sinulla on, ja ikäkin vielä sopii "taudin kuvaan" niin muuta ei tarvita.
        Laitan tähän linkin, josta löytyy monta luotettavaa artikkelia vaihdevuosista:

        http://www.jade-lehti.fi/hyvinvointi/vaihdevuodet


      • Äityliiini
        Cairnitar kirjoitti:

        Hei!
        Ei tarvita verikokeita. Kun kerrot gynekologille, mitä oireita sinulla on, ja ikäkin vielä sopii "taudin kuvaan" niin muuta ei tarvita.
        Laitan tähän linkin, josta löytyy monta luotettavaa artikkelia vaihdevuosista:

        http://www.jade-lehti.fi/hyvinvointi/vaihdevuodet

        Sillä testillä selviää, ovatko vaihtarit alkaneet. Minulla oli korkea arvo, jota en nyt muista kylläkään, mutta lääkäri sanoi, että on selvästi vaihdevuodet alkaneet. Yritin kestää muutaman tunnin yöunilla ja lähes jokapäiväisellä migreenillä elämistä noin 4 kuukautta, jolloin olin niin totaalisen uupunut ja masentuntut, että halusin vain kuolla.

        Olen koko ikäni siis kuukautisten alkamisesta alkaen kärsinyt muutamien päivien migreenin aina kuukautisten ja ovulaation aikana.

        Olin kuullut, että useilla vaihtarit helpottaa migreeniä ja jopa lopettaa sen, mutta muutamilla harvoilla migreeni pahenee ja minun kohdalla kävi niin. Minulla oli pahimmillaan joka päivä pää hirveässä tuskassa. Kun aloitin estrogeelin käyön (1,5 mg estradiolia/pv, joka vastaa yhtä täyttä viivottimen koloa), niin viikossa migreeni helpotti ja aloin nukkua paremmin ja olen ollut pari viikkoa todella hyvässä kunnossa, eikä ollut päivääkään pää kipeä. MUTTA eilen ja tänään tuli taas migreeniä ja hikoilua ja tulinkin siksi nettiin etsimään tietoa, että pitäisikö minun lisätä estrogeelin määrää.

        Kiinnostaisi tietää varsinkin se, moniko on joutunut nostamaan estrogeelin määrää. Pumppupullosta menee nyt painallusta, eli se viivottimen koko kolo ja se ei näytä riittävän.

        Joku ihmetteli, miksi ihmeessä alkaa käyttämään estrogeeniä. En minäkään halunnut sitä aloittaa, mutta haluan pysyä hengissä ja mielelläni myös hyvässä kunnossa niin itseni kuin myös perheeni vuoksi. Ehkä 10 vuoden päästä on sama tuska edessä jos joudun lopettamaan käytön, mutta silloin lapseni ovat jo maailmalla ja itse olen sitten eläkkeellä, jolloin on helpompi kestää nuo oireet.
        Kiitos vastauksista.


      • Aityliini
        Äityliiini kirjoitti:

        Sillä testillä selviää, ovatko vaihtarit alkaneet. Minulla oli korkea arvo, jota en nyt muista kylläkään, mutta lääkäri sanoi, että on selvästi vaihdevuodet alkaneet. Yritin kestää muutaman tunnin yöunilla ja lähes jokapäiväisellä migreenillä elämistä noin 4 kuukautta, jolloin olin niin totaalisen uupunut ja masentuntut, että halusin vain kuolla.

        Olen koko ikäni siis kuukautisten alkamisesta alkaen kärsinyt muutamien päivien migreenin aina kuukautisten ja ovulaation aikana.

        Olin kuullut, että useilla vaihtarit helpottaa migreeniä ja jopa lopettaa sen, mutta muutamilla harvoilla migreeni pahenee ja minun kohdalla kävi niin. Minulla oli pahimmillaan joka päivä pää hirveässä tuskassa. Kun aloitin estrogeelin käyön (1,5 mg estradiolia/pv, joka vastaa yhtä täyttä viivottimen koloa), niin viikossa migreeni helpotti ja aloin nukkua paremmin ja olen ollut pari viikkoa todella hyvässä kunnossa, eikä ollut päivääkään pää kipeä. MUTTA eilen ja tänään tuli taas migreeniä ja hikoilua ja tulinkin siksi nettiin etsimään tietoa, että pitäisikö minun lisätä estrogeelin määrää.

        Kiinnostaisi tietää varsinkin se, moniko on joutunut nostamaan estrogeelin määrää. Pumppupullosta menee nyt painallusta, eli se viivottimen koko kolo ja se ei näytä riittävän.

        Joku ihmetteli, miksi ihmeessä alkaa käyttämään estrogeeniä. En minäkään halunnut sitä aloittaa, mutta haluan pysyä hengissä ja mielelläni myös hyvässä kunnossa niin itseni kuin myös perheeni vuoksi. Ehkä 10 vuoden päästä on sama tuska edessä jos joudun lopettamaan käytön, mutta silloin lapseni ovat jo maailmalla ja itse olen sitten eläkkeellä, jolloin on helpompi kestää nuo oireet.
        Kiitos vastauksista.

        Jäi äskeisestä viestistä lukumäärä pois, eli 2 painallusta pumppupullosta vastaa yhtä täyttä viivotinta estrogeelia. Kuinka monella tuo annosmäärä riittää. Monilla riitti paljon paljon vähempikin - huomasin, mutta moniko joutuu käyttämään enemmän?


      • eka Äityliini
        Aityliini kirjoitti:

        Jäi äskeisestä viestistä lukumäärä pois, eli 2 painallusta pumppupullosta vastaa yhtä täyttä viivotinta estrogeelia. Kuinka monella tuo annosmäärä riittää. Monilla riitti paljon paljon vähempikin - huomasin, mutta moniko joutuu käyttämään enemmän?

        Tälläistä se on meikäläisellä nämä vaihdevuodet, sekoilee...

        Siis YKSI painallus pumppupullosta täyttää sen 7 cm viivottimen kokonaan ja käytän nyt siis kaksi kertaa viivottimen täyteisen annoksen. Eikä meinaa riittää.

        Mikä määrä teillä riittää, ettei tule ollenkaan kuumia aaltoja ym. lieveilmiöitä???

        Kiitos kaunis!

        Äityliini onkin nyt sitten jollekin varattu nimimerkki....


      • noviisille
        eka Äityliini kirjoitti:

        Tälläistä se on meikäläisellä nämä vaihdevuodet, sekoilee...

        Siis YKSI painallus pumppupullosta täyttää sen 7 cm viivottimen kokonaan ja käytän nyt siis kaksi kertaa viivottimen täyteisen annoksen. Eikä meinaa riittää.

        Mikä määrä teillä riittää, ettei tule ollenkaan kuumia aaltoja ym. lieveilmiöitä???

        Kiitos kaunis!

        Äityliini onkin nyt sitten jollekin varattu nimimerkki....

        Olen 49v. Minulla kuukautiset olleet epäsäännölliset melkein vuoden ja kesäkuussa olivat viimeksi, tosin hyvin niukat. Oireina alkavaa yöpyörimistä, tihentynyttä pissalla käyntiä, voimakasta alakuloa ja jotenkin sekavaa keskittymätöntä oloa sekä pinnan kireyttä.
        Luin ketjun ja nyt olen vakuuttunut, että minunhan pitää aloittaa estrogeenihoito, eikä miettiä masennuslääkkeiden hankkimista. Olin tosin onnellinen, ettei tarvitse enää sietää kuukautisia. Minulle ei ihan vieläkään selvinnyt, että jos kohtu on tallella, niin onko aivan väistämätöntä tuo vuotojuttu ja keltarauhashormonit sun muut?


      • ilman vuotoja-55
        noviisille kirjoitti:

        Olen 49v. Minulla kuukautiset olleet epäsäännölliset melkein vuoden ja kesäkuussa olivat viimeksi, tosin hyvin niukat. Oireina alkavaa yöpyörimistä, tihentynyttä pissalla käyntiä, voimakasta alakuloa ja jotenkin sekavaa keskittymätöntä oloa sekä pinnan kireyttä.
        Luin ketjun ja nyt olen vakuuttunut, että minunhan pitää aloittaa estrogeenihoito, eikä miettiä masennuslääkkeiden hankkimista. Olin tosin onnellinen, ettei tarvitse enää sietää kuukautisia. Minulle ei ihan vieläkään selvinnyt, että jos kohtu on tallella, niin onko aivan väistämätöntä tuo vuotojuttu ja keltarauhashormonit sun muut?

        12pv/kk, jos alat käyttämään estrogeenihoitoa. Eli vuotosi tulevat jatkumaan, jos alat käyttämään hormooneja. Tuohon virtsavaivaan on olemassa paikallishoitoa, jota itsekkin käytän. Vahva B-vitamiini ja kalaöljy auttavat hermoihin. Bioteekin Rennoksin on myös tosi hyvä hermoihin.


      • Eka äityliini
        ilman vuotoja-55 kirjoitti:

        12pv/kk, jos alat käyttämään estrogeenihoitoa. Eli vuotosi tulevat jatkumaan, jos alat käyttämään hormooneja. Tuohon virtsavaivaan on olemassa paikallishoitoa, jota itsekkin käytän. Vahva B-vitamiini ja kalaöljy auttavat hermoihin. Bioteekin Rennoksin on myös tosi hyvä hermoihin.

        Heips!

        Sellaisen olen huomannut näitä hormonikeskusteluja pitkään seuratessani, että joillekin kohdun omistaville on lääkäri/gynekologi määrännyt keltarauhashormonia 12-14 pk/kuukaudessa ja joillekin 10 pv/kk ja joillekin 10 pv joka toinen kk.

        Aikamoista eroavaisuutta. Itse käytin 9 pv/kuussa kun en enää kestänyt sitä masentuneisuutta, vatsakipua ja painajaisunia. Harkitsen sitä, että menen kysymään gynekologilta, voisinko minäkin käyttää vain 10 pv joka toinen kuukausi.

        Tästä olisi hyvä tietää lisää, eli laitattehan tietoa, kiitos! =)


      • Mimmulikki
        noviisille kirjoitti:

        Olen 49v. Minulla kuukautiset olleet epäsäännölliset melkein vuoden ja kesäkuussa olivat viimeksi, tosin hyvin niukat. Oireina alkavaa yöpyörimistä, tihentynyttä pissalla käyntiä, voimakasta alakuloa ja jotenkin sekavaa keskittymätöntä oloa sekä pinnan kireyttä.
        Luin ketjun ja nyt olen vakuuttunut, että minunhan pitää aloittaa estrogeenihoito, eikä miettiä masennuslääkkeiden hankkimista. Olin tosin onnellinen, ettei tarvitse enää sietää kuukautisia. Minulle ei ihan vieläkään selvinnyt, että jos kohtu on tallella, niin onko aivan väistämätöntä tuo vuotojuttu ja keltarauhashormonit sun muut?

        Jos sulla on kohtu tallella, etkä käytä keltarauhashormonia, niin sulla on suurentunut riski saada kohdun alueen syöpä. Tässä linkki:
        http://www.vaihdevuodet.com/kohtu.asp

        Myös tyhjennysvuoto on saatava aikaisesksi. Minulla oli 62 päivän paussi menkoissa ja kyllä tulikin tosi kova vuoto 12 päivän progesteronikuurin jälkeen ja aikamoiset menkkakivutkin. Moneen vuoteen ei ole ollut niin runsasta vuotoa.

        Jossain vaiheessa tyhjennysvuotoa ei enää tule, mutta silti sitä keltarauhashormonia on käytettävä, koska estrogeenin käytön myötä kohdun limakalvo voi kasvaa ihan liikaa ja voi kehittyä se syöpä.

        Jännä kuinka erilaisia määriä me naiset tarvitsemme tuota estrogeeniä, jotkut saavat kuumat aallot yms. inhottavuudet pois jo aika pienilläkin määrillä ja jotkut joutuvat käyttämään estrogeenia aika paljonkin.


      • hormoonihiiru
        Eka äityliini kirjoitti:

        Heips!

        Sellaisen olen huomannut näitä hormonikeskusteluja pitkään seuratessani, että joillekin kohdun omistaville on lääkäri/gynekologi määrännyt keltarauhashormonia 12-14 pk/kuukaudessa ja joillekin 10 pv/kk ja joillekin 10 pv joka toinen kk.

        Aikamoista eroavaisuutta. Itse käytin 9 pv/kuussa kun en enää kestänyt sitä masentuneisuutta, vatsakipua ja painajaisunia. Harkitsen sitä, että menen kysymään gynekologilta, voisinko minäkin käyttää vain 10 pv joka toinen kuukausi.

        Tästä olisi hyvä tietää lisää, eli laitattehan tietoa, kiitos! =)

        Olen vm-55 ja vuodot eivät ole kokonaan vielä loppuneet. Sain Estrogelreseptin ja siihen liitettiin Lugesteron progesteroni. Ohjeena sain seuraava. Aluksi muutama kk 12pv Lugesteronia ja sitten voisin vähitellen vähentää joka toiseen kk. Myöhemmin riittäisi sitten, ehkä 4kertaa vuodessa. Minun pitäisi itse seurata tyhjennysvuodon määrää, jos sitä tulee reippaasti, niin sitten ei ole syytä alkaa vähentää keltarauhas jaksoja. Kerran vuodessa gynelle tarkistukseen.


      • Mymmeli''
        Mimmulikki kirjoitti:

        Jos sulla on kohtu tallella, etkä käytä keltarauhashormonia, niin sulla on suurentunut riski saada kohdun alueen syöpä. Tässä linkki:
        http://www.vaihdevuodet.com/kohtu.asp

        Myös tyhjennysvuoto on saatava aikaisesksi. Minulla oli 62 päivän paussi menkoissa ja kyllä tulikin tosi kova vuoto 12 päivän progesteronikuurin jälkeen ja aikamoiset menkkakivutkin. Moneen vuoteen ei ole ollut niin runsasta vuotoa.

        Jossain vaiheessa tyhjennysvuotoa ei enää tule, mutta silti sitä keltarauhashormonia on käytettävä, koska estrogeenin käytön myötä kohdun limakalvo voi kasvaa ihan liikaa ja voi kehittyä se syöpä.

        Jännä kuinka erilaisia määriä me naiset tarvitsemme tuota estrogeeniä, jotkut saavat kuumat aallot yms. inhottavuudet pois jo aika pienilläkin määrillä ja jotkut joutuvat käyttämään estrogeenia aika paljonkin.

        Onkohan tämän ketjun aloittaja vielä täällä linjalla? Ajattelin vaan sellaista kysyä että onkohan hänellä mahdollisesti jotakin muuta lääkitystä käytössä? Olen vaan huomannut että monesti ihmisiltä menee sekaisin se että mikä vaikutus milläkin lääkkeellä on. Lähinnä minua kiinnostaisi tietää, että onko alkuperäisellä aloittajalle "Hyvinvoiva 46" :lla käytössä muita lääkkeitä? Asioita voi helposti sotkea, jos hänellä mahdollisesti onkin käytössä esim. Triptyl 25mg fibromyalgiaan taikka Mirtazapin univaikeuksiin tms tms. Tällöin ei voikaan enää todeta että "estrogeeni on ihanaa" kun vointi on nykyään niin paljon parempi. Muillakin lääkityksillä on nääs paljon vaikutuksia yleisvointiin. Tätä varten kysynkin, että jos ketjun aloittaja vielä lukee näitä viestejä, onkohan hänellä muitakin lääkkeitä käytössä?

        Valitettavasti itse en ole huomannut estrogeenilisän vaikuttavan näin "ihanasti". Mietinkin tässä että pitäisikö hankkia jotakin lisälääkettä univaikeuksiin, lihaskipuihin, alhaiseen mielialaan ym.


      • Hyvinvoiva 47 v.
        Mymmeli'' kirjoitti:

        Onkohan tämän ketjun aloittaja vielä täällä linjalla? Ajattelin vaan sellaista kysyä että onkohan hänellä mahdollisesti jotakin muuta lääkitystä käytössä? Olen vaan huomannut että monesti ihmisiltä menee sekaisin se että mikä vaikutus milläkin lääkkeellä on. Lähinnä minua kiinnostaisi tietää, että onko alkuperäisellä aloittajalle "Hyvinvoiva 46" :lla käytössä muita lääkkeitä? Asioita voi helposti sotkea, jos hänellä mahdollisesti onkin käytössä esim. Triptyl 25mg fibromyalgiaan taikka Mirtazapin univaikeuksiin tms tms. Tällöin ei voikaan enää todeta että "estrogeeni on ihanaa" kun vointi on nykyään niin paljon parempi. Muillakin lääkityksillä on nääs paljon vaikutuksia yleisvointiin. Tätä varten kysynkin, että jos ketjun aloittaja vielä lukee näitä viestejä, onkohan hänellä muitakin lääkkeitä käytössä?

        Valitettavasti itse en ole huomannut estrogeenilisän vaikuttavan näin "ihanasti". Mietinkin tässä että pitäisikö hankkia jotakin lisälääkettä univaikeuksiin, lihaskipuihin, alhaiseen mielialaan ym.

        Hei, alkuperäinen ketjun aloittaja täällä. Seuraan palstaa säännöllisesti. Olen nyt käyttänyt Estrogel-geeliä 1,5 vuotta. Määrä on edelleen hyvin pieni eli vain 20 mikroa ja se poistaa kaikki oireet. Terolutin olen vaihtanut luonnoliseen progesteroniin eli Lugesteroniin. Gynen määräyksen mukaan otan sitä vain joka toinen kuukausi 10-12 päivää. En halua ikinä luopua estrogeenilisästä, muistan tosi hyvin miten iso ero kohdallani oli aikaan, kun en käyttänyt hormoneja, verrattuna siihen kun aloin käyttää ja se alkoi tehota, n. 6 viikossa. Bonuksena tämän 1,5 v aikana ovat ohuet hiuksenikin tuuheentuneet. Kysymykseesi. Olen käyttänyt jo kuusi vuotta yöksi Remeronia, eli mirtatsapiinia, sekä 2,5 vuotta yöksi Lyricaa pienen määrän 75 mg. Lisäksi syön aamuisin Thyroxinia. Mutta - olennainen ero tuli vasta estrogeenin aloituksen jälkeen olotilaani. Minulla oli jo vaihdevuosioireet, vaikka kuukautiset tulivat ja tulevat yhä. Niitä voi todellakin olla, ei tarvi odottaa että kuukautiset loppuu eikä iän tarvi olla yli 50. Mutta jos sinun olosi ei estrogeenilla pelkästään korjaannu, voihan taustalla on masennusta sun muuta, johon mirtatsapiini olisi hyvä. Se sekä Lyrica auttavat myös nukkumaan hyvin.


      • Mymmeli''
        Hyvinvoiva 47 v. kirjoitti:

        Hei, alkuperäinen ketjun aloittaja täällä. Seuraan palstaa säännöllisesti. Olen nyt käyttänyt Estrogel-geeliä 1,5 vuotta. Määrä on edelleen hyvin pieni eli vain 20 mikroa ja se poistaa kaikki oireet. Terolutin olen vaihtanut luonnoliseen progesteroniin eli Lugesteroniin. Gynen määräyksen mukaan otan sitä vain joka toinen kuukausi 10-12 päivää. En halua ikinä luopua estrogeenilisästä, muistan tosi hyvin miten iso ero kohdallani oli aikaan, kun en käyttänyt hormoneja, verrattuna siihen kun aloin käyttää ja se alkoi tehota, n. 6 viikossa. Bonuksena tämän 1,5 v aikana ovat ohuet hiuksenikin tuuheentuneet. Kysymykseesi. Olen käyttänyt jo kuusi vuotta yöksi Remeronia, eli mirtatsapiinia, sekä 2,5 vuotta yöksi Lyricaa pienen määrän 75 mg. Lisäksi syön aamuisin Thyroxinia. Mutta - olennainen ero tuli vasta estrogeenin aloituksen jälkeen olotilaani. Minulla oli jo vaihdevuosioireet, vaikka kuukautiset tulivat ja tulevat yhä. Niitä voi todellakin olla, ei tarvi odottaa että kuukautiset loppuu eikä iän tarvi olla yli 50. Mutta jos sinun olosi ei estrogeenilla pelkästään korjaannu, voihan taustalla on masennusta sun muuta, johon mirtatsapiini olisi hyvä. Se sekä Lyrica auttavat myös nukkumaan hyvin.

        Kiva kun vastasit! Elikä ilmeisesti mun kannattaa myös hankkia kipuun/yöuneen joku lisälääke. Olisin vielä kysynyt, että miten pystyt geelistä noin tarkasti määrittelemään tuon 20 mikrogramma? Mullakin oli aiemmin geeliä, mut oli aika epäselvää tuon tikun kanssa että paljonko sitä tulee. Yritin kanssa laittaa ihan vähän, mutta vaikea sanoa paljonko siinä loppujenlopuksi oli. Jonkunlainen pallon kokoinen klöntti... olisko se sitten ollut ~ 20 mikrog?? Olen aikamoinen kontrollifriikki, joten en tykännyt siitä kun ei voinut tarkkaan sanoa että paljonko lääkettä käyttää...


      • Hyvinvoiva 47 v.
        Mymmeli'' kirjoitti:

        Kiva kun vastasit! Elikä ilmeisesti mun kannattaa myös hankkia kipuun/yöuneen joku lisälääke. Olisin vielä kysynyt, että miten pystyt geelistä noin tarkasti määrittelemään tuon 20 mikrogramma? Mullakin oli aiemmin geeliä, mut oli aika epäselvää tuon tikun kanssa että paljonko sitä tulee. Yritin kanssa laittaa ihan vähän, mutta vaikea sanoa paljonko siinä loppujenlopuksi oli. Jonkunlainen pallon kokoinen klöntti... olisko se sitten ollut ~ 20 mikrog?? Olen aikamoinen kontrollifriikki, joten en tykännyt siitä kun ei voinut tarkkaan sanoa että paljonko lääkettä käyttää...

        Hei. Onko sinulla fibromyalgiaa tms. lisäksi? Minullahan todettiin ihan keskussairaalan reumapolilla fibro ENNEN kuin aloin käyttä estogeenia. Ja sillä lähtivät kaikki fibron oireet pois!! Ilmeisesti olikin vaihdevuosioireet, ehkä. Kuitenkin Lyrica auttaa fibroonkin, uneen sekä ahdistuneisuuteen. Sitä ei tosin tavalliset lääkärit osaa määrätä. Itse sain neurologi/unilääkäriltä. Remeron on hyvä unen apuri myös. Estrogeeni lisänä on syventänyt yöunia hyvin. En ole päivisin enää kuolemanväsynyt, kuten monta monta vuotta olin. Mitään sivuvaikutuksia ei ole. Estrogel-geelissä on mukana mittatikku, johon puristetaan geeliä. 1 cm vastaa 20 mikroa. Olen huomannut, että 2 cm eli 40 mikroa on minulle liikaa. Pumppupulloista ei saa pientä määrää, joten vaihda tuohon Estrogeliin resepti. Onko sinulla kohtu tallella, eli joudutko ottamaan keltarauhashormonia? Minusta paras on tuo Lugesteron, se ei tee mitään sivuoireita. Sekin nukuttaa hyvin, kun ottaa yötä vasten.


      • Jo
        Hyvinvoiva 47 v. kirjoitti:

        Hei. Onko sinulla fibromyalgiaa tms. lisäksi? Minullahan todettiin ihan keskussairaalan reumapolilla fibro ENNEN kuin aloin käyttä estogeenia. Ja sillä lähtivät kaikki fibron oireet pois!! Ilmeisesti olikin vaihdevuosioireet, ehkä. Kuitenkin Lyrica auttaa fibroonkin, uneen sekä ahdistuneisuuteen. Sitä ei tosin tavalliset lääkärit osaa määrätä. Itse sain neurologi/unilääkäriltä. Remeron on hyvä unen apuri myös. Estrogeeni lisänä on syventänyt yöunia hyvin. En ole päivisin enää kuolemanväsynyt, kuten monta monta vuotta olin. Mitään sivuvaikutuksia ei ole. Estrogel-geelissä on mukana mittatikku, johon puristetaan geeliä. 1 cm vastaa 20 mikroa. Olen huomannut, että 2 cm eli 40 mikroa on minulle liikaa. Pumppupulloista ei saa pientä määrää, joten vaihda tuohon Estrogeliin resepti. Onko sinulla kohtu tallella, eli joudutko ottamaan keltarauhashormonia? Minusta paras on tuo Lugesteron, se ei tee mitään sivuoireita. Sekin nukuttaa hyvin, kun ottaa yötä vasten.

        Hei,
        ovatko seksihalusi tallella, kun syöt Remeronia ja Lyricaa? Ajattelin että lähes poikkeuksetta mieliala ym lääkkeet vievät seksihalut ja muuttavat seksuaalitoimintoja, esim alapää menee tunnottomaksi, ei kiihotu eikä saa orgasmia...Vai eivätkö vaikuta pienillä annoksilla? Kysyn tätä, koska minulle yritettiin Triptyliä nostamaan kipukynnystä, mutten alkanut syömään, koska pelkäsin parisuhteeni puolesta....


      • oikea tieto
        laslfjlalöaf kirjoitti:

        Hei!

        Olen lähes 45 v. nainen. Miten tutkitaan tai todetaan, että onko ne vaihdevuodet alkaneet, jos kuukautiset ovat vielä jäljellä? Jollain verikokeellako, josta mitataan hormonitasot?

        Kyllä verikokeella


      • Anonyymi

        Auttaa nopeasti, kun annos on oikea. Viimeistään 2-3 viikossa tuntuu huomattava muutos parempaan. Jos ei tunnu, annos on liian pieni.


      • Anonyymi
        Aityliini kirjoitti:

        Jäi äskeisestä viestistä lukumäärä pois, eli 2 painallusta pumppupullosta vastaa yhtä täyttä viivotinta estrogeelia. Kuinka monella tuo annosmäärä riittää. Monilla riitti paljon paljon vähempikin - huomasin, mutta moniko joutuu käyttämään enemmän?

        Minulla auttaa 3 mittatikullista päivässä, vähemmällä en pysty nukkumaan enkä käymään työssä. Määrä voi vaihdella eri aikoina, välillä tarvitsee enemmän, välillä riittää vähempi. Oma hormonitoiminta yrittää välillä kuolonkorinoissaan kauheasti ja välillä on ihan romahtanut, siitä tuo vaihteleva tarve, joka voi kestää yli 60 vuotiaaksi asti.


    • Jestas sentän

      Hei,näin ensikertalaisena kyselen.Sain Estrogel hormonia 2 painallusta pumppupullosta ja 3kk päästä keltarauhashormonia 15päivää.Mutta nyt se tyhmä kysymys.....,jäin miettimään,että otanko siis sitä keltarauhashormonia vain 3kk välein?Tuli siellä lääkärissä niin paljon asiaa,että jäin miettimään käsitinkö oikein.Lääkäri ei ole tavoitettavissa vähään aikaan.

      • näin on

        Olen 56v ja sain Estrogelreseptin 1-2painallusta ja 2kk välein 10pv Terolutkuurin. Kyllä sinä otat sen Keltarauhaskuurin aina 3kk välein.


    • Olen tyhmyri

      Kiitti ,tämmöstä tämä on ensikertalaiselle,hankalaa.Otatko ne molemmat painallukset illalla?Ja laitat sitten vaikka aamulla kosteusvoiteen vartalolle.

    • näin on

      Joo, laitan illalla ennen nukkumaan menoa 2painallusta ja odotan tietenkin, että on varmasti kuivunut. Tuskin sillä on enää väliä mitä aamulla laittaa vartalolle, kun se on jo illalla imeytynyt:D

      • tasaisempi vaikutus

        Vaikutus on tasaisempi jos pystyy laittamaan yhden painalluksen illalla ja toisen aamulla. Estrogel imeytyy niin nopeasti että sen voi laittaa vaikkapa aamulla heti herättyään ja aamutoimien aikana ehtii imeytyä. Itse otin näin aikanaan, nyt käytän pillereitä kun geeli ei tehonnut kunnolla.


      • äidin äiti

        Aloitin Estrogeelin käytön :2 painallusta iltaisin muutama päivä sitten.(Keltarauhaslääkkeenä minulla on hormoonikierukka).Onko sinulla Estrogel auttanut hyvin vaihdevuosioireisiin.Kauan kesti ennen kuin alkoi "toimimaan".Mitä oireita sinulla oli?Iselläni voimakas väsymys,unihäiriöt hermostuneisuus,ahdistuneisuus,ärtyneisyys,hikoilu(varsinkin kainalot)ynm, ynm.Ihminen on luonnollisesti yksilö ja ja toiselle auttaa toinen lääke,toiselle toinen.Ja tietenkin ajan kanssa huomaan miten vaikuttaa vai vaikuttaako mitenkään.Olis kuitenkin mukava kuulla kokemuksia jo pidempään käyttäneeltä.Mukavaa kesää sinulle:)


    • TYHMIÄ KYSYMYKSIÄ

      Niin,mutta entäs jos ei ole päässyt suihkuun,vaikuttaako geeli,jos on laittanut kosteusvoidetta,eikä ole voinut pestä sitä pois,voiko siis tavallaan laittaa voiteen päälle?

    • Zara-67

      Hei, aloitin viikko sitten estrogelin käytön ja olin aivan riemuissani, kun jo ensimmäisenä iltana huomasin, kuinka se vei mennessään kaikki nivelsäryt, mutta viikonlopun aikana tapahtui muutos ja jouduin eilen illalla ottamaan NELJÄ painallusta ja aamuyöllä kolmen aikaan KAKSI painallusta lisää ja aamulla vielä yhden, kun en saanut nukutuksi vaan valvoin, hikoilin ja jalkoja sekä niveliä särki aivan vietävästi ; )

      Mikä on suurin annos, minkä uskaltaa ottaa?

      Minulle ei tullut tästä mitään yliannosoireita: rinnat eivät turvonneet, päätä ei särkenyt tms.

      Joudunko laittamaan sitä ensi yönä jopa vielä enemmän?

      Vai onko nyt niin, että jostain syystä se ei enää imeydy?

      En edes rarvannut ihoani suihkun jälkeen ja levitin nuo kaikki eri puolille vartaloa, käsivarsiin, vatsaan ja reisiin.

      Toivottasti joku osaa vastata tähän, kiiitos jo etukäteen!

    • huh huh

      Kyllä minusta tuo on aivan liian iso määrä. Eihän kohta riitä pinta-alaakaan mihin sitä laittaisit. Eikä geeli auta noin nopeesti muutenkaan. Kyllä sitä joutuu pidemmän ajan käyttämään. Ei se auta mitään vaikka laittaisit 20painallusta. Elimistön pitää vähitellen tottua.

      Mulle ei kylläkään geelistä ollut apua kuukauden käytönkään jälkeen. Laitoin illalla max 3painallusta.

    • luuvalo :)

      Hei kaikille!
      Estrogeenit eivät vaikuta aivan heti "täysillä" eli kannattaa käyttää muutaman viikon ja tunnustella. Monilla estrogeeneillä on sivuvaikutuksena mm. hikoilua ja sydämentykytyksiä, jotka ajan kanssa vähenevät eli samoja oireita kuin vaihdevuosissa, joten 3-4 päivän käytön jälkeen ei pidä sanoa; "oireet vain pahenivat". Eikä omin päin ole suotavaa lisätä mhdottomia määriä estrogeeniä, kannattaa kysellä aina ensin lääkäriltä.
      Itse saan apua luontaistuotteista näihin klassisiin oireisiin eli hikoiluun ja unettomuuteen, mutta nivelkivut yhä vaivaavat. Niihin ei auta muuta kuin estrogeenit, mutta niistä saan sivuoireita. Vielä on yksi kokeiltava; mahdollisimman pieniannoksinen hormonilaastari. Pillereissä ja geeleissäkin on eroja ja omien kokemusten pohjalta voin sanoa, että kannattaa kokeilla toista valmistetta, jos yksi ei sovi.
      Ei tämä ihanaa ole tämä aikuisen naisen elämä, mutta kyllä siitä selviää. Äläkääkä unohtako vitamiineja, hyviä ja piristäviä tuotteita löytyy ja kesän tullessa - auringon valo - parasta kaikista. Hyvää kesää kaikille!

      • ipkissa

        Nivelkivut!
        Hormoonitason laskustako olen kohta "liikuntakyvytön"
        Polvissa on kulumat, tiedän. Olen pari kuukautta ollut 1 mg annoksella (edellinen 2mg) ikää 55v. Halusin itse tätä, syöpäjutut jne.

        Lekuri sanoi, hmm... no tavataan vuoden kuluttua. Reseptin antoi sekä 1 että 2 mg.

        Taustaa, olin 41 kun poistettiin munasarjat, kohtu, siis koko hoito. Pilleri päivässä on pitänyt tytön tiellä.

        Ja se kysymys


      • kohti aikuisuutta
        ipkissa kirjoitti:

        Nivelkivut!
        Hormoonitason laskustako olen kohta "liikuntakyvytön"
        Polvissa on kulumat, tiedän. Olen pari kuukautta ollut 1 mg annoksella (edellinen 2mg) ikää 55v. Halusin itse tätä, syöpäjutut jne.

        Lekuri sanoi, hmm... no tavataan vuoden kuluttua. Reseptin antoi sekä 1 että 2 mg.

        Taustaa, olin 41 kun poistettiin munasarjat, kohtu, siis koko hoito. Pilleri päivässä on pitänyt tytön tiellä.

        Ja se kysymys

        Hei
        Koska sinulta on poistettu munasarjat ja kohtu, ei sinulla ole niin suuri rintasyövän riski kuin niillä joilla ne ovat. (gyne sanoi). Estrogeenin vähentyessä naisilla kasvaa mm. osteoporoosin riski ja lisääntyy nivelkivut. Jos kerran gynesi on kirjoittanut sinulle vahvemmankin reseptin etkä pienemmällä pärjää, niin ota vahvempi käyttöön.
        Minulla tulee estrogeenistä kovat päänsäryt, etten pysty käyttämään, mutta ne muutamat kerrat kun olen yrittänyt, ensimmäinen huomioni oli juuri nivelkipujen väheneminen.


      • oikea tieto
        ipkissa kirjoitti:

        Nivelkivut!
        Hormoonitason laskustako olen kohta "liikuntakyvytön"
        Polvissa on kulumat, tiedän. Olen pari kuukautta ollut 1 mg annoksella (edellinen 2mg) ikää 55v. Halusin itse tätä, syöpäjutut jne.

        Lekuri sanoi, hmm... no tavataan vuoden kuluttua. Reseptin antoi sekä 1 että 2 mg.

        Taustaa, olin 41 kun poistettiin munasarjat, kohtu, siis koko hoito. Pilleri päivässä on pitänyt tytön tiellä.

        Ja se kysymys

        Kyllä se hormoonitason lasku vaikuttaa kaikkeen.Siksi se vaikuttaa myös virtsarakkoon ja emättimeenkin. Todellisuudessa lääkärit eivät kerro ihan mihin kaikkeen se vaikuttaakaan. Siis vanhenemiseen yleensä, hyvin vointiin mielialaan ja psyykkeeseen. Näihin kaikkeen.Toki muut sairaudet ja yleiskunto myös ovat osana. Liikunta on tärkeätä nivelien hoidossa. Kaikkien pitää saada liikuntaa ja happea. Uimisella on hyvä aloittaa. Kelluntajuoksu on hyvä aloittelijalle.


    • LGGG

      Hei

      Minulla laastari ei toiminut. Geeliä syön tablettien lisäksi.

      Kaikkilla geelit eivät tosiaankaan imeydy tarpeeksi, eli kannattaa kokeilla tablettihoitoakin.

      • Kummastelija

        Ei kai sitä estrogeenigeeliä syödä kuulu! Eikös se hierota ihoon?:O


    • Zara-67

      Mikäköhän tabletti vastaisi parhaiten geeliä...siis puhtaana estrogeeninä ilman sitä keltarauhas(raivo-)hormonia?

      • avun saanut ...

        Minä olen syönyt vuoden verran progynova 1 mg ja se sopii minulle hyvin. Geeli ei auttanut. Se ei imeytynyt iholtani. Progynovaa on olemassa myös 2 mg mutta minulle riittää tuo vähempi. Kannattaa kokeilla.


    • Zara-67

      Hei, kiitos vastauksesta, täytyy pyytää lääkäriä kirjoittamaan siitä resepti ja kokeilla : )

      • tutkiskelin

        Googletin itse ja tutkiskelin lääkeinfoa, koska kiinostuin siitä. Aika paljon mahdollisia haittoja maksaan ym. Jokainen tekee tietenkin oman valintansa, mutta vilkaiseppa ekaks progynovan tietoja.


      • edellinen
        tutkiskelin kirjoitti:

        Googletin itse ja tutkiskelin lääkeinfoa, koska kiinostuin siitä. Aika paljon mahdollisia haittoja maksaan ym. Jokainen tekee tietenkin oman valintansa, mutta vilkaiseppa ekaks progynovan tietoja.

        ..lisäystä edelliseen: Kyllähän noissa hormooneissa kaikissa on nuo samat mahdolliset haitat, että ei se Progynova sen pahempaa näytä olevan, kuin muutkaan..


      • Vaihtoehto löytyy
        tutkiskelin kirjoitti:

        Googletin itse ja tutkiskelin lääkeinfoa, koska kiinostuin siitä. Aika paljon mahdollisia haittoja maksaan ym. Jokainen tekee tietenkin oman valintansa, mutta vilkaiseppa ekaks progynovan tietoja.

        Estrogeenia löytyy muunmerkkisinäkin pillereinä. Kolme merkkiä Estrofem, Zumenon ja Sandozin valmistama Estradiol ovat sellaisia rakenteeltaan että ne voidaan ohjeista poiketen ottaa myös kielen alla liuottamalla. Silloin estrogeeni imeytyy limakalvolta suoraan verenkiertoon eikä maksa rasitu kuten pillerin niellessä tapahtuu.

        Muut riskitekijät ja sivuvaikutukset säilyvät näinkin otettaessa ja ne perustuu itse estrogeenin vaikutukseen.


      • oäö
        Vaihtoehto löytyy kirjoitti:

        Estrogeenia löytyy muunmerkkisinäkin pillereinä. Kolme merkkiä Estrofem, Zumenon ja Sandozin valmistama Estradiol ovat sellaisia rakenteeltaan että ne voidaan ohjeista poiketen ottaa myös kielen alla liuottamalla. Silloin estrogeeni imeytyy limakalvolta suoraan verenkiertoon eikä maksa rasitu kuten pillerin niellessä tapahtuu.

        Muut riskitekijät ja sivuvaikutukset säilyvät näinkin otettaessa ja ne perustuu itse estrogeenin vaikutukseen.

        Totuuden nimessä pitää sanoa,- että on paljon muita asioita jotka rasittavat maksaa paljon enemmän kuin estrogeeni progynova. Mausteet ja alkoholi ja rasva.
        Vaikka syö estrogenia niin jos pitää muuten terveellistä ruokavaliota ja juo vettä tarpeeksi, niin maksa kyllä pääsee puhdistumaan. Pelkkä liikalihavuus jo on omiaan rasittamaan maksaa. Jokaisella on erilainen ihon ominaisuus. Kaikilla ei estrogeeni imeydy ihon kautta. Silloin ainoa mahdollisuus on suun kautta ja lisäksi emätinpuikot.


      • Vaihtoehto löytyy
        oäö kirjoitti:

        Totuuden nimessä pitää sanoa,- että on paljon muita asioita jotka rasittavat maksaa paljon enemmän kuin estrogeeni progynova. Mausteet ja alkoholi ja rasva.
        Vaikka syö estrogenia niin jos pitää muuten terveellistä ruokavaliota ja juo vettä tarpeeksi, niin maksa kyllä pääsee puhdistumaan. Pelkkä liikalihavuus jo on omiaan rasittamaan maksaa. Jokaisella on erilainen ihon ominaisuus. Kaikilla ei estrogeeni imeydy ihon kautta. Silloin ainoa mahdollisuus on suun kautta ja lisäksi emätinpuikot.

        Mutta aina kannattaa keventää maksan rasitusta jos se on mahdollista jollakin lääkkeellä ettei vaikutus kumuloidu. Minullakin on useita muita lääkkeitä niin kannattaa keventää rasitusta edes estrogeenin ottotavalla. Maksa-arvot ovatkin pysyneet hyvinä.


    • dflihvirtu

      Silloin estrogeeni imeytyy limakalvolta suoraan verenkiertoon eikä maksa rasitu kuten pillerin niellessä tapahtuu."

      Ihan soopaa.

      • jhfiuhgiugh

        Otapa asioista selvää ennen kuin väität että se on soopaa. Sinua pätevämmät tutkijat tietää asian todeksi ja onhan se selvää biologiaa.


      • soopaaon

        Ei geeliä laiteta suoraan limakalvoille, vaan esim. reiden sisäosiin suihkun jälkeen puhtaalle iholle.


      • Tarkkuutta!
        soopaaon kirjoitti:

        Ei geeliä laiteta suoraan limakalvoille, vaan esim. reiden sisäosiin suihkun jälkeen puhtaalle iholle.

        Vaikka ketju onkin pitkä, olisit lukenut sen ainakin tätä asiaa käsitteleviltä osin niin et olisi vastannut täysin väärin.

        Tässä puhuttiin estrogeeniPILLERIN ottamisesta kielen alla liuottaen jolloin vaikuttava aine imeytyy SUUN limakalvoilta suoraan verenkiertoon.

        Toisekseen estrogeenigeeliä ei laitetaa reiden sisäsivuille, josta se voi kulkeutua vahingossa emättimeen aiheuttaen kirvelyä (alkoholi).


    • Leenaorvokki

      Kiitos kaikille ketjuun kirjoittaneille!

      Olen 39 v ja menkat kuukauden myöhässä (ei, en varmasti ole raskaana) ja halut on myös kateissa. Ensimmäistä kertaa elämässä juolahti vaihdevuodet mieleeni, ja ne tuntuvat olevan aika mystinen juttu naisen elämässä. Wikipedia ja monet muut sivustot joissa on ns asiatietoa jäävät jotenkin vajaiksi koska niistä puuttuu kokemusten kirjo joka tuo näkyville tässäkin viestiketjussa sen kuinka monenlaista vaivaa ja monen asteista vaihdevuosivaivat saattavat olla.

      Odottelen kuukautisiani alkavaksi ja taidanpa tässä alkaa syömään ainakin kalkkia - ja saattaa olla että sieltä luontaistuotekaupasta jotakin muuta valmistetta löytyy. Puolisokin saattaisi tykätä enemmän kehräävästä kuin karjuvasta vaimosta sängyssään.

      Jokatapauksessa tässä taitaa olla kohta taas seikkailulle naisenelämään. Pitäisiköhän aloittaa blogi aiheesta, sellaista en löytänyt bloggerista mihin olisin päässyt ilman sanasanaa.. :-(

      Kiitos vielä kun olette kirjoittaneet kokemuksianne!

      • Anonyymi

        Täytän tänä vuonna 38v. Muutama viikko sitten sain Vaihdevuosiin erikoistuneelta gyneltä estrena geelin + slinda minipillerit esivahtari oireisiin. Mulla on kuumia aaltoja, todella paha masennus, ahdistus ja paniikkihäiriö. Leuassa kasvaa mustia karvoja, limakalvot kuivat (ja jatkuvasti tulehtuneet) univaikeuksia, yö heräämisiä... yms yms. Olo on pikkuhiljaa kohentunut kaikilla osa alueilla jo aloitus annoksella, mieliala on parantunut merkittävästi.


    • suokkiliini

      Niin monenlaista tarinaa ku ihmistäkin, itse olen 61v, minulla oma keho tuottaa tätä ihmeainetta vielä, kuivuudesta ei tietoakaan , onko perinnöllistä vaiko muusta johtuvaa. Sukupuolielämä ihan samaa ku nuorenakin.
      Olen todella onnellinen tästä, koska muu on kemiallista tuotantoa joka tulee ulkopuolelta oman kehon.

    • Angervo1

      Eiköhän se nyt ole niin, että jokainen saa ITSE päättää onko valmis ottamaan riskejä paremman elämän saavuttaakseen. Ei muilla ole oikeutta toisia suomia tätä tämän päätöksestä.

      Jos haluaa oikeata tietoa ja vähemmän törkeätä kuittailua, löytyy sitä googlettamalla muilta sivuilta kuten mm. työterveyslääkäri Maija Kajan artikkelista tai Paula Heinosen artikkelista Vaihdevuodet. Noista artikkeleista luin myös sen, että estradioli on luonnonmukainen hormoni ja lääkärikin pitää kyseenalaisena, että ihmiselle ominainen hormoni voisi yhtäkkiä aiheuttaa syöpien lisääntymisen..mene tiedä. Muuten tulee mieleen tätä palstaa lukiessa, että ne negatiiviset kuittailijat ja estrogeenin vastustajat ovat juuri niitä, jotka sitä eniten tarvitsisivat....Kuulostaa nimittäin niiiin tutulta :-/

      Itse olen 45-vuotias ja vasta havahtunut tajuamaan mistä jo kolmatta vuotta kestänyt alakulo ja nyt voimistunut ärtyisyys johtuu. Valitsen mieluummin täydet 10 vuotta täyttä elämää, koska elän ruuhkavuosia ja en voi vain maata surkuttelemassa itseäni ja vaatimassa muiden sympatioita. Turha on tuhlata parhaita vuosia siihen. Tilasin juuri ajan lääkärille ja sieltä en suostu poistumaan ellen saa vähintään geelireseptiä mukaani tai passitusta estrogeenin, progesteronin ja kilpirauhashormonin arvojen testiin.

      Luin muuten myös erittäin hyvän artikkelin studio55-sivulta, jossa sanottiin, että ne työpaikan ilmapiirin pilaajat, usein johtotehtävissä olevat naiset ovat usein niitä, jotka eivät käytä hormonikorvaushoitoa. Tosiasiahan on, että on epäreilua, että raivoaa muille omaa hormonimyrskyään. Jos ei pysty olemaan raivoamatta, on sille todellakin jotain tehtävä, oli se sitten hormonikorvaushoito, jokin luontaistuote, jooga tai ilman mitään kestäminen - hormonien lasku ei ole muiden syy. Jokainen meistä muistaa varmaan myös lapsuudestaan sen taloyhtiön vanhapiikatädin, joka sai valittamisen aihetta kaikesta lasten tekemisistä ja käytöksellään lapset ymmyrkäisiksi, taisi olla hormonien puutetta. Itse haluaisin kyllä legendaksi, mutta en legendaariseksi raivohirviöksi, jonka kaikki kaupungin ihmiset muistavat.

      • Angervo1

        Ai niin vielä piti toistaa se, mitä joku aiemminkin yritti selvittää:

        Vaihdevuodet ovat ajanjakso, jolloin hormonitaso laskee.

        Vaihdevuosioireet EIvät siis ole SAIRAUS vaan nimenomaan jokaisella ihmisellä y k s i l ö l l i s e t hormonitason laskusta johtuvat OIREET.

        Hormonikorvaushoito EI ole SAIRAUDEN hoitoa vaan OIREIDEN hoitoa.

        Kun vaihdevuodet on OHI, ei oireitakaan ole eli jos lopettaa korvaushoidon liian AIKAISIN, voi vaihdevuodet olla vielä täydessä käynnissä ja samoin OIREET.

        Ei voi siis sanoa, että: "kaverini söi estrogeenia 10 vuotta ihan turhaan - heti kun lopetti, oireet palasi." Ei ne oireet olleet vielä menneetkään, koska vaihdevuodetkaan ei olleet menneet. Mutta ilmeisesti estrogeeni oli auttanut lopettamiseen asti.

        Lopettamisesta vielä ennenkuin lopetan: lukemani mukaan, samoin kuin hoidon aloittamisessa aloitetaan hiljalleen ensin pienemmällä määrällä sitten lisäten, myös hoidon lopettaminen tulisi tapahtua hiljalleen.


    • 46-vuotias Porvoosta

      Hei olen itsekin 46v ja minulla alkoi kesäkuun jälkeen erilaisia oireita ja tunnen välillä että en jaksaa enää tätä.....pää tuntuu kun olen tulossa "hulluksi"niin päätin ottaa yhteyyttä lääkärin että jos aloitaisin estrogeeni lääkitystä...ja nyt kun luin sun teksti niin tuli tosi hyvää olo...että elämää muuttuu ja voin paremmin ja että toivoo löytyy että saisi takaisin "oma itseeni"Tuhannet kiitokset sinulle että sain lukea sun mielipide.Elämää jatkuu!!

    • tyttö-64

      49v .Kuukautiset ovat olleet pois nyt 4kk, kuumia aaltoja eikä muitakaan hirveitä vaivoja ole ollut, äidilläni ja siskoillakaan ei ole kovia vaivoja ollut kun kuukautiset ovat loppuneet ,ne vaan ovat loppuneet ,mutta on tietty yksi ongelma kun kuukautiset loppu seksihalut tietty lisääntyi ,no se ei haittaa mut kun tuo hiiva tulehdus meinaa välillä iskeä ,kysynki nyt että jos rupean käyttämään emättimeen laitettavaa estrogeeni geeliä että limakalvot pysyis parempana ,onko kellään kokemusta ,vähentääkö limakalvojen hiivaherkyyttä ,no ainahan vois tietty kokeilla mutta kun olen kuullut ihmisten kauhukokemuksista vaihdevuosista ,niin voiko nyt sitten tämä paikallishoito aiheuttaa sitten vaihdevuosi oireita,esim ,kuumia aaltoja yms.kos aattelen että estrogeeniainettahan kulkeutuu muuallekki elimistöön.

      • Ei haittaa

        Paikallisesti emättimeen laitettavat estrogeenivoiteet eivät imeydy mainittavasti verenkiertoon, joten kropan estrogeenitasot eivät nouse.


      • Toistuva hiiva?

        Sivuhuomautus tuosta hiivaherkkyydestä... kärsin vuosia toistuvasta hiivatulehduksesta, joka kuukausi. Se loppui muutama vuosi sitten kuin seinään, kun viisaudenhammas poistettiin ja sen alla muhinut tulehdus parani!


    • Kokkokkok

      Nosto. Kokemuksia estrena geelistä? Nyt menossa kolmatta viikkoa.

    • kiinnostus

      Ihan sama juttu! Estranaa en pois anna! Kolmen päivän käytön jälkeen jo olo helpotti, nyt reilu viikko ja aina vain olo paranee.
      Hakekaa ihmeessä, elämänkaadusta ei tarvi tinkiä.

    • Magneeett

      On kuule kokeiltu sekä Estrenat että Estrogeelit. Aluksi olikin ihan kivaa ja tuntui estrogeenit toimiva. Mutta parin kuukauden päästä ei enää ollutkaan niin kivaa. Oli pakko jättää koko homma sikseen, kun se elämänlaatu meni kankkulan kaivoon. Että näinkin voi käydä. Kaikki ei sovi kaikille.

      • Todellakin

        Minulla geeli ei tehonnut (imeytyi huonosti). Vasta estrogeenipillerit auttoi.


    • Ahrain

      Helvetti taas valloillaan paniikkia, ahdistuysta. Estrena geeli käytössä nyt 4,5 viikkoa, ensin yksi painallus sitten kaksi, sitten kolme, nyt taas vähennän kahteen. voiko olla että kroppa ei tykkää vai onko tämä jotain muuta. Masennuslääkkeet myös menossa jo kolme kuukautta

    • Elämä kadoksissa

      Olen 51v ja täydellisesti elämäni menettänyt? Sydämen rytmihäiriöitä, sympaattinen hermosto yliaktiivinen, paniikkioireita. Lihas- ja nivelsäryt... Kuumat aallot tosin helpottaneet. Aloitin neljä päivää sitten Femosan lääkityksen, gynekologi totesi että se on "naisen onnellisuuspilleri"? Onko kenellä kokemuksia? Miten nopeasti vaikuttaa ja/tai vaikuttaako. Rytmihäiriöttutkittu, niihin käytössä beetasalpaaja. Järki meinaa sumeta ja mietinkin miten toiset yli 50 naiset elää ihan normaalia aktiivista elämää?

      • Itse välttelen

        Mistä olet löytänyt tuota kun haku löytää vain ulkomaisia postimyyntiputiikkeja.

        Mahtaakohan tuollaisella luonnonlääkkeellä olla varsinaista tehoa vaihdevuosioireisiin. Mutta jos placebovaikutus riittää niin siitä vaan. Mutta kannattaa tarkistaa yhteisvaikutus käyttämiesi lääkkeiden kanssa.


      • 52 v

        Minulla Femoston on vaikuttanut siten, että kuumat aallot ovat kadonneet kokonaan ja nukun nykyisin yöni hyvin :)
        Haittapuolena turvotukset, nesteen kertyminen elimistöön :(


    • kukkuu ja halloo

      FEMOSAN?!?!? Taitaa olla elämä oikeasti menetetty ja kadoksissa sekä järki sumentunut. Kyllä tarttis vähän paremmin olla perillä mitä lääkettä syö ja mihin vaivaan!!

      • Turha jyrkkää

        Mitä tarkoitit tuolla kommentillasi? Kyllähän joku voi tehdä näppäilyvirheen tai ei muista oikein käyttämänsä lääkkeen nimeä ilman että siitä pitää alkaa haukkumaan. (Selvennykseksi ettei Femosan nimellä löydy lääkettä Fimean haulla).


      • käytöstavat...

        Miksi noin äkäinen kommentti? Onko sinulla väärä lääkitys tai kenties ei lääkitystä lainkaan (vaikka tarvitsisit)?


      • Haloo vaan itsellesi

        Niin tässähän on todella osaa ottava, myötätuntoinen vastaus sinulta kukkuu ja kukkuu vaan ...


    • kukkuu ja halloo

      En ole äkäinen enkä haukkunut ketään! Käytän vain kirjoittajan omia kommentteja omasta tilanteestaan "elämä menetetty ja järki sumentuu". Joten minusta on erittäin epäkohteliasta kommentoida että minun "lääkitykseni olisi väärä tai sitä ei ole (vaikka tarvitsisin)".

      Kyllä en voi ymmärtää sitä että joku ei tiedä minkänimistä lääkettä syö? Ei vaikuta näppäilyvirheeltä, koska muuten teksti on suht selkokielistä. Kyllä olisi syytä olla sen verran hereillä että tietää mitä lääkettä käyttää ja olla selvillä asioista. Jos lääke on oikeasti Femoston, täältä vv-palstalta löytyy lukuisia aloituksia ja kommentteja tästä lääkkeestä. Omatoimisuutta...

      • Jemenissä

        Vetaistukeahan täältä haetaan, ja jokainen haluaa tulla kuulluksi. Miksi pitäisi hakevani vanhoja viestejä. Kyllä noihin pilvipalveluihin mahtuu tätä keskustelua.


      • Hyvä hakutoiminto
        Jemenissä kirjoitti:

        Vetaistukeahan täältä haetaan, ja jokainen haluaa tulla kuulluksi. Miksi pitäisi hakevani vanhoja viestejä. Kyllä noihin pilvipalveluihin mahtuu tätä keskustelua.

        Mihin ihmeen pilvipalveluihin? Kyllähän tännekin tietenkin mahtuu, Suomi24 hankkii palvelimilleen lisää levytilaa jos entiset käy ahtaaksi. Mutta on turhaa työntää samaa asiaa moneen ketjuun josta niiden löytyminen on sattumankauppaa jos aiheesta on olemassa oma keskusteluketju. Täällä on hyvä ja monipuolinen hakutoiminto jolla löytyy lähes mitä tahansa jos viitsii ja osaa käyttää kyseista hakutoimintoa. Itse käytän sitä ajoittain hyödykseni ja muutama vuosi sitten tehty uudistus teki se että vanhakin ketju nousee keulille kun siihen kirjoitetaan uusi kommentti. Pitää vaan huomioida ettei vastaa johonkin vuosia vanhaan viestiin kuten tänään kirjoitettuun.


      • yksonnellinen54v

        Terve, mäkin oon nyt jotenkin pihalla näistä...onko syytä muuttaa geelin määrää Lugesteron 10 päivän aikana? Mun mielestä täällä on tosi kiva lukea toisten kokemuksia ja kokeneempien neuvoja...joten kiva jos jollain tästäkin tietoa =) gyne ei maininnut mitään määräyksessä. Kiitti etukäteen!


    • 4 + 14

      Tarvitsen pikaisesti neuvoja:

      Menopaussi alkoi jo 47-vuotiaana (epämääräisiä oireita ollut jo pari vuotta aikasemminkin), jolloin labrakokeiden perusteella todettiin menopaussi.
      Oireita olivat:
      - voimakas yöhikoilu
      - kuumat aallot
      - masennus, alakulo
      - nivelkivut
      - lihaskivut, lihasheikkous
      - unettomuus
      - levottomuus
      - ärtyisyys
      - kuukautiset olivat säännölliset kunnes jäivät pois kokonaan.

      Minulle määrättiin Evorel Conti -yhdistelmälaastarit, joiden avulla suurin osa oireita poistui. Kohtu on tallella.

      Minulle ei aikanaan ehkäisypillerit sopineet, maksa-arvot nousivat. Raskauden aikana myös hepatoosi. Näiden vuoksi päädyttiin laastariin, jotta maksa ei rasittuisi.

      Nyt 5 kuukauden Evorel-laastareiden käytön jälkeen alkaa tuntumaan, ettei hoito ole riittävä. Olo on todella uupunut. Jalat lyijyn raskaat. Pahoinvointia. Lihakset ja nivelet särkevät.

      Pitäisi mennä uudestaan gynelle.

      Tilasin netistä tänään Emeritan Progest-voidetta, jota ei Suomesta saa.

      Ilman hormoni-korvaushoitoa en pystyisi käymään töissä. Enpä olisi ikinä uskonut, miten voimakkaita vaihdevuosioireet voivat olla.

      En tupakoi, enkä ole ylipainoinen. Syön terveellisesti ja käytän lisäravinteita. Näistä huolimatta, ihan helvettiä tämä on ollut.

    • tartillaan

      olis kiva tietää miten ketjun aloittaja pään henkilöt voivat.

      • kokemusta on

        Olin 48 vuotias kun aloitin estrogenin käytön tabletteina, minulla oli kokenut gynekologi jolla oli pitkä kokemus hoidoista.
        Hänen mukaansa pillereitä pitää käyttää 3 kk ennen kuin tietää vaikutuksen.
        Ensimmäiset pillerit Femoston aiheuttivat päänsärkyä joten ne vaihdettiin Progynovaan, ne sopivat minulle ja käytin niitä 8 vuotta.
        Välillä poistettiin kohtu koska minulla oli niin suuri kuukautisvuoto.
        Syöpä kyselyihini lääkärini totesi että kun joka vuosi käyn tarkastuksessa ja seuraan itse rintojani ja vointiani niin jos rintasyöpä tulee siitä ei voi varmuudella syyttää hormonikorvaushoitoa koska se voi tulla joskus muutenkin.
        Nyt olen käyttänyt kaksi vuotta Estrogel geeliä ja 2 cm on määrä mitä laitan, joskus tunnen hikoilua etenkin kesäkuumalla mutta se on niin pientä että ei ole haitannut.
        En ole miettinyt milloin lopetan geelin käytön, olen ollut niin hyvässä kunnossa tämän 10 vuotta että en koskaan mieti että onko joku kolotus tullut hoidosta vai jostain muusta
        Työssä en varmasti olisi jaksanut yhtä hyvin ilman hoitoa koska olen aina ollut huono nukkumaan, en varmasti olisi nukkunut ollenkaan ilman hoitoa lisäksi minulla on nivelrikko johon uskon myös hoidon vaikuttaneen positiivisesti.

        MUTTA jokainen päättää itse käyttääkö hoitoa vai ei, muiden tehtävä ei ole mollata niitä jotka käyttävät, elämässä on niin monia vaiheita jolloin joutuu venymään äärimmilleen ja mielestäni on hyvä että johonkin asiaan saa helpotusta.

        Toisilla ei ole edes kunnon vaihdevuosioireita ja toiset taistelevat niiden kanssa vuosikausia, joten annetaan vain vertaistukea ja kokemuksia toisillemme.


    • Lovejoy1

      Hyvin sanottu, vertaistuki on tärkeä, Ihmeen vähän sitä tietää noista vaihdevuosioireista mitään,, ennekuin ne sitten itselle ilmaantuu. Aion ottaa korvauslääkityksen, vaikka oireita ollut vasta kuukauden verran. En näe mitään syytä odottaa pidempään näiden kanssa, älytön hikoilu kuivattaa elimistöni muut haitat, tyyliin "tätäkö nyt naisen elämsä sittten on*".. Onneksi nykyään on lääkkeitä tähän vaiheseen, muutoin vältän kaikkia lääkkeitä, mutta nyt en yhtään arkaile alkaa lääkkeille. Tsemppiä siskot!

      • Pahimmat kokenut

        Kuivuminen ei ole vaarana. Kovassakaan hikoilussa ei menetä nestettä kovinkaan paljon. Rittää kun juo pari lasia vettä, jos sitäkään, jano kuitenkin herättää juomaan.

        Ne muut vaihdevuosioireet on ratkaisevampia ja todennäköisesti pakottaa hakemaan apua lääkäriltä jos vaivat on liian pahoja.


    • I nimetön

      Mitä hormoonia syöt, mulla kirvelee kaikki hormoonit olen 64 vuotias.

      • viisysi

        Kuulin, että, että kun on täyttänyt 65, niin korvaushoito pitäisi lopettaa.


    • ElliEstrogeeli

      Olen käyttänyt Estrogeeliä 5 vuotta. Putkilosta on mennyt suurimman osan aikaa 3 tikkuviivallista päivässä - aamulla yksi ja illalla kaksi - alussa yritin pärjätä yhdellä viivallisella, mutta pakko oli annosta nostaa, kun oireet olivat niin monipuolisesti karmeat, että jouduin sairaslomalle.

      Välillä annos oli pitkään jopa 5 viivallista päivässä, mutta sain onneksi olla taas työelämässä. Iho tosin kuivui kovasti. Onneksi saatoin vähitellen vähentää geelin käyttöä siihen kolmeen.

      Viiden vuoden käytön jälkeen tapahtui kummia. Rinnat kipeytyivät ja tietenkin vähensin geelin määrää. Pari viikkoa on nyt mennyt siten, että käytän vain noin 1 cm pituisen geeliviivan aamulla ja saman verran illalla, eikä mitään vaihtarioireita ole. Mielenkiinnolla seuraan tilannetta, alkaako keho jossain vaiheessa taas oireilla, vai voinko jatkaa näin pienillä annoksilla tai jopa lopettaa geelin käytön.

      Tosin voisi olla viisasta käyttää geeliä esim. 1 cm geeliviiva päivässä, kun minulla on osteoporoosia, ellei sekin ole parantunut geelin käytöllä. Pitää mennä luuntiheysmittaukseen puolen vuoden kuluttua taas, jolloin sekin selviää

      Onko kenelläkään vastaavasta kokemusta, että yhtäkkiä onoo voinut vähentää isoa annostusta näin? No joillakin oli ollut oireet pois puolikin vuotta ja tulleet takaisin, joten ihan kertarytinällä en haluaisikaan estrogeelin käyttöä lopettaa, vaan hiljaa hyvä tulee. Tämä viittaisi siihen, että vaihtarioireet kestävät kullakin aikansa ja vähitellen hiipuvat pois. Joillakin se aika on ehkä 3 vuotta ja joillakin 30 vuotta, mutta ei se estrogeenin käyttö kuitenkaan niitä varsinaisesti siirrä.

      Kiitos vastauksista ja tsemppiä kaikille. :)

    • Kamala olo

      Joo, voi olla lääketehtaan mainos.

    • ElliEstrogeeli

      Siis täh??? Viittaatkohan "Kamala olo" ElliEstrogeelin, eli minun tekstiini, että se voi olla lääketehtaan mainos.

      Ei todellakaan ole. Minulla on ollut ihan hirveät vaihtarioireet, siis olin ihan sängyn pohjalla tärisemässä monenlaisten kipujen, unettomuuden ja kuumien aaltojen sekä palelukohtausten vuoksi ja jouduin sitten sairaslomalle, kun ei minusta ollut todellakaan töihin - en päässyt edes lähikauppaan, kunnes lääkäri määräsi vielä isommat annokset geeliä ja olo alkoi kohentua ja pääsin taas takaisin töihin.

      En jaksa uskoa, että vaihtarit olisivat vielä ohitse, vaikka nyt onkin joku parempi ihmevaihe menossa, ettei geeliä tarvitse kuin ihan vähän ja olo on hyvä. Tosin pääkipua on ollut jonkin verran, mutta en ole ajatellut sen johtuvan estrogeenin puutteesta, mutta voi hyvinkin johtua, sillä tänään laitoin geeliä 2 cm viivan ja pääkipu helpotti.

      Kyselen kokemuksia, että olisiko jollekin muullekin näin käynyt ja jopa niin, että olisi voinut lopettaa korvauhoidon.

    • ElliEstrogeeli

      Kuumat allot palasivat - lievänä tosin, mutta ehkä olisivat pahentuneet, ellen olisi geeliä laittanut - piti saada nukkua, joten houkutus geelin laittamiseen oli suuri.

    • ElliEstrogeeli

      Olipa outo aika, että pärjäsin niin pitkään tosi vähällä geelimäärällä. Sitten tulikin taas voimakkaat oireet ja sai monta päivää laitella normaalia enemmän geeliä ja silti vain kuumia aaltoja ja muita oireita riitti.

      Ehkä se estrogeeni jotenkin varastoituu kehoon ja siinä vaiheessa, jos rinnat kipeytyy kovasti, niin sitä on kehossa niin paljon, että pärjää pitempään vähän vähäisemmällä annoksella.

      No tämä on vain maallikon mietteitä, kun ei oikein muuten ymmärrä näin suuria vaihteluja estrogeenin tarpeessa.

    • ElsaEstrogeeni

      Moikka ElliEstrogeeni,

      mulla on vastaavanlaisia kokemuksia estrogeenin kanssa. Kesti tovin ennen kuin sain tilanteen alussa tasaantumaan. Aika ajoin tuli uskon puute ja epäilin estrogeenin tehoa, kunnes tilanne tasaantui.
      Nyt pimeimpänä vuodenaikana tunnen tarvetta lisäestrogeeniin ja saan apua annoksen pienestä nostosta.
      Näyttää olevan aika ajoin hakemista, mutta aina se palkitsee kun huomaa olon helpottavan ja tasaantuvan.

      Tsemppiä sinulle :)

    • Nautintoakin

      Hei! Näistä viesteistään on jo aikaa. Etsinkin vastausta kysymykseen, että oletteko huomanneet estrogeeni lisän auttavan orgasmiherkkyyteen? Entä onko joku kokeillut lisäksi DHEA valmistetta tähän ongelmaan? Oma laukeamisen herkkyys alkoi hankaloitua 54 vuotiaana ja nyt vasta hain estrogeenipillerin avuksi. Vagifemiä olen käyttänyt.
      Kysyn tätä nyt teiltä, kiitos jos kaarre kokemuksia. Aiheesta en ole juuri tietoa löytänyt.. klitoriksen herkkyys on muuttunut vaihdevuosissa.

      • Anonyymi

        Estrogeenilisä geelinä parantaa hieman orgasmiherkkyyttä, minusta paikallishoitokin teki jo intiimialueen "napakammaksi", joka sekin jo vaikutti positiivisesti tuntoherkkyyteen ja orgasmin saamiseen. Ihan entisensä ei kuitenkaan ole.

        Ilmeisesti oman testosteroniruotannon hiipuminen vaikuttaa myös eli dhea:sta voisi olla apua. Ajattelin kokeilla sitä, se on heikko hormonien esiaste, joka muuttuu elimistössä testoksi. Jotkut ovat saaneet siitä suuren avun libidon ja myös mielialan paranemisessa (testosteroni vaikuttaa mieleen positiivisesti).

        Dhea aiheuttaa joillekin sivuvaikutuksia, mm. miehistä karvankasvua. Kannattaa googlata, kysyä gynekologilta ennen kokeilupäätöstä. Dhea on reseptilääke ja erillisvalmistettava tilauksesta.


      • Anonyymi

        Dhea lisää seksuaalista halukkuutta ja kykyä. Tulin vv-ikäisenä ihan frigidiksi ja se korjaantui dhea:lla n. kuukaudessa havaittavaksi ja täysin entiselleen 4 kuukaudessa. Lisäksi ajatuksen terävyys ja yleinen jaksaminen ja mieliala parantui, en vaihtaisi pois. Ei ole Kela-korvattava, muttei haittaa minua yhtään, on tosi arvokas apu ja maksaa n 40 eur 3kk annos.

        Kaikilla ei vaikuta mitenkään, mutta hormonipuutoksesta johtuvaan haluttomuuteen ja kyvyttömyyteen voi olla suurta apua.

        Käy mittaamassa dhea-arvot labrassa. Jos on nuorille tarkoitetussa taulukossa matala, ongelma todennäköisesti korjaantuu dhea:lla purkista. Vv-ikäisen taulukko tarkoittaakin heikentynyttä seksuaalisuutta, siihen ei kannata verrata.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Dhea lisää seksuaalista halukkuutta ja kykyä. Tulin vv-ikäisenä ihan frigidiksi ja se korjaantui dhea:lla n. kuukaudessa havaittavaksi ja täysin entiselleen 4 kuukaudessa. Lisäksi ajatuksen terävyys ja yleinen jaksaminen ja mieliala parantui, en vaihtaisi pois. Ei ole Kela-korvattava, muttei haittaa minua yhtään, on tosi arvokas apu ja maksaa n 40 eur 3kk annos.

        Kaikilla ei vaikuta mitenkään, mutta hormonipuutoksesta johtuvaan haluttomuuteen ja kyvyttömyyteen voi olla suurta apua.

        Käy mittaamassa dhea-arvot labrassa. Jos on nuorille tarkoitetussa taulukossa matala, ongelma todennäköisesti korjaantuu dhea:lla purkista. Vv-ikäisen taulukko tarkoittaakin heikentynyttä seksuaalisuutta, siihen ei kannata verrata.

        Kuinka suuri annos dheata? Anyone? Entä testosteronilisä?

        N-from-here


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kuinka suuri annos dheata? Anyone? Entä testosteronilisä?

        N-from-here

        Mulla siis Femoston 2/10 käytössä.

        N-from-here


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mulla siis Femoston 2/10 käytössä.

        N-from-here

        Onko sopiva annos henk.kohtaista? Pitääkö ensin mittauttaa? Voiko estron mittauttaa?

        N-from-here


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mulla siis Femoston 2/10 käytössä.

        N-from-here

        Lisää kokemuksia dhea ja testo korvauksesta?

        N-from-here


    • Anonyymi

      Hei,
      Minulla on ollut reilun vuoden migreenejä sarjoissa. Tätä ennen niitä oli ennen raskauksia ja ns teinivuosina.
      Olo on nykyään aika voimaton, päätä särkee melkein aamusta iltaa, sydän pompottaa ja niveliin koskee ja käsistä on voimat pois.
      Olen 53 v. Hormonikierukka on ollut muutaman vuoden.
      Syksyllä on työterveydessä otettu s-follikkelia stim koe joka oli 37.5.
      Äitini kuoli muutama vuosi sitten 70 v rintasyöpään. Tai siis sairastui 60 v ensimmäisen kerran jolloin rinta poistettiin ja sai sytot ja säteet ym. Ns parantui siitä ja 10 v päästä sitä oli keuhkoissa, päässä, luissa ja maksassa. Parissa vuodessa kaikki oli ohi
      Nämä asiat jäivät äidin kanssa keskustelematta ja olisin kaivannut apua ja neuvoja.. Kaikki ylimääräiset ns mömmöt vähän hirvittävätkin mutta olo nykyään tosiaan aika vetämätln
      Töissä ilen uudessa tehtävässä joka vaatii paljon ja haluaisin selvitä siinä..
      Onko tuo minun lab koe arvoni sitä että ”ne” ovat alkaneet? Kannattaisiko mennä gynelle juttelemaan että saisin ns elämäni takaisin?
      Mitähän tuo rintasyöpä” perimä”....

    • Anonyymi

      Sain Lenzzetto suihkeen vaihdevuosi oireisiin.Onko kokemuksia?esim.lihominen ym.

      • Anonyymi

        Facebookissa on ryhmä nimeltä Menopaussi. Tervetuloa.


      • Anonyymi

        Neljä päivää Lenzetto-suihkeen käyttöä takana. Päänsärkyä, univaikeuksia ja painajaisia sivuvaikutuksina heti ensimmäisestä yöstä alkaen. Mitään positiivista ei vielä. Kuulisin mielelläni kokeneemmilta, onko suihke auttanut ja millä annoksilla. Olen nyt laittanut 2 suihkausta iltaisin. Jos päänsärky ei lakkaa, pitää varmaan vähentää yhteen suihkaukseen, jotta pystyn käymään töissä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Neljä päivää Lenzetto-suihkeen käyttöä takana. Päänsärkyä, univaikeuksia ja painajaisia sivuvaikutuksina heti ensimmäisestä yöstä alkaen. Mitään positiivista ei vielä. Kuulisin mielelläni kokeneemmilta, onko suihke auttanut ja millä annoksilla. Olen nyt laittanut 2 suihkausta iltaisin. Jos päänsärky ei lakkaa, pitää varmaan vähentää yhteen suihkaukseen, jotta pystyn käymään töissä.

        Mainitsemasi oireet ovat tyypillisiä menopaussioireita. Olisikohan niin ettei lääke imeydy iholtasi joten estrogeenitaso jää alheiseksi. Minulla ei geeli tehonnut, joten pitää käyttää pillereitä.


    • Anonyymi

      itselläni estalis laastari auttanut kuumiin aaltoihin ja limakalvo-Oireisiin.MUTTA ei varsinaisesti unettomuuteen...melatoniini ei sovi.Mitä unettomuuteen avuksi?

    • Anonyymi

      On. Ihana, siunattu estrogeeni ❤️

      • Anonyymi

        No ei kyllä ole, liika estrogeeni on syynä esim endometrioosiin jota sairastaa NYKYÄÄN aika moni nuorikin. Että vähän rajaa siihen estrogeenin lätkimiseen.(varsinkin jos on syöpävaara)


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No ei kyllä ole, liika estrogeeni on syynä esim endometrioosiin jota sairastaa NYKYÄÄN aika moni nuorikin. Että vähän rajaa siihen estrogeenin lätkimiseen.(varsinkin jos on syöpävaara)

        Samaa mieltä. Itsellä 1.5 kk estrogeenihoito aiheutti 10 lisäkiloa, räjähtämispisteeseen turvonneet rinnat, raivokohtauksia, jolloin olisi tehnyt melkein mieli kuristaa mieheni. Itkukohtauksia, uniongelmia, seksuaalista haluttomuutta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Samaa mieltä. Itsellä 1.5 kk estrogeenihoito aiheutti 10 lisäkiloa, räjähtämispisteeseen turvonneet rinnat, raivokohtauksia, jolloin olisi tehnyt melkein mieli kuristaa mieheni. Itkukohtauksia, uniongelmia, seksuaalista haluttomuutta.

        Sä selvästi laitat sitä liikaa. Minä sipaisen sitä geeliä juuri sen verran kuin tarvitsen eli oireet poistuvat ja limakalvot ovat kunnossa.


    • Anonyymi

      Ei voi olla totta, että alle 40 v tarvitsee tuota geeliä. Siihen estrogeenin jää koukkuun ja toisekseen et voi käyttää sitä kuin 5 vuotta. Kannattaa käydä gynekologin luona että mittaisi hormooni pitoisuudet. Sinun ikäisesi ei voi 60 ikävuoteen käyttää saatika 70 ikävuoteen kun senkin ikäiset vielä voivat tarvita. Itse olen alle 60 ja yritän pyristelellä irti mutta se hikoilu on taas hirveää. Huom ja muista rintasyöpä riski. Olet liian nuori tähän.

      • Anonyymi

        Kuule, missään ei ole sanottu ettei voi käyttää enemmän kuin 5 vuotta. Saa käyttää niin kauan kuin tahtoo. Turha puputtaa mistään rintasyöpä riskeistä.

        N-from-here


    • Anonyymi

      Orgasmi kyky mennyt olemattomaksi. Aina ollut vaikea Mutta nyt 50 vee kovan työn takana. Kokemuksia, auttaako esim Fenostone 1/5 tähän? Seksi ei pyöri mielessäkään kuten ennen. Kuivumista on limakalvoilla.

      • Anonyymi

        Ikä vaikuttaa, ihmisen psyyke vähentää seksuaalista halukkuutta kun lisääntyminen on jo loppunut.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ikä vaikuttaa, ihmisen psyyke vähentää seksuaalista halukkuutta kun lisääntyminen on jo loppunut.

        Jep
        Mietin saisinko orgasmi kykyä takaisin estrogeenilla. Kun se on vaikeutunut viime aikoina ja myös unet on kevyitä ja silmät kuivat.


    • Anonyymi

      Ihan pakko kirjoittaa tällainen kommentti. Olen aikaisemmin ollut oikea hyttysmagneetti.
      Olen käyttänyt estrogeenisuihketta nyt reilun vuoden. Viikonloppuna tuli todettua ettei hyttyset ole ollenkaan kiinnostuneita meikäläisestä. Hyttyset kyllä pyörivät ympärilläni ja vain pari pistoa tuli. Vaikka mieheni ne pistivät ihan paukamille. Ja ne kaksi pistosta eivät oikeen kutisseetkaan. Olisiko estrogeeni myös hyttyskarkoite😊 Onko kellään samanlaisia kokemuksia?

    • Anonyymi

      Ikää 51 v.. Lapseton. Itsellä 7 ja 8 mg Divigel vuoropäivinä. DHEAS 25 mg/ pv. Olen n. vuosi sitten aloittanut käyttämään ja kohtu on poistettu. Kohdunpoiston jälkeen FSH lähes 40, nyt alle 5. En halua sitä aiempaa oloa takaisin. Nivelkipua, unettomuutta, ärtyisyyttä, itkuisuutta, rytmihäiriöitä, ihon kuivuutta, haluttomuutta, päänsärkyä, ummetusta, levottomat jalat. Ja kaiken tämän lisäksi olin myös melkoinen sohvaperuna.
      Mieluummin nautin elämästäni kuin uhraan sitä huonolle ololle. Jokainen meistä on yksilö, jokaisella on oikeus omiin valintoihinsa. Rohkeat itsenäiset naiset, olkaa ylpeitä itsestänne.

    • Anonyymi

      Aloitin estrogeelin yhdellä pumppauksella per ilta reilu kuukausi sitten. Oli yöhikoilua ja alakuloa. Nyt nukun raskaasti eli kai ”hyvin”/vaikea herätä. Olen alkanut hikoilla päivisinkin ja alakulon päälle on tullut myös kuohahtelua, ärsyttää ja v&€#$§@@ vähän kaikki. Painoa en saa alas vaikka tiukentanut ruokavaliota.

      Ilmeisesti oma estrogeenituotanto on vielä hyvä, jos puskee nyt liikaa. Onko muilla käynyt samaa tai onko antaa vinkkejä mistä on kyse. Mielialalääkkeitäkö tässä olisi alettava syömään. Olen 55v.

    • Anonyymi

      Vaihdevuosissa estrogeenin saanti on erittäin tärkeää naisen hyvinvoinnille sekä keltarauhashormonilla tyjennysvuoto alussa joka kuukausi ja tyhjennysvuoto vanhempana noin 4 kertaa vuodessa. Jos vuoto on runsasta niin silloin kohtu on tyhjentynyt hyvin eikä ole syytä pelätä kohtusyöpää. Tyhjennysvuodolla ehkäistään mahdollinen kohtosyöpä. Paljon enemmäm vaikuttaa rinta ym syöpiin naisen elintavat. Jos on paljon ylipainoinen ja tupakoi eikä liiku tarpeeksi niin näillä elämäntavoilla on suurempi riski saada rintasyöpä kuin estrogeeneilla (puhumattakaan jos käyttää vielä paljon alkoholia). Estrogeeni hidastaa ihon vanhenemista (pitää ihon napakkana ja rypyt kaukana sekä hiukset pysyvät kauniina eivätkä ohene). Voin kokemuksesta kertoa, että olen 75 vuotias ja minua luullaan 50 vuotiaaksi. Olen kylläkin saanut myös hyvät geenit mutta varmasti hormonihoidolla on ollut myös suuri vaikutus nuorekkaana pysymiseen. Seksi luistaa hyvin ja elämäniloa olen täynnä, mieli on kuin nuorella tytöllä. Aion jatkaa loppuelämäni hormonihoitoa jos siihen ei tule esteitä. Gynellä käyn säännöllisesti sekä rintojen ultraäänitutkimuksessa, mammografiassa käyn harvemmin, koska siitä saa säteilyä. Nautin elämästäni ja nuorekkuudestani täysin rinnoin. Moni nainen on minulle kateellinen kun lisäksi olen vielä tavattoman kaunis, sekös niitä harmittaa.

    • Anonyymi

      Ihan samat sanat sanoi tyttäreni estrogeenistä että olo tuli normaaliksi taas kun aloitti hoidon.
      Sittenhän on niinkin ettei sekään tepsi kaikkiin ihmisiin sillä ihan kakki eivät siitä apua saa. Kun ollaan ihmisinä erilaisia

    • Anonyymi

      Olihan se ensialkuun ihana, mutta kun pari työkaveria sai rintasyövän, en uskaltanut jatkaa, vaan otin sen sijaan tietyn psyykelääkkeen. En tosin käyttänyt täyttä annosta hormoonia kuin yhden kuukauden. Sen jälkeen otin joka toisen pillerin . joku sitä kauhisteli. Sen sijaan gynekologi oli sitä mieltä, että ei se mitään, keksitäänhän niitä keveämpiä lääkkeita hormoonien sijaan

    • Anonyymi

      Käytin hormooneja vaikeisiin vaihdevuosiongelmiin. Kun sain kuulla, että parilla minun pomoistani on syöpä, toisella rintasyöpä, lopetin. Käytin sitten hormonipillereitä omalla tavallani, puolet, mitä olisi pitänyt. Näin oireet pysyivät poissa. Sitten lopetin nekin ja otin tilalle psyykenlääkkeen.

    • Anonyymi

      Synteettiset naishormonit ovat kemianteollisuuden tuotteita. Elimistö saattaa alkaa hylkiä niitä. Itse sain hormonihoidosta valtavat allergia- ja PMS-oireet. Menetin myös osittain liikuntakykyni.
      Lääkkeet ovat aina allergisoivia joillekin ihmisille. Siksi lääkkeisiin liitetään myös tiedot haittavaikutuksista. Kannattaa ensin testata uusi määrätty hormonilääke. Elimistö osoittaa itse, hylkiikö se uutta lääkärin määräämää lääkettä. Tutustu allergiaoireisiin, ne ovat tyypillisiä ja tunnistettavia. Voit itse tehdä havainnot lääkkeen vaikutuksista. Kaikki lääkärit eivät jostain syystä kerro allergiaepäilyistään. Ehkä syy on se, että he itse määräävät allergisoivat lääkkeet.

    Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      52
      5056
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      3327
    3. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      28
      1462
    4. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      182
      1307
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      75
      1000
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      24
      898
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      49
      867
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      259
      806
    9. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      748
    10. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      482
      707
    Aihe