Hyvä vehje

tuollainen

navigaattori.
Piti hankkia tuollainen kun nyt tuli tarve tuollaiselle ja se on kyllä hyvä, ei tarvitse karttaa tutkia jos jotain osoitetta ei löydä, sen kun vain laittaa navigaattoriin ja ajelee ohjeiden mukaan, on helppoa.

41

1441

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mitenköhän se toimii ?

      Tuota... eikö se pidä jotenkin ohjelmoida, vaan miten , ei hajuakaan.

      Ei mene jakeluun , ellet kerro enempi? ;)

      • baari-illan lopuksi että

        shiinne kottin pitäsh...niin se neuvoo reitin....kuusitoista askelta melkein suoraan eteenpäin...kolme vasempaan myötäiseen ja kuusi oikeaan myötäiseen, kaksikymmentä askelta siksakkia melkein eteenpäin....
        jokos ....bonjasit...


    • vastailevat

      nuo joilla ei navigaattoria ole eivätkä muutenkaan tiedä mitä sillä tehdään.
      Se toimii puhelimena ja opastajana ja paljon,paljon muutakin kun sen oppii käyttämään ja kun ei osta niitä halvimpia, ne ei ole kovinkaan monipuolisia toiminnoiltaan.
      Ei nyt enään nuo laadukkaammatkaan paljoa maksa, jo parilla kolmellasadalla saa hyvän laitteen.

      • mikä se on tai mitä

        sillä tehdään! Vastauksesta kävi kyllä ilmi periaate millä se navigaattori toimii!
        Pitää olla lukemisen ymmärrystä, rakas ystävä, pelkkä sisälukutaito ei kaikille näköjään riitä!


      • kuten.

        ja alle satasen vanha puhelinkin on kelpo peli,

        ei tarvitse edes puhelin liittymää,
        kunhan ohjelman puhelimeen laittaa.

        En ymmärrä niitä kiinteitä autossa,
        kai ovat parempia, mutta minun kaverini auto seisoi navin johdosta 3-4 päivää, eli ei herkullista.


    • navigator

      Olisin varmasti ajanut peltipoliisiansaan ilman Tomtomia. Kirkonkello lyö hyvän aikaa ennen peltipoliisia.

    • -tiina

      kyllä se joskus pyörittää ympyrää hesassa ja siellä sitä tarvii ja meille kotiin kun ajaa tänne korpeen niin se käännyttäs aina sellaselle tielle mistä ei pääse mihinkään mutta kyllä se isoissa kaupungeissa aina oikeeseen ohjaa vaikka joskus mutkan kautta.

      • Samanlaisia kokemuksia mullakin. Joskus se ajeluttaa ihan ihmeellistä reittiä! Jotain helkkarin kinttupolkua ja talvella neuvoi sellaisille teille ettei niitä ollut edes aurattu! Ja kun kääntyi takaisin niin se huusi kilometri kaupalla että tee uu-käännös heti kun se on mahdollista!
        Mutta siis oikeesti se on kyllä hyvä peli kaupungissa. On sen kanssa monta kertaa löydetty heti oikeaan paikkaan, ilman kartan kanssa sohraamista.
        Hyvä vehje, kaikkea se ihminen keksii!


      • Tom-Tom-navi
        piive kirjoitti:

        Samanlaisia kokemuksia mullakin. Joskus se ajeluttaa ihan ihmeellistä reittiä! Jotain helkkarin kinttupolkua ja talvella neuvoi sellaisille teille ettei niitä ollut edes aurattu! Ja kun kääntyi takaisin niin se huusi kilometri kaupalla että tee uu-käännös heti kun se on mahdollista!
        Mutta siis oikeesti se on kyllä hyvä peli kaupungissa. On sen kanssa monta kertaa löydetty heti oikeaan paikkaan, ilman kartan kanssa sohraamista.
        Hyvä vehje, kaikkea se ihminen keksii!

        Näinhän se on,ettei navigaatorikaan tiedä kaikkea ja esim. vaikka itse asun isohkon kaupungin keskustasssa niin Tom-Tomini osaa meille vain yhtä reittiä/ilmansuunta.

        Samoin Hesassa se neuvoi jatkuvasti yhdessä kohtaa kääntymään vasempaan vaikka siinä ei päässyt kuin ajamaan joko suoraan tai kääntymään oikealle, mutta kaikesta huolimatta virheitä on suht vähän niitten kartoissa ja luulisin,että niiden virheistä voi ilmoittaa jonnekin,että korjaisivat ne.Ei vain ole tullut tutkittua sen paremmin.

        Liioin navigaattori ei tiedä onko jossain lumityöt tehty vai tekemättä,joten aivan umpimähkää ei talvella auta kyllä jollekin kinttupolulle lähteä ajelemaan.

        Kameratolppien ilmoituksethan taas perustuvat ihan kansalaisten tekemiin ilmoituksiin niistä.Pitäisi minunkin ryhdistäytyä,kun tiedän tuossa yhden tolpan mitä Tom-Tomini ei tiedä olevan.

        Pienistä puutteistaan/virheellisyyksistään huolimatta pistämätön peli.


    • todella hyvä olla

      Siihenko tottuu niin ei ilman voi olla.Kai suuriin osa tietää mikä navigaattori on ja kuinka sitä käytetään,siihen saa myös äänen joka sanoo vaikkapa "kilometrin päästä käänny oikealle" ääni kun on päällä ei tarvitse vilkuilla karttaa siinä.Mut tosi hyvä on olla.

      • vaan voihan olla ilmankin

        Tiedänhän minäkin et se "neuvoo", mut teistä kukaan tähän mennessä palstaa ei ole vastannut "miten se tietää"?

        Ei kaikki ole tekniikan taitureita.

        Kun tulette johkun uuteen kaupunkiin, onko se selvännäkijä, vai mitä joudutte tekeen sen avittamiseen?


      • O-Orvokki
        vaan voihan olla ilmankin kirjoitti:

        Tiedänhän minäkin et se "neuvoo", mut teistä kukaan tähän mennessä palstaa ei ole vastannut "miten se tietää"?

        Ei kaikki ole tekniikan taitureita.

        Kun tulette johkun uuteen kaupunkiin, onko se selvännäkijä, vai mitä joudutte tekeen sen avittamiseen?

        Sen paikanmääritys tapahtuu satelliittien avulla ja siihen voidaan ohjelmoida ja päivittää karttoja kulloisenkin tarpeen mukaan sekä maalla että vesillä liikkumista varten. Useimmissa on valmiiksi ohjelmoituna joitain karttoja ja lisäkarttoja voi itse tallentaa ja päivittää. Suomessa on käytössä useampia erilaisia järjestelmiä, mutta kaikkien toiminta vaatii yhteyden vähintään kolmeen (ainakin toistaiseksi) amerikkalaiseen satelliittiin. (Tunneleissa, rakennusten sisällä ja joskus myös korkeiden kerrostalojen välissä yhteys katkeaa eikä paikannus toimi.)

        Jos tietää osoitteen, mihin on menossa ja näpyttelee sen laitteeseen, laite ohjaa perille vaikkapa useamman pisteen kautta. Kuvaruudulta voi katsella opastein varustettua karttakuvaa ja lisäksi voi valinnan mukaan kuunnella joko naisen tai miehen äänellä puhuttuja ohjeita. Jos poikkeaa reitiltä, se valitsee uuden reitin annettuun kohteeseen. Laite kirjaa myös monenlaista tietoa matkan varrelta sekä kertoo mm. liikkumisnopeuden ja oletetun jäljellä olevan matka-ajan perille. Siihen voi myös itse tallentaa tietoja ja reittejä. Navigaattoreita ja gps-paikantimia on monenlaisia ja useissa kännyköissäkin on jo sellaisia.

        Jos miettii laitteen hankkimista, kannattaa ensin miettiä, mihin aikoo sitä käyttää sekä tutustua niiden toimintoihin ja siihen kuinka paljon perehtymistä laitteen käyttö vaatii. Useimmat perustoiminnot ovat helposti opittavissa, vaikkei mikään tekniikan ihmelapsi olisikaan. Erityisesti ilman kartanlukijaa vieraassa kaupungissa liikkuessa laite on verraton matkakumppani ja luultavasti lisää myös liikenneturvallisuutta.


      • kässää kuinka se toimii
        vaan voihan olla ilmankin kirjoitti:

        Tiedänhän minäkin et se "neuvoo", mut teistä kukaan tähän mennessä palstaa ei ole vastannut "miten se tietää"?

        Ei kaikki ole tekniikan taitureita.

        Kun tulette johkun uuteen kaupunkiin, onko se selvännäkijä, vai mitä joudutte tekeen sen avittamiseen?

        Ennenko lähet toiseen kaupunkiin niin ohjelmoit siihen vaikkapa Savonlinna,ja Olavinkatu,olit sitte Torniossa tai misä hyväsä.Tie alkaa näkymää kunnes Savonlinnasa oot.That`s it!!


      • tietämätön tunari
        O-Orvokki kirjoitti:

        Sen paikanmääritys tapahtuu satelliittien avulla ja siihen voidaan ohjelmoida ja päivittää karttoja kulloisenkin tarpeen mukaan sekä maalla että vesillä liikkumista varten. Useimmissa on valmiiksi ohjelmoituna joitain karttoja ja lisäkarttoja voi itse tallentaa ja päivittää. Suomessa on käytössä useampia erilaisia järjestelmiä, mutta kaikkien toiminta vaatii yhteyden vähintään kolmeen (ainakin toistaiseksi) amerikkalaiseen satelliittiin. (Tunneleissa, rakennusten sisällä ja joskus myös korkeiden kerrostalojen välissä yhteys katkeaa eikä paikannus toimi.)

        Jos tietää osoitteen, mihin on menossa ja näpyttelee sen laitteeseen, laite ohjaa perille vaikkapa useamman pisteen kautta. Kuvaruudulta voi katsella opastein varustettua karttakuvaa ja lisäksi voi valinnan mukaan kuunnella joko naisen tai miehen äänellä puhuttuja ohjeita. Jos poikkeaa reitiltä, se valitsee uuden reitin annettuun kohteeseen. Laite kirjaa myös monenlaista tietoa matkan varrelta sekä kertoo mm. liikkumisnopeuden ja oletetun jäljellä olevan matka-ajan perille. Siihen voi myös itse tallentaa tietoja ja reittejä. Navigaattoreita ja gps-paikantimia on monenlaisia ja useissa kännyköissäkin on jo sellaisia.

        Jos miettii laitteen hankkimista, kannattaa ensin miettiä, mihin aikoo sitä käyttää sekä tutustua niiden toimintoihin ja siihen kuinka paljon perehtymistä laitteen käyttö vaatii. Useimmat perustoiminnot ovat helposti opittavissa, vaikkei mikään tekniikan ihmelapsi olisikaan. Erityisesti ilman kartanlukijaa vieraassa kaupungissa liikkuessa laite on verraton matkakumppani ja luultavasti lisää myös liikenneturvallisuutta.

        Lueskelen juurikin vasta näitä sivuja ja huomasin O_Orvokin selkeän toiminta tarkoituksen..

        Kiitos Sinulle.


    • täti puskasta

      mutta jos tien-nimi muuttunut toiseksi vie pitkänki aikaa ennen kuin se päivitetään kartalle, silloin ei osu oikeaan paikkaan, heitto oli 15km.

    • pitäisi olla "jalankulkunavigaattori" - osaisivat suorinta tietä kotiin vaimon luo, kun taksi/kaverit ovat jo kertaalleen kieltäytyneet kyytimästä ;DDD

      Samalla tulisi kotoisa olo, kun kuuntelisi naisen käskyjä...osoite, tosin, pitäisi muistaa.

      • keksitty, kännykkä

        kyllä muija päläpättää mielellään kaikki tien mutkat ja kaikki jos koti osoitetta ei muuten muista , tai sitten neuvoo lähimmän poliisiputkan.


      • keksitty, kännykkä kirjoitti:

        kyllä muija päläpättää mielellään kaikki tien mutkat ja kaikki jos koti osoitetta ei muuten muista , tai sitten neuvoo lähimmän poliisiputkan.

        puhelun vastaanottaja on katkaissut "emäntälinkin" kehnon kohtelun pelossa...
        Anonyymi ja kaunis ääni ei pelota yhtä paljon?


    • namisuku

      ...yhtäkkiä...unohtuu lähikaupan osoite ja navis päälle...jee jee...no ei;)

      • halutun kaupan tarjouslista - "suoraan suoneen" ;DDD


    • kartta

      Kartalla on parempi suunnitella menemisiään pitemmissä ja laajemmissa puitteissa.

      Kartalla pystyy hahmottamaan alueiden luonteen, asutuksen, mielenkiinnon kohteet jne.

      Olemme useimmiten käyttäneet Keski- ja Etelä-Euroopassa yksityismajoituksia.
      vähäiselläkin kokemuksella voi kartalta päätellä niiden tarjontaa.

      Nämä mielipiteet ja kokemukset perustuvat siihen että vaimo istuu vieressä kartta sylissä ja suunnittelee.
      Minä ajan.

      Yhdessä hahmottemme karkeasti päivän ohjelman.

      • -hups-

        On tää maailma mennyt merkilliseksi. Kohta ei enää osata vessaan mennä, ilman navigatoria.

        -osoitteet on navigatorissa
        -puhelinnumerot pikavalikossa kännykässä
        -valokuvat digimuodossa tietokoneella

        Entäs, kun tekniikka pettää. Vaikkapa sähkökatkos tjms. niin kaikki häviää taivaan tuuliin.


      • O-Orvokki
        -hups- kirjoitti:

        On tää maailma mennyt merkilliseksi. Kohta ei enää osata vessaan mennä, ilman navigatoria.

        -osoitteet on navigatorissa
        -puhelinnumerot pikavalikossa kännykässä
        -valokuvat digimuodossa tietokoneella

        Entäs, kun tekniikka pettää. Vaikkapa sähkökatkos tjms. niin kaikki häviää taivaan tuuliin.

        tietysti mennä myös epäkuntoon ja pulassa voidaan olla, ellei tiedoista ole tehty varmuuskopioita joko sähköisessä tai muussa muodossa. - Kaikki mainitsemasi laitteet toimivat akulla, eikä sähkökatkos vaikuta niiden toimintaan. Sisätiloissa navigaattorit eivät toimi, koska satelliittiyhteydet eivät siellä onnistu kuin harvoin ikkunan lähellä.

        Sähköstä ja tekniikasta olemme varmaan kaikki monella tavoin riippuvaisia. Ei taida olla montaa taloutta, joka voisi toimia pitempään ilman sähköä.

        Niistä digikuvista muuten voi halutessaan teettää vaikka kuvakirjoja melkein samalla hinnalla, mikä ennen kului filmirullien kehittämiseen valokuviksi. - Ja ajattele, miten pieneen tilaan nykyään mahtuu valtavat määrä tiedostoja ja miten helppoa niiden käsittely on.


      • -hups-
        O-Orvokki kirjoitti:

        tietysti mennä myös epäkuntoon ja pulassa voidaan olla, ellei tiedoista ole tehty varmuuskopioita joko sähköisessä tai muussa muodossa. - Kaikki mainitsemasi laitteet toimivat akulla, eikä sähkökatkos vaikuta niiden toimintaan. Sisätiloissa navigaattorit eivät toimi, koska satelliittiyhteydet eivät siellä onnistu kuin harvoin ikkunan lähellä.

        Sähköstä ja tekniikasta olemme varmaan kaikki monella tavoin riippuvaisia. Ei taida olla montaa taloutta, joka voisi toimia pitempään ilman sähköä.

        Niistä digikuvista muuten voi halutessaan teettää vaikka kuvakirjoja melkein samalla hinnalla, mikä ennen kului filmirullien kehittämiseen valokuviksi. - Ja ajattele, miten pieneen tilaan nykyään mahtuu valtavat määrä tiedostoja ja miten helppoa niiden käsittely on.

        Niinpä, ne varmuuskopiot. Pitäisi olla :)

        Edellisellä kirjoittamallani, tarkoitin lähinnä nyt sitä. Että, kun tekniikka tulee avuksi, jopa liian kanssa. Niin harvalla ihmisellä on enää ne puhelinnumerot "omassa päässä". Ja muutkin varmuuskopiot on yleisesti ottaen kirjoituspöydän ylälaatikossa. Tavoittamattomissa, kun niitä mahdollisesti saattaisi tarvita.

        Itse asiassa olen tuosta valokuva asiasta vanhana "kuvalabristina" edelleen sitä mieltä. Että värituloste ei koskaan vedä vertoja hyvälaatuiselle alkuperäiselle valokuvalle. Vaikka ne mahtuisi kuinka pieneen tilaan.

        Ja tottahan minä sen tiedän, että akkulatureita tarvitaan ko. värkeissä. Mutta sähköllä nekin toimii. Asioiden pieleen menemisen huomaa vasta kokemuksen kautta.


      • kartta
        O-Orvokki kirjoitti:

        tietysti mennä myös epäkuntoon ja pulassa voidaan olla, ellei tiedoista ole tehty varmuuskopioita joko sähköisessä tai muussa muodossa. - Kaikki mainitsemasi laitteet toimivat akulla, eikä sähkökatkos vaikuta niiden toimintaan. Sisätiloissa navigaattorit eivät toimi, koska satelliittiyhteydet eivät siellä onnistu kuin harvoin ikkunan lähellä.

        Sähköstä ja tekniikasta olemme varmaan kaikki monella tavoin riippuvaisia. Ei taida olla montaa taloutta, joka voisi toimia pitempään ilman sähköä.

        Niistä digikuvista muuten voi halutessaan teettää vaikka kuvakirjoja melkein samalla hinnalla, mikä ennen kului filmirullien kehittämiseen valokuviksi. - Ja ajattele, miten pieneen tilaan nykyään mahtuu valtavat määrä tiedostoja ja miten helppoa niiden käsittely on.

        Tarkoitin pitkälle viedyn tekniikan "pureskelevan" asiat turhan valmiimmiksi.
        Käyttäjän ei tarvitse ajatella, hahmottaa kokonaisuuksia, käyttää mielikuvitustaan jne.

        Automatkailun yhteydessä navigaattori tavallaan sulkee silmämme ja tekee helposti liikkumisesta mekaanista.

        Eihän sitä ole pakko käyttää vaikka se onkin mutta helposti syntyy "hissi-ilmiö".
        Käytetään koska se on helppoa.

        Kartan ja vaimon tukena navigaattori on hyvä peli.
        Lähinnä kaupunkipaikoissa, tavoitteen ollessa monimutkaisen reitin päässä.

        Digikuvien muokkaus on mielenkiintoista.
        Tulee mieleeni nuoruusvuodet jolloin kehitin negatiivit ja valmistin musta-valkokuvat itse.
        Luovaa työtä.


      • O-Orvokki
        kartta kirjoitti:

        Tarkoitin pitkälle viedyn tekniikan "pureskelevan" asiat turhan valmiimmiksi.
        Käyttäjän ei tarvitse ajatella, hahmottaa kokonaisuuksia, käyttää mielikuvitustaan jne.

        Automatkailun yhteydessä navigaattori tavallaan sulkee silmämme ja tekee helposti liikkumisesta mekaanista.

        Eihän sitä ole pakko käyttää vaikka se onkin mutta helposti syntyy "hissi-ilmiö".
        Käytetään koska se on helppoa.

        Kartan ja vaimon tukena navigaattori on hyvä peli.
        Lähinnä kaupunkipaikoissa, tavoitteen ollessa monimutkaisen reitin päässä.

        Digikuvien muokkaus on mielenkiintoista.
        Tulee mieleeni nuoruusvuodet jolloin kehitin negatiivit ja valmistin musta-valkokuvat itse.
        Luovaa työtä.

        Olen samaa mieltä kanssasi. Aina, kun uudet elämää helpottavat välineet yleistyvät ja ovat kaikkien saatavilla, jotkut taidot katoavat vähitellen kokonaan.
        Matematiikka on yksi hyvä esimerkki: ennen kuka tahansa suoriutui melko monimutkaisistakin laskutoimituksista vähintäänkin kynällä ja paperilla, ellei ihan päässä laskien. Nykyään lähes jokainen tarvitsee yksinkertaisiinkin laskutoimituksiin laskimia, eivätkä monet ylioppilaat enää tiedä miten suoriutua ilman fuktiolaskinta tai tietokonetta sellaisista laskutoimituksista, joita esim. tämä ikäluokka laski jo peruskoulutasolla.

        Onneksi meillä on vielä enemmän vaihtoehtoja käytettävissämme, eikä aina tarvitse olla tehokas ja suorittaa kiireellä kaikkea - varsinkaan lomamatkoilla. Moni hauska seikkailu voi jäädä kokematta, jos kaikki on aina valmiiksi ohjelmoitua. Pikku-erehdyksistä ja kommelluksista on ainakin omalla kohdallani usein kehkeytynyt juuri niitä kaikkein parhaiten mieleen jääneitä ja ainakin myöhemmin muistellessa hauskimpia muistoja.

        Pitäisiköhän tehdä aloitus aiheesta?


    • O-Orvokki

      vakiovarusteena navigaattori. Kohta voidaan varmaankin vaan näpytellä osoite siihen ja antaa auton hoitaa koko homma alusta loppuun. Tai ehkä autot ohjelmoidaan noudattamaan omistajansa äänellä annettuja käskyjä. Ehkä Suomessa joutuu tankatessa tarttumaan bensa- tms. letkuun, elleivät huoltoasemat ala kehittää palveluitaan.;))

      • Pirre*

        eläisikin elämänikin valmiiksi :/


      • O-Orvokki
        Pirre* kirjoitti:

        eläisikin elämänikin valmiiksi :/

        jos joku oikeasti alkaisi yrittää elää sinun puolestasi tai kauttasi.;)) Luulen, että haluaisit kuitenkin pitää langat omissa käsissäsi.

        Ovatkohan jotkut jo alkaneet ulkoistaa ajattelua ja tunteita?


      • Pirre*
        O-Orvokki kirjoitti:

        jos joku oikeasti alkaisi yrittää elää sinun puolestasi tai kauttasi.;)) Luulen, että haluaisit kuitenkin pitää langat omissa käsissäsi.

        Ovatkohan jotkut jo alkaneet ulkoistaa ajattelua ja tunteita?

        tunteita vielä, mutta navigaattori on jo alkua ajattelun ulkoistamisesta :)


    • navigaattoria, tykkään "suunnistaa" kartan mukaa.
      Ihan pöllöksihän sitä tulee, jos ei tarvia päätään käyttää yhtään, - joku ihme vehje vaan neuvvoo "seuraavasta oikeaan, - nyt olet perillä" :)

      Tykkään kartoista.

      • RosaLiiin

        ...kartanlukija siinä pelkääjän paikalla.
        Joskus on jouduttu ihan kummaan paikkaan kun olen ollut kartanlukijana.
        Vaan ei haittaa, kuitenkin aina lopulta on perille päästy.


      • kartta
        RosaLiiin kirjoitti:

        ...kartanlukija siinä pelkääjän paikalla.
        Joskus on jouduttu ihan kummaan paikkaan kun olen ollut kartanlukijana.
        Vaan ei haittaa, kuitenkin aina lopulta on perille päästy.

        1979 alkaen on muti (=vaimoni) istunut repsikan paikalla kertoen menosuunnan ja risteyksissä tien valinnan.
        Viimeeksi kolme viikkoa sitten.

        Autoreisuilla olemme yhdessä karttojen kanssa hahmotelleet reittejä ja suummittaista ajankäyttöä.
        Vaimo on kartasta päätellyt todennäköisiä alueita yksityismajoituksen löytämiseksi. Yms.

        Aikaisemmin vaimo usein valmisteli matkamme.
        Lähinnä puitteet ja jonkin tapahtuman tai kohteen ääripäässä.

        Kaupunkipaikoissa olisi navigaattorista joskus ollut hyötyäkin mutta koskaan ei ole ollut niin kiire että joku harhalenkki olisi suunnitelmia sotkenut.

        Miten navigaattorilla yhdessä suunnittelisimme vaikkapa Pohjois.Saksasta Itävallan Langenloisin viinijuhlille menon pari viikkoa etukäteen?
        Mennäkö hissukseen Baijerin kautta Tiroliin ja sieltä Unkarin Siofok-Ketskemet-Budapest reittiä Wienin kautta Langenloisiin vai käyttäisikö enemmän aikaa Itävallassa?
        Yms.

        Kartta antaa mahdollisuuden hahmotella yhdessä asioita.
        Mielestäni navigaattori sanelee suppeissa puitteissa.


      • ohrankukkia

        ...välillä eksyksissä, tai jopa hieman "pihalla"... :-)


    • salomaan saarni

      on katsoa reittiohjeet netistä.

      • kunhan höpäjätte

        Kun on sovittu joku tapaaminen jossain oudolla paikkakunnalla , ei netti ole mukana jos vielä siellä joutuu jonkun paikan hakemaan ja on kiire, ei silloin ole aikaa karttaa alkaa tutkimaan.
        Kyllä navigaat6tori on hyvä, sitä ei vain sellaiset ymmärrä joilla sitä ei ole.
        Esimerkiksi rekkamiehet käyttää navigaattoria aina kun suuntaavat ulkomaille kuormansa kanssa.
        Eräs rekkamies sanoikin että ei tulisi mitään ilman navigaattoria jos esim, Saksaan ajaa ja aikataulu on tiukka.


      • salomaan saarni
        kunhan höpäjätte kirjoitti:

        Kun on sovittu joku tapaaminen jossain oudolla paikkakunnalla , ei netti ole mukana jos vielä siellä joutuu jonkun paikan hakemaan ja on kiire, ei silloin ole aikaa karttaa alkaa tutkimaan.
        Kyllä navigaat6tori on hyvä, sitä ei vain sellaiset ymmärrä joilla sitä ei ole.
        Esimerkiksi rekkamiehet käyttää navigaattoria aina kun suuntaavat ulkomaille kuormansa kanssa.
        Eräs rekkamies sanoikin että ei tulisi mitään ilman navigaattoria jos esim, Saksaan ajaa ja aikataulu on tiukka.

        tuolta tien päältä. Netti on riittänyt toistaiseksi hyvin!


      • Pirre*
        salomaan saarni kirjoitti:

        tuolta tien päältä. Netti on riittänyt toistaiseksi hyvin!

        mieki joskus käyttänyt netin reittipalvelua, enempi ihan huvikseni vain. Ihan kätevä, kun reittiehdotuksen saa tulostettuakin.


      • O-Orvokki

        Suomessa liikkuessa on vaikea eksyä missään kovin kauas, kun opasteita on kaikkialla eikä kovin monikaistaisia väyliä ole missään. Ellei aikataulu ole kovin tiukka, ilman kartanlukijaa tai navigaattoria selviää hyvin, vaikka jossain kohtaa valitsisi väärinkin. Melkein aina pääsee kääntymään kohtuullisen matkan päässä ja löytää kohteeseen. - Minulta kylläkin onnistuu hetkellinen eksyminen ja vaikkapa tietöiden tai muiden häiriötekijöiden vuoksi jokin väärä valinta ihan helposti.

        Käsitys kartanluvun tai ohjeiden lukemisen helppoudesta muuttuu muiltakin luultavasti viimeistään siinä vaiheessa, jos pitää yksin ajaen ehtiä aikataulun mukaisesti jonnekin vieraassa maassa ja eksyy jo vierasta suurkaupunkia lähestyessään. Väärä valinta moottoritiellä voi merkitä useiden kymmenien kilometrien mutkaa matkaan ja uuden reitin löytäminen kartalta tuskin onnistuu käden käänteessä. Jo oikean paluuväylän löytäminen monien erisuuntaan kaartuvien väylien joukosta voi olla tosi työläs operaatio muun liikenteen keskellä. Ja monessa paikassa väylät ovat ruuhkaisia ja liikenteessä voi joutua seisomaan useammissa liikennevaloissa pitkiä aikoja.

        Samoin väärän kaistan valitseminen suurkaupungin liikenteessä voi helposti pakottaa ajamaan pitkiä matkoja ihan väärään suuntaan. Viitoissa mainitut nimet voivat olla ihan joitain muita paikannimiä kuin karttaa luettuaan olisi kuvitellut. Liikenneympyröitä voi kiertää useampaankin kertaan, mutta sekään ei aina auta, vaan on pakko pysähtyä ensimmäiseen mahdolliseen paikkaan lukemaan karttaa ja miettimään, minne ihmeeseen on joutunut. Lomalla se voi olla hauskaa, mutta jos on matkalla tiettynä aikana sovittuun tapaamiseen saattaa stressi päästä yllättämään - varsinkin, ellei voi soittaa kenellekään ohjeita kysyäkseen. Tietöistä aiheutuvat yllättävät kiertoreitit voivat myös järjestää ylimääräisiä yllätyksiä. Viimeistään siinä vaiheessa voisi moni epäilijäkin mielellään alkaa naputella matkansa päämäärää navigaattoriin, jos sellainen olisi käytettävissä.;))


      • salomaan saarni
        O-Orvokki kirjoitti:

        Suomessa liikkuessa on vaikea eksyä missään kovin kauas, kun opasteita on kaikkialla eikä kovin monikaistaisia väyliä ole missään. Ellei aikataulu ole kovin tiukka, ilman kartanlukijaa tai navigaattoria selviää hyvin, vaikka jossain kohtaa valitsisi väärinkin. Melkein aina pääsee kääntymään kohtuullisen matkan päässä ja löytää kohteeseen. - Minulta kylläkin onnistuu hetkellinen eksyminen ja vaikkapa tietöiden tai muiden häiriötekijöiden vuoksi jokin väärä valinta ihan helposti.

        Käsitys kartanluvun tai ohjeiden lukemisen helppoudesta muuttuu muiltakin luultavasti viimeistään siinä vaiheessa, jos pitää yksin ajaen ehtiä aikataulun mukaisesti jonnekin vieraassa maassa ja eksyy jo vierasta suurkaupunkia lähestyessään. Väärä valinta moottoritiellä voi merkitä useiden kymmenien kilometrien mutkaa matkaan ja uuden reitin löytäminen kartalta tuskin onnistuu käden käänteessä. Jo oikean paluuväylän löytäminen monien erisuuntaan kaartuvien väylien joukosta voi olla tosi työläs operaatio muun liikenteen keskellä. Ja monessa paikassa väylät ovat ruuhkaisia ja liikenteessä voi joutua seisomaan useammissa liikennevaloissa pitkiä aikoja.

        Samoin väärän kaistan valitseminen suurkaupungin liikenteessä voi helposti pakottaa ajamaan pitkiä matkoja ihan väärään suuntaan. Viitoissa mainitut nimet voivat olla ihan joitain muita paikannimiä kuin karttaa luettuaan olisi kuvitellut. Liikenneympyröitä voi kiertää useampaankin kertaan, mutta sekään ei aina auta, vaan on pakko pysähtyä ensimmäiseen mahdolliseen paikkaan lukemaan karttaa ja miettimään, minne ihmeeseen on joutunut. Lomalla se voi olla hauskaa, mutta jos on matkalla tiettynä aikana sovittuun tapaamiseen saattaa stressi päästä yllättämään - varsinkin, ellei voi soittaa kenellekään ohjeita kysyäkseen. Tietöistä aiheutuvat yllättävät kiertoreitit voivat myös järjestää ylimääräisiä yllätyksiä. Viimeistään siinä vaiheessa voisi moni epäilijäkin mielellään alkaa naputella matkansa päämäärää navigaattoriin, jos sellainen olisi käytettävissä.;))

        sellainen jossa on yhdessä GPS ja sykemittari. Kuvittelen, että se olisi mukava seuralainen vaellusretkillä ja lakkasuolla.


    • hyvä hankinta

      mutta näyttöruudun pitää olla tarpeeksi iso,että voi turvallisesti siihen vilkaista sivusilmällä samalla kuin ajaa; jos haluaa.
      Kännykoitten ruudut ovat auttamatta pieniä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kumpi vetoaa enemmän sinuun

      Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?
      Ikävä
      84
      1679
    2. Ei se mene ohi ajan kanssa

      Näin se vaan on.
      Ikävä
      85
      1212
    3. Tavoitteeni onkin ärsyttää

      Sua niin turhaudut ja unohdat koko homman
      Ikävä
      110
      1113
    4. Tunnistebiisi

      Laita joku tunnistebiisi, niin tiedän ett oot täällä ja kaipaat ehkä mua
      Ikävä
      66
      880
    5. Taidat tykätä linnuista paljon

      Mikä on sun lemppari ☺️😉🥹🦢🐦‍⬛🦉🦜🦚
      Ikävä
      102
      861
    6. Okei nyt mä ymmärrän

      Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘
      Ikävä
      56
      808
    7. Miks käyttäydyt noin?

      Välttelet kaikkia kohtaamisia...
      Ikävä
      47
      721
    8. Ei sun tarvi jännittää enää

      en yritä enää mitään. Tiedän että olin mauton ja sössin kaiken.
      Ikävä
      36
      712
    9. Olen huolissani

      Että joku päivä ihastut/rakastut siskooni. Ja itseasiassa haluaisin, ettei hän olisi mitenkään sinun tyyppiäsi ja pitäis
      Ikävä
      47
      661
    10. Minkälainen ääni mulla on mies

      Sinun mielestä?
      Ikävä
      33
      643
    Aihe