Reilu kolmevuotiaamme sai äidin ansaan eli huomasi että eräällä p--kele sanalla saa äidin kunnolla hermostumaan. Nyt testaa tuon sanan tehoa sitten aina "sopivan" tilaisuuden tullen eli tietenkin tilanteissa joissa äiti sitä vähiten toivoisi... Mikä neuvoksi? "Sitä saa mitä tilaa" - tiedän. Kotonahan sekin sana tietenkin on opittu. On varmasti lipsahtanut joskus äidinkin suusta ja sitäkin useammin isältä. Mutta tehtyä ei saa tekemättömäksi, ja nyt kaipaisin apua tähän ongelmaan. Suun pesemistä saippuallakin on jo kokeiltu... Ja sitä ennen keskustelua asiasta tietenkin. Ja välinpitämättömyyttä ("en huomaa sinua lainkaan") jne. jne. Nyt kaivataan siis uusia konsteja. Miten muilla?
Lapsen kiroilusta
7
774
Vastaukset
- kantapään kautta
Perinteiset lahjonta, uhkailu ja kiristys.. ;) No ei, kyllä parhaiten toimii, kun jättää reagoimatta lapsen kiroilun. Jokainen lapsi aloittaa jossain vaiheessa kiroilun (tietenkään ymmärtämättä, mikä siinä on niin jännää..) Tykkää vain "makustella" uusia sanoja, varsinkin kun saa niin paljon haluamaansa huomiota... Ohimenevä vaihe; malttia vain!
- lapset vm-00 -94 -92
Lipsautimme muka uuden sanan, joka olikin "PIU PAU" tai "nakki" tai joku pienestä hauska sana. Niin rupesi se sana tulemaan joka välissä, ja se vanha unohtui ;) Tämä toimi yhden lapsen osalta, kokeile!
- Mami-83
Minusta on kurjaa kuulla että aikuiset pesevät lapsensa suut oikeasti saippualla ja muutenkin tekevät ihme juttuja ja miksi?? vain siksi että lapsi on KOTOA oppinut jotain mitä vanhemmat muka saavat sanoa, mutta lapsi ei! miksi näin? lapsi toistaa ja oppii VANHMEMPIEN tekemisistä ja sanoista, siispä on nyt turha alkaa lasta kiduttamaan sillä teidän pitäisi ne omat suunne pestä, ei lapsen. on niin ristiriitaista että vanhemmat saavat tehdä lapsen edessä jotakin mikä on ehdottomasti lapselta kielletty. kyllä aikuisen luulisi jo sen verran tajuavan!!!!!
- riesa
Olen kyllä samaa mieltä kanssanne. Parasta olisi ollut jos tuokin sana olisi alunperin jäänyt kotona oppimatta, ja on väärin vaatia lapselta jotain mihin ei itsekään kykene... Seuraavaksi paras vaihtoehto olisi ollut jättää kiroilu huomioimatta, niinkuin aluksi teinkin. Sitä tarkoitinkin alkuperäisen viestin sanoilla "sai äidin ansaan". Onneksi lapset osaavat olla myös fiksumpia kuin vanhempansa! Kolmevuotiaamme kun ratkaisi ongelman ehdottamalla itse korvaavan sanan käyttöönottoa. "Jos minä sanoisinkin tilkkele, saanko sanoa?" (alkuperäisen sanan kyllä sanoi aivan selkeästi ärrineen kaikkineen). Tietysti sai uuden sanan ottaa käyttöön ja käytti sitä muutaman kerran oikein tehostetustikin "tilkkeleen tilkkele" - nyt ei tarvitse näköjään enää sitäkään. Ainakin pari päivää tässä on kulunut mukavasti, aivan kiroilematta. =)
- peekele
itse kiroilen huomaamattani.. -aika usein.. :(
lapsi ns.tottunut kiroiluun.
itse ei kiroile, saattaa joskus leikin ohessa
sanoa lelulle: helvetti tän auton kanssa,kun ei toimi..
mutta muuten ei viljele kirosanoja. uskoo kyllä kun sanon ettei saa yleisillä paikoilla kirota ym... eli toisaalta,jos ei nosta asiasta haloota,
saattaa kiroaminen unohtua..
(meidän "kiroaja" 5-vuotias)- peekele
lisään vielä, että en huorittele,vituttele ym..
luonnostaan minulta saattaa tulla perkele.. tosin olen yrittänyt muuttaa itseäni sanomaan vaikka voi pirskatti.. :)
tarhan pihalla kuulin kerran kun poika (silloin n5-6v) taisteli kurahousujen kanssa, siinä tuli vitun huorat ym ...
aika järkyttävää kuultavaa.
- maria
Joo, tuut kuulemaan vielä vaikka mitä kirosanoja->muiltaopittuja vaikka kuinka itse varoisit sanomisia.Meillä on just näin,kotona ei kiroilla mut pihalla kiroillaan sit salaa naapurin lasten kanssa.Ärsyttää kun joillakin lapsilla ei oo mitään kuria kotona vaan saavat puhua aivan mitä sattuu ja opettaa ne vielä toisille lapsille.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Riikan kukkaronnyöri on umpisolmussa
Kulutus ei lähde liikkeelle, koska kansalaiset eivät usko, että: – työpaikka säilyy – tulot eivät romahda – talous ei h52752Jos vedetään mutkat suoraksi?
Niin kumpaan ryhmään kuulut? A) Niihin, jotka menevät edellä ja tekevät? Vai B) Niihin, jotka kulkevat perässä ja ar1062591Tanskan malli perustuu korkeaan ansioturvaan
Ja vahvoihin työllisyys- ja kotoutumispalveluihin. Suomessa Riikka on leikannut juuri näitä: palkkatukea, työttömyysturv182307Vain vasemmistolaiset ovat aitoja suomalaisia
Esimerkiksi persut ovat ulkomaalaisen pääomasijoittajan edunvalvojia, eivät auta köyhiä suomalaisia.481889Anteeksipyyntöni
Jätän tähän anteeksipyyntöni sinulle, koska en voi sanoa sitä missään muuallakaan. Pyydän anteeksi, jos purkamani tuska141453- 321453
- 1771173
Sydämeni valtiaalle
En täältä aio asioita kysellä. Haluan tuoda tiedoksesi, että pohjimmiltani en ihmisiä tahdo satuttaa ja ajattelen muiden1011144Persu ajoi autoa
Ajoi lapsen yli https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/597a7468-3d1d-455e-bed2-21c1efc31ac1201073En vain unohda
Sitä miten rakastuneesti olet minua katsonut. Oliko tunteet liian suuria että niistä olisi voinut puhua.65960