perintövero??

maiju

Tietääkö joku, miten tää homma menee??
Haluisin kovasti muuttaa pois omaan kotiin, mutta se ei onnistu koska mun isä kuoli viime syksynä. No me lapset perittiin osuudet ja koska mä oon ainoo täysikänen, en kuulemma saa muuttaa kahteen vuoteen,tai saan mut joutuisin maksamaan enemmän perintöveroa jos asuisin jossain muualla kun siellä minkä omistan. Eli mun pitää vielä vuos olla kirjoilla tossa vanhassa talossa. Sama tilanne on talossa,joka on rakennettu ja jossa pitää asua 2 vuotta ennen kun sen voi myydä,ellei halua veropommia.

Voisiko joku tietäväinen neuvoa asiassa,tai kertoa mitä tietää. Asiasta on puhuttu kuolinpesää hoitavan lakimiehen kanssa,mutta se kuulostaa vaan niin kummalliselta,et haluisin tietää muiden kokemuksia?

5

149

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mitä kysyt

Asut siis isävainaasi asunnossa sisariesi kanssa ja haluaisit muuttaa sieltä pois.

Jos on aikomus myydä sitten asunto, kun kaksi vuotta on täyttynyt isän kuolemasta ja on odotettavissa myyntivoittoa = hankinta hinta eli verottajan määräämä arvo asunnolle ja siitä tulee myydessä voittoa, niin joudut maksamaan siitä erotuksesta veroa.
      Voisko tuon ratkaista siten, ettet siirrä kirjojasi muualle ja asuisit (epäilen) poikakaverisi kanssa, niin älä tee ilmoitusta uudesta rekisteröinnistä muualle. Asut siis pimeäasti.
      Jos sisruksesi ja (äiti) tarvitsevat sinua, niin velvollisuudentuntoisena asut isäsi kodissa sen kaksi vuotta. Se on lyhyt aika ihmisen elämässä.

• ---

Mikäli asunto on ollut myös sinun kotisi ennen isäsi kuolemaa et joudu maksamaan kyseistä veroa (jos täyteen on tullut 2 vuotta). Ajan laskeminen alkaa siitä kun taloon on muuttanut, ei kyolemasta.

• Lilli

Ajan laskeminen alkaa isän kuolinpäivästä;siis omistusoikeuden saamisesta. 2 vuoden omistus- ja asumisajan jälkeen asunnon voi myydä ilman myyntivoittoveroa.Pelkkä asuminen ei siis riitä verottoman myynnin perusteeksi.

• Lilli

Tulkitsenkohan viestiäsi oikein,eli että talo arvostettiin perunkirjoituksessa niin alhaiseksi kuin mahdollista,joten jos myisitte sen alle 2 vuoden niin saisitte lisää veroja myyntivoitosta.Ja koska talon arvo perukirjassa on käypää arvoa alhaisempi niin perintöverokin on pienempi.
      Voit asua muualla kunhan viranomaiset eivät sitä tiedä.Eli et voi hakea mm. asuntotukea.

• maiju

Juu oikein arvasit. Noin se siis menee, eipä tässä auta muu kun odotella tai muuttaa jonkun luokse. Mikä sitten lasketaankaan asumiseks,mut asian siis pitäis olla kunnossa jos en esim. siirrä postia ja käyn välillä kotonakin asumassa.
        Kiitos tästä vastauksesta,luulin jo, et äippä haluu vaan pitää mut himassa.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Riikan kukkaronnyöri on umpisolmussa

Kulutus ei lähde liikkeelle, koska kansalaiset eivät usko, että: – työpaikka säilyy – tulot eivät romahda – talous ei h
      Maailman menoa
      5
      2752
    2. Jos vedetään mutkat suoraksi?

Niin kumpaan ryhmään kuulut? A) Niihin, jotka menevät edellä ja tekevät? Vai B) Niihin, jotka kulkevat perässä ja ar
      Sinkut
      106
      2591
    3. Tanskan malli perustuu korkeaan ansioturvaan

Ja vahvoihin työllisyys- ja kotoutumispalveluihin. Suomessa Riikka on leikannut juuri näitä: palkkatukea, työttömyysturv
      Maailman menoa
      18
      2307
    4. Vain vasemmistolaiset ovat aitoja suomalaisia

Esimerkiksi persut ovat ulkomaalaisen pääomasijoittajan edunvalvojia, eivät auta köyhiä suomalaisia.
      Maailman menoa
      48
      1889
    5. Anteeksipyyntöni

Jätän tähän anteeksipyyntöni sinulle, koska en voi sanoa sitä missään muuallakaan. Pyydän anteeksi, jos purkamani tuska
      Järki ja tunteet
      14
      1453
    6. Miten must tuntuu

et sä ajattelet mua just nyt
      Ikävä
      32
      1453
    7. Kun et vain tajua että

sua lähestytään feikkiprofiililla :D Hanki aivot :D m-n
      Ikävä
      177
      1173
    8. Sydämeni valtiaalle

En täältä aio asioita kysellä. Haluan tuoda tiedoksesi, että pohjimmiltani en ihmisiä tahdo satuttaa ja ajattelen muiden
      Ikävä
      101
      1144
    9. Persu ajoi autoa

Ajoi lapsen yli https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/597a7468-3d1d-455e-bed2-21c1efc31ac1
      Perussuomalaiset
      20
      1073
    10. En vain unohda

Sitä miten rakastuneesti olet minua katsonut. Oliko tunteet liian suuria että niistä olisi voinut puhua.
      Ikävä
      65
      960
    Aihe