Kevytkivääri?

Koiraton kuleksija

Koirattomana kuleksin pitkiäkin matkoja erilaisen pienriistan perässä ja hakusessa olisi painoltaan kevyt ja muutenkin kätevä tuliluikku.

Kaliiberiksi riittäisi tuollainen .222 tai vaikka .357 ja lippaassa pitäisi olla vähintään se toinen kuti varalla eli ei kertalaukaus.

Mikä olisi sopiva kevyt ja näppärä torrakko, jota jaksaisi useammankin päivän eväiden ja muiden rensseleiden kanssa kanniskella?

7

2535

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • hillbergmounting

Unohda .357-revolverin patruunaa ampuvat useimmiten vipulukkoiset pössykät. Tarjoa jonossa seuraavalle sipa66-ukolle .222Rem jo vanhemman ikäluokan Sako aseesta 375€.

• Koiraton kuleksija

Vipulukkoisissa on minulle se etu, kun kaiken muun vaivan lisäksi olen vasenkätinen eli useimmiten tuo pulttilukon vipu on väärällä puolella.

• Itse en kannata kevyitä kiväärejä, mutta luulisi parhaiten kevennetyt löytyvän niiden käyttöalueilta, eli Alppien tuntumasta.

Kaliiberiksi nykypäivänä kannattanee valita vaikka .223Rem, pikkuveljestä aika alkaa pikkuhiljaa ajaa ohitse.

Tuossa vähän kuolattavaa:)

http://www.alloptics.fi/Mauser/M03Alpine.html

• Kertaaja

hieno peli, mutta jos kysyjä haluaa nimenomaan kevyen kiväärin niin tuohan on nyky metsästyskivääriksi aika painava. Tuolta vaikka http://www.remes.fi/cz_kivaarit.html 527 carbine malli niin painosta tippuu heti 800 grammaa. Kevyempää minä en ainakaan ihan nopeasti löytänyt.
        Tosin tuossakin on vasurille juuri se vääränkätisyys vikana. Vipulukuissa voi taas unohtaa .222 tai .223 kaliiberina. Ja jos kiikarin tarvitsee niin vipulukko on yleensä huomattavasti vaikeampi valinta ja vipulukot yleensä painaa yli 3 kiloa.

Vasurille vaihtoehtona voisi olla vasenkätisen pulttilukon hankkiminen ja sen keventäminen. Esim. piipusta "ylimääräiset" pois.

Kaliiberina minäkin kannataisin kyllä .223rem:iä. Sen hinnoilla riittää rahaa harjoitteluunkin, eikä tarvitse itse latailla, toisin kuin perinteisen .222 euro/paukku hinnoin, ei viitsi ihan kauheasti ammuskella.

Eli yksinkertaisesti minun vastaus ongelmaan olisi mikä tahansa vasuri pulttilukko kaliiberissa .223 rem synteettisellä tukilla piippu katkaistuna (460mm riittää hyvin) ja mahdollisimman kevyt kiikaritähtäin katolle. Esim. Tikka T3 Lite tai Lite stainlesista saisi ainakin tuollaisen tehtyä.

Tarkkuuskaan ei häviä oikein tehdyllä piipunkatkaisulla, siitä minulla on kokemusta, itseasiassa se parani.

• Nuori metsästäjä
        Kertaaja kirjoitti:

hieno peli, mutta jos kysyjä haluaa nimenomaan kevyen kiväärin niin tuohan on nyky metsästyskivääriksi aika painava. Tuolta vaikka http://www.remes.fi/cz_kivaarit.html 527 carbine malli niin painosta tippuu heti 800 grammaa. Kevyempää minä en ainakaan ihan nopeasti löytänyt.
        Tosin tuossakin on vasurille juuri se vääränkätisyys vikana. Vipulukuissa voi taas unohtaa .222 tai .223 kaliiberina. Ja jos kiikarin tarvitsee niin vipulukko on yleensä huomattavasti vaikeampi valinta ja vipulukot yleensä painaa yli 3 kiloa.

Vasurille vaihtoehtona voisi olla vasenkätisen pulttilukon hankkiminen ja sen keventäminen. Esim. piipusta "ylimääräiset" pois.

Kaliiberina minäkin kannataisin kyllä .223rem:iä. Sen hinnoilla riittää rahaa harjoitteluunkin, eikä tarvitse itse latailla, toisin kuin perinteisen .222 euro/paukku hinnoin, ei viitsi ihan kauheasti ammuskella.

Eli yksinkertaisesti minun vastaus ongelmaan olisi mikä tahansa vasuri pulttilukko kaliiberissa .223 rem synteettisellä tukilla piippu katkaistuna (460mm riittää hyvin) ja mahdollisimman kevyt kiikaritähtäin katolle. Esim. Tikka T3 Lite tai Lite stainlesista saisi ainakin tuollaisen tehtyä.

Tarkkuuskaan ei häviä oikein tehdyllä piipunkatkaisulla, siitä minulla on kokemusta, itseasiassa se parani.

Tästä halpa vipuukko ja käyttää sepällä niin laittaa sisäpiipun .223 niin sitten metsälle.
        http://www.teraasekeskus.com/tuotteet.asp?osasto=kivaarit&ID=3287

• Koiraton kuleksija
        Kertaaja kirjoitti:

Kyllähän tuolta cz:n kotisivuilta löytyi jokunen vasurikin. Mutta ihan varteenotettava vaihtoehto on sopivanhintainen .223 vasuri ja sitä keventäen tuunaamaan.

• Trapper
        Koiraton kuleksija kirjoitti:

Kyllähän tuolta cz:n kotisivuilta löytyi jokunen vasurikin. Mutta ihan varteenotettava vaihtoehto on sopivanhintainen .223 vasuri ja sitä keventäen tuunaamaan.

Jos hyvää ja kevyttä etsit, niin kannattaa etsiä käytetty Tikka M55 tai M65 trapper. Trapperissa on lyhyt 52cm uritettu piippu ja kevennetty tukki vakiona.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Useita puukotettu Tampereella

Mikäs homma tämä nyt taas on? "Useaa henkilöä on puukotettu Tampereen keskustassa kauppakeskus Ratinan lähistöllä." ht
      Tampere
      176
      3407
    2. Asiakas iski kaupassa varastelua tehneen kanveesiin.

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/33a85463-e4d5-45ed-8014-db51fe8079ec Oikein. Näin sitä pitää. Kyllä kaupoissa valtava
      Maailman menoa
      373
      2171
    3. Kuka rääkkää eläimiä Puolangalla?

Poliisi ampui toistakymmentä nälkiintynyttä eläintä Puolangalla Tilalta oli ollut karkuteillä lähes viisikymmentä nälkii
      Puolanka
      54
      2117
    4. Leipivaaran päällä on kuoleman hiljaista.

Suru vai suuri helpotus...
      Puolanka
      42
      1998
    5. Meneeköhän sulla

oikeasti pinnan alla yhtä huonosti kuin mulla? Tai yhtä huonosti mutta jollain eri tyylillä? Ei olisi pitänyt jättää sua
      Ikävä
      32
      1481
    6. Jos ei tiedä mitä toisesta haluaa

Älä missään nimessä anna mitään merkkejä kiinnostuksesta. Ole haluamatta mitään. Täytyy ajatella toistakin. Ei kukaan em
      Ikävä
      93
      1241
    7. Määpä tiijän että rakastat

Minua nimittäin. Samoin hei! Olet mun vastakappaleeni.
      Ikävä
      54
      1203
    8. Muutama kysymys ja huomio hindulaisesta kulttuurista.

Vedakirjoituksia pidetään historiallisina teksteinä, ei siis "julistuksena" kuten esimerkiksi Raamattua, vaan kuten koul
      Hindulaisuus
      409
      1114
    9. Jumala puhui minulle

Hän kertoi sinusta asioita, joiden takia jaksan, uskon ja luotan. Hän kuvaili sinua minulle ja pakahduin onnesta kuulles
      Ikävä
      117
      1029
    10. Koska näit kaivattusi viimeksi

Milloin tapasit rakkaasi? Ja etenikö suhde yhtään?
      Ikävä
      47
      903
    Aihe