Mikä vikana

Sanyossa

Kysyn vaan sen takia että kannattaisiko lähteä korjauttamaan. Sanyo-nauhuri ei lähde enää pyörittämään eikä varsinkaan kelaamaan kasetteja. Kun painan toistonäppäintä, surraa hetken ja menee valmiustilaan. Ikää nauhurilla on kyllä jo 17 vuotta. Mutta se on ollut erittäin hyvä ja luotettava koko käyttöiän.
Olen kurkannut sisäänkin eikä eikä siellä näy mitään mekaanista vikaa ts. mikään ei näytä olevan irti tai poikki.

5

1751

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • rar

      Minun mielestäni se ei ole taloudellisesti järkevää, koska VHS nauhureita saa nykyään niin edullisesti käytettynäkin (juuri näin kirppiksellä JVC Elegance Hifi -mallin jalopuupäädyillä, toimiva 35euroa).
      Vika tuossa sinun nauhurissasi saattaa olla hyvinkin yksinkertainen, yleensä niistä on vain vetohihna poikki tai sitten kulunut niin että luistaa ja siksi em. toiminnot eivät pelaa.
      Jos itse omaa vähänkään kokemusta niin kannattaa korjata omatoimisesti. Uudet hihnathan eivät maksa kuin pari euroa. Niitä saa ostettua ainakin Suomen huoltopalvelusta: http://www.elfa.se/fi/index1.html
      Jos liikkeeseen viet niin todennäköisesti eivät sitä suosittele korjaamaan, jos kuitenkin siihen päädyt tunnearvon, tai jonkun muun seikan perusteella niin useissa paikoissa pelkkä laitteen avaus/tarkistus maksaa 30€ jos siihen joutuu jotain tekemään niin kalliiksi tulee.

    • SmithChart

      Kelausnapojen alapuolella on kummassakin sellaiset jarrukengät. Nämä ovat rungossa kiinni muovisilla tapeilla, joista toinen aina katkeaa. Aikoinaan noita tuli kunnostettua useampikin. Korjaus on hieman työläs mutta tarvitsee tehdä vain kerran; eli siihen tapin tilalle runkoon reikä (tai en muista oliko siinä jo reikä valmiina), reikään kierteet ja sen jälkeen 3 mm. ruuvista sahataan uusi tappi ja ruuvataan paikalleen. Ei katkea enää ikinä.. :)

    • Sanyossa

      Hihna ei ole poikki eikä luista. Olen sen tarkistanut. Siellä on sellainen vauhtipyörän näköinen 3..5 cm halkaisijaa oleva kiekko, josta hihnaveto toiselle pyörälle. Ainakaan silloin kun kokeilin kuoret avattuna laittaa kasetin sisään ja kelata, ei hihna eikä kumpikaan pyöristä pyörinyt. Hieman vain pyörähti ja jäi sitten paikalleen surraamaan hetkeksi ennen kuin laite meni automaattisesti standby -tilaan.

      Silloin kun avasin videon ensimmäisen kerran sieltä tuli käännellessä ulos sellainen pienen pieni valkoinen, lähes tulitikun pään kokoinen muovipala. En sen alkuperäistä lähtöpaikkaa pystynyt mitenkään päättelemään. Olisiko se nyt ollut sen jarrutapin osa?

      • SmithChart

        Se "metallikiekko" joka näkyy siellä alapuolella ja pyörittää hihnan kautta sellaista valkoista muovista pyörää on capstan-moottori. Sen kyllä kuuluu pyöriä ainakin hetken aikaa, olipa hihna ehjä tahi ei. Jos capstan ainoastaan nykii eikä pyöri on vika joko virtalähteessä tai capstan-moottorin ohjainpiirissä, jota ei muistaakseni saanut varaosana mistään edes aikoinaan, VHS:n kulta-aikoina.


    • Sanyossa

      Otin hieman selvää Sanyo-problems sivustolta (englanninkielinen) ja siellä kerrottiin että jos vetohihna on vanhuuttaan kovettunut, löystynyt tai muuttunut liukkaaksi, nauhurin ohjauspiiri kytkee vedon heti pois päältä huomatessaan epänormaalia toimintaa jottei kasetilta mahdollisesti purkautuva nauha vahingoitu tai tuki koko nauhuria.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kuka maksaa Elokapinan töhrinnän?

      Vieläkö tukevat Elokapinan toimintaa mm. Aki Kaurismäki, Sofi Oksanen, Paleface, Koneen Säätiö ym. ? Kenen kukkarosta ot
      Maailman menoa
      574
      3814
    2. Muuttaisiko viesti mitään

      Haluaisin laittaa viestin, mutta muuttaisiko se mitään. Oletko yhä yhtä ehdoton vai valmis kyseenalaistamaan asenteesi j
      Ikävä
      48
      3298
    3. Jos sinulla kiinnostaisi

      Nyt, miten antaisit minun ymmärtää sen?
      Ikävä
      38
      2781
    4. Valpuri Nykänen elokapina

      Aikas kiihkomielinen nainen kun mtv:n uutiset haastatteli. Tuollaisiako ne kaikki on.
      Maailman menoa
      66
      2719
    5. Oon vähän ihastunut suhun nainen

      Vaikka toisin jokin aika sitten väitin mutta saat mut haluamaan olemaan parempi ihminen :)
      Ikävä
      19
      2114
    6. Jospa me nähtäisiin

      Sinne suuntaan menossa🤣
      Ikävä
      32
      2071
    7. Se että tavattiin

      Hyvin arkisissa olosuhteissa oli hyvä asia. Olimme molemmat lähestulkoon aina sitä mitä oikeasti olemme. Tietysti pieni
      Ikävä
      12
      1917
    8. Elämä jatkuu

      Onneksi ilman sinua
      Ikävä
      29
      1835
    9. Oot pala mun sielua

      Jos toivot, että lähden mä lähden. Jos toivot, että jään mä jään. Koen, että olet mun sielunkumppani, mutta lämmöllä my
      Ikävä
      17
      1770
    10. Hei T........

      Ajattelin kertoa että edelleen välillä käyt mielessä.... En ole unohtanut sinua, enkä varmasti ikinä... Vaikka on kulunu
      Suhteet
      47
      1729
    Aihe