Tuli tuossa hiukan isäpapan kanssa kinaa vesitason nousukiidosta. Toinen on sitä mieltä, että kiihdytyksen aikana pitää edetä täysin suoraviivaisesti eteenpäin, ja toinen on sitä mieltä, että on mahdollista tehdä hiukan mutkaa ennen ilmaan nousua. Kumpikaan meistä ei tiedä lentämisestä kovinkaan paljoa.
Löytyykö täältä näkemyksiä kysymykseen?
Mutkalla vai ihan suoraan? :)
Vesitason nousukiito
9
2421
Vastaukset
- Lentäjän poika
pitää edetä suoraviivaisesti saadakseen optimaalisen nousukiidon.
- Isänsä poika
Okei, suoraan on parempi, mutta jos nousupaikka on sellainen, jossa ei riittävän pitkää suoraa pätkää ole, voidaanko kiihdytys tehdä ikään kuin suurta ympyrän kaarta pitkin?
- PiperCub
Isänsä poika kirjoitti:
Okei, suoraan on parempi, mutta jos nousupaikka on sellainen, jossa ei riittävän pitkää suoraa pätkää ole, voidaanko kiihdytys tehdä ikään kuin suurta ympyrän kaarta pitkin?
Olen nähnyt videon, jossa Cessna, Beaver ja PiperCub nousevat loivasti kaartuvasta joenmutkasta. Hyvin näkyi onnistuvan vaikka pilotit joutuivat "kanttaamaan" sisäkurvin puolelle siivekkeillä.
- Isänsä poika
PiperCub kirjoitti:
Olen nähnyt videon, jossa Cessna, Beaver ja PiperCub nousevat loivasti kaartuvasta joenmutkasta. Hyvin näkyi onnistuvan vaikka pilotit joutuivat "kanttaamaan" sisäkurvin puolelle siivekkeillä.
Asiaan tuli siis jonkinlainen selvyys. Kiitokset siitä.
Saa kommentoida enemmänkin, jos jotain jollekin mieleen tulee. :)
- Jenkkipilotti
http://www.youtube.com/watch?v=A8c2gxlw0MU
Tuossa videossa on esimerkki tosi lyhyestä nousukiidosta. Siinä kallistetaan kone yhdelle sukselle mahdollisimman pian, jotta suksien aiheuttama vastus puoliintuisi ja nopeutta saataisiin mahdollisimman nopeasti. Sama temppu toimii myös maakoneessa, joskin hyöty on vähäisempi.
Kokeilu tietenkin omalla vastuulla, koneessa on kokenut lentäjä ja tarvittavat ominaisuudet. Jos kone uppoaa, niin pääsetkö sieltä pois helposti ja nopeasti?- Sohvatiikeri
Kallistamisella ei kyllä ole mitään vaikutusta lentoonlähtömatkan pituuteen. Yhtä lyhyt nousukiito tulee kun kallistamisen sijaan rivakalla vedolla "portaalta" ilmaan. Pilli tosin saattaa rääkäistä mutta ei muuta dramatiikkaa. Ja on paljon turvallisempaa kuin tuollainen kallistelu.
Sohvatiikeri kirjoitti:
Kallistamisella ei kyllä ole mitään vaikutusta lentoonlähtömatkan pituuteen. Yhtä lyhyt nousukiito tulee kun kallistamisen sijaan rivakalla vedolla "portaalta" ilmaan. Pilli tosin saattaa rääkäistä mutta ei muuta dramatiikkaa. Ja on paljon turvallisempaa kuin tuollainen kallistelu.
Lentokoneen käsikirjassa 172 FR. oli maininta koneen kallistamisesta vain yhdelle kellukkeelle. En kyllä jaksa muistaa oliko toimenpiteenaika vasta koneen noustua portaalle, luulisin niin. Omakin näkemys on että ei juuri lyhennä vedessä olevaa matkaa.
- voidaan osoittaa, että
airfoil kirjoitti:
Lentokoneen käsikirjassa 172 FR. oli maininta koneen kallistamisesta vain yhdelle kellukkeelle. En kyllä jaksa muistaa oliko toimenpiteenaika vasta koneen noustua portaalle, luulisin niin. Omakin näkemys on että ei juuri lyhennä vedessä olevaa matkaa.
kulkuvastus riippuu vedessä olevan /märkäpinnan/ pinta-alasta. Vastaavan pinnan ilmanvastus on huomattavasti alhaisempi. Heti kun nopeus riittää yhden kellukkeen poistamiseen vedestä, kannattaa se hyödyntää. Tempusta saatu hyöty lisää koneen kiihtyvyyttä ja näin kiidosta tulee lyhyempi.
Nimenomaa tällä tavalla kevyesti heiluttelemalla taikka heilauttamalla kiperässä paikassa saattaa voittaa muutaman metrin. Vastaava ilmiö tapahtuu allokossa, jossa aallon harja toimii hyppyrinä.
Samaa ilmiötä käytetään hyväksi kantosiipikajakissa:
http://www.youtube.com/watch?v=uO54ZvDwt18
Vähentämällä vedessä olevaa pinta-alaa, pienennetään kulkuvastusta ja saadaan lisää nopeutta. - samasta periaatteesta
voidaan osoittaa, että kirjoitti:
kulkuvastus riippuu vedessä olevan /märkäpinnan/ pinta-alasta. Vastaavan pinnan ilmanvastus on huomattavasti alhaisempi. Heti kun nopeus riittää yhden kellukkeen poistamiseen vedestä, kannattaa se hyödyntää. Tempusta saatu hyöty lisää koneen kiihtyvyyttä ja näin kiidosta tulee lyhyempi.
Nimenomaa tällä tavalla kevyesti heiluttelemalla taikka heilauttamalla kiperässä paikassa saattaa voittaa muutaman metrin. Vastaava ilmiö tapahtuu allokossa, jossa aallon harja toimii hyppyrinä.
Samaa ilmiötä käytetään hyväksi kantosiipikajakissa:
http://www.youtube.com/watch?v=uO54ZvDwt18
Vähentämällä vedessä olevaa pinta-alaa, pienennetään kulkuvastusta ja saadaan lisää nopeutta.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Suomen kansa haluaa Antti Lindtmanista pääministerin
Lindtman on miltei tuplasti suositumpi kuin etunimikaimansa Kaikkonen. Näin kertoo porvarimedian teettämä kysely. http2944781Vain 21% kannattaa Lindtmania pääministeriksi
se on selvästi vähemmän kuin puolueen kannatus, mites nyt noin?1353066Miksei Björn Wahlroos jaa rahaa köyhille?
Esimerkiksi Nordean tiloissa? Vai tuovatko ne köyhät hiekkaa marmorilattioille ja siksi ei pysty mursunviiksi pystyyn k522983Jouluksi miettimistä: kuka tai mikä valmistaa rahan?
Nyt kun on ollut vääntöä rahasta ja eritoten sen vähyydestä, niin olisi syytä uida rahan alkulähteille, eli mistä se syn281541Julkinen sektori on elänyt aivan liian leveästi yli varojensa!
Viimeisen 15 vuoden aikana julkisen puolen palkat ovat nousseet n. 40%, kun taas yksitysellä sektorilla vain n. 20%. En2271242- 471189
Yksikään persu ei ole saanut Nobelin palkintoa
Kertoo paljon persujen älyn puutteesta. Demareista mm. Ahtisaari on kyseisen palkinnon saanut.7996Miten antaa merkki hyvin eri ikäiselle miehelle, että kertoisi toiveensa ja ajatuksensa?
Olen pitkään pitänyt miehestä, joka myös varmasti minusta. Hän ei tosin kerro ihastumisesta, eli voi hyvin olla, että tu78991Emme koskaan keskustelleet kasvotusten syistä välirikollemme
Enkä voisi kertoa perimmäistä rehellistä syytä. Kerroin sinulle pintapuolisen ”paketin” ja otin tavallaan omalle vastuu58981Paskalaista valokuitulakiin
Nyt maksajiksi joutuvat kaupunkilaiset eivätkä mökkiensä ulkohuusseissa kakistelevat mummot. Nimittäin EU määrää jokais52979