BC:t ovat Einsteineja?

totta kyllä

49

11967

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ovat nekin

tosi älykkäitä, en vaihda rotua koskaan!
      Ja olihan joskus muinoin se LASSIE-sarjakin, sitä katsoessa silmät kostuu.
      Kyllä eläin on monessa viisaampi, kuin ihminen.

• PIKKULASSIE

Veljeni Peni sai elää kanssa vaihderikkaan 14 vuotisen elämän minun perhoskoirani kanssa. Olivat kuin paita ja peppu. Samasta kupista söivät: Penille, kun sanottiin, että nyt on Fiksin vuoro, niin siirtyi sivuun. Ja mökillä tietty vahti Fiksiä. Jos Fiksi oli joskus vähän kauemmana näköpiiristä - niin Penille sanottiin, että haeppa Fiksi kotiin, niin sieltä tultiin peräjalkaa tuota pikaa. Puolen vuoden välein jouduttiin kaverukset lopettamaan sairauksien takia. Nyt minulla on jo 3 perhoskoira ja kyllä heilläkin on luonne-eroja. Tuntuu, että tämä tapaus on kaikista fiksuin. Nk. joku tuossa kirjoitti, että koirahan tekee, mitä opettaa, niin minun Santtuni kyllä kakuloi, kun sanon hänelle, että nyt on kakulin aika, siinä on hyvä paikka, että päästään kotia.

• ???
        PIKKULASSIE kirjoitti:

Veljeni Peni sai elää kanssa vaihderikkaan 14 vuotisen elämän minun perhoskoirani kanssa. Olivat kuin paita ja peppu. Samasta kupista söivät: Penille, kun sanottiin, että nyt on Fiksin vuoro, niin siirtyi sivuun. Ja mökillä tietty vahti Fiksiä. Jos Fiksi oli joskus vähän kauemmana näköpiiristä - niin Penille sanottiin, että haeppa Fiksi kotiin, niin sieltä tultiin peräjalkaa tuota pikaa. Puolen vuoden välein jouduttiin kaverukset lopettamaan sairauksien takia. Nyt minulla on jo 3 perhoskoira ja kyllä heilläkin on luonne-eroja. Tuntuu, että tämä tapaus on kaikista fiksuin. Nk. joku tuossa kirjoitti, että koirahan tekee, mitä opettaa, niin minun Santtuni kyllä kakuloi, kun sanon hänelle, että nyt on kakulin aika, siinä on hyvä paikka, että päästään kotia.

???

• Betteri

Meidän partacolliet oli vähän höpsöjä, mutta armottomia humoristeja! Varsinkin poikapuolinen. kyllä collien suku on hienoa, paitsi kurakelillä...

• JOKU
        ??? kirjoitti:

???

jäikö jotakin epäselväksi??????

• tyhmä collie.

Bordercollie on aivan eri rotu,kuin Lassie eli Collie:=)

• Sheltti
        PIKKULASSIE kirjoitti:

Heippa .Sellaista rotua kuin "pikku lassie " ei ole olemassakaan ...
        Tarkoitat varmaankin Shelttiä ?

• kummastunut87
        PIKKULASSIE kirjoitti:

Miten voi elää 14 vuotiaa vaihderikaan elämän jos lopetetaan puolen vuoden välein? tulikohan sulle nyt kirjotus virhe.

• koiran

luonteestakin kiinni ja saahan minkä koiran vaan koulutettua... Ei pelkästään rodusta.
      Bordercollie on kyllä kaunis koira =)

• tyhmästä

koirasta viisasta saa kouluttamallakaan, borderit ovat viisaita syntyjään, meillä ollut jo neljä borderia, kaikki paimentavia eli työkoiria.

• mitataan.

älykkyys?Esim,ajokoira ajaa taitavammin jänistä ja karhukoira haukkuu ja etsii hirven,noutaja taas noutaa riistan paremmin ja vahtikoira roduista löytyy parempia vahteja,eli bc on taitava ja nopea oppinen paimentaja:)Kuka mitäkin taitoa tarvitsee:)

• ja..

kaikkia niitä tarvitaan. Oma koiranikin on just tarpeex älykäs meidän perheeseen,vaikka vaan kotikoira onkin... =)

• Onko koiran älykkyys pelkästään ihmiseltä opittua osaamista? Mielestäni ajokoira on myös älykäs koska sehän oppii jäniksen etsimisen ja ajamisen ilman ihmisen opastusta. Samoin pystykorva osaa etsiä ja haukkua lintuja ilman ihmisen antamaa opastusta tai esimerkkiä.

• Elena
        Ape62 kirjoitti:

Onko koiran älykkyys pelkästään ihmiseltä opittua osaamista? Mielestäni ajokoira on myös älykäs koska sehän oppii jäniksen etsimisen ja ajamisen ilman ihmisen opastusta. Samoin pystykorva osaa etsiä ja haukkua lintuja ilman ihmisen antamaa opastusta tai esimerkkiä.

Kiva oli pääkaupunkiseutulaisen nähdä vähän toienlaista Suomikuvaa. Aurinkoista keväänjatkoa sinulle!!!

• Elena kirjoitti:

Kiva oli pääkaupunkiseutulaisen nähdä vähän toienlaista Suomikuvaa. Aurinkoista keväänjatkoa sinulle!!!

Terveiset sinne pääkaupunkiseudulle ja aurinkoista kevättä sinnekin!

• kissani
        ja.. kirjoitti:

kaikkia niitä tarvitaan. Oma koiranikin on just tarpeex älykäs meidän perheeseen,vaikka vaan kotikoira onkin... =)

ovat niin älykkäitä, ettei niiden tarvitse panna tikkua ristiin jotta ne saisivat kaiken mitä tarvitsevatkin.

Mitä on älykkyys? Sitäkö, että tekee niin kuin minäkin, vai että selviytyy vaivatta?

• sakun omistaja

todella älykkäitä. Tuosta kuvastakin jo näkyy, että sillä on älykäs katse =D.
      Itellä on sakemanni, enkä sitäkään tomppeliksi moiti. Yllättävän fiksu sekin. Osaa hienosti piilottaa mm. pallot kukkapenkin alle ilman, että jää siitä kiinni =DDD.

• Mukaan

ne on kyllä ulospäin kaikkein hönteimpiä :D mutta sulosia ja hellyyttäviä otuksia kyllä ovat, vaikka eivät näemmä kaikkea älliään näytä päällepäin. Ehkä se on juuri sitä fiksuutta ;)

• en tiedä ja en usko

kaikki, missä ihminen opettaa,ja koira oppii, on älykästä. tavallaan tietty se on, mutta eikös älykkyys pitäs tulla luonnostaan. eli just näille ajokoirille ajamiset, tai vahtikoirille vahtiminen.

mene ja tiedä. tuo koirahan vaikka paskoo käskystä, jos niin haluaa!

• Nimetön

Eihän ajokoiran ajamistaito tai vahtikoiran vahtimistaito riipu koiran älykkyydestä, vaan se on niille jalostuksella vaistonvaraiseksi muodostunut tapa. Ei älykkyyttä kyllä myöskään ole temppujen oppiminen tai agilityssa menestyminen, se kertoo vain siitä että koira on helposti ohjattava ja miellytyshaluinen. Vaikea sitä ällykkyyttä on eläimillä mitata..

• ,,,,,,.a,daworpaö
        Nimetön kirjoitti:

Eihän ajokoiran ajamistaito tai vahtikoiran vahtimistaito riipu koiran älykkyydestä, vaan se on niille jalostuksella vaistonvaraiseksi muodostunut tapa. Ei älykkyyttä kyllä myöskään ole temppujen oppiminen tai agilityssa menestyminen, se kertoo vain siitä että koira on helposti ohjattava ja miellytyshaluinen. Vaikea sitä ällykkyyttä on eläimillä mitata..

olen aivan samaa mieltä! :)

• lapista kotosin

Kerron lyhyesti mitä oma koirani joka sai elää 11 ihanaa vuotta ennen kuin sairastui niin pahoin että piti nukuttaa pois.

Koira toimi aikoinaan maalivahtina poikani pelatessa sen kanssa jalkapalloa. Tennispallot se toi aina pelaajalle jos pallo meni kauemmas. Ja paras juttu oli kun se otti kiinni toisen koiran joka pääsi irti. Se toi sen toisen koiran edessään takasin eikä päästänyt livahtamaan, tämän se teki käskystä että ota kiinni.
      Koiraamme ei tarvinnut pitää kiinni koskaan vaan se tiesi pihamme rajat ja pysyi siis omalla reviirillään. Myöskin se oli ylpeän sorttinen ja ei välittänyt toisista koirista edes kävelylenkillä vaikka niitä tuli vastaan.
      Monta koiraa minulla on ollut mutta tämä oli kyllä yliveto !

• MM.

Collien saa ostaa, ja paljonko se maksaa?

• borderi
        MM. kirjoitti:

Collien saa ostaa, ja paljonko se maksaa?

ei ole collie! ota rodusta selvää jos tosissas aiot sen rotuisen koiran ostaa. Em. jutussa on selvää että se koira osasi paimentaa ja käytti tätä hienoa taitoaan toisen koiran tuomiseksi takaisin.

• tositarina meidän

jo edesmenneestä borderista. Lehmiä navettaan
        viedessä yksi hieho karkasi metsään. Isäntä ja koira perään,no siellä isännältä hävisi tiheään kuusikkoon sekä hieho että koira, haeskeli niitä sitten jonkun aikaa ja tuli takaisin kotiin että nyt hävisi molemmat.Ja tullessaan pihalle huomasi koiran jo talon rappusilla ja sitten kävi myös navetassa ja kuinka ollakkaan, hieho oli jo paikallaan ja emäntä kertoi että sieltä tulivat peräkanaa metsästä karkulainen ja koira joka toi hiehon navettaan, isäntää ei vaan näkynyt! Ja koiran rotu oli tietysti bordercollie!

• kuin omistajansa

SeRoPi ei ole varsinainen rotu, mutta viisas kuin mikä. Ja kyllä se on niin, että mikä tahansa koira on juuri niin viisas kuin omistaja. Jos omistaja on tollo, niin ei voi koira-raukaltakaan paljon odottaa.

• Nimetön

Olen täysin samaa mieltä,koira peilaa suoraan
        omistajaansa.Kääpiönautser omistajana sanon
        yksi viisaimmiata,ja energisimmistä roduita
        on mun karvakuono,,jos ei paras!!!!

• bcpoika

Totta! Mulla on vähän yli 2 v. bcpoika ja o kyllä perheen nero.

• ja vieläkin se on pielessä.

Tuo testi ei kyllä kerro yhtikäs mitään. Siis paimenkoirat ja noutajat jne on jalostettu miellyttämään ihmisiä ja niin ne myös tekevät. Mm. basenjeja ja afgaaneja ei ole jalostettu lainkaan (tai ainakaan tuohon suuntaan). Niillä on omat aivot joita käyttävät, toisin kuin paimenkoirat jotka eivät osaa yksin tehdä mitään vaan tarvitsevat omistajan neuvoja.

• afgaani
        ja vieläkin se on pielessä. kirjoitti:

Tuo testi ei kyllä kerro yhtikäs mitään. Siis paimenkoirat ja noutajat jne on jalostettu miellyttämään ihmisiä ja niin ne myös tekevät. Mm. basenjeja ja afgaaneja ei ole jalostettu lainkaan (tai ainakaan tuohon suuntaan). Niillä on omat aivot joita käyttävät, toisin kuin paimenkoirat jotka eivät osaa yksin tehdä mitään vaan tarvitsevat omistajan neuvoja.

Afgaani on upea rotu, taitavat muutkin vinttikoirat, esimerkiksi saluki, olla hienoja. Afgaani on jotenkin ylväs eikä mielistele kieli pitkänä kuolaten. Ja se nopeus ja vapauden tunne kun se juoksee.

• iohn
        afgaani kirjoitti:

Afgaani on upea rotu, taitavat muutkin vinttikoirat, esimerkiksi saluki, olla hienoja. Afgaani on jotenkin ylväs eikä mielistele kieli pitkänä kuolaten. Ja se nopeus ja vapauden tunne kun se juoksee.

koirahan on viisas josse osaa tassua antaa mitä se rotu ratkasee?

• koirasSusi
        iohn kirjoitti:

koirahan on viisas josse osaa tassua antaa mitä se rotu ratkasee?

Ihminen tuntuu määrittelevän koiran älykkyyden itsensä kautta... On se susikin fiksu ötökkä, vaikka sillä ei ole mitään kiinnostusta noutaa sinulle palloa, antaa tassua, tai tehdä temppuja. Se käyttää älyään aivan johonkin muuhun.

• joku

mul 7v bc uros ja hyvin on oma toiminen. eikä sitä pahemmin tartte ohjata ku lehmiä ajaa. osaa käydä tieltä tukoks jäännen lehmän ajamas liikkeelle ja sit taas lauman perälle menee. eikä sitä juur ole edes koulutettu

• kyllä bordercollie

on syntyjään viisas, ja se tarvitsee paljon tekemistä, se kun ei ole mikään "sohvakoira".Oletko nähnyt borderin esim. paimentamassa? Meillä osaa koira hakea syksyn pimeydessä lehmät laitumelta, se ratkaisee siellä ongelmat aivan itse, minä seison portilla ja odotan kun se tuo lehmät siihen ja viedään ne eteenpäin.Et tiedä bordereista mitään jos väität että ne vain miellyttävät isäntäänsä eivätkä osaa käyttää aivojaan!

• bcpoika
        kyllä bordercollie kirjoitti:

on syntyjään viisas, ja se tarvitsee paljon tekemistä, se kun ei ole mikään "sohvakoira".Oletko nähnyt borderin esim. paimentamassa? Meillä osaa koira hakea syksyn pimeydessä lehmät laitumelta, se ratkaisee siellä ongelmat aivan itse, minä seison portilla ja odotan kun se tuo lehmät siihen ja viedään ne eteenpäin.Et tiedä bordereista mitään jos väität että ne vain miellyttävät isäntäänsä eivätkä osaa käyttää aivojaan!

Olen aivan samaa mieltä. Eivät bc:t ole mitään kuolaavia omistajien nuoleskeluja. niillähän on omat aivot ja meidän pojalla ainakin ihan oma tahtokin. sinä, joka väität muuta, olet täysin uuvatti!!

• m-li

Totta varmaan tuo, että bortsut ovat fiksuja. Ne oppivat asioita käsittämättömän nopeasti, ja osaavat myös soveltaa oppimaansa käytäntöön. Ihan en kuitenkaan lähtisi tuolle linjalle, että älykkyys on suoraan rotukohtaista. Kyllä yksilöllisiä eroja rodun sisällä on. Itselläni on vuosien kokemus saksanpaimenkoirista, ja voisin yleistää, että nartut ovat fiksumpia kuin urokset. Ne oppivat asioita nopeammin ja haluavat itse oivaltaa. Toisaalta, kun uros oppii jotain, se myös muistaa oppimansa lopun ikäänsä.

Ainakin oman rotuni kohdalla sanoisin sen olevan keskimääräistä älykkäämpi. Ja kun täällä joku pohtii, miten koiran älykkyyttä mitataan... Ei riistan ajaminen ole älykkyttä, se on jalostuksen tulosta ja viettiä. Palveluhalukkuudella ja älykkyydellä toisaalta varmastikin on tekemistä keskenään, koiraa joka palvelee, on toki helppo kouluttaa.

• tunetusti

älykkäin koirarotu on saksanpaimenkoira, niillä on jopa 30% suuremmat aivot muihin koiriin verrattuna,oli koiramme lehdessä julkaistu tieteellisesti todistettu tutkimus.Et revi siitä pökkelö!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

• BlingBling

mikä sinä olet sanomaan että saksanpaimenkoirat ovat älykkäimpiä, kun olet sen jostain lukenut? Minulla on kokemusta BC:stä ja ne ovat ylivoimaisesti älykkäämpiä, kuin saksanpaimenkoirat. aivojen koolla ei ole paljon mitään merkitystä älykkyydelle. ja onhan tuo bordercollienki älykkyys tieteellisesti todistettu. ei sillä, että minulla olisi jotain saksanpaimenkoiria vastaan :) päinvastoin; hankin saksanpaimenkoiran kaveriksi omalle Bordercollielle kunhan on riittävästi aikaa.

• vaikka mikä rotu

sitten kyseessä, sehän on selvä!

• ei pysty mittaamaan

Miten joku voi väittää että jokin tietty rotu on älykkäämpää kuin toinen. Sitä ei pystytä mittaamaan millään tavalla. Tatu Vanhasen vastaavat "tutkimustulokset" todettiin täysin paikkaansa pitämättömiksi. Miksi edes käytetään sanaa "rotu". senkin käyttäminen on yleisesti todettu epärelevantiksi. oikeampi sana olisi alkuperä,

• dsd4232

onko se sitten viisautta jos koira tekee siten kuin ihminen käskee? sanotteko ihmistä viisaaksi jos hän hyppää aidan yli, istuu, menee maahan tai antaa tassua toisen käskystä (mielestäni se on tyhmyyttä). Viisauden pitäisi tulla ilmi juuri niin, että koira ei mitään tyjänpäiväsiä temppuja tekisi vaan muuta todella hyödyllistä niin itselleen kuin ihmisille.

• hemmetissä

"Älytulokset perustuvat myös psykologian professori Stanley Corenin koirankouluttajille 1995 tekemään kyselytutkimukseen rotujen kyvystä ymmärtää ja noudattaa käskyjä."

Jos ymmärrät käskyt ja kiltisti tottelet, niin olet ÄLYKÄS!

• kkunkni

rotujen ominaisuudet kullakin rodulla ole niitä sisäänkasvaneita? Onko niin, että paimennus on älykkäämpää kuin vahtiminen tai metsästäminen?

Jos metsästyskoiralla on jo pään sisään kasvanut metsästys niin eikös samalla tavalla paimentavan koiran päässä ole jo syntyjään paimennus?
        Nehän paimentavat vaikkei niitä opettaisikaan. Paimentavat lapsia tai mitä vaan joskus jopa harmiksi asti.
        Metsästyskoirat metsästävät vaikkei niitä opettaisikaan joskus jopa harmiksi asti. Onhan toki yksilöitä, joilla nämä vietit ovat vähentyneet.
        Vartiorodut vahtivat reviiriään tai mitä lieneekään opettamatta joskus jopa harmiksi asti.
        Monissa roduissa on myös vähän sitä ja tätä. Vahtia ja metsästysviettiä ja paimentamista niin, että sen huomaa. Joitain ominaisuuksia voi sitten vahvistaa tai hyödyntää. Kuitenkin ovat myös opetettavissa niin, ettei näistä ole harmia. Onko se älykkyyttä vai oppimiskykyä?

Naapurissa on myös "viisas" bordercollie. Se vahtii meidän olemistamme omalla tontillamme koko ajan ja äänekkäästi. Se siis paimentaa kun näkee meidät, välillä se tuntuu lähinnä agressiolta? Emme ole oppineet poistumaan pihaltamme sen käskystä? Ohikulkijatkin saavat osansa. Ne tosin älyävät poistua pikkuhiljaa eli kulkevat ohi. Palkinto.

Jokatapauksessa tämä TOKO- koulutettu kilpailuissa palkintoja kerännyt koira on älykäs. Koska omistajat eivät tähän asiaan puutu niin koira tietää olevansa suuressa vastuussa reviirinsä ja sen ulkopuolisen alueen vahtimisessa. Vai onko se vaan koiramaista käytöstä. Monet koirat vahvii pihaansa.
        Koira toimii ikävästi ja sen toimiin ei puututa koska omistajaa se ei häiritse.

Mitä on älykkyys?
        -Onko se oppimiskykyä?
        -Onko se omapäisyyttä ja itsenäisyyttä, jolloin koiraa on vaikea kouluttaa?
        -Onko huumeita tai räjähteitä etsivä koira älykäs? Vai onko siinä hyödynnetty rodun ominaisuutta ja oppimiskykyä.
        -Onko se älykkyyttä, että koira ymmärtää ihmisen olevan osa laumaansa ja se myös hakee kontaktia ja hyväksyntää?
        -Onko se älykkyyttä, että useimmilla koirilla on tarve miellyttää ihmistä?
        -Onko se älykkyyttä, että koira oppii agilityradan siinä kuin joku muunkin rotuinen mutta nopeutta ja ketteryyttä on enemmän kuin muilla roduilla.
        -Onko se älykkyyttä, että oppii avaamaan ikkunoita, ovia, jääkaappeja, kiipeämään kolme metrisen verkkoaidan yli ...ominaisuuksia tai ongelmia, joita esiintyy missä vaan rodussa?

Jonkinlaista älykkyyttä on kaiketi ihmisellä, joka ymmärtää, että meillä kullakin on ne omat mielipiteet siitä, että mikä ominaisuus koirassa miellyttää ja mikä ei. Onko se ominaisuus sitten älykkyyttä? Joillekin älykkyyttä on myös pelkästään hyvä muisti. Muisti kyllä auttaa mutta eri asioita pitää myös osata soveltaa, jotta syntyy jotain älyä.

Arvostan koirissani oppimiskykyä sekä perhekeskeisyyttä ja avoimuutta vieraita kohtaan. Kummankin koiran rotuominaisuuksissa on mainittu pidättyväisyys tai välinpitämättömyys vieraita kohtaan.
        Tämäkin on oppimiskysymys.
        Kai ne ovat älykkäitä kun huomaavat, että tietyllä käytöksellä emäntä ja perhe on tyytyväinen ja tulee kiitosta.

Jos koira tottelee ja syöksyy käskystä jyrkänteeltä alas niin onko se älykkyyttä? Siltä puuttuu itsesuojeluvaisto mutta onko se älykkyyden puutetta?

Suojelukoira opetetaan käymään hihaan kiinni. Kun uhkailija hilluu tai karkaa niin koira lähtee perään. Meneekö se hullun kiilto silmissä vaikka ikkunan läpi vai jääkö ikkunan taakse odottamaan apuja ohjaajalta? Älykkyyttä keskeyttää liian vaarallinen tilanne?

Älykkyys- sanaa on käytetty niin paljon ja niin monissa paikoissa, että se menettää jo merkitystään.
        Millainen on ihminen, joka oppii vain mallista ja esimerkistä? Ainakin oppivainen.
        Entä millainen on ihminen, joka oivaltaa asioita ilman täydellistä mallia ja esimerkkiä? Tekee ehkä keksintöjä tai suunnittelee ja ratkaisee ongelmia? Osaa yhdistää asioita ja tietoja toisiinsa eli soveltaa.

Vai tarkoittaako koiran älykkyys muuta kuin ihmisälykkyys?
        Minulle on sama onko oma tai toisen koira älykäs. Kunhan oppii elämään ihmisten joukossa ja on rakastettava, eikä tee jäynää.

• nuuh nuuh
        kkunkni kirjoitti:

rotujen ominaisuudet kullakin rodulla ole niitä sisäänkasvaneita? Onko niin, että paimennus on älykkäämpää kuin vahtiminen tai metsästäminen?

Jos metsästyskoiralla on jo pään sisään kasvanut metsästys niin eikös samalla tavalla paimentavan koiran päässä ole jo syntyjään paimennus?
        Nehän paimentavat vaikkei niitä opettaisikaan. Paimentavat lapsia tai mitä vaan joskus jopa harmiksi asti.
        Metsästyskoirat metsästävät vaikkei niitä opettaisikaan joskus jopa harmiksi asti. Onhan toki yksilöitä, joilla nämä vietit ovat vähentyneet.
        Vartiorodut vahtivat reviiriään tai mitä lieneekään opettamatta joskus jopa harmiksi asti.
        Monissa roduissa on myös vähän sitä ja tätä. Vahtia ja metsästysviettiä ja paimentamista niin, että sen huomaa. Joitain ominaisuuksia voi sitten vahvistaa tai hyödyntää. Kuitenkin ovat myös opetettavissa niin, ettei näistä ole harmia. Onko se älykkyyttä vai oppimiskykyä?

Naapurissa on myös "viisas" bordercollie. Se vahtii meidän olemistamme omalla tontillamme koko ajan ja äänekkäästi. Se siis paimentaa kun näkee meidät, välillä se tuntuu lähinnä agressiolta? Emme ole oppineet poistumaan pihaltamme sen käskystä? Ohikulkijatkin saavat osansa. Ne tosin älyävät poistua pikkuhiljaa eli kulkevat ohi. Palkinto.

Jokatapauksessa tämä TOKO- koulutettu kilpailuissa palkintoja kerännyt koira on älykäs. Koska omistajat eivät tähän asiaan puutu niin koira tietää olevansa suuressa vastuussa reviirinsä ja sen ulkopuolisen alueen vahtimisessa. Vai onko se vaan koiramaista käytöstä. Monet koirat vahvii pihaansa.
        Koira toimii ikävästi ja sen toimiin ei puututa koska omistajaa se ei häiritse.

Mitä on älykkyys?
        -Onko se oppimiskykyä?
        -Onko se omapäisyyttä ja itsenäisyyttä, jolloin koiraa on vaikea kouluttaa?
        -Onko huumeita tai räjähteitä etsivä koira älykäs? Vai onko siinä hyödynnetty rodun ominaisuutta ja oppimiskykyä.
        -Onko se älykkyyttä, että koira ymmärtää ihmisen olevan osa laumaansa ja se myös hakee kontaktia ja hyväksyntää?
        -Onko se älykkyyttä, että useimmilla koirilla on tarve miellyttää ihmistä?
        -Onko se älykkyyttä, että koira oppii agilityradan siinä kuin joku muunkin rotuinen mutta nopeutta ja ketteryyttä on enemmän kuin muilla roduilla.
        -Onko se älykkyyttä, että oppii avaamaan ikkunoita, ovia, jääkaappeja, kiipeämään kolme metrisen verkkoaidan yli ...ominaisuuksia tai ongelmia, joita esiintyy missä vaan rodussa?

Jonkinlaista älykkyyttä on kaiketi ihmisellä, joka ymmärtää, että meillä kullakin on ne omat mielipiteet siitä, että mikä ominaisuus koirassa miellyttää ja mikä ei. Onko se ominaisuus sitten älykkyyttä? Joillekin älykkyyttä on myös pelkästään hyvä muisti. Muisti kyllä auttaa mutta eri asioita pitää myös osata soveltaa, jotta syntyy jotain älyä.

Arvostan koirissani oppimiskykyä sekä perhekeskeisyyttä ja avoimuutta vieraita kohtaan. Kummankin koiran rotuominaisuuksissa on mainittu pidättyväisyys tai välinpitämättömyys vieraita kohtaan.
        Tämäkin on oppimiskysymys.
        Kai ne ovat älykkäitä kun huomaavat, että tietyllä käytöksellä emäntä ja perhe on tyytyväinen ja tulee kiitosta.

Jos koira tottelee ja syöksyy käskystä jyrkänteeltä alas niin onko se älykkyyttä? Siltä puuttuu itsesuojeluvaisto mutta onko se älykkyyden puutetta?

Suojelukoira opetetaan käymään hihaan kiinni. Kun uhkailija hilluu tai karkaa niin koira lähtee perään. Meneekö se hullun kiilto silmissä vaikka ikkunan läpi vai jääkö ikkunan taakse odottamaan apuja ohjaajalta? Älykkyyttä keskeyttää liian vaarallinen tilanne?

Älykkyys- sanaa on käytetty niin paljon ja niin monissa paikoissa, että se menettää jo merkitystään.
        Millainen on ihminen, joka oppii vain mallista ja esimerkistä? Ainakin oppivainen.
        Entä millainen on ihminen, joka oivaltaa asioita ilman täydellistä mallia ja esimerkkiä? Tekee ehkä keksintöjä tai suunnittelee ja ratkaisee ongelmia? Osaa yhdistää asioita ja tietoja toisiinsa eli soveltaa.

Vai tarkoittaako koiran älykkyys muuta kuin ihmisälykkyys?
        Minulle on sama onko oma tai toisen koira älykäs. Kunhan oppii elämään ihmisten joukossa ja on rakastettava, eikä tee jäynää.

VAIN ITSE OPPINUT ON OPPINUT, MUUT OVAT OPETETTUJA! Tämän kriteerin perusteella älykkäiden koirien lista jää lyhyeksi, vinkkinä mainittakoon, alkukantaisissa roduissa on koiran järkeä jäljellä!

• Älykkyys

Oudoksuttaa vain aikarajat. Ihminen älykkyystestiä tehdessään ymmärtää olemassa olevan aikarajan, mutta koira ei varmasti. Tästä syystä uteliaat tohottajat pärjäävät hyvin.
      Kun esimerkiksi heitetään rätti koiran pään yli, ei kaikkia kiinnosta sieltä kiireellä tulla, vasta käskystä (tai tarpeesta lähteä suorittamaan luonteenomaista tehtävää) se rätti lentää hetkessä pois.
      Myöskään testiympäristö ei välttämättä ole luonnollinen. Luonnossa vahva koira muokkaa ahtaan paikan haluamakseen, pienempi koira onnistuu tehtävässä ilman kaivamista ja repimistä. Testissä kuitenkin suuremmalta koiralta vaaditaan kovalle lattialle laitetun matalan esteen alta ottamaan makupala. Pienempi koira näkee makupalan suoraan, suurempi näkee toisella silmällä, jos ymmärtää painaa poskea lattiaa vasten.

BC: on älykkäitä, mutta niissä on aivan liikaa virtaa.

• säikähtänyt,kiitollinen

Tosi älykäs ajokoiramme havaitsi alkavan tulipalon. Ilmoitti siitä haukkumalla.

• uy67yt

myös kuin beauceronit!

• Ei muuta

• vietit ?

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Nurmossa kuoli 2 Lasta..

Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .
      Seinäjoki
      153
      9089
    2. Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!

Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde
      Suomalaiset julkkikset
      49
      2749
    3. Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena

Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja
      Maailman menoa
      31
      2537
    4. Et olisi piilossa enää

Vaan tulisit esiin.
      Ikävä
      57
      2511
    5. Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle

Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että
      Maailman menoa
      197
      1895
    6. Miten meinasit

Suhtautua minuun kun taas kohdataan?
      Ikävä
      97
      1837
    7. Sinä saat minut kuohuksiin

Pitäisiköhän meidän naida? Mielestäni pitäisi . Tämä värinä ja jännite meidän välillä alkaa olla sietämätöntä. Haluai
      Tunteet
      23
      1773
    8. Minä en ala kenenkään perässä juoksemaan

Voin jopa rakastaa sinua ja kääntää silti tunteeni pois. Tunteetkin hälvenevät aikanaan, poissa silmistä poissa mielestä
      Ikävä
      47
      1308
    9. Tunnekylmä olet

En ole tyytyväinen käytökseesi et osannut kommunikoida. Se on huono piirre ihmisessä että ei osaa katua aiheuttamaansa p
      Ikävä
      109
      1207
    10. Miten hetki

Kahden olisi paras
      Ikävä
      27
      1156
    Aihe