Clio 1.2 vm 2002 käynnistysongelmia. Auto käynnistyy joskus heti ja toisinaan sitä on startattava useita kertoja ennen käynnistymistä (joskus yli viisi kertaa). Vika on sähkölaitteissa. Jonkinlainen i:llä alkava homma ja liittyy takaisinkytkentään tms. Vika tuli ensimmäisen kerran noin 20 000 kilometrin kohdalla. Huolto vaihtoi jonkun 250 euron hintaisen osan. Sen jälkeen auto toimi ok. Nyt se on alkanut uudelleen noin 50 000 km:n kohdalla.
Onko osa tosiaan noin heikkolaatuinen? Mitä voisin tehdä? Autossa on muitakin sähkövikoja. :(
Ei käynnisty aina heti
32
11937
Vastaukset
- vika siinä
Sytytyspuolassa?
Aika yleinen Renault-vika.- Renault man
Kiitos nopeasta vastauksesta. Osaatko sanoa, mikä sen osan hajottaa? Kuluminen? Kosteus? Muu?
- Entinen Clion kuski
Kyseessä oleva juttu on Clion ominaisuus, ei vika!! Oma entinen Clioni teki ihan samaa; kalliiden korjausten jälkeen toimi moitteettomasti max. puoli vuotta. Vikaa ei kannata korjata, vaan sen kanssa kannattaa oppia elämään = Jää kuitenkin jossain vaiheessa käyntiin ;)
- TuplaMegane
Useammassa renussa ollut saman tyyppinen ominaisuus. Ilmene silloin kun kytkee virran päälle ja starttaa välittömästi. Yleensä on korjaantunut kun antaa olla virran pois hetken ja muistaa myös pitää virran päällä hetken ennen käynnistämistä.
Ominaisuus ilmenee poikkeuksetta tilanteissa, kun kytkee virran ja käynnistää välittömästi. Pieni odotus virran kytkemisen jälkeen, niin ominaisuus ei esiinny.- Kiitos vinkistä
Tämä vinkki on todella hyvä. Aion kokeilla heti tänään. Kiinnostaa vielä kyl tietää mistä tuo johtuu... korjauksen jälkeen se toimii moitteetta, mutta 20 000 km jälkeen alkaa pikkuhiljaa vaivata yhä enemmän... Mikä siellä muuttuu?
- avanto6
Kiitos vinkistä kirjoitti:
Tämä vinkki on todella hyvä. Aion kokeilla heti tänään. Kiinnostaa vielä kyl tietää mistä tuo johtuu... korjauksen jälkeen se toimii moitteetta, mutta 20 000 km jälkeen alkaa pikkuhiljaa vaivata yhä enemmän... Mikä siellä muuttuu?
Kyllä mulla vaan 03 1,2 16v lähtee käyntiin kerrasta kun avaimesta kääntää. Ei tarvitse edes välttämättä odotella niinkuin joku tuossa mainitsi. 66tkm ajettu. Jossain 20-30tkmn välillä meni kampiakselin asentotunnistin, se jos mikä on tyypillinen vika kakkosclioissa, tai kai lähinnä huono kosketus/kuluminen liittimessä. Aiheutti sitä että sai sahata useita kertoja ennenkuin lähti tulille. Ettei sulla olis sama vika? Korjaus tosiaan Biliassa oli jotain 250e luokkaa. Kannattaa pistää kuntoon, katalysaattori ei tykkää pitemmän päälle hyvää kun putkeen pääsee palamatonta bensaa.
- Nyt käynnistyy
avanto6 kirjoitti:
Kyllä mulla vaan 03 1,2 16v lähtee käyntiin kerrasta kun avaimesta kääntää. Ei tarvitse edes välttämättä odotella niinkuin joku tuossa mainitsi. 66tkm ajettu. Jossain 20-30tkmn välillä meni kampiakselin asentotunnistin, se jos mikä on tyypillinen vika kakkosclioissa, tai kai lähinnä huono kosketus/kuluminen liittimessä. Aiheutti sitä että sai sahata useita kertoja ennenkuin lähti tulille. Ettei sulla olis sama vika? Korjaus tosiaan Biliassa oli jotain 250e luokkaa. Kannattaa pistää kuntoon, katalysaattori ei tykkää pitemmän päälle hyvää kun putkeen pääsee palamatonta bensaa.
Vinkki odottamisesta virrat päällä auttoi käynnistykseen. Nykyään se jättää käynnistymättä harvoin. Paras tulos saavutetaan kun odottaa SERV-valon sammumista ja sitten vielä 2 sekuntia. Jos tietäisin yhteystietosi, tarjoaisin jotain tuosta palkkioksi!
Korjattu osa oli joku induktio... takaisinkytkentä. En osaa tarkemmin sanoa. Se toimi sen jälkeen hyvin 20 000 km, ei mitään ongelmia. Kiitos sinulle kuitenkin lisävinkistä. - Tuplamegane
Nyt käynnistyy kirjoitti:
Vinkki odottamisesta virrat päällä auttoi käynnistykseen. Nykyään se jättää käynnistymättä harvoin. Paras tulos saavutetaan kun odottaa SERV-valon sammumista ja sitten vielä 2 sekuntia. Jos tietäisin yhteystietosi, tarjoaisin jotain tuosta palkkioksi!
Korjattu osa oli joku induktio... takaisinkytkentä. En osaa tarkemmin sanoa. Se toimi sen jälkeen hyvin 20 000 km, ei mitään ongelmia. Kiitos sinulle kuitenkin lisävinkistä.Oli aikaisemmin yksi Clio ja Scenick sekä Megane ja nyt on yksi Clio ja kaksi Meganea. Kaikissa on samankaltainen "hätäilijän ominaisuus" - tai yhdestä Meganesta en varmasti muista, kun ajan sillä satunnaisesti. Ominaisuus ei ole sataprosenttinen, mutta aika usein auto jää käynnistymättä, jos starttaa samalla, kun kääntää virran päälle. "Ylimääräisten" valojen sammuminen mittaritaulusta on hyvä perusajoitus.
- Ohjekirja, megane vm-01
Tuplamegane kirjoitti:
Oli aikaisemmin yksi Clio ja Scenick sekä Megane ja nyt on yksi Clio ja kaksi Meganea. Kaikissa on samankaltainen "hätäilijän ominaisuus" - tai yhdestä Meganesta en varmasti muista, kun ajan sillä satunnaisesti. Ominaisuus ei ole sataprosenttinen, mutta aika usein auto jää käynnistymättä, jos starttaa samalla, kun kääntää virran päälle. "Ylimääräisten" valojen sammuminen mittaritaulusta on hyvä perusajoitus.
Muistaakseni ohjekirjassa on maininta käynnistyksestä ja juurikin tuosta tiettyjen merkkivalojen sammumisen odotuksesta ennen starttaamista.
- Anonyymi
Nyt käynnistyy kirjoitti:
Vinkki odottamisesta virrat päällä auttoi käynnistykseen. Nykyään se jättää käynnistymättä harvoin. Paras tulos saavutetaan kun odottaa SERV-valon sammumista ja sitten vielä 2 sekuntia. Jos tietäisin yhteystietosi, tarjoaisin jotain tuosta palkkioksi!
Korjattu osa oli joku induktio... takaisinkytkentä. En osaa tarkemmin sanoa. Se toimi sen jälkeen hyvin 20 000 km, ei mitään ongelmia. Kiitos sinulle kuitenkin lisävinkistä.Vinkki odottamisesta virrat päällä auttoi käynnistykseen.....Ne on nuo ajonesto laitteet jotka tavitsevat nuo muutamat sekunnit joskus. Puolaviat ovat kyllä erilaisia,silloin saattaa moottori käydä kolmella tai kahdella . itselläni on Clio 1,2-01
- Renault Man
Täällä saaduilla ohjeilla käynnistysongelma ratkesi siltä erää. Suuret kiitokset. Edelleen auto ei tahdo aina käynnistyä, jos on ollut pitkään käyttämättä. Esimerkiksi yön yli. Joskus käynnistyy heti, mutta usein sitä saa käynnistää 8 kertaa, ennenkuin käynnistyy.
Olen epäillyt sitä tyyppivikaa kampiakselintunnistinta, mutta myös bensan syöttöä. Varaosissa löytyy ohjausyksikkö (elektronisen sytytyksen ohjainyksikkö) noin 50,- ja herätinanturit kärjettömiin noin 35,-. Onko jompikumpi noista se kuuluisa tunnistin? Jos ei, mistä sellaisia saa ja voiko sellaisen asentaa kohtuuhelposti Hayesin korjauskirjan kanssa?- clioooo
Jees elikkä 1.2 vm2000 clio, samaa vikaa eli välil käynnistyy laakista, välil saa 5 kertaa starttaa. Toi odottelu ei auta asiaan. Puolako pitää vaihtaa vai mikä?
- pno
clioooo kirjoitti:
Jees elikkä 1.2 vm2000 clio, samaa vikaa eli välil käynnistyy laakista, välil saa 5 kertaa starttaa. Toi odottelu ei auta asiaan. Puolako pitää vaihtaa vai mikä?
Viallinen kampiakselin asentotunnistin oireilee ainakin juuri kuvaamallasi tavalla.
- vaeni
pno kirjoitti:
Viallinen kampiakselin asentotunnistin oireilee ainakin juuri kuvaamallasi tavalla.
Täällä meni startti uusiks ja nyt o toiminu.
Ite omistan 1.6 -03... ja miehen kanssa oon just tuosta asiasta väitelly että mun mielestä se auto vaatii hetken mietiskelyn ennen ku sen starttaa ja mies on toista mieltä. Oon huomannu et hetken mietiskelyllä se starttaa paljon nätimmin ja joskus oikeen reippaasti kerralla pamauttaa käyntiin niin en muista oisko esim. kello aineki vähän välkähtäny ja joku muukin paikka tais välkähtää ettei tykkää semmosesta käsittelystä. - Anonyymi
Olen epäillyt sitä tyyppivikaa kampiakselintunnistinta,......Ne viat löytyy vika diaknoosilla !!
- Bummer100
Itse olen paininut tuon käynnistysongelman kanssa jo muutaman kuukauden. Pahimmillaan saa päälle 50 kertaa pyöritellä avainta lukossa. Yleensä kun suostuu käynnistymään kuuluu jostain tuommoinen lyhyt servotyyppinen surahdus.
Eli tuossa tuo ajoneston valo jää palamaan kiinteästi kun avaimen kääntää virroille.
Googlettelin niin tuo kiinteä punainen valo meinaa että auto ei pysty käynnistymään mutta kyse ei ole tuosta etteikö ajonesto tunnistaisi avainta.
Netti kehotti vaihtamaan renun sulakelootassa olevat kolme pientä relettä, noista kuulemma moottorinohjausboksin rele tulisi olla se joka aiheuttaa ongelmat. Katselin vastaavat releet motonetista ja vaihdoin. Ei muutosta.
Tuon asentotunnistimen johdon liittimen öljysin, tuo oli aika hapettunut mutta öljyäminen ei auttanut.
Tutkinta jatkuu. Mutta jatkossa meinaan vaihtaa ranskalaisista pois. Paloi esim puola tuossa parin ekan omistuskuukauden aikana. Homma mitä ei ole käynyt millään aikaisemmalla ajokillani. Kokemusta halpisautoista päälle 20 v ajalta. Yleensä pettänyt kori, ei sähköt.- 2.0T16vGT
No voihan se anturi olla viallinenkin. Siis kampiakselin ansentoanturi eli impulssianturi. "Se on ominaisuus, sen kanssa täytyy oppia elämään" on ihan paska neuvo. Ei ole ominaisuus, vaan vika ja sen voi korjata. Tuo hätäinen käynnistys on ainakin joissakin malleissa ihan tottakin. Joissakin täytyy hetki odottaa ennen, kuin käynnistää.
- DGC
Bummerin moottori ja vuosimalli joudutaan varmaan arvaamaan. Auto lienee silti Clio? Eikä tuokaan oikein selviä, pyörittääkö startti edes.
Ajoneston valon voi yrittää saada sammumaan laittamalla virrat päälle 20-30 sekunnin ajaksi ilman käynnistämistä ja sammuttamalla sitten. Seuraavan kerran virrat päälle ja odota että kaikenlaiset merkkivalot sammuvat ennen kuin yrität käynnistää.
Oman kokemukseni mukaan ajoneston tahatonta päälle menemistä aiheuttaa heikohko akku yhdistettynä nopeisiin perättäisiin starttiyrityksiin. - DGC
2.0T16vGT kirjoitti:
No voihan se anturi olla viallinenkin. Siis kampiakselin ansentoanturi eli impulssianturi. "Se on ominaisuus, sen kanssa täytyy oppia elämään" on ihan paska neuvo. Ei ole ominaisuus, vaan vika ja sen voi korjata. Tuo hätäinen käynnistys on ainakin joissakin malleissa ihan tottakin. Joissakin täytyy hetki odottaa ennen, kuin käynnistää.
Tämän kaverin kanssa olen samaa mieltä, jos siinä on vikaa, se kannattaa yleensä korjata eikä valitella ominaisuuksista. Vika se on tyyppivikakin.
Ja sen verran vielä lisäisin omaa kokemusta, että mitä väsyneempi akku, sitä herkemmin nopeat käynnistykset aiheuttavat ongelmia. Jos alkaa huomata pikku viivettä avaimenkäännön ja startin pyörittämisen välillä, kannattaa tehdä jotakin. Akun napojen, kenkien ja maadoituspisteiden puhdistus auttaa useinkin. Oikein käytettynä Clio toimii käsittämättömän heikkoon kuntoon kuluneella akulla. - Bummer100
DGC kirjoitti:
Bummerin moottori ja vuosimalli joudutaan varmaan arvaamaan. Auto lienee silti Clio? Eikä tuokaan oikein selviä, pyörittääkö startti edes.
Ajoneston valon voi yrittää saada sammumaan laittamalla virrat päälle 20-30 sekunnin ajaksi ilman käynnistämistä ja sammuttamalla sitten. Seuraavan kerran virrat päälle ja odota että kaikenlaiset merkkivalot sammuvat ennen kuin yrität käynnistää.
Oman kokemukseni mukaan ajoneston tahatonta päälle menemistä aiheuttaa heikohko akku yhdistettynä nopeisiin perättäisiin starttiyrityksiin.Juu, pahoittelut, Bummerilla on 2002 vuosimallin 1,4 litrainen 16 venttiilikone, Renault Clio, kakkosmallia. Mutta joo, itsellä ei ole auttanut tuo että odottelee aina ennen starttausta että punainen ajonestovalo sammuu. Testattu tuotakin. Luultavasti seuraavaksi vaihdan tuon impulssianturin kokeeksi kun tuntuvat olevan aika edullisia.
Tuossa kuitenkin tuo vika ilmenee tosiaan kun laittaa virta-avaimesta virrat päälle, eli kone ei kerkiä tuossa pyörähtää lainkaan.
Tietysti jos anturi antaa tuollaista arvoa ettei Renu tykkää tuosta niin saattaa tuonkin johdosta estää tuon käynnistyksen.
Harmi sinällään, muuten on ruosteeton pirteä pikkuauto. - Bummer100
Niin, joo, startti, kyllä pyörittää konetta jos vääntää virta-avaimesta heti startin päälle, starttaa lyhyen aikaa muttei käynnisty. Mikäli jää odottelemaan tuota punaisen ajonestovalon sammumista ja koittaa silti startata auton niin silloin ei anna enää startata.
Arvelisin että tuo jälkimmäinen on tuosta kiinni että ecu kuutioi että ei ole tarvittavat arvot kasassa.
Impulssianturia en ole tuon takia vaihtanut että tosiaan vika tulee kun kone ei pyöri, jolloin ei kerkiä antaa virheellistä pyörintäarvoa tuo anturi.
Mutta tosiaan, jos punainen valo jää palamaan niin sitten vaan kääntänyt virrat pois. Odottanut että punainen valo alkaa kojetaulussa tuikkia rauhallisesti ja kääntää uudestaan virrat päälle niin silloin saattaa tuo punainen valo sammua kojetaulusta. Ja onnistuessaan yleensä pitää tuommoisen lyhyen vaimean sähkömoottorin surahduksen ennen käynnistymistä.
Tuokin sitten vaihtelee, yleensä kun autoa käynnistää kylmiltään aamulla lähtee heti käyntiin, sitten töistä lähtiessä saattaa joutua pyörittelemään avainta muutaman kerran.
Tähän mennessä pisin aika oli 31 minsaa lämpimänä kun koitin saada renua käyntiin. Tuntuu tuossa tilanteessa pitkältä ajalta. Sitten taas välistä kun kone on lämmin niin starttaa hyvin vaikka käyttää virrattomana.
Joku osa tuossa vetelee viimeisiään.
Moottoritilan akun viereisessä boksissa olevat releet käyty läpi jotta vika ei noissa ainakaan näytä olevan.
OBD-mittaus ei anna mitään vikakoodia.
Öljytty enimmät näkyvillä olevat liittimet, irroitettu ecu pistokkeesta ja vähän tuhautettu öljyä tuohonkin liittimelle. Sama meno jatkuu. Ei muutosta parempaan eikä huonompaan. - Bummer100
Akku noin vuoden vanha Bilteman testivoittaja. No Biltema toki mutta ihan hyvin pelannut. Mutta voisi nuo akunnavat tarkistaa, toki on kyllä öljytty nuokin jottei ole tuommoista hapettumaa sinällään.
- DGC
Ei tuo tosiaan ole kovin helppo ongelma. Akku lienee kunnossa, jos se toimii yleensä kylmänä, mutta tästäkään ei voi olla varma. Voisi olla hyvä idea kokeilla apuvirtaa silloin, kun ongelma on päällä, tai laittaa apukäynnistyskaapeli akun navasta moottoriin, jolloin ohittaisit maakaapelit.
Oletko kokeillut useammalla avaimella?
Minun autossani (Clio 1,2 16v 2002) kampiakselin asennontunnistimen liittimen pätkiminen ilmeni nimenomaan lämpimänä. Ongelma poistui liittimen puhdistuksella, ei tarvinnut vaihtaa. Tuon vian kanssa täytyy muistaa käyttäytyä rauhallisesti ja miettiä koko ajan mitä auto ja kuski ovat tekemässä. Nopeasti peräkkäin tehdyt starttiyritykset voivat saada ajoneston menemään päälle, jolloin ajoneston valo hämää, vaikka vika olisikin jossain muualla, kuten siinä kampiakselin asennontunnistimessa.
Ihan täysin nämä oireet eivät kyllä täsmää mihinkään sellaiseen vikaan, minkä minä tuntisin. Pahoin pelkään, että siinä on joku sellainen vika, minkä kanssa minä en osaa auttaa.
- kiipelis
Voihan arevat!
- MalttijaValtti
Tuo muutaman sekunnin odotus koskee kyllä kaikkia autoja.
Joku on nopeampi ja joku hitaampi, mutta kannattaa antaa moottorinohjausyksikön vähän väitellä kelejä ennenkuin starttaa. Se lamppujen sammahtaminen on minimi. - Bummer100
:D kiireinen ei kerkiä, mutta en usko että on tuosta odotuksesta kiinni. Mutta joo, tuossa kun tuo estovalo jää palamaan niin sitten ei anna tuo moottorinohjaus todennäköisesti kipinää niin ei auta tuo starttaaminen.
Kuitenkin ihan bensakoneella, dieseleissä ymmärtää että voi joutua hehkuja hetken odottelemaan kun pistää käyntiin. - Bummer100
Lehteilin sivustoja niin viimeisin vinkki oli öljytä ja tarkistaa kytkinpolkimen vieressä olevat releet, katson kuinka noiden kanssa käy.
- Bummer100
Kytkinpolkimen vieressä olevat releet vaihdettu ja öljytty, ei vaikutusta. Polttoainepumppu tarkistettu tankin vierestä. Toimii tuokin.
- Anonyymi
Relluissa ei mitään hyvää tehty kestämään 250.00 ja joskus toimii ongelmitta niin kauan monmukaisia hienouksia muttei esim apuvalo avaimelle; Rautalaatu ja pultit sellaisia ettei saada auki Huomenna romulaan vaikka hino juuri katdastettu- aluvanteila.Noin heikolla moottorilla 75 hv ei saisi maantiella ajaa- Ikkunapalit mm niib pajsut että huono näkyvyys. Opel Vivaro on rellu sekä MB lavamaasturi,tai Nissan ristiomistus. Olipa yksi auto kuin 55 v sitten vihasin yhtä paljon kuin Clion Vauxhall VIva Monenlaiset välillä Isot bmw:t pari jenkkiä jotain Hondaa Alfat Mondeot ja seisovat Jaguarit
- Anonyymi
Kampiakselin asentoanturin liitoksessa oli meillä vika. Liitin auki ja crc.tä sen jälkeen on käynnistynyt ongelmitta. Liitos on moottorin alla ja jos sinne pääsee suolavettä….
- Anonyymi
imusarjanlämpöpaineanturi tieto! (ryyppy)
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Theermannilla kulkee!
Vouti vie kaiken mikä mieheltä irti lähtee ja palstan naiset syyttävät tilanteesta kilpaa eri naisia. Miehellä on elämän1307768- 555788
Esivaihdevuodet, menopaussi
https://www.pihlajalinna.fi/palvelut/yksityisasiakkaat/terveys/esivaihdevuodet-eli-premenopaussi Täällä kun puhutaan pa803283Tänään taas tuli pari-kolme juttua
Jotka niin mielelläni jakaisin sun kanssa. Niin paljon elämää jaettavana ja niin selkeä paikka sinulle. Mutta ymmärrän72903Kuhmo tekisi perässä
Lomauttakaa kaupungin talolta turhat lattiankuluttajat pois, kuten naapuripitäjä101678Suomi julkaisi varautumisoppaan
Että sellanen tappaus. Kun kriisitilanne iskee, niin on mentävä nettiin ja luettava ohjeet suomi.fi -sivuilta. Onkohan j2091610Miksi putin ei valinnut ensimmäiseksi kohteekseen Suomea?
Olisiko ollut sittenkin helpompi kohde?3301323Ukraina sai luvan vastata ohjuksin Venäjän lueelle
Mediatietojen mukaan Yhdysvallat on antanut Ukrainalle luvan iskeä pitkän kantaman ohjuksilla Venäjälle. Ylen kirjeenvai3351172Olen jälleen pahoillani
Harjoittamastani henkisestä väkivallasta palstan välityksellä. Kyllä ne voi vaikuttaa jotenkin mieleen, vaikka ei itsell931169Oot vaan niin hellä
Ja lämmin luonteeltasi, että rakastan sitä yli kaiken. Oot ehkä tietämättäsi auttanut mua todella paljon. Auttaisit tämä321071