Kuinka kauan turvotus kestää leikkauksen jälkeen

neuvoja kaipaava

Hei!
Multa poistettiin vajaa kuukausi sitten kolme isoa myoomaa avoleikkauksella. Haava on häpykarvoituksen yläpäässä poikittain ja sen yläpuolella on ns. laukku, turvotusta kai (tai mistä mä tiedän) ja pelkään, ettei se siitä häviä... Onko kellään kokemusta, kauan toi kestää. Housujen kans vähän ongelmia ja töihin pitäis ens viikolla mennä. Juoksukaan ei onnistu, kun tuo alue on kuitenkin arka ja ei kestä tärähtelyä hirveesti. Eli onko se vielä paranemisvaiheessa? Lääkärillä nyt en oo pariin viikkoon käynyt ja keskussairaala tuskin tämmöstä tapausta vastaan ottaa... Jälkitarkastus vasta kuukauden päästä.

14

14992

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • On mullakin

      Hei,en osaa vastata kysymykseesi, mutta kiinnostaa miksi myomat poistettiin, oliko ne liian suuria. Itselläni 1 myoma ja aiheuttaa runsaita vuotoja kuukautisten aikaan. Kierukkaa harkitaan,joskopa se sopisi.

      • Nimetön

        Mulla oli suuria myoomia, suurin 8 cm halkaisijaltaan, kohtu ihan jättikokoa. Onneks kohtu säästyi sillä sen poisto oli vaarana. Yhteensä kolme järkälettä poistettiin, yksi pieni jouduttiin jättämään. Mulla noi ei aiheuttanu vaivoja, tai ajoittain kipuilua, mutta en tajunnu sen tommosista johtuvan ja peruslääkärit ei sisätutkimuksissa niitä hokassu, onneks viimein joku tajus mut ohjata ultraääneen.


      • en nyt ymmärrä
        Nimetön kirjoitti:

        Mulla oli suuria myoomia, suurin 8 cm halkaisijaltaan, kohtu ihan jättikokoa. Onneks kohtu säästyi sillä sen poisto oli vaarana. Yhteensä kolme järkälettä poistettiin, yksi pieni jouduttiin jättämään. Mulla noi ei aiheuttanu vaivoja, tai ajoittain kipuilua, mutta en tajunnu sen tommosista johtuvan ja peruslääkärit ei sisätutkimuksissa niitä hokassu, onneks viimein joku tajus mut ohjata ultraääneen.

        Miksi myoomat poistettiin kun sanoit, että ne eivät aiheuttaneet vaivoja??? Sanoit, että kohtusi on jättikokoa. Siitähän voi seurata ongelmia myöhemmin!

        Minulta on poistettu kohtu juuri sen koon takia. Kohtu täytti koko pikkulantion ja painoi sisäelimiä. Kohdussa oli myös useita myoomia.


      • ......
        en nyt ymmärrä kirjoitti:

        Miksi myoomat poistettiin kun sanoit, että ne eivät aiheuttaneet vaivoja??? Sanoit, että kohtusi on jättikokoa. Siitähän voi seurata ongelmia myöhemmin!

        Minulta on poistettu kohtu juuri sen koon takia. Kohtu täytti koko pikkulantion ja painoi sisäelimiä. Kohdussa oli myös useita myoomia.

        Miksi EI olisi poistettu, hei haloo!! Myoomat tuon kokoisena on terveysriski, lääkäri ei edes kysele, haluaako potilas niiden poistoa vai ei.


      • en nyt ymmärrä
        ...... kirjoitti:

        Miksi EI olisi poistettu, hei haloo!! Myoomat tuon kokoisena on terveysriski, lääkäri ei edes kysele, haluaako potilas niiden poistoa vai ei.

        Miksi olisivat terveysriski? Joka komannella naisella on myoomakohtu. Jos myoomista ei ole mitään vaivaa, niitä ei "kannata" poistaa.Avoleikkaus on kuitenkin iso leikkaus. Ja, myoomia tulee lisää, jos on myoomakohtu. Muutaman myooman poisto auttaa muutamaksi vuodeksi.

        Ainoa tapa päästä myoomista lopullisesti eroon on kohdun poisto. Varsinkin jos se on suuri (niinhän kirjoittaja sanoi). Pelkkiä myoomia poistetaan enää naisilta, jotka haluavat vielä tehdä lapsia. Muussa tapauksessa poistetaan kohtukin.


      • Nimetön
        en nyt ymmärrä kirjoitti:

        Miksi olisivat terveysriski? Joka komannella naisella on myoomakohtu. Jos myoomista ei ole mitään vaivaa, niitä ei "kannata" poistaa.Avoleikkaus on kuitenkin iso leikkaus. Ja, myoomia tulee lisää, jos on myoomakohtu. Muutaman myooman poisto auttaa muutamaksi vuodeksi.

        Ainoa tapa päästä myoomista lopullisesti eroon on kohdun poisto. Varsinkin jos se on suuri (niinhän kirjoittaja sanoi). Pelkkiä myoomia poistetaan enää naisilta, jotka haluavat vielä tehdä lapsia. Muussa tapauksessa poistetaan kohtukin.

        No haloo haloo!
        Ikää mulla 28, ei lapsia ja ne haaveena, että onko kumma, jos myoomat poistetaan jos haluaa lapsia. Mulla ei ois ollut mitään mahdollisuuksia saada lapsia ilman myoomien poistoa. Ei nyt oikein ymmärrä, mitä pitää jankata siitä, miksi ne on poistettu. Ja lääkärit, jotka mut useaan kertaan ultras, olivat 100 prosenttisesti sitä mieltä, että ne leikataan, piste. En voinut sanoa mitään.
        Kysyin, kuinka kauan on kohtalotovereilla kestänyt turvotuksen laskeminen, en toivonut, että minun leikkaustani alettaisiin aliarvioimaan tms. Omituista touhua.


      • en nyt ymmärrä
        Nimetön kirjoitti:

        No haloo haloo!
        Ikää mulla 28, ei lapsia ja ne haaveena, että onko kumma, jos myoomat poistetaan jos haluaa lapsia. Mulla ei ois ollut mitään mahdollisuuksia saada lapsia ilman myoomien poistoa. Ei nyt oikein ymmärrä, mitä pitää jankata siitä, miksi ne on poistettu. Ja lääkärit, jotka mut useaan kertaan ultras, olivat 100 prosenttisesti sitä mieltä, että ne leikataan, piste. En voinut sanoa mitään.
        Kysyin, kuinka kauan on kohtalotovereilla kestänyt turvotuksen laskeminen, en toivonut, että minun leikkaustani alettaisiin aliarvioimaan tms. Omituista touhua.

        En todellakaan aliarvioi leikkaustasi. Ymmärrän hyvin tämän leikkauksen kun kuulin ikäsi ja, että lapsia on haaveena. Se on hyvä syy tälle myoomien poistolle.

        Jos olisit ollut vanhempi eikä lapsihaaveita enää olisi, koko kohtu olisi kannattanut poistaa.

        Toivon kaiken sujuvan hyvin ja toivotan onnea lasten hankinnassa.

        PS. Minulla turvotusta kesti noin 3 viikkoa.


      • Nimetön
        en nyt ymmärrä kirjoitti:

        En todellakaan aliarvioi leikkaustasi. Ymmärrän hyvin tämän leikkauksen kun kuulin ikäsi ja, että lapsia on haaveena. Se on hyvä syy tälle myoomien poistolle.

        Jos olisit ollut vanhempi eikä lapsihaaveita enää olisi, koko kohtu olisi kannattanut poistaa.

        Toivon kaiken sujuvan hyvin ja toivotan onnea lasten hankinnassa.

        PS. Minulla turvotusta kesti noin 3 viikkoa.

        Jeps, tiettyhän kohtu ois varmaan lähteny, jos ikää ois paljon ja ei lapsia tarttis enää yrittää. Sillä yritykseks se voi jäädä... Kiva kuulla (tosin ennen leikkausta), että jos kohtu säilyy, raskaaksi tulo ei oo kovin yksinkertaista, mua seurattais raskauden ajan tosi tarkkaan, keskenmenon riski suuri ja lapsi syntyis sektiolla. Noh, saapi nähdä, jos edes lykästää.
        Voi ei, sulla kesti kolme viikkoo turvotus ja mulla nyt kuukauden. Tai lähinnä vaan tosiaan tuo melko pieni turvotusalue tuolla alavatsassa. Soitin eilen lääkärillekin ja se ei siihen paljoo kommentoinu, ihan normaalia kuulemma ison leikkauksen jälkeen.


      • leikkausta odottava
        en nyt ymmärrä kirjoitti:

        En todellakaan aliarvioi leikkaustasi. Ymmärrän hyvin tämän leikkauksen kun kuulin ikäsi ja, että lapsia on haaveena. Se on hyvä syy tälle myoomien poistolle.

        Jos olisit ollut vanhempi eikä lapsihaaveita enää olisi, koko kohtu olisi kannattanut poistaa.

        Toivon kaiken sujuvan hyvin ja toivotan onnea lasten hankinnassa.

        PS. Minulla turvotusta kesti noin 3 viikkoa.

        Turvotusko kestää noin kauan. Voi ei. Itsellä leikkaus edessä reilun viikon kuluttua. Yksi suuri myooma kohtuineen poistetaan. Ikää kohta 40 eikä lapsihaaveita.


      • en nyt ymmärrä
        leikkausta odottava kirjoitti:

        Turvotusko kestää noin kauan. Voi ei. Itsellä leikkaus edessä reilun viikon kuluttua. Yksi suuri myooma kohtuineen poistetaan. Ikää kohta 40 eikä lapsihaaveita.

        Tähystysleikkaus on aika helppo juttu verrattuna avoleikkaukseen. Kumpi sinulle tehdään?


      • leikkausta odottava
        en nyt ymmärrä kirjoitti:

        Tähystysleikkaus on aika helppo juttu verrattuna avoleikkaukseen. Kumpi sinulle tehdään?

        kumpi on leikkaustapa. Se selviää vasta leikkausta edeltävänä päivänä.


    • leikkaus käyty läpi 21.08.08

      Minulta leikattiin myomat ja samalla kohtu 21.8 ja on edelleen turvotusta vatsassa.Kivut ovat jo hellittäneet hiukan ja saattaa olla että turvotusta on vielä ainakin viikko jos ei kaksi kykkä se siitä.Sairaslomaa sain 4 viikkoa josko silloin mahtuisin farkkuihin.Kaikki meni leikkauksessa ja nukutuksessa hyvin sairaalan hwnkilökunta todella asiansa tuntevaa.Pääsin jo seuraavana päivänä pois sairaalasta

    • Tintti1959

      Leikkaus,kohdunpoisto,alateitse spinaalipuudutuksessa. Tehtiin 27.9.,nytkin vatsavaivoja,päivittäin. Ilmaa ihan älyttömästi,välillä ripulia ja kipeä vatsa. Viikko onneksi vielä ilmaa. En myöskään tiennyt turvotuksesta. Lemppariliikuntaa olis pyöräily ja uinti;kumpikaan ei onnistu alapäähaavojen takia. Onko kellään kokemusta,neuvoja?

    • Anonyymi

      Minulta poistettiin kohdun ulkopuolelta iso myoma n. 12,5 cm avoleikkauksella 2 vkoa sitten. Ensimmäinen vko oli pahin. Nyt jo pystyy hyvin liikkumaan (kävelemään, istumaan, kevyttä siivousta tekemään kotona) mutta vatsa on turvonnut ja enemmän just toiselta puolelta. Hakaset poistettiin 5 päivää sitten ja haava punainen. Välillä arka se haava, muutoin vointi ok. Saikkua annettiin 4 vkoa. Toivot tuo turvotus olisi jo helpottunut sekä haava arpeutunut siihen mennessä. Toki vatsa vähän arka mut onneksi ei kovia kipuja. Raskasta ei saa nostaa 4-6 vkoa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      169
      3010
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      26
      2089
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      23
      2034
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      91
      1863
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      71
      1573
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      19
      1323
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      37
      1232
    8. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      10
      1221
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1193
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      9
      1181
    Aihe