Luen pitkää matematiikkaa, en ole siinä erityisen hyvä, vaikka suurin osa numeroista seiskaa, jopa pari kasiakin mukaan päässyt. Mutta pari heikkoakin löytyy (5 ja 6).
Vähän aika sitten kuitenkin selvisi, että tarvitsen matikkaa, jotta pääsisin lukemaan psykologiaa yliopistoon. Joten matematiikka olisi nyt periaatteessa pakko kirjoittaa, jotta mahdollisuudet päästä noin suosittua ainetta opiskelemaan olisi paremmat (vaikka tosin pitäisi saada c että se edes vaikuttaisi).
Minulla on hirveästi kursseja, sillä mielenkiintoni kieliin vie on tuonut paljon kursseja ja kun noita äidinkielen, enkkujen ja muidenkin syventäviä pitäisi käydä kirjoitusten vuoksi.
Olen nyt käynyt kurssit 1-9 (9 siis tässä jaksossa) ja 11. Seuraavalla vuodelle jäisi enää yksi pakollinen, kurssi kymmenen. Lisäksi olisi syventävät kurssit 12 ja 13. 14 ei meidän lukiossa ole mahdollista saada. 15 on sitten kertaus. Kysymys siis kuuluu, voisinko jättää menemättä noille lopuille syventäville kursseille ja silti päästä läpi kirjoituksista? Ei kai kaikki voi kaatua kahteen syventävään? Kuitenkin niistä tehtävistähän saa valita. Lisäksi huonouteni matematiikassa vaikeuttaa asiaa. Eikö olisi parempi, että pystyisin keskittymään vaan niihin 11 kurssiin, mitä olen pian saanut kokoon?
Mielipiteitä asiaan odottaisin.
Pitkän matikan kirjoitukset ilman kaikkia kursseja
3
3660
Vastaukset
- abii
Syventävät kurssit eivät ole välttämättömiä YO-kirjoituksissa. Peruskursseilla (1-10) pärjää vallan mainiosti ja älläkin on mahdollinen, vaikka enempää ei olisikaan lukenut. Käytännön hyötyä tulee ehkä siitä, että usein YO-kokeen loppupäässä (9-12) on tehtäviä juuri noista syventävistä kursseista. Tehtävät ovat sellaisia, että ne vaikuttavat ensisilmäykseltä (ja varsinkin maallikosta) täysin heprealta, mutta kun olet käynyt vaikkapa kurssin 13, niin tehtävä ratkeaa tuosta vain ja kuusi pistettä on helposti kasassa.
Käsittääkseni psykologian opinnoissa keskeistä matikkaa on ''todennäköisyys ja tilastot'' eli kurssi 6. Veikkaanpa, että syventävät kurssit eivät anna sinulle mitään, ellei sinusta sitten tule matemaatikkoa. =)- välttämättä
nimenomaan pitkän matikan kirjoittamista? Voithan kirjoittaa myös lyhyen, vaikka oletkin pitkää lukenut.
- Pitkämatikkam
välttämättä kirjoitti:
nimenomaan pitkän matikan kirjoittamista? Voithan kirjoittaa myös lyhyen, vaikka oletkin pitkää lukenut.
Tiedän, että voisin kirjoittaa lyhyenkin, mutta tahdon kirjoittaa pitkän, koska sen olen käynytkin. Lisäksi lyhyessä sen numeron tulisi olla parempi, jotta se vaikuttaisi sisäänpääsyyn.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1351953
Toivotko koskaan mies...
Että nähtäis ja aloitettais alusta, puhtaalta pöydältä tutustuminen. Olit oikeassa ei me kunnolla tunnettu. Olin hölmö.1261599Vesikin maksaa, miksei hengitysilma?
Jatkuvasti itketään ettei ole rahaa mihinkään, mutta tilastojen mukaan rahaa on enemmän kuin koskaan, joten miksei asial11496Satuolennoista tarinointi ei kuulu peruskoulun tehtäviin
Opetustunteja on muutenkin käytössä vain rajallinen määrä. Eli nämä satuhommat koulun ulkopuolelle vapaaehtoisiin harras871410- 321371
Kyllä näin 45 vuotiaana miehenä pitää sanoo, että 40-50v naiset näyttää vanhoilta
Niin väsynyttä, silmäryppyä, harmaata hiusta jne jne1311179Olisin valmis salaisiin tapaamisiin
Juuri sinun kanssasi mies. Olet saanut minun pääni pyörälle ja ajatukseni pyörimään ympärilläsi. Hittoon velvollisuudet501080- 241069
Lahkokasteen ja kristillisen kasteen erot
Raamatun mukaan Kristillisessä yhdessä kasteessa Jumala pesee ja puhdistaa ihmisen sydämen ja poistaa perisynnin kirouks4221011Olisit voinut olla...
....ihan tavallinen ihminen, terve mieleltään ja kropaltaan, hyvä seuraihminen ja luotettava kumppani. Mutta ei, olit n66868