Olen etsiskellyt jonkin aikaa tietoa paljonko pitäisi olla 3500 kg leivinuuni/hella-yhdistelmän perustuksen paksuus, ja kuinka se kannattaisi raudoittaa, ei vaan ole löytynyt.
Kyseessä on siis remontti, jossa em. uunipaketti ja Schiedel-tuplahormi tulee uuteen paikkaan. Jotkut sanovat että 20 cm riittää, toiset sanovat että olisi oltava ainakin 30 cm. No, mielellään vähän liikaa kuin liian vähän...
Poikkileikkauskuvan mukaan lautalattian alla on 10 cm eristettä, sitten betonilaatta n. 7 cm, joka tapauksessa olen ajatellut puhkaista sen 20 vuotta vanhan laatan ja tarkistaa onko hiekat painuneet, että sikäli perustukselle pystyisi samalla tekemään paksuutta enemmänkin.
Niin ja kannattaisiko perustus valaa pinta-alaltaan jonkin verran uunia isommaksi? Puulattian aukko on tarkoitus jättää muutaman millin pienemmäksi että uuni ikäänkuin peittää lautojen päät.
Leivinuunin
4
2742
Vastaukset
- 200 mm betonki
kestää uunin painon kun rautaa laittaa sopivasti ylä ja alapintaan. On eriasia kestääkö alustäyttö.
- täsä
on tärkein. Sen tulee kestää tuleva kuorma. Se ei parane betonilaatan vahvennuksella.
- Huhhahhei
Paskat se paksuus mitään merkkaa, jos betoni on edes jotain laatua.
Mulla on 3 tonnin leivinuuni 8 cm (!) betonilaatan päällä ilman mitään ongelmia. Raudoitus on 5 millistä verkkoa,jossa uunin kohdalla on muutama 10 millinen rauta extraa keskeisesti. (vaikea selittää, kuva kertoisi kaiken)
Hyvin kantaa. Laatta on koko huoneen kattavaa betonivalua, siis sitä samaa mistä koko lattia on tehty. Betoni oli tehdastekoista, K30 luokan notkistettua lattiabetonia.- dimensioiden
perusteella, se jännitys joka kohdistuu laatan poikkileikkaukseen ja varmaan raudoituksen sijainti on avainasemassa. Tuppaavat halkeilemaan kosteus, lämpö syistä. Luulisin ihan arvaamalla, että 1 m betonia kantaa paremmin kuin 10 mm harjateräkset kunnolla perustettuna. Pohjahiekan pitää olla keitettyä mm. ennen kuin se kelpaa uuniin, joten tarkkaavaisuudesta ei haittaa näissäkään.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1411359
Ketä naista se poju tällä hetkellä vetää höplästä
Sillä kun pitää aina olla joku höplästä vedettävä kierroksessa301980- 43865
- 33641
Tappio Rydmanille
Ei pystynyt Wille saamaan tahtonsa läpi. https://www.hs.fi/politiikka/art-2000012093775.html145633- 38597
- 52551
Sometähti villisika-Seppo on kuollut
Suomussalmella lemmikkieläimeksi virallisesti hyväksytty villisika Seppo on kuollut. https://yle.fi/a/74-2023244528538Tiesitkös rakas
Mun taivas on pilvinen ja synkkä. Päivät värittömiä ja harmaita. Missä olet, aurinkoni? 💔44511- 107508