OpenSolaris 2008.05

..Nyt..

http://opensolaris.org/index.html

Tässä Live-CD OpenSolariksella surfaillaan. Nettiyhteys ei toiminut aluksi, mutta kun katkaisi virran modeemista ja laittoi uudelleen päälle niin sitten verkko löytyi.

Tutulta näyttää, Ubuntulta sinisemillä sävyillä. Hiukan erilaisuutta. Lisää/Poista.... ja Synaptic tietysti loistavat poissaolollaan. Mutta sellainen löytyy kuin "Package manager" joka näyttää kuin Lisää/Poista... ja Synaptic olisi yhdistetty, taitaa olla näppärä käyttää. Ikkuna vain jumiutuu niin en sen enempää pääse sitä tutkimaan. Äänet ei toimi, jokin paketti puuttuu. Aika tahmeaa on käyttää Live-CD:ltä mutta yleisvaikutelma on hieno. Näytönasetukset olivat kohdillaan eikä työpöytänäkymä niin sutturainen kuin Live-CD levyillä usein on. Livellä näppäimistön kieleksi pystyy valitsemaan suomen mutta itse käyttis on englannin kielinen. Se suomenkieli on kai vain kovalevyasennukselle saatavilla, ainakin se on kotisivujen mukaan tuettu.

Ja Firefoxin fontit eivät ole niin kaameat kuin Ubuntussa vaan samanlaiset kuin Operan fontit ovat eli loistavat.

Löytyykö tähän yhtä paljon ohjelmia kuten Ubuntuun, saako Opera selaimen jne? Saako Open Officen se puuttuu? Ulkoasultaan tuttua Gnomea... se mitä pellin alla paha sanoa.

Itselläni uuden koneen hankita ja siihen tulee Ubuntu. Mutta voisi siihen rinnalle asentaa OpenSolariksen sillä kutkuttaa kokeilla miten tämä pelittää kiintolevyasennuksena ja millaiset ovat laitetuet ja ohjelmatarjonta. Näyttää hyvältä.

3

1508

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • asiantuntija

      on muinaishistoriaa. Se kannattaa jo unohtaa ja keskittyä todellisiin vaihtoehtoihin.

      • huuhaahaamu

        Itsellä oli ensi innostus ja sitten.. aika tyhjää lupausta. Hidas, takkuileva jakelu.. En ainakaan itse viitsinyt kovin kauaa siihen aikaa uhrata.

        Vaikutti hieman paluulta 5v taaksepäin. Nykyjakelujen pitää kyllä toimia noin perusteiltaan heti pakasta, jos ei niin tuote on todennäköisesti vielä keskeneräinen tms.


      • serverihuoneessa
        huuhaahaamu kirjoitti:

        Itsellä oli ensi innostus ja sitten.. aika tyhjää lupausta. Hidas, takkuileva jakelu.. En ainakaan itse viitsinyt kovin kauaa siihen aikaa uhrata.

        Vaikutti hieman paluulta 5v taaksepäin. Nykyjakelujen pitää kyllä toimia noin perusteiltaan heti pakasta, jos ei niin tuote on todennäköisesti vielä keskeneräinen tms.

        OpenSolaris on äärimmäisen tehokas serverikäyttis ja ihan juhlaa Java-testipönttönä ja tiedostoserverinä. Työpöydälle se ei Sunin hyvistä yrityksistä (esim. se developer xpress edition) valitettavasti sovi vieläkään.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Suomi on täysin sekaisin

      Jo ties monettako päivää hirveä itku ja poru jostain helvetin nilviäisistä. https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010
      Maailman menoa
      450
      4849
    2. Ensimmäisestä kohtaamisesta saakka

      minulla on ollut hämmentynyt olo. Miten voit tuntua siltä, että olisin tuntenut sinut aina? Sinun kanssasi on yhtä aikaa
      Ikävä
      15
      1732
    3. Aivan täysin tahallinen teko

      Ei mitään puolusteluja, eikä selittelyitä. Kuljettajalle kerrottiin asiasta siinä paikanpäällä, mutta silti hän ajoi ves
      Suomussalmi
      94
      1468
    4. Suomussalmi saatu vihdoin maailmankartalle!

      Nyt kun Suomussalmi on vihdoin viimein saatu ennennäkemättömällä tavalla maailman tietoisuuteen niin voitaisiin järjestä
      Suomussalmi
      53
      1359
    5. Olet saanut minut sekoamaan

      Tunteiden ristiaallokossa vellominen on ollut melkoinen kokemus. Ei kukaan ole saanut minua niin raiteiltaan kuin sinä.
      Ikävä
      23
      1337
    6. Mainehaitta metsäkonefirmalle

      Hukkajoen tapahtumista liikkuu paljon huhuja. Eikö kannattaisi julkaista raakkuja tuhonneen metsäkoneyrityksen nimi, kos
      Suomussalmi
      53
      1218
    7. Oho! Maajussi-Kallelta pakit saanut morsioehdokas Miss Suomi -kisoissa! Tunnistaisitko hänet nyt?

      Hmm, tunnistaisitko?!? Onnea missihulinoihin! Lue lisää ja katso kuvat: https://www.suomi24.fi/viihde/oho-maajussi-
      Suomalaiset julkkikset
      0
      1075
    8. Myönnän sinulle nyt

      Että olen erittäin mustasukkainen sinusta jo nyt. Ikävä on tämä tunne, kun tietämättömyyden solista nousee myrkkyä miele
      Ikävä
      54
      1010
    9. Pysytäänkö nainen

      edelleen yhtä viileän tyynenä kun nähdään. Uskotko että tahtoessani saisin murettua tyyneytesi hyvin helposti.
      Ikävä
      57
      895
    10. Olen käyttäytynyt ristiriitaisesti

      eikä minusta varmaankaan ota mitään selvää. Se johtuu siitä, kun järki sanoo ei, ei, ei ja sydän sanoo kyllä, kyllä, kyl
      Ikävä
      60
      859
    Aihe