tiibetinspanieli

meillekö?

Olen harkinnut pienenkoiran ostoa ja tiibetinspanieli vaikuttaisi aivan mahtavalta koiralta! Kiinnostaisi tietää että haukkuuko tipsu paljon? Asun kerrostalossa joten en voi ottaa koiraa mikä räksyttää päivät pitkät. (meillä on ennestään yksi sekarotinen koira). entä tipsun terveys? Kiitokset vastauksista! Näin alustavasti vasta kyselen, tietoa pitää hankkia vielä paljon lisää =)

113

32730

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Meillä...

      meillä reilun 2v uros tipsu.meillä esiintyy haukkumista vain jos joku on meidän oven takana koluamassa tai kun postimies tulee,mutta muuten on hiljainen.Yksinollessaan ei naapureiden mukaan hauku,ainakaan niin että niille kuuluisi.

      Meillä tipsu allerginen koiranruualle sekä vehnälle,mutta jotkut tipsut taas eivät allergisia millekään.Kuullut olen että maitotuotteet aiheuttaa joillekin tipsuille korvatulehduksia.Mutta kasvattajalta kannattaa varmistaa että molemmat vanhemmat ovat terveitä,eikä allergisoivia jne.meillä muuten terve mutta allergioita on hieman.

      Tipsuhan ei ole sitten mikään paras leikkikaveri.Meillä poika innostuu kerran päivässä kunnon jahtaamisleikkiin tai että sille heittää nallen ja se käy kimppuun ja retuuttaa sitä.Tipsu ei ole noutaja joten se ei luonnostaan tykkää hakea palloa tms.Välillä toki innostuu pallonkin kimppuun..

      Tipsu ei myöskään ole mikään seurankipeä halikoira.Meidän poika mieluiten kököttää ja makoilee omissa oloissaan,välillä tulee syliin pusuttamaan ja rapsutettavaksi mutta sylissä viihtyy aika lyhyitä aikoja.joskus joutuu ihmettelemään jos se jää tavallista pidemmäksi aikaa sylkkyyn.Mutta pääasiassa se mieluiten vain makoilisi omassa hienossa seurassaan ja nauttisi elämästä paikallaan.

      Ja meillä toinen koira ei tullut juttuun tipsun kanssa.Tipsu on niin rauhallinen koira,että rasittui siitä kun toinen halusi leikkiä 24/7 ja tipsu mielellään vain olisi välillä köllinyt yksinään..eli kannattaa ajatella sen toisen koirasi kanssa onko niillä niin erilaiset energiamäärät,että toisella palaa päreet kun pitäisi koko ajan olla touhuamassa.siitä tulee sitten ajan myötä ongelma,ainakin meillä,kun tipsu alkoi tajuamaan että tuo riiviö ei meiltä näytä lähtevän ja roikkuu koko ajan kimpussa...

      Ja tipsuhan ei ole spanieli,nimestään huolimatta.

      Tipsuilla aika monista,varsinkin uroksista on suuren suuri ego.ainakin minun tuntemat 5 uros koiraa ovat melkein kaikki kovia remmirähinöimään tietyille koirille(usein isoille ja tummille),meidänkin poika rähisee jos ei mamalla ole taskussa jotain mielekkäämpää esim syötävää.ennen kuin saimme tämän remmirähinän jotenkin pois niin poika luuli omistavansa koko kylän,eikä varsinkaan ilta aikaan saanut muut koirat hänen valtakunnassa kävellä..:)

      Toki on niitäkin tipsuja jotka hienosti ohittavat,varsinkin nartut,mutta nämä minun tuntemani 5 tipsua,mukaanlukien omani,ovat toisinaan melko hölmöjä tuolla ulkona.

      itse olen sitä mieltä että tipsu sopii parhaiten perheeseen,jossa ei mitään 10 kilometrin lenkkejä ehditä/jakseta käydä.Tipsu tyytyy muutaman kilsan lenkkeihin ja meillä ainakin näin kesäaikaan käydään vain pellolla juoksemassa ja siihen 2km päälle niin se on jo tarpeeksi.ja mikäli et kaipaa sellaista sylivauvaa niin sitten tipsu sopii kyllä.Rotu on mahtava,ainakin minun mielestäni,ja harkinnassa on toinen tipsu.

      ja tipsuissa kuten muissakin eläimissä sekä ihmisiiä,on aina persoonia.vaikka luettelisin sinulle kaikki meidän tipsun luonteenpiirteet,mistä se pitää ja mitä se tekee,miten se käyttäytyy,niin aina on poikkeuksia.Toinen tykkää toisesta ja toinen nauttii toisesta..iän myötä huomaa kuinka ihanan persoonallinen omaa koira on.

      Kysele toki lisää mikäli rotu kiinnostaa.Vastailen mielelläni sen minkä voin.

      • ekiP

        ....vastauksesta.vuodenvaihteessa olisi tarkoitus hankkia urostipsu.muuttuuko luonne paljon,jos leikkauttaa?käsittääkseni nartun leikkauttaminen isompi operaatio.toisaalta nartun hankintaa puoltaisi ehkä säyseämpi luonne,jos taipumuksena on ulkoillessa rähistä isommille(tietysti koulutuskysymys).yksin asuvana tietysti kiinnostaisi tietää,täytyykö pennun kanssa todellakin olla ensimmäinen kuukausi 24/7 periaatteella vai voisiko yksinoloon pikkuhiljaa totuttaa aikaisemmin?oletusarvona,että tulisi uuteen kotiin 8-10 viikkoisena


      • auvo1

        mikä puute on meidän tipsulla kun se syö kissan kakkaa?


      • neeaLOL

        meillä on tiibetinspanieli :)


      • lollo
        neeaLOL kirjoitti:

        meillä on tiibetinspanieli :)

        söpö


      • Anonyymi

        Kyllä meillä tipsu hakee palloa kun heittelee sille.. Ja tykkää olla sylissä.. Ja seuraa minua joka paikkaan.. Haluaa olla kaikessa mukana..


    • millainen?

      moi,
      meillä kaksi narttua. kamalan kovia räkyttämään, ei ihmisille mutta jos ääniä kuulee ulkoota niin voi kauhea sitä äänen määrää.

      myös ulkona näkyville koirille huutaa kun henki menis.
      tykkäävät olla sylissä mutta paljon omissa oloissaan.

      jos asut kerrostalos en suosittele.

      • sohvuri

        mulla oli ensimmäinen tipsu 12 vuotta....no ei nyt täysin tuppi suu ollut ......
        ovikellolle alkoi haukuun vasta 5 vuotiaana....ikunasta katseli ja yskähteli ...mut haukuun ei ruvennut....

        Tipsu on hyvin itepäinen ja mys siittä tulee hyvin äkii HITLERI .....

        Ton vaivan kyllä saa pois jos vähän näkee vaivaa....ja luulen et on brovosoitu tätä käyttäytymistä....onhan tipsu hälytyksen antava koira....mut ei pitäis olla räksyttäjä....

        Otin uuden tipsun parhain valinta siti koiraksi ja kun ei oo niin huomion kipeitä niin ei juurikaan pode ero ahdistustakaan.....

        Kannattaa kouluttaa puudeleita muuten niistä tulee hitlereitä..


      • Tipsut! <3

        4 tipsuu! Kaikki Narttui. Jos plussataan muut eläimet ni 9 lemmikkii, eli 4 koiraa, 3 kissaa ja 2 kania. :)Koirat on kaikki narttui, kissat kaikki uroksia (leikattuja) ja kanit toinen uros ja toinen naaras ( uros leikattu). :) Meillä on 6v. 5v. 4v. ja 3v. Koirat ja Kisut 9v. 8v. ja 11kk. Ja ei tientenkään unohdeta kaneja 1v. (molemmat). :) On ne kyl niin ihania! :) Ja kyl ne joskus ärsyttää mut joskus miettii et mitä teikis ilman niitä!


    • mörö

      Tipsu on vahtikoira luonne, meillä on tipsu ja asumme kerrostalossa, jossa ei ovea suojaa väliovi ja jos jostain kuuluu narahdus tai käytävästä ääni, se haukkuu. Se haukkuu myös ulkona ja muita koiria. Jos koiralla pääsy ikkunaan niin että se näkee ulos, esim. hyppää tuolille, se haukkuu aivan varmasti jokaista liikkuvaa objektia.

      Lapsien kanssa tipsut ei sitten sovi ollenkaan yhteen. Meidän koiralla 6 v. pinna ei kestä jos lapsi tulee kiskomaan karvoista, se näykkää takaisin. Se myös pelkää lapsia jotka ovat kovaäänisiä ja äkkipikaisia ja riehuvat. Jos perheessä lapsia tai suunnitteilla lapsia tipsu ei ole oikea valinta koiraksi.

      Tipsuilla on yleisiä ongelmat vatsan kanssa. Meilläkin on ollut mahatulehduksia ja herkkävatsaisuutta ja vaikka mitä, allergia epäilyjäkin. On vain kaksi ruokaa jotka tässä vuosien aikana on todettu sopivaksi sille. Ja se että se on kranttu ei helpota tilannetta kun kahta ruokaa on vain tarjota niin eihän ne kelpaa. Syömiseen joutuu usein houkuttelemaan ja ihan pakottamaan. Mutta hyvällä hoidolla tipsu on rotu joka elää pitkään, tiedän koiria jotka yli 15 v ja lähellä 17 ikävuotta.

      • tiibetinspanielia..

        Vahtikoira se kyllä on , mutta jo pienellä koulutuksella sen saa kerrostalossa pois, jopa hyvin pienellä vaivalla. Ja itse jopa järjestänyt pääsyn ikkunaan katselemaan ulos ja vaikka naapureita olen pyytänyt ilmoittamaan mahdollisesta haukkumisesta niin ei kuulemma hauku koskaan. Tosin naapurin tytär, joka toisinaan työmatkalla ollessani hoitaa sitä on sanonut sen hiukan raapivan ulkoovea, kun hän menee ohi, muille se ei sitä tee, mutta aina on oven takana, kun joku perheestämme tulee kotiin. Ei kuitenkaan hauku eli luulen, että tuo koulutus on toiminut tässä asiassa.

        Tuttujen lasten kanssa ei ole ongelmaa, mutta tiibetinspanielin pidättyväinen luonne vaatii, että se ystävystyy ennen kuin se antaa meilläkään rapsuttaa esim mahan alta. Eli kyllä se toimii, jos muistaa ettei heti ekana päästä lasta liian innoissaan tipsun kanssa leikkimään, sillä jos se kokee tilanteet epämukaviksi, ei se myöhemminkään samaan henkilöön totu. Pätee muuten aikuisiin yhtä lailla. Eli jos lapset tykkäävät riehua jne niin se on ongelma, jos ensitapaamisilla koiran kanssa jo riehutaan. Meillä ainakin vieraittenkin lapsille sanotaan että koirarotu on luonnostaan varautuva, eikä juurikaan tykkää että aivan vieras katsoo silmiin. Useimmiten sanottu, että jos siitä kaverin haluaa, niin mennään istumaan hetkeksi. Yleensä se on tullut piilostaan ja nuuhkinut hetken ja hypännyt sohvalle. Eli ei sinällään ongelmaa ja jos lapset riehuvat paljon alusta alkaen niin se on kyllä ongelma sitten todella monen rodun kanssa.

        Koiramme oli kyllä kranttu koiranruokien suhteen, mutta oikean löydyttyä ei pienintäkään ongelmaa(kuivamuonan osalta). Muu ruoka osittain samaa kuin itsellä, kun sitä kerran mentiin tarjoamaan, niin loppui koiranruuan syönti. Ja eläinlääkärillä ja trimmauksessa ihmetelty hyvää karvaa, vaikka ikääkin jo on ja eivät meinaa uskoa ettei syötetä mitään gourmet-koiranruokaa. "Herkkävatsaisuutta" ollut pari kertaa vuodessa, mutta se nyt aika normaalia vielä ja ruuan suhteen niin, että jos sillä ei ole nälkä se ei syö. Täällä ei ainakaan ongelmaa vaikka kuinka laittaisi ruokaa tarjolle se ei liikoja yleensä syö, usein aamupala katoaa vasta päivän aikana.

        Ulkoilu onkin tämän kaverin kanssa outoa, sillä sille kyllä riittää pienetkin lenkit, mutta meillä päivässä 3-7km, johon vielä normaalit ulkona käyttämiset, josta voikin todeta, että todella helppo oppimaan sisäsiistiksi. Pitkäikäisyys on myös totta, mutta tietysti joukossa aina huonojakin yksilöitä ja vanhemmat vaikuttavat. Mutta tärkeintä on opettaa,, ketä on pomo tosin sitäkään ei aina helpolla saa perille, kun koira tosiaan voi olla itsepäinen.


      • tipsuosastolla ;))
        tiibetinspanielia.. kirjoitti:

        Vahtikoira se kyllä on , mutta jo pienellä koulutuksella sen saa kerrostalossa pois, jopa hyvin pienellä vaivalla. Ja itse jopa järjestänyt pääsyn ikkunaan katselemaan ulos ja vaikka naapureita olen pyytänyt ilmoittamaan mahdollisesta haukkumisesta niin ei kuulemma hauku koskaan. Tosin naapurin tytär, joka toisinaan työmatkalla ollessani hoitaa sitä on sanonut sen hiukan raapivan ulkoovea, kun hän menee ohi, muille se ei sitä tee, mutta aina on oven takana, kun joku perheestämme tulee kotiin. Ei kuitenkaan hauku eli luulen, että tuo koulutus on toiminut tässä asiassa.

        Tuttujen lasten kanssa ei ole ongelmaa, mutta tiibetinspanielin pidättyväinen luonne vaatii, että se ystävystyy ennen kuin se antaa meilläkään rapsuttaa esim mahan alta. Eli kyllä se toimii, jos muistaa ettei heti ekana päästä lasta liian innoissaan tipsun kanssa leikkimään, sillä jos se kokee tilanteet epämukaviksi, ei se myöhemminkään samaan henkilöön totu. Pätee muuten aikuisiin yhtä lailla. Eli jos lapset tykkäävät riehua jne niin se on ongelma, jos ensitapaamisilla koiran kanssa jo riehutaan. Meillä ainakin vieraittenkin lapsille sanotaan että koirarotu on luonnostaan varautuva, eikä juurikaan tykkää että aivan vieras katsoo silmiin. Useimmiten sanottu, että jos siitä kaverin haluaa, niin mennään istumaan hetkeksi. Yleensä se on tullut piilostaan ja nuuhkinut hetken ja hypännyt sohvalle. Eli ei sinällään ongelmaa ja jos lapset riehuvat paljon alusta alkaen niin se on kyllä ongelma sitten todella monen rodun kanssa.

        Koiramme oli kyllä kranttu koiranruokien suhteen, mutta oikean löydyttyä ei pienintäkään ongelmaa(kuivamuonan osalta). Muu ruoka osittain samaa kuin itsellä, kun sitä kerran mentiin tarjoamaan, niin loppui koiranruuan syönti. Ja eläinlääkärillä ja trimmauksessa ihmetelty hyvää karvaa, vaikka ikääkin jo on ja eivät meinaa uskoa ettei syötetä mitään gourmet-koiranruokaa. "Herkkävatsaisuutta" ollut pari kertaa vuodessa, mutta se nyt aika normaalia vielä ja ruuan suhteen niin, että jos sillä ei ole nälkä se ei syö. Täällä ei ainakaan ongelmaa vaikka kuinka laittaisi ruokaa tarjolle se ei liikoja yleensä syö, usein aamupala katoaa vasta päivän aikana.

        Ulkoilu onkin tämän kaverin kanssa outoa, sillä sille kyllä riittää pienetkin lenkit, mutta meillä päivässä 3-7km, johon vielä normaalit ulkona käyttämiset, josta voikin todeta, että todella helppo oppimaan sisäsiistiksi. Pitkäikäisyys on myös totta, mutta tietysti joukossa aina huonojakin yksilöitä ja vanhemmat vaikuttavat. Mutta tärkeintä on opettaa,, ketä on pomo tosin sitäkään ei aina helpolla saa perille, kun koira tosiaan voi olla itsepäinen.

        Ihan pakko antaa myös omakohtainen kommentti. Tämä nyt jotenkin ajankohtainen sillä rakas "papparainen" nukkui pois vajaa viikko sitten. Pappa sai pitkän ja hyvän elämän 17 vuotta 3 kk. Iloinen olen siitä että lähtö oli ns. luonnollinen - ei tarvittu lääkäriä piikin kanssa niinkuin velipojalle puoli vuotta sitten.

        Meidän tipsu-ukot olivat tän kylän kingejä - rähinäjannuja ja joskus olin ihan hepulissa niiden kans MUTTA siltikin ottaisin ko. rotua uudestaankin. Non niin itsepäisiä ja ylpeitäkin...eikä todellakaan mitään sylikoiria paitsi silloon ku itte sitä halusivat. Meidän ukot pysys terveenä, jotain hammasjuttuja oli mutta muutoin ihan vaan peruslääkärissä käynnit. Yrjölän puuro oli kova juttu ja nyt vanhemmiten maksalaatikko ja yllätys yllätys: kissanruoka ;) herkkupäiviin.


      • tipsuperhe

        toi nyt on ihan höpöpuhetta, ettei tipsu tykkää lapsista. meidän koirat suorastaan rakastaa lapsia. Ei viereltä väisty ja ovat erittäin rauhallisia! eikä turhia hauku! Eikä ole kyllä ollut terveysongemiakaan, ei vatsan eikä muunkaan kanssa. teille on tullut huono yksilö. Meille syntyi juuri 6 pentua:)
        Yksi on www. nerogold.fi top ykkönen:) käy kats ja äänestääkin saa..


      • mukana ollaan
        tipsuosastolla ;)) kirjoitti:

        Ihan pakko antaa myös omakohtainen kommentti. Tämä nyt jotenkin ajankohtainen sillä rakas "papparainen" nukkui pois vajaa viikko sitten. Pappa sai pitkän ja hyvän elämän 17 vuotta 3 kk. Iloinen olen siitä että lähtö oli ns. luonnollinen - ei tarvittu lääkäriä piikin kanssa niinkuin velipojalle puoli vuotta sitten.

        Meidän tipsu-ukot olivat tän kylän kingejä - rähinäjannuja ja joskus olin ihan hepulissa niiden kans MUTTA siltikin ottaisin ko. rotua uudestaankin. Non niin itsepäisiä ja ylpeitäkin...eikä todellakaan mitään sylikoiria paitsi silloon ku itte sitä halusivat. Meidän ukot pysys terveenä, jotain hammasjuttuja oli mutta muutoin ihan vaan peruslääkärissä käynnit. Yrjölän puuro oli kova juttu ja nyt vanhemmiten maksalaatikko ja yllätys yllätys: kissanruoka ;) herkkupäiviin.

        Heips
        Meillä kait "aito" :-) tipsu, tykkää olla päivät pitkät tarhassa, kun se on mäen päällä ja vielä kivi, jonka päällä laatta missä istuu koppi (jos sataa, ei tykkää on hienohipiä), niin näkee kaiken. Ei hauku naapureiden touhuja, mutta jos jotain uutta tapahtuu, niin sitte alkaa tulemaan........ sisällä on oma "pöytä" mistä pääsee katselemaan ulos, siinäkin makailee hiljaa, mutta jos joku tulee pihaan esim. vain naapurin kissa, niin kyllä ääntä löytyy ;-) Omasta kissasta ei välitä mitään, päinvastoin kunnioittaa ja antaa kissan esim. syödä ensin ja syö sitten kissan loput murot pois........ ei välitä koiran ruuista ja on kans vähän houkuteltava syömään jos ei luota siihen, että syö salaa tarpeeksi (ruokaa aina tarjolla, huono tapa, mutta pakko!) Hyvä koulutus auttaa! Sairauksia ei juuri ole ollut, perus rokotukset ym. (onnex) Ikää on tässä kuussa 7v.
        Lenkkeily on in, ei voi tehdä tarpeita tarhaan eikä pihaan vaan aina on mentävä kävelemään, toki poika kun on niin lirut laskee, mutta siinä on raja.
        Aivan ihana rotu, osaa mököttä ja näyttää mielensä, mutta jos on sitkeä niin on valmis ottamaan sinut isännäksi ;-)


      • tipsu (sama)

        pöty puhetta !! tipsu tulee loistavasti toimeen lasten ja muiden koirien kanssa

        meillä ei ainakaan nirsoja olla!!!!! kaikki kelpaa........


      • tipsulainen
        tipsu (sama) kirjoitti:

        pöty puhetta !! tipsu tulee loistavasti toimeen lasten ja muiden koirien kanssa

        meillä ei ainakaan nirsoja olla!!!!! kaikki kelpaa........

        Meillä tipsu myös rakastaa lapsia ylikaiken. Ehkä johtuu siitä, että on pennusta asti niihin tottunut. Pentu meidän tipsu on vieläkin (4kk). Isompia koiria tosin meidän koira pelkää, koska pienempänä pelästyi mustaa labbista. Nyt lenkillä vaihtaa äkkiä suuntaa jos isompi koira tulee vastaan. Anopin koiran (tipsu myös) tulee loistavasti toimeen eikä pelkää!!


      • Koiruli1

        Kyllä se tulee lasten kanssa toimeen nähty on ja riekkuu mieluusti....tosin koirakin on vasta vuoden.....Haukkumisesta.. senkin taidon osaa mut ei oo räksyttäjä seen enempää kun koirat yleensä. On varmaan koiran luonteesta ja kasvatuksesta kiinni moni juttu.. mut hyvä koira on Tipsukka suosittelen...


    • tipsu ja vauva

      Hei!
      Mietit tipsun ottamista perheeseen. Luin kommentit ja haluan kertoa että meille syntyi vauva kun koira oli vähän vajaan vuoden ja hyvin tulevat toimeen. Poika roikkuu välillä karvoissa, mutta koira odottaa hienosti että lapsi irrotetaan hänestä.
      Tipsut ovat myös terveitä jos otat sen kunnon kasvattajalta joka noudattaa oikeaa jalostusta.
      Meillä koira ei myöskää räksytä sisällä ollessa. Alle vuoden ikäisenä omalla ovikellolle, mutta ei naapurin vaikka se meille kuuluu. Asutaan rivarissa.
      Saat niin monta eri mielipidettä ja kertomusta kun on omistajiakin.
      Itse olen oikein tyytyväinen omaan koiraani ja valintaani.

    • Tapsutipsu

      Tipsut on aivan ihania!Sopii mainosti lapsiperheisiin! Ei hauku meillä ainakaan paljon, mutta vahtii ..Itsenäinen ja kissamainen rotu :)

    • Omistanut tipsun

      Minulla oli joskus tipsu. Se oli aivan ihana koira. Lasten kanssa tuli hyvin toimeen. Itsepäinen se kyllä todella on eli aika vaikea opettaa.
      Kun mietit koiran hankintaa, ota huomioon, että on niitä rotuja, jotka tiputtavat karvansa (meillä todella paljon koko ajan). Sitten on niitä rotuja, jotka trimmataan, joista ei oikeastaan irtoa karvaa.

      Itse valitsin edesmenneen koiran (silti ihanan) tilalle jälkimmäisen ja olen todella tyytyväinen. Jatkuva karvojen siivoaminen on aika ikävää, jos tykkää siisteydestä. Tipsumme oli perusterve, vähän lääkärikäyntejä.

      Pienet koirat haukkuvat paljon. Nyt minulla on Bichon havanais, joka on todella kiltti ja helppo oppimaan, pysyy pihassa, lapsirakas, terve, ei irrota karvaa. Trimmaan tytön säännöllisesti (ei näyttelykoira). Haukkuu vieraille kovaäänisesti aikansa. Tässä vain yksi mielipide. Onnea koiran etsintään!

      • Tipsuja vaan!

        Meidän tipsun en ole kuullut haukkuvan yhtään! Asumme kerrostalossa eikä mitään ongelmia ole :)

        Tulee loistavasti toimeen lapsienkin kanssa!

        Helppo hoitaa ja syö aika vähän!

        Terveys tilastojen mukaan on tipsuilla erittäin hyvä.


    • karvapallerot -.-

      Jaa, aluksihan se on kiva koira. Varsinkin pentuna. Jos et kouluta koiraasi, se haukkuu jokaiselle joka tulee vastaan, tai näkee jonkun kiinnostavan esineen, kuten jalkapallon. Kun semmoinen koira näkkee jonkin koiran, joka sille näyttää tuntemattomalta, se lähtee ajamaan sitä takaa, jos koira on silloin narussa niin saat varautua ostamaan uuden narun. Myöskään ovet eivät tykkää "tipsuista" vanhemmuuteen nämä ihanat karvanlevittelijät alkavat raapia oven pieliä, jos ei sitä päästä ulos. Oven karmit tulee vaihtumaan. Terveydestä, jaksavat juosta ihan hyvin, mutta vanhana vähän heikentyy suoritus kyky (huomattu on.) Ruoaksi näille hienostelijoille kelpaa paras A-luokan grillimakkara, jos olet pentuna sille jotain vastaavaa antanut. Pienenä opetat syömään papuja niin ei mene makkaraan rahaa. Karvapallo voi käydä myös naapurissa syömässä, en usko että kerrostalossa, mutta ei sitä koskaan tierä. Nämä koirat kyllä etsii paikan missä käydä tarpeilla, kuten sinun sänky, matto tai ulko-oven edusta.

      • Piiakaisa

        edellisellä ei varmaan ole tietoa edes siitä, miltä tipsu näyttää :-D ?

        Meillä vajaa 2-vuotias tipsupoika kerrostalokämpässä ja rotuvalinta osui aivan nappiin. Koira ei räkytä ihmisille eikä koirille. Tulee toimeen kaikkien ihmisten ja koirien kanssa, rakastaa lapsia eikä pelästy raisumpiakaan leikkejä. Ei näyki ikinä, kun pentuna opetettiin etteivät hampaat kertakaikkiaan saa osua sormeen.

        Pärjää vähälläkin ulkoilulla eikä tuhoa sisällä paikkoja mutta kulkee reippaasti mukana useammankin kilometrin lenkillä. Sylissä tykkää olla ja on kova tuomaan lelujaan "tarjolle". Tosi kiintynyt isäntiinsä mutta ei todellakaan karsasta vieraita vaan on kaikkien kaveri ja koiriin tottumattomien kanssa osaa ottaa iisisti.

        Syö mitä vaan, ei allergioita, eläinkaupan nappulat pääruokana ja karva kiiltää. Sitähän ei trimmata, kampaus noin kerran viikossa riittää eikä silloinkaan takkuja ole vielä muodostunut. Terveenä on ollut, pentuna oli kerran vatsatauti joka hoitui nopeasti.

        Luonne on iloinen ja ystävällinen mutta itsepäinen - luoksetulo toimii tai sitten ei. Sen on mielestäni pieni haitta verrattuna siihen, kuinka helppo ja ihana koira muuten on. Uskoo kieltoa ja haluaa miellyttää. Fiksu on ja osaa suomea enemmän kuin emäntä aina arvaakaan. Teki pentuna yhdet (!) pissat lattialle saapumispäivänä, heti kun näytettiin sanomalehti-pissipaikka teki tarpeet aina siihen ja kun paperi otettiin pois, siitä lähtien joka kerta ulos. Tietysti siinä vaiheessa pihalla sai ravata monta monituista kertaa päivässä, mutta siisti otus tuo on.


      • tibetinspanieli

        tuo kuvaus edellä ei siiis YHTÄÄN SANALTAKAAN päde tibetinspanieliin...
        tuo rotu on todella kiltii ja lapsi rakas..
        suosittelen lämpimästi..
        ainahan sanotaan että koira tarvitsee perus koulutuksen ja niinhän se onkin .
        mutta ei tiibetinspanielia tarvitse kouluttaa samalla tavalla kun esim. saksanpaimenkoiraa..
        en koskaan ole kuullut tai nähnyt että YKSIKÄÄN TIPSU olisi purrut KETÄÄN. lasta tai aikuista..??
        ja kauankohan minä niitä olen kasvattanut ja hoitanut.. tulisiko nyt tasan 10 vuotta..
        suosittelen todella lämpimästi. ihana rotu..
        turkkikaan ei ole mikään ylihoitoinen...
        kerrostalo asuntokaan ei ole mikään ongelma.. =)... tällä hetkellä itselläni 2 tipsua =).. ihania ovat


      • just juu

        HuHUHu


    • :)) :)) :))

      Meillä on toinen kierroksessa. Edellinen eli melkeen 16 vuotiaaksi perusterveenä. Hampaita kannattaa hoitaa hyvin hammaskiven takia, meidän koiralla oli vielä kuollessaan kaikki hampaat tallella. Muuten koiralla ei ollut mitään sen kummempaa. Tosin kuten iästä jo näet niin kyseessä oli 90-luvun alun koira, tämän päivän koirista en osaa sanoa mitään, mutta Jalostusjärjestelmää kannattaa mennä tutkimaan kun jonkun tietyn pennun löytää, että kuinka sisäsiittoista porukkaa suku on.
      Kouluttamalla ei koira vahtihauku eikä rähjää. KYLLÄ KOIRAA SAA KOMENTAA VAIKKA ONKIN IHANAN PIENI MUSSUKKA. Ja koiralle voi ihan hyvin sanoa EI kun tekee jotain kiellettyä.

      • Urpo79

        Koiralle pitää sanoa ei kun se tekee jotain kiellettyä.

        Muuten ollaan niillä kuuluisilla heikoilla hangilla. Laumassa on aina joku pomo. Jos se on koira niin ei hyvä heilu.


    • tipsu...

      tipsu on aivan ihana rotu. meiän tipsu on niin hellyyden kioeä ja seurallinen että... mutta pihalla ei pysy oikeen irti =( ,ei hauku turhia ja on erittäin reipas. meidän tipsu ei pelkää mitään koiria (päinvastoin)
      hauska lenkki kaveri suosittelen!!!!!!

      • puree kokoajan

        Monesti kun menen pyörällä opiskeluihin, niin saa kiertää kaukaa koko koiran, sillä aina yrittää purra jalasta, mutta se riippuu aivan koulutuksesta :) Muuten varmasti kiva suuri rotu pienessä paketissa. Voin sanoa, että kammoan koko koiraa nykyään koska ne ovat "ystävällisiä" eli todella riehakoita, mutta kuten sanoin, että koulutus kannattaa olla todella hyvä, sillä itse en kestä tipsuja. Tiibetinspanielit ovat myös itsepäisiä ja sen takia koulutus on vaikeaa ja monet luovuttavat ja antavat koiransa purra jokaista kävellen ja pyörällä kulkevaa oliota.

        Kerrostalossa kannattaa pentuna kantaa koira rappusia ylös, ettei vanhemmiten tule jalka ongelmia :)
        Kyselet eri kasvattajilta kaikkea rodusta, ja koulutuksesta, ettei sitten tule oikeasti tapauksia, että lenkillä puree. Toivottavasti löydät Sen Oikean rodun :) !


      • Tipsu fani
        puree kokoajan kirjoitti:

        Monesti kun menen pyörällä opiskeluihin, niin saa kiertää kaukaa koko koiran, sillä aina yrittää purra jalasta, mutta se riippuu aivan koulutuksesta :) Muuten varmasti kiva suuri rotu pienessä paketissa. Voin sanoa, että kammoan koko koiraa nykyään koska ne ovat "ystävällisiä" eli todella riehakoita, mutta kuten sanoin, että koulutus kannattaa olla todella hyvä, sillä itse en kestä tipsuja. Tiibetinspanielit ovat myös itsepäisiä ja sen takia koulutus on vaikeaa ja monet luovuttavat ja antavat koiransa purra jokaista kävellen ja pyörällä kulkevaa oliota.

        Kerrostalossa kannattaa pentuna kantaa koira rappusia ylös, ettei vanhemmiten tule jalka ongelmia :)
        Kyselet eri kasvattajilta kaikkea rodusta, ja koulutuksesta, ettei sitten tule oikeasti tapauksia, että lenkillä puree. Toivottavasti löydät Sen Oikean rodun :) !

        Hillerg (nimeltään siis) räkyttää kokoajan, mutta tällä en tarkoita että ei kannata ottaa tipsuu, riippuu ihan koirasta(:


      • -M-
        Tipsu fani kirjoitti:

        Hillerg (nimeltään siis) räkyttää kokoajan, mutta tällä en tarkoita että ei kannata ottaa tipsuu, riippuu ihan koirasta(:

        Meidän kaksivuotias poika haukahtaa kerran kahdessa viikossa. Eli ei nyt välttämättä kovin pahoja räksyttäjiä ole. Todella kiltti ja helppo koira, mutta kieltämättä välillä aika omapäinen. Suhtautuu iloisesti vieraisiin, eli ei ole mikään vahtikoira. Koirat ovat todellakin yksilöitä!


      • m
        -M- kirjoitti:

        Meidän kaksivuotias poika haukahtaa kerran kahdessa viikossa. Eli ei nyt välttämättä kovin pahoja räksyttäjiä ole. Todella kiltti ja helppo koira, mutta kieltämättä välillä aika omapäinen. Suhtautuu iloisesti vieraisiin, eli ei ole mikään vahtikoira. Koirat ovat todellakin yksilöitä!

        Jep.

        Taitaa olla niin, että tipsut on yksilöitä siinä missä muutkin koirat. Vaikka onkin alunperin tarkoitettu vahtikoiriksi, meillä on viihtynyt ihan hyvin sekä rivi- että kerrostalossa. Haukkuu ovikelloa, mutta siinä kaikki.

        Vieraat ihmiset käy haistelemassa ja tervehtimässä, mutta ei jaksa niistä kauan kiinnostua ja nyhjöttää sängyn alla kunnes vieraat poistuvat.

        Meille omistajille aivan ihana: tykkää halituksista ja rapsutuksista ja kulkee mielellään mukana ja katsoo mitä tehdään.

        Ei kuitenkaan hötkyä, vaan tarkkailee mieluummin rauhallisesti. Suurimman osan ajasta se viettääkin makoille jossain sellaisessa paikassa, josta se näkee näppärästi kaiken, mitä talossa tapahtuu. Viihtyy kuitenkin paljon omissa oloissaan ja on oppinut nukkumaan päivät, eli sen ajan kun olemme töissä tai koulussa.

        Itsepäisiähän tipsut ovat ja ego niillä on kolminkertainen kokoonsa nähden. Meidänkin uros räksyttää kaikille, erityisesti isoille koirille. Ei ymmärrä varoa berhandilaisiakaan, vaan rähisee tasapuolisesti ihan kaikille muille koirille.

        Lenkillä muuten melko hidas. Ei ainakaan tämä tapaus sovi todellakaan urheiluhenkisille lenkkeilijöille. Meidän tipsu menee ulos, koska haluaa haistella, pohdiskella ja merkata reviiriään.

        Siitä en oikein osaa sanoa, kuinka sietävät lapsia. Meidän otus vähän varoo ja väistelee lapsia, ei kuitenkaan koskaan pure (ja kauhistelee varsinkin kovempia otteita), mutta sen ei ole koskaan tarvinnut ollakaan pienten lasten seurassa. Voi olla, että koirat tottuvat kyllä, mikäli niille ihan pennusta asti jo opetetaan, kuinka missäkin talossa ollaan ja eletään. :)


      • näinseon
        m kirjoitti:

        Jep.

        Taitaa olla niin, että tipsut on yksilöitä siinä missä muutkin koirat. Vaikka onkin alunperin tarkoitettu vahtikoiriksi, meillä on viihtynyt ihan hyvin sekä rivi- että kerrostalossa. Haukkuu ovikelloa, mutta siinä kaikki.

        Vieraat ihmiset käy haistelemassa ja tervehtimässä, mutta ei jaksa niistä kauan kiinnostua ja nyhjöttää sängyn alla kunnes vieraat poistuvat.

        Meille omistajille aivan ihana: tykkää halituksista ja rapsutuksista ja kulkee mielellään mukana ja katsoo mitä tehdään.

        Ei kuitenkaan hötkyä, vaan tarkkailee mieluummin rauhallisesti. Suurimman osan ajasta se viettääkin makoille jossain sellaisessa paikassa, josta se näkee näppärästi kaiken, mitä talossa tapahtuu. Viihtyy kuitenkin paljon omissa oloissaan ja on oppinut nukkumaan päivät, eli sen ajan kun olemme töissä tai koulussa.

        Itsepäisiähän tipsut ovat ja ego niillä on kolminkertainen kokoonsa nähden. Meidänkin uros räksyttää kaikille, erityisesti isoille koirille. Ei ymmärrä varoa berhandilaisiakaan, vaan rähisee tasapuolisesti ihan kaikille muille koirille.

        Lenkillä muuten melko hidas. Ei ainakaan tämä tapaus sovi todellakaan urheiluhenkisille lenkkeilijöille. Meidän tipsu menee ulos, koska haluaa haistella, pohdiskella ja merkata reviiriään.

        Siitä en oikein osaa sanoa, kuinka sietävät lapsia. Meidän otus vähän varoo ja väistelee lapsia, ei kuitenkaan koskaan pure (ja kauhistelee varsinkin kovempia otteita), mutta sen ei ole koskaan tarvinnut ollakaan pienten lasten seurassa. Voi olla, että koirat tottuvat kyllä, mikäli niille ihan pennusta asti jo opetetaan, kuinka missäkin talossa ollaan ja eletään. :)

        ihaqn paska puhetta ettei Tibsu sovi lasten kanssa.. olen kasvattaja ja kaikki koiramme RAKASTAA lapsia, menis ihna suuhun :) etillä kaikilla on sitten ns. huonot yksilöt jos ovat tuollaisia ja räksyttävät! Oikeesti Tibsu kommentoi vaan kun on joku tulossa, jotakin erilaista ääntä ym. Mutta senkin saa koulutuksella kitkettyä pois. Ja ei Todellakaan ole HITleri luonteeltaan! jotain on outoa perheessänne jos saatte Tibsusta HITLERIN! tai epäonnistunut yksilö/siitos.. Tibsu on oikeesti paremminkin vähän arka ja esim lyödä sitä ei saa ollenkaan, sen se muistaa ikänsä. Eikä tahsdo kestää kovia sanojaakaan.. huom! kyllä niillä helposti pilaa sen.. eli kun se on niin älykäs, sen saa ihan puhumalla opetettua!!


      • M
        näinseon kirjoitti:

        ihaqn paska puhetta ettei Tibsu sovi lasten kanssa.. olen kasvattaja ja kaikki koiramme RAKASTAA lapsia, menis ihna suuhun :) etillä kaikilla on sitten ns. huonot yksilöt jos ovat tuollaisia ja räksyttävät! Oikeesti Tibsu kommentoi vaan kun on joku tulossa, jotakin erilaista ääntä ym. Mutta senkin saa koulutuksella kitkettyä pois. Ja ei Todellakaan ole HITleri luonteeltaan! jotain on outoa perheessänne jos saatte Tibsusta HITLERIN! tai epäonnistunut yksilö/siitos.. Tibsu on oikeesti paremminkin vähän arka ja esim lyödä sitä ei saa ollenkaan, sen se muistaa ikänsä. Eikä tahsdo kestää kovia sanojaakaan.. huom! kyllä niillä helposti pilaa sen.. eli kun se on niin älykäs, sen saa ihan puhumalla opetettua!!

        Hei!

        Meidän Tipsu uros haukahtaa kerran kahdessa viikossa ;-) On luonteeltaan erittäin sosiaalinen. Pitää ihmisistä ja erityisesti lapsista. Ainoa ominaisuus jonka edellisistä tunnistan on kovapäisyys. Koirat ovat näköjään yksilöitä. Kaiken kaikkiaan mukava ja helppohoitoinen koira.


      • homo-oletsinä
        M kirjoitti:

        Hei!

        Meidän Tipsu uros haukahtaa kerran kahdessa viikossa ;-) On luonteeltaan erittäin sosiaalinen. Pitää ihmisistä ja erityisesti lapsista. Ainoa ominaisuus jonka edellisistä tunnistan on kovapäisyys. Koirat ovat näköjään yksilöitä. Kaiken kaikkiaan mukava ja helppohoitoinen koira.

        aika paljon vietät koiran kans aikaa sit jos ei enempää hauku. ootko 24/7 äänittäny sen ääniä et tiedät? vitun pässi.


      • koirat ja kissat on
        puree kokoajan kirjoitti:

        Monesti kun menen pyörällä opiskeluihin, niin saa kiertää kaukaa koko koiran, sillä aina yrittää purra jalasta, mutta se riippuu aivan koulutuksesta :) Muuten varmasti kiva suuri rotu pienessä paketissa. Voin sanoa, että kammoan koko koiraa nykyään koska ne ovat "ystävällisiä" eli todella riehakoita, mutta kuten sanoin, että koulutus kannattaa olla todella hyvä, sillä itse en kestä tipsuja. Tiibetinspanielit ovat myös itsepäisiä ja sen takia koulutus on vaikeaa ja monet luovuttavat ja antavat koiransa purra jokaista kävellen ja pyörällä kulkevaa oliota.

        Kerrostalossa kannattaa pentuna kantaa koira rappusia ylös, ettei vanhemmiten tule jalka ongelmia :)
        Kyselet eri kasvattajilta kaikkea rodusta, ja koulutuksesta, ettei sitten tule oikeasti tapauksia, että lenkillä puree. Toivottavasti löydät Sen Oikean rodun :) !

        Älkää ihmeessä hankkiko mitään koiraa jos niihin ei ole aikaa!!!


    • tipsutipsu

      Meidän tipsu rakastaa lapsia ja kaikkia ihmisiä.
      Haukkuu jos kuulee jonkun olevan kotiin tulossa. Saattaa haukkua myös jos lenkillä toinen koira ei tule tervihtimään. Ei hauku välttämättä vaikka toinen koira räkyttäisi.
      Kova leikkimään ja aina valmiina. Mukava lenkkikaveri ja jaksaa pitkiäkin lenkkejä. Tosin kesäkuumalla ei suositeltavaa.
      Itsepäisyyttä löytyy ja rotu spanielista kaukana.
      Ihana rotu, parempaa kaveria et saa...

      • viliiii

        mulla on kans tipsu ja rakastaa lapsia ja toisia koiria valtavasti.. mun koira kyllä aika paljon haukkuu...
        ja just se että ne on suojelevaisia koiria... mut voisko joku kertoo että miten olis agility tiipetinspanielin kanssa ??.. kun koirakirjoista eikä mistään oikein mitään tietoa löydy.. kiitos jo etukäteen..


      • 887
        viliiii kirjoitti:

        mulla on kans tipsu ja rakastaa lapsia ja toisia koiria valtavasti.. mun koira kyllä aika paljon haukkuu...
        ja just se että ne on suojelevaisia koiria... mut voisko joku kertoo että miten olis agility tiipetinspanielin kanssa ??.. kun koirakirjoista eikä mistään oikein mitään tietoa löydy.. kiitos jo etukäteen..

        Pakko vielä kommentoida tipsuista; itsellä ollut tipsu 6 vuotta.Erittäin älykäs rotu, kiintynyt yhteen ihmiseen perheessä.Oppii valtavan nopeasti, tottelee loistavasti, on nöyrä, vaikkakin myös itsepäinen, ja itsenäinen. Meidän koira on kova leikkimään, eniten rakastaa leikkiä pallolla ja renkaalla, hakee niitä ja myös etsii, kun piilottaa.Iso ego todella on, ainakin uroksella.Meidän tipsu on energinen, leikkii ja lenkkeilee vaikka kolme tuntia putkeen.Ei ole mielestäni seurakoira samalla tavoin kuin useimmat pienehköt koirarodut.Riippuu myös omistajasta tietenkin kuinka osaa ja viitsii motivoida ja pitää koira aktiivisena, mutta meillä koira ei todellakaan ole mikään nurkassa nukkuja.Erittäin sopeutumiskykyinen, on kotonaan kaikkialla, matkustaa autossa hienosti, ei hauku juurikaan.Aivan ihana, terve rotu, mutta suloisen ulkonäkönsä takia valitettavasti joutuu väärille ihmisille, jotka eivät tipsua ymmärrä.Tipsu ei todellakaan ole luonnostaan aggressiivinen rotu, joten omistaja on itse tehnyt jotain väärin, jos koira on vihainen, tai yrittää purra.Kaikkien ihmisten ylipäätään ei kannattaisi koiraa, tai mitään muutakaan eläintä ottaa!


    • Lensu

      Meidän Tipsu odottaa rauhallisesti kerrostaloasunnossa kotiin emäntää. Haukkumista tapahtuu vain, kun rapusta kuuluu jotain hyvin erikoista ääntä. Naapurit eivät ole kuulleet päivällä haukkumista. Ulkoillessa ei hauku muita koiria eikä ihmisiä. Kulkee emännän perässä uskollisesti lenkillä. Metsässä ilman talutusta aina tarkistaa, että ollaan yhtämatkaa. Meidän Tipsu pitää lapsista. Haluaa leikkiä heidän kanssaan. Moni ohikulkeva sanoo, että teillä on söpö koira. Meidän koirassa on kaikki hyvät ominaisuudet. Se osaa olla vauva sylissä ja lattialla hakeutuu aina jalkojen juureen tai näköetäisyydelle. Ulkolenkit voivat olla pitkiäkin. Tipsu on älykäs ja hyvin käyttäytyvä koira. Emännän ilo joka hetki.

    • 6 tipsua

      6 tipsua omistanu ja 4 asuu tällä hetkellä täällä ja kukaan ei hauku kuin ovikellolle ja sillonkin rauhotutaan nopeaa.mitään koulutusta ei ole tarvinu tehdä kuha pentuna joskus puuttu jos meno ylty kovaksi:)

    • Koirulit

      Hei!Mulla on kohta 9v tipsutyttö.Ei hauku juuri koskaan sisällä.Joskus saattaa haukahtaa jos nukkuu vaikka oven edessä ja säikkyy.Koskaan ei ole ollut ongelmia siisteydessä tai koulutuksessa.Ulkoilutan monesti ilman hihnaa.Suht lyhyet lenkit riittää mun koiralle.Se on nautiskelija.Tykkää kyllä olla sylissäkin ja rapsuteltavana, mutta eniten se makoilee sohvalla ja nauttii elämästä. Ei ole ollut allergioita tai mitään sairauksia.Finnejä ja muutama rasvapatti, jotka parantuneet itsekseen. Ulkona se haukkuu muita koiria mutta nuuhkaistuaan lopettaa.Hyvin harvoin leikkii palloilla tai millään muullakaan.On laiskottelija.Lapsia meillä on 3 ja tällä koiralla on kyllä hyvä luonne ja hermot koska ei ole purrut tai murissut ikinä kenellekkään.Ei edes lääkärillä vaikka on sattunut.Koiria on monenluonteisia todellakin.Itselläni on niin hyvä yksilö että suosittelen lämpimästi.:)

    • M

      Eka tipsu hankittiin perheeseemme kun olin 3-vuotias, eli 30 vuotta sitten. Siitä lähtien meillä onkin aina ollut koira/koiria, ja aina tipsuja :) Rotu tulee tutuksi ja rakkaaksi. Ensimmäinen tipsu oli tyttö, ja hän eli 12-vuotiaaiksi. Sitten otettiin poika, ja hänelle kaveriksi toinen poika. Nämä mussukat elivät 14- ja 16-vuotiaiksi. Nyt on vanhemmilla uusi 1,5-vuotias poikatipsu, ja mulle on tulossa tipsuvauva kesällä :) Joten kokemusta tiibetinspanieleista on.

      Tipsut on yksilöitä, on vaikeaa listata luonteenpiirteitä. Tässä kuitenkin muutamia:

      -Tipsuilla on SUURI ego, joten "kaapin paikka" on näytettävä pennusta pitäen. Laumaeläimenä koira kaipaa ns. alfajohtajaa, muuten ottaa paikan itse.
      -Valpas, utelias, tarkkaavainen ympäristön suhteen

      Mutta tipsut tosiaan yksilöitä. Mulla ollut äksy tipsu joka "tikkasi" kaikkea joka liikkui ja oli varautunut vieraiden suhteen. Toinen viihtyi sylissä ja kerjäsi rapsuttelua ja oli huolissaan "laumastaan" eli perheenjäsenistä" ja ulisi ja vinkui laiturinnokassa jos joku meni mökillä vaikka uimaan. Kun piti pelastaa... Muuten hän olla köllötteli vaan. Kolmas taas pas*at välitti "laumastaan", kulki omia polkujaan ja lähti karkuteille aina kun silmä vältti.

      Ihana rotu :)

    • morskut vaa

      meillä on 2 tipsu tyttöä, tosi söpöjä ja killteja molemmant, mutta hivenen.. möllejä :) toinen on 6.v ja oppinut istumaan, makaamaan, kierimään, antamaan tassua ja "tanssimaan" käskystä :), nuorempi on kohta 2 ja puoli vuotias eikä varsinaisesti mikään ruudin keksijä, istumaan oppi aika hitaasti ja tassua antamaan vasta 2 vuotiaana aika laiskasti sekin ;) molemmat tulevat todella hyvin toimeen perheen kissan kanssa se meidän kolmannen koiran knssa. mölleiksi tekee nuo meidän nuput sen että se suloinen "mitä mää ny tein?" katse ja vinot väpä leuat ;D mutta kyllä on aivan ihana rotu, turkki on molemmilla helppo ja eivät räksytä paljon mitään (mutta huomioittehan että tässäkin vaikutta koulutus) suosittelen! todella rauhallisia otuksia ovat ;))

      • hu huh

        sanoisit vaan rehellisesti et tyhmiä ne on kun saappaat. ja rumia kun petolinnun perse.


    • tipsutyttö täälläkin

      Meillä on pian vuoden ikäinen tipsutyttö, aivan ihana ja itseriittoinen kaunokainen;)
      Todella kissamainen on koiraksi, kaverina hänellä on 3 kissaa ja ihan lauman jatkeena menee, ulkoilukin on kissamaista seikkailua, pohdiskelua ja nuuhkintaa, kiire on harvemmin minnekkään (mitä nyt satunnaisen linnun tai oravan perään säntäilee!).
      Miellyttämisenhalua tuosta silti löytyy, ja temppuilla osaa vaikka kuinka; viisikuisena osasi jo istua, maata, tanssia takajaloilla, antaa tassuja (oikea ja vasen erikseen) ja irvistää...Nyt sitten mietitään millaisia temppuja tytölle vielä voisi opettaa...Kaikenlaiset aktivointilelutkin on olleet suosittuja.

      Hiljainen tyttö myöskin on, taitaa olla haukahtanut elämänsä aikana viitisen kertaa!Mielellään kyllä "vahtii" ja tarkkailee pihaa rauhallisesti. Todella kovaääniset koirat hieman pelottavat tyttöä, mutta nyt koira alkaa olla tottuneempi noihin haukkumisiinkin, kun ollaan vierailtu koirapuistossa useammin. Muuten tykkää kaikista koirista (ja ihmisistä!) ja on vähän liiankin innokas tekemään tuttavuutta.

      Ihana, ilmeikäs, luonteikas ja iloinen koiranalku tuo on, ainoa miinus ehkä jonkinasteinen eroahdistus, yksinolo ei ole kivaa ja koira siitä selvästi ahdistuu (tosin olosuhteista johtuen olemme "harjoitelleet" sitä liian vähän).

      • idiootti olet

        Mun tolleri osas 5kk vanhana istua, maata, kieriä molempiin suuntiin, pyöriä molempiin suuntiin, mennä ympärin molempiin suuntiin, mennä vierelle istuun molemmille puolille, istua etutassut ilmassa, antaa molempia tassuja, seistä takajaloillaan, kumartua, seurata hihnassa sekä ilman, tulla luokse vapaana ollessaan yms muita joita ei nyt tule mieleen, että tuo vaan kertoo kuinka tyhmä rotu tipsu todellisuudessa on. irvistys ei oo mikään temppu hei oikeesti. se on sun ruman koiras normi hymy joka on irvistys koska ton rotuset on niin vitun rumia.


      • jooidioottiolen
        idiootti olet kirjoitti:

        Mun tolleri osas 5kk vanhana istua, maata, kieriä molempiin suuntiin, pyöriä molempiin suuntiin, mennä ympärin molempiin suuntiin, mennä vierelle istuun molemmille puolille, istua etutassut ilmassa, antaa molempia tassuja, seistä takajaloillaan, kumartua, seurata hihnassa sekä ilman, tulla luokse vapaana ollessaan yms muita joita ei nyt tule mieleen, että tuo vaan kertoo kuinka tyhmä rotu tipsu todellisuudessa on. irvistys ei oo mikään temppu hei oikeesti. se on sun ruman koiras normi hymy joka on irvistys koska ton rotuset on niin vitun rumia.

        Kauneus on katsojan silmissä;)


      • Kyllästynyt sinuun
        idiootti olet kirjoitti:

        Mun tolleri osas 5kk vanhana istua, maata, kieriä molempiin suuntiin, pyöriä molempiin suuntiin, mennä ympärin molempiin suuntiin, mennä vierelle istuun molemmille puolille, istua etutassut ilmassa, antaa molempia tassuja, seistä takajaloillaan, kumartua, seurata hihnassa sekä ilman, tulla luokse vapaana ollessaan yms muita joita ei nyt tule mieleen, että tuo vaan kertoo kuinka tyhmä rotu tipsu todellisuudessa on. irvistys ei oo mikään temppu hei oikeesti. se on sun ruman koiras normi hymy joka on irvistys koska ton rotuset on niin vitun rumia.

        Tiedätsä,et meit ei kiinnosta tommonen ääliö eikä sun tolleris? Säälin sitä koiraparkaa joka on saanut tollasen omistajan ja sä oot se sama joka kirjottelee eri nimimerkeillä loukkaavia viestejä tipsuista ja niitten omistajista.Ja enkä usko et sun koira osas 5 kuukauden ikäsenä puoliakaan noista tempuista? Ja tiesin et vanha viesti,mut oli vaan pakko kommentoida ku alko ärsyttää :D Ja mitä tipsuihin tulee,niin mun parhaalla kaverilla on tipsutyttö.Se on ihana mutta itsepäinen. Ja kyllä se ihan innoissaan kävelee pidempiäkin lenkkejä mutta joskus jämähtään keskelle tietä,niin on pakko kantaa sitä loppumatka:D Ja ei voi pitää vapaana pihalla koska se karkaa ja ei todellakaan pelkää ketään eikä ainakaan lapsia eikä myöskään hauku ulkona eikä sisällä,muita koiria hieman arastelee muttei hauku tai ole hyökkävä vaan alistuva. Mutta muistakaa,että jokainen koira,ihminen tai muukin eläin on persoonallinen!


    • Auttakaa!

      Moi kaikki tipsu-fanit!!! Meillä on yks tipsu-uros kotona. Se on n. 2w. (täyttää kesäkuus.) Voisittekste antaa vähän tietoo ja kokemusta tipsun kastroimisesta? Mitä hyötyä siitä on? Onko sillä mitään haittavaikutuksia? Ja kannattaako mun edes, ylipäätään käydä leikkauttamassa se? Mun tipsu on vähän typerä vieraita koiria ja ihmisiä kohtaan: - se haukkuu ja murisee niille. Voiko leikkauksesta olla apua tähän asiaan? Auttakaa pliis joku, mä oon koittanu etsii tätä tietoo kaikkialta mut en oo löytäny!!!!

    • Tipsun omistaja

      Osta ihmeessä kotiisi tiibetinspanieli ,meillä on sellainen 11 vuotta vanha tyttönen ollut ihan pienestä vauvakoirasta lähtien. Terve on ollut mutta nyt varoituksensana kaikille koiran omistajille, älkää ihmeessä laittako koirallenne nestemäistä punkin torjunta-ainetta minä onneton laitoin viime keskiviikkona ja perjantaina tipsumme sai epilepsia kohtauksen eläinlääkäri oli sitä mieltä että se kohtaus tuli siitä myrkystä. Hyviä koirakauppoja.

    • 3 nappisilmää

      Tipsut ovat ihania, minulla on niitä 2 ja lisäksi 1 cavalier (TOSI mahtava uros). Kaikki 3 tulevat hienosti toimeen keskenään!!! Cavalier on maailman LEMPEIN koirarotu, mutta mun tipsutkin ovat kovin kilttejä, turhia murinoita on hyvin harvoin ja " toppuuttelemalla " nekin saadaan hoidettua nopeasti pois päiväjärjästyksestä. Toistensa ruokakupeille ei mene kukaan, kun vasta luvan saatuaan, jos joku ei syö koko annostaan. Nuorin tipsuista (1,5v ) on kova poika leikkimään ja vanhin (13,5) taas kovin rauhallinen, joskin innostuu joskus leikkiin mukaan:-) Terveitä ovat kaikki ja olen niistä HYVIN ONNELLINEN...

    • seanneli

      Tiibetinspanieli eikä ikinä mikään muu rotu,ihanalla tavalla itsekkäitä mutta kuitenkin mitä fiksumpia tepsuttajia.18v tipsuja eikä muuta tule,se ainut ja paras.

    • Otin kuukausi sitten tipsun ja olen yrittänyt sitä opettaa tekemään tarpeensa ulos vaan tiukkaa tekee. Lisäksi koiralla on voimakas eroahdistus, jolloin yksin jäätyään hetkeksikään, se tekee tarpeensasisälle. En oikein meinaa päästä rytmiin tämän kanssa ja uskokin välillä menee. Käytössä on sitruunapanta ja kaikki lääkkeet, joita tuohon eroahdistukseen on saatavilla sekä tietysti käytöterapiaa. Itkua ja ulvontaa riittää. Olen ilmoittanut kaikille naapureille, että olen hankkinut koiran, joten taloyhtiön puolesta en enää pelkää. Huomisesta alkaen lähden töihin, joten saas nähdä kauvanko tätä melskettä riittää. Muuten koiran on aivan ihana ja lutunen.Elän toivossa, että vielä jonain päivänä se tottuu yksinoloon.

      • Lisää tietoa

        Minkä ikäinen koirasi on nyt?
        Ilmeisti jo aikuinen, kun on sitruunapantakin jo käytössä?
        Miten olet opettanut yksiin oloon?
        Olitko saanut tiedon eroahdistuksta aikaisemmalta omistajalta tai sitten neuvoja siihen miten koiran kanssa tulisi toimia?
        Myös koiran kasvattajaan kannattaa olla yhteydessä ongelmista, ja jos hän ei osaa neuvoa niin myös koirien käyttäymisongelmiin saa asiantuntija apua.
        Tässä yksi linkki missä eroahdistuksesta:
        http://www.novartis.fi/tuotteet/elainlaakkeet/fi_FI/koiraneroahdistus/


    • Laura K11

      MOI omistan tipsu nartun kannattaa kyllä ostaa narttu.Koska urokset räksyttää ja merkkaa

      • ...,....

        Se koiran räksyttäminenhän ei todellakaan ole sukupuolesta kiinni. Eikä kaikki urokset ole niin kovia merkkailemaan, ja merkkaileehan osa nartuistakin...


    • Risto Reipas

      Osaako kukaan kertoa hintaa?

      • Tässä Risto Reipas:

        Tipsut maksaa yleensä 800-1000 euroa.


    • mhkj

      Itsellä valkoinen (harvinainen väri) tipsu. Hintaa oli 1200 e. Kannattaa kasvattaja ottaa suositusten perusteella ja myös hinnan, sillä tipsujen kasvattajissa paljon puoskareita! Meidän tipsu on erittäin energinen narttu. Vahtii pihaa ja haukkuu ohimeneville koirille. Erittäin ihmisystävällinen. Tosi fiksu ja oppinut "temppuja" ja muuta. Kävin peruskoulutuksessa pentuiässä ja siitä paljon apua. Olen myös koirapuistossa paljon ja siellä se tassuttelee doppiksien ja doggien seassa ja ilmoittaa ison egonsa mukaisesti kimeään ääneen jos meinaa jäädä jalkoihin. Meillä ollut ongelmia vain vähän silmien vuodon kanssa (rotu"vika" ) pentuna oli hiivaa johtuen ilmeisesti kennelistä.. muuten kaikki mennyt hyvin. Tiedän myös lähipiirissä aivan erilaisia tapauksia, vastakohtia.

    • jahtaileva tipsu

      Onko muiden tipsut metsästysviettisiä? Meidän tyttö juoksee tuhatta ja sataa kun pääsee rusakoiden (joita täälläpäin on paljon) jäljille. Eilen pääsi irti polulla ja hävisi näkemänsä pupun perään, hetken päästä tuli takaisin kun hävitti saaliin. On selvästi kiihtynyt kun haistaa jäljen, normaalisti tottelee luoksetulo- ja muitakin pyyntöjä, mutta ei tällaisessa tilanteessa, vetääkin kun mikä!...tiedä mitä tekisi sitten jos saisi rusakon kiinni, isompia nuo jänikset kuin koira:) Ehkä vaan leikkiä tahtoisi...saattaahan tuo olla vain nuoren intoa...
      Olen kyllä yleisesti käsittänyt, etteivät mitään metsästäjiä ole luonteeltaan, enemmänkin vahtikoiria?!

    • Meijän tipsu

      Meillä on n. 2 vuotias tipsu uros. Tykkää katsella ikkunasta ulos ja valvoa liikennettä. Välillä antaa napakasti ohjeita muille koirille. Todella energinen koira. Tykkää pitkistä lenkeistä ja rakastaa metsässä juoksentelemista. Täysin terve; Hampaat valkoiset ja turkki kiiltävä. Todella paljon kyllä karvaa lähtee vuodenajasta riippuen! Turkkia saa harjata joka päivä. Tulee mielellään viereen nukkumaan ja rakastaa rapsutuksia. Illalla hyppää viereen sohvalle, menee selälleen ja alkaa raapia tassuilla. Se merkitsee, että hän haluaa rapsutuksia... ;)) Olisi juttua vaikka kuinka paljon kerrottavana mutta eiköhän tämä riitä!!

    • pompotin

      Miten saisin yö-vahtimisen kitkettyä pois? asutaan kerrostalossa ja päiväs aikaan ei hauku/murise tai muutenkaan ilmoita ketä kulkee rapussa tai ulkona, mutta kun yö tulee, niin kyllä rupee ilmoittaan koska lehdenjakaja kulkee aamulla ja koska naapurit yöllä baarista ymm. jatkuva heräily yöllä ei aina tunnu kovinkaan mukavalta.Mitä tehdä?

      • vuhuuu

        Täytyyhän noita epäilyttäviä yöhäiriköitä jotenkin pitää kurissa;)

        Ei vaiskaan, eipä kai siinä muu auta, kuin kielto haukkumisesta (myös napakka kosketus voi auttaa), ja sitten kehut kun on hiljaa ja rauhallinen (Isot kehut silloin kun ääniä vielä kuuluu sieltä rapusta, mutta koira tottelee sinua ja on hiljaa!).
        Meillä nukutaan yhdessä makkarissa, ja huoneen ovi on kiinni. Olen huomannut että näin tuo tipsu ei herää niin helposti mihinkään ääniin. Muutenkin olen kieltänyt siltä ulko-ovella "kyttäämisen", vaikkei tuo usein haukukaan. Eteinen ei siis ole tuolle mikään loikoilupaikka:)


      • pompotin
        vuhuuu kirjoitti:

        Täytyyhän noita epäilyttäviä yöhäiriköitä jotenkin pitää kurissa;)

        Ei vaiskaan, eipä kai siinä muu auta, kuin kielto haukkumisesta (myös napakka kosketus voi auttaa), ja sitten kehut kun on hiljaa ja rauhallinen (Isot kehut silloin kun ääniä vielä kuuluu sieltä rapusta, mutta koira tottelee sinua ja on hiljaa!).
        Meillä nukutaan yhdessä makkarissa, ja huoneen ovi on kiinni. Olen huomannut että näin tuo tipsu ei herää niin helposti mihinkään ääniin. Muutenkin olen kieltänyt siltä ulko-ovella "kyttäämisen", vaikkei tuo usein haukukaan. Eteinen ei siis ole tuolle mikään loikoilupaikka:)

        Olen kyllä yrittänyt kovinkin napakasti kieltää haukkumisen (omasta mielestäni) . Makkarissa mekin nukumme ja koiruus tykkää nukkua tyynyjen välissä,koska jalkopäässä on yö rauhaton (isäntä kun pyörii kokoajan). Ulko-ovea tipsu ei kyttää eikä hauku kun ovikello soi vaan juoksee ovelle toivottamaan vieraat tervetulleeksi.
        Pitää siis kokeilla pitää makkarin ovea yöllä kiinni jos ei kuulisi ihan kaikkia ääniä:)


    • tipsutonrumia.org

      Tipsu on tyhmä ja ruma koira joka on kaikin tavoin vammanen. ruma haukku, pelkää usein muita ihmisiä/eläimiä. mainitsinko jo kuinka rumia ne ovat? ja selvästi keskitasoa tyhmempiä. ehkä ne tosiaan on tehty vaan pyörittään sitä rukousmyllyä. kaverilla on tälläinen ja oma tolleri on sitä viisaampi jo vaikka on 6kk. Bichon urokseni dominoi vanhempaa tipsua 6-0 ja näyttää sille kaapinpaikan. ei toivoakaan saada tipsua oppimaan samoja temppuja kuin omani osaavat. kyllä on kaveri nolona kun 6kk tolleri on tottelevaisempi ja taitavampi kun oma 3v tipsu. että ne on rumia ja tyhmiä koiria oikeesti.

      • tiibb

        tipsutonrumia.org/muilla nimimerkillä kommentteja laittanut; Onko lääkkeet jääny ottamatta vai tylsyyskö vaivaa :DDD


      • Tipsuliini

        sulla on tainnu kasvatuksessa mennä joku pieleen jos tipsus pelkää kaikkea. En oo ikinä kuullu tai tavannu tipsua joka pelkää ihmisi,ei oo pikkunen tainnu ikinä saada hellyyttä ja huomiota.
        ja olisko ehkä kannattanut ottaa selvää rodusta ennenkun hankkii..ne on jääräpäitä,ei ne välttämättä opi kaikkea,;varsinkaan jos ei osaa opettaa oikealla tavalla.Ja voi että,onko se maailman tärkein asia että osaako koiras temppuja vai ei.
        sä et taida ihan terve kaveri olla,tipsu on yks kauneimmista ja hienoimmista koiraroduista. Mua ei haittaa pätkääkään että mun rakas tipsu ei paljon temppuja osaa emmä sitä sen takia hankkinut. just sun kaltasille ihmisille ei ikinä pitäis antaa koiraa tai muutakaan eläintä. ihan väärissä käsissä.


    • Laura k11

      meijä makso uros 700e ja narttu 800e

    • majmun

      Itselläni kaksi tipsua. kotona toinen aina sylissä tai mahan päällä, toinen aina parin metrin päässä lattialla. Ikinä en pois vaihtaisi, aivan uskomattoman ihania pakkauksia

    • tipsun omistaja

      Miellä tipsu uros 13-v joka aivan ihana tapaus!Ei räkytä, paitsi jos joku on epäilyttävä.Harmi että tiibetinspanielillamme on sikaripunkki niminen sairaus, mikä on harvinaista, meinaan tälle rodulle ei yleensä se tule, tällä hetkellä lääkityksellä kun on alkanut karva lahtemään ja iho punoittamaan.Jo kun koiramme oli 2 vuotias eläinlääkärit sanoivat että koira ei elä enään 1 kuukautta pidemmälle, tässä tapauksessa tipsumme osoitti kuinka sitkeä tämä rotu on.

      Tiibetinspanielilla on herkkä luonne, ja herkät silmät ja niitä on tarkkailtava, rähmät poistettavaTipsu on melko vankka koira joten sairastelee harvoin.Tiibetinspanielia suosittelen lämpimästi.Se soveltuu mihin asuntoon tahansa, riippuu koulutuksesta ja koiran pentuajoista.Meidän pojalla on remmiräyhääminen jäänyt päälle, eikä osata karsia sitä pois.Olemme kokeilleet kaikkea, makupaloja mutta ne eivät herralle kelpaa ulkona, en tiedä miksi.Erilaisia pantasysteemejä on käytetty, mutta mikään ei auta.

      Erityisesti tipsumme rupeaa kovistelemaan kultaisillenoutajille ja vaaleille labradorinnoutajille.

      Siskollani on myös 2 tipsunarttua joilla kummallakin on käytösongelma, mutta se johtui vain niiden edellisestä omistajasta.Eli siis osaavat vaan komennon istu.Eivät opi mitään kun eivät keskity.Ovat 3 vuotiaita.

      En millään tavalla halua syyllistää tiibetinspanieli rotua, päin vastoin haluan että tiibetinspanieli kanta nousisi, ja niistä tulisi suositumpia rotuja, mutta tätä rotua ei saa pilata niillä jalostuksilla, niinkun esim. sakemannit on jalostettu pilalle.

    • tipsu <3

      Hei(: meilä on tipsu narttu(: se on todella suloinen ! meillä on viisi lasta ja se rakastaa kaikkia! ei todellakaan mitään puhetta ettei tipsut tykkäisi olla lasten kanssa!sillä on kirsikkaluomi silmässä mutta se leikataan kun koira on puolivuotta! koira haukkuu kun ovikello soi tai jotain.. syö aika vähän.. mutta suosittelen tipsua se on aivan ihana rotu!

      • Riikka

        Kerronpahan minäkin pari sanaa koiristani. Omistan 3 tipsua, ja jokainen on täysin erilainen yksilö luonteeltaan.

        Ada: 9-vuotias tummanpunainen soopelinarttu. Luonteeltaan äkäinen, kova vahtivietti, saatta purra eteenkin lapsia. Muutama vuosi sitten todettiin sydänvika, joka vaatii elinikäisen lääkityksen. Ulkoilee pihassa vapaana, lenkeillä ei enää jaksa. Ada on ensimmäinen tipsuni ja erityisen kiintynyt minuun. Kova haukkumaan vieraiden tullessa, hyväksyy vain harvat ihmiset ja koirat lähelleen. Hyvin epäsosiaalinen ja ehkä hieman syrjäänvetäytyvä. Kuitenkin luonteeltaan niin erikoinen persoona, ettei toista samanlaista löydy :) Tykkää nukkua vieressä pää tyynyllä, huokailee ja osoittaa mieltään erilaisilla ilmeillä.

        Nicky: 4-vuotias vaalea soopeliuros. Luonteeltaan kaikkien kaveri, tykkää sekä ihmisistä että muista koirista. Melko tottelematon, karkailee jos ei ole tarkkana pihalla. Erittäin hellyydenkipeä.

        Nemo: 3-vuotias particolour uros. Isotteleva, melko dominoiva luonne. Räyhää vieraille isoille koirille, johtuu osittain epävarmuudesta. Hieno ulkonäkö, iso ja vahvaluinen. Pidättyväisempi vieraita kohtaan. Todella leikkisä, tykkää noutaa.

        Yhteistä kaikille tipsuilleni on kuitenkin se, että jokainen oppi pentuna parissa kuukaudessa sisäsiistiksi, ei ole ollut koskaan eroahdistusta, tuhonnut paikkoja tms. Lenkillä osaavat kaikki kulkea hienosti hihnassa, samaten bussissa, junassa ja autossa. Antavat tehdä kaikki hoitotoimenpiteet, käyttäytyvät hyvin eläinlääkärissäkin. Ovat melko nirsoja ruuan suhteen, ilmeisesti saaneet syödäkseen niin paljon että vähän varaa valitakin :) Tulevat kaikki hienosti toimeen niin kanien, kissojen kuin hevostenkin kanssa.

        Toivottavasti tämä auttoi hieman ymmärtämään, että jokainen tipsu on yksilö vaikka tietyt rotumääritelmän piirteet ovatkin lähes jokaisella.
        Hieno rotu joka tapauksessa, enkä aio vaihtaa :)


      • Riikka
        Riikka kirjoitti:

        Kerronpahan minäkin pari sanaa koiristani. Omistan 3 tipsua, ja jokainen on täysin erilainen yksilö luonteeltaan.

        Ada: 9-vuotias tummanpunainen soopelinarttu. Luonteeltaan äkäinen, kova vahtivietti, saatta purra eteenkin lapsia. Muutama vuosi sitten todettiin sydänvika, joka vaatii elinikäisen lääkityksen. Ulkoilee pihassa vapaana, lenkeillä ei enää jaksa. Ada on ensimmäinen tipsuni ja erityisen kiintynyt minuun. Kova haukkumaan vieraiden tullessa, hyväksyy vain harvat ihmiset ja koirat lähelleen. Hyvin epäsosiaalinen ja ehkä hieman syrjäänvetäytyvä. Kuitenkin luonteeltaan niin erikoinen persoona, ettei toista samanlaista löydy :) Tykkää nukkua vieressä pää tyynyllä, huokailee ja osoittaa mieltään erilaisilla ilmeillä.

        Nicky: 4-vuotias vaalea soopeliuros. Luonteeltaan kaikkien kaveri, tykkää sekä ihmisistä että muista koirista. Melko tottelematon, karkailee jos ei ole tarkkana pihalla. Erittäin hellyydenkipeä.

        Nemo: 3-vuotias particolour uros. Isotteleva, melko dominoiva luonne. Räyhää vieraille isoille koirille, johtuu osittain epävarmuudesta. Hieno ulkonäkö, iso ja vahvaluinen. Pidättyväisempi vieraita kohtaan. Todella leikkisä, tykkää noutaa.

        Yhteistä kaikille tipsuilleni on kuitenkin se, että jokainen oppi pentuna parissa kuukaudessa sisäsiistiksi, ei ole ollut koskaan eroahdistusta, tuhonnut paikkoja tms. Lenkillä osaavat kaikki kulkea hienosti hihnassa, samaten bussissa, junassa ja autossa. Antavat tehdä kaikki hoitotoimenpiteet, käyttäytyvät hyvin eläinlääkärissäkin. Ovat melko nirsoja ruuan suhteen, ilmeisesti saaneet syödäkseen niin paljon että vähän varaa valitakin :) Tulevat kaikki hienosti toimeen niin kanien, kissojen kuin hevostenkin kanssa.

        Toivottavasti tämä auttoi hieman ymmärtämään, että jokainen tipsu on yksilö vaikka tietyt rotumääritelmän piirteet ovatkin lähes jokaisella.
        Hieno rotu joka tapauksessa, enkä aio vaihtaa :)

        ...lisäyksenä edelliseen viestiin vielä: molemmat urostipsuni ovat olleet täysin terveitä. Tyttötipsullani sen sijaan todettiin sydänvian lisäksi vuosi sitten krooninen silmätulehdus (kyynelnestettä ei erity oikeastaan lainkaan, joka kuivattaa silmiä) sekä krooninen korvatulehdus. Silmien hoitona 2 kertaa päivässä kostutusvoidetta, tarpeen vaatiessa antibiottitippoja. Korvat vaativat myös aika ajoin antibiottikuuria. Adan silmät ovat huomattavasti isommat ts. ulkonevammat kuin pojilla, joten siksi alttiimpia tulehduksille ym.

        Yleisesti ottaen rotu on todella terve, minun kohdalle vain sattui yksilö jolla useita eri vaivoja. Kuitenkin eläinlääkärikulut olleet kohtuullisia ja koira pystyy elämää vielä monta iloista vuotta.


    • tipsun omistaja

      Meillä urostipsu, ja ei ole räksyttäjä.Aivan mahtava luonne, ja tiibetinspanielit ovat erittäin fiksuja ja oppivat nopeasti.Jääräpäisyyttä löytyy varsinkin urokselta.Omalla tipsullani on miellyttämishalua vain 25% 100prosentista :D Silti aivan ihana poika, tämän rodun ostamista ei kadu.

      Meillä tipsullamme on poikkeus sairaudesta, sillä on nimittäin sikaripunkki(demodikoosi) niminen sairaus, minkä EI pitäisi tulla tälle rodulle.Sairaudesta lisää täällä: http://www.koirakissaklinikka.fi/content/fi/11501/100/Sikaripunkki.html

      Pienen kokonsa vuoksi tipsut sopivat hyvin kerrostaloasuntoon.

      Rodun yleinen terveydentila on Suomessa hyvä. Rotuyhdistys suosittelee kuitenkin koirien silmä- ja polvitarkastuksia. Lämpimällä ilmalla koiraa ei saa rasitta liikaa, koska lyhytkuonoisena koirana se voi
      saada hengitysvaikeuksia, huomattu omalla koiralla, kesällä saa myös helposti lämpöhalvauksen jos käy liian pitkiä lenkkejä liian kuumalla, ja ei ole kylmää vettä.Toki myös muilla roduilla on tämä.

      Meillä on ollut jo 2 tipsua ja toinen menossa, suloinen, pieni ja kätevä koira, voi pitää myös koiralaukussakin.

      HOITO:

      Tipsu on melko helppohoitoinen koira. Se ei viihdy sohvakoirana, vaan ulkoilee mielellään. Liikuntaa se kaipaa vähintään kohtalaisesti, mutta jaksaa ulkoilla tarvittaessa paljonkin.

      Helppohoitoisuutensa vuoksi se sopii lähes kenelle tahansa. Se viihtyy niin maalla kuin kaupungissakin, pienessä asunnossa. Sopii vanhuksilleja lapsiperheisiin.

      Näyttelyissä nämä koirat tunnetaan hyvin, taso on korkea ja omistajat esittelevät koiriaan varsin ahkerasti. Se viihtyy myös agilityradalla ja tottelevaisuuskoulutuksessa. Pelastuskoirien rauniotyöskentelyäkin voisi
      sen kanssa kokeilla.

      Koira harjataan ja kammataan kerran viikossa. Kotikoiran turkki pestään 2-3 kertaa vuodessa, kurakelillä puhdistukseksi riittää pelkällä vedellä suihkuttaminen. Näyttelykoira pestään tarvittaessa ennen näyttelyä.
      Pesuaineeksi käy mieto koirashampoo, ja turkin laadusta riippuen voi käyttää myös hoitoainetta. Turkin voi antaa kuivua itsestään tai se föönätään kuivaksi. Tarkemmat turkinhoito-ohjeet pennun ostaja saa
      kasvattajalta.

      Riittävä liikunta ja hyvä ravinto pitävät koiran terveenä, reippaana ja hyvässä kunnossa. Pennunostajan on aina syytä noudattaa kokeneen kasvattajan ruokinta-ohjeita.

      Tipsu on melko pitkäikäinen, keskimääräinen elinikä on noin 12-17 vuotta

      Oma tipsumme on 14 vuotias, ja on erittäin reipas, ja monet lenkillä kysyvät että onko koira pentu viellä, on nimittäin niin villi.Eli vielä vanhoilla päivilläänkin saa hepuleita ja on reipas ja iloinen veijari.Narttu on helpompi kuin uros, mutta jos narttua ei leikata ja se ei ole saanut yhtään pentuja sille voi tulla märkäkohtu, mihin se yleensä kuolee.Toisaalta jos koiran leikauttaa, on siinäkin riskinsä, pidätysvaikeuksia vanhana.Omaa urostamme ei ole leikattu.

      • narttufani

        Meillä 6 vuotias narttu tipsu. Aivan ihana.......todellinen sylikoira, aina rapsutusta kerjäämässä. Ulkoilulekkien pituudet (siis mitä suostuu kävelemään ennen kuin heittäytyy selälleen) vaihtelevat ilmojen ja 'kierron' mukaan. Joskus ei suostu käymään kuin pikaisesti pisulla. Nuorempana ei koskaan haukkunut toisia koiria. Nykyään useamman koiran 'laumat' sekä mustat isot koirat haukutaan.Jos komennat liian tiukasti tai olet pitemmän aikaa poissa laumasta voi joskus jonkin aikaa jättää sut kokonaan huomioimatta ja osoittaa näin mieltään.
        Kinkun eteen tekee vaikka mitä temppuja, koirien namupalat eivät ole koskaan kelvanneet.
        Hakusassa toinen narttu ja luultavasti samasta kennelistä. Harmittaa kun jäi ne pennut teettämättä.
        Aikaisemmin on ollut sekarotunen narttu, lapinkoira uros ja dalmis uros. Tää tipsu ja se sekarotunen narttu ovat kyllä olleet 'parhaimmat'. Seuraavaksikin pysyttelen kyllä narttu linjalla.......


    • tipsutin88

      Meillä tipsuja on 2 himas , ja toine aina ku kuulee rapusta (asuta kerrostalos ) ääniä ni säntää ovelle haukkumaan , toine taas ei joskus tee mitää muuta kun ihmettele mutta joskus menee mukaa vaikka ei ees ymmärrä mille haukkuu.
      Suosittelen tipsuja lämpimästi varsinki ekaksi koiraksi ! Ei tarvitse lähellekkään niin pitkiä lenkkejä kuin esim. labbis ja muutenkin suht helppo ! :) onnea

    • Ongelma-tipsu

      Kyselen: Onko teillä kellään antaa neuvoa?
      Meillä on puolivuotias uros-tipsu.'Ensinnäkin, puremista ei ole saatu pois.
      Toiseksi uutena ilmiönä on se, että se saa alkaa kävellä perästä ja alkaa näykkiä pohkeita ja reisiä takaa. Se pyrkii aina taakse ja sama uudelleen. Jos se on etupuolella, se alkaa jopa vihaisen oloisesti haukkua.

      Onko käyttäytyminen leikkiä? Vai onko koirasta tulossa salakavala purija?
      Näitä tilanteita tulee aivan odottamatta. Silmätkään eivät ole kiltit kuten tavallisesti.

      Se on kaikille ystävällinen ja nuolee muulloin, vieraatkin. Sopeutuu muihin koriin hyvin. Se on saanut olla vapaana, koska meillä on iso pihapiiri, turvallinen.

      Kuka voisi antaa neuvoja, kun tuntuu, ettei mukään tepsi. Kiitos neuvoista jo etukäteen.

      • tipsutyttönen

        Miten olet reagoinut koiran näykkiessä?
        Suosittelisin, että et huomioi koiraa mitenkään, estät vain näykkimisen vaikka rauhallisesti kääntymällä tai lähtemällä muualle, ja olet kuin koiraa ei olisikaan. Jos koira hakee huomiota noin, se kokee tavan kannattamattomaksi.
        Toinen vaihtoehto on kiljaista kimeästi niin, että pentu ymmärtää satuttaneensa sinua. Niin pennut keskenäänkin ilmoittavat, kun kaverin hammasote alkaa ärsyttämään;) Ja myöhemmin huomio kannattaa kiinnittää täysin muualle, johonkin mukavaan tekemiseen.
        Puolivuotiaalla ei ole vielä välttämättä kaikki maitohampaat irronneet, ja suu voi kutista. Onhan tipsulla siis tarpeeksi erilaisia puruluita ja -leluja?!
        Puruinto laantuu hiljalleen. Vuoden vanhana se on taatusti muisto vain:)


    • kuriakuria

      No meilläkin tipsutyttö. n.8kk ikäinen. Se on nyt alkanu vaeltelemaan öisin kotona ja paskoo minne haluaa. Se tulee ulkoa sisälle ja paskoo. Taitaa tehä ihan pirruuttaan....
      Se on saanut mennä sohvalle oman halun mukaan, mutta nyt kun se teki sellaisen virheen että oksat pois, niin nyt sohville menokin kiellettiin.
      Niin se virhe, ok. Se söi ruokansa ja hyppäsi sen jälkeen sohvalle nuoleen itteään, ku on niin siisti koira. Poikani, 5v. istahti sen viereen ja alkoi silittää niin puri perkele poikaa naamasta. Huulessa ventti.
      Minä kannoin sen niskasta, enkä sille sanaakaan sanonut ulos ulkotarhaan.
      Luulen että olemme tehneet virheen itse ja antaneet sen tehä ja kulkea miten se on ite halunnut.
      Nyt alkaa kuri ja toivon että se vielä oppii kunnioittaankin meitä. Se on ollut tosi itsepäinen. Jos sitä on kutsunu se on tullu jos on halunnut. Ylpeä ja voisin sanoa "leuhka" koira.

      Kerroit että näykkii pohkeita ym. sanoisin että siinäkin koira on noussut sua ylemmäksi, mielestäni se käskyttää sinua, kuria kuria. Koiran tulee kunnioittaa omistajaansa.

      • tipsutyttönen

        On sen ikäinen tyttösi, että arvaamaton käytös voi ennakoida juoksuja. Ei koira tee mitään piruuttaan, sinua kiusataksesi, vaan jostakin syystä. Murrosiässä koira tarvitsee selkeät säännöt, paljon tukea, rakkautta ja tekemistä:)


    • kuriakuria2

      Voipihan olla ihan hyvinkin että juoksu tulossa. jotenki vaan tuntui että tämä osoittaa mieltään jostakin.
      No nyt on menny jo heti vähän paremmin kun alettiin kohteleen koiraa koirana. Eli siis se on meidän perheen alin jäsen. Eikä nouse meitä ylemmäksi.
      Me siis esim. nukutaan yläkerrassa, niin meidän tipsu ei tule yläkertaan öitään nukkumaan se jää alakertaan. Toivottavasti tästä on apua ja toivon kaikista eniten ettei se enää perheen tai muidenkaan lapsia pure. Se on mielestäni kaikista tärkeintä.

    • merjalumi

      moi! minulla on ollut jo kaksi tiibetinspanielia kummatkin oli uroksia.Leikkautin kummatkin pentuina.Toinen eli 12vuotiaaksi ja toinen eli 16 vuotiaaksi. Kummatkin piti lopettaa ikänsä vuoksi.Kummatkin olivat terveitä poikia.Söivät minkä eteen heille laitoin.Kummallakaan ei ollut allergioita eikä sairauksia. vasta kun ikä toi mukanaan. Haukkuivat tosi vähän.Silloin jos joku astui ovesta sisään,ei muulloin. Tipsu on hyvin uskollinen ja suojeleva.Ja sillä on vain yksi isäntä.Jos haluaa koiraksi (niin kuin ainakin minulla on ollut) lapsi rakkaan,kaikkien kanssa toimeen tulevan,hiljaise,uskollisen koiran niin tipsu on sellainen.

      • Timitipsunomistaja

        Mulla on nyt 1v 1kk tipsu-uros. Ei hauku juuri ollenkaan, joskus haukkuu jos väli-ovi on jäänyt auki ja naapurit kulkevat rappukäytävässä, ei hauku tai murise muille koirille. Rakastaa lapsia. Oppii erittäin nopeasti temppuja. Nartuista olen sen verran oppinut että eivät ole missään nimessä "säyseämpiä" kuin urokset vaan haukkuherkempiä ja sietävät esim. lapsia huonommin. Tipsu ei välttämättä ole mikään sylikoira, mutta kyllä näistä kavereista huomaa että välillä hyppivät syliin kun kaipaavat hellyyttä. Tipsu on vielä vanhanakin yhtä innoissaan kaikesta kuin pentuna, ei sillä tavalla väsy koskaan :). Tipsut eivät tottele sinua jos ei huvita tai sinulla ei ole tarpeeksi hyvää herkkua, sen verran itsepäinen ja itsenäinen rotu :D Mutta Kaikkihan on koulutuksesta kiinni ja mihin koira on tottunut pienestä asti. Tuosta näykkimisestä, itse kiljahdin kovaa kun koira oli pentu niin ei ole sen jälkeen näykkinyt.


      • tipsuystävä
        Timitipsunomistaja kirjoitti:

        Mulla on nyt 1v 1kk tipsu-uros. Ei hauku juuri ollenkaan, joskus haukkuu jos väli-ovi on jäänyt auki ja naapurit kulkevat rappukäytävässä, ei hauku tai murise muille koirille. Rakastaa lapsia. Oppii erittäin nopeasti temppuja. Nartuista olen sen verran oppinut että eivät ole missään nimessä "säyseämpiä" kuin urokset vaan haukkuherkempiä ja sietävät esim. lapsia huonommin. Tipsu ei välttämättä ole mikään sylikoira, mutta kyllä näistä kavereista huomaa että välillä hyppivät syliin kun kaipaavat hellyyttä. Tipsu on vielä vanhanakin yhtä innoissaan kaikesta kuin pentuna, ei sillä tavalla väsy koskaan :). Tipsut eivät tottele sinua jos ei huvita tai sinulla ei ole tarpeeksi hyvää herkkua, sen verran itsepäinen ja itsenäinen rotu :D Mutta Kaikkihan on koulutuksesta kiinni ja mihin koira on tottunut pienestä asti. Tuosta näykkimisestä, itse kiljahdin kovaa kun koira oli pentu niin ei ole sen jälkeen näykkinyt.

        Tuohon vahtimiseen ja rappukäytävän äänistä haukkumiseen, kaverini sai sen kitkettyä pois kun asensi portin niin että koira ei päässyt eteiseen ja toinen keino mitä itse käytin kun pentu oli "uhmaiässä" ja haukkui, niin pentu makuuhuoneeseen nukkumaan ja ovi kiinni.


    • tipsuj

      Tipsu on juuri ihanteellinen koira kerrostaloon. Ei hauku paljon, pienikokoinen, ei kauhean energinen, eikä tarvitse paljon liikuntaa... Viihtyy omissa oloissaan, mutta kerjää välillä syliin. Ei kauhean seurankipeä, ei hauku ilman syytä ottaa vieraat vastaan kohteliaasti... Meillä 6 vuoden ikäinen tipsuherra.

    • mikkona

      Tipsu on hyvähankinta kerrostalossa asuvalle koiralla ei ole metsästysviettiä jolloin se menettelee hyvin. Itsellämme on ollut kaksi joista kumpikin elänyt n.15v sairallestuluja on ollut lähinnä loppuaikoina joten hyvin vähän. Luonteeltaan tiipsut ovat persoonallisia tosin kilttejä ja edittäin seurallisia.

    • Maailman ihanin koira. Mulla aika monesta rodusta kokemusta. Ei hauku juuri ollenkaan. Omapäinen, koirapuistossa joskus vähän ärähdellyt jos joku ei satu miellyttämään. Itse asun kerrrostalossa, pientä eroahdistusta kun lähden. Naapureilta kysynyt, ulisee pari minuuttia ja sitten hiljaista. Omani on täysin terve, mutta kuulemma silmätulehduksia voi tulla. Ei kovin sosiaalinen muiden koirien kanssa, ihmisten kanssa kylläkin ja kissojen kanssa ei mitään ongelmaa. Huomaa omistajan mielentilan heti. Uskollinen, täysi tuittupää:) Omalaatuinen, kuten tipsuista sanotaan, heillä on oma maailmansa. Kaikessa omalaatuisuudessaan niin ihana, en voisi enää kuvitellakaan muuta kuin tipsua. Ja kun kukkaro salii, hankin toisen.

    • samo1

      meillä on 5 tipsua eikä kuulemma hauku ollessani pois

      • tipsutforever

        Tipsuista tulee nirsoja jos annat niin käydä! Kyllä mikä tahansa koira syö sitten kun oikesti on nälkä.. niin ainakin mun koira!
        Mun tipsu haukkuu vaan ovikellolle, asutaan kerrostalossa. Karvanlähtöaika on hirveä varsinkin näin pienessä asunnossa :/.
        Tipsu vaatii paljon totetuttelua eri asioihin pienenä (lapsiin toisiin koiriin) ja heti haukkumisen kieltämisen ja kaapin paikan näyttämisen, jos nämä asiat kunnossa on tipsu mitä paras koirakaveri. Ihana rotu, itsepäinen kylläkin :) Rakastavat olla korkealla paikalla katselemassa.


      • tipsut1
        tipsutforever kirjoitti:

        Tipsuista tulee nirsoja jos annat niin käydä! Kyllä mikä tahansa koira syö sitten kun oikesti on nälkä.. niin ainakin mun koira!
        Mun tipsu haukkuu vaan ovikellolle, asutaan kerrostalossa. Karvanlähtöaika on hirveä varsinkin näin pienessä asunnossa :/.
        Tipsu vaatii paljon totetuttelua eri asioihin pienenä (lapsiin toisiin koiriin) ja heti haukkumisen kieltämisen ja kaapin paikan näyttämisen, jos nämä asiat kunnossa on tipsu mitä paras koirakaveri. Ihana rotu, itsepäinen kylläkin :) Rakastavat olla korkealla paikalla katselemassa.

        Niin ja tipsut pärjäävät hyvin yksin, ainakin mun n. 9 työpäivän. Tipsuthan on aika itsenäisiä.
        Eivät vaadi pitkiä lenkkejä, kolme-4 lenkkiä päivässä, 15-30 min riittää.


    • koiraa hankkimassa

      Kysyn vaan että me ollaan hankkimassa koiraa niin onko tipsu hyvä valinta? Meidän perheessä on minä (12) veli (9) äiti ja isä, naapureissa on yhteensä 5 koiraa ja kaikki vähän isompia. Olen lukenut tipsuista paljon ja se kuulostaa perheeseemme hyvältä. Kumpi on parempi, uros vai narttu?

    • asdg

      meillä ainakin nimenomaan uros on se kiltimpi ja rauhallisempi.. narttu taas murisee kaikesta ja ei päästä muita edes syömään... voi tosin johtua koirien välisestä arvojärjestyksestäkin :D jos se narttu on urosta korkeearvosempi :D ihmisille molemmat kilttejä, vaikkakin pentuna uros oli kamala puremaan.. onneks jäi pois kun kasvo vähän

    • Ikävä on

      Tipsut ovat ihania. Meillä on suru nyt, oma tipsumme nukkui minun käsivarsille viikko sitten, kasvain sisällä painoi peräsuolta. Oli 3:s samaa rotua.
      Eläinlääkäri halusi tehdä kastraation 2 kuukautta sitten muka suuren eturauhasen vuoksi. Onneksi en uskonut ja menin seuraavana aamuna "oikealle" eläinlääkäriille ja diagnoosi kasvain ja mitään ei tehtävissä. 2 kuukauuta meni lääkkeiden kanssa, mutta sitten meni niin vaikeaksi että oli pakko luovuttaa.

    • Vilma Viltsukan mami

      Meidän 4v tipsutyttö aivan ihana! Viihtyy lasten kanssa, "ymmärtää" pienten ihmisten
      olevan lapsia ja käyttäytyy heidän kanssaan fiksusti. Tykkää mennä katselemaan ulkomaailman menoa ikkunalle, ja haukkuu ja yskähtelee jos ohi kävelee koira. Erittäin helppohoitoinen turkki ja vähän nirso ruoan suhteen. Oppi pentuna helposti olemaan yksin kotona, ei vaadi paljoa liikuntaa mutta jaksaa myös hyvin parin tunnin reippaita lenkkejä. Tipsukkamme on suht pienikokoinen ja ollut aivan terve. Ollut hoidossa lomareissujen aikana molempien vanhempien luona, joissa meinaa itku tulla kun haetaan kotiin. Meillä ollut kolme eri koirarotua ennen tätä, ja en voi kun suositella! Ihana ja helppo rotu, ja vaikka pienikokoinen niin ihan koira eikä mikään puudeli :)

    • Annaliisa Koivuniemi

      Minulla on ollut 42 vuotta koiria aina 2 -3 koiraa kerralla.Ei tipsut hauku sehän on omistajasta kiinni.Koira on aivan ihana kiltti helppo kasvattaa ymmärtää puhetta on todella seurallinen.Mut kaikki koirat tarvitsee virikkeitä kaikenlaista toimintaa ettei se turhaudu.:D D D Suosittelen lämpimästi mut en yksin eläjäksi !

    • Annaliisa Koivuniemi

      Suosittele on aivan ihan ja hyvä rotu kiltti itsenäinen tietää mitä tahtoo on ollut 2 tipsua elävät terveinä äiskä 16v ja tyttö 15.5v .

    • Annaliisa Koivuniemi

      Suosittelen siis jokaiselle lämpimästi.

    • tip4

      MEILLÄ OON PIKKU TIPSU JA SE ON IHANA. IKÄÄ SILLÄ ON 2-VUOTTA...

    • Tipsuista

      Meillä on tipsu uros.. Sillä ei ole koskaan ollut mitään vikaa ja se on nytkin täys terve.. Kannattaa hankkia Tiibetinspanieli ne ovat muutenkin hyviä perhe koiria , myös vapaa-aikana on mukavaa niiden kanssa! Yleensä ne ovat rauhallisia eivätkä hauku , paitsi riippuu millä tavalla ne opettaa..

    • limeappelsiini

      Tipsut ei yleensä ole kovin herkkä haukkuisia.

    • nimetön vierailija

      Voi olla, ettei tipsut yleensä ole haukkuherkkiä, mutta meitin "Moona" kyllä on :D Muuten ihana rotu..

    • koiramamma

      ensinnäkin sun pitäisi tietää jo se, ettei tipsu kuulu spanieleihin vaikka se onkin tiibetinSPANIELI. :D

    • tipsujen kasvattaja

      miks kaikki luulee et ne o agressiivisii tai laiskoja? Mulla on tipsu ja on kyllä niin kiltti. Juoksulenkille tuee aina innoisaan ja ja leikkiikin. Kikki tipsut joita tiedän on melko samanlaisia (tiedän monia tipsuja).

    • Koo2

      Meillä on jo toinen tipsu. Edellinen eli yli 13-vuotiaaksi ja oli rotunsa ilmetty edustaja kaikkine luonteenpiirteineen. Nykyinen on 1½-vuotias varsinainen vauhtiveikko ja ilmeisenä rotunsa edustajana kuitenkin aivan erilainen persoona kuin edellinen tipsumme. Valloittavia persoonia, ihania seurakoiria ja ihmisen parhaita ystäviä...

      • Anonyymi

        Meillä tipsu aivan ihana rotu ei räksytä turhia
        Tipsu niinkuin KAIKKI koirarodut on koulutettava.Lapset on myös opetettava siihen,että koiraa ei revitä eikä satuteta.Meidän tipsu joutui pentuna tällaisen tenavan kohteeksi ehti vetäistä vähän turkista kiinni sen jälkeen ei voinut sietää 1-2 vuotiaita lapsia.Omani olin opettanut että koiraa ei kiusata.En käsitä miksi koiran pitäisi sietää sellaista kohtelua.Aina kun ihmiset sanoo että meidän koira on niin kiltti että sitä voi lapsi lyödä leluilla yms.Koira kärsii sitä sattuu siitä tulee pelokas arka jos kohtelu jatkuu jonain päivänä se ei enää jaksa lopputulos on iltapäivälehden lööppi.Koira puri lasta mitä sitten koira viedään lopetettavaksi
        Tämä kaikki ihmisten syytä.Koira on maailman kiltein olio rakastaa oman perheensä jäseniä.Jos ei ole aikaa koiran koulutukseen älä ota koiraa
        Lapsille pitää opettaa eläimen pito ja miten sitä pitää kohdella.Vika on aina hihnan toisessa päässä.Koiria kasvattaneena tiedän mistä puhun


    • Anonyymi

      Meillä 3-v tipsu. Menee nätisti lenkillä, ei hauku eikä rähjää. Välillä saattaa jäädä katselemaan ohi menevän koiran perään. Kotonakaan ei hauku ja on kaikille ihmisille kiltti ja lempeä.
      Ei viihdy sylissä pitkiä aikoja, hakeutuu paljon lattialle viileään pötköttelemään. Tulee kyllä aina innoissaan ovelle vastaan ja tykkää rapsutuksista mutta viereen mennessä makoilemaan yleensä max 5 minuutin jälkeen kävelee kahden metrin päähän jotta saa ”omaa tilaa” :D.
      Hyvin omapäinen tapaus, tietää kyllä ”arvonsa” ja mitkään jekut ei tähän urokseen mene läpi. Hyvin älykäs koiruus, joskus jopa hieman ärsyttävyyteen asti :-D. mutta silti niin rakas <3 niin, ja lenkeillä kävelee vaihtelevasti 1-5km matkoja.

    • Anonyymi

      Se ei käy hyvin kerrostaloon koska se on haukku herkkä ja vahtikoira

    • Anonyymi

      Tipsuhan on jalostettu munkkiluostareissa isojen vartijakoirien herättäjäkoiraksi. Eli makoili aikanaan muureilla, niin kuin nykyäänkin hakeutuu mielellän paikkoihin josta kytätä. Itsepäinen, oikeastaan luupää koira. Tulee hyvin toimeen lasten kanssa, jos tottuu lapsiin jo kotiin tullessaan. Tipsu on egoisti, mutta perhe on sen lauma jota se hoivaa ja vahtii. Ihana koira ! Tipsuja 35 vuotta ja jatkuu !

    • Anonyymi

      Se on aivan mahtava rotu!<3 eivät hauku, ainakaan yleensä. Haukkuminen riippuu yksilöstä ja siitä onko se totutettu kerrostaloääniin. Jos totutat sen jo pentuna, ei pitäisi haukkua. Tipsut ovat aika terveitä. Tulevat täydellisesti toimeen muiden koirien kanssa. Toivottavasti otit tipsun!:)

    Ketjusta on poistettu 8 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. 4 tuntia töitä kerran viikossa on naisen mukaan liian raskasta

      Tämä ei taija olls lieksalaine vaikka "tuntomerkkiin" perusteella nii vois eppäillä! 🤣 31-vuotias Maya ei kykene tekemä
      Lieksa
      90
      4230
    2. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      43
      4142
    3. Riikka Purra rosvosi eläkeläiset!

      1900 euron eläkkeestä rosvottiin 350 euroa. Kohtuullista vai? Perussuomalaisia ei enää ole olemassa meille eläkeläisille
      Maailman menoa
      611
      3927
    4. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      20
      2755
    5. Näytit nainen sanoinkuvaamattoman ihanalta

      En voi unohtaa sinua. Pohdin nyt sinua.
      Ikävä
      78
      2485
    6. SDP:n kannatus edelleen kovassa nousussa, ps ja kokoomus putoavat

      SDP on noussut Helsingin Sanomien tuoreessa kannatuskyselyssä kokoomuksen ohi Suomen suosituimmaksi puolueeksi. SDP:n ka
      Maailman menoa
      340
      2074
    7. Ihastuksesi persoonalliset piirteet ulkonäössä?

      Onko jotain massasta poikkeavaa? Uskallatko paljastaa? Aloitan; todella kauniit kädet ja sirot sormet miehellä.
      Tunteet
      127
      2072
    8. Kansaneläkkeiden maksu ulkomaille loppuu

      Hyvä homma! Yli 30 miljoonan säästö siitäkin. Toxia.
      Maailman menoa
      191
      1970
    9. Ketä ammuttu ?

      Ketä sielä Juupajoela ammuttu ei kait mainemies alkanu amuskelemaan , , Kyösti H ?
      Juupajoki
      28
      1629
    10. Nainen, meistä tulisi maailman ihanin pari

      Mutta tosiasiat tosiasioina, on liian monta asiaa, jotka sotivat meidän yhteistä taivalta vastaan. Surulla tämän sanon,
      Ikävä
      66
      1432
    Aihe