surullista

Taika

Eillen illalla ollessani lenkillä, läheisessä puistossa istui ryhmä noin 14-vuotiaita nuoria viettämässä iltaa.
Kuulin kuinka ne nuoret haukkuivat erästä ylipainoista nuorta tyttöä.
He nimittelivät häntä läskiksi, moosekseksi, ihrapalloksi ja käskivät ruveta dieetille ym...
Tyttö lähti heidän seurastaan pois ja se nuoriso joukko vielä hänen peräänsä huusivat solvauksiaan.
Tuo ylipainoinen tyttö juoksi ohitseni itkien.

Miten vanhemmat oikein kasvattavat lapsensa?
Eikö suvaitsevaisuus ja toisen huomioonottaminen ole ensimmäiset asiat joita tulisi lapselle opettaa ja että kaikki ulkonäöstä, kulttuurista, uskonnosta ym.riippumatta ovat saman arvoisia.

Hyvät vanhemmat ette voi koskaan kertoa lapsillenne liikaa lähimmäisenrakkauden merkityksestä.

5

885

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • murkun mutsi

Joukossa tyhmyys tiivistyy. Nuori menee muiden mukana. Kuten usein muuten aikuisetkin, ja lapset. Tyhmyyksiä tehdään porukan matkassa ajattelematta.. esim. aikuisten kohdalla työpaikkakiusaaminen ..

Se nuori joka siellä penkillä istuu ja leukojaan louksuttaa on kotona ihan toisenlainen tapaus. JA eri kaveripiirissä sitten taas toisenlainen.

Eli vaikka kotona keskustellaan asioista jne, saattaa olla niin että nuori käyttäytyy kodin ulkopuolella ihan eri tavalla kuin kotona.. on mahdoton valvoa tuon ikäisen kaveriporukassa käyttäytymistä, ellei sitten mene pusikoihin kyttäämään.

Tämä ylipainoisuuden inhoaminen muuten. Sitä on muorten joukossa ollut kautta vuosikymmenten. Itse elin nuoruuttaani 70-80-luvun taitteessa ja kaveriporukka oli pienikokoista, hoikkaa, laihaa, kaikki tytöt siis. 15-16 vuotiailla lantiot kuin 12-v. pojalla.. paitsi minulla. Olin läski. Olin ruma.
      Tuon ajan valokuvia katson hämmentyneenä. Ai, olinko minä NOIN nätti! Mutta hei! enhän minä mikään lihava ole ollut: sellaista nuoren tytön pyöreyttä, jota on kaikilla..

Pilkkaajat eivät tajua miten pahasti he loukkaavat, heille se on pilaa.
      Ja huvittavinta on nyt katsoa niitä teinivuosien tuttavuuksia, etenkin miehiä, jotka poikasena niin ihannoivat hoikkuutta.. kas niin se vaan on vatsakumpu itsekullekin kasvanut..

Oma teinini tuumasi kerran, että kaikki läskit pitäisi ampua. Minä vastasi että hyvä idea! aloitetaan sinun isovanhemmistasi!

Kun minun vastaus siis oli "väärä", teini meni muristen huoneeseensa. Ehkäpä hän hiukan ajatteli asiaa, koskapa toiste ei ole asiaa ottanut puheeksi, edes vitsimielessä.

- hänen isänsä puoleinen suku kun on ylipainoista, mutta ei hän ole niitä ihmisiä läskeinä nähnyt, vaan .. sillä tavalla kuin nähdään ihminen joka on tärkeä, sisältä päin, ulkokuori menettää silloin merkityksensä, ei katsota raameja vaan sisäpuolta.

• minä

en tiiä miten tän nyt sanoin, mut se on vaan pilailua. ei kukaan sitä tosissaan sano. mutta kaveriporukka tarvitsee ihan niinkuin muutkin yhteisöt "kiusattavan", jolle voi sanoa mitä vain.

• :-(

Mekin porukalla haukuttiin vielä lukion ekalla erästä lihavaa tyttöä. Nyt jälkeenpäin ajatellen se on todella julmaa ja inhottavaa! Mutta monet nuoret tekevät tuollaista, riippumatta kasvatuksesta. :-(

• murkun mutsi

Muistuipa mieleeni kun siskoani kiusattiin yläasteella. Häntä ei huolittu joukkoon, oli pilkan kohteena, leuan louksuttajina olivat luokan muut tytöt.
        Sisko roikkui mukana sitkeästi, yritti olla kuten muutkin eli tupakoi ainakin... toinen vaihtoehto olisi ollut että on yksin tai notkuu "nynnyjen" joukossa ja siihen hän ei kait halunnut..

Syy kiusaamiseen ja pilkkaamiseen ei ollut ylipaino - ei todellakaan! Sisko oli laiha kuin tikku, mutta eipä hänellä ollut vielä naisen muodotkaan kehittyneet, oli kaitalanteinen ja "lauta". Vaatteetkin olivat ihan surkeat. Ei puhettakaan muotikuteista, tai että olisivat olleet edes sinne päin -muotia, vaan .. huonoja vaatteita.
        Nämä olivat ivailun ja pilkan aiheita.

Toisaalta hän oli oiva kohde, koska ei jakasanut, kyennyt, osannut puolustautua:

Olimme juuri menettäneet äitimme, ja perheestä vastasi isä. Jolla rahat riitti omiin menoihin, viinaan ja naisiin ja mihin lie, muttei kunnon ruokaan, vaatteista nyt puhumattakaan. Pikkukapungissa kyllä kaikki tiesi että meidän äiti oli kuollut..

Jälkeenpäin nämä luokkakaverit tulivat pyytelemään anteeksi siskoltani kiusaamistaan. Silloin hän oli jo upea, kaunis, taäysi-ikäinen nuori nainen.
        Mutta paljon he pahaa mieltä aiheuttivat pilkallaan, kun muutenkin elämäntilanne oli vaikea ja kotiolot huonot.
        Nuori tai lapsi ei ole syypää huonoihin kotioloihin, vanhempiensa välinpitämättömyyteen.

• löylyä

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Riikan kukkaronnyöri on umpisolmussa

Kulutus ei lähde liikkeelle, koska kansalaiset eivät usko, että: – työpaikka säilyy – tulot eivät romahda – talous ei h
      Maailman menoa
      4
      2726
    2. Jos vedetään mutkat suoraksi?

Niin kumpaan ryhmään kuulut? A) Niihin, jotka menevät edellä ja tekevät? Vai B) Niihin, jotka kulkevat perässä ja ar
      Sinkut
      106
      2541
    3. Tanskan malli perustuu korkeaan ansioturvaan

Ja vahvoihin työllisyys- ja kotoutumispalveluihin. Suomessa Riikka on leikannut juuri näitä: palkkatukea, työttömyysturv
      Maailman menoa
      4
      2239
    4. Vain vasemmistolaiset ovat aitoja suomalaisia

Esimerkiksi persut ovat ulkomaalaisen pääomasijoittajan edunvalvojia, eivät auta köyhiä suomalaisia.
      Maailman menoa
      44
      1855
    5. Miten must tuntuu

et sä ajattelet mua just nyt
      Ikävä
      32
      1443
    6. Anteeksipyyntöni

Jätän tähän anteeksipyyntöni sinulle, koska en voi sanoa sitä missään muuallakaan. Pyydän anteeksi, jos purkamani tuska
      Järki ja tunteet
      14
      1433
    7. Kun et vain tajua että

sua lähestytään feikkiprofiililla :D Hanki aivot :D m-n
      Ikävä
      176
      1155
    8. Sydämeni valtiaalle

En täältä aio asioita kysellä. Haluan tuoda tiedoksesi, että pohjimmiltani en ihmisiä tahdo satuttaa ja ajattelen muiden
      Ikävä
      101
      1144
    9. Persu ajoi autoa

Ajoi lapsen yli https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/597a7468-3d1d-455e-bed2-21c1efc31ac1
      Perussuomalaiset
      20
      1053
    10. Oletko tyytyväinen

Tämän hetkiseen tilanteeseenne? Odotatko, että lähennytte vai yritätkö päästä yli ja eteenpäin?
      Ikävä
      81
      938
    Aihe