kuinka helposti...

~~~

...voi siirtyä opiskelemaan suomalaisesta yliopistosta ulkomaille? Siis vastaaviin opintoihin?
Jos vaikka käy opiskelemassa muualla vuoden tai pari ja päättää sitten opintonsa taas täällä kotimaassa? Onko haku- ja siirtymisprosessi kovinkin mutkikas ja löytyykö suomen yliopistojen kursseja vastaavia opintoja helposti ulkomailta?
Mistä ja keneltä pitäisi mennä kysymään tukia ja avustusta ja tuleeko se koko homma kovinkin kalliiksi "tavalliseen" suomessa käytävään koulutukseen verrattuna?
Jos joku tietäisi asiasta ja jos on henkilökohtaista kokemusta; olisin kovin kiitollinen avustasi!

5

751

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Vuosi ulkomailla

ovat hyvä vaihtoehto. Paikanpäällä voit sitten kysellä, miten onnistuis opiskella vaikkapa vuosi lisää ja palata sen jälkeen Suomeen. Maksumieheksi varmaan joudut ihan itse. Vaihto-ohjelmien kautta saat opintotuen ja lainat ja muut, mutta siitä extra-vuodesta en tiedä. Lisäksi valmiiden ohjelmien kautta meneminen turvaa edes jotain opintojen korvaavuudesta. Eikä muutenkaan käytännön asiat käy ylivoimaiseksi.

Käy vaikka pari erillistä kertaa vaihdossa? Kukapa sitä estää.

• diu diu

Jos olet kirjoilla suomalaisessa yliopistossa voit hakeutua ns. free mover vaihtoon, jossa hankit opiskelupaikkasi ulkomaille itse, maksat lukukausimaksusi itse jne.. mutta saa olla kyseissä koulussa niin kauan kuin tahdo ja yliopisto ei juurikaa puutu vaihtoosi. Tämä kannattaa myös siksi että yliopisto sitten hyväksyy opintojasi Suomessa ja valmistut nopeammin. Pohjoismaihin voi saada stipendinkin jopa kahdeksi vuodeksi.

www.cimo.fi neuvoo vähän kaikessa

• Takku

Itse olen juuri Erasmus-vaihdossa, mutta kiinnostaisi käyttää toinenkin vuosi vaihdossa eri maassa ja maan kieltä opiskellen. Tällöin ns. Free mover -vaihto on ainut mahdollisuuteni.
        Miten helposti paikan saa esim. Espanjasta, Saksasta tai Itävallasta?

• aaa
        Takku kirjoitti:

Itse olen juuri Erasmus-vaihdossa, mutta kiinnostaisi käyttää toinenkin vuosi vaihdossa eri maassa ja maan kieltä opiskellen. Tällöin ns. Free mover -vaihto on ainut mahdollisuuteni.
        Miten helposti paikan saa esim. Espanjasta, Saksasta tai Itävallasta?

jos tollasta tarvii kysyä. senkun meet, paikan saat takuulla, vaihto tutkinto-ohjelmaan ei aina onnistu, mutta sama niille ketä siellä käy vuoden ajan.

• g-mies jerrytonkka

suomi on kallis maa. ennemmin kannattaa opiskella alusta asti muualla eikä turhaan palata.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kuka paiskasi vauvan betoniin Oulussa?

Nimi esiin.....
      Oulu
      104
      7324
    2. Riikan kukkaronnyöri on umpisolmussa

Kulutus ei lähde liikkeelle, koska kansalaiset eivät usko, että: – työpaikka säilyy – tulot eivät romahda – talous ei h
      Maailman menoa
      98
      5243
    3. Tanskan malli perustuu korkeaan ansioturvaan

Ja vahvoihin työllisyys- ja kotoutumispalveluihin. Suomessa Riikka on leikannut juuri näitä: palkkatukea, työttömyysturv
      Maailman menoa
      116
      3496
    4. Epäily: Räppäri yritti tappaa vauvansa.

https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/epaily-mies-yritti-tappaa-vauvansa/9300728 Tämä on erittäin järkyttävä teko täysin p
      Maailman menoa
      33
      3422
    5. Anteeksipyyntöni

Jätän tähän anteeksipyyntöni sinulle, koska en voi sanoa sitä missään muuallakaan. Pyydän anteeksi, jos purkamani tuska
      Järki ja tunteet
      35
      2534
    6. Sydämeni valtiaalle

En täältä aio asioita kysellä. Haluan tuoda tiedoksesi, että pohjimmiltani en ihmisiä tahdo satuttaa ja ajattelen muiden
      Ikävä
      119
      1856
    7. Oletko tyytyväinen

Tämän hetkiseen tilanteeseenne? Odotatko, että lähennytte vai yritätkö päästä yli ja eteenpäin?
      Ikävä
      96
      1511
    8. Mikseivät suomalaiset kuluta? istutaan vaan säästötilirahojen päällä..

...Ihan haluamalla halutaan että maa menee konkurssiin? Ihan käsittämätöntä, ennätymäärät säästöjä sekä konkursseja sam
      Maailman menoa
      341
      1465
    9. Jos oikeasti haluat vielä

Tee mitä miehen täytyy tehdä ja lähesty rohkeasti 📞 laita vaikka viestiä vielä kerran 😚
      Ikävä
      131
      1346
    10. Onko Sanna menossa Ukrainaan viettämään vuosipäivää?

Kun on bongattu Varsovan lentokentältä?
      Maailman menoa
      50
      1298
    Aihe