VAKAVA -Miten meni?

vakavainen

Hei kaikki VAKAVA:an osallistuneet!

Miten meni?

Minusta koe oli melko vaikea, eli veikkailtua tuli vähän liikaa, että miinus pisteitä ropiseen :( Ehkä ensivuonna paremmin.

72

20797

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • minusta

      Minustakin oli vaikea. Itsekin arvailin ihan liikaa ja tänne satelee todennäköisesti myös roppakaupalla miinuspisteitä.

      Ne kulttuuriset ja maantieteelliset suunnat oli vaikeita. Tuli olo, että miksi en älynnyt opiskella niitä paremmin. Ite olisin laittanut kaikki kultuurisiksi, mutta jätinpä sitten osan tyhjäksi.

      Samoin vaikea oli se että mitkä jutut kuuluu pelkästään segregaatioon. Taisin laittaa että pelkästään segregaatioon kuuluisi vain ESY-opetus..ja muut kaikkiin. En tiedä meniköhän ihan metsään...

      Kaksi tuntia on niiiiiin lyhyt aika!

      • vakavaksi vetää

        Heikoilla ollaan myös täällä. Olin lukenut aineistoa aivan eri näkökulmasta.

        Miten muut tulkitsivat miinuspisteet ja maksimipisteet. Meneekö esim. numeroidusta kysymyksestä miinus jos joku kirjainvaihtoehdoista on väärin (esim. a & b olisi oikein, mutta c & d väärin)? Itse tulkitsin, että koko kysymysnumerosta menee pisteet, jos yksikin on väärin, joten jätin aika paljon tyhjäksi... :(


      • vakavainen

        Itsekin laitoin vain esy-opetuksen segregaatioon. Toivottavasti oli oikein :)

        Juu kulttuuriset ilmansuunnat meni ihan veikkailuiksi. Ja samoin se pulkkisen taulukosta tehty päättely-tehtävä. Kyllä harmittaa, tuskin tänä vuonna posti tuo soveltuvuuskoe-kirjettä :(

        Meillä helsingissä vastauskaavakkeesta puuttui kohdat 51-60 tms. oliko muualla sama juttu? Juuri ne kysymykset mihin ois osannu vastata puuttui..argh...


      • puuttuvat kohdat
        vakavainen kirjoitti:

        Itsekin laitoin vain esy-opetuksen segregaatioon. Toivottavasti oli oikein :)

        Juu kulttuuriset ilmansuunnat meni ihan veikkailuiksi. Ja samoin se pulkkisen taulukosta tehty päättely-tehtävä. Kyllä harmittaa, tuskin tänä vuonna posti tuo soveltuvuuskoe-kirjettä :(

        Meillä helsingissä vastauskaavakkeesta puuttui kohdat 51-60 tms. oliko muualla sama juttu? Juuri ne kysymykset mihin ois osannu vastata puuttui..argh...

        Moka vastauspapereissa kertoo, että määrä ei aina ole laatua. Valitettavasti.


      • vakavainen
        vakavaksi vetää kirjoitti:

        Heikoilla ollaan myös täällä. Olin lukenut aineistoa aivan eri näkökulmasta.

        Miten muut tulkitsivat miinuspisteet ja maksimipisteet. Meneekö esim. numeroidusta kysymyksestä miinus jos joku kirjainvaihtoehdoista on väärin (esim. a & b olisi oikein, mutta c & d väärin)? Itse tulkitsin, että koko kysymysnumerosta menee pisteet, jos yksikin on väärin, joten jätin aika paljon tyhjäksi... :(

        ei minusta.

        esim. jos

        1.

        a)väärin
        b)oikein
        c)väärin ---> vastaan väärin niin miinus 1 piste 1/3 p. 0,25 p tms.

        mutta 2. kohtaan jos vastaan oikein saan pisteen jne.


    • kirppuliini

      Alku tuntui todella helpolta ja oli ihana fiilis että todella tietää ja osaa. No mutta se oli vaan se alku..
      Vaikea koe, osa meni arvailujen puolelle ja tyhjääkin jätin kun yksinkertaisesti en osannut vastata. Pahoja oli ne kohdat joissa piti tietää oliko oikein, väärin vai ei voi artikkelin perusteella tietää.

      Odotukset ei ole korkealla, aika tyhjä olo. Eipä osaa sanoa menikö syteen vaiko saveen.

      • siiiiirri

        Mustakin alku oli helppo, mutta vaikeutui loppua kohti. Olikohan ihan tarkoituksella tehtyä...tosi tyhjä olo, en osaa yhtään sanoa miten meni. Arvailin paljon.


    • kannalla

      kyl täytyy sanoo et aika hasardilla mentiin.. ihan muutama kohta oli selkee ja loput meni mututuntumalla.. kamala määrä kompia oli piilotellu kokeeseen esim. vain sanoilla.. sit jäi miettii et onko se todellakin VAIN näin.. mut ajokorttiki on saatu samalla menetelmällä et toivo elää :D

      • soveltuvuuskutsut

        .. oikeen tulee niille joille on tullakseen, mitään hajua?


      • turkuun
        soveltuvuuskutsut kirjoitti:

        .. oikeen tulee niille joille on tullakseen, mitään hajua?

        tulee 21.5.2008 yliopiston tiedekunnan ilmoitustaululle nimilista.


    • ddddddddd

      Vai ne vaan jotka pääsee jatkoon?

      • eijaksaodottaa

        Tietääkö joku, julkaistaanko kaikien Vakava-kokeeseen osallistuneiden pisteet tuolloin 21.5 vai vain niiden joilla on myös soveltuvuuskoe? esim. yleisen kasvatustieteiden hakijoillahan on vain tämä yksi pääsykoe..

        On todella ristiriitaiset tunteet näin kokeen jälkeen. Toisaalta tuntuu että meni hyvin mutta toisaalta tuntuu, että meni päin puskia. Oli paljon sellaisia kysymyksiä, joihin en osaisi sanoa varmaa vastausta vaikka saisin käyttää kirjaa apuna.. Ärsyttäviä kompakysymyksiä!


      • ppiip
        eijaksaodottaa kirjoitti:

        Tietääkö joku, julkaistaanko kaikien Vakava-kokeeseen osallistuneiden pisteet tuolloin 21.5 vai vain niiden joilla on myös soveltuvuuskoe? esim. yleisen kasvatustieteiden hakijoillahan on vain tämä yksi pääsykoe..

        On todella ristiriitaiset tunteet näin kokeen jälkeen. Toisaalta tuntuu että meni hyvin mutta toisaalta tuntuu, että meni päin puskia. Oli paljon sellaisia kysymyksiä, joihin en osaisi sanoa varmaa vastausta vaikka saisin käyttää kirjaa apuna.. Ärsyttäviä kompakysymyksiä!

        Koe tuntui todella hankalalta ja kysymykset varsinkin. Lisäksi ymmärsin näköjään tuon segregaatio kysymyksen ihan väärin ja laittelin kyllä- vaihtoehtoa vähän joka kohtaan, kun kuvittelin, että kysyttiin segregaation liittyviä asioita. Mutta nyt, kun muistelen niin siellähän oli se VAIN sana. Ainakin siis 3 miinuspistettä luvassa ja enemmänkin. Harmittaa..


      • Jännittäjä
        ppiip kirjoitti:

        Koe tuntui todella hankalalta ja kysymykset varsinkin. Lisäksi ymmärsin näköjään tuon segregaatio kysymyksen ihan väärin ja laittelin kyllä- vaihtoehtoa vähän joka kohtaan, kun kuvittelin, että kysyttiin segregaation liittyviä asioita. Mutta nyt, kun muistelen niin siellähän oli se VAIN sana. Ainakin siis 3 miinuspistettä luvassa ja enemmänkin. Harmittaa..

        Mullakin tosi sekavat fiilikset! Aluksi tuntu, et meni ihan huippu jees, mut nyt taas tuntuu, et taitaapa tulla niitä virhepisteitäkin jonkin verran ja jätin moneen kohtaan vastaamatta, kun ei riskiä uskaltanu ottaa. Miksiköhän en itse muista tuollaista kysymystä, jossa piti jaotella kulttuuri- ja maantieteelliset..? :S kaipa olin niin paniikissa..

        Muistaako joku viime kevään kokeessa olleista, paljonko oli tuo max. pistemäärä? Mietin vain kun 75p taisi olla alin pistemäärä, jolla tuli kutsutuksi (savonlinnaan) jos oikein muistan..

        Kysymyksiä taisi olla sitten vähemmän viime keväänä?


      • kuitenkin...
        Jännittäjä kirjoitti:

        Mullakin tosi sekavat fiilikset! Aluksi tuntu, et meni ihan huippu jees, mut nyt taas tuntuu, et taitaapa tulla niitä virhepisteitäkin jonkin verran ja jätin moneen kohtaan vastaamatta, kun ei riskiä uskaltanu ottaa. Miksiköhän en itse muista tuollaista kysymystä, jossa piti jaotella kulttuuri- ja maantieteelliset..? :S kaipa olin niin paniikissa..

        Muistaako joku viime kevään kokeessa olleista, paljonko oli tuo max. pistemäärä? Mietin vain kun 75p taisi olla alin pistemäärä, jolla tuli kutsutuksi (savonlinnaan) jos oikein muistan..

        Kysymyksiä taisi olla sitten vähemmän viime keväänä?

        Viime vuonna oli vähemmän kysymyksiä, eli pisterajat olivat viime vuonna alhaisemmat.


      • maksimipisteet
        kuitenkin... kirjoitti:

        Viime vuonna oli vähemmän kysymyksiä, eli pisterajat olivat viime vuonna alhaisemmat.

        kokeessa oli 220 (jos ei oteta nyt huomioon niitä puuttuvia kohtia vastauslomakkeessa, 220 olisi siis ollut maksimi) jos tehtäviä oli 107 ja yhden pisteen sai oikeasta vastauksesta ja yksi tai vähemmän lähti väärästä? :D


      • Miina...
        maksimipisteet kirjoitti:

        kokeessa oli 220 (jos ei oteta nyt huomioon niitä puuttuvia kohtia vastauslomakkeessa, 220 olisi siis ollut maksimi) jos tehtäviä oli 107 ja yhden pisteen sai oikeasta vastauksesta ja yksi tai vähemmän lähti väärästä? :D

        Niin itse ainakin ymmärtin että vaikka kohdasta 68, jossa oli 4 vaihtoehtoa johon tuli vastata kyllä/ei sain myös 4 pistettä!!! eli niin koko kokeesta max. pisteet 220 (tai no 210 nyt). Oli kyllä kinkkisiä kysymyksiä ja ärsyttäviä tehtävänantoja!


      • vakavainen
        Miina... kirjoitti:

        Niin itse ainakin ymmärtin että vaikka kohdasta 68, jossa oli 4 vaihtoehtoa johon tuli vastata kyllä/ei sain myös 4 pistettä!!! eli niin koko kokeesta max. pisteet 220 (tai no 210 nyt). Oli kyllä kinkkisiä kysymyksiä ja ärsyttäviä tehtävänantoja!

        Nyt, voidaan kaikki onneksi lohduttautua siihen, että yksikään ei ole vielä tänne kirjoitellut että olipa helppo pääsykoe :) Vaikea se oli. Oliko se vaikea sellaisten mielestä jotka olivat vain lukeneet koko kuukauden? itse olin töissä/työharjoittelussa 40h/vk.


      • tämä sitten
        Miina... kirjoitti:

        Niin itse ainakin ymmärtin että vaikka kohdasta 68, jossa oli 4 vaihtoehtoa johon tuli vastata kyllä/ei sain myös 4 pistettä!!! eli niin koko kokeesta max. pisteet 220 (tai no 210 nyt). Oli kyllä kinkkisiä kysymyksiä ja ärsyttäviä tehtävänantoja!

        selvensi typerämmänkin ajatukset :D niin sen täytyy olla. Ja minustakin koe oli tosi kinkkinen! Varsinaista pilkunviilausta... Mut sillähän sitä mitataan kuka tosissaan sinne hinkuu.


      • Miina...
        vakavainen kirjoitti:

        Nyt, voidaan kaikki onneksi lohduttautua siihen, että yksikään ei ole vielä tänne kirjoitellut että olipa helppo pääsykoe :) Vaikea se oli. Oliko se vaikea sellaisten mielestä jotka olivat vain lukeneet koko kuukauden? itse olin töissä/työharjoittelussa 40h/vk.

        Kyllä!! Luin kirjan ekan kerran heit sinä päivänä, kun se ilmesty! Ja siitä lähin purkamaan artikkeleita..ja voin sanoa, että se ASIA mitä siinä kirjassa on, on myös mun päässä! Mutta nuo kysymyksen asettelut. tuskaa! ja sitten kun oli vähän kyseenalasta että kysytäänkö nyt artikkeleiden tietojen mukaan vai muuten vaan yleissivistyksen pohjalta niitä kysymyksiä, niin siinä kyllä tutisi pahemman kerran. Oon lukenu lukuvuoden erityispedagogiikkaa ja kasvatustiedettä avoimessa ja valmistuin kokeeseen hyvin ja voin sanoa: VAIKEA OLI!!!


      • suviliiina
        tämä sitten kirjoitti:

        selvensi typerämmänkin ajatukset :D niin sen täytyy olla. Ja minustakin koe oli tosi kinkkinen! Varsinaista pilkunviilausta... Mut sillähän sitä mitataan kuka tosissaan sinne hinkuu.

        Vaikea oli, mutta toivokaamme parasta!

        Mietityttää se optisen vastauslomakkeen moka. Miten valtakunnalliseen kokeeseen voi tulla tollainen moka? KUKAAN ei tarkastanu sitä? Tosi asiantuntevaa hommaa, sellainen kuva jäi :D

        Mihin haitte? Itse olin Tampereella ja näissä keskusteluissa en kamalasti ole tavannut Tampereelle menijöitä. (Tietenkin menijöitä, ei pyrkijöitä :D)


      • se soveltuvuuskoe
        suviliiina kirjoitti:

        Vaikea oli, mutta toivokaamme parasta!

        Mietityttää se optisen vastauslomakkeen moka. Miten valtakunnalliseen kokeeseen voi tulla tollainen moka? KUKAAN ei tarkastanu sitä? Tosi asiantuntevaa hommaa, sellainen kuva jäi :D

        Mihin haitte? Itse olin Tampereella ja näissä keskusteluissa en kamalasti ole tavannut Tampereelle menijöitä. (Tietenkin menijöitä, ei pyrkijöitä :D)

        sitten tulee olemaan?


      • vakavainen
        suviliiina kirjoitti:

        Vaikea oli, mutta toivokaamme parasta!

        Mietityttää se optisen vastauslomakkeen moka. Miten valtakunnalliseen kokeeseen voi tulla tollainen moka? KUKAAN ei tarkastanu sitä? Tosi asiantuntevaa hommaa, sellainen kuva jäi :D

        Mihin haitte? Itse olin Tampereella ja näissä keskusteluissa en kamalasti ole tavannut Tampereelle menijöitä. (Tietenkin menijöitä, ei pyrkijöitä :D)

        Niinpä, itsekin päätä pyörittelin, että miten voi olla valtakunnan tasolla tuollainen moka päästä käymään. Tuo koepaperi kuitenkin on päästetty lähes 10 000 hakijan käsiin :/ aika huoletonta. Ihan mielenkiinnolla kyllä odotan jälkipolemiikkia tämän vuoden vakavasta ja olen yllättynyt miten moni tämänkin keskustelun on lukenut ja usea siihen osallistunut.

        Soveltuvuuskokeet onkin sitten ihan toinen tarina. Itse hain viimevuonna treelle eli hämeenlinnaan kakkosena ja sinne pääsin soveltuvuuskokeisiin. En ollut valmistautunut yhtään, joten ihan seiniä päin ne meni.


      • perttu
        vakavainen kirjoitti:

        Niinpä, itsekin päätä pyörittelin, että miten voi olla valtakunnan tasolla tuollainen moka päästä käymään. Tuo koepaperi kuitenkin on päästetty lähes 10 000 hakijan käsiin :/ aika huoletonta. Ihan mielenkiinnolla kyllä odotan jälkipolemiikkia tämän vuoden vakavasta ja olen yllättynyt miten moni tämänkin keskustelun on lukenut ja usea siihen osallistunut.

        Soveltuvuuskokeet onkin sitten ihan toinen tarina. Itse hain viimevuonna treelle eli hämeenlinnaan kakkosena ja sinne pääsin soveltuvuuskokeisiin. En ollut valmistautunut yhtään, joten ihan seiniä päin ne meni.

        No ei kai soveltuvuuskokeeseen voi oikein valmistautuakaan, paitsi henkisesti..


      • vakavalainen
        vakavainen kirjoitti:

        Niinpä, itsekin päätä pyörittelin, että miten voi olla valtakunnan tasolla tuollainen moka päästä käymään. Tuo koepaperi kuitenkin on päästetty lähes 10 000 hakijan käsiin :/ aika huoletonta. Ihan mielenkiinnolla kyllä odotan jälkipolemiikkia tämän vuoden vakavasta ja olen yllättynyt miten moni tämänkin keskustelun on lukenut ja usea siihen osallistunut.

        Soveltuvuuskokeet onkin sitten ihan toinen tarina. Itse hain viimevuonna treelle eli hämeenlinnaan kakkosena ja sinne pääsin soveltuvuuskokeisiin. En ollut valmistautunut yhtään, joten ihan seiniä päin ne meni.

        Veti itseltäkin koe naaman vakavaksi tänään, vaikka yliopisto-opintoja on jo vuosia takana ja itse koetta varten tuli mielestäni melko hyvin valmistauduttua (aina voisi lukea enemmän ja kertailla, jos aikaa olisi loputtomasti käytettävissä). Siis jos mäihä käy ja kutsu tulee toiseen vaiheeseen, niin miten kannattaa valmistautua?


      • vakavainen eli sanni
        vakavainen kirjoitti:

        Niinpä, itsekin päätä pyörittelin, että miten voi olla valtakunnan tasolla tuollainen moka päästä käymään. Tuo koepaperi kuitenkin on päästetty lähes 10 000 hakijan käsiin :/ aika huoletonta. Ihan mielenkiinnolla kyllä odotan jälkipolemiikkia tämän vuoden vakavasta ja olen yllättynyt miten moni tämänkin keskustelun on lukenut ja usea siihen osallistunut.

        Soveltuvuuskokeet onkin sitten ihan toinen tarina. Itse hain viimevuonna treelle eli hämeenlinnaan kakkosena ja sinne pääsin soveltuvuuskokeisiin. En ollut valmistautunut yhtään, joten ihan seiniä päin ne meni.

        Hei Helsingin VAKAVALAISET, jos kiinnostaa niin käykää täyttämässä 'palaute'

        https://kampela.it.helsinki.fi/elomake/lomakkeet/8028/lomake.html

        moi.


      • nohnoh
        vakavalainen kirjoitti:

        Veti itseltäkin koe naaman vakavaksi tänään, vaikka yliopisto-opintoja on jo vuosia takana ja itse koetta varten tuli mielestäni melko hyvin valmistauduttua (aina voisi lukea enemmän ja kertailla, jos aikaa olisi loputtomasti käytettävissä). Siis jos mäihä käy ja kutsu tulee toiseen vaiheeseen, niin miten kannattaa valmistautua?

        no ei se nyt niin paha ollu.. ihan pari kohtaa jäi vastaamatta.. =) luin ite kirjan kaks kertaa toisella kerralla erittäin tarkasti.. mut ekaa kertaa mäkin tonne hain ja ei voi tietää, odotin ihan erilaista koetyyppiä.. =( milloin niiden kirjeiden pitäis tulla kotiin ja tuleeko ne kaikille?


      • rauhassa
        nohnoh kirjoitti:

        no ei se nyt niin paha ollu.. ihan pari kohtaa jäi vastaamatta.. =) luin ite kirjan kaks kertaa toisella kerralla erittäin tarkasti.. mut ekaa kertaa mäkin tonne hain ja ei voi tietää, odotin ihan erilaista koetyyppiä.. =( milloin niiden kirjeiden pitäis tulla kotiin ja tuleeko ne kaikille?

        ei se kai niin paha ollut. tokihan kokeen tällaisessa ihmismäärässä pitääkin olla sellainen jolla saadaan eroja aikaiseksi. muutama oli kyllä tosi kinkkinen, mutta pääosin kysymyksethän tarjosivat vastaukset suoraan artikkelien pohjalta, ilman sen kummempaa yhdistelyä tai tulkintaa. sitäpaitsi ei tolla kokeella kuitenkaan mitattu kenenkään tyhmyyttä tai viisautta...että rauhassa vaan, jos ei nyt niin ensi keralla...


      • onneksi nyt ohi
        Miina... kirjoitti:

        Kyllä!! Luin kirjan ekan kerran heit sinä päivänä, kun se ilmesty! Ja siitä lähin purkamaan artikkeleita..ja voin sanoa, että se ASIA mitä siinä kirjassa on, on myös mun päässä! Mutta nuo kysymyksen asettelut. tuskaa! ja sitten kun oli vähän kyseenalasta että kysytäänkö nyt artikkeleiden tietojen mukaan vai muuten vaan yleissivistyksen pohjalta niitä kysymyksiä, niin siinä kyllä tutisi pahemman kerran. Oon lukenu lukuvuoden erityispedagogiikkaa ja kasvatustiedettä avoimessa ja valmistuin kokeeseen hyvin ja voin sanoa: VAIKEA OLI!!!

        Niin. mäkin olin lukenut kyllä tosi paljon, osa kysymyksistä vaan oli tosi kinkkisiä. Sellaisia, että en ollut varma onko kyseessä todella pikkutarkka kompa vai pitäisikö ajatella yleisemmällä tasolla.

        Vaikkapa se VAIN segregaatioon kysymys tosiaankin. Ajattelin jo kokeessa että eihän näistä mikään ehkä kuulu, mutta laitoin sen ESYn minäkin segregaatioon kuuluvaksi.

        Aika vähän kysyttiin kokeessa nimiä... enemmän oli sellaisia lauseen tarkkoja ulkomuistijuttuja...


      • viime vuodesta viisastunut
        vakavainen kirjoitti:

        Nyt, voidaan kaikki onneksi lohduttautua siihen, että yksikään ei ole vielä tänne kirjoitellut että olipa helppo pääsykoe :) Vaikea se oli. Oliko se vaikea sellaisten mielestä jotka olivat vain lukeneet koko kuukauden? itse olin töissä/työharjoittelussa 40h/vk.

        Minusta koe ei ollut hirveän vaikea. Tosin hain jo viime vuonna, enkä päässyt, koska koe oli silloin todella vaikea ja tehtävät kierosti, nurin kurin asetettuja. Tänä vuonna opettelin kirjan ulkoa (koska tiesin, millaisia kysymykset ovat), siis todellakin ulkoa, piirtelin karttoja ja kirjoitin kaikki uudelleen ja puhuin ja sitten taas uudelleen. Muutama kohta oli nytkin vaikeasti aseteltu.
        Mutta kertooko tällainen ulkoa opettelemiskyky teidän mielestänne, ketkä ovat hyviä/soveltuvia opeiksi/lastetarhan opeksi? Miten tällainen koe mahdollistaa "heikommin menestyneiden" (esim. yo-todistus tms.) pääsyn koulutukseen? No, onhan se omasta panoksesta kiinni, mutta silti...Miksei kokeessa ole "luovia" tehtäviä, vaikka esseitä, joissa voisi todella "näyttää" taitonsa...Eikö sellaisia taitoja(omaa ajattelua ja tietoa) pitäisi mielummin korostaa...Ehkäpä näitä arvostetaan soveltavassa vaiheessa...
        Tuo yhden vastausruudukon puuttuminen oli aika iso moka, saattaa joku "ulkoasun tarkistaja" saada palautetta...:)
        Tsemppiä kaikille, odotellaan tuloksia muutaman viikon kuluttua!


      • Fiilinki
        vakavainen eli sanni kirjoitti:

        Hei Helsingin VAKAVALAISET, jos kiinnostaa niin käykää täyttämässä 'palaute'

        https://kampela.it.helsinki.fi/elomake/lomakkeet/8028/lomake.html

        moi.

        Niin ja tosiaan tuo kysely on tarkoitettu kaikille Vakavaan osallistuville, ei vain Helsingissä kokeensa tehneille! :)

        Minulla oli kokeessa tosi hyvä fiilis, mutta toisten jutut aina vähän saavat epäilemään. Uskoisin pääseväni toiseen vaiheeseen, mutta en kuitenkaan- eli tosi ristiriitaista. Kaksi kohtaa vain jätin tyhjäksi, en tiedä oliko riski... Mutta ei siellä kamalasti ollut kohtia, joista ei ollut mitään hajua- juurikin nuo kaksi olivat sellaisia.


      • annamanna
        Miina... kirjoitti:

        Kyllä!! Luin kirjan ekan kerran heit sinä päivänä, kun se ilmesty! Ja siitä lähin purkamaan artikkeleita..ja voin sanoa, että se ASIA mitä siinä kirjassa on, on myös mun päässä! Mutta nuo kysymyksen asettelut. tuskaa! ja sitten kun oli vähän kyseenalasta että kysytäänkö nyt artikkeleiden tietojen mukaan vai muuten vaan yleissivistyksen pohjalta niitä kysymyksiä, niin siinä kyllä tutisi pahemman kerran. Oon lukenu lukuvuoden erityispedagogiikkaa ja kasvatustiedettä avoimessa ja valmistuin kokeeseen hyvin ja voin sanoa: VAIKEA OLI!!!

        Minulla sama juttu. Otin lukulomaa koulusta kirjan ilmestymisajan ajaksi että voisin lukea tähän kokeeseen, luin myös aamusta iltaan melkein kaikki päivät. Kävin myös Eximian valmennuskurssin. Olin kyllä todella hyvin valmistautunut (ja Eximian kenraalikoe olikin paljon helpompi...), mutta tämä koe meni kyllä tosi huonosti! Hyvät kanssahakijat, ei lannistuta, otetaan ensivuonna uusiksi! Vikahan ei luonnollisestikaan ole meissä, se on kokeessa xD!

        Just go with the flow boys and girls, aina ei voi voittaa!


      • vakavainen
        perttu kirjoitti:

        No ei kai soveltuvuuskokeeseen voi oikein valmistautuakaan, paitsi henkisesti..

        Siis, sillä tavalla valmistautua, että miettisi siihen varmimpaan kysymykseen vastauksen, että miksi juuri sinä olisit hyvä ope? miksi haluat opettajaksi?..Niihin en ollut valmistautunut.


      • Turkulainen VAKAVA
        se soveltuvuuskoe kirjoitti:

        sitten tulee olemaan?

        Heippa! Kannattaa ihankäydä yliopistojen sivuilla lukemassa soveltuvuuskokeesta, se kun on erilainen eri kouluissa. Turussa koostuu matemaattis-luonnontieteellisen ajattelun arvioinnista ja toiminnallisesta ryhmätehtävästä. Raumalla tehdään etukäteen joku cv-tyyppinen kirjoitelma ja paikanpäällä on ainakin yksilöhaastattelu. Muista en yhtään osaa sanoa.


      • Turkulainen VAKAVA
        Jännittäjä kirjoitti:

        Mullakin tosi sekavat fiilikset! Aluksi tuntu, et meni ihan huippu jees, mut nyt taas tuntuu, et taitaapa tulla niitä virhepisteitäkin jonkin verran ja jätin moneen kohtaan vastaamatta, kun ei riskiä uskaltanu ottaa. Miksiköhän en itse muista tuollaista kysymystä, jossa piti jaotella kulttuuri- ja maantieteelliset..? :S kaipa olin niin paniikissa..

        Muistaako joku viime kevään kokeessa olleista, paljonko oli tuo max. pistemäärä? Mietin vain kun 75p taisi olla alin pistemäärä, jolla tuli kutsutuksi (savonlinnaan) jos oikein muistan..

        Kysymyksiä taisi olla sitten vähemmän viime keväänä?

        Täältä löydät viime vuonna vaaditut pisteet soveltuvuuskokeeseen:

        http://www.helsinki.fi/behav/vakava/tilastoja.htm


      • ninnuli87
        vakavainen kirjoitti:

        Siis, sillä tavalla valmistautua, että miettisi siihen varmimpaan kysymykseen vastauksen, että miksi juuri sinä olisit hyvä ope? miksi haluat opettajaksi?..Niihin en ollut valmistautunut.

        Joensuussa ainakaan ei edes kysytty, että "miksi juuri sinusta tulisi hyvä opettaja?" yms. johon olinkin varautunut, vaan koko haastattelu pohjautui sille ennakkotehtävälle. Tänä vuonna osaan siis valmistautua siihen paremmin, jos nyt kutsu tulee. Koe tosiaan oli melkoisen hankala, itsekin olen avoimessa lukenut kasvatustieteiden perusopinnot ja kuvittelin valmistautuneeni tarpeeksi kokeeseen. Harmi kun en yhtään muista millaiset fiilikset viime vuonna kokeen jälkeen oli, silloin nimittäin pääsin jatkoon. :)


      • eijaksaodottaa
        ninnuli87 kirjoitti:

        Joensuussa ainakaan ei edes kysytty, että "miksi juuri sinusta tulisi hyvä opettaja?" yms. johon olinkin varautunut, vaan koko haastattelu pohjautui sille ennakkotehtävälle. Tänä vuonna osaan siis valmistautua siihen paremmin, jos nyt kutsu tulee. Koe tosiaan oli melkoisen hankala, itsekin olen avoimessa lukenut kasvatustieteiden perusopinnot ja kuvittelin valmistautuneeni tarpeeksi kokeeseen. Harmi kun en yhtään muista millaiset fiilikset viime vuonna kokeen jälkeen oli, silloin nimittäin pääsin jatkoon. :)

        Kyselisin, että minkälaista oli opiskella avoimessa kasvatustieteitä? Kävitkö töissä samalla? Jos kävit,kuinka paljon ja oliko kovin raskasta?
        Olen ainakin ymmärtänyt niin, että siellä opiskelu ei kuulu opintotuen piiriin ja rahaa on tietenkin jostain saatava..
        Hain nyt yleistä kasvatustiedettä lukemaan, mutta vähän pelkään etten pääse sisään. Ainakin mietin jo varasuunnitelmaa, ettei jäisi sitten ihan tyhjän päälle.
        Toivottavasti pääset tänäkin vuonna seuraavaan vaiheeseen:)


      • vaikka tuskinpa tulee kutsu...
        Turkulainen VAKAVA kirjoitti:

        Heippa! Kannattaa ihankäydä yliopistojen sivuilla lukemassa soveltuvuuskokeesta, se kun on erilainen eri kouluissa. Turussa koostuu matemaattis-luonnontieteellisen ajattelun arvioinnista ja toiminnallisesta ryhmätehtävästä. Raumalla tehdään etukäteen joku cv-tyyppinen kirjoitelma ja paikanpäällä on ainakin yksilöhaastattelu. Muista en yhtään osaa sanoa.

        Ensinnäkin, tuleeko se kutsu nyt milloin? Tuleeko niille, jotka eivät päässeet kakkososioon minkäänlaista lappua että "valitettavasti et nyt päässyt"? Mistä kirjallisen kokeen pisteet saa tietää? :D Sattuisiko kukaan tietämään millainen soveltuvuuskoe Oulussa tulee olemaan? :)


      • henjuli
        eijaksaodottaa kirjoitti:

        Kyselisin, että minkälaista oli opiskella avoimessa kasvatustieteitä? Kävitkö töissä samalla? Jos kävit,kuinka paljon ja oliko kovin raskasta?
        Olen ainakin ymmärtänyt niin, että siellä opiskelu ei kuulu opintotuen piiriin ja rahaa on tietenkin jostain saatava..
        Hain nyt yleistä kasvatustiedettä lukemaan, mutta vähän pelkään etten pääse sisään. Ainakin mietin jo varasuunnitelmaa, ettei jäisi sitten ihan tyhjän päälle.
        Toivottavasti pääset tänäkin vuonna seuraavaan vaiheeseen:)

        Minäkin opiskelin avoimessa aikanaan kasv.tiet. perusopinnot. Ei ollut ollenkaan raskasta. Kävin koko ajan siinä samalla töissä ja tein opintotehtäviä omaan tahtiin. Jyväskylässä nuo opinnot tein ja oli todella joustavaa. Sai tehdä juuri sitä mukaa kun itse halusi. Tietysti ryhmässä (kokoontui kerran viikossa) käyminen auttoi itsellä rytmittämään opintoja, mutta sinnekään ei ollut pakko osallistua.

        Opintotukea ei avoimen opintoihin saa, koska opinnot eivät ole päätoimisia.


      • henjuli
        vakavainen kirjoitti:

        Siis, sillä tavalla valmistautua, että miettisi siihen varmimpaan kysymykseen vastauksen, että miksi juuri sinä olisit hyvä ope? miksi haluat opettajaksi?..Niihin en ollut valmistautunut.

        "Oletko hakenut muualle opiskelemaan? Mitä jos pääset tämän paikan lisäksi myös sinne, kumman valitset?"

        Tätä kysytään usein ja sillä mitataan sitoutuneisuutta alanvalintaan.


      • olisi kivaa
        nohnoh kirjoitti:

        no ei se nyt niin paha ollu.. ihan pari kohtaa jäi vastaamatta.. =) luin ite kirjan kaks kertaa toisella kerralla erittäin tarkasti.. mut ekaa kertaa mäkin tonne hain ja ei voi tietää, odotin ihan erilaista koetyyppiä.. =( milloin niiden kirjeiden pitäis tulla kotiin ja tuleeko ne kaikille?

        jos joku osais vastata kysymykseen "milloin niiden kirjeiden pitäis tulla kotiin ja tuleeko ne kaikille?" kun kaikki tuntuu sitä kyselevän täällä!


      • TÄMÄ KIIREESTI
        olisi kivaa kirjoitti:

        jos joku osais vastata kysymykseen "milloin niiden kirjeiden pitäis tulla kotiin ja tuleeko ne kaikille?" kun kaikki tuntuu sitä kyselevän täällä!

        No niin;

        Moniko onkin jo asiaa kysynyt ja vastatkaa ken tästä jotakin tietää, kiitos = )

        Tuleeko kirjeet kaikille kokeeseen osallistuneille vai vain jatkoon päässeille?


      • Hemps
        TÄMÄ KIIREESTI kirjoitti:

        No niin;

        Moniko onkin jo asiaa kysynyt ja vastatkaa ken tästä jotakin tietää, kiitos = )

        Tuleeko kirjeet kaikille kokeeseen osallistuneille vai vain jatkoon päässeille?

        Ainakin viime vuonna lähetettiin kirjeet VAIN toiseen vaiheeseen päässeille. Tämä koskien siis luokanopekoulutusta.


      • tuolla on
        TÄMÄ KIIREESTI kirjoitti:

        No niin;

        Moniko onkin jo asiaa kysynyt ja vastatkaa ken tästä jotakin tietää, kiitos = )

        Tuleeko kirjeet kaikille kokeeseen osallistuneille vai vain jatkoon päässeille?

        Mitä merkitystä sillä on tuleeko kaikille kirjallinen viesti kokeessa onnistumisesta? Jos pääset seuraavaan vaiheeseen (jos sellaista edes on), kutsu tulee. Jos et pääse, mihin sinä tarvitset tietoa, että et pääse? Jokainen yliopisto on kyllä ilmoittanut, missä ja milloin julkaisee VAKAVAn tulokset, joten sitä ennen on joka tapauksessa turha mietiskellä asiaa.


      • Monna
        tuolla on kirjoitti:

        Mitä merkitystä sillä on tuleeko kaikille kirjallinen viesti kokeessa onnistumisesta? Jos pääset seuraavaan vaiheeseen (jos sellaista edes on), kutsu tulee. Jos et pääse, mihin sinä tarvitset tietoa, että et pääse? Jokainen yliopisto on kyllä ilmoittanut, missä ja milloin julkaisee VAKAVAn tulokset, joten sitä ennen on joka tapauksessa turha mietiskellä asiaa.

        Jyväskylän yliopiston sivuilla lukee, että kaikille vakava-kokeeseen osallistujille lähetetään tieto 21.5. mennessä. Tämä siis koskee Jyväskylän yliopistoa sillä olen kuullut, että jotkut yliopistot lähettävät kirjeen vain vakavasta 2.vaiheeseen päässeille.


      • ninnuli87
        eijaksaodottaa kirjoitti:

        Kyselisin, että minkälaista oli opiskella avoimessa kasvatustieteitä? Kävitkö töissä samalla? Jos kävit,kuinka paljon ja oliko kovin raskasta?
        Olen ainakin ymmärtänyt niin, että siellä opiskelu ei kuulu opintotuen piiriin ja rahaa on tietenkin jostain saatava..
        Hain nyt yleistä kasvatustiedettä lukemaan, mutta vähän pelkään etten pääse sisään. Ainakin mietin jo varasuunnitelmaa, ettei jäisi sitten ihan tyhjän päälle.
        Toivottavasti pääset tänäkin vuonna seuraavaan vaiheeseen:)

        Jep, töissä olen ollut koko vuoden ja hyvin sain suoritettua perusopinnot ennen toukokuun alkua. Perusopintoihin kuului viisi opintokokonaisuutta, joissa vain yhdessä oli pakollinen tentti ja loppuihin tehtiin omaan tahtiin opintotehtäviä. Meilläkin oli kerran viikossa tutorin johdolla kokoontumisia, mutta vain ns. seminaaritapaamiset olivat pakollisia. Tutoreilta kyllä saa hyviä ohjeita ja vinkkejä tehtävien tekoon, joten suosittelen käymään myös niillä tunneilla.


      • eijaksaodottaa
        ninnuli87 kirjoitti:

        Jep, töissä olen ollut koko vuoden ja hyvin sain suoritettua perusopinnot ennen toukokuun alkua. Perusopintoihin kuului viisi opintokokonaisuutta, joissa vain yhdessä oli pakollinen tentti ja loppuihin tehtiin omaan tahtiin opintotehtäviä. Meilläkin oli kerran viikossa tutorin johdolla kokoontumisia, mutta vain ns. seminaaritapaamiset olivat pakollisia. Tutoreilta kyllä saa hyviä ohjeita ja vinkkejä tehtävien tekoon, joten suosittelen käymään myös niillä tunneilla.

        Kiitos paljon vastauksista! Hyvä tietää ettei työssä käyminen avoimen ohella ole ollut ongelma. Itse olen 3-vuorotyössä, joten hyvä tietää ettei "tutortunnit" ole pakollisia. Tosin varmasti osallistuisin niihin jos vaan sattuisi olemaan vapaata silloin. Muutaman vapaapäivän pakollisten läsnäolojen ajaksi varmaan pystyy kuitenkin pomon kanssa sopimaan.
        Meinaatko Ninnuli vielä jatkaa avoimessa kasvatustieteen aineopintoja jos nyt kävisi niin huonosti ettet pääse sisään?


      • ninnuli87
        eijaksaodottaa kirjoitti:

        Kiitos paljon vastauksista! Hyvä tietää ettei työssä käyminen avoimen ohella ole ollut ongelma. Itse olen 3-vuorotyössä, joten hyvä tietää ettei "tutortunnit" ole pakollisia. Tosin varmasti osallistuisin niihin jos vaan sattuisi olemaan vapaata silloin. Muutaman vapaapäivän pakollisten läsnäolojen ajaksi varmaan pystyy kuitenkin pomon kanssa sopimaan.
        Meinaatko Ninnuli vielä jatkaa avoimessa kasvatustieteen aineopintoja jos nyt kävisi niin huonosti ettet pääse sisään?

        En tiedä yhtään. Hain muutamaan muuhunki opiskelupaikkaan, vaikkei mikään muu kiinnostakaan yhtä paljon kuin tuo OKL, joten jos vaan joku opiskelupaikka irtoaa niin sinne menen. Eihän ne aineopinnotkaan ole täysin poissuljettuja.


      • mun mielestä

        Muutenhan sitä jäis kamalaan epätietoisuuteen omasta pääsemisestään...


      • oottava meininki
        nohnoh kirjoitti:

        no ei se nyt niin paha ollu.. ihan pari kohtaa jäi vastaamatta.. =) luin ite kirjan kaks kertaa toisella kerralla erittäin tarkasti.. mut ekaa kertaa mäkin tonne hain ja ei voi tietää, odotin ihan erilaista koetyyppiä.. =( milloin niiden kirjeiden pitäis tulla kotiin ja tuleeko ne kaikille?

        Hakuoppaassa oli maininta, että soveltuvuuskokeisiin kutsuttavien lista julkaistaan 21.5. eli jos nimi puuttuu siltä listalta niin se on siinä sitten. Ja kirje kotiin tulee niille, jotka kutsutaan pääsykokeisiin. Olisko samana päivänä tai postin aiheuttamalla viiveellä..?


      • Siic
        eijaksaodottaa kirjoitti:

        Kiitos paljon vastauksista! Hyvä tietää ettei työssä käyminen avoimen ohella ole ollut ongelma. Itse olen 3-vuorotyössä, joten hyvä tietää ettei "tutortunnit" ole pakollisia. Tosin varmasti osallistuisin niihin jos vaan sattuisi olemaan vapaata silloin. Muutaman vapaapäivän pakollisten läsnäolojen ajaksi varmaan pystyy kuitenkin pomon kanssa sopimaan.
        Meinaatko Ninnuli vielä jatkaa avoimessa kasvatustieteen aineopintoja jos nyt kävisi niin huonosti ettet pääse sisään?

        öö...no itse ainakin yritin avoimen perusopintoja suorittaa työn ohessa, mutta ei onnistunut. Ei yksinkertaisesti riittänyt aikaa lukea. Itelläni työpäivä työmatkojen takia venyi klo 7-17. Sitten kun oli vielä koiran ulkoilutusta, urheilua pari-kolme kertaa viikossa töitten jälkeen tunnin verran pakolliset ruuan laittamiset kotityöt, niin eipä siinä iltasella kahdeksan aikaan ihan ensimmäisenä tehnyt mieli ottaa tenttikirjaa esiin ja alkaa lukemaan.
        Itelleni tuo olisi ainakin käynyt ihan liian raskaaksi.

        Tietty riippuu millaisia työpäiviä on siitä mihin vapaa-aikaansa käyttää. Itse en ajatellut realistisesti kun avoimen opintoihin osallistuin, vaan kuvittelin, että helppoa, helppoa. No eipä ollut, eikä huvittanut millään 1:n arvosanalla just ja just päästä tenttejä läpi.


      • syynä on
        viime vuodesta viisastunut kirjoitti:

        Minusta koe ei ollut hirveän vaikea. Tosin hain jo viime vuonna, enkä päässyt, koska koe oli silloin todella vaikea ja tehtävät kierosti, nurin kurin asetettuja. Tänä vuonna opettelin kirjan ulkoa (koska tiesin, millaisia kysymykset ovat), siis todellakin ulkoa, piirtelin karttoja ja kirjoitin kaikki uudelleen ja puhuin ja sitten taas uudelleen. Muutama kohta oli nytkin vaikeasti aseteltu.
        Mutta kertooko tällainen ulkoa opettelemiskyky teidän mielestänne, ketkä ovat hyviä/soveltuvia opeiksi/lastetarhan opeksi? Miten tällainen koe mahdollistaa "heikommin menestyneiden" (esim. yo-todistus tms.) pääsyn koulutukseen? No, onhan se omasta panoksesta kiinni, mutta silti...Miksei kokeessa ole "luovia" tehtäviä, vaikka esseitä, joissa voisi todella "näyttää" taitonsa...Eikö sellaisia taitoja(omaa ajattelua ja tietoa) pitäisi mielummin korostaa...Ehkäpä näitä arvostetaan soveltavassa vaiheessa...
        Tuo yhden vastausruudukon puuttuminen oli aika iso moka, saattaa joku "ulkoasun tarkistaja" saada palautetta...:)
        Tsemppiä kaikille, odotellaan tuloksia muutaman viikon kuluttua!

        resurssit. Millä ne tarkastais "samalta viivalta" 10000 esseetä?


      • mutta kun
        tuolla on kirjoitti:

        Mitä merkitystä sillä on tuleeko kaikille kirjallinen viesti kokeessa onnistumisesta? Jos pääset seuraavaan vaiheeseen (jos sellaista edes on), kutsu tulee. Jos et pääse, mihin sinä tarvitset tietoa, että et pääse? Jokainen yliopisto on kyllä ilmoittanut, missä ja milloin julkaisee VAKAVAn tulokset, joten sitä ennen on joka tapauksessa turha mietiskellä asiaa.

        Kyllä minusta ainakin olisi mukavaa saada tietää, vaikkei pääsisikään toiseen osioon. Pääsee siitä epätietoisuudesta ja vaikka epätietoisuudesta pääseekin sillä, ettei ole minkäänlaista lappua tullut niin kyllä mieluummin saan kirjallisena hylkäyksen kuin että "kas, enpäs sitten vissiin päässyt toiseen osioon" miettimisellä... Toisista ehkä tuntuu, että riittää lähettää vaan sinne päässeille, mutta minusta olisi enemmän kuin mukavaa saada hieno kirjallinen varmuus että enpäs päässykään. Kirjallinen hylkäys :D


      • ehkäpä mutta
        tuolla on kirjoitti:

        Mitä merkitystä sillä on tuleeko kaikille kirjallinen viesti kokeessa onnistumisesta? Jos pääset seuraavaan vaiheeseen (jos sellaista edes on), kutsu tulee. Jos et pääse, mihin sinä tarvitset tietoa, että et pääse? Jokainen yliopisto on kyllä ilmoittanut, missä ja milloin julkaisee VAKAVAn tulokset, joten sitä ennen on joka tapauksessa turha mietiskellä asiaa.

        Kyllä minusta ainakin olisi mukavaa saada tietää, vaikkei pääsisikään toiseen osioon. Pääsee siitä epätietoisuudesta ja vaikka epätietoisuudesta pääseekin sillä, ettei ole minkäänlaista lappua tullut niin kyllä mieluummin saan kirjallisena hylkäyksen kuin että "kas, enpäs sitten vissiin päässyt toiseen osioon" miettimisellä... Toisista ehkä tuntuu, että riittää lähettää vaan sinne päässeille, mutta minusta olisi enemmän kuin mukavaa saada hieno kirjallinen varmuus että enpäs päässykään. Kirjallinen hylkäys :D


      • sitten tullut
        ehkäpä mutta kirjoitti:

        Kyllä minusta ainakin olisi mukavaa saada tietää, vaikkei pääsisikään toiseen osioon. Pääsee siitä epätietoisuudesta ja vaikka epätietoisuudesta pääseekin sillä, ettei ole minkäänlaista lappua tullut niin kyllä mieluummin saan kirjallisena hylkäyksen kuin että "kas, enpäs sitten vissiin päässyt toiseen osioon" miettimisellä... Toisista ehkä tuntuu, että riittää lähettää vaan sinne päässeille, mutta minusta olisi enemmän kuin mukavaa saada hieno kirjallinen varmuus että enpäs päässykään. Kirjallinen hylkäys :D

        kuin monta kertaa tämä viestini :D Antakaa anteeksi.


      • ^calice^
        vakavainen kirjoitti:

        Nyt, voidaan kaikki onneksi lohduttautua siihen, että yksikään ei ole vielä tänne kirjoitellut että olipa helppo pääsykoe :) Vaikea se oli. Oliko se vaikea sellaisten mielestä jotka olivat vain lukeneet koko kuukauden? itse olin töissä/työharjoittelussa 40h/vk.

        mä en lukenut sen kirjan ku 2kertaa kertailu,ku itte teen 12h työ päivää(matkoineen) kotona tehtävät työt... ei ihan hirveesti ollut aikaa lukea... Mietein myös samaa ku joku aikasempaa et oisko pitänyt vaaaan artikkelien pohjalta vai yleispätevästi vastata. Ens kerralla pitää kysyä sitä etukäteen:) Tuli varmaa liikaa vastattua oman kokemuksen pohjalta,sillä olen opettanut vuoden ala-asteella(kansainvälisellä puolella)ja puol vuotta lukiossa ja yläasteella...


      • pimpiiimi
        ^calice^ kirjoitti:

        mä en lukenut sen kirjan ku 2kertaa kertailu,ku itte teen 12h työ päivää(matkoineen) kotona tehtävät työt... ei ihan hirveesti ollut aikaa lukea... Mietein myös samaa ku joku aikasempaa et oisko pitänyt vaaaan artikkelien pohjalta vai yleispätevästi vastata. Ens kerralla pitää kysyä sitä etukäteen:) Tuli varmaa liikaa vastattua oman kokemuksen pohjalta,sillä olen opettanut vuoden ala-asteella(kansainvälisellä puolella)ja puol vuotta lukiossa ja yläasteella...

        eiks niissä lukenu aina jotain et vastaa artikkelin perusteella, ja ainakin se kirjoittajan nimen alkukirjain vähän viittaisi siihen, että tehtävän perusteella. Muutenhan kaikki ei olisi samalla viivalla, kun jollain enemmän kokemusta kentältä jne..


      • pimpiiimi kirjoitti:

        eiks niissä lukenu aina jotain et vastaa artikkelin perusteella, ja ainakin se kirjoittajan nimen alkukirjain vähän viittaisi siihen, että tehtävän perusteella. Muutenhan kaikki ei olisi samalla viivalla, kun jollain enemmän kokemusta kentältä jne..

        Niinhän luki:)tiedän:)!mut vastasin melko paljon perus järjen perusteella,ku en yhtää muistanut pikku tarkkoja juttuja artikkelista:D


      • satunennen
        Hemps kirjoitti:

        Ainakin viime vuonna lähetettiin kirjeet VAIN toiseen vaiheeseen päässeille. Tämä koskien siis luokanopekoulutusta.

        mulle kyllä tuli viime vuonna kirje vaikka en päässykkään toiseen vaiheeseen :o Ehkäpä tuo on silleen yliopistokohtainen nimittäin en usko että jykylästä lähetetään viestiä kaikille hakijoille kun niitä on niin mahottomasti mutta joensuussa oli vähemmän porukkaa niin sama varmaan kaikille ollu lähettää:D


      • Monna
        satunennen kirjoitti:

        mulle kyllä tuli viime vuonna kirje vaikka en päässykkään toiseen vaiheeseen :o Ehkäpä tuo on silleen yliopistokohtainen nimittäin en usko että jykylästä lähetetään viestiä kaikille hakijoille kun niitä on niin mahottomasti mutta joensuussa oli vähemmän porukkaa niin sama varmaan kaikille ollu lähettää:D

        Jyväskylästä nimenomaan lähetetään kaikille osallistujille kirje, niin kerrotaan nettisivuilla.


      • 2yritys
        Monna kirjoitti:

        Jyväskylän yliopiston sivuilla lukee, että kaikille vakava-kokeeseen osallistujille lähetetään tieto 21.5. mennessä. Tämä siis koskee Jyväskylän yliopistoa sillä olen kuullut, että jotkut yliopistot lähettävät kirjeen vain vakavasta 2.vaiheeseen päässeille.

        Valinnan I vaiheen tulokset julkaistaan 21.5.2008, jolloin kaikille kirjalliseen kokeeseen osallistuneille lähetetään kirjallinen tieto omasta menestymisestä valinnan I vaiheessa.

        Tänään ei kuitenkaan tullut minulle postia. Mutta tekstistä päätellen, kirjeet vasta lähetetään 21.päivä.


      • Minulle tuli jo
        2yritys kirjoitti:

        Valinnan I vaiheen tulokset julkaistaan 21.5.2008, jolloin kaikille kirjalliseen kokeeseen osallistuneille lähetetään kirjallinen tieto omasta menestymisestä valinnan I vaiheessa.

        Tänään ei kuitenkaan tullut minulle postia. Mutta tekstistä päätellen, kirjeet vasta lähetetään 21.päivä.

        Tänään tuli jo kutsu toiseen vaiheeseen :) osalle tulee ilmeisesti vasta perjantaina, ainakin Jyväskylän päästä :)


    • Toista kertaa yrittävä

      Koe tuntui aika samantasoiselta kuin viime vuonna. Veikkailuksi meni välillä nytkin, mutta jätin kyllä muutamia tyhjiäkin kohtia, kun en uskaltanut vastata.

    • vakava2kerran

      Olin toista kertaa vakavassa tänä vuonna. Oli suurin piirtein yhtä kinkkinen kuin viime vuonnakin. osa helppoja, osa arvauksella, osa tyhjiksi. en odottele mitään suurempia jatkoon pääsemisen suhteen, vaikka ihan ok menikin, sillä Helsinkiin lo puolelle (jonne hain) ja muuallekin on ollut paljon hakijoita.

      Mitäs luulette noista pisterajoista, nouseeko vai laskeeko ne . Laskeskelin, että jos Hesaan vaadittiin viimeks vajaat 120p. niin nyt tuo vastaava raja olisi 137p jos taso olis pysynyt samana. jos raja tuosta nousee, niin kuulostais kyllä aika kovalta pistemäärältä mikä vaadittais jatkoon..

      • vakavalainen

        Täällä keskustelussa ollaan varmaan jo aiemminkin mainittu siitä, että varmaan ne yhdeksän kohtaa poistuu arvostelusta, joiden kohdat puuttuivat optiselta vastauslomakkeelta. Se taisi olla niin, että kokeessa oli tänä vuonna 220 kohtaa, josta tietysti vähennetään puuttuvien määrä eli 211 pistettä olisi siten maksimi. Viime vuonna maksimi pistemäärä oli 201 kuulemma. Eli ei pisterajat varmaan noin paljon ehkä nouse (jos oletetaan, että koe on samantasoinen), mutta voivat nousta tuon suuremman pistemäärän myötä jonkin verran.

        Juu, kyllä se raja on korkea. Varsinkaan kun ei osaa yhtään kuvitella, että onko vastauksista moni mennyt väärin esim. näiden pikkusanojen takia "ehdottomasti" ja "vain". Itse jätin moneen myös vastaamatta, koska koin sen varmemmaksi (nyt kyllä on sellainen olo, että miksi ei vaan veikannut. "Se ei pelaa, joka pelkää"- fraasi on nyt soinut pari päivää päässäni - harmittaa).Ei auta muuta kuin toivoa parasta. Kaikissa yliopistossa pelkkä jatkoon pääsy ei ole vielä hurraa-huutojen paikka, sillä Vakavan pisteet vaikuttavat ihan loppupistemäärään asti. Näin on esim. Turussa, jossa kaikkia kolmea osa-aluetta näytetään painottavan yhtä paljon (Vakava, ryhmätehtävä, matemaattis-luonnontieteellisen ajatettelun arviointi).

        No ei auta, kun odottaa. Näiden asioiden kelaaminen ei sitten auta enää yhtään. Kaikki voitava tämän ekan vaiheen osalta on tehty :). Tsemppiä kaikille keskusteluun osallistuneille!


      • kukkmaaria78
        vakavalainen kirjoitti:

        Täällä keskustelussa ollaan varmaan jo aiemminkin mainittu siitä, että varmaan ne yhdeksän kohtaa poistuu arvostelusta, joiden kohdat puuttuivat optiselta vastauslomakkeelta. Se taisi olla niin, että kokeessa oli tänä vuonna 220 kohtaa, josta tietysti vähennetään puuttuvien määrä eli 211 pistettä olisi siten maksimi. Viime vuonna maksimi pistemäärä oli 201 kuulemma. Eli ei pisterajat varmaan noin paljon ehkä nouse (jos oletetaan, että koe on samantasoinen), mutta voivat nousta tuon suuremman pistemäärän myötä jonkin verran.

        Juu, kyllä se raja on korkea. Varsinkaan kun ei osaa yhtään kuvitella, että onko vastauksista moni mennyt väärin esim. näiden pikkusanojen takia "ehdottomasti" ja "vain". Itse jätin moneen myös vastaamatta, koska koin sen varmemmaksi (nyt kyllä on sellainen olo, että miksi ei vaan veikannut. "Se ei pelaa, joka pelkää"- fraasi on nyt soinut pari päivää päässäni - harmittaa).Ei auta muuta kuin toivoa parasta. Kaikissa yliopistossa pelkkä jatkoon pääsy ei ole vielä hurraa-huutojen paikka, sillä Vakavan pisteet vaikuttavat ihan loppupistemäärään asti. Näin on esim. Turussa, jossa kaikkia kolmea osa-aluetta näytetään painottavan yhtä paljon (Vakava, ryhmätehtävä, matemaattis-luonnontieteellisen ajatettelun arviointi).

        No ei auta, kun odottaa. Näiden asioiden kelaaminen ei sitten auta enää yhtään. Kaikki voitava tämän ekan vaiheen osalta on tehty :). Tsemppiä kaikille keskusteluun osallistuneille!

        Onpas koe ollut monien mielestä vaikea. Ajattelen samoin, kuin joku muukin tuossa aiemmin kirjoitti, että mielestäni koe meni hyvin, mutta kun teidän muitten mielestä se on ollut pääasiassa vaikea niin alkaa itsekin epäilemään... Että miten se nyt oikein menikään.

        Luin kyllä paljon ja tein käsin ja uudestaan vielä koneella muistiinpanot ja ajattelin että tähän asiaan täytyy suhtautua riittävällä vakavuudella... Hain Hämeenlinnan OKL:ään. Ja odotan kyllä että pääsen jatkoon, mutta saapi nähdä!

        Onnea ja menestystä vain kaikille muillekin!


      • opeksi aikova
        kukkmaaria78 kirjoitti:

        Onpas koe ollut monien mielestä vaikea. Ajattelen samoin, kuin joku muukin tuossa aiemmin kirjoitti, että mielestäni koe meni hyvin, mutta kun teidän muitten mielestä se on ollut pääasiassa vaikea niin alkaa itsekin epäilemään... Että miten se nyt oikein menikään.

        Luin kyllä paljon ja tein käsin ja uudestaan vielä koneella muistiinpanot ja ajattelin että tähän asiaan täytyy suhtautua riittävällä vakavuudella... Hain Hämeenlinnan OKL:ään. Ja odotan kyllä että pääsen jatkoon, mutta saapi nähdä!

        Onnea ja menestystä vain kaikille muillekin!

        Olihan se nyt niin, että JOKAISESTA kohdasta esim. teht. 5 a) b) c) jne.. saa 1 pisteen, 1/2 tai 1/3. Eikä niin, että jos esim. tuossa teht. 5 jätän b:n vastaamatta, niin menetän pisteet myös a:sta ja c:stä? Eihän se näin voi olla? Panikoin täällä, jos ymmärsin kokeessa väärin pisteytyksen. Jätin nimittäin useammassa tehtävässä aina jonkin kohdan tyhjäksi.


      • niala_87
        opeksi aikova kirjoitti:

        Olihan se nyt niin, että JOKAISESTA kohdasta esim. teht. 5 a) b) c) jne.. saa 1 pisteen, 1/2 tai 1/3. Eikä niin, että jos esim. tuossa teht. 5 jätän b:n vastaamatta, niin menetän pisteet myös a:sta ja c:stä? Eihän se näin voi olla? Panikoin täällä, jos ymmärsin kokeessa väärin pisteytyksen. Jätin nimittäin useammassa tehtävässä aina jonkin kohdan tyhjäksi.

        Eikös ollut niin, että jokaisesta oikeesta vastauksesta tuli 1 piste. Jos on a)b)c)d kohdat niin voi saada 4 pistettä. Jätin myös paljon tyhjiä, toivottavasti taktikointi auttaa.. :)


    • ^calice^

      heips!Minusta se vakava koe oli ihan ok.Miinus pisteitä varmasti ropisee ja ku en yhtää tie kui moni pääsee toisee vaiheesee ni en uskalla arvailla pääsinkö jatkoon. Mut helpomman olonen se oli ku mitä luulin. Tietty siellä oli paljon vaikeaa ja jätin tyhjiäkin,ettei tuu miinuksia,mut luulin et lähtisin sieltä ihan toivoni menettäneenä,et onneks jäi ihan ok mieli:)kertokaapa sit ku tulokset tulee et miten meni:)!

      • Monna

        2.vaiheeseen pääsee noin kaksinkertainen määrä hakijoita mitä lopulta tulee valituksi. Eli jos 80 saa paikan, niin 2. vaiheeseen pääsee noin 160 tai hieman yli. Nuo tarkat kutsuttavien määrät kyl kerrotaan nettisivuilla (ainakin Jkl).


      • Monna kirjoitti:

        2.vaiheeseen pääsee noin kaksinkertainen määrä hakijoita mitä lopulta tulee valituksi. Eli jos 80 saa paikan, niin 2. vaiheeseen pääsee noin 160 tai hieman yli. Nuo tarkat kutsuttavien määrät kyl kerrotaan nettisivuilla (ainakin Jkl).

        kiitos vastauksesta


    • Anonyymi

      Uusi kaiken kattava VAKAVA-koe artikkeli on julkaistu! Artikkelissa asiaa mm. pisterajoista, yleisistä ohjeista, sähköisestä koejärjestelmästä, erilaisia vinkkejä, todistusvalinnasta/koevalinnasta, erilaisista kokemuksista ja paljon muuta!

      Käy lukemassa ja ottamassa kaikki irti VAKAVA-kokeesta mitä lähtee!

      https://www.verkkovalmennus.com/vakava-koe

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Milloin viimeksi näit ikäväsi kohteen?

      Oliko helppo tunnistaa hänet? Millaisia tunteita tuo näkeminen herätti sinussa?
      Ikävä
      69
      1285
    2. En tiedä..

      Yhtään minkälainen miesmaku sinulla on. itse arvioin sinua moneenkin otteeseen ja joka kerta päädyin samaan lopputulokse
      Ikävä
      106
      1207
    3. Suhde asiaa

      Miksi et halua suhdetta kanssani?
      Ikävä
      113
      1135
    4. Kirjoita nainen meistä jotain tänne

      tai minusta, ihan mitä haluat. Niinkin voi kirjoittaa, etteivät muut tunnista, esim. meidän kahdenkeskisistä jutuista. K
      Ikävä
      73
      1060
    5. Paras olisi vain unohtaa

      Tuleekohan tähän meidän tilanteeseen ikinä mitään selvyyttä. Epätoivo iskee taas, enkä jaksaisi enää odottaa. Kohta lop
      Ikävä
      52
      821
    6. IS viikonloppu 18-19.5.2024.

      Laatija Toni Pitkälä on itse laatinut ja kuvittanut 3- arvoista ristikkonsa. Nihkeästi tuntuu löytyvän ensimmäisiä var
      Sanaristikot
      74
      736
    7. Oliko vähä sometettu taas vai?

      Tuli aiva liika nopiaa traktorin perä vastahan. https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/2b3857b3-f2c6-424e-8051-506c7525223a
      Kauhava
      9
      672
    8. Voisitko laittaa

      Nimesi ensimmäisen ja kaksi viimeistä kirjainta tähän?
      Ikävä
      40
      657
    9. S on minun etunimen kolmas kirjain.

      Mikä sinun etunimen kolmas kirjain on?
      Ikävä
      53
      646
    10. Kristityn megahyökkäys idän palstoilla on kauhistuttava

      Terroristikristityn megahyökkäys joka puolella on kauhistuttava, hänen viesteissään on järjetön määrä vihaa. Hän on idän
      Idän uskonnot
      351
      633
    Aihe