Aisan leimaus

kummastuttaa

Jos tekee perävaunun niin aisa pitää olla leimattu jotta kelpaa. Mitä eroa on leimaamattomalla ja leimatulla aisalla kuin se että toisessa on leima? Luulen että ei muuta kuin hinta kymmenkertainen. Sama juttuhan oli peräkoukuissakin. Leimattu on aivan samanlainen kuin leimaamaton. Ero on hinnassa. Jos autossa on itsessään jo vahva takapuskuri ja siinä valmiina paikka nupille. Mitenkäs sitten sen peräkoukun leimaus, kun se pitää olla kiinnitystankoja myöten tärinäkoestettu?

21

4666

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Testattu ja ei testattu

      "Leimattu" aisa on hyväksytyn tutkimuslaitoksen testaama tai E-tyyppihyväksytty, siis jälkimmäinenkin hyväksytyn tutkimuslaitoksen testaama.

      "Leimaamaton" aisa on päästä sävelletty eikä kenenkään testaama.

      Siinä se ero.

    • finnbulli

      jos tiettyjä sääntöjä noudattaa.

      • kokenutt

        Kokemuksesta tiedän, että tarkastusleima ei tee tavarasta turvallisempaa. Yksi esimerkki: Ostin kerran painepesurin jonka oli sähkötarkastuslaitos tarkastanut turvalliseksi. Sain siitä sähkötärräyksen ja syynä se että sähkömoottorin kollektoriin pääsi vesi. Laitetta ei oltu oikein tarkastettu. Oli vain leimattu paperit ja sillä sipuli.


      • Lujuustestaus
        kokenutt kirjoitti:

        Kokemuksesta tiedän, että tarkastusleima ei tee tavarasta turvallisempaa. Yksi esimerkki: Ostin kerran painepesurin jonka oli sähkötarkastuslaitos tarkastanut turvalliseksi. Sain siitä sähkötärräyksen ja syynä se että sähkömoottorin kollektoriin pääsi vesi. Laitetta ei oltu oikein tarkastettu. Oli vain leimattu paperit ja sillä sipuli.

        Perävaunun vetoaisan hyväksyntämerkinnän kohdalla on kyse lujuustestauksesta.

        Ei siis pelkästä hyväksynnästä, vaan siitä millaisen ns. junapainon aisa sallii = vetoauton painon.

        Totta on, ettei "leima" tee aisasta turvallista, sillä ei jokaista aisaa testata. Valmistusvirheitä voi tulla mihin tahansa tuotteeseen.

        Periaate kuitenkin on oikea ja hyvä. Ensinnäkin voidaan varmistua siitä, että aisa yleensä täyttää minimivaatimukset, toiseksi saadaan tieto aisan D-arvosta, joka määrää vetoauton suurimman sallitun painon.

        Suomessahan vedetään koko ajan kärryjä autoilla, joiden vetokoukun D-arvo ei riitä perässä tulevalle kärrylle, ja kärryn aisan/vetopään D-arvo ei riitä ko. vetoautolle.


      • rakentaj
        Lujuustestaus kirjoitti:

        Perävaunun vetoaisan hyväksyntämerkinnän kohdalla on kyse lujuustestauksesta.

        Ei siis pelkästä hyväksynnästä, vaan siitä millaisen ns. junapainon aisa sallii = vetoauton painon.

        Totta on, ettei "leima" tee aisasta turvallista, sillä ei jokaista aisaa testata. Valmistusvirheitä voi tulla mihin tahansa tuotteeseen.

        Periaate kuitenkin on oikea ja hyvä. Ensinnäkin voidaan varmistua siitä, että aisa yleensä täyttää minimivaatimukset, toiseksi saadaan tieto aisan D-arvosta, joka määrää vetoauton suurimman sallitun painon.

        Suomessahan vedetään koko ajan kärryjä autoilla, joiden vetokoukun D-arvo ei riitä perässä tulevalle kärrylle, ja kärryn aisan/vetopään D-arvo ei riitä ko. vetoautolle.

        Pitäisi kaikki talon rakennuksessa tarvittavat palkit testata ja leimata samalla tavalla. Kyse perävaunun aisan testauksista ja leimoista on pelkkää RAHASTUSTA. Suurempi vahinko tulee jos tosiaan on myytävänä rautapalkkia joka ei kestä jos sellainen laitetaan taloon.


      • Rakennusinssi
        rakentaj kirjoitti:

        Pitäisi kaikki talon rakennuksessa tarvittavat palkit testata ja leimata samalla tavalla. Kyse perävaunun aisan testauksista ja leimoista on pelkkää RAHASTUSTA. Suurempi vahinko tulee jos tosiaan on myytävänä rautapalkkia joka ei kestä jos sellainen laitetaan taloon.

        Taloa jos nyt mitä ei saa rakentaa "klubiaskin kanteen" tehdyillä piirustuksilla. Kyllä talo kokonaisuutena on huomattavasti tarkemmin "leimattu" eli lujuustutkittu kuin sinun perävaunusi.
        Näin se vaan on, vaikka et tietenkään usko.


      • dfdfdfdff
        Rakennusinssi kirjoitti:

        Taloa jos nyt mitä ei saa rakentaa "klubiaskin kanteen" tehdyillä piirustuksilla. Kyllä talo kokonaisuutena on huomattavasti tarkemmin "leimattu" eli lujuustutkittu kuin sinun perävaunusi.
        Näin se vaan on, vaikka et tietenkään usko.

        paperilla, mutta entäs käytännössä: kattojen romahtamiset, homevauriot jne.


      • toinen inssi
        Rakennusinssi kirjoitti:

        Taloa jos nyt mitä ei saa rakentaa "klubiaskin kanteen" tehdyillä piirustuksilla. Kyllä talo kokonaisuutena on huomattavasti tarkemmin "leimattu" eli lujuustutkittu kuin sinun perävaunusi.
        Näin se vaan on, vaikka et tietenkään usko.

        Rautarakenteiden rakenneputkia ei ole lujuusleimattu. Ne ovat yleensä aika homogeenista tavaraa kuten perävaunun aisaputkikin olkoonpa se sitten leimaamaton tai leimattu. Leimattu tarkoittaa siis sitä että rahat on välistä saanut valtio ja joku leimaaja.


      • Insinööri minäkin
        toinen inssi kirjoitti:

        Rautarakenteiden rakenneputkia ei ole lujuusleimattu. Ne ovat yleensä aika homogeenista tavaraa kuten perävaunun aisaputkikin olkoonpa se sitten leimaamaton tai leimattu. Leimattu tarkoittaa siis sitä että rahat on välistä saanut valtio ja joku leimaaja.

        Luultavasti sinulla ei ole insinöörin koulutusta - sen verran pimeä on juttusi.

        Ei yksittäisiä rautarakenteita leimata. Kas kun ensin tehdään lujuuslaskelmat, joiden perusteella valitaan materiaalit.

        Perävaunujen vetoaisojen hyväksyntämerkintä ei ole rahastusta. Sillä vain vapautetaan tehdas ja yksittäinen rakentaja lujuuslaskelmien laatimiselta ja esittämiseltä.

        "Leimaaja" muuten ei ole kuka tahansa. Vain harvoilla ja valituilla tutkimuslaitoksilla on oikeus tutkia aisa ja myöntää sille hyväksyntä ja määritellä sen D-arvo.

        Luuleeko arvoisa tekoinssi että saat suunnitella ja rakentaa rautatiesillan käyttämällä "homogeenista" tavaraa, esimerkiksi perävaunujen vetoaisoja?

        Koulutustasoltasi et varmasti ole edes putkimies. Olet myös erittäin tietämätön sen suhteen miten ja kuka perävaunujen vetoaisoja tutkii hyväksynnän myöntämiseksi.

        Harvoin edes tällä palstalla nähdään noin tyhmää kommenttia kuin sinun viestisi.


      • Ylikuormituksilla...
        dfdfdfdff kirjoitti:

        paperilla, mutta entäs käytännössä: kattojen romahtamiset, homevauriot jne.

        Useimmat rakennusten kattojen sortumat johtuvat ylikuormituksesta.

        Myös miten vahvan vetoaisan tahansa saa poikki ylikuormituksella. Jos aisan tyyppikilpi sallii 150 kg aisapainon, ja aisaa rasitetaan 1500 kilolla niin kyllä se katkeaa ennemmin tai myöhemmin.

        Homeella taas ei ole mitään tekemistä lujuuslaskelmien kanssa.


      • inssi oon
        Insinööri minäkin kirjoitti:

        Luultavasti sinulla ei ole insinöörin koulutusta - sen verran pimeä on juttusi.

        Ei yksittäisiä rautarakenteita leimata. Kas kun ensin tehdään lujuuslaskelmat, joiden perusteella valitaan materiaalit.

        Perävaunujen vetoaisojen hyväksyntämerkintä ei ole rahastusta. Sillä vain vapautetaan tehdas ja yksittäinen rakentaja lujuuslaskelmien laatimiselta ja esittämiseltä.

        "Leimaaja" muuten ei ole kuka tahansa. Vain harvoilla ja valituilla tutkimuslaitoksilla on oikeus tutkia aisa ja myöntää sille hyväksyntä ja määritellä sen D-arvo.

        Luuleeko arvoisa tekoinssi että saat suunnitella ja rakentaa rautatiesillan käyttämällä "homogeenista" tavaraa, esimerkiksi perävaunujen vetoaisoja?

        Koulutustasoltasi et varmasti ole edes putkimies. Olet myös erittäin tietämätön sen suhteen miten ja kuka perävaunujen vetoaisoja tutkii hyväksynnän myöntämiseksi.

        Harvoin edes tällä palstalla nähdään noin tyhmää kommenttia kuin sinun viestisi.

        tämä joka luulee etten ole inssi niin tuoppa esille ne tapaukset joissa perävaunun aisa on pettänyt ja tullut onnettomuus. Eipä taida olla ainuttakaan ja poliisinkaan tiedossa ei ole. Sen sijaan on tapauksia joissa liian raskas kuorma on aiheuttanut kärryn hajoamisen, joka ei ole johtunut aisasta. Tämän perusteella epäilen edelleen että kyseessä on pelkkä rahastus. Mainittakoon, että eräät tahot (vaunuja tehdasmaisesti valmistavat) haluaisivat että yksityiset vaunujen teot kiellettäisiin kokonaan, johon myöskään ei ole perusteita.


      • Onnea mukana
        inssi oon kirjoitti:

        tämä joka luulee etten ole inssi niin tuoppa esille ne tapaukset joissa perävaunun aisa on pettänyt ja tullut onnettomuus. Eipä taida olla ainuttakaan ja poliisinkaan tiedossa ei ole. Sen sijaan on tapauksia joissa liian raskas kuorma on aiheuttanut kärryn hajoamisen, joka ei ole johtunut aisasta. Tämän perusteella epäilen edelleen että kyseessä on pelkkä rahastus. Mainittakoon, että eräät tahot (vaunuja tehdasmaisesti valmistavat) haluaisivat että yksityiset vaunujen teot kiellettäisiin kokonaan, johon myöskään ei ole perusteita.

        Jaahas, minä en ole insinööri, mutta kärryjen kanssa pelannut koko ikäni.

        Kyllä noita onnettomuuksia sattuu ja on sattunut. Eri juttu miten ne kirjataan. Joka kevät noita kärryjä katkenneiden aisojen kanssa on tien poskessa. Tänä keväänä oon laskenut 21 jarrutonta kärryä joiden taival on katkennut siihen aisan katkeemiseen.

        Se vaan on niin pyhä asia tuo kärri että kuolemaan johtaneissakin onnettomuuksissa tutkijalautakunta menee jutuissaan mettään. Yks selvä tapaus oli kun kaverilta lähti yhdistelmä käsistä (jarruton kärri) ja ikävä kyllä meni henkikin, niin tutkijalautakunta ei kiinnittänny lausunnossaan mitään huomioo siihen että ko. tapauksessa kärrin kuorma ei ylittänyt kärrin kantavuutta, mutta ylitti kyllä komiasti vetoauton kytkentämassan. Että se niistä sun poliisin tiedoistasi.

        Minusta on ihan pellejuttua tuo väite rahastuksesta. Mutta joka on niin pelle että semmosia juttelee niin tehköön kärrinsä leimaamattomasta ja hyväksymättömästä aisasta. Se kun on järjettömän helppoa.

        Kattelin juur oikein hemmetin ison eurooppalaisen tehtaan jarrutonta kärriä, ja sen aisassa ei ollut mitään merkintää. Silti se oli ihan laillinen, niin meillä ku muuallakin.

        Eli lopeta sinäkin inssi se turha rutina ja tee kärris leimaamattomasta aisasta.

        Noin muuten henkilökohtasesti itte uskon kyllä tehdasvalmisteisiin tuotteisiin enempi kun meidän isä kyllä osaa tuotteisiin. Ei noita autojakaan saa kuka tahansa rakentaa. Miksei inssi siitä rutise?

        Kärrin kohdalla rutina on tosi turhaa, koska mikään ei ole niin helppoo kun tehdä kärri testaamattomasta aisasta.


      • kolmas inssi
        Onnea mukana kirjoitti:

        Jaahas, minä en ole insinööri, mutta kärryjen kanssa pelannut koko ikäni.

        Kyllä noita onnettomuuksia sattuu ja on sattunut. Eri juttu miten ne kirjataan. Joka kevät noita kärryjä katkenneiden aisojen kanssa on tien poskessa. Tänä keväänä oon laskenut 21 jarrutonta kärryä joiden taival on katkennut siihen aisan katkeemiseen.

        Se vaan on niin pyhä asia tuo kärri että kuolemaan johtaneissakin onnettomuuksissa tutkijalautakunta menee jutuissaan mettään. Yks selvä tapaus oli kun kaverilta lähti yhdistelmä käsistä (jarruton kärri) ja ikävä kyllä meni henkikin, niin tutkijalautakunta ei kiinnittänny lausunnossaan mitään huomioo siihen että ko. tapauksessa kärrin kuorma ei ylittänyt kärrin kantavuutta, mutta ylitti kyllä komiasti vetoauton kytkentämassan. Että se niistä sun poliisin tiedoistasi.

        Minusta on ihan pellejuttua tuo väite rahastuksesta. Mutta joka on niin pelle että semmosia juttelee niin tehköön kärrinsä leimaamattomasta ja hyväksymättömästä aisasta. Se kun on järjettömän helppoa.

        Kattelin juur oikein hemmetin ison eurooppalaisen tehtaan jarrutonta kärriä, ja sen aisassa ei ollut mitään merkintää. Silti se oli ihan laillinen, niin meillä ku muuallakin.

        Eli lopeta sinäkin inssi se turha rutina ja tee kärris leimaamattomasta aisasta.

        Noin muuten henkilökohtasesti itte uskon kyllä tehdasvalmisteisiin tuotteisiin enempi kun meidän isä kyllä osaa tuotteisiin. Ei noita autojakaan saa kuka tahansa rakentaa. Miksei inssi siitä rutise?

        Kärrin kohdalla rutina on tosi turhaa, koska mikään ei ole niin helppoo kun tehdä kärri testaamattomasta aisasta.

        Väität että autoja ei itse saa rakentaa. Ei pidä paikkaansa. Syy, miksi ei rakenneta ei ole kestävyydessä vaan siinä että ettei kannata koska valtion rahapussi on avoin. Autosta täytyy maksaa autoverot, katsastusmaksut, pakokaasumaksut arvonlisäverot ym. Siinä ainakin selvästi näkee että rahastus on pääasia. Joskus on joku yrittänyt rakennella aivan itse auton, mutta ei sillä ole voitu ajaa kotiportin ulkopuolelle kun verokarhut, katsastumiehet ym on vastassa.


      • dghry6yr
        Ylikuormituksilla... kirjoitti:

        Useimmat rakennusten kattojen sortumat johtuvat ylikuormituksesta.

        Myös miten vahvan vetoaisan tahansa saa poikki ylikuormituksella. Jos aisan tyyppikilpi sallii 150 kg aisapainon, ja aisaa rasitetaan 1500 kilolla niin kyllä se katkeaa ennemmin tai myöhemmin.

        Homeella taas ei ole mitään tekemistä lujuuslaskelmien kanssa.

        lumikuorma on ylikuormaa. Jos näin on, niin kyllä lujuuslaskelmat on tehty päin persettä.


      • Alkup. insiinööri
        kolmas inssi kirjoitti:

        Väität että autoja ei itse saa rakentaa. Ei pidä paikkaansa. Syy, miksi ei rakenneta ei ole kestävyydessä vaan siinä että ettei kannata koska valtion rahapussi on avoin. Autosta täytyy maksaa autoverot, katsastusmaksut, pakokaasumaksut arvonlisäverot ym. Siinä ainakin selvästi näkee että rahastus on pääasia. Joskus on joku yrittänyt rakennella aivan itse auton, mutta ei sillä ole voitu ajaa kotiportin ulkopuolelle kun verokarhut, katsastumiehet ym on vastassa.

        Olet täydellinen idiootti ja ymmärrystä vailla. Kukaan ei liene väittänyt etteikö autoa voisi rakentaa itse.

        Yritä keskittyä olennaiseen: tässä keskustelussa on kiukuteltu siitä että vetoaisan tulee olla hyväksytty, ja kuten täällä on todettu, leimattu.

        On väitetty että tällä "leimauksella" rahastetaan.

        Aisa hyväksytetään yhden kerran, eikä sen jälkeen peritä mitään "leimausmaksua".

        Auton rakentamista on käytetty vertauksena osoittamaan ettei sekään onnistu ilman "leimauksia".

        Jos olet hiukankaan asioista perillä - mitä nähtävästi et ole - tietänet että auton hyväksyntään liikenteeseen tarvitaan mittava määrä noita "leimauksia".

        Esimerkiksi sinun tiedoillasi ja taidoillasi koko projekti kaatuisi siihen ettet mistään ja mitenkään saisi kasaan tarvittavia todistuksia ja hyväksyntöjä.

        Perävaunun kohdalla voit vielä juuri ja juuri onnistua, koska jarruttoman perävaunun voit, jos osaat, rakentaa hyväksymättömästä aisasta, tai voit ostaa hyväksytyn aisan. Jarrullisen vaunun kohdalla saat tarpeiden mukana tarvittavat todistukset.

        Tuollainen kaltaisesi peruskommunisti ei näe metsää puilta, eikä erota puita metsästä. Sinulla on se harha että kaiken tarkoituksena on pelkästään rahastus.

        Tuollaisen idiootin oikea paikka olisi vanhan< Neuvostoliiton kuvioissa, siellä missä jokainen varasti sen kuin kerkesi yhteisestä omaisuudesta, eikä kukaan noudattanut sääntöjä.

        Tiedoksi kolmannelle inssille, joka varmasti ei ole insinööri, että kykysi eivät koskaan riittäisi auton rakentamiseen, saati sen hyväksyttämiseen lain mukaiseksi.

        Älä haaveilekaan mistään perävaunua monimutkaisemmasta laitteesta. ne kun menevät ymmärryksesi yli.

        Ja muille tiedoksi: sen jarruttoman kärryn voi aivan helposti rakentaa hyväksymättömän vetoaisaston varaan. Se on erittäin yksinkertaista, ja asiasta saa tietoa katsastuskonttoreilta.

        Tervepäiset voivat ostaa hyväksytyin aisoin varustettuja kärryjä, ja tervepäiset itserakentajat voivat käyttää hyväksyttyjä aisoja.

        Lopuksi tiedoksi näille kommunisteille yksinkertainen totuus: monien tuotteiden, mm. perävaunujen, autoista puhumattakaan, hyväksyttäminen on pitkä prosessi, ammattimainen ja yleiseen turvallisuuteen tähtäävä. Vain synnynnäinen kommunisti näkee kaikessa pääasiana rahastuksen. Mutta eihän typeryydelle ole mittaa!


      • Rakennusinssi
        dghry6yr kirjoitti:

        lumikuorma on ylikuormaa. Jos näin on, niin kyllä lujuuslaskelmat on tehty päin persettä.

        Sinun pitäisi hankkia hieman tietoa ja koulutusta.

        Lumikuorma ja voi toki olla ylikuormaa. Lujuuslaskelmia ei suinkaan ole tehty päin persettä. Sen sijaan voit kyseenalaistaa asetetut vaatimukset.

        Ymmärrätkö eron?

        Voit myös kyseenalaistaa rakentajan moraalin, menetelmät sekä rakennusvalvonnan huolellisuuden.

        Tuleekos sinulle yllätyksenä se, että Suomessa määrätyissä olosuhteissa lumikuorma lähes kaikkialla ylittää sen tason, jonka perusteella lujuusvaatimukset on annettu? Juuri siksi tiedotusvälineissä tällaisten olosuhteiden aikana viranomaiset kehottavat kansalaisia luomaan lumet katoilta.

        Perävaunun vetokoukun, vetopään ja vetoaisan kohdalla on kyse samasta asiasta: testaus ilmoittaa niille tietyt lujuusarvot, ja jos ne ylitetään niin tuloksena voi olla katastrofi.

        Vetokoukun, vetopään ja vetoaisan kestävyys ilmoitetaan ns. D-arvona = kN jotain, ja nämä arvot ovat riippuvaisia junapainosta. Ts. se koukku joka riittää tietylle perävaunumassalle esimerkiksi 2000 kg kokonaismassaisen vetoauton kohdalla ei riitäkään saman kärryn vetoon 12 tonnin vetoautolla. Sama koskee vetoaisaa.

        Oikea insinööri kyllä ymmärtää miksi näin on.


      • komentoij
        Alkup. insiinööri kirjoitti:

        Olet täydellinen idiootti ja ymmärrystä vailla. Kukaan ei liene väittänyt etteikö autoa voisi rakentaa itse.

        Yritä keskittyä olennaiseen: tässä keskustelussa on kiukuteltu siitä että vetoaisan tulee olla hyväksytty, ja kuten täällä on todettu, leimattu.

        On väitetty että tällä "leimauksella" rahastetaan.

        Aisa hyväksytetään yhden kerran, eikä sen jälkeen peritä mitään "leimausmaksua".

        Auton rakentamista on käytetty vertauksena osoittamaan ettei sekään onnistu ilman "leimauksia".

        Jos olet hiukankaan asioista perillä - mitä nähtävästi et ole - tietänet että auton hyväksyntään liikenteeseen tarvitaan mittava määrä noita "leimauksia".

        Esimerkiksi sinun tiedoillasi ja taidoillasi koko projekti kaatuisi siihen ettet mistään ja mitenkään saisi kasaan tarvittavia todistuksia ja hyväksyntöjä.

        Perävaunun kohdalla voit vielä juuri ja juuri onnistua, koska jarruttoman perävaunun voit, jos osaat, rakentaa hyväksymättömästä aisasta, tai voit ostaa hyväksytyn aisan. Jarrullisen vaunun kohdalla saat tarpeiden mukana tarvittavat todistukset.

        Tuollainen kaltaisesi peruskommunisti ei näe metsää puilta, eikä erota puita metsästä. Sinulla on se harha että kaiken tarkoituksena on pelkästään rahastus.

        Tuollaisen idiootin oikea paikka olisi vanhan< Neuvostoliiton kuvioissa, siellä missä jokainen varasti sen kuin kerkesi yhteisestä omaisuudesta, eikä kukaan noudattanut sääntöjä.

        Tiedoksi kolmannelle inssille, joka varmasti ei ole insinööri, että kykysi eivät koskaan riittäisi auton rakentamiseen, saati sen hyväksyttämiseen lain mukaiseksi.

        Älä haaveilekaan mistään perävaunua monimutkaisemmasta laitteesta. ne kun menevät ymmärryksesi yli.

        Ja muille tiedoksi: sen jarruttoman kärryn voi aivan helposti rakentaa hyväksymättömän vetoaisaston varaan. Se on erittäin yksinkertaista, ja asiasta saa tietoa katsastuskonttoreilta.

        Tervepäiset voivat ostaa hyväksytyin aisoin varustettuja kärryjä, ja tervepäiset itserakentajat voivat käyttää hyväksyttyjä aisoja.

        Lopuksi tiedoksi näille kommunisteille yksinkertainen totuus: monien tuotteiden, mm. perävaunujen, autoista puhumattakaan, hyväksyttäminen on pitkä prosessi, ammattimainen ja yleiseen turvallisuuteen tähtäävä. Vain synnynnäinen kommunisti näkee kaikessa pääasiana rahastuksen. Mutta eihän typeryydelle ole mittaa!

        yllä siis väittää joku inssi tai sinne päin että ei ole kirjoittanut että autoa ei saa itse rakentaa. Lueppas tekstisi: "ei noita autojakaan saa kuka tahansa rakentaa". Että älä pulise vastaan senkin kommari joka rivienvälistä pilkottaa.


      • Asiasta tiedän....
        komentoij kirjoitti:

        yllä siis väittää joku inssi tai sinne päin että ei ole kirjoittanut että autoa ei saa itse rakentaa. Lueppas tekstisi: "ei noita autojakaan saa kuka tahansa rakentaa". Että älä pulise vastaan senkin kommari joka rivienvälistä pilkottaa.

        Kuka tahansa ei saa rakentaa autoa. Näin se vaan on, vaikka peruskommari siinä muuta yrittää väittää.

        Auton saa rakentaa vain sellainen henkikö, joka on perillä kaikista vaatimuksista, ja joka on kykenevä ne vaatimukset täyttämään viimeistä piirtoa myöten.

        Tavallinen peruskommari, kuten sinä, ei neuvoja kyselemättä ja ilman apuja yleensä saa edes USA:ssa valmiiksi rakennettua autoa täällä kilpiin.

        Joten on oikein hyvä että vetoaisojakin asiantuntevat tutkimus- ja testauslaitokset kontrolloivat. Toivottavasti täälläkin siirrytään muiden EU-maiden tapaan koko kärryä koskeviin vaatimuksiin.

        Nythän kuka tahansa kommunisti voi ostaa hyväksytyn aisan, hyväksytyn vetopään ja hyväksytyn akselin, ja tapansa mukaan sitten varastaa loput tarpeet työmaalta. Niinhän niitä kärryjä tehdään. Ammattitaidottomasti ja enimmäkseen varastetusta tavarasta.

        Hauskaa jatkoa typerykselle. Kokeilehan sitä auton rakentamista. Kyllä Siperia kommarinkin kouluttaa!


      • v.....ttuuntunut
        Rakennusinssi kirjoitti:

        Sinun pitäisi hankkia hieman tietoa ja koulutusta.

        Lumikuorma ja voi toki olla ylikuormaa. Lujuuslaskelmia ei suinkaan ole tehty päin persettä. Sen sijaan voit kyseenalaistaa asetetut vaatimukset.

        Ymmärrätkö eron?

        Voit myös kyseenalaistaa rakentajan moraalin, menetelmät sekä rakennusvalvonnan huolellisuuden.

        Tuleekos sinulle yllätyksenä se, että Suomessa määrätyissä olosuhteissa lumikuorma lähes kaikkialla ylittää sen tason, jonka perusteella lujuusvaatimukset on annettu? Juuri siksi tiedotusvälineissä tällaisten olosuhteiden aikana viranomaiset kehottavat kansalaisia luomaan lumet katoilta.

        Perävaunun vetokoukun, vetopään ja vetoaisan kohdalla on kyse samasta asiasta: testaus ilmoittaa niille tietyt lujuusarvot, ja jos ne ylitetään niin tuloksena voi olla katastrofi.

        Vetokoukun, vetopään ja vetoaisan kestävyys ilmoitetaan ns. D-arvona = kN jotain, ja nämä arvot ovat riippuvaisia junapainosta. Ts. se koukku joka riittää tietylle perävaunumassalle esimerkiksi 2000 kg kokonaismassaisen vetoauton kohdalla ei riitäkään saman kärryn vetoon 12 tonnin vetoautolla. Sama koskee vetoaisaa.

        Oikea insinööri kyllä ymmärtää miksi näin on.

        No minkä hemmetin takia naapurin katto ei sorru?


    • Kapsa

      Oon elämässäni tehny niin paljo peräkärryjä silloon ku sai viä tehdä auton navoista. Ei ookyllä aisa näistä ikinäpettäny,se on vain tänäpäivänä rahastusta kyllä on kevyttä tavaraa nuo niidentehedas aisat ku vertaa mistä ne yleensä tehtiin.

    • pol

      Peräkärryyn ja venetraileriin saa laittaa itse tehdyn aisan,jos se on yksimittainen,ilman hitsauksia ja ylettyy akselin takapuolelle ja on vain pulteilla kiinni,elikä ei tarvitse olla ostoaisa tai tyyppiaisa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pääsiäisen terveiset kaivatullesi

      kaivatullesi tähän alas 💕💕
      Ikävä
      204
      2700
    2. Yh:n pihalla aina eri auto

      Ompa jännä seurata ohiajaessa, että millainen auto on nyt erään yksinhuoltajan pihassa. Näyttääpä siellä taaskin olevan
      Suomussalmi
      125
      2505
    3. En vittujakaan enää välitä sinusta nainen

      Toivottavasti en näe sinua enää koskaan. Jos näen, niin en ole näkevinäni. Et merkitse minulle enää mitään.
      Ikävä
      76
      1698
    4. Exän käytös hämmentää (taas)

      Osaisivatko palstan herrat kenties helpottaa tulkitsemista? Toki naispuolisetkit saavat antaa tulkinta-apua, mutta nyt k
      Sinkut
      203
      1221
    5. Olet minua

      vanhempi, mutta se ei vaikuta tunteisiini. Tunnen enemmän kuin ystävyyttä. Olo on avuton. Ikävöin koko ajan. Yhtäkkiä va
      Ikävä
      56
      1179
    6. Milloin se sitten

      On? Se oikea hetki kun kerrot sille naiselle mitä tunnet häntä kohtaan?
      Ikävä
      47
      1088
    7. Miksi sä olet jatkanut tätä näin pitkään?

      Kerro tai vaikene iäksi
      Ikävä
      99
      991
    8. Susanna Laine paljastaa - Tästä farmilaiset yllättyvät joka kaudella: "Ettei olekaan niin paljon..."

      Farmi Suomi vie Pieksämäelle maaseudulle ja suosikkirealityn juontajan puikoissa on Susanna Laine. Uudella kaudella muka
      Tv-sarjat
      6
      813
    9. Helena Koivun rikosrekisteri

      Kasvaa. Tällä kertaa murtautuminen...😁
      Kotimaiset julkkisjuorut
      106
      798
    10. Sä tiedät rakas

      Mitä toivon. Olisit vain rohkea ❤️
      Ikävä
      46
      793
    Aihe