Toisenlaisia kokemuksia

Tokiosta

Ruoka oli ällöttävää, lähestulkoon aina samallalailla maustettua (misoa ja pippuria), jopa pitsa oli pilattu ällöllä pippurilla.
Tupakoida ei saanut juuri missään. Luvassa olisi ollut 2000 jenin sakot, jos olisi polttanut väärässä paikassa. Ja hyvä ettei saanut saanut japanilaisessa kodissakin sakkoja, jos vaatteet tuoksuivat vähänkin tupakalle.
Rahasta ja hinnoista ei saanut keskustella. Sillä sai "oivan riidan" aikaiseksi, kun kyseli, "mitä tämä maksaa?" tai "mistä löytäisin VISA-automaatin, että saisin lisää rahaa?"
Siisteys lähenteli lähes psykopaattisuutta (hotellin petivaatteet vaihdettiin joka päivä, samaten tuli uusi hammasharja tahna...)
Japanilaisia olisi pitänyt osata "lukea" toisin, kuin mitä sanovat : jos kysyt voinko auttaa? ja vastauksena on "et", niin siitä huolimatta olisi pitänyt osata repiä moppi tai puukko kädestä ja auttaa. Jos/kun et tehnyt niin, sitten huudettiin jälkeenpäin, että miksi et auta, minulla on niin kiire....
Niin ja se kiire tehtiin ihan itse, asettamalla itselle omia aikarajoja (pitää olla silloin ja silloin kaupassa / postissa) ja kun ei ehditty "oikeaan aikaan", siitä stressattiin...
Ruuhkametroon meinasi tukehtua, kun ihmisiä vain tunki sisään lisää.
Ekologisuus oli olevinaan IN, mutta kaupoissa tavarat laitettiin useisiin eri muovipusseihin ja/tai pakettiin. Sähköa ei edes yritetty säästää sammuttamalla ylimääräisiä kodin valoja. WC.ssäkin soi musiikki / lorina -ääni, oli lämmitetty WC-rengas jne
Että joskus voi kai kirjoittaa näistä huonoistakin puolista ???

15

3190

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Docomo

      Ilmeisesti ei ole mennyt vaihto-oppilasvuosi aivan putkeen?? Vai olenko kovinkin vaarassa??

      • viikon tähden,

        Onneksi en tarvinnut olla ihan vuotta.., vain muutaman viikon. Mutta ihan oikeasti, käväisi mielessä, ne muutamat suomalaisetkin vaihto-oppilaat, jotka joutuvat kokemaan samanlaista kuin minä.
        Minusta se ei välillä ollut ollenkaan hauskaa. Mutta onneksi pääsin onnellisesti Suomen kamaralle... Voi olla, etten ainakaan ihan heti Japaniin pistä nenääni...


      • ja pippuri :)
        viikon tähden, kirjoitti:

        Onneksi en tarvinnut olla ihan vuotta.., vain muutaman viikon. Mutta ihan oikeasti, käväisi mielessä, ne muutamat suomalaisetkin vaihto-oppilaat, jotka joutuvat kokemaan samanlaista kuin minä.
        Minusta se ei välillä ollut ollenkaan hauskaa. Mutta onneksi pääsin onnellisesti Suomen kamaralle... Voi olla, etten ainakaan ihan heti Japaniin pistä nenääni...

        Jos olisit ollu kauemmin, olisit saattanut avata silmäsi ja nähdä joitakin hyviä asioita ja puolia maassa ja ihmisissä, tuo muutama viikko on tainnut ainakin osittain mennä jonkinmoisessa kulttuurishokissa. Ruoka-juttuakin kovasti ihmettelen, söitkö joka päivä samassa paikassa samaa sruokaa? Ei muutoin voi pitää paikkaansa tuo miso-pippuriruoka.
        Totta kai on hyvä tuoda negatiivisia ja ihmetystä aiheuttaneita asioita esille myöskin.
        Mikä minulle nyt äkkiseltään tulee mieleen että japanilaiset eivät myönnä jos eivät tiedä jotakin, kuten esim. jos turisti kysyy tietä jonnekin eikä japanilainen tiedä reittiä sinne niin ei, hän ei myönnä sitä, vaan neuvoo sinut johonkin suuntaan.


      • miso ja pippuri
        ja pippuri :) kirjoitti:

        Jos olisit ollu kauemmin, olisit saattanut avata silmäsi ja nähdä joitakin hyviä asioita ja puolia maassa ja ihmisissä, tuo muutama viikko on tainnut ainakin osittain mennä jonkinmoisessa kulttuurishokissa. Ruoka-juttuakin kovasti ihmettelen, söitkö joka päivä samassa paikassa samaa sruokaa? Ei muutoin voi pitää paikkaansa tuo miso-pippuriruoka.
        Totta kai on hyvä tuoda negatiivisia ja ihmetystä aiheuttaneita asioita esille myöskin.
        Mikä minulle nyt äkkiseltään tulee mieleen että japanilaiset eivät myönnä jos eivät tiedä jotakin, kuten esim. jos turisti kysyy tietä jonnekin eikä japanilainen tiedä reittiä sinne niin ei, hän ei myönnä sitä, vaan neuvoo sinut johonkin suuntaan.

        Minä kerroinkin vain huonoja puolia juuri siksi, ettei niitä yleensä kukaan koskaan kerro.

        Vaikka ei tässä ollut vielä kaikki huonokaan; kertomatta jäi mm. "räkäsoppa", kokonaisena syötävät katkaravut, 80 ruokalajin japanilainen seisova pöytä, jossa syötäväksi kelpasivat vain salaatit ja vihannekset...

        Söimme joka päivä eri paikassa. Ns.euroopparuoka oli hyvää, mutta japanilainen vain harvoin...

        Toki matkaani mahtui myös jotakin hyvää, kuten avulias hotellin henkilökunta, "Mäkkäri", mukavat japanilaiset, kirsikankukkien kauneus, maan siisteys...


      • vielä tupakoinnista
        miso ja pippuri kirjoitti:

        Minä kerroinkin vain huonoja puolia juuri siksi, ettei niitä yleensä kukaan koskaan kerro.

        Vaikka ei tässä ollut vielä kaikki huonokaan; kertomatta jäi mm. "räkäsoppa", kokonaisena syötävät katkaravut, 80 ruokalajin japanilainen seisova pöytä, jossa syötäväksi kelpasivat vain salaatit ja vihannekset...

        Söimme joka päivä eri paikassa. Ns.euroopparuoka oli hyvää, mutta japanilainen vain harvoin...

        Toki matkaani mahtui myös jotakin hyvää, kuten avulias hotellin henkilökunta, "Mäkkäri", mukavat japanilaiset, kirsikankukkien kauneus, maan siisteys...

        Voisitko kertoa hieman tarkemmin siitä tupakkaongelmasta? Olen kenties menossa Japaniin ystäväni luokse lähiaikoina. En tupakoi säännöllisesti, mutta muutaman oluen kanssa polttaisin mieluusti muutaman tupakan tai sikarin. Onko se niin mahdotonta? Missä siellä ylipäätänsä saa polttaa? Eivätkö japanilaiset tupakoi?

        Kiitos vastauksesta.


      • Japania paljon nähnyt
        vielä tupakoinnista kirjoitti:

        Voisitko kertoa hieman tarkemmin siitä tupakkaongelmasta? Olen kenties menossa Japaniin ystäväni luokse lähiaikoina. En tupakoi säännöllisesti, mutta muutaman oluen kanssa polttaisin mieluusti muutaman tupakan tai sikarin. Onko se niin mahdotonta? Missä siellä ylipäätänsä saa polttaa? Eivätkö japanilaiset tupakoi?

        Kiitos vastauksesta.

        Tämän tarinasarja on kyllä mennyt jo ihan toiselle planetalle! Tästä tupakoinnista; kyllä tuntemani Japanilaiset tupakoivat ja mitä oudoimmissa paikoissa!Ravintoloissa on tupakinsavua katto harmaana, ja minulle tupakoimattomana on useasti ollut kyllä tuskaista istua illanisäntien seurassa !
        Se on hienoa, että natsojen heittelyyn julkisilla paikoilla suhtaudutaan nuivasti! Kätevä keksintö on taskutuhkakuppi; Pokkery !


      • ehkä voi ;-/
        vielä tupakoinnista kirjoitti:

        Voisitko kertoa hieman tarkemmin siitä tupakkaongelmasta? Olen kenties menossa Japaniin ystäväni luokse lähiaikoina. En tupakoi säännöllisesti, mutta muutaman oluen kanssa polttaisin mieluusti muutaman tupakan tai sikarin. Onko se niin mahdotonta? Missä siellä ylipäätänsä saa polttaa? Eivätkö japanilaiset tupakoi?

        Kiitos vastauksesta.

        Tokiossa on suurella alueella (ulkona) tupakointikielto. Minulle kerrottiin siitä 2000 jenin sakosta, sitä en tiedä, onko se totta...Onneksi sieltä joiltain alueilta löytyy paikkoja, joissa toki voi polttaa mm. ostareiden käytävällä, joissakin puistoissa on tupakka-alueita ja myös osassa ravintoloissa.

        Ei siellä tosiaankaan porukka juurikaan polttanut.. Ymmärtäähän sen, että kun on paljon porukkaa, niin hankala siellä seassa on sauhutella.

        Minäkään en polta paljon, mutta minun ystäväperheeni sattui olemaan sellainen, ettei edes heidän pihallaan saanut tupakoida.. Naapurit kuulema valittaa savusta ja pelkäävät tulipaloja.
        Niin, eikä vaatteet saaneet tuoksua tupakalle.
        Varmaan löydät paikan polttaa, jos vain ystäväsi sen sallii. Lykkyä


      • ei.............
        Japania paljon nähnyt kirjoitti:

        Tämän tarinasarja on kyllä mennyt jo ihan toiselle planetalle! Tästä tupakoinnista; kyllä tuntemani Japanilaiset tupakoivat ja mitä oudoimmissa paikoissa!Ravintoloissa on tupakinsavua katto harmaana, ja minulle tupakoimattomana on useasti ollut kyllä tuskaista istua illanisäntien seurassa !
        Se on hienoa, että natsojen heittelyyn julkisilla paikoilla suhtaudutaan nuivasti! Kätevä keksintö on taskutuhkakuppi; Pokkery !

        En kokenut, että Tokiossa olisi ollut muualla "mustanaan savua" kuin ehkä Naritan lentokentän tupakointikopissa... ja sitten saastesavua ihan Tokion keskustassa.

        Tietenkin tupakoimattomat "ystäväni" osasivat todella kiertää kaukaa, jos "savu"paikka Tokiosta löytyy ;-)

        Vaikka ostarin käytävällä joku satunnainen nuori polttikin, niin ei siellä savu haissut.
        Ja metrossa tuskin kukaan haiskahti savulle.

        Olenko ollut väärässä (oikeassa) seurassa ?


      • hyvääkin,
        miso ja pippuri kirjoitti:

        Minä kerroinkin vain huonoja puolia juuri siksi, ettei niitä yleensä kukaan koskaan kerro.

        Vaikka ei tässä ollut vielä kaikki huonokaan; kertomatta jäi mm. "räkäsoppa", kokonaisena syötävät katkaravut, 80 ruokalajin japanilainen seisova pöytä, jossa syötäväksi kelpasivat vain salaatit ja vihannekset...

        Söimme joka päivä eri paikassa. Ns.euroopparuoka oli hyvää, mutta japanilainen vain harvoin...

        Toki matkaani mahtui myös jotakin hyvää, kuten avulias hotellin henkilökunta, "Mäkkäri", mukavat japanilaiset, kirsikankukkien kauneus, maan siisteys...

        Grepe -letut , aivan taivaallisen hyvää.
        Ainakin ne , joissa oli täytteenä mansikkaa, kermavaahtoa ja suklaata. Suosittelen !!!

        Myös syömäni sushi oli yllättävän hyvää, minä kun en ole kotimaassa juuri kalan ystävä.

        Ja olikohan se "kadee" tai jotakin sinne päin, ruoka jossa on possua, currya ja riisiä, oli maistuvaa.


      • Sasae
        ei............. kirjoitti:

        En kokenut, että Tokiossa olisi ollut muualla "mustanaan savua" kuin ehkä Naritan lentokentän tupakointikopissa... ja sitten saastesavua ihan Tokion keskustassa.

        Tietenkin tupakoimattomat "ystäväni" osasivat todella kiertää kaukaa, jos "savu"paikka Tokiosta löytyy ;-)

        Vaikka ostarin käytävällä joku satunnainen nuori polttikin, niin ei siellä savu haissut.
        Ja metrossa tuskin kukaan haiskahti savulle.

        Olenko ollut väärässä (oikeassa) seurassa ?

        40% japanilaismiehistä polttaa tupakkaa, joten kyllä ne jossain käryyttävät, jos ei muualla niin oamssa kotonaan ja pihallaan. Asemien laiturin toisessa päässä on aina tupakkapaikka, kaupungilla on eism. puistoissa ne määrätyt paikat joissa saa polttaa ja tietysti voi polttaa kapakassa.

        Olen itse ollut työpaikkabussin kyydissä, jossa oli japanilainen TV-aseman kuvausporukka. Puolet japanilaisista äijistä poltti siinä bussissa sisällä, mikä oli aika ällöä.

        Ja kyllä ainakin mun asuinpaikan lähipiirissä näkee usein kadulla polttavia ihmisiä.

        Menepä jenkkeihin, siellä nimittäin ei oikeasti saa polttaa missään. Monet Japanissa asuvat jenkit valittavat tupakansavusta Japanissa, heillä kun on itsellään paljon tiukemmat tupakkalait ja -tavat.

        Onneksi en törmännyt sinuun täällä. Törmäilen vain niihin suomalaisiin, joilla näyttää olevan helvetin hauskaa Japanissa.


    • Japanilaisen ruuan ystävä

      Mitä helvetin pippuria? Mielestäni suomalaisessakin keittiössä käytetään enemmän pippuria kuin japanilaisessa.

    • nekonekoneko

      Niin no, ensinnäkin tuo 2000jeniä vastaa 10euroa...?
      Ja toisekseen, kaduilla ei saannut polttaa, sisällä oikeastaan poikkeuksetta.

      Tulee vaan mieleen, että omalla käyttäytymiselläkin on osaa asiaan, eli jos on kohtelias ja kohteliaasti kysyy, niin kyllä siellä kohteliaasti sulle vastataankin.

      • näinkin...

        Ei auttanut kohteliaisuus ja kumarrukset "meidän perheessä".
        Toki myös ystävällisiä japanilaisia kohdattiin, mutta toi noi meidät tutut sattui olemaan tosi "vanhoillisia" monessa asiassa,
        mutta nämä olivat tosiaan meidän kokemuksia...


    • Oyome

      olet oikein syonyt, samassa pikaruokapaikassa joka ikinen kerta? Jos kerran mausteet on aina samat ja maistuu allottavalle.

      Toisaalta huvittaa, toisaalta arsyttaa, toisaalta kay saaliksi.

      Japanin ruokakulttuuri on niin mielettoman laaja ettei ole tosikaan. Raaka-aineet tuoreita, ruoka kaunista, hyvaa ja terveellista.
      Itse asunut siella, matkustellut siella ja ollut siella toissa, ja hyvin harvoin tullut syotya tismalleen samaa ruokaa.

      Tupakoinnista sanoisin etta hyva vain etta on rajoitettua. Baareissa ja klubeissa saa kuitenkin tuprutella mielin maarin, etta sinne vain sitten, Shochu-lasillisen aarelle vetelemaan henkosia ;)

      • sasae

        Huomasitko, että äskettäin jenkkien Time-lehti julisti Tokion maailman kulinarismikaupungiksi number 1. Täällä on esim. maailman eniten Michelin-tähtiravintoloita. Täytyy olla todella suu tuohesta, jos ei Tokiossa ja Japanissa hyvää ruokaa löydä.

        Tuosta tupakasta tuli mieleen: minua risoo, kun alakertani kämpässä, jota vuokraemoni vuokraa suomalaisllle lyhytaikaisille Tokiossa kävijöille, on aina välillä jotain teinixejä, jotka vetäsevät ne liukuovet auki ja röökaavat siinä niin, että se kaikki savu nousee ylös ja mun parvekkeenovista sisälle. Kuumalla ilmalla hankalaa, kun pakko pitää ovea auki mutta se karmea tupakanhaju, joka leijuu kämppääni sisälle. Joskus ne istuu koko pivän siinä ja röökaa. En oikein tajua, miksi joku tulee Suomesta Tokioon asti vetämään röökiä ketjussa? Luulisi, että olisivat kaupungilla katsomassa nähtävyyksiä ja japanilaiselämää.

        Kerran tässä pesin aamulla pyykkiä ja laitoin ne parvekkeelle kuivumaan. Seuraavana aamuna heitin kaulaani pyykätyn kaulaliinan. Ihmettelin junassa, miksi se haisee tupakalle, just pyykätty huivi. Sitten tajusin, että ne alakerran suomiteinixit olivat taas röökanneet koko päivän siinä parvekkeeni alla ja savustaneet pyykkini.

        Toivottavasti nuo nykyiset lähtee pian takas Suomeen.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Melkein lähetin viestin.

      Onneksi tulin järkiini. Mukavaa kesää
      Ikävä
      129
      1847
    2. Sulla on nainen muuten näkyvät viiksikarvat naamassa jotka pitää poistaa

      Kannattaa katsoa peilistä lasien kanssa, ettet saa ihmisiltä ikäviä kommentteja.
      Ikävä
      78
      1717
    3. Ikävöimäsi henkilön ikä

      Minkä ikäinen kaipauksen kohteenne on? Onko tämä vain plus 50 palsta vai kaivataanko kolme-neljäkymppisiä? Oma kohde mie
      Ikävä
      56
      1323
    4. Liikenne onnettomuus

      Annas kun arvaan -Nuoriso -Ajokortti poikkeusluvalla -Ylinopeus
      Orimattila
      69
      1141
    5. Tiedätkö autereen?

      Se on vähän niinkuin sinä. Eräänä päivänä se hehkuttaa eteerisenä, laiskan hauen tavoin. Toisena se iskee kuin nälkäinen
      Tunteet
      8
      839
    6. Kuka jäi auton alle

      Kuka jöi kantatiellä auton alle eilen
      Kuortane
      2
      795
    7. Muistatko ensimmäisen kahdenkeskisen hetken

      kaivattusi kanssa?
      Ikävä
      45
      777
    8. Oli kyl kunnon reissu

      Jopa oli bileet hotellissa! Kunnon menot ja Kuhmon rytkyt liikenteessä. Onneksi ei ollu tuulipukua päällä! 😂👍🏻
      Kuhmo
      10
      759
    9. Vähän pelottaa

      Että ten suuren mokan. Tämä muuttaa nyt liikaa asioita.
      Ikävä
      41
      735
    10. Mikä tekee kaivatustasi

      haluttavan?
      Ikävä
      45
      717
    Aihe