Mukaan järjestötoimintaan?

kokemuksia kiitos!

"Järjestöjen tarjoamat vapaaehtoistyöt kiinnostavat erityisesti nuoria. Koululaisista ja opiskelijoista peräti 69 prosenttia vastasi myönteisesti, kun heiltä kysyttiin kiinnostusta osallistua Punaisen Ristin toimintaan."

http://www.redcross.fi/ajankohtaista/uutiset/fi_FI/punaisenristinviikko_2008/

Minäkin olen usein miettinyt vapaaehtoistyöhön lähtemistä. Toisaalta on ainan niin kiire, että vapaaehtoistyö tuntuu vähän ajan tuhlaukselta, mutta onhan se varmman hauska harrastuskin.

Kertokaa omista kokemuksista? Onko työ palkitsevaa? Pääsekö erilaisiin järjestöihin helposti mukaan? Kuinka kauan käytätte viikossa aikaa siihen?

23

3128

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • spr-aktiivi

      Olen itse aktiivisesti mukana SPR:n ensiaputoiminnassa. Aikaa menee keskimäärin muutama tunti viikossa, mutta ajankäytön määrän voi ihan itse valita. Jotkut käyttävät aikaansa muutaman tunnin kuukaudessa, jotkut harrastavat jopa päivittäin. Eri toimintaryhmiä on paljon, kaikille varmasti löytyy jotain mieluista ja omasta mielestäni mukaan oli tosi helppo tulla. Tuolta SPR:n sivuilta löytyy lisätietoa. Mukaan vaan! Jos et ehdi itse osallistua, pelkästään jäseneksi liittymälläkin tuet toimintaa.

    • Ideanikkareita

      Täällä tarvittaisiin uudenlaisia järjestöjä. Ei täällä ole kuin vain noita viheraate juttuja tai sitten jotain muuta yltiösuvaitsevaisuutta ajavia setoja tai amnestyja ynm.

      Tarvittaisiin jotain rajuja miesten asioita ajavia järjestöjä ja vaikkapa perinteisiä arvoja radikaalisti ajavia aktivistijärjestöjä. Tai esim jotain 1% tyylisiä urheilujärjestöjä...

      Kaikki järjestöt ovat tällä hetkellä punavihreitä.

      Eiköhän aleta valkoihoiset heteroäijät mekin aktivoitumaan oikein kunnolla?

      • Samaaa.

        Olen edelisen kirjoitajan kanssa täysin samaa mieltä. Nuo punavihreät!!!!! en viitsikään sanoa ääneen,


      • Kimono

        Joo, mies-asialiike. Kannatetaan!


      • 20v nuori nianen

        että tämä punavihreä joku kerta pelastaa sinun tai läheisesi hengen tai on tukena onnettomuuden kohdatessa. Tapaturmia sattuu joka päivä...


      • Meille miehille

        Kyllä kannatan heti kunnon valkoisten heteromiesten miesasialiikettä. Perinteiset arvot kunniaan.


    • 20v nuori nainen

      Olen mukana päivittäin SPR toiminnassa (mm. vedän nuorisoryhmää, olen mukana VAPEPAssa (vapaaehtoinen pelastuspalvelu jota koordinoi SPR) ja siellä etsinnät, ensiapuryhmässä ja päivystän tilaisuuksissa aktiivisesti yms.) ja tuo tahti sopii minulle. Kaikkien ei tarvitse tehdä yli 300h vuodessa vapaaehtoistyötä vaan voi osallistua mm. narikka -toimintaan, joka on lyhyt kestoista (esim. nälkäpäiväkeräys, kesäkumikampanjat, rasisminvastainen päivä) ja tehdä vain vaikka 2h. Maksamalla jäsen maksun tukee SPR toimintaa (aikuiset 29v-> 15e vuosi ja alle 29v 7.50e vuosi). Lapsille ja nuorille on myös leirejä ja erilaisia teema viikonloppuja. Tämä toki riippuu mikä piiri on kyseessä. Eli kaikki osastot (esim. tampereen osasto, Oulun osasto..) kuuluvat johonkin piiriin.

      Vaikka olen nuori iältäni niin minut on omassa osastossani otettu erittäin hyvin toimintaan mukaan ja minua on opetettu toimimaan erilaisissa tilanteissa. Ja ystävä on myös jäsen mutta ei tee yli 300h vuodessa vaan 4h vuodessa osallistuen Nälkäpäivä -kerääjäksi. Kaikki vaan rohkeasti mukaan omien voimavarojen mukaan. Aivan varmasti kaikille löytyy sopiva toimintamuoto (esim. ystävätoiminta, ensiapu, henkinentuki, narikka -tempaukset...)'

      Lisätietoa saat osoitteesta www.redcross.fi

      • tilulilulei

        Spr on firma ,mikä tekee rahaa lahjoituksilla sijoittamalla niitä osakkeisiin.Menkää kannujenne kans muualle tai myykää ylijäämät pois ja lahjoittakaa omistanne apuja tarvitsevilla.


      • Nimetön
        tilulilulei kirjoitti:

        Spr on firma ,mikä tekee rahaa lahjoituksilla sijoittamalla niitä osakkeisiin.Menkää kannujenne kans muualle tai myykää ylijäämät pois ja lahjoittakaa omistanne apuja tarvitsevilla.

        Voitot mitä sijoituksilla saadaan sijoitetaan toimintaan. Koulutetaan ohjaajia, delegaatteja, lähetetään ulkomaanleireille, päihdetyöntekijöitä, hommataan materiaaleja. Lähetetään työntekijöitä (mm. tsunami, myamari..) annetaan materiaaleja (telttoja, sairaalatelttoja, huopia, ruokaa..) et ei tässä mitään voittoo tavoitella. Kaikki menee ihmisten auttamiseen ja uusien ihmisten kouluttamiseen, jotta voitais auttaa muita


      • pettynyt20

        Haluaisin tietyn alueen kouluttajaksi ja mutkia on matkassa koko ajan. Ylimielistä toimintaa, pompottelua ym. En ole saanut tämän perusteella kovin hyvää kuvaa SPR:stä. Lisäksi voisin hyödyntää osaamistani suoraan ILMAISEKSI SPR:n toiminnassa (tohtorin koulutus alalla, josta he tällä hetkellä ostavat palveluja), mutta näköjään SPR on liian rikas organisaatio.....


    • Rautaneito85

      Olen kerran ollut nälkäpäivä-kerääjänä. Se oli suoraan sanottuna vähän tylsää, toki lahjoituksia tuli mutta hyvin vähän ja hitaaseen tahtiin. Eli jos siihen haluaa lähteä, niin varmaan vaaditaan "luonnetta"..
      Toisen kerran olin kerääjänä Aasian tsunamin jälkeen. Päätin, etten voi vaan istua kotona, vaan jotakin on tehtävä. Sain jopa silloisen poikaystäväni mukaan (joka oli sitä mieltä, ettei keräämisessä ole mitään järkeä; nykyisin muuttanut mielipiteensä). Kerääminen tuntui hyvältä ja sain paljon kiitosta, toisaalta kuuntelin myös ihmisten murheita yms.
      Eli pointti on, että ainakin "keräämistyö" oli palkitsevaa, tosin negatiivisiinkin mielipiteisiin pitää varautua. Itse halusin auttaa sitoutumatta mihinkään järjestöön, ja omalla osallani se kannatti. Kaiken kaikkiaan: vapaaehtoistyö ilman sitoutumista kannattaa!!

      • 20v nuori nainen

        SPR toiminnassa voi olla mukana vaikka ei maksaisi jäsenmaksua, eli ei sitoudu :)


    • kaarina

      Itse teen vapaaehtoistyötä päivittäin.Perustin talotomikunnan kahdelle vuokra kerrrostalolle. Olen talotoimikunnan puheenjohtaja.Olen aamulla puhdistamassa korttelia , harjaan kadut ja haravoin pihat. Talvella lakaisen ulkoportaat.Järjestän kokoukset ja juhlat,kirpparit, avoimen oven päiviä, ulkoilua ,ostokset tilaisuuksiin. Ihmisillä on helppo lähestyä, kun olen näkösällä. On niin paljon sosiaalisen vuorovaikutuksen puutetta nykyihmisillä. Ja soihan se puhelin, kun on avun tarve. Välillä tilaan ambulanssin tai poliisit. Mukaan olen saanut ihmisiä, yhdesssä mennään eteenpäin.Kaupungin puistopäällikölle soitin saadakseni jätesäkkejä. Samalla kun kierrän puistoissa ja rannoilla seuraamassa kevään tuloa on säkki kainalossa ja kerään roskat pois.

      • 20 v sitten

        hankkimaani hattua sinulle ja toivotan hyvää jatkoa alkamallasi työllä.

        Olin 10 vuoden ajan talonmiehen vapaapäivän sijaisena isossa taloyhtiössä (vuokra). Tein kaikki eteen sattuneet työt, ja paljon vielä sen lisäksi, kuten moni mukin tekee. "Päämieheni" sairasteli paljon, joten jouduin olemaan viikkojakin hänen tilallaan.

        Tehtävässä oppii näkemään ihmisen laidasta laitaan. Kannatan tällaista osin vapeht työtä monelle silmien avaamiseksi.


      • toimintaan
        20 v sitten kirjoitti:

        hankkimaani hattua sinulle ja toivotan hyvää jatkoa alkamallasi työllä.

        Olin 10 vuoden ajan talonmiehen vapaapäivän sijaisena isossa taloyhtiössä (vuokra). Tein kaikki eteen sattuneet työt, ja paljon vielä sen lisäksi, kuten moni mukin tekee. "Päämieheni" sairasteli paljon, joten jouduin olemaan viikkojakin hänen tilallaan.

        Tehtävässä oppii näkemään ihmisen laidasta laitaan. Kannatan tällaista osin vapeht työtä monelle silmien avaamiseksi.

        pettynyt tsunamiaikana.Annoin viimeiset rahani keräykseen,osa rahoista ei vieläkään perillä,vaan lienee jossain rahastossa.Minulta apua ei enää heru viimeisiä rahojani joita pidetään rahastoissa eikä hätää kärsiville anneta.


      • 20v nuori nainen
        toimintaan kirjoitti:

        pettynyt tsunamiaikana.Annoin viimeiset rahani keräykseen,osa rahoista ei vieläkään perillä,vaan lienee jossain rahastossa.Minulta apua ei enää heru viimeisiä rahojani joita pidetään rahastoissa eikä hätää kärsiville anneta.

        Jos tsunamia varten on järjestetty keräys niin kaikki rahat on sinne mennyt. Nälkäpäivä rahat jää varastoon et jos jotain sattuu niin sieltä sit voidaan ottaa.


      • .............
        20v nuori nainen kirjoitti:

        Jos tsunamia varten on järjestetty keräys niin kaikki rahat on sinne mennyt. Nälkäpäivä rahat jää varastoon et jos jotain sattuu niin sieltä sit voidaan ottaa.

        Mutta kaipa teitäkin tarvitaan. Eihän se mikään huhupuhe tai mielipide ole, ihan faktaa on ettei ne tsunamin aikana kerätyt rahat ole menneet perille muuta kuin murto-osa. Aina silloin tällöin myöskin ilmestyy juttuja siitä kuinka monta miljoonaa kulloinkin vain lojuu SPR:n tileillä. Kyllä sitä apua tarvitaan joka hetki eikä sitä rahaa pitäisi voida säästellä sillä verukkeella että jos vaikka tapahtuukin jotain vielä pahempaa. Järki käteen. Tai kukkaroon.


    • Työttömyyseläkeläisenä

      Auttaisin mielelläni avun tarvitsijoita lähellä. mutta pienen eläkkeeni vuoksi, en voi itse kustantaa matka- ja ym. muita kuluja, mitä toiminnasta aiheutuu.

      • 20v nuori nainen

        jos olet jäsen niin kysyppä osastolta matkakorvauksia ;)


      • yks auttaja

        Hei Suomessa vapaaehtoistoiminnan hyvät käytännöt ovat hakusella vielä. Yksi keskeinen periaate on, ettei vapaaehtoistoiminnasta saa syntyä kuluja sitä tekevälle. Joten ota reippaasti yhteyttä toimintaan, joka sinua kiinnostaa. Ainakin Oulussa tiedän toimintoja, jotka korvaavat matkakulut halvimman kulkuneuvon mukaan sekä he vakuuttavat myös tarvittaessa vapaaehtoisensa..


    • Eki112

      Pätkääkään sellaisia,jotka tekevät vapaaehtois työtä!!!
      Itse olen ollut mukana useammassa eri vapaaehtois pelastuspalvelun saralla,yhtä aikaan jo vuodesta 1972 lähtien.
      Kun minulla on hätä,niin Suomalainen yhteiskunta ei auta,mutta kun yhteiskunnalla on hätä,se soittaa minulle ja pyytää apua!!!
      Ja tämä on tosi asia.
      Onneksi olen muuttanut pois koko maasta sen mädännäisyyden takia osaksi!!!

      Minua on potkittu päähän kokoajan,ainakin viimeisen 6 vuoden ajan suomalisen yhteiskunnan puolelta!!!

      Minusta onkin tullut suuri Suomen vihaaja nykyään!

    • Vapaaehtoolainen

      Olen ollut nyt pari kolme vuotta mukana pitämässä 4H:N iltapäivä kerhoa koululaisille. Työ on todella mukavaa varsinkin kun pitää lapsista. Joskus rankkaakin mutta todella antoisaa ja kokemusta tulee. Innostuin tästä kun ensin pääsin kyseiseen paikkaan työharjoitteluun ja sitten jäinkin sinne:)

      • Anniina´k

        Mistä ne nälkäpäivä lippaat muuten sit lunastetaan? Eli tuleeks ne postiin vai?


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Venäjä aikoo yksipuolisesti muuttaa rajalinjauksia Suomenlahden itäosassa

      Venäjä aikoo muuttaa rajalinjauksia Suomenlahden itäosassa Venäjän saarten eteläpuolella. Ylen jutussa kerrotaan mm.
      Maailman menoa
      182
      1398
    2. Suomi lähettää tarkkailijoita merialueelle

      Venäjä on ilmoittanut aikovansa ylittää Suomen merialueen rajat kysymättä lupaa kertomalla että Suomen merialueen raj
      Maailman menoa
      311
      1090
    3. RIP Lauri Paavola

      Kansalaisaktivisti ja freelance-journalisti Lauri Paavola on kuollut vain 31-vuotiaana. Hän tuli tunnetuksi hyvin kärjek
      Maailman menoa
      28
      1087
    4. Jokohan se viimein myöntäisi

      Vai onko vielä jotain epäselvyyttä sen asian suhteen?
      Ikävä
      144
      1044
    5. En pidä sinusta, en kirjoita viestejäni sinulle.

      Yritä nyt ymmärtää. En koskaan tule kiinnostumaan sinusta. Jätä minut rauhaan täällä.
      Ikävä
      97
      918
    6. Upea, kaunis ja menestynyt Martina menee onnellisesti naimisiin

      Mitäs palstan vihaajamönkeröt tähän? Kiehuttaako? Kaikki vain eivät ole kauniita ja menestyviä kuten Martina.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      227
      891
    7. Tiedätkö näen

      sinun pelisi hyvin kirkkaasti.
      Ikävä
      59
      855
    8. Ehdin aamulla

      ajattelemaan sinua. Olit ensimmäisenä mielessäni. Avasin silmäni tähän uneen, jota elämäksi kutsutaan. Kuuntelin lintuje
      Ikävä
      126
      851
    9. Asuntojen reaalihinnat alimmillaan 20 vuoteen

      Sääliksi käy niitä jotka pari vuotta sitten maksoivat itsensä kipeäksi. Kohta pankki ottaa asunnon haltuunsa ja huutok
      Maailman menoa
      84
      838
    10. Terveystalo paljasti yksityisen sairaanhoidon empatia puutteet

      Yksityisellä puolella raha ratkaisee, jos ei ole rahaa potilas ei saa empatiaa eikä siten apuakaan: Poliisi teki rikosi
      Maailman menoa
      93
      814
    Aihe