Turvaistuin kasvot menosuuntaan

äiti.32.ja-3.lasta

Kuulin, että nykyisin myydään lasten turvaistuimia, joita suositellaan käytettävän kasvot menosuuntaan päin??? Ilmeisesti ei edes voi asentaa kuin kasvot menosuuntaan päin.

Kertokaas asiasta jotain tietävät, että mihin tuon turvallisuus perustuu ja entäs se pienen niska???

56

5406

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • eikä niskakaan ole

ongelma kun pitää sen airbägin päällä.
      Siinä sitten liikennevaloissa lapset syö tikkareita ja jädepuikkoja kun joku posauttaa persiiseen ja bägit posahtaa pentujen silmille.
      Kivaa sitten kun polilla kaivellaan niitä tikkuja ja puikkoja niiden kitalaesta ulos.

• äiti.32.ja-3.lasta

tätä istuin asiaa, kunnes joku selittää minulle perustelut.

Ja tosiaan auton ollessa liikkeessä ei tikkareita sun muita jädejä olis suotavaa syödä!!

• .............

minäkin ihmettelin kun ostettiin turvaistuinta kun oli joku missä pitää jo 9kg painava laittaa kasvot menosuuntaan. ite ainakin pidämme lähemmäs kahta vuotta asti selkä menosuuntaan, riippuu kauan mahtuu jalat sinne penkin väliin mut vielä on paljon tilaa kasvaa..

• Joko tai.

No niin.. meillä on ostettu vuoden ikäiselle britaxin evolva, joka asennetaan vain kasvot menosuuntaan.
        Ja sinä joka vauhkosit siellä turavtyynystä, niin tiedoksesi että lasta (alle 140cm) ei saa koskaan laittaa paikalle jossa on turvatyyny!!!!
        Olen myös kuullut, että on parempi ostaa joko selkä menosuuntaan tai kasvot menosuuntaan oleva istuin eli ei siis sellaista joka menee molemminpäin,(kahden suunnan istuimet eivät menesty kiitettävästi turvaistuintesteissä).

• riski on suuri
        Joko tai. kirjoitti:

No niin.. meillä on ostettu vuoden ikäiselle britaxin evolva, joka asennetaan vain kasvot menosuuntaan.
        Ja sinä joka vauhkosit siellä turavtyynystä, niin tiedoksesi että lasta (alle 140cm) ei saa koskaan laittaa paikalle jossa on turvatyyny!!!!
        Olen myös kuullut, että on parempi ostaa joko selkä menosuuntaan tai kasvot menosuuntaan oleva istuin eli ei siis sellaista joka menee molemminpäin,(kahden suunnan istuimet eivät menesty kiitettävästi turvaistuintesteissä).

Ei ole kiva katsella lasta joka halvaantui 1 vuotiaana kasvot eteenpäin istuimessa vuosia sitten,koko elämän tuska.

• riski PIENENEE!

Kysehän on ainoastaan siitä, kuinka tumpeloita kuskeja olette.

Kasvot taaksepäin asento suojaa nokkakolareissa paremmin, tosin nokkakolareita sattuu perhanan paljon vähemmään kuin

PERÄÄNAJOJA, joissa paremman suojan saa juuri kasvot menosuuntaan.

Ja nokkakolarin voi taitava kuski pyrkiä viimeiseen asti välttämään, kun taas minkäs väistät kun joku vetää perseeseen ja vauhdilla?

Käsi sydämelle, millainen kuski olet? Osaatko ajaa itse, vai luotatko vain, ettei kukaan törmää Sinuun?

• ..........

olipa istuin kummin päin tahansa niin joko peräänajaessa tai nokkakolarissa niskat voi taittua! ja suostitus kuitenkin on olla mahdollisimman pitkään (lähemmäs 3v) selkä menosuuntaan. ja kolareita kun on monia muitakin kun peräänajo tai nokkakolari!!! koskaan ei voi tietää mitä sattuu!! ja turha on kenenkään ajotaitoja syytellä, kokeneellekkin ajajalle voi jotain sattua!! jokaisen oma asia mitenpäin lastaan autossa pitää mutta meillä ainakin suostitusten mukaan, eiköhän ne kuitenkin ole todettu KAIKKEIN turvallisimmiksi!

• äiti.32.ja-3.lasta

minun kuskin taidoistani, vaan siitä, että asia kiinnostaa minua. Olen epäileväinen ja sinun vastauksesi ei saanut epäilyäni katoamaan!

Haluaisin vain tietää, miten niitä siellä kaupassa perustellaan paremmiksi. Kaveripariskuntakin osti sellaisen, muttei tienny miks ja se on huvittavaa se! Myyjä oli vaan sanonu, että turvallinen on!

Niitä todella taitavia kuskeja on varmaan aika harvassa!

Jaa juuu!

• kotiin!
        .......... kirjoitti:

olipa istuin kummin päin tahansa niin joko peräänajaessa tai nokkakolarissa niskat voi taittua! ja suostitus kuitenkin on olla mahdollisimman pitkään (lähemmäs 3v) selkä menosuuntaan. ja kolareita kun on monia muitakin kun peräänajo tai nokkakolari!!! koskaan ei voi tietää mitä sattuu!! ja turha on kenenkään ajotaitoja syytellä, kokeneellekkin ajajalle voi jotain sattua!! jokaisen oma asia mitenpäin lastaan autossa pitää mutta meillä ainakin suostitusten mukaan, eiköhän ne kuitenkin ole todettu KAIKKEIN turvallisimmiksi!

Tottakai liikenteessä aina on riskinsä, ja jos pelkää KAIKENLAISIA kolareita, lienee jo syytä jäädä kotiin.

Eipä tuossa kenenkään ajotaitoa syytelty.

Suositusten mukainen selkä menosuuntaan on nokkakolareita varten laadittu, koskapa niissä on helposti laaki ja vainaa.

• Sinulle!
        äiti.32.ja-3.lasta kirjoitti:

minun kuskin taidoistani, vaan siitä, että asia kiinnostaa minua. Olen epäileväinen ja sinun vastauksesi ei saanut epäilyäni katoamaan!

Haluaisin vain tietää, miten niitä siellä kaupassa perustellaan paremmiksi. Kaveripariskuntakin osti sellaisen, muttei tienny miks ja se on huvittavaa se! Myyjä oli vaan sanonu, että turvallinen on!

Niitä todella taitavia kuskeja on varmaan aika harvassa!

Jaa juuu!

Että suht hyviä kuskeja jotka ajavat hyvin löytyy Suomenmaasta todella runsaasti, sen kertovat tilastot joissa on todella vähän pahoja nokkakolareita.

Pienempää sählinkiä toki sitten esiintyy luonnollisesti prosentuaalisesti enemmän.

Kyse luonnollisesti on siitä MINKÄLAISEN riskin haluat lapsellesi ottaa?

Jos et halua liikenne riskiä lainkaan ottaa kannattaa toki jäädä kokonaan kotiin.

Ps, jos et tästäkään vielä selitystä pysytnyt ymmärtämään, turha sinulle on mitään selittää, jos ei kerran kapasiteettisi riitä vastaanottamiseen.

• äiti 3:lle

Kyllä se vaan on niin, että nokkakolarit aiheuttavat Suomessa eniten mm. tieliikennekuolemia.

http://www.hs.fi/autot/artikkeli/Tieliikennekuolemat lis%C3%A4%C3%A4ntyiv%C3%A4t viime vuonna l%C3%A4hes 50ll%C3%A4/HS20080123SI1YO03y5l

Katsoin Duodecimissa olleen artikkelin (Tervo & Sulander, Duodecim 1999;47(6):717-733), jossa esitettiin kaikki vuosina 84-97 kuolemaan johtaneiden tieliikenneonnettomuuksien tyypit. Tulos: 47 % oli kohtaavien ajoneuvojen onnettomuuksia = nokkakolareita, 25 % tieltä suistumisia, 11 % risteävien ajosuuntien kolareita = risteysonnettomuuksia ja VAIN 4 % saman ajosuunnan onnettomuuksia = peräänajoja.

Niin että minkähänlainen törmäystyyppi sitä eniten henkilövahinkoja aiheuttaa? MUTUMUTU...

• äiti.32.ja-3.lasta
        Sinulle! kirjoitti:

Että suht hyviä kuskeja jotka ajavat hyvin löytyy Suomenmaasta todella runsaasti, sen kertovat tilastot joissa on todella vähän pahoja nokkakolareita.

Pienempää sählinkiä toki sitten esiintyy luonnollisesti prosentuaalisesti enemmän.

Kyse luonnollisesti on siitä MINKÄLAISEN riskin haluat lapsellesi ottaa?

Jos et halua liikenne riskiä lainkaan ottaa kannattaa toki jäädä kokonaan kotiin.

Ps, jos et tästäkään vielä selitystä pysytnyt ymmärtämään, turha sinulle on mitään selittää, jos ei kerran kapasiteettisi riitä vastaanottamiseen.

niin, että se sinun kapsiteettisi on siellä minimissä. Onko nyt jotenkin kolahtanut omaan nilkkaan, vai? Ottaako päähän kun tuli ostettua sika säkissä??? Vai miksi otat asian henkilökohtaisesti?

• valehtelusi

niin, että se sinun kapsiteettisi on siellä minimissä. Onko nyt jotenkin kolahtanut omaan nilkkaan, vai? Ottaako päähän kun tuli ostettua sika säkissä??? Vai miksi otat asian henkilökohtaisesti?

ja väärän tiedon jakosi kaikelle kansalle. Ei muu.

• sultakin puuttuu!
        äiti 3:lle kirjoitti:

Kyllä se vaan on niin, että nokkakolarit aiheuttavat Suomessa eniten mm. tieliikennekuolemia.

http://www.hs.fi/autot/artikkeli/Tieliikennekuolemat lis%C3%A4%C3%A4ntyiv%C3%A4t viime vuonna l%C3%A4hes 50ll%C3%A4/HS20080123SI1YO03y5l

Katsoin Duodecimissa olleen artikkelin (Tervo & Sulander, Duodecim 1999;47(6):717-733), jossa esitettiin kaikki vuosina 84-97 kuolemaan johtaneiden tieliikenneonnettomuuksien tyypit. Tulos: 47 % oli kohtaavien ajoneuvojen onnettomuuksia = nokkakolareita, 25 % tieltä suistumisia, 11 % risteävien ajosuuntien kolareita = risteysonnettomuuksia ja VAIN 4 % saman ajosuunnan onnettomuuksia = peräänajoja.

Niin että minkähänlainen törmäystyyppi sitä eniten henkilövahinkoja aiheuttaa? MUTUMUTU...

Tottakai nokkakolarit aiheuttaa eniten tieliikennekuolemia, ei sitä kukaan kiistänytkään. Nokkakolareita vain tapahtuu suhteellisesti paljon vähemmän kuin perään ajoja.

Ilman muuta nokakakkain kun törmätään törmäys on niin raju että henki lähtee, mutta kovastakin peräänajosta saattaa säilyä hengissä, usen vain pään ja kaulan-selkärangan alueen halvaus seurauksilla on osuutta jälkihoidossa. Silloin olisi ollut parempi jos se istuin olisi ollut naama menosuuntaan. Voisi jopa selvitä vammoitta.

Kyse on vain siitä, kumpaan kolariin siis uskoo ennemmin päätyvänsä. Riskinsä on molemmissa.

• äiti.32.ja-3.lasta
        valehtelusi kirjoitti:

ja väärän tiedon jakosi kaikelle kansalle. Ei muu.

selitäppä mitä väärää tietoa olen jakanu???? Kun mielestäni olen yrittänyt löytää sitä tietoa?

• mietin vain!

Sanot että peräänajoja sattuu enemmän kuin nokkakolareita, mutta eikös se peräänajaja aja yleensä nokka edellä siihen perään? Joten yhdessä peräänajossa on 50% nokkakolaria! Ja kyllä peräänajajallakin voi olla lapsi kyydissä...

• typerä ämmä!
        mietin vain! kirjoitti:

Sanot että peräänajoja sattuu enemmän kuin nokkakolareita, mutta eikös se peräänajaja aja yleensä nokka edellä siihen perään? Joten yhdessä peräänajossa on 50% nokkakolaria! Ja kyllä peräänajajallakin voi olla lapsi kyydissä...

Mutta ole vaan, minkäs sille sitten mahdat. Hävettääkö edes?

• mamman luo
        typerä ämmä! kirjoitti:

Mutta ole vaan, minkäs sille sitten mahdat. Hävettääkö edes?

teini!

• paremmuudesta

Itse olen tutkaillut turvaistuinten tarjontaa netistä, ja joissakin mainitaan testivoittaja, lehden nimi ja numero. Tältä palstalta on varmaan turha odottaa saavansa asiallista vastausta kun näköjään ajotaito on se tärkein, ei istuin ;) Britax oli muutama vuosi sitten testivoittaja, mutta jos oikein muistan niin tänä tai viime vuonna oli joku toinen merkki. Selkä menosuuntaanhan on se, mitä tavallisesti suositellaan, tapahtui kolari sitten mistä suunnasta tahansa. Sitä kun ei voi ennustaa, ajanko nokkakolarin vai ajaako joku perään vai jopa sivulta...

• ymmärtäminen!!!

Mättää niin monella muullakin!

• en vastannut
        ymmärtäminen!!! kirjoitti:

Mättää niin monella muullakin!

suoranaisesti kysymykseen, koska en siihen vastausta tiedä. Sitä ilmeisesti tarkoitit? Vastasin omalla tavallani, että tietoa kannattaa oikeasti etsiä muualta kuin näitä mutu-juttuja.

• äiti.32.ja-3.lasta
        en vastannut kirjoitti:

suoranaisesti kysymykseen, koska en siihen vastausta tiedä. Sitä ilmeisesti tarkoitit? Vastasin omalla tavallani, että tietoa kannattaa oikeasti etsiä muualta kuin näitä mutu-juttuja.

ja en jaksais selata nettiä ja lukea. Joo ei täältä paljoa vastauksia saa, kun joku ottaa aina herneen nenäänsä!

• voimakkaat jarrutukset?

ja en jaksais selata nettiä ja lukea. Joo ei täältä paljoa vastauksia saa, kun joku ottaa aina herneen nenäänsä!

Minusta arkipäivän liikenteessä harvemmin sattuu sen enempää nokkakolareita kuin peräänajojakaan. Mutta entäs äkilliset tai muuten vaan voimakkaat jarrutukset? Kaiken järjen mukaan selkä menosuuntaan suojaa lasta näissä tilanteissa. Pienempikin jarrutus kun on rasite lapsen niskoille.

• äiti.32.ja-3.lasta
        voimakkaat jarrutukset? kirjoitti:

Minusta arkipäivän liikenteessä harvemmin sattuu sen enempää nokkakolareita kuin peräänajojakaan. Mutta entäs äkilliset tai muuten vaan voimakkaat jarrutukset? Kaiken järjen mukaan selkä menosuuntaan suojaa lasta näissä tilanteissa. Pienempikin jarrutus kun on rasite lapsen niskoille.

olen miettinyt! Ja kerran olen ollut kolarissa sekä nopeassa voimakkaassa jarrutuksessa mukana, enkä mitenkään pystynyt estämään niskani liikettä! Kyllä pienen lapsen niska siinä on koetuksella, huh!

Uskon kanssa selkämenosuuntaan päin, niin kauan, kunnes tulee ne kunnon perustelut!

• mapee

olen miettinyt! Ja kerran olen ollut kolarissa sekä nopeassa voimakkaassa jarrutuksessa mukana, enkä mitenkään pystynyt estämään niskani liikettä! Kyllä pienen lapsen niska siinä on koetuksella, huh!

Uskon kanssa selkämenosuuntaan päin, niin kauan, kunnes tulee ne kunnon perustelut!

niin minäkin!

Sen sijaan istuinten testeihin en luota niinkään paljoa. Testi kun on syytä luke ahuolella jotta lopullinen asia selviää. Kokonaispisteethän kertyy monesta asiasta kuten kiinnityksen helppoudesta jne.

Aikanaan meille ostettiin testissä huonoimmakis sijoitettu istuin turvallisuutensa takia. Eli sijoitu stuli siitä, että joissakin automalleiss aoli riski että istuimen jalkaosa saattoi murta alapsen jalat istuimen ollessa eteenpäin. Siihen asti se oli ylivoimaisesti turvallisin istuin kaikista. Jalat vai pää? Meillä käytetään mieluummin päätä...

Toisaalta markkinoilla ei pitäisi olla yhtään turvatonta istuinta, mutta onhan noissa eroja. Lopulta turvallisinkin istuin voi olla turvaton juuri väärän asennuksen takia tai siksi, että lapsi ei ole siinä kunnolla kiinni jne. Istuimen takia tuskin kukaan on vakavasti päässyt loukkaantumaan kun suosituksia on noudatettu, mutta löysien vöiden välistä on lennetty ja niskoja on niksautettu jne.

Olen its eollut myös monessa kolarissa kuten tuola toisaallakin kirjoitan ja aina on pää retkahtanut eteenpäin ja omat niskat on seuraavana päivänä kipeät. On ihan sama kuka törmää ja mistä kun törmäys sattuu ja auto stoppaa..

Naurettav oli tuo väite törmäyksen kohteesta tuolla ylempänä. Onhan ihan sama tärmääkö itse edessä ajavaan vai törmääkö joku sun perään! Laittaisi vaikka pikkuautot jonoon ja testaa..

Niin ja istuinta valitessa kannattaa sovittaa sitä autoonkin. Kaikki ei istu napakasti kaikkiin pirsseihin ja siinä tuleekin sitten eroja. Testithän tehdään törmäyspenkissä, joka ei vastaa mitään autoa sinällään.

• äiti.32.ja-3.lasta
        mapee kirjoitti:

niin minäkin!

Sen sijaan istuinten testeihin en luota niinkään paljoa. Testi kun on syytä luke ahuolella jotta lopullinen asia selviää. Kokonaispisteethän kertyy monesta asiasta kuten kiinnityksen helppoudesta jne.

Aikanaan meille ostettiin testissä huonoimmakis sijoitettu istuin turvallisuutensa takia. Eli sijoitu stuli siitä, että joissakin automalleiss aoli riski että istuimen jalkaosa saattoi murta alapsen jalat istuimen ollessa eteenpäin. Siihen asti se oli ylivoimaisesti turvallisin istuin kaikista. Jalat vai pää? Meillä käytetään mieluummin päätä...

Toisaalta markkinoilla ei pitäisi olla yhtään turvatonta istuinta, mutta onhan noissa eroja. Lopulta turvallisinkin istuin voi olla turvaton juuri väärän asennuksen takia tai siksi, että lapsi ei ole siinä kunnolla kiinni jne. Istuimen takia tuskin kukaan on vakavasti päässyt loukkaantumaan kun suosituksia on noudatettu, mutta löysien vöiden välistä on lennetty ja niskoja on niksautettu jne.

Olen its eollut myös monessa kolarissa kuten tuola toisaallakin kirjoitan ja aina on pää retkahtanut eteenpäin ja omat niskat on seuraavana päivänä kipeät. On ihan sama kuka törmää ja mistä kun törmäys sattuu ja auto stoppaa..

Naurettav oli tuo väite törmäyksen kohteesta tuolla ylempänä. Onhan ihan sama tärmääkö itse edessä ajavaan vai törmääkö joku sun perään! Laittaisi vaikka pikkuautot jonoon ja testaa..

Niin ja istuinta valitessa kannattaa sovittaa sitä autoonkin. Kaikki ei istu napakasti kaikkiin pirsseihin ja siinä tuleekin sitten eroja. Testithän tehdään törmäyspenkissä, joka ei vastaa mitään autoa sinällään.

siitä, että aikuisen on vaikea vahtia ettei lapsi avaa selkämenosuuntaan istuimen vöitä.?%&?

Meillä vöiden lukot on niin piukat, että lapsi ei kykene niitä avaamaan. Huono on penkki silloin jos lapsi saisi ne auki:O

Kerran meillä on käynyt niin, että vanhempi lapsista oli vahingossa avannut selk.men.suun.istuimeen kiinnitetyn turvavyön. Mutta siihen auton turvavyöhön ei itse istuimessa istuja ylety. Sen jälkeen olenkin tarkistanu joka kerta kun ollaan lähdössä , että kaikki on kunnolla kiinni.

Toivomme siis, että ketään meistä ei joudu kolariin, ettei tartte testata istuinta sillä lailla!!! :)

• Just joo!
        voimakkaat jarrutukset? kirjoitti:

Susta saa tuntua vaikka miltä, mutta tilasto kertoo toduuden,

Todellakin ajetaan noita peräänajoja helkutisti enemmän kuin nokkakolareita.

• mapee

siitä, että aikuisen on vaikea vahtia ettei lapsi avaa selkämenosuuntaan istuimen vöitä.?%&?

Meillä vöiden lukot on niin piukat, että lapsi ei kykene niitä avaamaan. Huono on penkki silloin jos lapsi saisi ne auki:O

Kerran meillä on käynyt niin, että vanhempi lapsista oli vahingossa avannut selk.men.suun.istuimeen kiinnitetyn turvavyön. Mutta siihen auton turvavyöhön ei itse istuimessa istuja ylety. Sen jälkeen olenkin tarkistanu joka kerta kun ollaan lähdössä , että kaikki on kunnolla kiinni.

Toivomme siis, että ketään meistä ei joudu kolariin, ettei tartte testata istuinta sillä lailla!!! :)

uudemmissa istuimissahan on vyöt, joita lapsen ei pitäisi saada auki itse ollenkaan. Eipä taida istuimen suuntakaan vaikuttaa vöiden avaamiseen onhan kai ihan sama miten päin istuin autossa on? Ja samat istuimethan on ensin selkä menosuuntaan ja sitten aikanaan käännetään kasvot eteenpäin.

Olen ihan samaa mieltä, että jo slapsi sa alukot auki alle 3v niin eipä ole jakkarassa hurraamista...

Auton vyö j aturvaistuin on pienelle heikko yhdistelmä. Istuinten nelipistevyöt pitävät nimenomana pään ja yläkropan aloillaan jolloin se heijausliike eteen jää pieneksi. Pelkkä auton vyö ei lapsen painolla kiristy edes välttämättä lainkaan vaan joustaa kunnes lapsi iskeytyy edessä olevaan istuimeen tai jopa luistaa sieltä välistä poiskin. Jos taas käyttää sekä auton vyötä että istuimen vöitä on seurauksen ataatusti niskavamma koska yhdistelmänä ne pitävät liian tiukasti kiinni..

Uskotaan siis todellakin suosituksiin ja testeihin sillä kyllä niiden tekijät on asiantuntijoita alallaan.

On muuten aikuisia, jotka opettavat lastaan avaamaan itse istuimen jotta ei tarvits ekurotella. Olin aika pöyristynyt kun senkin kaupan parkkiksella näin. Jälkeenpäin harmitti kun ei tullut sanottua mitään..

Turvaistuin oikein käytettynä on aika halpa vakuutus ihmishengestä ja terveydestä?

• mapee
        Just joo! kirjoitti:

Susta saa tuntua vaikka miltä, mutta tilasto kertoo toduuden,

Todellakin ajetaan noita peräänajoja helkutisti enemmän kuin nokkakolareita.

jos autossa on sekä nokka että perä niin eikö jokaisessa kolarisssa kohtaa sekä nokka että perä? Siis noissa perinteisen mallin kolareissa.

Lisäksi nokakkain törmäillään aika usein, mutta enpä ole useinkaan kuullut, että autot törmää perättäin..

Ajatteletteko ihan oikeasti asioita?

• Sovit hyvin seuraan
        mapee kirjoitti:

jos autossa on sekä nokka että perä niin eikö jokaisessa kolarisssa kohtaa sekä nokka että perä? Siis noissa perinteisen mallin kolareissa.

Lisäksi nokakkain törmäillään aika usein, mutta enpä ole useinkaan kuullut, että autot törmää perättäin..

Ajatteletteko ihan oikeasti asioita?

tänne idioottejen kanssa kinaamaan.

Kyllä tänne järkevät ihmiset tajuu äkkiä väistää. Ei idiootteihin oppi tartu.

• äiti.32.ja-3.lasta
        mapee kirjoitti:

uudemmissa istuimissahan on vyöt, joita lapsen ei pitäisi saada auki itse ollenkaan. Eipä taida istuimen suuntakaan vaikuttaa vöiden avaamiseen onhan kai ihan sama miten päin istuin autossa on? Ja samat istuimethan on ensin selkä menosuuntaan ja sitten aikanaan käännetään kasvot eteenpäin.

Olen ihan samaa mieltä, että jo slapsi sa alukot auki alle 3v niin eipä ole jakkarassa hurraamista...

Auton vyö j aturvaistuin on pienelle heikko yhdistelmä. Istuinten nelipistevyöt pitävät nimenomana pään ja yläkropan aloillaan jolloin se heijausliike eteen jää pieneksi. Pelkkä auton vyö ei lapsen painolla kiristy edes välttämättä lainkaan vaan joustaa kunnes lapsi iskeytyy edessä olevaan istuimeen tai jopa luistaa sieltä välistä poiskin. Jos taas käyttää sekä auton vyötä että istuimen vöitä on seurauksen ataatusti niskavamma koska yhdistelmänä ne pitävät liian tiukasti kiinni..

Uskotaan siis todellakin suosituksiin ja testeihin sillä kyllä niiden tekijät on asiantuntijoita alallaan.

On muuten aikuisia, jotka opettavat lastaan avaamaan itse istuimen jotta ei tarvits ekurotella. Olin aika pöyristynyt kun senkin kaupan parkkiksella näin. Jälkeenpäin harmitti kun ei tullut sanottua mitään..

Turvaistuin oikein käytettynä on aika halpa vakuutus ihmishengestä ja terveydestä?

"Eipä taida istuimen suuntakaan vaikuttaa vöiden avaamiseen onhan kai ihan sama miten päin istuin autossa on?"

Tarkoitin, että aikuinen ei sitten näe, jos vyöt on auki selkä menosuunnassa! :)

"On muuten aikuisia, jotka opettavat lastaan avaamaan itse istuimen jotta ei tarvits ekurotella. Olin aika pöyristynyt kun senkin kaupan parkkiksella näin. Jälkeenpäin harmitti kun ei tullut sanottua mitään.. "

Samaan olen törmänny kanssa ja kauhistellu, että voi veljet mitä voikaan tapahtua!

• äiti.32.ja-3.lasta
        Sovit hyvin seuraan kirjoitti:

tänne idioottejen kanssa kinaamaan.

Kyllä tänne järkevät ihmiset tajuu äkkiä väistää. Ei idiootteihin oppi tartu.

jonkun pirun kalliin uuden istuimen ja nyt vit....taaa kun tuli ostettua huono vaihtoehto, voe voe!

Kyllä se siitä!

• mielikuvitus!

jonkun pirun kalliin uuden istuimen ja nyt vit....taaa kun tuli ostettua huono vaihtoehto, voe voe!

Kyllä se siitä!

Oppisit vielä ajamaan.

• ):)
        mielikuvitus! kirjoitti:

Oppisit vielä ajamaan.

Lykkyä pyttyyn, kahjo tuolla asenteella sinusta ei ainakaan Vatasta tule:)

• päivänselvästä asiasta
        ):) kirjoitti:

Lykkyä pyttyyn, kahjo tuolla asenteella sinusta ei ainakaan Vatasta tule:)

Luin keskustelunne, enkä voinut olla sanomatta kantaani asiaan.
        Pieni vauva kulkee autossa selkä menosuuntaan päin.Minusta sellainen turvakaukalo on hyvä jossa on autoon erikseen asennettava teline.Kun telineen kerran kiinnittää huolella paikalleen niin se on aina paikallaan , eikä tule asennettua huolimattomasti kiireessä.
        Isommat lapset ovat sitten oma lukunsa,selkä menosuuntaan on kuitenkin aina turvallisepi vaihtoehto.

• jippidoinks

"Eipä taida istuimen suuntakaan vaikuttaa vöiden avaamiseen onhan kai ihan sama miten päin istuin autossa on?"

Tarkoitin, että aikuinen ei sitten näe, jos vyöt on auki selkä menosuunnassa! :)

"On muuten aikuisia, jotka opettavat lastaan avaamaan itse istuimen jotta ei tarvits ekurotella. Olin aika pöyristynyt kun senkin kaupan parkkiksella näin. Jälkeenpäin harmitti kun ei tullut sanottua mitään.. "

Samaan olen törmänny kanssa ja kauhistellu, että voi veljet mitä voikaan tapahtua!

Ei tarvitse opettaa. Jossain vaiheessa hoksaavat itsekin ja kokeilevat varmasti, mutta silloin yleensä on jo ymmärrystä sen verran, etteivät auo milloin sattuu, kun on opetettu, ettei saa avata ennen kuin on lupa. Tosin eivät meillä ainakaan ole itse saaneet auki minkään istuimen omia vöitä. Sanomani koskee lähinnä turvavyöistuimia, joissa istuin ja lapsi kiinnitetään auton turvavöillä, ja silloin lapsikin on jo paljon vanhempi, vahvempi ja ymmärtää enemmän. Sellaista on meillä sattunut, että isompi lapsi auttaa pienempää avaamaan istuimen vyöt, mutta pienen keskustelun jälkeen siihen on saatu stoppi.

• tosiaan?
        päivänselvästä asiasta kirjoitti:

Luin keskustelunne, enkä voinut olla sanomatta kantaani asiaan.
        Pieni vauva kulkee autossa selkä menosuuntaan päin.Minusta sellainen turvakaukalo on hyvä jossa on autoon erikseen asennettava teline.Kun telineen kerran kiinnittää huolella paikalleen niin se on aina paikallaan , eikä tule asennettua huolimattomasti kiireessä.
        Isommat lapset ovat sitten oma lukunsa,selkä menosuuntaan on kuitenkin aina turvallisepi vaihtoehto.

Kun ei edes ollut kyse mistään pienestä vauvasta vaan yli 9kg muksusta eli istuin jota käytetään turvakaukalon jälkeen.
        Hirvee motkotus kyllä syntyi tästä asiasta... Kai sitä on nyt kastissaan "huono äiti" kun tuli ostettua sellainen kasvot menosuuntaan istuin....!!!

• äiti.32.ja-3.lasta
        tosiaan? kirjoitti:

Kun ei edes ollut kyse mistään pienestä vauvasta vaan yli 9kg muksusta eli istuin jota käytetään turvakaukalon jälkeen.
        Hirvee motkotus kyllä syntyi tästä asiasta... Kai sitä on nyt kastissaan "huono äiti" kun tuli ostettua sellainen kasvot menosuuntaan istuin....!!!

siitä, että onko huono äiti, pöh!

Halusin alunperin vain tietää, että miten ne siellä kaupassa perustelevat tuota istuinta perinteistä paremmaksi. Olen vain epäileväinen istuimen suhteen, en niiden ostajien..:)En vain vielä oikein niitä asiallisia perusteluita ole saanut tästä istuimesta.

Niskan turvallisuus se mietityttää eniten. Mutta kuten sanottua, voihan epäilykseni olla turhaakin!

• istuinta

siitä, että onko huono äiti, pöh!

Halusin alunperin vain tietää, että miten ne siellä kaupassa perustelevat tuota istuinta perinteistä paremmaksi. Olen vain epäileväinen istuimen suhteen, en niiden ostajien..:)En vain vielä oikein niitä asiallisia perusteluita ole saanut tästä istuimesta.

Niskan turvallisuus se mietityttää eniten. Mutta kuten sanottua, voihan epäilykseni olla turhaakin!

olemassakaan?? jos lapsi kasvot menosuuntaan ja tulee toinen auto perään, niskat on vaarassa. jos nokkakolari, niskat "kunnossa". jos taas selkä menosuuntaan ja tulee perään, niskat kunnossa. jos taas nokkakolari, niskat vaarassa. on se istuin miten päin vaan ni kyllä siinä on vaara et niskat vahingoittuu!!!!

• kerran, huoh
        istuinta kirjoitti:

olemassakaan?? jos lapsi kasvot menosuuntaan ja tulee toinen auto perään, niskat on vaarassa. jos nokkakolari, niskat "kunnossa". jos taas selkä menosuuntaan ja tulee perään, niskat kunnossa. jos taas nokkakolari, niskat vaarassa. on se istuin miten päin vaan ni kyllä siinä on vaara et niskat vahingoittuu!!!!

HUOH!

• Isä1959
        istuinta kirjoitti:

Kylläpä se niin taitaa olla, että lapsen istuimen kyky ottaa G-voimia vastaan on sinne selkänojaan päin. Auto ei varmaan kiihdy kaasuttaessa liikaa, joskin myös jarruttaessa vöiden kiinniollessa ei myöskään tapahdu vahinkoa. Mutta pysädyksissä oleva auto saadessaan jonkun perään kärsii tosiaankin vähemmän G-voimia, kuin tapauksessa, jossa auto itse ajaa toisen perään. Case 1. auto (painaa 2 tonnia) ottaa selkäänsä samanlaisen auton n. 80 kmh nopeudella. Osa inerteriasta muuttuu pellinmurskauksen yhteydessä lämmöksi ja antaa aikaa autolle no. 1 kiihtyä jonkin verran, mutta auto np. 2 pysähtyy n. 1/10 sekunnissa -> auto numero kaksi g-voima on suurempi, ja voiman aiheuttamat jälkivaikutukset sen mukaiset. Autoa numero 1 auttaa massan hitaus. Autossa 2. olijoita ei auta mikään muu kuin törmäys johonkin esteeseen ... vyöt, lasi , katu yms, ...
        Haluatko olla lapsesi kanssa autossa yksi vai kaksi?

• aivot!
        mapee kirjoitti:

niin minäkin!

Kirjoitat >>> Naurettav oli tuo väite törmäyksen kohteesta tuolla ylempänä. Onhan ihan sama tärmääkö itse edessä ajavaan vai törmääkö joku sun perään!

Ei muuten tasan tarkkaan ole sama. Idioottimaista edes väittää noin. Kertoo paljon sinun ajattelu kyvyttömyydestäsi.

• mapee..
        aivot! kirjoitti:

Kirjoitat >>> Naurettav oli tuo väite törmäyksen kohteesta tuolla ylempänä. Onhan ihan sama tärmääkö itse edessä ajavaan vai törmääkö joku sun perään!

Ei muuten tasan tarkkaan ole sama. Idioottimaista edes väittää noin. Kertoo paljon sinun ajattelu kyvyttömyydestäsi.

Kun törmää johonkin niin liike on periaatteessa sama kuin jos joku puttaa vauhdilla perään. Kroppasi lähtee eteenpäin ja niskat on kovilla. Liikkeen vauhdiss atoki on eroa jos ajaa päin kalliota satasta tai joku puttaa kävelyvauhtia sun perään alamäessä kun auto on vapaalla, mutta periaatteessa tilanne on sama.

Kannattaa ottaa muuten selvää mitä kaikkia törmäyksiä esim kolaritestissä tehdään sillä osaa ei tehdä turhana kun toinen testi selvittää saman asian jo..

Eli aina ei kannata ajatella, joskus kannattaa ottaa selvää!

• ajatella jos
        mapee.. kirjoitti:

Kun törmää johonkin niin liike on periaatteessa sama kuin jos joku puttaa vauhdilla perään. Kroppasi lähtee eteenpäin ja niskat on kovilla. Liikkeen vauhdiss atoki on eroa jos ajaa päin kalliota satasta tai joku puttaa kävelyvauhtia sun perään alamäessä kun auto on vapaalla, mutta periaatteessa tilanne on sama.

Kannattaa ottaa muuten selvää mitä kaikkia törmäyksiä esim kolaritestissä tehdään sillä osaa ei tehdä turhana kun toinen testi selvittää saman asian jo..

Eli aina ei kannata ajatella, joskus kannattaa ottaa selvää!

ei todellakaan siis osaa...

Mutta silloin vois edes harkita mitä suoltaa julkiselle pastalle.

Kirjoittelet vain lämpimikses?

• kyy otassa
        ajatella jos kirjoitti:

ei todellakaan siis osaa...

Mutta silloin vois edes harkita mitä suoltaa julkiselle pastalle.

Kirjoittelet vain lämpimikses?

"Mutta silloin vois edes harkita mitä suoltaa julkiselle pastalle.

Kirjoittelet vain lämpimikses? "

Katteleppa pälli sinne peiliin....!!!!!

• Köpötin

Luin koko jonon ja totesin, ettet tainnut saada vastausta kysymykseen.

Eli meille yritettiin kans myydä istuinta kasvot menosuuntaan. Poika oli silloin 1v. Me ei ostettu kyseistä penkkiä, mutta vastauksia kysymykseesi.

Myyjän perusteluita olivat mm.

-Kukaan ei tahallaan aja kolaria, luultavampaa on perään ajo, jota ei itse voi välttää. Ja perään ajossa turvallisempaa olla kasvot menosuuntaan.

-Lapsi kasvaa nopeasti, eikä takuulla viihdy enää pitkään selkä menosuuntaan päin, kun haluaa nähdä jotain.

-Istuin vie huomattavasti vähemmän tilaa kasvot menosuuntaapäin ja jos me aijotaan tehdä lisää lapsia, niin istuimen täytyy mahtua myös kuskin selän taakse.

-Kyseinen istuin on erittäin tukeva ja helpoin asennettava.

• äiti.32.ja-3.lasta

Ajattelin mielessäni juuri tälläisiä perusteluita, siis arvailin.

Hyvä ettette ostaneet, sillä minun järkeni ainakin sanoo jokaisen noiden teille annetujen perustelujen olevan täysin älyttömiä! huh huh!

"-Kukaan ei tahallaan aja kolaria, luultavampaa on perään ajo, jota ei itse voi välttää. Ja perään ajossa turvallisempaa olla kasvot menosuuntaan. "

Nii i, kukaan ei tahallaan aja kolaria juu ja luultavampaa on perään ajo, voi jeesus. Itse en kylläkään mene luulemaan liikenteessä mitään, vaan tiedostan että kaikki on mahdollista. kyllä selkämeno suuntaan istuin on turvallisempi, ehdottomasti, vaikka sitten sattuisikin perään ajoja enemmän. Ei se kuitenkaan ole niiiiiin raju törmäys kuin nokkakolari. Netissä tuosta turvallisuudesta löytyy paljon tietoa ja asiantuntijat suurimmaksi osaksi suosittavat selkämenosuuntaan istuimia.

"-Lapsi kasvaa nopeasti, eikä takuulla viihdy enää pitkään selkä menosuuntaan päin, kun haluaa nähdä jotain."

Meinaavat, ettei näe sivu ja taka ikkunasta mitään vai..? :) huvittavaa. Meillä vanhempi on istunut 3 vuotiaaksi näin ja keskimmäinen istuu myös 3 vuotiaaksi asti, eikä kumpikaan ole koskaan valittanut suunnasta. Heh, mitäs sitten jos lapsi kieltäytyy turvavyöstä, koska sitä ei ole hauskaa pitää...? :)

"-Istuin vie huomattavasti vähemmän tilaa kasvot menosuuntaapäin ja jos me aijotaan tehdä lisää lapsia, niin istuimen täytyy mahtua myös kuskin selän taakse."

Minä ainakin kärsin ennemmin hieman huonommasta istuma asennosta, kuin tapan lapseni liikenteessä. aivan typerä perustelu!

"-Kyseinen istuin on erittäin tukeva ja helpoin asennettava."

Nii, eipä tuo perinteinenkään kovin vaikea ole! Ja taitavat olla yhtä tukeviakin!!!!!

Hyvä että ette ostaneet, en osta minäkään kun tuolle vauvelille sellainen tarvitsee hakea, kohta!

Hyviä jatkoja! :)

• haloo!!!

"Ja perään ajossa turvallisempaa olla kasvot menosuuntaan. "
        siis mieti minne suuntaan peräänajossa niska taipuu!
        selkä menosuuntaan suojaa just silloin parhaiten.
        hts:n easy combi istuimet voi muuten asettaa kumpaankin suuntaan,eli tämä keskustelu on muuten aika turhaa.
        niitä myydään lastentarvike liikkeissä.
        jos ottaa asioista itse selvää niin ei tarvi uskoa myyjään jokaiseen sanaan-ne kun usein yrittää myydä istuimia mitkä eivät mene kaupaks.

• autoilija23
        haloo!!! kirjoitti:

hts:n easy combi istuimet voi muuten asettaa kumpaankin suuntaan,eli tämä keskustelu on muuten aika turhaa.
        jos ottaa asioista itse selvää niin ei tarvi uskoa myyjään jokaiseen sanaan-ne kun usein yrittää myydä istuimia mitkä eivät mene kaupaks.

Niin, jos joku ajaa sinun perään, niin silloin on parempi (niskan kannalta), että lapsi on kasvot menosuuntaan. Jos taas itse ajat jonkun perään, niin sitten toisin päin.

Itse kyllä näkisin mielelläni ihan jotain tilastoja, kummin päin on parempi. Onko jollain näitä?

• kauheesti selailla
        autoilija23 kirjoitti:

Niin, jos joku ajaa sinun perään, niin silloin on parempi (niskan kannalta), että lapsi on kasvot menosuuntaan. Jos taas itse ajat jonkun perään, niin sitten toisin päin.

Itse kyllä näkisin mielelläni ihan jotain tilastoja, kummin päin on parempi. Onko jollain näitä?

mutta täällä sanotaan näin ja siihen uskon!

http://www.vauvatalojohanna.fi/index.php?page=turvaistuimet

• se JÄRKI!

Hyvä ettette ostaneet, sillä minun järkeni ainakin sanoo jokaisen noiden teille annetujen perustelujen olevan täysin älyttömiä! huh huh!

"-Kukaan ei tahallaan aja kolaria, luultavampaa on perään ajo, jota ei itse voi välttää. Ja perään ajossa turvallisempaa olla kasvot menosuuntaan. "

Nii i, kukaan ei tahallaan aja kolaria juu ja luultavampaa on perään ajo, voi jeesus. Itse en kylläkään mene luulemaan liikenteessä mitään, vaan tiedostan että kaikki on mahdollista. kyllä selkämeno suuntaan istuin on turvallisempi, ehdottomasti, vaikka sitten sattuisikin perään ajoja enemmän. Ei se kuitenkaan ole niiiiiin raju törmäys kuin nokkakolari. Netissä tuosta turvallisuudesta löytyy paljon tietoa ja asiantuntijat suurimmaksi osaksi suosittavat selkämenosuuntaan istuimia.

"-Lapsi kasvaa nopeasti, eikä takuulla viihdy enää pitkään selkä menosuuntaan päin, kun haluaa nähdä jotain."

Meinaavat, ettei näe sivu ja taka ikkunasta mitään vai..? :) huvittavaa. Meillä vanhempi on istunut 3 vuotiaaksi näin ja keskimmäinen istuu myös 3 vuotiaaksi asti, eikä kumpikaan ole koskaan valittanut suunnasta. Heh, mitäs sitten jos lapsi kieltäytyy turvavyöstä, koska sitä ei ole hauskaa pitää...? :)

"-Istuin vie huomattavasti vähemmän tilaa kasvot menosuuntaapäin ja jos me aijotaan tehdä lisää lapsia, niin istuimen täytyy mahtua myös kuskin selän taakse."

Minä ainakin kärsin ennemmin hieman huonommasta istuma asennosta, kuin tapan lapseni liikenteessä. aivan typerä perustelu!

Nii, eipä tuo perinteinenkään kovin vaikea ole! Ja taitavat olla yhtä tukeviakin!!!!!

Hyvä että ette ostaneet, en osta minäkään kun tuolle vauvelille sellainen tarvitsee hakea, kohta!

Mutta hyvää jatkoa vaan Sinullekin!

• pommi liikenteessä!

Oletkos miettinyt sitä että kulkisit vain bussilla?
        Olis meillä kaikilla niin turvallisempaa.

• just väärässä!
        haloo!!! kirjoitti:

Perään ajettaessa selkä menosuuntaan ei todellakaan suojaa parhaiten lapsi nytkähtää ensin leuka rintaan, todella kovaa,

Kun taasen naama menosuuntaan lapsen pää ja niska on jo tuettuna istuimen pintaan, joka on nytkähdyksen suunta.

Missäs olet fysiikkasi lukenut?

• itse osaa ajatella!
        kauheesti selailla kirjoitti:

mutta täällä sanotaan näin ja siihen uskon!

http://www.vauvatalojohanna.fi/index.php?page=turvaistuimet

Tietty tälläinen karsii evoluutiosta typerien vanhempien lapset nopeammin. Eli ihan hyvä asia.

• sulla ei oo lapsia
        itse osaa ajatella! kirjoitti:

Tietty tälläinen karsii evoluutiosta typerien vanhempien lapset nopeammin. Eli ihan hyvä asia.

Et raukat ei ois just niitä sun evoluutio juttus uhreja!

On se vaan niin huvittavaa, että ei sitten fiksusti pystytä keskustelemaan ja virtahepo heti nokassa ku joku on hieman eri mieltä niistä omista niin vallan VARMASTI oikeista mielipiteistä!

Ohhohhoijakkaaaa juu!

• äiti.32.ja-3.lasta
        pommi liikenteessä! kirjoitti:

Oletkos miettinyt sitä että kulkisit vain bussilla?
        Olis meillä kaikilla niin turvallisempaa.

No siellä on kaksi vetäny oikein kunnon puurot nenään!

Mitäs jos te/sinä hieman perustelisitte tuota valtavan antoisaa tekstiänne!

:D Olis ihan hauska lukea!

P.S. Niistäkää puuropallot ensin pois klyyvarista!

Ketjusta on poistettu 9 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Työttömyys on kasvussa - Hallitus halusi kannustaa työttömät töihin leikkaamalla sosiaaliturvaa

Hallitus halusi kannustaa työttömät töihin leikkaamalla sosiaaliturvaa. Työttömyys on kuitenkin kasvussa. Mitä itse aja
      Maailman menoa
      361
      2853
    2. Mikä piirre on kasvoissa tärkein?

Mikä piirre on kasvoissa tärkein kun valitset seuraa itsellesi?
      Ikävä
      120
      1559
    3. Suurimman myrskyilyn jälkeen

vakiintuu tyynenpi tunne. Entistä vakaampi, entistä varmempi. Aina vaikealla hetkellä auttaa, kun ajattelen sinua. Minul
      Ikävä
      48
      1380
    4. Ruumis kanavassa

Mikä juttu eilen ollut poliisit palokunta ambulanssi ja ruumis auto sillalla. Tekikö itsemurhan
      Suomussalmi
      15
      1088
    5. Mikä häpeä Haapaveden kaupungille

Avin huomautuksen mukaa hoitoyksikkö on ollut monin osin lainvastainen. Huomautettavaa on monista asioista. Miten Haa
      Haapavesi
      57
      1007
    6. Tojotamies törttöili taas auton eteen

Ja taas joku Tojotapappa vähät välitti liikennesäännöistä ja kääntyi viitostietä ajaneen auton eteen tänään, tällä kerta
      Suomussalmi
      28
      978
    7. En sano tätä pahalla

Mutta olihan meillä aika reippaasti ikäeroa ja aivan erilaiset elämäntilanteetkin. En vaan jotenkin tajunnut sitä aiemm
      Ikävä
      82
      943
    8. Pieni nainen, paras nainen

Näin se nyt vaan on. Mieheltä
      Ikävä
      80
      918
    9. Ei mitään menetettävää

Arvostin ja kunnioitin sun tunteita. Menit nyt liian pitkälle. Mulla ei ole enää mitään menetettävää ja sä tulet sen huo
      Ikävä
      149
      908
    10. Tiedättekö miksi mies on olemassa?

Lisääntymistä varten. Ei mitään muuta hyötyä. Jos nainen voisi lisääntyä ilman miestä, luuletteko miehet että naiset tar
      Ikävä
      205
      849
    Aihe