KYSYMYS?

Kalle

Ei suoranaisesti sovittelusta, vaan enemmänki sovinnosta.
Kyseessä pahoinpitely, jossa sovimme vastaajan kanssa jutun. Syyttäjä jätti syytteen nostamatta. Mutta vastaaja ei ole minulle koskaan maksanutkaa sovittuja korvauksia, niin voinko vielä nostaa syytteen?

6

1731

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • sisyfos75

moi, jos syyttäjä on asiassa jo tehnyt syyttämättä jättämispäätöksen, ei se rikosasiana voi enää käräjille edetä. (Tosin syyttämättä jättämispäätös on kai valituskelpoinen...)

Voit tehdä siviilipuolen kanteen, jotta sopimus vahvistettaisiin käräjille jonka jälkeen se on ulosottokelpoinen.

Tältä keskustelupalstalta voi etsiä tarkempaa tietoa hakusanalla siviilikanne.

Jos kyseinen sopimus on tehty sovittelutoimiston kautta, suosittelemaan olemaan yhteydessä sovittelutoimiston asiakaspalveluun joka voi neuvoa tarkemmin.

Oma kokemukseni on, että tällaisiin sopimuksiin kannattaa aina kirjata ehdoksi se että asianomistaja luopuu vaatimuksistaan tässä asiassa VASTA SITTEN, kun vastapuoli on tosiasiallisesti maksanut sovitun summan.

• Rikostutkija

Käsittääkseni sovittelutoimisto valvoo, että sovittelussa aikaan saatu sovinto myös toteutuu.

Eli jos sovittelussa on sovittu, että pahoinpitelijä maksaa korvausta, sovittelutoimisto seuraa sopimuksen toteutumista. Jos korvauksia ei makseta, kannattaa asiasta ilmoittaa sovittelutoimistoon.

Jos olet tehnyt sovinnon suoraan vastaajan kanssa (ilman "virallista" sovittelua), sinun pitää itse periä korvaukset vastaajalta. Asia käsitellään siviilikanteella oikeudessa.

Jos olet luopunut vaatimasta rangaistusta, et voi enää myöhemmin muuttaa kantaasi ja nostaa syytettä. Jos syyttäjä on jättänyt syytteen nostamatta vaikka vaadit rangaistusta, voit määräajan kuluessa itse nostaa syytteen.

• siinä käy

Joo, näinhän siinä aina tuppaa käymään, kun suotuu sovitteluun.
      Totuus on se, että voit sanoa hyvästit sovituille korvauksille. Jos juttu olisi edennyt oikeuteen, niin korvauksia tuskin silloinkaan olisi tippunut, mutta olisihan tekijä sentään saanut rangaistuksen. Nyt selvisi, kuin koira veräjästä.

• sisyfos1975

korjaus:

sovittelutoimiston kautta hoidettujen sovittelujen rahakorvaukset toteutuvat suurimmassa osassa tapauksista.

• sovittelun ohjaaja
        sisyfos1975 kirjoitti:

korjaus:

sovittelutoimiston kautta hoidettujen sovittelujen rahakorvaukset toteutuvat suurimmassa osassa tapauksista.

Vataan tähän, vaikka näyttäkin ketjun aloituspostista olevan jo muutama kuukausi aikaa. Syyttäjän syyttämättäjättmäsipäätös ei pääsääntöisesti poista vastaajan (eli rikoksesta epäillyn) korvausvelvollisuutta. Asianomistajalla on siis syyttäjän päätöksestä huolimatta hakea korvauksia esim. siviilikanteen kautta. Käräjäoikeiden "vahvistamana" sovittelussa solmittu sovittelusopimus on ulosottokelpoinen.

• kaaperi

Sopimus on oikeustoimikoelpoinen ja sitä tulee noudattaa. Varsinkinkun siinä on molempien nimet sekä todistajat. Muuten tapahtuu sopimusrikkomus
      ja laillista korkoakin voi alkaa periä.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Useita puukotettu Tampereella

Mikäs homma tämä nyt taas on? "Useaa henkilöä on puukotettu Tampereen keskustassa kauppakeskus Ratinan lähistöllä." ht
      Tampere
      232
      4421
    2. Kuka rääkkää eläimiä Puolangalla?

Poliisi ampui toistakymmentä nälkiintynyttä eläintä Puolangalla Tilalta oli ollut karkuteillä lähes viisikymmentä nälkii
      Puolanka
      74
      2862
    3. Leipivaaran päällä on kuoleman hiljaista.

Suru vai suuri helpotus...
      Puolanka
      47
      2403
    4. Meneeköhän sulla

oikeasti pinnan alla yhtä huonosti kuin mulla? Tai yhtä huonosti mutta jollain eri tyylillä? Ei olisi pitänyt jättää sua
      Ikävä
      43
      1687
    5. Koska näit kaivattusi viimeksi

Milloin tapasit rakkaasi? Ja etenikö suhde yhtään?
      Ikävä
      78
      1379
    6. Lähetä terveisesi kaipaamallesi henkilölle

Vauva-palstalta tuttua kaipaamista uudessa ympäristössä. Kaipuu jatkukoon 💘
      Ikävä
      69
      1080
    7. PS uusimman gallupin rakettimainen nousija

https://yle.fi/a/74-20170641 Aivan ylivoimaisesti suurin kannatuksen nousu PS:lle. Nousu on alkanut ja jatkuu 2 vuoden
      Maailman menoa
      137
      919
    8. Tekiskö nainen mieli tavata...

Viikonloppuna ja...?
      Ikävä
      64
      860
    9. Sellainen tunne sydämessä

Että nainen olet kaivannut minua. Tai sanonko että oikeastaan koet sitä samaa nostalgiaa, kaipuuta ja mukavia muistoja,
      Ikävä
      86
      854
    10. Annan meille mahdollisuuden

Olen avoimin mielin ja katson miten asiat etenevät. Mutta tällä kertaa sun on tehtävä eka siirto.Sen jälkeen olen täysil
      Ikävä
      53
      832
    Aihe