KYSYMYS?

Kalle

Ei suoranaisesti sovittelusta, vaan enemmänki sovinnosta.
Kyseessä pahoinpitely, jossa sovimme vastaajan kanssa jutun. Syyttäjä jätti syytteen nostamatta. Mutta vastaaja ei ole minulle koskaan maksanutkaa sovittuja korvauksia, niin voinko vielä nostaa syytteen?

6

1689

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • sisyfos75

moi, jos syyttäjä on asiassa jo tehnyt syyttämättä jättämispäätöksen, ei se rikosasiana voi enää käräjille edetä. (Tosin syyttämättä jättämispäätös on kai valituskelpoinen...)

Voit tehdä siviilipuolen kanteen, jotta sopimus vahvistettaisiin käräjille jonka jälkeen se on ulosottokelpoinen.

Tältä keskustelupalstalta voi etsiä tarkempaa tietoa hakusanalla siviilikanne.

Jos kyseinen sopimus on tehty sovittelutoimiston kautta, suosittelemaan olemaan yhteydessä sovittelutoimiston asiakaspalveluun joka voi neuvoa tarkemmin.

Oma kokemukseni on, että tällaisiin sopimuksiin kannattaa aina kirjata ehdoksi se että asianomistaja luopuu vaatimuksistaan tässä asiassa VASTA SITTEN, kun vastapuoli on tosiasiallisesti maksanut sovitun summan.

• Rikostutkija

Käsittääkseni sovittelutoimisto valvoo, että sovittelussa aikaan saatu sovinto myös toteutuu.

Eli jos sovittelussa on sovittu, että pahoinpitelijä maksaa korvausta, sovittelutoimisto seuraa sopimuksen toteutumista. Jos korvauksia ei makseta, kannattaa asiasta ilmoittaa sovittelutoimistoon.

Jos olet tehnyt sovinnon suoraan vastaajan kanssa (ilman "virallista" sovittelua), sinun pitää itse periä korvaukset vastaajalta. Asia käsitellään siviilikanteella oikeudessa.

Jos olet luopunut vaatimasta rangaistusta, et voi enää myöhemmin muuttaa kantaasi ja nostaa syytettä. Jos syyttäjä on jättänyt syytteen nostamatta vaikka vaadit rangaistusta, voit määräajan kuluessa itse nostaa syytteen.

• siinä käy

Joo, näinhän siinä aina tuppaa käymään, kun suotuu sovitteluun.
      Totuus on se, että voit sanoa hyvästit sovituille korvauksille. Jos juttu olisi edennyt oikeuteen, niin korvauksia tuskin silloinkaan olisi tippunut, mutta olisihan tekijä sentään saanut rangaistuksen. Nyt selvisi, kuin koira veräjästä.

• sisyfos1975

korjaus:

sovittelutoimiston kautta hoidettujen sovittelujen rahakorvaukset toteutuvat suurimmassa osassa tapauksista.

• sovittelun ohjaaja
        sisyfos1975 kirjoitti:

korjaus:

sovittelutoimiston kautta hoidettujen sovittelujen rahakorvaukset toteutuvat suurimmassa osassa tapauksista.

Vataan tähän, vaikka näyttäkin ketjun aloituspostista olevan jo muutama kuukausi aikaa. Syyttäjän syyttämättäjättmäsipäätös ei pääsääntöisesti poista vastaajan (eli rikoksesta epäillyn) korvausvelvollisuutta. Asianomistajalla on siis syyttäjän päätöksestä huolimatta hakea korvauksia esim. siviilikanteen kautta. Käräjäoikeiden "vahvistamana" sovittelussa solmittu sovittelusopimus on ulosottokelpoinen.

• kaaperi

Sopimus on oikeustoimikoelpoinen ja sitä tulee noudattaa. Varsinkinkun siinä on molempien nimet sekä todistajat. Muuten tapahtuu sopimusrikkomus
      ja laillista korkoakin voi alkaa periä.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Riitta-Liisa ja Toni Roponen: Ero! Riitta-Liisa Roponen kertoo asiasta Instagramissa.

Riitta-Liisa ja Toni Roponen eroavat. Riitta-Liisa Roponen kertoo asiasta Instagramissa. – Talvi on ollut elämäni synk
      Maailman menoa
      68
      2319
    2. Sinä vain tulit elämääni

Ja joku tarkoitus sillä on ollut. Näyttämään mitä olen ja kuinka arvokas voisin olla. Se muutti ja käänsi elämäni suunna
      Ikävä
      92
      1526
    3. Millaisia ajatuksia on kaivatusta ja tilanteestanne tänään?

Kerro omista mietteistäsi tai lähetä terveisiä. Ehkä hän lukee ja lähettää sinulle takaisin omia mietteitään.
      Ikävä
      62
      1322
    4. Tiesitkö mies

Kuinka paljon mulla oli tunteita sua kohtaan? Jos et tiennyt,olisiko tietäminen vaikuttanut tapahtumiin? Ihmettelen kyll
      Ikävä
      71
      1319
    5. Nuorempi mies

Olen tänään ajatellut sua paljon, miten toimittaisiin makuuhuoneessa jne! 😏🔥
      Ikävä
      127
      1194
    6. Toivottavasti et mussukka elättele toiveita meikäläisen suhteen

Tiedän mitä olet touhunnut joten aivan turha haaveilla mistään enää 👍
      Ikävä
      134
      1044
    7. Jos siis saamme

Sen keskusteluyhteyden niin olisitko jo sinäkin rehellinen ❤️🙏 ne jää meidän välisiksi kaikki. Tarvitsemme toisiamme, j
      Ikävä
      90
      1031
    8. Onko sinulla

Joku nyt huonosti? :(
      Ikävä
      70
      1008
    9. Mies, mitä minun pitäisi tehdä

Niin, mitä naisen siis pitäisi tehdä, että lähestyisit ja tekisit aloitteen? Mikä on riittävä kiinnostuksen osoitus juur
      Ikävä
      73
      959
    10. Miksi teillä meni...

...välit poikki kaivattusi kanssa?
      Ikävä
      116
      946
    Aihe