Solarventi SV14

Kokemuksia!

Täällä kaivattiin kevättalvella kokemuksia Solarventi aurinkokuivain-lämmittimestä ja nyt niitä on kertynyt muutaman kuukauden ajalta.

Laite tuntuu tekevän sen minkä lupaa eli pitää kylmillään olevan mökin kuivana ja antaa vähän lisälämpöä.

Kosteuden turvottamat ovenkarmit eivät enää vaivaa, eikä ikkunoihin kondensoidu kosteutta.
Sisääntuleva ilma lämpenee parhaimmillaan 25-30C ulkoilmaa lämpöisemmäksi, mutta pilviharson tai puiden varjojen vuoksi lämmönnousu jää ajoittain 15C paikkeille.

Kylmillään olleessa Solarventillä varustetussa mökissä oli 15C lämmintä, kun viereisessä mökissä oli vain 11C. Ulkoilma oli tällöin tosin 18C joten osa lämmöstä tuli parantuneesta ilmanvaihdosta eikä auringon säteilylämmöstä.

Täydellä teholla toimiessaan puhalluksen humina on aika kuuluvaa, joten puhaltimen nopeussäädin vaikuttaa hyvältä hankinnalta. Se myös tarpeen jos haluaa lämpöisempää ilmaa kylmemmillä ilmoilla.

Eli hyvin pelaa SV14 tilavuudeltaan n. 85 m3 mökissä...lisää lämpöä tosin saisi isommalla SV30 mallilla.

28

23081

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Realistiv

      Eiköhän tuo lopputulos olisi sama näin lämpöisenä keväänä ilman noin kallista investointiakin?

      • Kokemuksia!

        Aika kuivaa on ollut, mutta päivien ja öiden lämpötilaerot myös suuria. Verrokkina ollut toinen mökkikin osoittaa että kylmyys ja kosteus pysyy ilman aktiivista tuuletusta mökissä sisällä vaikka päivälämpötilat kohoavat kesäisiin lukemiin.

        Varmaan halvemmalla pääsee jos ostaa muutaman kympin puhaltimen tuuletusventtiiliin ja käyttää sitä verkkovirralla. Toistaalta onko 1000 eur kohtuuton sijoitus 200,000 euron kesäpaikan mukavuuden parantamisesta?


    • toimii niinkuin luvattiin

      Kuulostaa hyvältä.Taidanpa siis uskaltaa ostaa sellaisen rintamamiestalon kellarikerrokseen.

    • mökkisi?

      Ideana sikahyvä.

      Mutta kun tuo työntää ilmaa sisälle -> ylipaine -> kosteus menee rakenteisiin -> mökkisi homehtuu. Erityisesti vaikkapa syksyllä.

      Näin ainakin ok-taloissa tapahtuu.
      Eli oletko laittanut myös erillisen poistoilma puhaltimen, joka kääntää tilanteen niin että mökissä on lievä alipaine ja kosteus menee hallitusti ulos?
      Tuo nykyinen pelkkä ylipaine varmaan toimii aikansa ja varmasti tuntuu raikkaammalta kuin seisova ilma. Miten myyjä perusteli tämän toimivaksi ja kestäväksi ratkaisuksi?

      Ihan vain mielenkiinnosta vielä toistaiseksi.

      Kierroksia varmaan voi rajata peittämällä osan kennosta.

      Hinta ei tosiaan ole aina se tärkein kynnys kun itselle tekee.

      • Kokemuksia!

        En usko että kevyesti eristetyssä (10 cm villaa lattiassa ja katossa) hirsimökissä kosteuden työntyminen rakenteisiin on ongelma, mutta lautarakenteisessamökissä asia saattaa olla toinen.

        Aikaisemmin kylmää mökkiä lämmittäessä kondensoitui seinissä kiinni olevien huonekalujen taakse sekä ikkunoihin reilusti vettä ja tämä ilmiö näyttäisi poistuneen solarventillä.

        Luulisi että jos latteen puhaltava ilma työntyy jostain eristeiden kautta ulos se myös kuivaa vuotokohtaan kondensoituvan veden. Eiköhän suurin osa ilmasta kuitenkin kulje raollaan olevan uunin pellin tai tuuletusluukkujen kautta ulos....

        Kennon osittainen peittäminen ei varmaan ole kovin kätevää...laitteen teho kuitenkin vaihtelee pilvisyyden ja auringonpaisteen suunnan mukaan joten saisi olla yhtenään peittelemässä kennoa. Uudemman mallisessa säätimessä on muuten myös termostaatti, joka sulkee puhalluksen kun talon lämpö nousee haluttua korkeammaksi, jolloin sen saisi kai myös puhaltamaan lämmittämätöntä ilmaa helteillä toisen venttiilin kautta.


      • Tietämätön tee itse mies

        Mitä, jos laittaisi aurinkokennon ilman lämmittävän kennon tuuletusventtiilin eteläseinustalle ja kytkisi kaapeleilla rakennuksen vastakkaiselle seinustalle sisältä ulospäin imevän tuulettimen?

        Näin rakennus kuivuisi ja lämpenisi, mutta rakennuksessa oleva alipaine takaisi eristeiden kuivanapysymisen.

        Olisiko vaikeaa toteuttaa?


      • Kokemuksia!
        Tietämätön tee itse mies kirjoitti:

        Mitä, jos laittaisi aurinkokennon ilman lämmittävän kennon tuuletusventtiilin eteläseinustalle ja kytkisi kaapeleilla rakennuksen vastakkaiselle seinustalle sisältä ulospäin imevän tuulettimen?

        Näin rakennus kuivuisi ja lämpenisi, mutta rakennuksessa oleva alipaine takaisi eristeiden kuivanapysymisen.

        Olisiko vaikeaa toteuttaa?

        Poistopuhallin on varmaan ilmanvaihdon kannalta ihan OK. En kuitenkaan usko että aurinkolämmittimen kautta tällaisella järjestelyllä saa merkittävää määrää kuivaavaa lämpöä sisään. Ainakin solarventissä ilma imeytyy paksuhkon huovan läpi, millä on jonkinmoinen virtausvastus. Varmaan suuri osa ilmasta imeytyisi sisään muuta kautta.


    • tein ite

      you tube, ja siihen solar air heater niin löytyy toimivia lämmittimiä.ite tein 1mx2m ja hyvin toimii.eilen ulkolämpö -1 sisään puhalsi 37 .helppo tehdä eikä maksa montaa ekee.lasi kierrätyksestä 10e, 3 tuubia liimaa n.20e tietsikkapuhallin n.10e eristelevyt n10 puutavara oli valmiina.

    • tein ite

      tänään käytiin kämpällä, kosteus oli pudonnut 70 %lähes 44% eli ilma lämmitin toimii hyvin. ulkona tänään 4 puhalsi 39 sisään. mökin lämpö noussut 12astetta ,kun ennen oli 1 asteen

    • häplänperä

      Jos tuollaisen tekee itse niin miten estää talvella ja yöllä jäähdytyksen? Onko jotain halpaa ohjausta, jolla saisi puhalluksen toimimaan vain kun se lämmittää?

      • venetuulettimella

        Eikös tuo koko idea perustu aurinkikennosta otettavaan virtaan eli yöllä ja pilvisellä kelillä ei puhalla?! Itte ajattelin sijoittaa aurinkokennolla toimivaan venetuulettimeen (30-40e) jossa käännetään puhaltimen pyörimissuunta. Sellainen eteläseinästä läpi, taustalevy mustaksi ja päälle lasi niin eikös se ole siinä. Jos hyvän haluaa niin taustan ja sivut voi eristää vaikka styroxilla ja seinän läpimenon villalla.


    • tein ite

      mulla on termostaatti kennon sisällä lähtee puhaltamaan kun lämpö n.20 c ja pysähtyy kun lämpö putoaa n 10 c . tavallinen tietsikkapuhallin on paras niitä saa 12v tai 240 v.eli ei toimi yöllä.korkein lämpötila minkä oon mitannut on 52,8c.

    • 114577kooil

      Pieni kontti ajaa saman asian. Kontti on niin tiivis ja täyttä metallia että keväällä lämpiää mukavasti.

      Tupla putket takaa että esilämmitetty ilma lämpenee yhä uudelleen lämpimämmäksi.

      Minulla on kontissa ulkoapäin lämmitettävä Harvian kiuas, siitä saa pikalämmön näppärästi kesämökkiin.

    • ikkunat riittävät

      Meillä on mökki kuiva kevättalvella ilman mitään ulkoisia laitteita.

      Mökki on sijoitettu ja rakennettu niin että aurinko paistaa ikkunoista. 2 - 3 m2 ikkunoita päästää valoa sisälle ja valoenergia muuttuu lämmöksi joka kuivattaa noin 35m2 mökin. Jotain tulee myös seinien kautta. Mitään erityistä ei tarvitse tehdä tai hankkia.

      Oli sitten Solarvent tai ikkunoita, kosteutta tulee lokakuusta helmikuun puolelle. Sille ei mahda mitään.

    • Enean pettymys

      Minulla ei ole vielä kokemuksia ilmakuivaimesta, enkä tiedä milloin tulee. Tilasin Enean SH720 aurinkolämmittimen mökille kesällä 2014. No itse tuote tuli viikossa Matkahuollolla. Mutta kun avasin paketin, hämmästys oli suuri. Tuotteen laatu eli työn jälki oli mielestäni kehnoa luokkaa, ei vaikuttanut kotimaiselta laatutyöltä. Toinen oli kuljetusvaurio, joka oli aiheutunut huonosta pakkaamisesta.
      Siitä alkoi sitten kuukausien selvittely kuljetusvaurion aiheutumisen syystä. Pakkausvirhe vai liian kova käsittely kuljetuksessa.

      Enean yhtiö on erikoisen heikko hoitamaan reklamaatioita kuntoon, on vastuun pakoilua, laatuvirheiden kieltämistä ja vaikka mitä luikertelemista. On lokakuu, eikä minulla ole vieläkään kesällä maksamaani paneelia. Eli toimivuutta en ole vielä päässyt edes testaamaan.
      Mielipiteeni on, että Enean SH720 aurinkolämmitin on rakennettu huolimattomasti ja valmistaja toimii ala-arvoisesti toimituksissa.
      Raha ennakkoon kyllä kelpasi, mutta siihen toiminta sitten loppuikin.

      • Enean vastaa

        Tämä samainen asiakas on levittänyt tätä juttua eri puolille, joten selvennettäköön sitä hiukan.

        Asiakas sai tuotteen heinäkuun lopulla ja maksoi sen normaaliin tapaan noutaessaan Matkahuollosta. Vähän sen jälkeen hän ilmoitti, että tuotteessa oli kuljetusvauriona syntynyt kolhu, jolloin pyysimme häntä Matkahuollon ohjeiden mukaisesti ottamaan yhteyttä heihin korvauksen saamiseksi. Näin hän tekikin, koska nimenomaan korvauksia heiltä hän halusi.

        Viikkoja myöhemmin saimme kuulla, että tuote pakkauksineen oli edelleen Matkahuollon hallussa ja he olivat kieltäytyneet korvauksista, koska pakkaus oli vahingoittumaton. Koska asia tuntui oudolta pyysimme heitä asiakkaan puolesta tutkimaan asian vielä uudelleen. Pakkauksessa täytyi olla jälkiä, jos vaurio oli syntynyt. Vastaus pysyi kielteisenä.

        Saimme tiedon päätöksestä syyskuun lopulla, jo ennen tätä asiakkaan viestiä, ja ilmoitimme hänelle silloin toimittavamme tilalle uuden lämmittimen. Samalla pyysimme Matkahuollolta vaurioituneen tuotteen pakkauksineen itsellemme tutkittavaksi. Olihan tämä ensimmäinen kerta, kun kuljetuksissa vahinkoja olisi tapahtunut ja halusimme ottaa asiasta opiksemme. Mekään emme tutkittuamme löytäneet pakkauksesta jälkiä kovakouraisesta käsittelystä.

        Asiakas on moittinut meitä huonosta reklamaatioiden hoidosta. Hän ei kuitenkaan ole meille moittinut pakkausta tai tuotteen laatua millään tavalla, ainoastaan Matkahuoltoa. Asian käsittelyyn liittyvään valitettavaan viiveeseen emme myöskään olleet vaikuttamassa. Miksi siis tällainen julkinen vuodatus? Toivottavasti mieli muuttuu, kun hän viimein on päässyt käyttämään tuotetta ja toteamaan sen hyvät vaikutukset kosteusongelmiin.

        Emme siis tiedä, mihin laatuvirheisiin asiakas viittaa, koska hän ei ole meille sellaisista reklamoinut. Tuotteen laadun ovat kuitenkin kaikki tervetulleita toteamaan luoksemme Espooseen.


    • Kermi

      Mulla on mökissä vuotamaton kermikatto. Ei tarvi kuvattaa.

      • Anonyymi

        Mulla ei ole mökkiä. Ei maksa mitään ja on täysin huoleton ratkaisu.


    • Kokemuksia Solarvent

      Rakennusmääräystenkin mukaan on kiellettyä puhaltaa mihinkään tilaan ilmaa jos poisto ei ole suuremalla rakenteiden mätänemisen vuoksi eli tasapainoitetulla IV-koneellahan tuo toimii. Mutta että puhallan lämmitettyä ilmaa sisään, mihin se kosteus siirtyy siellä mökissä, RAKENTEISIIN miettikää nyt ihmeessä !. Jättäkää nyt ainakin hormin pelti auki jotta sieltä pääsisi pakenemaan, kylmään hormiin puhallettava kosteushan toki pakkasrapauttaa sen hormin.

      • Funzzi

        No, eikös raollaan oleva tuuletusikkuna riitä?


      • Funzzi

        Paras varmaan olisi laittaa puhallin imemään ilmaa asunnosta ulospäin sensijaan, että puhaltaa sisäänpäin. Se vaatii sitten toisen reiän ulosmenoilmalle, mutta voihan reihän helposti tehdä vaikka puiseen tuuletusikkuunaan.


    • Hifistelyäkö

      Yhden tällaisen puhaltimen arvioitu lämpötuotto oli n. 200 kWh vuodessa ja on siis varmaankin jotenkin toimiva jos kohteeseen ei tule sähköä, tuolla n. 10 € vuosisäästöllä laite ei ainakaan energiansäästöllä maksa edes itseään ikinä. Onko kokemuksia paneelilla tuotetusta sähköstä ja lämmöstä sekä puhaltimista, ilmeisesti saa loppupeleissä rahoille enemmän vastinetta

    • Tbe

      Hyviä vastauksia ja mukava lukea ihmisten mielipiteitä. Olettaisin, että näitä asennetaan useasti paikkoihin jossa ei ole sähköä toiseksi ilmanvirtauksen saanti sisätiloihin on aina parempi kuin ilman, kolmanneksi ei tuo kosteus tunkeudu mihinkään rakenteisiin jos asteluvut liikkuvat em.15 asteen alapuolella. Olettaisin, että jokaisessa rakennuksessa on raitisilmaventtiili, jolloin sisään tuotu ilma kulkeutuu ylipaineen muodossa ulos tai jollei ole, niin asentakaa sellainen😉. Itse olen harkinnut tuotetta ja siksi olen kiinnostunut kirjoituksistanne ja kiitos niistä

    • Anonyymi

      Itselläni Solkungen 1200w / 1,5m2 aurinkokeräin
      Eipä ole lunastanut mitään väitteitää, kovimmalla kesähelteelläkin puhaltaa 23 asteista ilmaa auringon ollessa kohtisuorassa paneeliin. Talvella lähinnä työntää kylmää sisään.
      Itsellä puhaltelee kellariin, joka on 5cm eristekipsilevyllä vuorattu ja eipä vaikuta lainkaan huoneen lämpötilaan. Oli kesä tai talvi.
      Tuote itsessään on tehtaalta tullessan ollut polvienvälissä kasattu halvimmista materiaaleista mitä löytyy, Siinä keräimen kulmat nauravat vuodesta toiseen veikkaan että firman TJ samaan tapaan partaansa. Kummallinen hyötysuhde 800w/1m2 on varmaan jo tieteellekkin saavuttamattomissa ja tämä kennolevyllä peitetty musta levy tuskin tähän oikeasti pystyy. Täyssähköllä lämmitys tuntuu olevan halvempi vaihtoehto kuin tällainen ilmakäyttöinen lämmönsiirtäjä.

      • Anonyymi

        Ruåttalaista kemulaatua.


      • Anonyymi

        Litosfären arvokkkaasta kommentista. Olin juuri hankkimassa aurinkokuningasta. Tarkempi selvittely aiheutti pari kysymystä valmistajalle, muttei vastausta vielä tullut. Yrityksen verkkosivuilla testataan SK 0,7:n puhallintehoa 240/20 sek antaa tulokseksi 12 l/s ja sitä myötä vuosihyötysuhteeksi 500 kWh. Eli varsin tehoton peli.

        Jo nämä virheellisyydet jättävät tuotteen hyllylle, puhumattakaan mainitsemastasi laadusta. Iso kiitos!


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      360
      4175
    2. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      83
      1779
    3. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      44
      1536
    4. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      63
      1520
    5. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      29
      1360
    6. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      59
      1321
    7. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      52
      1319
    8. Persut vajosivat pinnan alle

      Sosiaali- ja terveysministeri Kaisa Juuson (ps) tietämättömyys hallinnonalansa leikkauksista on pöyristyttänyt Suomen ka
      Maailman menoa
      201
      1306
    9. Hei, vain sinä voit tehdä sen.

      Only you, can make this world seem right Only you, can make the darkness bright Only you and you alone Can make a change
      Ikävä
      8
      1208
    10. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      28
      1205
    Aihe