Konservoinnin ko:n valintakoe, Metropolia

rilatsu

Olisikohan kenelläkään tietoa minkä tyyppisiä tehtäviä konservoinnin koulutusohjelman valintakoe sisältää? Kukaan kuka on 4 vuotta sitten EVTEKin valintakokeissa käynyt? Kiitos.

21

3326

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Diiduli

Samaa olen miettinyt itsekin. Hakutoimistosta sanoivat että koe sisältää:

- haastattelun
      - väritehtävän
      - havainnointitehtävän
      - kädentaitoihin liittyvän tehtävän

• pärstäkerroin ++

Tuttuja suositaan ja pärstäkertoimella tulee lisäpisteitä. Ne on ihan pellekokeet, älä stressaa. Konservointilinjalle pääsevät kaikki halukkaat, linja alkaa jos on tarpeeksi hakijoita edes joka neljäs vuosi.

• pääsykokeisiin osallistuja

Neljä vuotta sitten yli 400 hakijaa, joista 40 valittiin - ei se nyt aivan pelleilyä taida pelkästään olla...

Itseäni kummastuttavat nämä valintakokeisiin mukaan otettaviksi käsketyt työvälineet - ei kai valintaa nyt pelkästään piirtämistaidon perusteella tehdä, kun kaikenlaiset kynät ja sudit pitäisi olla mukana.

Onko täällä mahdollisesti edellisinä vuosina pääsykokeisiin osallistuneita, jotka osaisivat kertoa tarkemmin?

• ovat
        pääsykokeisiin osallistuja kirjoitti:

Neljä vuotta sitten yli 400 hakijaa, joista 40 valittiin - ei se nyt aivan pelleilyä taida pelkästään olla...

Itseäni kummastuttavat nämä valintakokeisiin mukaan otettaviksi käsketyt työvälineet - ei kai valintaa nyt pelkästään piirtämistaidon perusteella tehdä, kun kaikenlaiset kynät ja sudit pitäisi olla mukana.

Onko täällä mahdollisesti edellisinä vuosina pääsykokeisiin osallistuneita, jotka osaisivat kertoa tarkemmin?

käsittääkseni jo tulleet, enkä päässyt edes kokeeseen. Millainen pohjakoulutus mukaan päässeillä on? Kiinnostaisi tietää.

Kirjoitin yo-kokeessa hyvin, mutta perustietolomakkeessa kysyttiin vain kehnompia lukion arvosanoja. Olen käynyt myös taidekoulun...

• kutsuttu
        ovat kirjoitti:

käsittääkseni jo tulleet, enkä päässyt edes kokeeseen. Millainen pohjakoulutus mukaan päässeillä on? Kiinnostaisi tietää.

Kirjoitin yo-kokeessa hyvin, mutta perustietolomakkeessa kysyttiin vain kehnompia lukion arvosanoja. Olen käynyt myös taidekoulun...

Minulle kutsu tuli, vaikka olin aika varma, etten esitietolomakkeen perusteella olisi päässyt jatkoon. Esitietolomake oli mielestäni todella suppea, ja se painotti aikaisempaa työkokemusta alalla enemmän kuin aiempaa opiskelua...

Itse olen yliopisto-opiskelija. Pääaineenani historia, sivuaineina museologiaa ja taidehistoriaa. Konservoinnin alalta ei aiempaa kokemusta, mutta olen ollut harjoittelussa museossa ja suorittanut muutaman konservointia sivuavan yliopistokurssin. Lukiotodistus minulla on keskivertoa parempi yli 9 keskiarvolla, joten se saattoi vaikuttaa positiivisesti.

En tiedä sitten kuinka monta hakijaa itse pääsykokeisiin on kutsuttu, eli millaisissa prosenteissa liikutaan sisäänpääsyssä...

• edellinen
        kutsuttu kirjoitti:

Minulle kutsu tuli, vaikka olin aika varma, etten esitietolomakkeen perusteella olisi päässyt jatkoon. Esitietolomake oli mielestäni todella suppea, ja se painotti aikaisempaa työkokemusta alalla enemmän kuin aiempaa opiskelua...

Itse olen yliopisto-opiskelija. Pääaineenani historia, sivuaineina museologiaa ja taidehistoriaa. Konservoinnin alalta ei aiempaa kokemusta, mutta olen ollut harjoittelussa museossa ja suorittanut muutaman konservointia sivuavan yliopistokurssin. Lukiotodistus minulla on keskivertoa parempi yli 9 keskiarvolla, joten se saattoi vaikuttaa positiivisesti.

En tiedä sitten kuinka monta hakijaa itse pääsykokeisiin on kutsuttu, eli millaisissa prosenteissa liikutaan sisäänpääsyssä...

Noilla sinun tiedoillasi olisin kyllä itse odottanutkin pääseväni jatkoon. Tuskin monellakaan on varsinaisesti konservoinnista työkokemusta.

Minulla ei ole työkokemusta museoalaltakaan, lähinnä tiedän paljon vanhoista maalaustekniikoista, mutta sekään puoli ei välttämättä käynyt ilmi niistä tiedoistani, joita kysyttiin.

• Diiduli
        edellinen kirjoitti:

Noilla sinun tiedoillasi olisin kyllä itse odottanutkin pääseväni jatkoon. Tuskin monellakaan on varsinaisesti konservoinnista työkokemusta.

Minulla ei ole työkokemusta museoalaltakaan, lähinnä tiedän paljon vanhoista maalaustekniikoista, mutta sekään puoli ei välttämättä käynyt ilmi niistä tiedoistani, joita kysyttiin.

Ohoh aika kummaa että itse pääsin kokeisiin oikeastaan pelkän ammattikoulupohjani kanssa (muuta en tainnut hakulomakkeeseen täyttää), jos toisilla löytyy enemmänkin alan kokemusta.

Lähinnä olen hämmentynyt tuosta kemiapuolesta kokeissa, että kuinka laajalti kemiaa käydään läpi ja millaisia tehtäviä ne sitten on.

• rilatsu
        Diiduli kirjoitti:

Ohoh aika kummaa että itse pääsin kokeisiin oikeastaan pelkän ammattikoulupohjani kanssa (muuta en tainnut hakulomakkeeseen täyttää), jos toisilla löytyy enemmänkin alan kokemusta.

Lähinnä olen hämmentynyt tuosta kemiapuolesta kokeissa, että kuinka laajalti kemiaa käydään läpi ja millaisia tehtäviä ne sitten on.

Tänä vuonna kokeisiin on kutsuttu 128 ja tosiaan 40 valitaan. Näin minulle sanottiin.

Ja tosiaan, mullakaan pohjakoulutus ei ole todellakaan mitenkään erityinen - suunnilleen seiskan keskiarvoinen lukio 4 vuotta sitten. Plus tokana vuonna kesken jätetty tietotekniikan insinöörin koulutus. En tosiaankaan uskonut saavani edes kutsua kokeisiin ja teidän keskustelunne perusteella näyttää siltä että olen vähän sattumalta kokeisiin kutsuttu... Työkokemusta mulla ei alalta tai miltään sitä sivuavalta ole minkään tyyppistä joten ei sekään ole kutsuun vaikuttanut.

• rilatsu
        rilatsu kirjoitti:

Tänä vuonna kokeisiin on kutsuttu 128 ja tosiaan 40 valitaan. Näin minulle sanottiin.

Ja tosiaan, mullakaan pohjakoulutus ei ole todellakaan mitenkään erityinen - suunnilleen seiskan keskiarvoinen lukio 4 vuotta sitten. Plus tokana vuonna kesken jätetty tietotekniikan insinöörin koulutus. En tosiaankaan uskonut saavani edes kutsua kokeisiin ja teidän keskustelunne perusteella näyttää siltä että olen vähän sattumalta kokeisiin kutsuttu... Työkokemusta mulla ei alalta tai miltään sitä sivuavalta ole minkään tyyppistä joten ei sekään ole kutsuun vaikuttanut.

Ja vielä sen verran että kemian kokeesta kysellessäni minulle sanottiin että se on kahden tunnin mittainen lukio-tasoinen koe. Täällä mä oon koittanut vääntää itelleni rautalangasta mitä on moolimassa ja Avogadron vakio.... :)

• Diiduli
        rilatsu kirjoitti:

Ja vielä sen verran että kemian kokeesta kysellessäni minulle sanottiin että se on kahden tunnin mittainen lukio-tasoinen koe. Täällä mä oon koittanut vääntää itelleni rautalangasta mitä on moolimassa ja Avogadron vakio.... :)

Eikä! Täytyykin ihan tosissaan prepata tota kemiaa, onneksi käsitellään vaan 1.kurssin kirja. Mutta eihän siellä kovin vaikeita yhtälölaskuja voi olla kun ei laskintakaan pyydetty mukaan ottamaan..Toivotaan.

• vielä.

Minua itseäni ei tuo kemian koe niinkään pelota - siihen sentään pystyy valmistautumaan etukäteen. Mutta entäs nämä muut kokeeseen kuuluvat kohdat: väritehtävä, havainnointitehtävä ja kädentaitoihin liittyvä tehtävä... Onko mitään käsitystä kenelläkään siitä, mitä nämä voisivat olla?

Itse olen todella surkea piirtämään, mutta muuten kyllä harrastan paljonkin käsillä tekemistä ja olen näppärä käsistäni. Piirtely ja maalaus ovat jääneet lukion jälkeen todella vähälle.

Sitten käytännön kysymys: kuinka monta arkkia litoposteripaperia mahtaa riittää koetilanteeseen? Köyhänä en viitsisi ylimääräisiä paljon ostella :)

Niin ja onnea kaikille koetukseen, yritetään tehdä kaikki parhaamme! :D

• rilatsu

Tiedustelin asiaa sähköpostilla kun aloin itse miettimään ihan samaa, mutta en ole vielä saanut vastausta. Kerron heti kun saan tietää - jos siis vastaus ylipäätään tulee ajoissa, tai ikinä.

• jpå
        rilatsu kirjoitti:

Tiedustelin asiaa sähköpostilla kun aloin itse miettimään ihan samaa, mutta en ole vielä saanut vastausta. Kerron heti kun saan tietää - jos siis vastaus ylipäätään tulee ajoissa, tai ikinä.

Mitä on litoposteripaperi? :D

• eriyja
        rilatsu kirjoitti:

Ei hemmetti kun avaudu tuo kemia millään, ei sitte millään.. Yrittäny vaikka miten päin. Ei siellä kokeessa mitää Maolia vissiin saa tai laskinta?

Ilman niitä en taida saada mitään paperille!

• rilatsu
        jpå kirjoitti:

Mitä on litoposteripaperi? :D

Litoposteri on elävän mallin piirustuspaperia, sellaista melko ohutta, toinen puoli kiiltävä, toinen puoli karhea. Suomalaisessa ainakin myydään 5kpl:n 70x100cm arkin rullassa...

(kuulostan tosi fiksulta kun osasin vastata, itseasiassa ei itselläkään ollut harmainta aavistusta mitä se on ennenkö siihen törmäsin itse. :D)

• Diiduli

No mutta väritehtävät ja havainnointitehtäväthän ovat lähinnä sellaisia että joko osaat tai sitten et. Tuskin siellä arvioidaan kuinka hyvä olet piirtämään, vaan kuinka hyvin hahmotat ja näet asiat. Varmaan askarrellaankin jotakin.

Ja itse ostin 20 arkkia litoposteripaperia,taitaa olla vähän liikaa (:

• rilatsu

Joo, eli mulle vastattiin että muutama riittää. Sen selkeämpää tarkennusta en saanut, eli luultavasti se muutama tosiaan on muutama. Taidan luottaa siihen että se 5 litoposteriarkkia riittää.

Lisäksi kemian koe on torstaiaamuna, tiedoksi meille kaikille jotka sen kanssa tuskailevat ja toivovat että lukuaikaa olisi vielä edes torstai.

• Diiduli
        rilatsu kirjoitti:

Joo, eli mulle vastattiin että muutama riittää. Sen selkeämpää tarkennusta en saanut, eli luultavasti se muutama tosiaan on muutama. Taidan luottaa siihen että se 5 litoposteriarkkia riittää.

Lisäksi kemian koe on torstaiaamuna, tiedoksi meille kaikille jotka sen kanssa tuskailevat ja toivovat että lukuaikaa olisi vielä edes torstai.

Hyvä eipähän tarvitse kauempaa panikoida kemiankokeesta (:

No mutta onnea kaikille ja kokeissa nähdään!

• huhhuh.

No, mitenkäs meni teillä muilla ensimmäinen päivä?

Minusta kemian tentti oli suhteessa aivan liian helppo, vastaukset pystyi miltei lukemaan suoraan jaetusta jaksollisesta järjestelmästä. Haastattelu oli minulla myös tänään, se meni kait myös ihan ok. Hahmotustehtävä olikin sitten hieman toinen juttu, aikaa oli aika vähän ja en saanut tehtyä työtä niin hyvin kuin olisin halunnut. Hieman harmittaa, mutta toivottavasti kädentaito ja väritehtävä menevät sitten huomenna paremmin. :D

• lkjij

Tehtävien yksinkertaisuuden vuoksi luulen, että kaikilla on onnistunut tehtävien tekeminen suhteellisen hyvin, joten pääpaino jää haastattelulle valinnassa. Harmi sinänsä, kaikilla kun ei ole sanavalmiutta tuollaisessa tilanteessa, varsinkaan ryhmässä. Ja sanavalmiudella ei ainakaan minun mielestäni entisöidä.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Israel aloitti 3. maailmansodan

https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000011297979.html Israel se sitten aloitti näköjään kolmannen maailmansodan.
      Maailman menoa
      461
      2805
    2. Kaksi vuotta

Sitten mä ihastuin suhun päätä pahkaa, kun meillä klikkasi heti ekasta päivästä lähtien. Et varmasti tunne samoin ja tek
      Ikävä
      15
      2645
    3. Nainen, meidän talossa on säännöt

1. Mies on aina oikeassa. 2. Ei vastaväitteitä. 3. Mäkättäminen kielletty. 4. Suhde on tärkein. 5. Ei salaisuuksia. 6. E
      Ikävä
      269
      1582
    4. Miksi me ei mies voida edes viestitellä irl?

En odota enkä vaadi mitään, voitaisiin vain olla yhteyksissä jollain tapaa ihan oikeasti.
      Ikävä
      84
      1184
    5. Raamatun kiroukset ja uhkaukset osoittavat sen ihmisperäisyyden

"Se sanotaan galatalaiskirjeessä, että jos joku levittää väärää evankeliumia: "...jos joku julistaa teille evankeliumia
      Hindulaisuus
      440
      1121
    6. Oliko Farmi-finaalitehtävät mielestäsi tasaveroisia Lloydin ja Johannan välillä?

Onnea Farmi-voitosta, Lloyd. Et tainnut olla ihan kaikkien suosikki, mutta puskit voittoon! Oliko finaalitehtävät miel
      Tv-sarjat
      63
      1098
    7. Tekisin mitä vaan että

Pääsisin eroon susta.
      Ikävä
      156
      960
    8. Rakennetaanko yhdessä?

Haluaisin rakentaa sun kanssa yhteistä tulevaisuutta❤️ Onko meistä siihen? Huomaan että sulta puuttuu se joku tärkeä elä
      Ikävä
      41
      928
    9. Onko hän elämäsi rakkaus?

Itse olen sitä mieltä että kyllä se näin taitaa nyt olla
      Ikävä
      56
      889
    10. Mies haluaisin sinun kanssa

Rakkauslapsen. Hänestä tulisi tosi söpö ja fiksu.
      Ikävä
      79
      875
    Aihe