Mitä tiedätte

tietopalveluvirkailijan työstä

kirjastoissa? Olen netistä yrittänyt etsiä, mutta en löydä oikeastaan mitään tietoa. Onko siihen joitain tiettyjä pätevyysvaatimuksia? Millaiset henkilöt olisivat hyviä hakijoita tietopalveluvirkailijan työhön? Olisi kiva kuulla työkokemuksistannekin.

3

986

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tiedon hakija

http://www.mol.fi/avo/avo.htm ja tuolta ammatit ni johan löytyy tietoa.. Kyllä sitä löytää googlettamalla muutakin tietty mutta tuola on hyvin niputettu.. oisit käyny kysyyn informaatikolta kirjastosta :P

No, kokemukseni mukaan isommissa kaupungeissa tuohon virkaan tarvitaan tuo yliopistotutkinto, pienemmissä paikoissa (joihin siis ei ole samaa tunkua) voi kelvata amk-tutkinnollakin. Mutta kyllähän amk:sta tietty pääsee kirjastovirkailijan ja -hoitajan duuneihin, pienemmissä kunnissa ei informaatikkoja edes ole eli se koulutusväylä riippuu ihan siitä mitä haluaa. Tietenkään kaikista maistereistakaan ei informaatikkoja tule, niitä kun on kirjastoissa aika vähän verrattuna virkailijoihin ja -hoitajiin, yliopiston kirjastoissa mitä ne on amanuensseja ja muita.

• kirjastonhoitaja

Kaupungin kirjastossa tai kunnan kirjastossa on tietopalvelutiski monesti erikseen. Joskus tässä tiskissä on vuorot, välillä on kyllä ihan omaa henkilökuntaa siihen.
      Ihan samalla tavalla pitää olla kirjastonhoitajan koulutus kuin muussakin kirjastotyössä.

Sitten on tietysti vähän eri asia, jos on yrityksen tietopalvelussa tai yliopiston kirjastossa. Siellä voi olla ihan tietopalvelussa. Informaatikolle ei ole pätevyysvaatimuksia, mutta yleensä hommaan sopii informaatiotutkimusta lukemalla yliopistossa tai jotain muita sopivia aineita.

On mahdollista päästä yleisessä kirjastossa tietopalveluun myös kirjastovirkailijan tutkinnolla. Näissä asioissa kun määräävät eniten henkilökohtaiset ominaisuudet. Tietopalvelu henkilökunta kuitenkin usein valitsee uudet kirjat, poistaa vanhentuneet, vetää koulutuksia aikuisryhmille ja ehkä lukiolaisille ja koululaisille. Pitää hallita kaukolainojen käytäntö jne.

Tuo tietopalveluvirkailija on jossain kehitetty nimike, ei mikään yleinen tai virallisesti käytetty. Voihan se tarkoittaa vaikkapa sitä, että kirjastovirkailija on laitettu töihin tietopalveluun.

• kirjastonhoitaja

Niin siis olen ollut yleisessä kirjastossa tietopalvelussa. Siellä oli tarpeen tuntea erilaisia tiedonlähteitä, asiakkaita opastettiin hakemaan tarvitsemaansa materiaalia myös muualta. Vastuu kokoelmasta erityisesti tietokirjoista kuului tietopalvelulle. Tiskillä piti päivystää kuitenkin aika paljon. Ehkä yhden päivän viikossa sai varsinaista sisätyöaikaa, mutten tehtiin siinä samalla niin hyvin kuin ehdittiin.

Olen ollut myös suuren yrityksen tietopalvelussa ja siellä oli kielitaito valttia. Sisilian mafiasta kertovia uutisia seurasi italian kielen taitoinen jne. Asiakaspalvelu tapahtui siellä lähinnä puhelimitse ja sähköpostilla. Piti osata haastatella asiakkaita, jotta sai selville heidän tarpeensa kunnolla. Materiaalia piti tilata laajasti erikoiskirjastoista jne. ja lopulta ostaa jostain, jos ei muuten saanut.

Mukavaa ja haastavaa hommaa. Olen itse korkeakoulutettu ja siinä saa käyttää taitojaan. Kyllä täytyy olla kunnolliset pohjatiedot ja informaatiotutkimuksen opinnoista on todella paljon hyötyä.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Lääppijä Lindtman jäi kiinni itse teosta

Lindtman kyselemättä ja epäasiallisesti koskettelee viestintäpäällikköä. https://www.is.fi/politiikka/art-2000011780852
      Maailman menoa
      202
      4236
    2. Huomaatteko Demari Tytti ei esitä pahoitteluitaan

Samanlainen ilmeisesti kuin Marin eli Uhriutuu no he ovat Demareita ja muiden yläpuolella siis omasta mielestään
      Maailman menoa
      84
      3305
    3. Vedonlyöntiä .

Olen valmis lyömään ison vedon , että homma kaatuu . Jos kerta Sivonen ei lähde mukaan , niin ei tuoho usko kukaan muuka
      Ähtäri
      24
      2486
    4. Turvaan tulleet lähettävät omia lapsiaan vaaraan - hullua

MOT-ohjelman jakso ”Loma vaihtui kahleisiin” kertoi, kuinka Suomessa ja muualla Euroopassa asuvat somaliperheet lähettäv
      Maailman menoa
      57
      2242
    5. Mikä on pahinta, mitä kaivatullesi

pelkäät tapahtuvan? Jos kuolemaa, vakavia sairauksia yms. ei lasketa?
      Ikävä
      92
      2116
    6. TUNNISTELAATIKKO

Tähän ketjuun voi laittaa yhdellä tai kahdella lauseella (tai vaikka yhdellä sanalla) täydellisen tunnisteen, jonka vain
      Ikävä
      85
      1381
    7. Tykkäätkö enemmän tavis- vai julkkiskisaajista tv:ssä?

Tykkäätkö enemmän tavis- vai julkkiskisaajista tv:ssä? Moni reality ja visailuohjelma luottaa julkkiksiin, mutta sentään
      Tv-sarjat
      26
      1300
    8. Minkä tunteen tunnet

juuri nyt? ap kiitollisuuden.
      Tunteet
      40
      1280
    9. Zoo jatkaa - jatkuuko mustamaalaus?

Tänään on päätetty Zoon avaamisesta uudelleen. Mielenkiintoista nähdä kautokurujen reaktio, nyt kun kyse ei ole kunnalli
      Ähtäri
      66
      1167
    10. Valehdella saa, totuus salataan

Vaikuttaa vähän siltä, että sensuuria toteutetaan juorupalstallakin. Asioita saa kaunistella ja vääristellä, mutta totuu
      Savonlinna
      10
      788
    Aihe