Muista se tippi!

kun nautit juhla-illallisen

pöytään palveltuna!!
Itsepalveluravintoloissa eikä noutopöydässä ole niin tärkeää, mutta aina saadessasi asiantuntevaa ja ystävällistä palvelua, muistathan palvelurahan.

Jos et lisää korttimaksuslippiisi tippiä, olettaa tarjoilijasi epäonnistuneensa palvelussasi.
Miettii: mitä tein väärin? Miksei asiakas ole tyytyväinen työhöni?

Summa ei ole oleellinen, vaan ele!

102

4433

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • asiakas ei

      anna tippiä kaupan kassalle, niin onko se merkki siitä, että ostotapahtuma on epäonnistunut?

      Kai tippaat myös kampaajaasi, duunipaikkasi siivoojaa, kiinteistövälittäjää jne?

      • TipeTipe

        Asiallisesta hyvästä palvelusta tulee aina kiittää. Tosin sitä nyt voisi jo olettaa saavansa aina hyvää palvelua, eikä sen kuuluisi olevan poikkeustapaus.

        Toivottavasti tuo palveluraha -hypetys ei koeta taas nostaa päätään meillä.

        Tippi joskus on toki paikallaan, mutta se puuttuminen ei liene viesti mistään.


      • lääkäreillekin kannetaan
        TipeTipe kirjoitti:

        Asiallisesta hyvästä palvelusta tulee aina kiittää. Tosin sitä nyt voisi jo olettaa saavansa aina hyvää palvelua, eikä sen kuuluisi olevan poikkeustapaus.

        Toivottavasti tuo palveluraha -hypetys ei koeta taas nostaa päätään meillä.

        Tippi joskus on toki paikallaan, mutta se puuttuminen ei liene viesti mistään.

        Parantuneet kiitolliset potilaat kantavat viini- ja konjakkipulloja lääkäreille, jotka vain tekevät työtään.

        Niistä pitäisi alkaa verottaa, jollain oletusverotuksella... eikö totta.


      • jotka palvelevat sinua hyvin

        Hyvää käytöstä ainoastaan.


    • kkkkkkkkkkkkkkkkkkk

      ... suomessa tippiä ei tartte antaa - jos palvelu on ollut erityisen hyvää, voidaan sitä jättää.

      Ihan tavallisesta tuppisuupalvelusta ei tarvitse mitään erikseen maksaa - ja harvoinpa sitä muuta palvelua saakaan

      • alkavat työntekijät sitä od...

        Eikö sillä ole alitajuntainen vaikutus - jos kerran saa, alkaa odottaa aina saavansa.


      • Paitsi ei kaikkia
        alkavat työntekijät sitä od... kirjoitti:

        Eikö sillä ole alitajuntainen vaikutus - jos kerran saa, alkaa odottaa aina saavansa.

        asiakkaita haluta myöskään toivottaa tervetulleeksi uudelleen.

        Saavat ihan mielellään pitää tippinsä posassaan.
        Kaikki asiakkaat eivät ole edes eduksi ravintolan imagelle.

        Jos sinulla ei ole varaa tippiin, älä tule ravintolaan, jossa on pöytiintarjoilu.
        Kulmapubista tai mäkkäriltä löytyy paikka enemmän sinun tyylisi mukaan.

        Ja oviraha maksetaan riippumatta siitä, onko sinulla takkia.
        Ovimies on kesäaikaankin ravintolassa Sinun turvallisuutesi takia.
        Jos oviraha tuottaa sinulle ylitsepääsemättömiä vaikeuksia, pysy pubeissa, joissa ei ovimiestä ole.


      • on niitä parempiakin

        Jos olet asiakkaana positiivinen, etkä mikään nipottaja, voit saada huipputason palvelua vaikka kulmakuppilassasikin.
        Ei sinun tippiäsi kukaan edes kaipaa.
        Kysymyshän oli juhla-illallisista, jotka hoidetaan moitteettomasti kaikkien taiteen sääntöjen mukaan, ja vähän extraa päälle. ( kukat, kynttilät, erikoistoivomukset allergikkojen takia, yms.)


      • Surkeaa palvelua saatuani

        minun odotettiin jättävän 10% tippiä.
        Suomeen palattuani tippaan ilolla ammattitaitoisesta palvelusta.
        Surkeasta täällä ei onneksi tarvitsekaan.


      • Suomessa
        Surkeaa palvelua saatuani kirjoitti:

        minun odotettiin jättävän 10% tippiä.
        Suomeen palattuani tippaan ilolla ammattitaitoisesta palvelusta.
        Surkeasta täällä ei onneksi tarvitsekaan.

        Siksi hyvän palvelun huomioiminen kannattaa, jos aiot asioida samassa ravintolassa uudelleenkin.
        Baarimestarina tiedän, että hyvän tipin jättänyt asiakas saa seuraavan kerran tullessaan tarjoilijat kilpailemaan, kuka saa palvella ko. seuruetta.
        Nollatipin jälkeen seurue saa sen tarjoilijan, joka sattuu olemaan joutilas muutenkin. Ja sekin tarjoilija kysyy: eikö kukaan muu vois mennä?


      • Näin se menee
        on niitä parempiakin kirjoitti:

        Jos olet asiakkaana positiivinen, etkä mikään nipottaja, voit saada huipputason palvelua vaikka kulmakuppilassasikin.
        Ei sinun tippiäsi kukaan edes kaipaa.
        Kysymyshän oli juhla-illallisista, jotka hoidetaan moitteettomasti kaikkien taiteen sääntöjen mukaan, ja vähän extraa päälle. ( kukat, kynttilät, erikoistoivomukset allergikkojen takia, yms.)

        Asiakas saa juuri sellaisen palvelun, minkä haluaakin, jos osaa esittää asiansa järkevästi.
        Jotkut on vaan niin tyhmiä, etteivät ymmärrä tilatessaan, mitä tilaavat.
        Ja loukkaannutaan kun henkilökunta neuvoo.
        Isäntä tilaa 10 hengen seurueelle pullon viiniä ja luulee tarjoilijan vedättävän, kun suosittelee otettavaksi kuitenkin toisen pullon että riittäisi edes yhteen kaatoon.
        Saisi olla kiitollinen tarjoilijalle, joka esti häntä munaamasta itseään vieraidensa edessä.


      • kun tarjoilijalleen
        Suomessa kirjoitti:

        Siksi hyvän palvelun huomioiminen kannattaa, jos aiot asioida samassa ravintolassa uudelleenkin.
        Baarimestarina tiedän, että hyvän tipin jättänyt asiakas saa seuraavan kerran tullessaan tarjoilijat kilpailemaan, kuka saa palvella ko. seuruetta.
        Nollatipin jälkeen seurue saa sen tarjoilijan, joka sattuu olemaan joutilas muutenkin. Ja sekin tarjoilija kysyy: eikö kukaan muu vois mennä?

        pottuilee. Kuuletko jälkeesi kutsun: kiitos käynnistä ja tervetuloa uudelleen?
        Jos et, seuraa ympärillesi kuuluuko muiden poistuessa kiitoksen sanat.
        Mieti sitten miksi.


    • kippari

      minä toimin pienehkön laivan päällikkönä ja saan elää vain palkallani; ei kukaan mulle anna tippiä, vaikka en ole ajanut laivaa karille risteilyn aikana. Miksi minun siis pitäisi tipata ? ?

      • jos kiitoksena

        turvallisesta ajosta saisit rahallisen kiitoksen.
        Miten jos rantauduttuasi tulisit tervehtimään asiakkaitasi, ja kiittäisit hyvin menneestä risteilystä, kätellen asiakkaasi ulos laivastasi ja toivottaisit tervetulleeksi uudestaan.
        Saattaisi siitä joku tippikymppikin irrota.


    • Maisteri

      kuuluvat kulttuureihin, joissa se muodostaa huomattavan, jopa pääosan palkasta. Esimerkiksi jotkut turistirysien tarjoilijat saavat työnantajiltaan muutaman kymmenen euroa kuukaudessa, joten siellä tipit kuuluvat asiaan. lisäksi ne eivät ole ravintolahinnoissa, kuten täällä. Tippiä saa antaa, jos haluaa, mutta sen antamattomuudesta ei täällä pidä syyllistää, koska ne ovat jo hinnoissa eli tarjoilijoiden palkoissa.

      • erinomaisesta palvelusta

        Kuten on jo aikaisemminkin mainittiin, tarjoilijat eivät Suomessa elä tippien varassa vaan saavat palkkaa siinä missä kauppojen kassat ja myös mainittujen noutoruokaloiden tarjoilijat. Miksi pöytiinpalvelusta pitäisi maksaa Suomessa erikseen, kun palvelumaksu (palkat) on jo ruokien hinnassa sisällä.

        Eri asia on, jos haluan kiittää tarjoilijaa palvelusta, joka on tehnyt ruokailustani pelkän mahan täyttämisen sijaan miellyttävän elämyksen. Ekstrahyväksi palveluksi ei mielestäni riitä se, että tarjoilija ei kippaa soppaa syliini eikä edes se, että saa suurinpiirtein sitä ruokaa, mitä tilaa.


      • onkaan käynyt, ettei vaihto...
        erinomaisesta palvelusta kirjoitti:

        Kuten on jo aikaisemminkin mainittiin, tarjoilijat eivät Suomessa elä tippien varassa vaan saavat palkkaa siinä missä kauppojen kassat ja myös mainittujen noutoruokaloiden tarjoilijat. Miksi pöytiinpalvelusta pitäisi maksaa Suomessa erikseen, kun palvelumaksu (palkat) on jo ruokien hinnassa sisällä.

        Eri asia on, jos haluan kiittää tarjoilijaa palvelusta, joka on tehnyt ruokailustani pelkän mahan täyttämisen sijaan miellyttävän elämyksen. Ekstrahyväksi palveluksi ei mielestäni riitä se, että tarjoilija ei kippaa soppaa syliini eikä edes se, että saa suurinpiirtein sitä ruokaa, mitä tilaa.

        Kehtaako vaihtorahan perään alkaa kysellä, jos tarjoilija pitää sitä itsestään selvyytenä... Suomessahan sen ei pitäisi olla.


      • ainoastaan rahastaa
        erinomaisesta palvelusta kirjoitti:

        Kuten on jo aikaisemminkin mainittiin, tarjoilijat eivät Suomessa elä tippien varassa vaan saavat palkkaa siinä missä kauppojen kassat ja myös mainittujen noutoruokaloiden tarjoilijat. Miksi pöytiinpalvelusta pitäisi maksaa Suomessa erikseen, kun palvelumaksu (palkat) on jo ruokien hinnassa sisällä.

        Eri asia on, jos haluan kiittää tarjoilijaa palvelusta, joka on tehnyt ruokailustani pelkän mahan täyttämisen sijaan miellyttävän elämyksen. Ekstrahyväksi palveluksi ei mielestäni riitä se, että tarjoilija ei kippaa soppaa syliini eikä edes se, että saa suurinpiirtein sitä ruokaa, mitä tilaa.

        ei palvele. Itsepalvelubaareissa sama asia.
        Suurten ketjujen ravintoloissa tarjoilija saa saman taulukkopalkan kassalla rahastaessaan, tai ystävällisesti pöytään palvellessaan.
        Kokeile kuitenkin joskus ja huomaat eron palvelussasi.
        Jos tippaat hyvin, tarjoilijat kilpailevat,kuka sinua saa palvella.
        Jos et tippaa lainkaan, tarjoilijat saattavat pitää tupakkatauon, kun näkevät sinun saapuvan.


      • idiooteille pitäisi maksaa ...
        ainoastaan rahastaa kirjoitti:

        ei palvele. Itsepalvelubaareissa sama asia.
        Suurten ketjujen ravintoloissa tarjoilija saa saman taulukkopalkan kassalla rahastaessaan, tai ystävällisesti pöytään palvellessaan.
        Kokeile kuitenkin joskus ja huomaat eron palvelussasi.
        Jos tippaat hyvin, tarjoilijat kilpailevat,kuka sinua saa palvella.
        Jos et tippaa lainkaan, tarjoilijat saattavat pitää tupakkatauon, kun näkevät sinun saapuvan.

        Vaihdan ravitsemusliikettä, jos huomaan tämänkaltaisia elkeitä henkilökunnassa!


      • Oikein!
        idiooteille pitäisi maksaa ... kirjoitti:

        Vaihdan ravitsemusliikettä, jos huomaan tämänkaltaisia elkeitä henkilökunnassa!

        Hyvin sanottu! Menemme muualle, kun huomaamme tuollaisia moukkia palveluammatissa.


      • Oikeasti mukavia
        Oikein! kirjoitti:

        Hyvin sanottu! Menemme muualle, kun huomaamme tuollaisia moukkia palveluammatissa.

        asiakkaita riittää kyllä maailmassa. Sellaisten kanssa on kivaa asioida ja ei se tippikään ole pääasia.
        Sinun asenteesi asiakaspalveluun on niin ylimielinen, etten haluaisi sinua palvella mistään hinnasta.


    • dippikastike*

      turha on tällä palstalla yrittää saada palkanjatkettasi. Palveluraha on Suomessa merkitty laskuun, eikä kukaan muukaan saa ylimääräistä, jos tekee työtään.

      • voi tehdä

        Tehdä hyvin tai huonosti ja siitähän tässä keskustelussa on ollut kysymys.

        On se kumma jos joku tekee työnsä hyvin niin siitä ei voisi maksaa ekstraa.
        Jos tekee työnsä eli kantaa ruokaa ja juomaa pöytään joka se työ kuitenkin on, niin ei siitä ole pakko jättää tippiä.

        Pointti onkin siinä, että jos asiakas tuntee saavansa muutakin kuin ruokaa niin miksi siitä ei voi maksaa ekstraa.

        Miettikää jokainen mitä palvelua sait ja onko se sinun mielestäsi perussuoritus vai ei.
        Samaa voit miettiä omassa työssäsikin, olisinko voinut tehdä jotain paremmin. Jos vastaus on, että en olisi voinut niin eikö tuntuisi hyvältä saada jokin pieni palkinto siitä.


      • sinulla
        voi tehdä kirjoitti:

        Tehdä hyvin tai huonosti ja siitähän tässä keskustelussa on ollut kysymys.

        On se kumma jos joku tekee työnsä hyvin niin siitä ei voisi maksaa ekstraa.
        Jos tekee työnsä eli kantaa ruokaa ja juomaa pöytään joka se työ kuitenkin on, niin ei siitä ole pakko jättää tippiä.

        Pointti onkin siinä, että jos asiakas tuntee saavansa muutakin kuin ruokaa niin miksi siitä ei voi maksaa ekstraa.

        Miettikää jokainen mitä palvelua sait ja onko se sinun mielestäsi perussuoritus vai ei.
        Samaa voit miettiä omassa työssäsikin, olisinko voinut tehdä jotain paremmin. Jos vastaus on, että en olisi voinut niin eikö tuntuisi hyvältä saada jokin pieni palkinto siitä.

        eriskummallinen ajatusmalli! Pitäisi muka maksaa ekstraa siitä, että joku tekee työnsä niin kuin se kuuluu tehdä!?


      • ...
        sinulla kirjoitti:

        eriskummallinen ajatusmalli! Pitäisi muka maksaa ekstraa siitä, että joku tekee työnsä niin kuin se kuuluu tehdä!?

        Noin moni tarjoilija näyttää ajattelevan! En siis ole tippaamista vastaan millään lailla, mutta ihmettelen sitä että tarjoilijat ODOTTAVAT että heitä tipataan, vaikka he tekevät vain työtänsä niinkuin me muutkin teemme vain työmme työpaikallamme. Ei meille mitään extraa anneta, vain palkka. Ei kukaan ole tullut tippaamaan minua kun olen palvellut asiakasta loistavasti, enkä kyllä ole mitään tippiä odottanutkaan. Minulle riittää hymyilevä ja tyytyväinen asiakas joka kiittää palvelusta kun on löytänyt tarvitsemansa tuotteen! Olen asiakaspalvelussa sen takia koska haluan palvella asiakkaita. Pidän siitä tunteesta että voin olla jotenkin avuksi. (Kun olin koulussa, siellä sanottiin ettei edes saa ottaa vastaan mitään tippejä asiakkailta).


      • sun työ on
        ... kirjoitti:

        Noin moni tarjoilija näyttää ajattelevan! En siis ole tippaamista vastaan millään lailla, mutta ihmettelen sitä että tarjoilijat ODOTTAVAT että heitä tipataan, vaikka he tekevät vain työtänsä niinkuin me muutkin teemme vain työmme työpaikallamme. Ei meille mitään extraa anneta, vain palkka. Ei kukaan ole tullut tippaamaan minua kun olen palvellut asiakasta loistavasti, enkä kyllä ole mitään tippiä odottanutkaan. Minulle riittää hymyilevä ja tyytyväinen asiakas joka kiittää palvelusta kun on löytänyt tarvitsemansa tuotteen! Olen asiakaspalvelussa sen takia koska haluan palvella asiakkaita. Pidän siitä tunteesta että voin olla jotenkin avuksi. (Kun olin koulussa, siellä sanottiin ettei edes saa ottaa vastaan mitään tippejä asiakkailta).

        Kuten jo sanoin, niin perussuorituksesta ei tarvitsekaan antaa mitään. Jos on tehnyt työnsä erityisen hyvin niin miksi silloin ei voisi jättää? En ole itsekään sitä mieltä, että pakkko jättää.

        Kerroit, että omassa työssäsi asiakas kiittää kun on löytänyt tuotteen sinun ohjeidesi perusteella. Mielestäni perussuoritus, ei tippiä. Jos taas haet sen tuotteen asiakkaalle, hyvää palvelua ja näin ollen tippiä voisi miettiä.
        Jos olet K-kaupan infossa niin se on perussuoritus jos kerrot asiakkaalle missä maitohylly on.

        On olemassa erinlaisia aloja jossa tippiä ei saa vastaanottaa, jotta ei tule ristiriitoja. Alko ja apteekki on ainakin sellaisia.
        Jos olet töissä jommassa kummassa niin älä aloita tarjoilijoiden morkkaamista. Todennäköisesti olet apteekissa, kun alkon työntekijöillä on monella ravintolataustaa.


      • ...
        sun työ on kirjoitti:

        Kuten jo sanoin, niin perussuorituksesta ei tarvitsekaan antaa mitään. Jos on tehnyt työnsä erityisen hyvin niin miksi silloin ei voisi jättää? En ole itsekään sitä mieltä, että pakkko jättää.

        Kerroit, että omassa työssäsi asiakas kiittää kun on löytänyt tuotteen sinun ohjeidesi perusteella. Mielestäni perussuoritus, ei tippiä. Jos taas haet sen tuotteen asiakkaalle, hyvää palvelua ja näin ollen tippiä voisi miettiä.
        Jos olet K-kaupan infossa niin se on perussuoritus jos kerrot asiakkaalle missä maitohylly on.

        On olemassa erinlaisia aloja jossa tippiä ei saa vastaanottaa, jotta ei tule ristiriitoja. Alko ja apteekki on ainakin sellaisia.
        Jos olet töissä jommassa kummassa niin älä aloita tarjoilijoiden morkkaamista. Todennäköisesti olet apteekissa, kun alkon työntekijöillä on monella ravintolataustaa.

        "Jos on tehnyt työnsä erityisen hyvin niin miksi silloin ei voisi jättää? En ole itsekään sitä mieltä, että pakkko jättää."

        -Siis en oo väittänytkään etteikö tippiä saa antaa. Sanoin etten vain tykkää siitä että tarjoilijat ODOTTAVAT saavansa tippiä. Huomaa ero!

        "os taas haet sen tuotteen asiakkaalle, hyvää palvelua ja näin ollen tippiä voisi miettiä."

        -Työhöni kuuluu myös tuotteen hakua, mutta ei siitä anneta tippiä koska se kuitenkin kuuluu työhöni josta minulle maksetaan palkka.

        "Alko ja apteekki on ainakin sellaisia.
        Jos olet töissä jommassa kummassa niin älä aloita tarjoilijoiden morkkaamista. Todennäköisesti olet apteekissa, kun alkon työntekijöillä on monella ravintolataustaa."

        -En ole töissä apteekissa enkä Alkossa. En ole morkannut tarjoilijoita, sanoin vain etten tykkää että (jotkut) tarjoilijat odottavat saavansa tippiä, ja sitten on herne nenässä jos eivät saa. Tältäkin palstalta on nähty että osa tarjoilijoista on sanonut etteivät tarjoile hyvin sellaiselle asiakkaalle seuraavalla kerralla jos ei ole jättänyt tippiä. Sekö on hyvää työmoraalia? Se olisi eri asia jos asikkaan KUULUU jättää tippi, mutta ei annakaan. Siltikin tarjoilijan kuuluu hoitaa oma työnsä hyvin.


      • oikeassa
        ... kirjoitti:

        "Jos on tehnyt työnsä erityisen hyvin niin miksi silloin ei voisi jättää? En ole itsekään sitä mieltä, että pakkko jättää."

        -Siis en oo väittänytkään etteikö tippiä saa antaa. Sanoin etten vain tykkää siitä että tarjoilijat ODOTTAVAT saavansa tippiä. Huomaa ero!

        "os taas haet sen tuotteen asiakkaalle, hyvää palvelua ja näin ollen tippiä voisi miettiä."

        -Työhöni kuuluu myös tuotteen hakua, mutta ei siitä anneta tippiä koska se kuitenkin kuuluu työhöni josta minulle maksetaan palkka.

        "Alko ja apteekki on ainakin sellaisia.
        Jos olet töissä jommassa kummassa niin älä aloita tarjoilijoiden morkkaamista. Todennäköisesti olet apteekissa, kun alkon työntekijöillä on monella ravintolataustaa."

        -En ole töissä apteekissa enkä Alkossa. En ole morkannut tarjoilijoita, sanoin vain etten tykkää että (jotkut) tarjoilijat odottavat saavansa tippiä, ja sitten on herne nenässä jos eivät saa. Tältäkin palstalta on nähty että osa tarjoilijoista on sanonut etteivät tarjoile hyvin sellaiselle asiakkaalle seuraavalla kerralla jos ei ole jättänyt tippiä. Sekö on hyvää työmoraalia? Se olisi eri asia jos asikkaan KUULUU jättää tippi, mutta ei annakaan. Siltikin tarjoilijan kuuluu hoitaa oma työnsä hyvin.

        Tällakin palstalla on useita tyhmiä kommentteja siitä mitä tehdään tai jätetään tekemättä seuraavalla kerralla, jos ei tippiä saa.

        Silloin on mielestäni kysymys siitä, että palvelu oli ihan perussuoritus josta ei pidäkään saada ekstraa. Vain hyvistä suorituksista voi odottaa saavansa. Mutta ei siitä silti loukkaantua saa jos ei kolikoita herunut.

        Sinunkin työssäsi voisi ajatella, että jos tavaran nouto kuuluu työhön niin ei tippiä, koska on perussuoritus. -Pyydän anteeksi-


    • tämä on Suomi

      entäpä jos pöytään tajoilee useampi tarjoilija, eihän kukaan halua vain sille viimeiselle antaa - jakaako ne potin takahuoneessa

      • Entinen tarjoilija

        Yleisin käytäntö on että kaikki päivän aikana tulleet tipit laitetaan illan päätteeksi yhteen ja sitten jaetaan töissä olleiden kesken joko tasan tai tehtyjen tuntien suhteessa.

        Ja tiedoksenne, että ainakin eräässä suositussa Helsinkiläisessä turistirysäravintolassa pomot perustelevat minipalkan maksamista sillä, että 'tehän saatte hyvin tippiä'. Heidän mielestään se on siis laskettava osaksi palkkaa. Aika jännä että ne joilla on vara valita ovat nostaneet kytkintä ja lähteneet muualle, missä hyvin tehdystä työstä maksetaan asiallinen korvaus jo ihan työnantajan puolelta...


      • tippi on osa
        Entinen tarjoilija kirjoitti:

        Yleisin käytäntö on että kaikki päivän aikana tulleet tipit laitetaan illan päätteeksi yhteen ja sitten jaetaan töissä olleiden kesken joko tasan tai tehtyjen tuntien suhteessa.

        Ja tiedoksenne, että ainakin eräässä suositussa Helsinkiläisessä turistirysäravintolassa pomot perustelevat minipalkan maksamista sillä, että 'tehän saatte hyvin tippiä'. Heidän mielestään se on siis laskettava osaksi palkkaa. Aika jännä että ne joilla on vara valita ovat nostaneet kytkintä ja lähteneet muualle, missä hyvin tehdystä työstä maksetaan asiallinen korvaus jo ihan työnantajan puolelta...

        palkkaa, niin siitä menee sitten se tulovero?


      • saa myös tipin

        jos ravintolassa on pientäkään solidaarisuutta.
        ELI SE TARJOILIJA, JOKA SINUT VASTAAN OTTAA


    • antaminen

      pitää kaikin keinoin juuria pois Suomesta. Jokainen, joka tippiä antaa, vain hankaloittaa ihmisten elämää.

      Tippi ei ole nykypäivää!

      • et koskaan

        tule asiakkaakseni!!!


      • Tilaa pizzaa ja nouda

        itse. Et kuitenkaan tippaa edes pizzakuskia.
        Pysy kotonasi ajatuksinesi ihan yksiksesi.


      • Asiakas*
        Tilaa pizzaa ja nouda kirjoitti:

        itse. Et kuitenkaan tippaa edes pizzakuskia.
        Pysy kotonasi ajatuksinesi ihan yksiksesi.

        Minä en syö sellaista roskaa kuin pizzaa enkä muutakaan kotiin tuotavaa roskaruokaa.


      • vain jotta pysyisit poissa
        Asiakas* kirjoitti:

        Minä en syö sellaista roskaa kuin pizzaa enkä muutakaan kotiin tuotavaa roskaruokaa.

        paikoista, jonne ihmiset tulevat viihtymään.
        Ilmeisestikään et kuulu sinne.


      • ei olla orjia kuitenkaan
        vain jotta pysyisit poissa kirjoitti:

        paikoista, jonne ihmiset tulevat viihtymään.
        Ilmeisestikään et kuulu sinne.

        onko pakko sylkee pöytään lähtiessään?


    • niissä maissa

      ,joissa tarjoilijan palkka on aivan toista luokkaa, kuin Suomessa ja on vakiintunut kulttuuriin antaa tippiä. Suomessa antamatta jättäminen ei ole loukkaus tarjoilijaa kohtaan. Eikä täällä tarjoilijat ole sen paremmassa asemassa, kuin muutkaan palvelutyöntekijät ja täällä luulisi hyvän palvelun hoituvan ilman sitä tippiäkin.
      Antakoon tippiä Suomessa kuka antaa, kunhan ei mene kerjäys puolelle..

    • ei palvelua

      Kaikille niille jotka ovat sitä mieltä, että tippiä ei kannata jättää, kun henkilökunta saa jo palkkaa.
      Seuraavan kerran kun unohdat tavaroitasi jonnekin niin mietipä olisko henkilökunta juossut peräänsi jos olisit kolikon tai kaksi antanut.
      Toimii muuten myös taksissa.

      "Ihana ruoka ja palvelu, mutta kännykkä jäi"
      Ha haa, siitäs sait.
      Kokeiltu on ja toimii hyvin. Ja tarjoilija hymyilee aivan varmasti, sitähän juntit haluaa...

      • ilmiselvästi

        väärällä alalla.


      • ollaan
        ilmiselvästi kirjoitti:

        väärällä alalla.

        Se kuule on niin, että ei tarjoilija ole mikään lähetti.
        Tarjoilijan velvollisuus on tarjoilla lämmintä ruokaa hymyssä suin, niin kuin muista viesteistä voit todeta.

        Toinen ihan mukava tapa on toimittaa asiakkaalle vaihtorahat, ei isoimpina niin kuin voisi luulla, vaan osa pieninä kolikkoina. Loppusummahan tässäkin ratkaisee, ei se miten se tehdään.
        Jos asiakas ei jätä tippiä niin ei se haittaa, ei kymmensenttisillä saa parkki-aikaakaan.
        Esim 5,20 €. Annetaan takaisin 2*2 €, 1* 1€ ja 2* 10 snt.Ha haa. Ainahan voi sanoa, että valitettavasti meillä on todella huonosti vaihtorahaa, kun kaikki ovat maksaneet rahalla, eikä kortilla niin kuin yleensä.
        Yleensä jää 20 senttiä tippiä ja kaikki ovat tyytyväisiä.

        Mitäs siihen sanotte? Suosittelen kaikille tarjoilijoille ja taksikuskeilla samaa.


      • TODELLAKIN
        ollaan kirjoitti:

        Se kuule on niin, että ei tarjoilija ole mikään lähetti.
        Tarjoilijan velvollisuus on tarjoilla lämmintä ruokaa hymyssä suin, niin kuin muista viesteistä voit todeta.

        Toinen ihan mukava tapa on toimittaa asiakkaalle vaihtorahat, ei isoimpina niin kuin voisi luulla, vaan osa pieninä kolikkoina. Loppusummahan tässäkin ratkaisee, ei se miten se tehdään.
        Jos asiakas ei jätä tippiä niin ei se haittaa, ei kymmensenttisillä saa parkki-aikaakaan.
        Esim 5,20 €. Annetaan takaisin 2*2 €, 1* 1€ ja 2* 10 snt.Ha haa. Ainahan voi sanoa, että valitettavasti meillä on todella huonosti vaihtorahaa, kun kaikki ovat maksaneet rahalla, eikä kortilla niin kuin yleensä.
        Yleensä jää 20 senttiä tippiä ja kaikki ovat tyytyväisiä.

        Mitäs siihen sanotte? Suosittelen kaikille tarjoilijoille ja taksikuskeilla samaa.

        täysin väärällä alalla! Toivottavasti en osu vahingossakaan sinun "palveltavaksi".


      • tavata
        TODELLAKIN kirjoitti:

        täysin väärällä alalla! Toivottavasti en osu vahingossakaan sinun "palveltavaksi".

        En nimittäin asu suomessa, enkä kanarialla joten älä huoli, emme törmää ikinä. En myöskään ole palvelualalla töissä jos niin luulit.
        Mieti nyt kuitenkin onko mitenkään mahdollista että tuollaista voisi sattua. Nyt kun siitä kerroin niin useat tarjoilijat voi käyttää ideaa ihan vapaasti, toivottavasti näin myös tekevät.

        Tiedän monia muitakin pikku "jippoja" millä sinun kaltaisiasi asiakkaita voidaan "palauttaa maanpinnalle".

        On tyhmää vittuilla asiakkaalle ennen laskun maksua, siitä varmaan kaikki on samaa mieltä.
        Jos tarjoilija on omasta mielestään tehnyt kaiken hyvin ja monesti asiakas on vielä sen kertonut ja lisäksi kehunut ruokaa maasta taivaaseen. Kiitoksena kaikesta on tipitön pöytä niin ei ole kovin hankalaa olla juoksematta asiakkaan perään.

        Pienet vaihtorahat toimii hyvin jos seurueessa on "törröttävien tissien tuijottelijoita" tai vast.
        Helppo tapa myös vihjaista asiakkaalle, että olisko pikku tippi paikallaan kun kaikki kerran oli niin ihanasti.

        Sitten yleisesti kaikille.
        Oletko muuten miettinyt miksi yökerhoissa olet aina jonossa viimeisenä? Tuntuuko, että muut saavat palvelua aina ennen sinua ja sinulle oli vain kohtelua jäljellä. Kokeileppa jonain iltana jättää aina pienimmät kolikot baarimikolle, josko se jono vaikka hieman lyhenisi.
        Baarimestaritko korruptoinuneita, todellakin.

        Älä nyt vaan väitä ettei omalla työpaikallasi ole mitään vastaavaa. Asiakkaita se on insinööreilläkin vaikkei olekaan verrattavissa ravintoloihin.


      • tavata kirjoitti:

        En nimittäin asu suomessa, enkä kanarialla joten älä huoli, emme törmää ikinä. En myöskään ole palvelualalla töissä jos niin luulit.
        Mieti nyt kuitenkin onko mitenkään mahdollista että tuollaista voisi sattua. Nyt kun siitä kerroin niin useat tarjoilijat voi käyttää ideaa ihan vapaasti, toivottavasti näin myös tekevät.

        Tiedän monia muitakin pikku "jippoja" millä sinun kaltaisiasi asiakkaita voidaan "palauttaa maanpinnalle".

        On tyhmää vittuilla asiakkaalle ennen laskun maksua, siitä varmaan kaikki on samaa mieltä.
        Jos tarjoilija on omasta mielestään tehnyt kaiken hyvin ja monesti asiakas on vielä sen kertonut ja lisäksi kehunut ruokaa maasta taivaaseen. Kiitoksena kaikesta on tipitön pöytä niin ei ole kovin hankalaa olla juoksematta asiakkaan perään.

        Pienet vaihtorahat toimii hyvin jos seurueessa on "törröttävien tissien tuijottelijoita" tai vast.
        Helppo tapa myös vihjaista asiakkaalle, että olisko pikku tippi paikallaan kun kaikki kerran oli niin ihanasti.

        Sitten yleisesti kaikille.
        Oletko muuten miettinyt miksi yökerhoissa olet aina jonossa viimeisenä? Tuntuuko, että muut saavat palvelua aina ennen sinua ja sinulle oli vain kohtelua jäljellä. Kokeileppa jonain iltana jättää aina pienimmät kolikot baarimikolle, josko se jono vaikka hieman lyhenisi.
        Baarimestaritko korruptoinuneita, todellakin.

        Älä nyt vaan väitä ettei omalla työpaikallasi ole mitään vastaavaa. Asiakkaita se on insinööreilläkin vaikkei olekaan verrattavissa ravintoloihin.

        Vastaan vaikka ei kysytty. Se on sama vaikka toimittaisivat vaihtorahat viiden sentin kolikkoina, mitään ei jätetä tippiä. Hyvä palvelu on se, mitä työnantaja tarjoilijoilta odottaa palkkansa vastineeksi. Jos ei homma kiinnosta niin hankkikoot muuta työtä. Ei tässä maassa muutkaan mitään stanan tippejä saa eikä odota saavansa, joten nirppanokkapelletarjoilijatkin pärjätköön ilman.

        Mitä tulee noiden baarien jonoihin, niin sellaista baaria/klubia ei ole olemassakaan johon kannattaisi jonottaa. Varsinkin jos poke-pellet päästää jotain horatsuja jonon ohi. Ei ne muijat ole mitään tippiä jättäny, korkeintaankin ovat suorittaneet joitain "palveluksia" pokeille ja siksi pääsevät ohi. Samaa viinaa se on muuallakin ja naisia riittää joka baariin.

        Portsareille ei muutenkaan kannata maksaa mitään, tyhjästä on turha maksaa ja suojelurahaa en maksaisi edes mafialle. Tyhjänpäiväisiä hormoonipellejä koko sakki.


      • omaisuutesi

        löytää luoksesi, jos olet tipannut tarjoilijaasi.
        Voiko ketään kiinnostaa etsiä laukullesi omistajaa, jos olet jo valmiiksi vittuillut tarjoilijallesi?


      • asiakkaakseni?
        teoderik kirjoitti:

        Vastaan vaikka ei kysytty. Se on sama vaikka toimittaisivat vaihtorahat viiden sentin kolikkoina, mitään ei jätetä tippiä. Hyvä palvelu on se, mitä työnantaja tarjoilijoilta odottaa palkkansa vastineeksi. Jos ei homma kiinnosta niin hankkikoot muuta työtä. Ei tässä maassa muutkaan mitään stanan tippejä saa eikä odota saavansa, joten nirppanokkapelletarjoilijatkin pärjätköön ilman.

        Mitä tulee noiden baarien jonoihin, niin sellaista baaria/klubia ei ole olemassakaan johon kannattaisi jonottaa. Varsinkin jos poke-pellet päästää jotain horatsuja jonon ohi. Ei ne muijat ole mitään tippiä jättäny, korkeintaankin ovat suorittaneet joitain "palveluksia" pokeille ja siksi pääsevät ohi. Samaa viinaa se on muuallakin ja naisia riittää joka baariin.

        Portsareille ei muutenkaan kannata maksaa mitään, tyhjästä on turha maksaa ja suojelurahaa en maksaisi edes mafialle. Tyhjänpäiväisiä hormoonipellejä koko sakki.

        Olen tehnyt tätä työtä 40 vuotta.
        Parhaan palvelun saavat parhaiten tippaavat asiakkaat. Sinua en haluaisi koskaan asiakkaakseni!!!


      • eilen ja toimii
        tavata kirjoitti:

        En nimittäin asu suomessa, enkä kanarialla joten älä huoli, emme törmää ikinä. En myöskään ole palvelualalla töissä jos niin luulit.
        Mieti nyt kuitenkin onko mitenkään mahdollista että tuollaista voisi sattua. Nyt kun siitä kerroin niin useat tarjoilijat voi käyttää ideaa ihan vapaasti, toivottavasti näin myös tekevät.

        Tiedän monia muitakin pikku "jippoja" millä sinun kaltaisiasi asiakkaita voidaan "palauttaa maanpinnalle".

        On tyhmää vittuilla asiakkaalle ennen laskun maksua, siitä varmaan kaikki on samaa mieltä.
        Jos tarjoilija on omasta mielestään tehnyt kaiken hyvin ja monesti asiakas on vielä sen kertonut ja lisäksi kehunut ruokaa maasta taivaaseen. Kiitoksena kaikesta on tipitön pöytä niin ei ole kovin hankalaa olla juoksematta asiakkaan perään.

        Pienet vaihtorahat toimii hyvin jos seurueessa on "törröttävien tissien tuijottelijoita" tai vast.
        Helppo tapa myös vihjaista asiakkaalle, että olisko pikku tippi paikallaan kun kaikki kerran oli niin ihanasti.

        Sitten yleisesti kaikille.
        Oletko muuten miettinyt miksi yökerhoissa olet aina jonossa viimeisenä? Tuntuuko, että muut saavat palvelua aina ennen sinua ja sinulle oli vain kohtelua jäljellä. Kokeileppa jonain iltana jättää aina pienimmät kolikot baarimikolle, josko se jono vaikka hieman lyhenisi.
        Baarimestaritko korruptoinuneita, todellakin.

        Älä nyt vaan väitä ettei omalla työpaikallasi ole mitään vastaavaa. Asiakkaita se on insinööreilläkin vaikkei olekaan verrattavissa ravintoloihin.

        Kokeilin eilen antamaasi vinkkiä ja nyt on pakko kommentoida vaikka yleensä en edes halua osallistua tällaisiin juupas eipäs leikkeihin.

        Kävin yhdessä tamperelaisessa lähiöravintolassa jossa en yleensä koskaan käy.

        Tilasin tiskiltä oluen ja siiderin vaimolle. Maksoin rahalla ja jätin kaikki euroa pienemmän kolikot tippinä. Ok
        Hain toisen siiderin ja halusin maistaa yhtä itselle tuntematonta mintun makuista snapsia. En saanut kuin vajaa 2 cl kun tuote loppui. No sellaista sattuu. Yllätyin kun minua ei laskutettu snapsista.

        Juomamme alkoivat käydä vähiin niin tarjoilija tuli pöytään kysymään, että haluaisimmeko me lisää. Jäimme arpomaan ja sanoin, että haetaan tiskiltä jos haluamme lisää.
        Lähteissä otin vielä yhden hornan ja jätin pienet kolikot tippinä.

        Tarjoilija avasi meille pois lähtiessä vielä oven.

        Pointti on se, että en tiedä kuinka olisi käynyt jos en tippiä olisi antanut, mutta palvelu parani koko ajan ja se hieman yllätti itsenikin todella positiivisesti.
        Yksi ilmainen, tosin vajaa snapsi, tultiin pöytään kyselemään ja lopuksi avattiin ovi.

        Jos homma tosiaankin on noin, niin aion jatkossa jättää tippiä kaikille ravintolassa työskenteleville.


      • on mukavampaa
        eilen ja toimii kirjoitti:

        Kokeilin eilen antamaasi vinkkiä ja nyt on pakko kommentoida vaikka yleensä en edes halua osallistua tällaisiin juupas eipäs leikkeihin.

        Kävin yhdessä tamperelaisessa lähiöravintolassa jossa en yleensä koskaan käy.

        Tilasin tiskiltä oluen ja siiderin vaimolle. Maksoin rahalla ja jätin kaikki euroa pienemmän kolikot tippinä. Ok
        Hain toisen siiderin ja halusin maistaa yhtä itselle tuntematonta mintun makuista snapsia. En saanut kuin vajaa 2 cl kun tuote loppui. No sellaista sattuu. Yllätyin kun minua ei laskutettu snapsista.

        Juomamme alkoivat käydä vähiin niin tarjoilija tuli pöytään kysymään, että haluaisimmeko me lisää. Jäimme arpomaan ja sanoin, että haetaan tiskiltä jos haluamme lisää.
        Lähteissä otin vielä yhden hornan ja jätin pienet kolikot tippinä.

        Tarjoilija avasi meille pois lähtiessä vielä oven.

        Pointti on se, että en tiedä kuinka olisi käynyt jos en tippiä olisi antanut, mutta palvelu parani koko ajan ja se hieman yllätti itsenikin todella positiivisesti.
        Yksi ilmainen, tosin vajaa snapsi, tultiin pöytään kyselemään ja lopuksi avattiin ovi.

        Jos homma tosiaankin on noin, niin aion jatkossa jättää tippiä kaikille ravintolassa työskenteleville.

        Olet ymmärtänyt asian ytimen. Ei siis se summa, vaan se ele.
        Seuraavan kerran sinua tervehditään kuin vanhaa tuttua ja palvelu on aina ystävällistä.


      • Tarjoilijatar
        TODELLAKIN kirjoitti:

        täysin väärällä alalla! Toivottavasti en osu vahingossakaan sinun "palveltavaksi".

        Toivottavasti et tule asiakkaakseni.
        Ehkä en sano sinulle: kiitos käynnistä ja tervetuloa uudelleen.


      • kyllä jännää
        Tarjoilijatar kirjoitti:

        Toivottavasti et tule asiakkaakseni.
        Ehkä en sano sinulle: kiitos käynnistä ja tervetuloa uudelleen.

        että sinun suussasi lause "kiitos käynnistä ja tervetuloa uudelleen" maksaa rahaa... Olet TOTISESTI väärällä alalla. Tuon alan nimi on "palveluala", ja se edellyttää tiettyjä luonteenpiirteitä ja soveltuvuutta, ei pelkkää rahastushalua, kuten sinulla. Näkisipä vielä sitä "palveluasi"... Mutta vain vierestä, ei itseeni kohdistuneena...

        Asenteestasi kertoo paljon myös se, ettet välitä, menestyykö ravintolasi laskunsa maksavien asiakkaiden paljoudesta, kunhan vain sinä saat tippiä. Millä rahoilla luulet työnantajasi maksavan sinun palkkasi?


      • ...
        tavata kirjoitti:

        En nimittäin asu suomessa, enkä kanarialla joten älä huoli, emme törmää ikinä. En myöskään ole palvelualalla töissä jos niin luulit.
        Mieti nyt kuitenkin onko mitenkään mahdollista että tuollaista voisi sattua. Nyt kun siitä kerroin niin useat tarjoilijat voi käyttää ideaa ihan vapaasti, toivottavasti näin myös tekevät.

        Tiedän monia muitakin pikku "jippoja" millä sinun kaltaisiasi asiakkaita voidaan "palauttaa maanpinnalle".

        On tyhmää vittuilla asiakkaalle ennen laskun maksua, siitä varmaan kaikki on samaa mieltä.
        Jos tarjoilija on omasta mielestään tehnyt kaiken hyvin ja monesti asiakas on vielä sen kertonut ja lisäksi kehunut ruokaa maasta taivaaseen. Kiitoksena kaikesta on tipitön pöytä niin ei ole kovin hankalaa olla juoksematta asiakkaan perään.

        Pienet vaihtorahat toimii hyvin jos seurueessa on "törröttävien tissien tuijottelijoita" tai vast.
        Helppo tapa myös vihjaista asiakkaalle, että olisko pikku tippi paikallaan kun kaikki kerran oli niin ihanasti.

        Sitten yleisesti kaikille.
        Oletko muuten miettinyt miksi yökerhoissa olet aina jonossa viimeisenä? Tuntuuko, että muut saavat palvelua aina ennen sinua ja sinulle oli vain kohtelua jäljellä. Kokeileppa jonain iltana jättää aina pienimmät kolikot baarimikolle, josko se jono vaikka hieman lyhenisi.
        Baarimestaritko korruptoinuneita, todellakin.

        Älä nyt vaan väitä ettei omalla työpaikallasi ole mitään vastaavaa. Asiakkaita se on insinööreilläkin vaikkei olekaan verrattavissa ravintoloihin.

        "Jos tarjoilija on omasta mielestään tehnyt kaiken hyvin ja monesti asiakas on vielä sen kertonut ja lisäksi kehunut ruokaa maasta taivaaseen. Kiitoksena kaikesta on tipitön pöytä niin ei ole kovin hankalaa olla juoksematta asiakkaan perään."

        Anteeksi nyt vaan, mutta mä en tajua tätä miks tarjoilijat ovat juuri niitä joille sun mielestä pitää antaa tippiä hyvästä palvelusta, mutta ei muille? "Ruoka oli hyvää"? Okei, ensinnäkin kokit on ne jotka valmistaa sen ruoan, ei tarjoilijat. Jos ruoka on hyvää, niin eikö silloin pitäisi käydä tippaamassa kokkeja? Sitä paitsi, asiakaspalvelussa olevien työnkuvaan kuuluu asiakkaan palveleminen hyvin, sai tippiä tai ei, tippaus ei ole kriteeri palvelun hyvyydelle Suomessa. Turha olis tarjoilijoiden alkaa osottaan mieltään siitä ettei saanut tippiä, koska kuintekin he tekivät vaan työtään JOSTA SAAVAT PALKKAA. Jos tämmöinen käytäntö otetaan että Suomessa aletaan tippaamaa tarjoilijoita, niin pitää tipata myös muita palvelualalla olevia.


      • pitää
        asiakkaakseni? kirjoitti:

        Olen tehnyt tätä työtä 40 vuotta.
        Parhaan palvelun saavat parhaiten tippaavat asiakkaat. Sinua en haluaisi koskaan asiakkaakseni!!!

        Minä kierrän paikkasi kaukaa!


      • mikä mies olet
        ... kirjoitti:

        "Jos tarjoilija on omasta mielestään tehnyt kaiken hyvin ja monesti asiakas on vielä sen kertonut ja lisäksi kehunut ruokaa maasta taivaaseen. Kiitoksena kaikesta on tipitön pöytä niin ei ole kovin hankalaa olla juoksematta asiakkaan perään."

        Anteeksi nyt vaan, mutta mä en tajua tätä miks tarjoilijat ovat juuri niitä joille sun mielestä pitää antaa tippiä hyvästä palvelusta, mutta ei muille? "Ruoka oli hyvää"? Okei, ensinnäkin kokit on ne jotka valmistaa sen ruoan, ei tarjoilijat. Jos ruoka on hyvää, niin eikö silloin pitäisi käydä tippaamassa kokkeja? Sitä paitsi, asiakaspalvelussa olevien työnkuvaan kuuluu asiakkaan palveleminen hyvin, sai tippiä tai ei, tippaus ei ole kriteeri palvelun hyvyydelle Suomessa. Turha olis tarjoilijoiden alkaa osottaan mieltään siitä ettei saanut tippiä, koska kuintekin he tekivät vaan työtään JOSTA SAAVAT PALKKAA. Jos tämmöinen käytäntö otetaan että Suomessa aletaan tippaamaa tarjoilijoita, niin pitää tipata myös muita palvelualalla olevia.

        Missä on sanottu, että kaikkia asiakaspalvelussa olevia ei saisi tipata. Sinähän ihan ääliö olet.

        Väitätkö, ettet ole koskaan saanut mitään ekstraa omalta työantajaltasi tai asiakkailtasi? Nyt lasketaan myös elokuvaliput, konjakkipullot jne.
        Jos näin tosiaankin on, niin kannattaisi sinunkin miettiä omaa panosta, omat asiakkaasi niin jo tekevät, samoin työnantajasi...

        Yritin miettiä työntekijää jolla ei ole asiakkaita. Pakko sanoa, että en keksinyt ensimmäistäkään. Kaikilla yrityksillä oman näkemykseni mukaan on asiakkaita, eihän ne muuten pysy pystyssä

        Kaverini on pankissa töissä ja asiakas toi kerran hänelle viinipullon hyvästä työstään.
        Daaa

        Mistäs sinä sen tiedät jaetaanko tipit ravintolassa myös kokeille. Älä nyt ihan puusilmä ole. Väitän, että useimmissa ruokaravintoloissa myös keittiö saa osan tipeistä. Jos eivät saa niin sitten heillä voi olla jokin etu joka tarjoiluhenkilökunnalta puuttuu, esim. työvaatteet ja niiden pesu. Silloin tippi on salin etu siinä missä keittiössä on puhtaat työvaatteet.

        Muista että työn voi tehdä tai sen voi tehdä hyvin. Ihan niin kuin kirjoititkin niin "Turha olis tarjoilijoiden alkaa osottaan mieltään siitä ettei saanut tippiä, koska kuintekin he tekivät vaan työtään JOSTA SAAVAT PALKKAA" Hyvin sanottu VAAN TYÖTÄÄN.

        Tarkoitatko, että olet itse "vaan täällä töissä"

        Mitä tulee hyvin palvelemiseen niin kerro nyt hyvä ihminen meille kaikille tyhmillekin, että mitä se hyvä palvelu on. Sinä kun sen tunnut tietävän.
        Mua ainakin kiinnostaa ihan tosissaan.


      • kaivataanko sinua
        pitää kirjoitti:

        Minä kierrän paikkasi kaukaa!

        jossain muualla - tuskinpa....


      • sinunlaisesi asiakas
        kyllä jännää kirjoitti:

        että sinun suussasi lause "kiitos käynnistä ja tervetuloa uudelleen" maksaa rahaa... Olet TOTISESTI väärällä alalla. Tuon alan nimi on "palveluala", ja se edellyttää tiettyjä luonteenpiirteitä ja soveltuvuutta, ei pelkkää rahastushalua, kuten sinulla. Näkisipä vielä sitä "palveluasi"... Mutta vain vierestä, ei itseeni kohdistuneena...

        Asenteestasi kertoo paljon myös se, ettet välitä, menestyykö ravintolasi laskunsa maksavien asiakkaiden paljoudesta, kunhan vain sinä saat tippiä. Millä rahoilla luulet työnantajasi maksavan sinun palkkasi?

        tuo mihin tahansa tullessaan huonon ilmapiirin mukanaan.
        Jos mahdollista, palauttaisin tippisi sinulle, ja kertoisin, että ihan oikeasti sinua ei tänne kaivata.


      • asiakkaakseni? kirjoitti:

        Olen tehnyt tätä työtä 40 vuotta.
        Parhaan palvelun saavat parhaiten tippaavat asiakkaat. Sinua en haluaisi koskaan asiakkaakseni!!!

        Se on täysin ymmärrettävää, että et halua minua asiakkaaksesi, enhän minä ole valmiskaan maksamaan sinulle tyhjästä niin kuin odotit. Kerro vain missä olet töissä, niin tiedän välttää sitä (ja välillisesti maksamasta sinun palkkaasi).

        Sinä olet työsuhteessa yritykseesi ja työnantajasi perusolettamus varmastikin oli jo sinut palkatessaan että sinä teet työsi hyvin palkkaasi vastaan, ilman mitään erillislahjontaa. Se, että sinä et ole siihen kykenevä etkä halukas, kertoo paljon sinusta. Kai olet kertonut työnantajallesi siitä, että kohtelet HÄNEN yrityksensä asiakkaita eri tavoilla riippuen sinun lahjonnastasi?

        Olet keskenkasvuinen korruptoitunut ihminen joka luulee tekevänsä korvaamatonta työtä (toisin kuin kanssasisaresi Yhdysvalloissa, jossa tipataan palkan lisänä). Tarjoilija on ruokaravintolassa ylimääräinen henkilö, jonka yritys on palkannut tekemään sen "ylimääräisen" työn. Kun asiakas saapuu ravintolaan, hän on valmis ostamaan palvelua YRITYKSELTÄ, ei tarjoilijalta! Tarjoilija on vain se "juoksupoika" asiakkaan ja kokin välissä. Miksi mitään juoksupoikaa pitäisi tipata.

        Ja miksi te tippauksen kannattajat ette vastaa kysymyksiin kaupan kassojen ym. tippauksesta? Heidän työnsä on vähintäänkin yhtä vaikeaa ja arvokasta kuin teidänkin.


      • sinunlaisesi asiakas kirjoitti:

        tuo mihin tahansa tullessaan huonon ilmapiirin mukanaan.
        Jos mahdollista, palauttaisin tippisi sinulle, ja kertoisin, että ihan oikeasti sinua ei tänne kaivata.

        Omistatko sinä ravintolan, jossa olet töissä? Jos et, niin kuka s--tana sinä olet niitä asiakkaita valitsemaan? Jos ei ole sinun yrityksesi, niin sinä ET luo mitään ehtoja asiakkaille. Jos tämä on epäselvää, niin meneppä ja kysy työnantajaltasi (tai vielä parempi, leuhki asenteellasi) mitä hän on mieltä. Työkkäri kutsuu, olettaisin.

        Mikä teitä tarjoilijoita vaivaa, ette te omista työpaikkojanne, ettekä sitämyöten myöskään luo työehtojanne toisin kuin luulette.


      • ...
        teoderik kirjoitti:

        Se on täysin ymmärrettävää, että et halua minua asiakkaaksesi, enhän minä ole valmiskaan maksamaan sinulle tyhjästä niin kuin odotit. Kerro vain missä olet töissä, niin tiedän välttää sitä (ja välillisesti maksamasta sinun palkkaasi).

        Sinä olet työsuhteessa yritykseesi ja työnantajasi perusolettamus varmastikin oli jo sinut palkatessaan että sinä teet työsi hyvin palkkaasi vastaan, ilman mitään erillislahjontaa. Se, että sinä et ole siihen kykenevä etkä halukas, kertoo paljon sinusta. Kai olet kertonut työnantajallesi siitä, että kohtelet HÄNEN yrityksensä asiakkaita eri tavoilla riippuen sinun lahjonnastasi?

        Olet keskenkasvuinen korruptoitunut ihminen joka luulee tekevänsä korvaamatonta työtä (toisin kuin kanssasisaresi Yhdysvalloissa, jossa tipataan palkan lisänä). Tarjoilija on ruokaravintolassa ylimääräinen henkilö, jonka yritys on palkannut tekemään sen "ylimääräisen" työn. Kun asiakas saapuu ravintolaan, hän on valmis ostamaan palvelua YRITYKSELTÄ, ei tarjoilijalta! Tarjoilija on vain se "juoksupoika" asiakkaan ja kokin välissä. Miksi mitään juoksupoikaa pitäisi tipata.

        Ja miksi te tippauksen kannattajat ette vastaa kysymyksiin kaupan kassojen ym. tippauksesta? Heidän työnsä on vähintäänkin yhtä vaikeaa ja arvokasta kuin teidänkin.

        tyhjentävästi sanottu, ei oo mitään lisättävää!!


      • vaivaa vain
        teoderik kirjoitti:

        Omistatko sinä ravintolan, jossa olet töissä? Jos et, niin kuka s--tana sinä olet niitä asiakkaita valitsemaan? Jos ei ole sinun yrityksesi, niin sinä ET luo mitään ehtoja asiakkaille. Jos tämä on epäselvää, niin meneppä ja kysy työnantajaltasi (tai vielä parempi, leuhki asenteellasi) mitä hän on mieltä. Työkkäri kutsuu, olettaisin.

        Mikä teitä tarjoilijoita vaivaa, ette te omista työpaikkojanne, ettekä sitämyöten myöskään luo työehtojanne toisin kuin luulette.

        yksinkertaisesti se, että muuhun työhön kykenemättöminä joutuvat olemaan tuollaisessa paskaduunissa, jota yleisesti halveksitaan. Tämä koskee siis täällä mesonneita ammattitaidottomia "astiankantajia". Sitten ovat erikseen oikeat kunnon ravintolat ja niiden oikeat kunnon sivistyneet tarjoilijat.


      • .....
        ... kirjoitti:

        "Jos tarjoilija on omasta mielestään tehnyt kaiken hyvin ja monesti asiakas on vielä sen kertonut ja lisäksi kehunut ruokaa maasta taivaaseen. Kiitoksena kaikesta on tipitön pöytä niin ei ole kovin hankalaa olla juoksematta asiakkaan perään."

        Anteeksi nyt vaan, mutta mä en tajua tätä miks tarjoilijat ovat juuri niitä joille sun mielestä pitää antaa tippiä hyvästä palvelusta, mutta ei muille? "Ruoka oli hyvää"? Okei, ensinnäkin kokit on ne jotka valmistaa sen ruoan, ei tarjoilijat. Jos ruoka on hyvää, niin eikö silloin pitäisi käydä tippaamassa kokkeja? Sitä paitsi, asiakaspalvelussa olevien työnkuvaan kuuluu asiakkaan palveleminen hyvin, sai tippiä tai ei, tippaus ei ole kriteeri palvelun hyvyydelle Suomessa. Turha olis tarjoilijoiden alkaa osottaan mieltään siitä ettei saanut tippiä, koska kuintekin he tekivät vaan työtään JOSTA SAAVAT PALKKAA. Jos tämmöinen käytäntö otetaan että Suomessa aletaan tippaamaa tarjoilijoita, niin pitää tipata myös muita palvelualalla olevia.

        Meillä tipit jaetaan tasan kaikkien kesken illan jälkeen. Siis kaikki, jotka ovat olleet töissä sinä iltana, saavat osansa. Myös kokit! Ja tarjoilija on kuitenkin se, joka kertoo menusta, suosittaa ja tuo viinin ym., huolehtii aterimet uusille annoksille, jne. Ei ne ruoat itsekseen sieltä keittiöstä kävele. Jos maksat vain ruoasta, ostat ainekset itse ja teet kotonas, tai menet syömään seisovaan pöytään.


      • Jokumuu
        ..... kirjoitti:

        Meillä tipit jaetaan tasan kaikkien kesken illan jälkeen. Siis kaikki, jotka ovat olleet töissä sinä iltana, saavat osansa. Myös kokit! Ja tarjoilija on kuitenkin se, joka kertoo menusta, suosittaa ja tuo viinin ym., huolehtii aterimet uusille annoksille, jne. Ei ne ruoat itsekseen sieltä keittiöstä kävele. Jos maksat vain ruoasta, ostat ainekset itse ja teet kotonas, tai menet syömään seisovaan pöytään.

        heti ihminen on tyhmä jos hän ei tiedä että tarjoilijalle jätetty tippi jaetaankin kaikkien kesken? Voin sanoo suoraan, että kaikialla ei niin ole. Se että teidän ravintolassa tehdään niin, ei tarkoita että kaikkialla tehdään niin, tyhmä!


      • pitää oman tippinsä
        Jokumuu kirjoitti:

        heti ihminen on tyhmä jos hän ei tiedä että tarjoilijalle jätetty tippi jaetaankin kaikkien kesken? Voin sanoo suoraan, että kaikialla ei niin ole. Se että teidän ravintolassa tehdään niin, ei tarkoita että kaikkialla tehdään niin, tyhmä!

        josta antaa keittiölle osan varsinkin kun kiitoksen aiheena on ollut hyvä ruoka.
        Jotkut asiakkaat jopa tarkistavat, että tuleehan tippi varmasti itsellesi eikä jaettavaksi.


    • ja ihmettelen suhtautumistanne

      Eikös aloittaja puhunut juhla-illallisista?
      Ei lounaista eikä mäkki-aterioista?

      • ollaan jo eksytty

        kauas aiheesta.
        Tuskin haittaa, koska kuitenkin keskustelu on herätetty ja moni on pohtinut asiaa.

        Ehkäpä siitä seuraa jotain hyvää, ja edes muutama herää piristämään ystävällisen asiakaspalvelijan päivää.

        Hyvällä mielellä on taipumus siirtyä eteenpäin seuraavalle kohtaamalleen ihmiselle.
        Niin myös katkeruus ja kateellisten kyräily kertautuu.

        Mieti, millaisen mielialan jätät jälkeesi, se voi tulla aamulla itseäsi vastaan....


      • Jos olen löytänyt
        ollaan jo eksytty kirjoitti:

        kauas aiheesta.
        Tuskin haittaa, koska kuitenkin keskustelu on herätetty ja moni on pohtinut asiaa.

        Ehkäpä siitä seuraa jotain hyvää, ja edes muutama herää piristämään ystävällisen asiakaspalvelijan päivää.

        Hyvällä mielellä on taipumus siirtyä eteenpäin seuraavalle kohtaamalleen ihmiselle.
        Niin myös katkeruus ja kateellisten kyräily kertautuu.

        Mieti, millaisen mielialan jätät jälkeesi, se voi tulla aamulla itseäsi vastaan....

        ravintolan, joka aidosti tekee juhlastani juhlan -
        Huomioi erityistoiveeni kattauksista, plaseerauksista, erikoisruokavalioista, yms. ja saa vieraani tuntemaan itsensä todella tervetulleiksi ja kunniavieraina kohdelluiksi, on aivan selvää että tippini on mittava.

        Olen sen paikan jo löytänyt, ja pidän ihan omana tietonani, koska sinne pitää varata pöytä aina hyvissä ajoin.
        Olen kyllä kanta-asiakkaana saanut aika suurillekin seurueille tilaisuuksia järjestettyä; en ole ihan varma johtuuko se tipistä, vai siitä,että PR-henkilönä tiedän mitä tahdon ja osaan sen myös henkilökunnalle selittää.


      • missä tahansa
        Jos olen löytänyt kirjoitti:

        ravintolan, joka aidosti tekee juhlastani juhlan -
        Huomioi erityistoiveeni kattauksista, plaseerauksista, erikoisruokavalioista, yms. ja saa vieraani tuntemaan itsensä todella tervetulleiksi ja kunniavieraina kohdelluiksi, on aivan selvää että tippini on mittava.

        Olen sen paikan jo löytänyt, ja pidän ihan omana tietonani, koska sinne pitää varata pöytä aina hyvissä ajoin.
        Olen kyllä kanta-asiakkaana saanut aika suurillekin seurueille tilaisuuksia järjestettyä; en ole ihan varma johtuuko se tipistä, vai siitä,että PR-henkilönä tiedän mitä tahdon ja osaan sen myös henkilökunnalle selittää.

        ravintolassa.
        Ehkä kerrot tuttavillesikin, jotka eivät saa haluamaansa palvelua, että siihen on niin helppoa itsekin vaikuttaa.


    • hyvin tehdystä työstä

      siis asiantuntevasta ja ystävällisestä palvelusta.
      Jätän tipin taxikuskille, tarjoilijalle, ovimiehelle, pizzakuskille, kerrossiivoojalle, piccololle, ulkomailla vessavahdeille, naulakonhoitajille, ja erityisen herkullisesta ateriasta myös kokille keittiöön.

      Jätän tippiä myös parkkivaahdille, kengänkiillottajalle, sekä krupieerille.

      Tämä on normaalia kansainvälisesti tunnettua hyvää käytöstä.

      Olen kyllä huomannut, ettei täällä junttilandiassa ymmärretä hyvän käytöksen alkeitakaan.
      Usein suomalaisessa seurassa saa hävetä seuralaisiaan, jotka viis veisaavat käytöstavoista.

      Toivon globalisaation avaavan myös suomalaisten silmät jonain päivänä.

      Virossa tunnistetaan suomalainen siitä, ettei jätä tippiä.
      Siksi koetan myös siellä matkatessani kohottaa hieman mainettamme.

      • Itsekin duunari

        Jätän myös kampaajalleni tipin, jos onnistuu erityisen hyvin. Vien myös kukkia tai keksipaketin ihan vain antaakseni hyvän mielen.
        Ei maksa paljon, mutta teho on taattu ja kaikille jää hyvä mieli.
        Voit vaikka sen kukkasen viedä sille kivalle kaupan kassallekin.


      • vieraat tipanneet

        isäntäväkensä henkilökuntaa.
        Sillä ei ole mitään tekemistä sen kanssa, etteivätkö uskoisi palvelijain saavan kohtuupalkkaa.

        Kyse oli ehkä enemmänkin palvelijain suosioon pääsemisestä. Hyvän palvelurahan saatuaan piika ehkä unohti mainita isännälleen vieraan tuhmuuksista ja kiittäen niiaili takavasemmalle.

        Ja jos tuli taloon, jonka palvelusväki ei ollut sinulle suosiollinen, saattoi tulla monta yllättävää mutkaa matkaan.
        Suositun vieraan tulosta iloitsi siis etukäteen sekä isäntä, että palvelusväki.
        Ei ole siis mikään muuttunut kolmeensataan vuoteen.
        Ihmisluonne on aina sama.
        Se joka tipeissä pihtaa, huomaa sen jonain päivänä kohtelussaan.

        Sillä ei ole mitään merkitystä, jätätkö tipin yhdellä tai muutamalla kaljalla käydessäsi. Silloin riittää ystävällinen käytös piikaa kohtaan.

        Jos haluat tehdä vaikutuksen vieraisiisi, joille tarjoat hienon illallisen, et myöskään aliarvioi tarjoilijaasi. Kiität tipillä huomaamattomasti, ja yleisesti kauniin sanoin: oli mukavaa olla täällä, tullaan varmasti uudestaan.


      • aika vain menee
        vieraat tipanneet kirjoitti:

        isäntäväkensä henkilökuntaa.
        Sillä ei ole mitään tekemistä sen kanssa, etteivätkö uskoisi palvelijain saavan kohtuupalkkaa.

        Kyse oli ehkä enemmänkin palvelijain suosioon pääsemisestä. Hyvän palvelurahan saatuaan piika ehkä unohti mainita isännälleen vieraan tuhmuuksista ja kiittäen niiaili takavasemmalle.

        Ja jos tuli taloon, jonka palvelusväki ei ollut sinulle suosiollinen, saattoi tulla monta yllättävää mutkaa matkaan.
        Suositun vieraan tulosta iloitsi siis etukäteen sekä isäntä, että palvelusväki.
        Ei ole siis mikään muuttunut kolmeensataan vuoteen.
        Ihmisluonne on aina sama.
        Se joka tipeissä pihtaa, huomaa sen jonain päivänä kohtelussaan.

        Sillä ei ole mitään merkitystä, jätätkö tipin yhdellä tai muutamalla kaljalla käydessäsi. Silloin riittää ystävällinen käytös piikaa kohtaan.

        Jos haluat tehdä vaikutuksen vieraisiisi, joille tarjoat hienon illallisen, et myöskään aliarvioi tarjoilijaasi. Kiität tipillä huomaamattomasti, ja yleisesti kauniin sanoin: oli mukavaa olla täällä, tullaan varmasti uudestaan.

        toisin. Enää ei arvosteta piikaa, eikä nähdä piian merkitystä.


      • piikaa ei näy
        aika vain menee kirjoitti:

        toisin. Enää ei arvosteta piikaa, eikä nähdä piian merkitystä.

        Siivoojaakaan ei kukaan huomaa, ennenkuin se puuttuu.


      • jos hoitaa työnsä hyvin
        piikaa ei näy kirjoitti:

        Siivoojaakaan ei kukaan huomaa, ennenkuin se puuttuu.

        Annas olla kun ei työtään hoida, koko maailma siihen kaatuu!!
        Tarjoilija on myös pöytäsi roskakuski, siivoaa huomaamattomasti sotkusi: myös sinun pöytäliinalle päreiksi katkomasi hammastikut!
        Arvaa vituttaako tarjoilijaasi!
        Kotonaan haukkuisi ukkonsa ja lapset moisesta käytöksestä takaisin apukouluun oppimaan käytöstapoja.
        Sinulle vain hymyilee, niin ettet edes huomaa typeryyttäsi!


      • En vain ole tullut
        Itsekin duunari kirjoitti:

        Jätän myös kampaajalleni tipin, jos onnistuu erityisen hyvin. Vien myös kukkia tai keksipaketin ihan vain antaakseni hyvän mielen.
        Ei maksa paljon, mutta teho on taattu ja kaikille jää hyvä mieli.
        Voit vaikka sen kukkasen viedä sille kivalle kaupan kassallekin.

        ajatelleeksi asiaa.
        Vähävaraisena vaikka sen kielokimpun viedessäni annan kauniin kiitoksen palvelusta, jota olen aina pitänyt itsestäänselvyytenä ja jopa kalliina.


      • vieraat tipanneet kirjoitti:

        isäntäväkensä henkilökuntaa.
        Sillä ei ole mitään tekemistä sen kanssa, etteivätkö uskoisi palvelijain saavan kohtuupalkkaa.

        Kyse oli ehkä enemmänkin palvelijain suosioon pääsemisestä. Hyvän palvelurahan saatuaan piika ehkä unohti mainita isännälleen vieraan tuhmuuksista ja kiittäen niiaili takavasemmalle.

        Ja jos tuli taloon, jonka palvelusväki ei ollut sinulle suosiollinen, saattoi tulla monta yllättävää mutkaa matkaan.
        Suositun vieraan tulosta iloitsi siis etukäteen sekä isäntä, että palvelusväki.
        Ei ole siis mikään muuttunut kolmeensataan vuoteen.
        Ihmisluonne on aina sama.
        Se joka tipeissä pihtaa, huomaa sen jonain päivänä kohtelussaan.

        Sillä ei ole mitään merkitystä, jätätkö tipin yhdellä tai muutamalla kaljalla käydessäsi. Silloin riittää ystävällinen käytös piikaa kohtaan.

        Jos haluat tehdä vaikutuksen vieraisiisi, joille tarjoat hienon illallisen, et myöskään aliarvioi tarjoilijaasi. Kiität tipillä huomaamattomasti, ja yleisesti kauniin sanoin: oli mukavaa olla täällä, tullaan varmasti uudestaan.

        Miksi sitä tarjoilijaa pitäisi tipata, kokkihan sen ruuan teki ja ravintolan omistajahan sen ravintolan ulkoasun ja sisustuksen on päättänyt. Mikset tippaa heitä?

        Tarjoilija on ravintolan turhin tekijä ja nähtävästi myöskin eniten täynnä itseään. Tuo sinun arviosi menneistä ajoista on täysin väärä, ei todellakaan kukaan ole pyrkinyt palvelijoiden suosioon. Ei palvelijoilla ja piioilla ollut sellaista asemaa moista odottaakkaan. Joko teki työnsä hyvin tai lähti uutta paikkaa etsimään, korvaavia työhöntulijoita oli aina lisää.

        Jos nykypäivänä saan huonoa palvelua siitä etten tippaa, niin menen sitten toiseen paikkaan ja vien rahani mukanani. Kyllä sellainen ravinteli pian konkkaan menee jossa tarjoilijat ajavat maksavat asiakkaat pois omien korruptiorahojensa tarpeessa. Sen jälkeen niitä tippejä voi yrittää nyhtää kelan tiskiltä tai sossusta.


      • toisen työn arvostaminen
        En vain ole tullut kirjoitti:

        ajatelleeksi asiaa.
        Vähävaraisena vaikka sen kielokimpun viedessäni annan kauniin kiitoksen palvelusta, jota olen aina pitänyt itsestäänselvyytenä ja jopa kalliina.

        Jos juhlasi on ollut onnistunut ja kaikille on jäänyt hyvästä tilaisuudesta hyvä mieli, on kyllä suotavaa, että tarjoilijasikin sen saa tuta.
        Tipin määrä on sivuseikka, kaunis kiitoskin lämmittää hyvin tehdystä työstä.

        Itse palvelin 30 hengen juhlatilaisuuden eilen illalla ja kaikki kiittelivät erinomaisesta palvelusta ja ruoasta.

        Tippiä sain 11,- €, mutta ne iloiset asiakkaat olivat paras palkkioni.

        Koska olin ainoastaan tämän juhlaseurueen tarjoilijana, jäin normaalia huonommalle tippisaldolle. Silti olin tyytyväinen ja ylpeä onnistuneesta juhlan hoitamisesta.


      • ehkä kielokimppusi
        En vain ole tullut kirjoitti:

        ajatelleeksi asiaa.
        Vähävaraisena vaikka sen kielokimpun viedessäni annan kauniin kiitoksen palvelusta, jota olen aina pitänyt itsestäänselvyytenä ja jopa kalliina.

        lämmittää enemmän mieltä, kuin mikään rahasumma.
        Asenteestahan tässä kai oli kysymys?


      • hyvää mieltä jakoon
        Itsekin duunari kirjoitti:

        Jätän myös kampaajalleni tipin, jos onnistuu erityisen hyvin. Vien myös kukkia tai keksipaketin ihan vain antaakseni hyvän mielen.
        Ei maksa paljon, mutta teho on taattu ja kaikille jää hyvä mieli.
        Voit vaikka sen kukkasen viedä sille kivalle kaupan kassallekin.

        kaikille asiakaspalvelijoille!
        Olen työssä ravintolassa ja saan tippiä.
        Yöllä kotiin ajaessani jätän taxikuskille tippiä.
        Pizzakuskille annan tipin.
        Ravintolassa tarjoilijalle sekä portsarille.

        Tuo kampaaja ja kaupan kassa oli ihan hyvä vinkki.

        Hyvää kesää kaikille ja annetaan hyvän kiertää.


    • seteli vastauksen väliin

      Toden totta, on jo aika Suomessakin oppia tämä Europalainen tapa!

      • never heard?

        mitä tekee?


    • tipit tiskiin

      Baarissa heti ensiimäisen drinkin jälkeen jätän tippiä tiskiin. Baarissa työskentelevä henkilö kyl muistaa kuka jätti juomarahaa ja hänelle myös juomaa tulee jatkossakin ripeästi.

      Samoin onnistuneesta ruokailusta jätän tipin, mutta en sitä 10% loppusummasta, ele onkin se tärkein.

      • ON TYÖEHTOSOPIMUS

        jos syö suomalaisessa ravintolassa, aterian joka maksaa 60€ (tarkoitan ravintolaa jossa on tarjoilija)

        1.tarjoilija saa suomessa työehtosopimuksen mukaista palkkaa.

        2.ravintola yrittäjä hinoitellut tuohon 60 euronn myös tajoilijan palkan, miksi asiakkaan pitäisi vielä maksaa tarjoilijalle erikseen.

        3.hyvä tarjoilija suomessa kohtelee aiakkaita samalla tavalla antaako hän tippiä vai ei.

        4.miksi ravintolat eivät laita tipin hintaa jo valmiiksi laskuun, miksi vaivata asiakasta tällä asialla.

        5.jos tarjoilija tietää että on hyvä ammatissaan niin miksi hän ei pyydä työnantajaltaan lisää palkkaa.

        6.jos tarjoilun nopeus on tipeistä kiinni niin silloin tarjoilija on väärällä alalalla.

        JAPANISSA ei ole tippi kulttuuria koska se työlästä ja vie aikaa ja on hankala asiakkaalle.

        jos tarjoilija ei tule toimeen palkallaa niin sitä varten on sossu ja ruokapankit.

        ehkä tippien antajat haluavat näytää jotain.

        ei kukaan anna tippiä lääkärille, joka hoiti hyvin tai lentokapteenille joka lensi nopeasti lomakohteeseen.

        hyvät tippaajat vaatikaa ravintolissa kalliimpia ruuan ja oluen hintoja, näin ei tarvitsesi tipata.


      • ovat saitoja.
        ON TYÖEHTOSOPIMUS kirjoitti:

        jos syö suomalaisessa ravintolassa, aterian joka maksaa 60€ (tarkoitan ravintolaa jossa on tarjoilija)

        1.tarjoilija saa suomessa työehtosopimuksen mukaista palkkaa.

        2.ravintola yrittäjä hinoitellut tuohon 60 euronn myös tajoilijan palkan, miksi asiakkaan pitäisi vielä maksaa tarjoilijalle erikseen.

        3.hyvä tarjoilija suomessa kohtelee aiakkaita samalla tavalla antaako hän tippiä vai ei.

        4.miksi ravintolat eivät laita tipin hintaa jo valmiiksi laskuun, miksi vaivata asiakasta tällä asialla.

        5.jos tarjoilija tietää että on hyvä ammatissaan niin miksi hän ei pyydä työnantajaltaan lisää palkkaa.

        6.jos tarjoilun nopeus on tipeistä kiinni niin silloin tarjoilija on väärällä alalalla.

        JAPANISSA ei ole tippi kulttuuria koska se työlästä ja vie aikaa ja on hankala asiakkaalle.

        jos tarjoilija ei tule toimeen palkallaa niin sitä varten on sossu ja ruokapankit.

        ehkä tippien antajat haluavat näytää jotain.

        ei kukaan anna tippiä lääkärille, joka hoiti hyvin tai lentokapteenille joka lensi nopeasti lomakohteeseen.

        hyvät tippaajat vaatikaa ravintolissa kalliimpia ruuan ja oluen hintoja, näin ei tarvitsesi tipata.

        Nämä ravintolassa tippaajat ovat saitoja, he eivät haluisi maksaa kallista hintaa ruuasta ta oluesta, vaan sen sijaan he antavt 25centtiä tippiä.

        tippaajat pilaavat muiden ranvitolassa asioivien illastamisen, koska tarjoilijat palvelevat vain niitä pöytiä joissa tipataan, näin tippikulttuuri voi heikentää ravintolan tulosta kun kun kymmenen tarjoilijaa palvelee vain yhtä asiakasta, jolta he tietävät saavansa 100€ tippiä joka kerta.

        voihan joku antaa samassa ravintolassa 25centtiä tippiä, mutta miksi tarjoilija vaivaituisi kun toisessa pöydässä saa tuon 100€ tippiä.

        Tuleeko suomalaisita tarjoilijoista semmoisia jotka juoksevat vain tipin perässä, missä suomalaisten tarjoilijoiden ammatti ylpeys.

        italiassa ihmisten on tipappava mafiaa, jotta henki säilyisi.

        nämä ravintolassa tippajathan voisivat tipata mafialle, eikös se ole hyvää palvelua kun saa pitää henkesä.


      • Hovimestari / baarimestari
        ovat saitoja. kirjoitti:

        Nämä ravintolassa tippaajat ovat saitoja, he eivät haluisi maksaa kallista hintaa ruuasta ta oluesta, vaan sen sijaan he antavt 25centtiä tippiä.

        tippaajat pilaavat muiden ranvitolassa asioivien illastamisen, koska tarjoilijat palvelevat vain niitä pöytiä joissa tipataan, näin tippikulttuuri voi heikentää ravintolan tulosta kun kun kymmenen tarjoilijaa palvelee vain yhtä asiakasta, jolta he tietävät saavansa 100€ tippiä joka kerta.

        voihan joku antaa samassa ravintolassa 25centtiä tippiä, mutta miksi tarjoilija vaivaituisi kun toisessa pöydässä saa tuon 100€ tippiä.

        Tuleeko suomalaisita tarjoilijoista semmoisia jotka juoksevat vain tipin perässä, missä suomalaisten tarjoilijoiden ammatti ylpeys.

        italiassa ihmisten on tipappava mafiaa, jotta henki säilyisi.

        nämä ravintolassa tippajathan voisivat tipata mafialle, eikös se ole hyvää palvelua kun saa pitää henkesä.

        Jos joku on noin kipee päästään, se tarvii oikeesti hoitoo ja pian!!!!!


      • siellä nupissasi?
        ovat saitoja. kirjoitti:

        Nämä ravintolassa tippaajat ovat saitoja, he eivät haluisi maksaa kallista hintaa ruuasta ta oluesta, vaan sen sijaan he antavt 25centtiä tippiä.

        tippaajat pilaavat muiden ranvitolassa asioivien illastamisen, koska tarjoilijat palvelevat vain niitä pöytiä joissa tipataan, näin tippikulttuuri voi heikentää ravintolan tulosta kun kun kymmenen tarjoilijaa palvelee vain yhtä asiakasta, jolta he tietävät saavansa 100€ tippiä joka kerta.

        voihan joku antaa samassa ravintolassa 25centtiä tippiä, mutta miksi tarjoilija vaivaituisi kun toisessa pöydässä saa tuon 100€ tippiä.

        Tuleeko suomalaisita tarjoilijoista semmoisia jotka juoksevat vain tipin perässä, missä suomalaisten tarjoilijoiden ammatti ylpeys.

        italiassa ihmisten on tipappava mafiaa, jotta henki säilyisi.

        nämä ravintolassa tippajathan voisivat tipata mafialle, eikös se ole hyvää palvelua kun saa pitää henkesä.

        Eihän tarjoilija tiedä tippinsä saamista, ennenkuin asiakas laskunsa maksaa.
        Kaikki asiakkaat saavat samanlaisen palvelun, mukavat ja fiksut asiakkaat ehkä hieman paremman.
        Valittajat ja narisijat saavatkin pitää pahan mielensä itsellään ja ne tippiroposetkin.

        Mukavia asiakkaita on kiva palvella:
        Moi taas, kiva kun tulitte,
        mitäs tänään kuvioissa?
        Siitä se luontevasti lähtee, mutta kaltaisesi nipottaja saa iltansa pilattua ihan itsekin.


    • ja aloittajan asia

      oli totaalisesti unohtunut.
      Juhlaillallinen pöytääntarjoiltuna ja onnistunut juhlatilaisuus.
      Eihän se tarkoita, että joka kaljasta tippi kuuluu jättää, tai pikaisesti nautitusta iltapalasta.

      • erilainen näkökanta

        Silti ihmettelen, kuinka joku voi nähdä jotain pahaa tippaamisessa?
        Tippaajat saitoja?
        Pilaavat toisten asiakkaiden illan?
        Jokainen heittäköön tippiä jos lompsa kestää.
        Jos ollaan tiukilla, sanallinen kiitos ihan yhtä hyvä.


      • olevan
        erilainen näkökanta kirjoitti:

        Silti ihmettelen, kuinka joku voi nähdä jotain pahaa tippaamisessa?
        Tippaajat saitoja?
        Pilaavat toisten asiakkaiden illan?
        Jokainen heittäköön tippiä jos lompsa kestää.
        Jos ollaan tiukilla, sanallinen kiitos ihan yhtä hyvä.

        Itse olen sillä kannalla, että jokainen vähänkin sivistynyt asiakas jättäköön tipin kun palvelu on ollut hyvää. Kiitos hyvästä ruoasta ja palvelusta kuuluu normaaliin yleissivistykseen.


      • asiakas minäkin
        olevan kirjoitti:

        Itse olen sillä kannalla, että jokainen vähänkin sivistynyt asiakas jättäköön tipin kun palvelu on ollut hyvää. Kiitos hyvästä ruoasta ja palvelusta kuuluu normaaliin yleissivistykseen.

        mutta huonosta palvelusta ja ruoasta ei sitä tippiä tule jätettyä.
        En myöskään moiti sanallisesti. Äänestän vain jaloillani ja etsin paremman paikan.

        Se on niin helppoa olla palaamatta paikkaan, jossa ei saa sitä palvelua jota haluaa.


    • Asiakas.

      Kotimaamme kun ei käytä tippikulttuuria (joka on muuten käytössä vain siksi että kaikissa maissa tarjoilija tms. ei tienaa peruspalkalla tarpeeksi).
      Eli aivan tarpeeton tuo "neuvosi"!

      • ruokaravintolassa

        ja huomioni on seuraava: köyhä tippaa vähästään, rikas ei paljostaankaan.
        Eli varallisuudesta ei ole kysymys, ainoastaan luonteesta ja ajatusmaailmasta.
        Ei se rikas olisi rikastunut, jos jokapaikassa tippiä jakelisi.
        Köyhän ei niin väliä: ei sillä tippieurolla olisi kuitenkaan rikastunut.

        En omista ajokorttia enkä öisin pääse julkisilla kotiin, joten tavoitteeni olisi saada edes taksikyydin hinta tippinä iltavuoroissa.
        Kuuden tunnin iltavuorosta kun menee puolet palkasta taksikyytiin.
        Usein sen olen saanutkin, kiitos siitä teille ihanat asiakkaani. Työni on siis mukavaa, mutta rahallisesti kannattamatonta.


      • Asioin useastikin
        ruokaravintolassa kirjoitti:

        ja huomioni on seuraava: köyhä tippaa vähästään, rikas ei paljostaankaan.
        Eli varallisuudesta ei ole kysymys, ainoastaan luonteesta ja ajatusmaailmasta.
        Ei se rikas olisi rikastunut, jos jokapaikassa tippiä jakelisi.
        Köyhän ei niin väliä: ei sillä tippieurolla olisi kuitenkaan rikastunut.

        En omista ajokorttia enkä öisin pääse julkisilla kotiin, joten tavoitteeni olisi saada edes taksikyydin hinta tippinä iltavuoroissa.
        Kuuden tunnin iltavuorosta kun menee puolet palkasta taksikyytiin.
        Usein sen olen saanutkin, kiitos siitä teille ihanat asiakkaani. Työni on siis mukavaa, mutta rahallisesti kannattamatonta.

        firman kortilla paremmissakin paikoissa. Kysyin kirjanpitäjältämme ja hän sanoi, että kohtuullinen tippi menee läpi kirjanpidossa.


      • voi kirjoittaa tippiä
        Asioin useastikin kirjoitti:

        firman kortilla paremmissakin paikoissa. Kysyin kirjanpitäjältämme ja hän sanoi, että kohtuullinen tippi menee läpi kirjanpidossa.

        Nyt sain kuitenkin kuulla, että kohtuullinen tippi hyväksytään? HELVETIN hieno juttu! Onko se joku 10-15 % ? Tarvii keskustella tästä meidän talous-osaston kanssa.
        Jos vaikka saataisiin sitä spesiaalipalvelua.


      • hienoa, että joku
        voi kirjoittaa tippiä kirjoitti:

        Nyt sain kuitenkin kuulla, että kohtuullinen tippi hyväksytään? HELVETIN hieno juttu! Onko se joku 10-15 % ? Tarvii keskustella tästä meidän talous-osaston kanssa.
        Jos vaikka saataisiin sitä spesiaalipalvelua.

        hoksaa, mistä on kysymys.


    • kun meillä on

      edes nuo turistit, jotka ymmärtävät ravintolakäyttäytymisen.
      Suomalaiset ovat siinä suhteessa vasta puusta pudonneita.

    • osaa tipata

      Jenkit tippaa, japsit ei.
      Suomalainen palveluammatttilainen tippaa aina.
      Taksareilta kysytty juttu.

      • ehkä suomi putoo puusta

        ennenkuin jenkit huomaa sinne kiivenneensäkään.........


    • IKINÄ

      tippiä Suomessa.

    • perus-sivistykseen

      Aina tippiä hyvästä palvelusta.
      Itsepalveluun ei tippi kuulu - pöytiintarjoiluun aina, kun palvelu on hyvää.
      Paras keino pitää palvelu hyvänä ja saada huonot asiakaspalvelijat huomaamaan että toiminnassaan on jotain vikaa.
      Jos toinen tarjoilija saa 50,- illassa ja toinen laskee saisiko kymmensenttisistään euron kasaan,
      on ehkä pienen itsetutkiskelun paikka.
      Itsestäänselvyys tippi ei siis saa olla.

    • olen yllätyksekseni

      huomannut, että jenkkiasiakkaat ovat hoksanneet sanoa ennen kortin kredausta, mille summalle loppusalso vedetään.
      Laskun summa 50,-€ , sanovat suoraan, että vedä 55,-€....Ehkä juntitkin joskus oppii tavoile

      • maan tavalla

        Tippaa toki sielusi kyllyydestä, mutta käytäntö USA:ssa ja Suomessa ei ole mitenkään vertailukelpoinen. Suomessa kun maksetaan palkka joka tapauksessa. Ehkä jos tippi todellakin olisi merkittävä osa palkkaa, alkaisi se palvelukin täällä pelata, toistaiseksi kuitenkin turha kitistä tippaamattomuudesta, se kun ei ole täkäläistä kulttuuria.


      • rautalankaa
        maan tavalla kirjoitti:

        Tippaa toki sielusi kyllyydestä, mutta käytäntö USA:ssa ja Suomessa ei ole mitenkään vertailukelpoinen. Suomessa kun maksetaan palkka joka tapauksessa. Ehkä jos tippi todellakin olisi merkittävä osa palkkaa, alkaisi se palvelukin täällä pelata, toistaiseksi kuitenkin turha kitistä tippaamattomuudesta, se kun ei ole täkäläistä kulttuuria.

        Kyse toki Iso-Britanniasta, mutta periaate sama. http://www.taloussanomat.fi/ulkomaat/2008/08/04/tippien-vaarinkaytolle-loppu/200820130/12

        Oletusarvoisesti tippaaminen ei ole suomalaista tapakulttuuria (syystäkin), joten palvelun kyllä pitää sujua hyvin ilmankin, palkkahan maksetaan juurikin siitä, eikä työpaikalle ilmestymisestä.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Martinan kauden päätöksen seuranta

      Sitten vain seuraamaan kuinka kulkee. Taitaa olla elämänsä kunnossa.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      239
      1272
    2. Rakastan sinua työkaverini

      Niin rakastan vaikka kuinka yritän kieltää tunteeni. Aina mielessä.
      Ikävä
      55
      997
    3. Millä kirjaimella alkaa

      voitko kertoa millä kirjaimelle kaivattusi alkaa. Entä sinä?
      Ikävä
      42
      925
    4. Lähes 6 miljoonaa Ukrainalaista on vapautunut Kiovan oligarkkien orjuudesta demokraattisesti

      Vaalit jotka sinetöivät vapaan kansan synnyn Ukrainaan Nato johtoisen oligarkki orjuuden alta. Ihmiset ova onnellisia orjuuden päättymisestä , paitsi
      Maailman menoa
      399
      840
    5. Yrität parannella ulkonäköäsi

      vaikka se ei paremmaksi muutu. 🤦‍♂️
      Tunteet
      82
      817
    6. Tietysti ihastuin sinuun

      Olet mies minulle luotu
      Ikävä
      49
      799
    7. Kerroin kaverille

      Että olen rakastunut sinuun. Se vastasi, että eihän siihen saa rakastua! Sanoin, että no miks ei, ihminenhän se hänkin on.
      Ikävä
      39
      797
    8. Onko kaivattusi tumma vai vaalea

      Onko hän pitkä vai lyhyt?
      Ikävä
      57
      722
    9. Kuka höperö uskoo

      Joihinkin kaksoisliekkeihin ja telepatioihin? Samaa sarjaa kuin kaikki erityisherkkyydet ja enkeliterapiat. Täyttä huuhaata.
      Ikävä
      64
      688
    10. Hei rakas nainen

      Anteeksi, jos oon sotkenu kaiken. Erehdyin luulemaan että hän on se oikea :( Sain nyt varmuuden ettei oo. Toivottavasti et oo vielä kadonnu täältä. Ra
      Ikävä
      23
      651
    Aihe