kysymys

lonkista

Minä ja perheeni olemme nyt päätyneet ottamaan sitten koiran. Minä ja mieheni olemme selailleet pentuilmoituksia ja ottaneetkin yhteyttä muutamaan kasvattajaan. Tietysti haluamme terveen koiran ja olemme siksi katsoneet tarkkaan pentuilmoituksista lonkkien, silmien yms. terveyttä ja löytäneetkin terveitä, MUTTA jotkut koirat ovat tuotu ulkomailta ja lonkkien kohdalla luki H. Minä ymmärrän suomen lonkka-arvostelut mutta minulla ei ole hajuakaan mitä tuo H meinaa, siinä siis mainitaan että se on ulkomainen tutkimus. voisiko joku kertoa mitä tuo H tarkoittaa?

6

270

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • asiaa.....

Pennun kasvattajalta hän on ainut oikea ihminen vastaamaan koiriensa lonkkatuloksista.

• on vanhemmat tulleet ja

sitten kysy mitä tuo H tarkoittaa kennelliitosta sillä silloin saat oikean vastauksen.Ainahan kasvattaja voi sanoa mitä huvittaa tietämättömälle.

• lonkat

ruotsissa on tänne tuotu

• lonkat kirjoitti:

ruotsissa on tänne tuotu

No kiinnostaisi minuakin kuulla mitä tuo H tarkoittaa,kun tietääkseni Ruottinmaalla käytetään lonkista ihan samaa taulukointia kuin meillä eli A-E.
        Kyynärnivelistä myös,mutta niistä käytetään myös kirjainyhdistelmää.

Kannattaa kysäistä suoraan koiran omistajalta,kenellä tuollainen status on,mikä moinen on.

• Lappalaiskoiriensa ihminen
        molossi kirjoitti:

No kiinnostaisi minuakin kuulla mitä tuo H tarkoittaa,kun tietääkseni Ruottinmaalla käytetään lonkista ihan samaa taulukointia kuin meillä eli A-E.
        Kyynärnivelistä myös,mutta niistä käytetään myös kirjainyhdistelmää.

Kannattaa kysäistä suoraan koiran omistajalta,kenellä tuollainen status on,mikä moinen on.

Tietämättömille: Ruotsissa ei AINA ole ollut käytössä sama -ja samalla tapaa tulkittu- arvosteluasteikko kuin meillä. Siellä on hiljan siirrytty *aivan* sellaiseen arvosteluun kuin meillä.

Miksi näitä asioita ei kysellä kasvattajalta, tai kennelliiton infosta ? miksi niitä täältä kysellä ?
        Täälläkö ne kaikkitietävät ekspertit ; )

Jollei kasvattajalta kehtaa kysyä, eikä kehtaa/raskitse soitella kennelliittoon, ei pidä ostaa mitään koiraa.

• Lappalaiskoiriensa ihminen kirjoitti:

Tietämättömille: Ruotsissa ei AINA ole ollut käytössä sama -ja samalla tapaa tulkittu- arvosteluasteikko kuin meillä. Siellä on hiljan siirrytty *aivan* sellaiseen arvosteluun kuin meillä.

Miksi näitä asioita ei kysellä kasvattajalta, tai kennelliiton infosta ? miksi niitä täältä kysellä ?
        Täälläkö ne kaikkitietävät ekspertit ; )

Jollei kasvattajalta kehtaa kysyä, eikä kehtaa/raskitse soitella kennelliittoon, ei pidä ostaa mitään koiraa.

Eiköhän nämä keskustelupalstat ole sitä varten,että täällä keskustellaan ja voi myös kysellä mieltä askarruttavista asioistakin.
        Enkä minä ainakaan katso kenenkään olevan sopimaton koiranomistajaksi vaan sillä perusteella,että kyselee täällä tai jollain muulla palstalla jotain mieltä askarruttavaa.
        Eikä se myöskään sulje sitä pois,että voi asioita ehkä tähdellisemmistäkin paikoista,varsinkin tarvittaessa kysyä ;)

Ja tuosta Ruotsin arvostelusysteemistä.Ei ole Suomessakaan AINA sama luokitus ollut.
        Tuskin sitäkään muuten kaikki tietää,miten ne on ennen luokiteltu.Ja jos nykymallista on kiinnostunut,niin eipä sillä ole ehkä väliäkään.
        Jos esim.aloittaja puhuu jalostuskoirista (tai siis pennuttamisikäisistä koirista),niin oleellinen tieto liittyy toki nimenomaan siihen.

Koska muuten tuo Ruotsin malli on muuttunut,jos puhutaan siis nykyajasta?
        Ihan kiinnostaa tietää.Eli mitä tarkoittaa "hiljan"siirretty?
        Itselläni kun on aikuinen tuontikoira,jonka vanhemmilla on jo tulokset Suomenmallin mukaan.
        Eli jollei ole käytetty kahta statusta päällekäin,niin minun määritelmäni "hiljattain" sanasta taitaa olla hiukan eriävä :=)

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Oletko varattu minulle?

Mieheltä kysyn.
      Ikävä
      222
      8131
    2. Mitä ensi viikolla tapahtuu?

Mitä toivot, että ensi viikolla tapahtuu?
      Ikävä
      116
      6147
    3. Olen miettinyt kauan

miten reagoisin, kun näen sinut taas. Ehkä ladannut tuohon hetkeen liikaa odotuksia. Ja sitten kun lopulta olit siinä, h
      Ikävä
      46
      5662
    4. Vanhempi mies

Jos yritän ajatella sinut pois sydämestäni, ikävä ja surullinen kaipuu tulee kaksin verroin kovempana. Olit mun unessa
      Ikävä
      32
      3870
    5. Mitä Ajattelit Kun Näit Kaivattusi

Ensimmäistä Kertaa?
      Ikävä
      66
      3725
    6. Noloa että kaipasin sinua

Toivottavasti et tunnistanut itseäsi. Ikävissään sitä on aika typerä.
      Ikävä
      30
      2948
    7. Ostiko maailma sinut minulta?

Kun et enää resonoi kuin ennen. Kun et enää ihmetellen katso ympärillesi ja pohdi mitä mäen takana on? Ymmärrän ja tue
      Ikävä
      26
      2783
    8. On niin vaikea olla lähelläsi

En saa ottaa kädestäsi kiinni, en saa halata. En saa silittää hiuksiasi. Enkä saa sinua koskaan omakseni. ☔ Miehelle na
      Ikävä
      28
      2675
    9. Minne sä aina välillä joudut

Kun pitää hakemalla hakea sut sieltä ja sitten oot hetken aikaa esillä kunnes taas menet piiloon, en ymmärrä 🤔❤️ Oot ta
      Ikävä
      25
      2607
    10. On niin paha olla

Tarviin jotain jolla turruttaa... Kuka voi auttaa.
      Ikävä
      43
      2540
    Aihe