sukunimestä

cceeeer

tuleeko yleisemmin lapselle isän vai äidin sukunimi jos vanhemmat ovat avoliitossa? onko suuri ihmetys siis jos annamme lapsellemme äidin sukunimen..

9

911

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mapee

nimen voi kukin päättää ihan itse. Isyys pitää olla tunnustettu ja vahvistettu jotta isän nimi voidaan antaa. Jos paperit ei ole tulleet niin pappu voi vetkuttaa papereita myös sen aikaa, että saa asian selväksi.

Automaattisesti lapsi ja äiti ovat samalla nimellä, ellei muuta ole haluttu tai sovittu.

Isän nimi on kai yleisempi siksi, että moni menee sitten naimisiin kun lapsi on syntynyt. Toisen lapsen saaneista suurin osa on aviossa kun taas ekan lapsen vanhemmista taitaa olla vain noin puolet.

Eli äidin nimeä ei anneta vaan se menee automaattisesti periaatteessa..

Niin ja jos toisella vanhemmista on yhdysnimi niin lapsi saa vanhempien yhteisen sukunimen.

• ..........

lapsella on miehen nimi koska ajattelimme sen olevan parempi ja kun itsellänikin on isän sukunimi ja kuitenkin menemme naimisiin jossai vaiheessa. miehelläni on äitinsä sukunimi joten ei sekään harvinaista ole. kaverimme saivat lapsen ja eivät kerenneet käydä tunnustamassa isyyttä joten lapselle tuli äidin nimi eivätkä sitten ruenneet enää vaihtamaan sitä.

• meillä:

Ekalla lapsella isänsukunimi, muilla minun.

• sulle

Onko kaikki laoset samalle isälle ja jos on niin miten se käytännössä toteutuu et voi olla eri sukunimillä?

• .....
        sulle kirjoitti:

Onko kaikki laoset samalle isälle ja jos on niin miten se käytännössä toteutuu et voi olla eri sukunimillä?

lapset.

• äitylii

kuinka onnistuu toimia niin että ekalla on isän ja toisella äidin sukunimi?
        meille toinen tulossa ja sukunimi asiaa olen pohtinut että olisi kiva antaa oma nimi toiselle kun ensimmäisellä isän nimi!!!

• automaattisesti

äitinsä sukunimen. Jos halutaan, niin se voidaan isyyden toteamisen jälkeen muuttaa isän sukunimeksi. Mutta ei ole mikään pakko. Pidä vaan lapsi omalla nimelläsi.

• Pariton Isä

Itse en olisi suostunut siihen, että lapseni nimeksi olisi tullut äidin silloinen nimi (se kun oli hänen exänsä sukunimi). Äidin tyttönimeen olisin suostunut, mutta sekin olisi ollut vähän hassua kun sitten meillä kaikilla neljällä olisi ollut eri sukunimi. Päädyttiin sitten minun sukunimeeni.

• mapee

lapsi saa jomman kumman vanhempansa nimen. Eli jos perheessä on äiti, isä ja lapsi niin siellä on korkeintaan kaksi sukunimeä...

Jos lapsia on enemmän niin lapset keskenään saa saman nimen, mutta jos heillä on eri vanhemmat niin sitten taas on varaa valita enemmän..

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. SDP jo 100 % suositumpi kuin persut

Kertoo Hesarin uusin kannatuskysely. Demareiden kannatus on miltei tuplat verrattuna persuihinl. Suomen kansa ei selväst
      Maailman menoa
      25
      5344
    2. Voiko normaali ihminen ryhtyä vasemmistolaiseksi?

Tätä jäin pohdiskelemaan.
      Maailman menoa
      215
      4378
    3. SDP haluaa 40 000 nettomaahanmuuttajaa

SDP:n Suunnanmuutos-vaihtoehtobudjetissa, käy ilmi, että demarit itse asiassa vaativat räjähdysmäistä ”työperäisen” maah
      Maailman menoa
      147
      3837
    4. Orpo: Velkajarrua vastustavaa puoluetta vaikea ajatella hallitukseen

No Minja Koskelan kommunistipuolue jäi ulos tuosta. Kaikki eduskuntapuolueet vasemmistoliittoa lukuun ottamatta sopivat
      Maailman menoa
      143
      3319
    5. PS ylivoimainen nousija myös HS:n gallupissa, SDP laskee taas

https://www.verkkouutiset.fi/a/hs-gallup-sdpn-suosio-laskee-ps-nousussa/#0a7d2507 Ylivoimainen viime kuukausien nousija
      Maailman menoa
      20
      2943
    6. Mikä tämä henkilö mahtaa touhuta Parkanossa

Kamalaa https://www.ylasatakunta.fi/teksti/pirkanmaan-karajaoikeus-vangitsi-koiran-tappamisesta-epaillyn-6.68.127794.b58
      Parkano
      36
      1908
    7. Ikävä sinua mies

Vuosia kuluu, mutta tunteet ei ole hävinnyt. Tasoittuneet toki, kun ei olla nähty. Järki palannut päähän kuitenkin. Se i
      Ikävä
      19
      1698
    8. Hienoa! Eduskunta luopui käteisen käytöstä

Nyt tuo sama muutos pitää saada myös muuhun yhteiskuntaan. Käteistähän ei tarvitse tänä päivänä enää kuin rikolliset.
      Maailman menoa
      58
      1682
    9. Sulla on avaimet ja keinot

Jos haluat jatkaa tutustumista. Itse olen niin jäässä etten pysty tekemään enää mitään. Pidempi keppi johon on helpompi
      Ikävä
      25
      1415
    10. Orpo loukkaantui fasismiin viittaavasta sanavalinnasta

Mutta miksi loukkaantui? Orpohan on tehnyt yhteistyötä fasistien kanssa jo vuonna 2019, siis jo neljä vuotta ennen loukk
      Maailman menoa
      27
      1368
    Aihe