Kuluttajariitalautakunnan ratkaisu dna:n kytkyn purussa

Erittäin epäreiluu

Kuluttajariitalautakunta on vihdoin saanut ratkaistua riitani dna:n kanssa. Riita koski kytkypuhelimessa ollutta virhettä ja sen korjaamista. Laittelenpa pykälät tähän niin on helpompi niillä joilla on samanlaisia ongelmia laatia oma reklamaationsa.
Kyseinen kalikka oli hankittu dna kaupasta, ja samoin toimitettiin sinne huollettavaksi. Tarjosivat kyllä minulle auliisti että toimita itse laitevalmistajan huoltoon mutta sanoin nix, ei ole ostajan tehtävä. Ihmeellistä asiassa oli se, että puhelinliikkeestä ei ollut antaa korjauksen ajaksi toista puhelinta tilalle. Toisin oli kun olin ostanut "maitokaupasta" (Citymarketista) kalikan, sieltä löytyi sijaispuhelin korjauksen ajaksi ilman nikottelua.
Ratkaisussa viitataan seuraaviin kuluttajasuojalain kohtiin. Kuluttajasuojalain 5 luvun 13pykälän mukaan tavarassa on virhe, jos se ei vastaa niitä tietoja tavaran ominaisuuksista tai käytöstä, jotka myyjä tai joku muu aikaisemmassa myyntiportaassa tai myyjän lukuun on antanut tavaraa markkinoitaessa tai muuten ennen kaupantekoa. Saman luvun 18n pykälän mukaan ostajalla on oikeus vaatia että myyjä korjaa virheen tai toimittaa virheettömän tavaran. Tällainen oikaisu on suoritettava kohtuullisessa ajassa ja siten ettei ostajalle aiheudu siitä kustannuksia tai olennaista haittaa.
Saman luvun 19 pykälän mukaan jollei virheen korjaaminen tai virheettömän tavaran toimittaminen tule kysymykseen taikka jollei tällaista oikaisua suoriteta 18 pykälässä tarkoitetulla tavalla ostaja saa vaatia virhettä vastaavaa hinnan alennusta tai purkaa kaupan, paitsi jos virhe on vähäinen.
Saman luvun 20 pykälän mukaan ostajalla on oikeus korvaukseen vahingosta, jonka hän kärsii tavaran virheen vuoksi.
Kun dna oli suostunut kytkyn purkuun ennen päätöstä kuluttajariitalautakunta määräsi dna:n korvaamaan minulle virheestä aiheutuneet kulut ja kustannukset.
Tämän takia dna, ja muut operaattorit kai toimivat miten nykyään toimivat: roikuttavat ratkaisuja kun rahantulo on varmaa. Pahasta mielestä ja huonosta toiminnasta kuluttajariitalautakuntakaan ei määrää korvauksia.

5

966

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • näitä

      tapauksia. Tiedätkö miksi sinut ohjattiin itse viemään se luuri???? Koska liikkeestä lähdettäessä siinä on pieni viive, ja meillä ainakin se kiertää Helsingin kautta takaisin tänne paikkakunnalle huoltoon, siis huolto tässä kaupungissa. Ja heillä on siellä huollossa yleensä antaa vaihtopuhelin ja sen saa HUOMATTAVASTI nopeammin kun itse vie. Eli sinun parastasi on ajateltu. Luuletko että liikkeillä on monen sadan lainapuhelimen varastot? Ooot ihan hakuteillä.
      Ja myyjän vika se ei ole, KATSO mitä kuitissa lukee, VALMISTAJAN MYÖSTÄMÄ TAKUU **vuotta/kk, ei myyjän myöntämä

      • dna aspa

        käsittää, että tuon ajan jonka vastailette täällä, vois paremmin käyttää, vastaamalla niihin tuhansiin reklamaatioihin joita saatte? ja jos minulta kysytään:vois koko dna siirtyä venäjälle. Toiminta tapanne on sieltä kopioitua ja sinne se myös sopii!


      • lueppa ite

        Johan minä tätä odottelinkin milloin tämä "toimita puhelin itse huoltoon" - hömppä herää.
        Mihin dna-kauppa tarvitsee monen sadan puhelimen varastoa kun puhelimet eivät heidän mukaansa koskaan vikaannu? Vikahan on asiakkaassa, ja todennäköisesti puhelimen toimimattomuus johtuu siitä että ei ole maksanut laskuaan.
        Kerroppa älyn jättiläinen miksi maitokaupasta on puhelimen vikaantuessa antaa varakalikka tilalle, vaan ei puhelimia myyvästä liikkeestä.

        Viittaat pieneen viiveeseen joka syntyy kun liike toimittaa puhelimen huoltoon sen sijaan että lähettää sinne sen itse. Ei merkitystä muutamalla päivällä kun koko prosessi ja ylipäätään mikään asia mihin dna reagoi vie järjestään 2 kuukautta ja yli.

        Ja ihan vihjeeksi. Se valmistajan myöntämä takuu tarkoittaa juuri sitä että vikaantuneen laitteen voi toimittaa huoltoon sen kaupan kautta mistä sen on ostanut.


      • tehdastakuu

        Luonnollisesti kun tuotteella on tehdastakuu varmaan toimit niinkuin opetatkin. Kun olet ostanut Sonyn vahvistimen, ja siihen tulee vika lähetät sen varmaan korjattavaksi tehtaalle Japaniin.


      • asiakas on
        lueppa ite kirjoitti:

        Johan minä tätä odottelinkin milloin tämä "toimita puhelin itse huoltoon" - hömppä herää.
        Mihin dna-kauppa tarvitsee monen sadan puhelimen varastoa kun puhelimet eivät heidän mukaansa koskaan vikaannu? Vikahan on asiakkaassa, ja todennäköisesti puhelimen toimimattomuus johtuu siitä että ei ole maksanut laskuaan.
        Kerroppa älyn jättiläinen miksi maitokaupasta on puhelimen vikaantuessa antaa varakalikka tilalle, vaan ei puhelimia myyvästä liikkeestä.

        Viittaat pieneen viiveeseen joka syntyy kun liike toimittaa puhelimen huoltoon sen sijaan että lähettää sinne sen itse. Ei merkitystä muutamalla päivällä kun koko prosessi ja ylipäätään mikään asia mihin dna reagoi vie järjestään 2 kuukautta ja yli.

        Ja ihan vihjeeksi. Se valmistajan myöntämä takuu tarkoittaa juuri sitä että vikaantuneen laitteen voi toimittaa huoltoon sen kaupan kautta mistä sen on ostanut.

        täysi ääliö ja haluaa esim ohjelmistopäivityksen takia lähettää puhelimen huoltoon, jossa menee pari viikkoa niin siitä vaan.. myyjäliikkeellä ei kuitenkaan ole velvollisuutta antaa lainalaitetta.. on vaan dnalla sen verran hyvää palvelua, että laitteita saa lainaksi.. lähinnä idea on siinä että asiakaan parhaaksi suositellaan viidensadan metrin päässä olevaa huoltoliikettä jossa puhelimen saa samana päivänä takaisin..


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      40
      2142
    2. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      47
      1694
    3. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      29
      1511
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      36
      1495
    5. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1441
    6. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1435
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      2
      1407
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1341
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1260
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      6
      1239
    Aihe