Raha

Norma

Kuinka kauan maksetaan äitiyspäivärahaa? Ja voisiko joku selventää muutenkin asiaa. Olen opiskelija ja valmistun ennen pikkuisen syntymää, enkä ehdi saamaan vakituista työtä siihen mennessä. Miten pärjäämme..?

5

451

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mami30

Yritin Kelan verkkosivuilta löytää viisaampaa tietoa mutta ei sieltä paljon herunnut. Yritän valaista asiaa omasta kokemuksestakin.

Äitiyspäivärahaa maksetaan 105 arkipäivää. Sen jälkeen jos ei palaa töihin, niin vanhempainraha (iskä tai äiti) jatkuu 158 arkipäivää, niin kauan kun lapsi täyttää kolme vuotta.

Jos olet ollut pelkästään päätoiminen opiskelija, äitiyspäivärahasi ei perustu palkkatuloihin eli on se pienin mahdollinen.(summaa en tiedä). Jos olet ollut palkkatöissä äitiyspäivärahan määrä lasketaan tulojen mukaan.
      Itse olin ennen raskautta päätoiminen opiskelija ja olin iltatöissä 4 tuntia kolme kertaa viikossa, mikä nosti äitiyspäivärahan määrää kivasti. Ja jos olet tienannut puolivuotta ennen äitiyslomalle lähtöä enemmän kuin viimeisen vuoden verotuksen aikana(olipas sekavasti kirjoitettu!), tulosi lasketaan sen mukaan.

Kerrohan lisää taustasi, asutko yksin vai kumppanin kanssa? Itse olen vieläkin opiskelija ja mieheni käy töissä. Onhan se vähän kituuttamista välillä mutta kivaa on! Äitiyslomalla kannattaa omistautua täysin pikkuiselle eikä edes miettiä työjuttuja yms. Töitä ehdit etsiä vaikka sitten vanhempainlomalla :)Jos teillä on pienet tuet, asumistuki voi nousta myös.

Suosittelisin käymään Kelassa keskustelemassa tilanteestasi, virkailijat osaavat varmasti paremmin neuvoa. Toivottavasti tästä oli edes vähän apua?!

• Norma

Tuo auttoi todella paljon! Kiitoksia tyhjentävästä vastauksesta!

Ja hyvää syksyä kaikille!

• Mirkku

Siis ymmärsinkö oikein, jos on päätoiminen opiskelija ja on opiskelujen ohella ollut iltaisin ja viikonloppuisin töissä niin äitiyspäiväraha korottuu hiukan? onko juku tunti raja mitä pitää kuukaudessa olla ollut? töissä olen ollut kolme vuotta pääsääntöisesti 1-4 kertaa viikossa ja 3-9 tuntiin(leffateatterin kassalla joten tunnit heittelevät näytettävien leffojen mukaan).
        Olemme tässä lapsen tekoa suunnitellut tuo rahallinen puoli vain pelottaa, mieheni tällä hetkellä töissä mutta jatkaa opintojaan vuoden päästä, minulla taas opiskelut kesken, ajattelin vain että olisin niistä voinut hiukan taukoa pitää...

• niin..

eli jos jäät kolmeksi vuodeksi tai alle hoitamaan lasta kotiin, saat hoitotukea.. (en muista nyt sen oikeaa nimeä) se on jotain 200-300e. sitten se äitiysraha ja vanheimpainraha..

• Maria

Käyppäs Kelan sivuilla...sieltä löytyy apua...
      osoite www.kela.fi siellä löytyy myös kohta "kysymykset" jonne voi kirjoittaa niin saa tarkempia tietoja.

Löytyi mm. tämä:
      Jos hakijalle ei tulisi työtulojen perusteella maksettavaksi äitiys-, isyys- tai vanhempainrahaa, hänelle maksetaan päivärahaa 11,45 euroa arkipäivää kohden.

Jos sulla on ollut tuloja vuonna 2001 niin lasketaan päiväraha sen mukaan tai jos olisi ollut viimeisen puolen vuoden aikana 20 % paremmat kuin tuolloin vuonna 2001 niin sitten viimeisen puolen vuoden tulojen mukaan.

Tietysti käymällä Kelassa saat tarkemmat tiedot kannattaako hakea viimeisen puolenvuoden tulojen mukaan vai vuoden 2001 tulojen. Mutta paremmat siellä kuitenkin huomioidaan.

Toivottavasti apua...

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Riikan kukkaronnyöri on umpisolmussa

Kulutus ei lähde liikkeelle, koska kansalaiset eivät usko, että: – työpaikka säilyy – tulot eivät romahda – talous ei h
      Maailman menoa
      4
      2726
    2. Jos vedetään mutkat suoraksi?

Niin kumpaan ryhmään kuulut? A) Niihin, jotka menevät edellä ja tekevät? Vai B) Niihin, jotka kulkevat perässä ja ar
      Sinkut
      106
      2541
    3. Tanskan malli perustuu korkeaan ansioturvaan

Ja vahvoihin työllisyys- ja kotoutumispalveluihin. Suomessa Riikka on leikannut juuri näitä: palkkatukea, työttömyysturv
      Maailman menoa
      4
      2239
    4. Vain vasemmistolaiset ovat aitoja suomalaisia

Esimerkiksi persut ovat ulkomaalaisen pääomasijoittajan edunvalvojia, eivät auta köyhiä suomalaisia.
      Maailman menoa
      44
      1855
    5. Miten must tuntuu

et sä ajattelet mua just nyt
      Ikävä
      32
      1443
    6. Anteeksipyyntöni

Jätän tähän anteeksipyyntöni sinulle, koska en voi sanoa sitä missään muuallakaan. Pyydän anteeksi, jos purkamani tuska
      Järki ja tunteet
      14
      1433
    7. Kun et vain tajua että

sua lähestytään feikkiprofiililla :D Hanki aivot :D m-n
      Ikävä
      176
      1155
    8. Sydämeni valtiaalle

En täältä aio asioita kysellä. Haluan tuoda tiedoksesi, että pohjimmiltani en ihmisiä tahdo satuttaa ja ajattelen muiden
      Ikävä
      101
      1144
    9. Persu ajoi autoa

Ajoi lapsen yli https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/597a7468-3d1d-455e-bed2-21c1efc31ac1
      Perussuomalaiset
      20
      1053
    10. Oletko tyytyväinen

Tämän hetkiseen tilanteeseenne? Odotatko, että lähennytte vai yritätkö päästä yli ja eteenpäin?
      Ikävä
      81
      938
    Aihe