c-vitamiinia

Nipa

Hei rakkaat marsu-ystävät. Kertokaapas missä muodossa annatte marsullenne c-vitamiinia? Ja mitkä herkut(vihannekset ja muut) sisältävät c-vitamiinia paljon.
Itse annan c-vitamiinia veteen sekoitettuna ja olen myös ostanut eläinkaupasta marsun herkkunappeja jotka sisältävät paljon erilaisia vitamiineja. Mutta nämä herkku napit ei vain maistu.
Kiitos jo etukäteen kaikille vastanneille! =)

13

1281

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • rex

Vitabalanssin c-rakeet marsuille on hyvä ja luotettava tuote ja sitä meilläkin on käytetty jo useamman vuoden.
      Rakeita (tai oikeastaa jauhoa) ripotellaan tuoreruuan päälle ja se menee siinä useimmilla marsuilla hyvin alas.
      Veteen en itse c-vitamiinia laittaisi, koska c-vitamiinilla on tapana haihtua valon vaikutuksesta, joten välttämättä marsu ei saa c:tä riittävästi.
      Minkä merkkistä vitamiinia sekoitat veteen?
      Kaalihan on erityisen c-vitamiini pitoista, mutta sitä pitää antaa varoen marsuille kun se kerää kaasua vatsaan eivätkä marsut osaa poistaa niitä..joten vain vähäsen kerralla!
      Porkkana on muistaakseni myös melko c-vitamiini pitoista.

• sara

Meillä marsu saa joka päivä omenaa ja marjoja jotka sisältää paljon c-vitamiinia! Heinä on kuitenkin joka marsun pääruoka, se pitää muistaa.

• Sonja
        sara kirjoitti:

Meillä marsu saa joka päivä omenaa ja marjoja jotka sisältää paljon c-vitamiinia! Heinä on kuitenkin joka marsun pääruoka, se pitää muistaa.

Edelliselle.. marjat ja vihannekset eivät riitä turvaamaan c-vitamiinin saantia.
        Itse käytän niitä c-rakeita myös ja juomavedessä on sellasta b-c vitamiini sekoitusta.
        eikös salaatissa ole kanssa aika paljon c. -tä???

• rex
        Sonja kirjoitti:

Edelliselle.. marjat ja vihannekset eivät riitä turvaamaan c-vitamiinin saantia.
        Itse käytän niitä c-rakeita myös ja juomavedessä on sellasta b-c vitamiini sekoitusta.
        eikös salaatissa ole kanssa aika paljon c. -tä???

Aivan. Saisit syöttää marsullesi mahtavan läjän omenoita ja porkkanoita jotta c-vitamiinin saanti turvautuisi, joten kannattaa aina antaa myös c-vitmiini lisää.

Ja Sonja: Eikai vain tuo b-c-vitamiini sekoitus ole sitä bonnien? No joka tapauksessa, sitä bonnien b-c vitamiinia pitäisi antaa marsulle pullo päivässä koska se sisältää niin vähän c:tä.
        Mutta onneksi syötät myös c-rakeita...

• sara
        rex kirjoitti:

Aivan. Saisit syöttää marsullesi mahtavan läjän omenoita ja porkkanoita jotta c-vitamiinin saanti turvautuisi, joten kannattaa aina antaa myös c-vitmiini lisää.

Ja Sonja: Eikai vain tuo b-c-vitamiini sekoitus ole sitä bonnien? No joka tapauksessa, sitä bonnien b-c vitamiinia pitäisi antaa marsulle pullo päivässä koska se sisältää niin vähän c:tä.

Meidän marsu on 6 vuotias ja edellinen eli 8 vuotiaaksi. Koskaan ei ole yksikään saanut c-vitamiinilisää, sillä saavat sitä tarpeeksi ruuasta. Miten luulette marsujen luonnossa pärjäävän? Luuletteko että joku siellä niille antaa c-vitamiinia? Tätini on eläinlääkäri ja sanoi ettei harvoin näkee niin tervettä ja kiiltäväkarvaista marsua kuin meidän Emmi! Se ei saa mitään naurettavia eläinkaupan rehuja vaan luomuruokaa.
        Hei, teijän kantsii varmaan mennä antaan kaikille afrikan marsuille c-vitamiinia jos ne ei vaikka osaa sitä itse kaupasta hakee! Jos syöttää mahdollisimman tuoretta ja luonnollista ruokaa marsulleen, niin se pysyy terveenä. Luonnossahan se söisi samaa.

• sara
        sara kirjoitti:

Meidän marsu on 6 vuotias ja edellinen eli 8 vuotiaaksi. Koskaan ei ole yksikään saanut c-vitamiinilisää, sillä saavat sitä tarpeeksi ruuasta. Miten luulette marsujen luonnossa pärjäävän? Luuletteko että joku siellä niille antaa c-vitamiinia? Tätini on eläinlääkäri ja sanoi ettei harvoin näkee niin tervettä ja kiiltäväkarvaista marsua kuin meidän Emmi! Se ei saa mitään naurettavia eläinkaupan rehuja vaan luomuruokaa.
        Hei, teijän kantsii varmaan mennä antaan kaikille afrikan marsuille c-vitamiinia jos ne ei vaikka osaa sitä itse kaupasta hakee! Jos syöttää mahdollisimman tuoretta ja luonnollista ruokaa marsulleen, niin se pysyy terveenä. Luonnossahan se söisi samaa.

Soitin sille tädilleni ja kysyin esim. paljonko paprikassa (marsumme lempiherkku!) on c-vitamiinia ja paljonko marsu sitä tarvii. Siinä on kuulemma 100 grammassa jo 184,8 mg c-vitamiinia ja marsu tarvitsee sitä vitamiinia vain 10 mg vuorokaudessa!!!
        Eli: http://www.ktl.fi/fineli/n2270.html
        tuolta se vitamiinisisältötieto löytyy

Me ei keinotekoisia aineita anneta marsulle vaan luonnon vitamiinit!

• rex
        sara kirjoitti:

Olen kyllä itsekkin joskus kokeillut että annan marsuilleni mahdollisimman monipuolista ruokaa, mutten c-vitamiinia. Eipä onnistunut.
        Karvaa lähti kovasti, mutta kun aloin antamaan c-vitamiini lisää niin kylläpä alkoi karva pysymään hyvin.
        Ehkäpä sun täti on nähnyt vain sairaita marsuja kun eläinlääkäri on...sairailla marsuilla karvapeitekkin on lähes aina huonossa kunnossa.
        Meillä on marsut hyvässä kunnossa myöskin, kiiltävä karvapeite joka ei irtoa.
        Mitähän tarkoitat eläinkaupan naurettavilla rehuilla?
        Kasvatatko kotona kenties itse kasvit, joista poimit marsuille siemenet vai valmistatko peräti ihan itse pellettiä?
        Ei ainakaan meillä onnistuisi ja siksipä haenkin eläinkaupasta laadukasta pellettiä.
        Jos marsulleen syöttää c-vitamiini pitoista ruokaa, voi c-vitamiini lisän määrää tietysti vähentää mutta varmuuden vuoksi sitä kannattaa laittaa myös ruuan sekaan.
        Ylimääräisestä C:stä kun ei ole haittaa sillä se ei varastoidu elimistöön.
        Marsun päivittäinen c-vitamiinin määrä on 15-20mg, raskaana olevilla ja sairailla marsuilla se on kaksinkertainen...
        Niin ja pieni korjaus vielä...marsut ovat kotoisin andien vuoristoilta, 2-3km korkeudelta.
        Siellä ei taida paprikat kasvaa, joten sekään ei ole mikään mahdollisimman luonnollinen ruoka ;)

• sara
        rex kirjoitti:

Olen kyllä itsekkin joskus kokeillut että annan marsuilleni mahdollisimman monipuolista ruokaa, mutten c-vitamiinia. Eipä onnistunut.
        Karvaa lähti kovasti, mutta kun aloin antamaan c-vitamiini lisää niin kylläpä alkoi karva pysymään hyvin.
        Ehkäpä sun täti on nähnyt vain sairaita marsuja kun eläinlääkäri on...sairailla marsuilla karvapeitekkin on lähes aina huonossa kunnossa.
        Meillä on marsut hyvässä kunnossa myöskin, kiiltävä karvapeite joka ei irtoa.
        Mitähän tarkoitat eläinkaupan naurettavilla rehuilla?
        Kasvatatko kotona kenties itse kasvit, joista poimit marsuille siemenet vai valmistatko peräti ihan itse pellettiä?
        Ei ainakaan meillä onnistuisi ja siksipä haenkin eläinkaupasta laadukasta pellettiä.
        Jos marsulleen syöttää c-vitamiini pitoista ruokaa, voi c-vitamiini lisän määrää tietysti vähentää mutta varmuuden vuoksi sitä kannattaa laittaa myös ruuan sekaan.
        Ylimääräisestä C:stä kun ei ole haittaa sillä se ei varastoidu elimistöön.
        Marsun päivittäinen c-vitamiinin määrä on 15-20mg, raskaana olevilla ja sairailla marsuilla se on kaksinkertainen...
        Niin ja pieni korjaus vielä...marsut ovat kotoisin andien vuoristoilta, 2-3km korkeudelta.
        Siellä ei taida paprikat kasvaa, joten sekään ei ole mikään mahdollisimman luonnollinen ruoka ;)

Kerrohan sitten millä luonnon marsut saa kaupan vitamiinia? pitää niidenkin tulla toimeen ilman sitä!!!

Kaupan huonoilla ruuilla tarkoitan iät ja ajat pussissa lojuneita ruokia, jotka on myrkyllä kasvatettu (tämä on todistettu: ihmisravinnoksi ei kelpaisi torjunta-ainejäämien takia) Ostan marsulleni siemenet terveyskaupasta taikka ruoka-kaupasta ja suosin luomua jossa ei ole myrkkyjä. Pääruokana on tottakai heinä, erinomainen omassa pellossa kasvatettu heinä!

• rex
        sara kirjoitti:

Kerrohan sitten millä luonnon marsut saa kaupan vitamiinia? pitää niidenkin tulla toimeen ilman sitä!!!

Kaupan huonoilla ruuilla tarkoitan iät ja ajat pussissa lojuneita ruokia, jotka on myrkyllä kasvatettu (tämä on todistettu: ihmisravinnoksi ei kelpaisi torjunta-ainejäämien takia) Ostan marsulleni siemenet terveyskaupasta taikka ruoka-kaupasta ja suosin luomua jossa ei ole myrkkyjä. Pääruokana on tottakai heinä, erinomainen omassa pellossa kasvatettu heinä!

Ei ne luonnon marsut kaupan vitamiinia saakkaan ;)
        Ehkäpä niillä luonnossa kasvaa todella vitamiinipitoisia kasveja, joista saavat tarpellisen c-vitamiininsa.
        Luonnossahan marsut syövät kukkia, siemeniä, juuria, puunkuorta sekä kuivaa ja tuoretta heinää...
        Mutta itse en jättäisi marsujen c-vitamiini saantia tuoreruuan varaan...se on minun mielipiteeni.
        C-vitamiinin puutoksesta kun voi koitua kaikenlaisia ongelmia, hampaiden irtomamisesta halvaantumiseen. Sitä en haluaisi omille marsuilleni.
        Itsekkään en osta marsuilleni myrkky ruokia, siitä olen tarkka. Muutenkin olen aika tarkka niiden ruoka valiosta, enkä ihan mitä vain niille syöttäisi ;)
        Tosi on että eläinkaupoissa on paljon "ei niin laadukkaita" ruokia marsuille, mutta niitä löytyy myös ruokakauppojen hyllyiltä..

• Sonja
        rex kirjoitti:

Siinähän se c pitoisuus lukee pullon kyljessä ja siksi niitä rakeita annan myös.. se bonnie on vain lisä, mutta joka päivä marsulaiset saavat rakeita

• Sonja
        rex kirjoitti:

Ei ne luonnon marsut kaupan vitamiinia saakkaan ;)
        Ehkäpä niillä luonnossa kasvaa todella vitamiinipitoisia kasveja, joista saavat tarpellisen c-vitamiininsa.
        Luonnossahan marsut syövät kukkia, siemeniä, juuria, puunkuorta sekä kuivaa ja tuoretta heinää...
        Mutta itse en jättäisi marsujen c-vitamiini saantia tuoreruuan varaan...se on minun mielipiteeni.
        C-vitamiinin puutoksesta kun voi koitua kaikenlaisia ongelmia, hampaiden irtomamisesta halvaantumiseen. Sitä en haluaisi omille marsuilleni.
        Itsekkään en osta marsuilleni myrkky ruokia, siitä olen tarkka. Muutenkin olen aika tarkka niiden ruoka valiosta, enkä ihan mitä vain niille syöttäisi ;)
        Tosi on että eläinkaupoissa on paljon "ei niin laadukkaita" ruokia marsuille, mutta niitä löytyy myös ruokakauppojen hyllyiltä..

Mitä mieltä olet, onko supa-guinea sekoitus hyvää.. pelleteille marsuni haistattavat pitkät.. eivät kai koskaan totu:)

• rex
        Sonja kirjoitti:

Mitä mieltä olet, onko supa-guinea sekoitus hyvää.. pelleteille marsuni haistattavat pitkät.. eivät kai koskaan totu:)

Niinhän ne tuolla puhuvat, että supa guinea olisi parasta siemensekoitusta, mitä marsuille saa ;)
        Meillä yritetään totuttautua mussuttamaan Altromin pellettiä, vaikka se hyvin vaivalloisesti alas meneekin.
        Mutta kun ei ole muutakaan saatavilla, niin kyllä ne siihen tottuvat, vaikka pakolla ;)

• ipa

ongelma ratkeaa ku pistät sen poskeen. siitä saa maukkaan pihvin..

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Olen päivä päivältä vain varmempi siitä että rakastan sinua

Onhan se tällä tuntemisen asteella jokseenkin outoa, mutta olen outo ja tunne on tunne. 😊
      Ikävä
      92
      1413
    2. Verovähennysten poisto syö veronkevennykset pieni- ja keskituloisilta

Kokoomuslaiset ja perussuomalaiset kansanedustajat jakavat kilvan postauksia, jossa kerrotaan miten kaikkien työssäkäyvi
      Maailman menoa
      184
      1380
    3. 76
      1165
    4. Oletko koskaan suuttunut jostain kaivatullesi?

Mitä hän teki tai mitä tapahtui, mistä suutuit?
      Ikävä
      89
      1106
    5. j miehelle

Mitä meille oikein tapahtui?
      Ikävä
      82
      971
    6. Tekis mieli tulla rakastelemaan sua nyt heti

Heti eikä kolmastoista päivä.
      Ikävä
      81
      965
    7. Me emme...

Näe, emmekä kuule toisiamme. Ajattelen silti sinua joka päivä💔
      Ikävä
      39
      942
    8. Kelloniemeltä harvinaisen lapsellista käytöstä valtuustossa

Olipa harvinaisen ala-arvoinen esitys kelloniemeltä valtuustossa. Alkoi Nivalaa oikein matkimalla matkimaan siteeratessa
      Kemijärvi
      66
      885
    9. Satonen Kelaan, on paras mies ?

Kukaan ei ole tehnyt enemmän Kelalle asiakkaita kuin Satonen kokoomuksineen, näin ollen täyttänee paikan edellytykset v
      Kansallinen Kokoomus
      61
      845
    10. Korjaamo Kiesifix

Hei. Kävin viime viikolla tuolla korjaamolla, siistiä oli mutta yksi asia jäi mieleen!Joitakin jätkiä istui ja katseli/
      Oulainen
      5
      841
    Aihe