Primolut

esivaihdevuodet

Sain näitä pillereitä esivaihdevuosioireisiin, kun valitin lääkärille tiputteluvuotoa ennen kuukautisia ja kaikenlaisia PMS-oireita, joihin liittyy näköjään nykyisin myös heikottava olo ja pulssin herkkä kiihtyvyys, hikoilu jne.

Muistan käyttäneeni noita kerran nuorena kuukautisten siirtoon ja tuon kuurin aikana olin aika pohjalukemissa.
Lääkäri, joka noita lääkkeitä silloin määräsi, varoitteli, että ennen kuukautisia tuntemani epämiellyttävät oireet (joiden hän siis sanoi johtuvan ilmeisesti juuri tuosta keltarauhashormonista) saattavat voimistua tuon lääkekuurin aikana ja niinhän siinä kävi, että olo oli aika kelju, aivan kuten pahimmillaan ennen kuukautisia.
Sain sellaisen käsityksen, että reagoin jotenkin voimakkaasti keltarauhashormoniin.
Ihmettelin, kun sitä oli kuitenkin nimenomaan määrätty esim. yhdelle ystävälleni, joka kärsi voimakkaista PMS-oireista. Minulla kun tuo tuntui ainakin vain pahentavan oireita, ollen juuri niiden syy.

Mitenhän nyt, voiko reagointini tuohon hormoniin olla nyt iän myötä jotenkin erilainen ja voiko elimistö jotenkin tottua siihen?
En kyllä haluaisi, että masennusoireet yms., joita on usein ennen kuukautisia, vain entisestään pahenevat ja painon en halua kyllä yhtään nousevan ja nuo turvotuksetkaan ei ole mitään kivoja.

Entä mikä vaara on saada noita verisuonitukoksia, joista tuoteselosteessa puhutaan?
Mulla tuntuu olevan välillä jotain ihme häikkää verenkierrossa jaloissa, vaikka esim. mitään pahoja suonikohjuja ei olekaan (toisessa lonkassa on todettu sitten kylläkin laskimokiviä, jotka ei kylläkään kuulemma mitään pitäis haitata, mutta yhden lääkärin mukaan voi kyllä korreloida sitä, että kalkkeutumaa on myös jossain muualla...).
Joskus on vaan kummallisia kipuja, joista ei aina ota selvää, mistä johtuvat. Suuria turvotuksia ei kylläkään ole koskaan ollut, ainoastaan nuo normaalit ennen kuukautisia (ja silloin on yleensä myös jalat säären etuosasta aikalailla kipeät).
Suvussa ei myöskään ole liiemmin laskimotukoksia, mutta sitten taas noita valtimotukostapauksia on pilvin pimein. Omat vanhemmat kuolivat niihin jo alle 60-70 v, joten hieman pelottaa.

Uskaltaakohan noita lääkkeitä aloittaa?
Mikähän muu voisi auttaa?

PMS-oireisiini on kokeiltu myös paria masennuslääkettä, mutta toinen laukaisi paniikkikohtauksen ja toinen taas hillittömän turvotuksen, väsymyksen ja jalkasäryt.

8

9743

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 52-v

Minulla on myös samanlaisia kokemuksia Primolutista. Käytin nuorempana kaksi kertaa Primolutia kuukautisten siirtoon. Molemmilla kerroilla olin tosi masentunut ja pohkeeni tulivat kipeiksi. Gynekologini sanoi, että voi kokeilla jotain toista keltarauhashormoonia. Yritän kuitenkin tulla toimeen ilman hormooneita. Minun mielialaani on auttaneet kalaöljykapselit ja helokkiöljykapselit.

• hätätapauksessa

Primolut auttaa siihen että kuukautiset tulee ajallaan ja normaalin oloisina eikä kohdun limakalvo kasva liikaa. Mutta muuten siitä on vaan haittaa. Sydämen kanssa ainakin voi tulla lisää ongelmia, tykytystä ja/tai muljahteluja. Jalkojen turvotus ei ole mulla koskaan ollut niin valtavaa kuin Primolut kuurilla.

• a.p.

joo, mitään sydänongelmia en tosiaan halua lisää, muutenkin ennen kuukautisia muljahtelee ja tykyttelee ihan tarpeeksi.

Ei tuo tiputteluvuoto ennen kuukautisia sinänsä haittaa, mutta kun sen ohessa on tullut iän myötä nyt vaan voimakkaammiksi nuo muut oireet.
        Ja kaiken lisäksi, kun kuukautiset sitten vihdoin tulevat, ovat TODELLA runsaat. Pari päivää tulee kuin saavista.
        Eihän tuossa kuitenkaan ole mitään järkeä, jos tuo lääke vielä entisestään pahentaa noita muita oireita, vaikkakin tuo tiputteluvuoto jäis pois.
        Valitin kuitenkin lääkärille lähinnä noita keljuja muita oireita, en niinkään tuota tiputtelua, vaikka siitäkin mainitsin.
        Hän antoi ymmärtää vähän siihen suuntaan kuin tuo lääke lievittäisi tässä vaiheessa noita muitakin oireita. Hassua...

Otettiin sentään kohdun limakalvoltakin joku näytekin, että saa nyt nähdä mitä siitäkin sitten sanotaan.

Auttaiskohan tuo helokkiöljykin muuten ihan oikeasti jotain?

• Terolut
        a.p. kirjoitti:

joo, mitään sydänongelmia en tosiaan halua lisää, muutenkin ennen kuukautisia muljahtelee ja tykyttelee ihan tarpeeksi.

Ei tuo tiputteluvuoto ennen kuukautisia sinänsä haittaa, mutta kun sen ohessa on tullut iän myötä nyt vaan voimakkaammiksi nuo muut oireet.
        Ja kaiken lisäksi, kun kuukautiset sitten vihdoin tulevat, ovat TODELLA runsaat. Pari päivää tulee kuin saavista.
        Eihän tuossa kuitenkaan ole mitään järkeä, jos tuo lääke vielä entisestään pahentaa noita muita oireita, vaikkakin tuo tiputteluvuoto jäis pois.
        Valitin kuitenkin lääkärille lähinnä noita keljuja muita oireita, en niinkään tuota tiputtelua, vaikka siitäkin mainitsin.
        Hän antoi ymmärtää vähän siihen suuntaan kuin tuo lääke lievittäisi tässä vaiheessa noita muitakin oireita. Hassua...

Otettiin sentään kohdun limakalvoltakin joku näytekin, että saa nyt nähdä mitä siitäkin sitten sanotaan.

Jos kuukautiset on todella runsaat, niin voi tulla eteen sellaien tilanne, että keltarauhashormonia on pakko syödä vähintäin ainakin kolmen kuukauden kuuri. Siinä voi nimittäin käydä niin, että ei uskalla enää mennä ulos ollenkaan, kun on kuukautiset. Mun mielestä Terolut on parempi kuin Primolut, mutta rytmihäiriöitä sekin alkoi ennen pitkää aiheuttamaan. Työterveyslääkäri sanoi kerran, että ne rytmihäiriöt keltarauhashormonikuurin yteydessä johtuu siitä, kun keltarauhashormoni painaa estrogeenin niin alas. Onni onnettomuudessa vois olla se, että jos estrogeenikin on jo vähenemään päin, niin sitten ehkä vuodotkin vähenee.

• nokkosten syönti
        a.p. kirjoitti:

Itse podin heikotusta ja kaikkia kremppoja, kunneka viimein hokattiin, että minullahan oli vuodoista selvä anemia.

Magnesiumin syönti tasaa sydänoireita. Jätä ruokavaliostasi pois myös natriumglutamaatti sekä erityisesti aspartamiini ja muut kevytmakeutteet, saat huomata että vointisi paranee.

Itse käytän mahdollisimman vähän mitään lisäaineita, olen 54 v ja voin hyvin.

• 48v.

Jos niitä nyt on jonkinaikaa pakko syödä, niin voisi olla avuksi pelkoihisi verentukoksista jne. kun ottaisinbt esim. kalaöljyä ja muita luonnollisia verta ohentavia ravintolisiä. Jotkut ovat sitä mieltä, että pieni annos aspiriiniä (acetosalisyylihappo)päivittäin olis ihan hyvä idea. Voisi kysyä lääkäriltä, ettei mene sitten ojasta allikkoon.

• .

Sain Primolut N kuurin päälle jääneisiin erittäin runsaisiin ja hyytymäisiin vuotoihin, eivät loppuneet ollenkaan.Anemiahan siitä tuli. Lisäksi löytyi myomia. Ennen Primojen aloittamista hiki haisi todella pahalle, rintani olivat turvoksissa ja koko kroppa turposi. Ruokahalu oli mahtava. Kävin ikäänkuin ylikierroksilla. Primolut kuuri toi avun. Neste poistui kehosta,sormukset mahtuu taas sormiin, rinnat pienivät, suklaata ei tee enää mieli. Tuli rauhallinen ja tasainen olo. Mikään ei stressaa ja yöuni parani.
      Olen 50 v. ja ilmeisesti estrogeeni oli vallalla, keltarauhashormoni oli ihan nollassa. Ne on näitä esivaihdevuosia, eli estrogeenia on vielä kropassa ihan riittävästi mutta sen vastapari keltarauhashormoni, sitä pitää ottaa nyt purkista.

• estrogeenidominanssi

Onko kukaan lukenut estrogeenidominanssista ? Itse löysin jutun tuosta aiheesta joka liittyy monesti vaihdevuosiin , siinä estrogeeni on vähentynyt mutta keltarauhashormooni on vähentynyt vielä enemmän joka saattaa aiheuttaa erilaisia oireita :
        Itse mietin voisiko tuo olla syynä lisääntyneeseen migreeniin kun mikään ei tunnu auttavan ja migreenilääkkeitä saa syödä joka päivä . Olisihan se kiva jos ei tarvitsisi mitään lääkkeitä syödä mutta minulla ainakin kohdun limakalvo paksuuntui liikaa kun vuotoa ei tullut ja silloin riski saada kohtusyöpä lisääntyy . Nyt syön primolut kuurin parin kuukauden välein. Tosin nyt olen syönyt 5 mg x 1 annoksella kuukauden kun olen itse kokeillut auttaako migreeniin ja kyllähän pelottaa kaikki nuo sivuvaikutukset joista lukee , mutta mitä pitäisi sitten tehdä ? Olen 55 vuotias

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Riikka runnoo: datakeskuksille tulee UUSI yritystuki

"Suomen valtio erikseen tukee esimerkiksi kryptovaluuttaan tai aikuisviihteeseen tai muuhun keskittyviä datakeskuksia.",
      Maailman menoa
      9
      4043
    2. Toiko Helen laivalastillisen vieraslajeja Suomeen?

Loviisan satamaan tuotiin laiva­lastillinen pähkinän­kuoria Norsun­luu­rannikolta Loviisan satamaan kiinnittyi vapun al
      Maailman menoa
      142
      3577
    3. Elikkä Riikka Purra ei kannusta Suomea edes euroviisuissa

Sellaista on persujen "isänmaallisuus", oma kansa viimeiseksi ja ulkomaalaiset ensimmäisiksi. https://www.iltalehti.fi/
      Maailman menoa
      92
      2233
    4. Koulujen kesälomien siirto

Koulujen kesälomaa voitaisiin siirtää viikon verran. Se voisi olla hyvä kompromissi. Pääsiäsiseen voitaisiin lisätä muut
      Maailman menoa
      142
      1883
    5. Mitä kirjainta haluaisit

rakastella juuri nyt?
      Ikävä
      132
      1856
    6. Riikka: 3 euron bensa, Ruotsi: bensavero jopa alle EU-minimin

Eipä vaan suomalainen autoilija saa kaikkien rakastamalta Riikalta sympatiaa. Ruotsissa on eri meininki, siellä diskutee
      Maailman menoa
      37
      1789
    7. Victoria-tytär, 16, vertaa Martina Aitolehteä ja Esko Eerikäistä: "Iskä on enemmän..."

Martina Aitolehti ja Esko Eerikäinen ovat ex-pari ja heillä on yksi yhteinen tytär, Victoria. Eerikäinen oli Huomenta Su
      Kotimaiset julkkisjuorut
      114
      1452
    8. Inhottava stalkkeri

Mikä ajaa ihmisen moiseen toimintaan ?
      Ikävä
      138
      1415
    9. "UKRAINA HYÖKKÄÄ LATVIAN ÖLJYVARASTOON JA JUNAAN"!!!

"MATKUSTAJAJUNA SAI UKRAINALAISLENNOKEISTA VAKAVIA VAURIOITA"!!!
      Maailman menoa
      55
      1206
    10. Nainen, mistä johtuu että joskus et vain ymmärrä?

Älä sitä, älä tätä. Ei niitä varoituksia turhaan sanota. Älä laita sormeasi sirkkeliin. Älä hengaile sen murhaaja poruka
      Ikävä
      164
      1155
    Aihe