väärennetyt henkkarit kaupassa

huomenna...

voiko näin käydä:
eli mulla on väärennetyt henkkarit (oon 17v ja pitäis alkoholia saada huomiseks kaupasta)
eli pidän henkkareita lompakon muovitaskussa, mutta voiko kassamyyjä ottaa ITSE väärennetyt henkkarini pois lompakosta, jos hän sitä kysyisi. onko hänellä oikeutta ottaa niitä itse pois sieltä ? vai pyytääkö hän minua itseäni ottamaan ?

entä mitä jos jään kiinni, mitä siitä seuraa? ehkä vaan lähen kaupasta sitte ulos... :D

toivon asiallisia vastauksii :) kertokaa kokemuksii vaan jos löytyy ! KIITOS

28

39086

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Rikostutkija

      Kun henkilöllisyys tarkastetaan asiakirjasta (henkilötodistus, passi, ajokortti, virkamerkki tms), tarkastajalla on mielestäni oikeus tutkia asiakirjaa niin, että se on tarkastajan omassa kädessä. Tällöin tarkastaja voi tutkia asiakirjan aitouden. Asiakirjan haltuunotto estää tarkastettavan karkaamisen tai jos hän karkaa, hänen henkilöllisyytensä on tiedossa.

      Kaupan kassamyyjällä ei ole oikeutta kajota vaatteisiisi esimerkiksi henkilötodistuksen löytämiseksi. Myyjällä on kuitenkin oikeus pyytää nuorelta henkilötodistusta, jos tämä ostaa alkoholia. Jos ostaja esittää vapaaehtoisesti henkilötodistuksen, myyjällä on oikeus tutkia sitä tarkemmin. Hän voi pyytää todistuksen esittäjää ottamaan sen pois muovitaskusta. Jos liikkeellä on hyvä asiakaspalvelu, myyjä kaivaa kortin itse ulos lompakon muovitaskusta, jotta asiakasta ei tarvitse vaivata.

      Myyjällä on oikeus pitää asiakirjaa hallussaan niin kauan kuin henkilöllisyyden varmentaminen kestää. Jos asiakirjaa epäillään väärennetyksi, paikalle kutsutaan poliisi.

      Väärennysrikoksia on kolmea tasoa: lievä, tavallinen ja törkeä väärennys. Viranomaisen myöntämän asiakirjan (esimerkiksi poliisin myöntämä henkilökortti tai ajokortti tai kela-kortti) väärentäminen ei yleensä ole lievä väärennys, vaikka tavoiteltava etu olisi vähäinen.

      Väärennyksestä voidaan tuomita sakkoa tai enintään kaksi vuotta vankeutta.

      Opiskelijakortin väärentäminen voi olla lievempää kuin esimerkiksi passin väärentäminen, koska opiskelijakortti ei ole viranomaisen myöntämä henkilötodistus.

      Suosittelen olemaan käyttämättä väärennettyjä henkkareita ja hävittämään ne, koska sellaisen käyttämäinen ja valmistaminenkin on rikos.

    • joku

      Tämä vastaus tulee nyt vähän myöhässä sinun tarkoituksiisi, mutta olkoot..

      Itse olen jäänyt kiinni väärennetyistä henkkareista. Kaverini (silloin 18v) oli ostamassa alkoholijuomia ja seisoin vieressä (silloin 17v) kun myyjä pyysi minuakin näyttämään papereita. Pidin "henkkareitani" muovitaskussa, josta myyjä ne sitten kaivoi ulos ja hetken tutkiskelun jälkeen sanoi, että nämä jäävät tänne. Kävelimme vain ulos kaupasta ja luulin, että kaupan työntekijät nauravat hetken partaansa ja heittävät paperit sitten roskikseen.
      Parin kuukauden kuluttua sain puhelun poliisilta, että heillä on väärennökseni ja että minun pitäisi käväistä asemalla juttelemassa.

      Sain syytteen lievästä väärennöksestä. Vaikka kyseessä oli poliisin myöntämä asiakirja, käsiteltiin se lievänä, koska vain syntymäaika oli muutettu. Jos olisin esiintynyt väärän henkilöllisyyden alla (nimi muutettu), olisi se heti vaikavoittanut asiaa. Sakkoja sain yht. 50€, koska olin alaikäinen ja ansiotyötön. Jäi siitä sitten rekisteri viideksi vuodeksi ja isonlainen itsehäpeä.

    • kannattaa^^

      tehä niin että kirjoittaa tuon esim. "ajokortin" taakse tussilla tyyliin: [VÄÄRENNETTY] tai [FAKE] tai muuta vastaavaa, silloin ei pitäs olla rikos, ainakaan se että tuollaiset on valmistanu ja kantaa mukana. toimii!!!

      • Pahoillaan

        Jäin 2h si kii ja luki takana tussilla väärennetty, ei lieventänyt yhtään asiaa... että toi on huhu, mäki olin kuullu khyl tollasta kaikilta.


      • asasdasdasd
        Pahoillaan kirjoitti:

        Jäin 2h si kii ja luki takana tussilla väärennetty, ei lieventänyt yhtään asiaa... että toi on huhu, mäki olin kuullu khyl tollasta kaikilta.

        Väärennös on aina väärennös, luki siellä fake tai mitä vain..


      • pösilöitä liikkeellä

        Voi ristus mitä idiootteja!


      • Lerbuuu
        Pahoillaan kirjoitti:

        Jäin 2h si kii ja luki takana tussilla väärennetty, ei lieventänyt yhtään asiaa... että toi on huhu, mäki olin kuullu khyl tollasta kaikilta.

        9.2. viestiin kysymys. Miten sinulle kävi? Ikä?


      • Ympyräs

        Elikkäs mikäli kirjoitat väärennettyjen henkkareitten taakse FAKE, tai mitä vaan muuta, on niitten OMISTAMINEN laillista. Mikäli käytät näitä iän todistamiseen, on tämä silloin laitonta.


    • Tyhmyydestä kärsii

      Jos jäät kiinni väärennetyistä henkkareista, toivottavasti saat pitkän tuomion ja merkinnän rekisteriin.
      NAUTI SIITÄ!

    • tsiutsiupiupau

      Mitäs tapahtuu jos kaverinkaa huijaa bussikuskia? Jos kaveri näyttää eka bussikorttia ja sitten sujauttaa sen minulle, että voin näyttää sitä samaa korttia ja jää kiinni. mitä siitä seuraa? Olen siis alle 16v.

      • ghjghjhj

        Ei tuu toimii :D Kortinlukulaitteet ei ota samaa korttia 5 min sisällä...


      • tarkennanvaab
        ghjghjhj kirjoitti:

        Ei tuu toimii :D Kortinlukulaitteet ei ota samaa korttia 5 min sisällä...

        Jos on aika kortti nii ei ota mutta jos on arvoa nii sit toimii


      • cr223
        tarkennanvaab kirjoitti:

        Jos on aika kortti nii ei ota mutta jos on arvoa nii sit toimii

        Tervetuloa 2,5 -6 vuotta vanhaan ketjuun.

        Kuulut ilmeisesti siihen pieneen piiriin, joka saa jotain ihme kiksejä kaivamalla arkistosta vanhoja keskusteluja, ja vastaamalla niihin täysin nollavastauksia.


      • pillunnuolia69
        cr223 kirjoitti:

        Tervetuloa 2,5 -6 vuotta vanhaan ketjuun.

        Kuulut ilmeisesti siihen pieneen piiriin, joka saa jotain ihme kiksejä kaivamalla arkistosta vanhoja keskusteluja, ja vastaamalla niihin täysin nollavastauksia.

        nähtävästi itsekin teit niin... :DD


      • JAAGS

        Jaaha :D


      • 018
        cr223 kirjoitti:

        Tervetuloa 2,5 -6 vuotta vanhaan ketjuun.

        Kuulut ilmeisesti siihen pieneen piiriin, joka saa jotain ihme kiksejä kaivamalla arkistosta vanhoja keskusteluja, ja vastaamalla niihin täysin nollavastauksia.

        homo


    • 124

      20 matkan bussi kortissahan voi sen tehdä mutta kaveris sen sulle sit maksaa :D

    • kyrpänsyylä

      Ite ainakin vältin sakot täl fake jutul, ei tulu ku kirjallinen varotus

    • Anonyymi

      mitä kyrvät

      • Anonyymi

        moi


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        moi

        moi


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        moi

        Moro


    • Anonyymi

      Itse 14 v jäbä ja henkkarit näyttää et oisin 23 v, taatusti toimii aina enkä oo jääny kertaakaan kiinni, vaikka ikä vale noin suuri onkin:D

    • Anonyymi

      27 vuotta linnaa ja 83842€ sakkoa.

      • Anonyymi

        Hahhah


    Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      103
      1565
    2. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1204
    3. Mitä oikein

      Näet minussa? Kerro.
      Ikävä
      88
      1127
    4. Lopeta tuo mun kiusaaminen

      Ihan oikeasti. Lopeta tuo ja jätä mut rauhaan.
      Ikävä
      139
      1036
    5. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      580
      985
    6. Mika Muranen juttu tänään

      Jäi puuttumaan tarkennus syystä teolle. Useat naapurit olivat tehneet rikosilmoituksia tästä kaverista. Kaikki oli Muras
      Sananvapaus
      1
      967
    7. Hanna Kinnunen sai mieheltään tiukkaa noottia Tähdet, tähdet -kotikatsomosta: "Hän ei kestä, jos..."

      Hanna Kinnunen on mukana Tähdet, tähdet -kisassa. Ja upeasti Salkkarit-tähti ja radiojuontaja onkin vetänyt. Popedan Lih
      Tv-sarjat
      8
      892
    8. Kotipissa loppuu

      Onneksi loppuu kotipizza, kivempi sotkamossa käydä pitzalla
      Kuhmo
      20
      870
    9. Oho! Farmi-tippuja Wallu Valpio ei säästele sanojaan Farmi-oloista "Se oli niin luotaantyöntävää..."

      Wallu oikein listaa epämiellyttävät asiat… Monessa realityssä ollut Wallu Valpio ei todellakaan säästele sanojaan tippum
      Tv-sarjat
      9
      714
    10. Helvetin hyvä, että "hullut" tappavat toisensa

      On tämä merkillistä, että yritetään pitää hengissä noita paskaperseitä, joilla ei ole muuta tarkoitusta, kuin olla riida
      Kokkola
      8
      670
    Aihe