kertokaas miten estän automaattista tavutusta (OOo voikko -paketti) katkaisemasta tekstiä: "C -kieli" " "-merkkien kohdalta. Nyt, jos ko. sana esiintyy rivin lopussa, katkaisee tavutus sen esimerkiksi seuraavilla tavoilla:
C
-kieli tai
C
-kieli tai
C
-kieli
Tämä ei kyllä ole minusta oikein. Miten estän sen? Käytössä (olosuhteiden pakosta) OOo:n versio 2.3.
tavutuksen estäminen
3
541
Vastaukset
- ta(i)vuttaja
esittämistäni vaihtoehdoista jälkimmäinen:
C
-kieli
on varmaankin ihan oikein, mutta kaksi muuta eivät. Näyttäisi C olevan ongelmallinen termi tavutuksen suhteen, ilmeisesti noiden plussien takia.
Normaalisti automaattisen tavutuksen estoon on kaksi tapaa. Kökömpi on maalata sana ja muuttaa fonttiasetuksista kieleksi 'Ei mitään', jolloin sanalle ei ole tavutussääntöä eikä sitä siis tavuteta (eikä myöskään oikolueta). Tietenkin sana täytyy merkitä kyseisellä tavalla jokaisessa esiintymiskohdassa erikseen.
Viksumpi tapa on lisätä sana sanakirjaan (Työkalut -> Asetukset... -> Kieliasetukset -> Kirjoituksen aputyökalut -> Omat sanakirjat) muodossa 'sana=', eli yhtäsuuruusmerkki lopussa. Tällöin sanaa ei tavuteta missään asiakirjassa.
Valitettavasti kumpikaan tapa ei toimi C -termin yhteydessä! On toki vielä yksi vaihtoehto: vaihda Javaan :-)- ta(i)vuttaja
Hmm... Termin "C " korvaaminen termillä "Java" saattaisi todellakin tehdä gradustani aika mielenkiintoisen... :) Jos siis sitä tarkoitit.
Javasta tuli mieleen, että lieneekö tuota tavutusta/sanan katkaisemista mahdollista jotenkin ohjelmallisesti manipuloida OOo:n API:n kautta esim. siten, että käy ohjelmallisesti läpi koko tekstin, ja väkisin estää tietyn sanan katkaisemisen rivin lopussa...?
Noh, tämä oli vain tällanen heitto, kun minulla ei todellakaan ole mitään hajua koko OOo:n ohjelmointirajapinnasta, että mitä sillä oikein voi tehdä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kumpi vetoaa enemmän sinuun
Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?901757- 851242
- 1101123
- 71954
- 102884
Okei nyt mä ymmärrän
Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘56828- 47741
- 36732
Olen huolissani
Että joku päivä ihastut/rakastut siskooni. Ja itseasiassa haluaisin, ettei hän olisi mitenkään sinun tyyppiäsi ja pitäis47681- 33663